SVT:s "obundenhet"
I söndagens Brännpunkt i Svd debatterades SVT:s obundenhet av bland andra Maria Carlshamre (Eu-parlamentariker) och George Klein (professor - i vad vet jag inte).
De ansåg att SVT tar ställning genom att sända gudstjänster, eftersom en stor del av svenska folket inte är kristna från början eller har gått ur kyrkan. Personligen trodde jag obundenheten gällde politik och inte religion, men enligt söndagens skribenter kan detta till och med strida mot radio- och tv-lagen.
SVT får gärna sluta sända gudstjänster för min del, men jag tycker inte att det skall vara pga detta. Sverige är ett kristet land och jag anser inte kristna gudstjänster på tv vara ett ställningstagande.
Då får de i så fall hellre granska SVT:s partipolitiska bundenhet eftersom detta ger dessa partier en enormt stor fördel gentemot de andra! Förstår inte hur SVT kan visa AMS-program (läs gärna tråden om AMS-propaganda) och förespråka diverse vänsteridéer när HELA svenska folket är med och betalar tv-licens och skatt för att public service kanalerna ska kunna rulla.
Är det riktigt tycker ni?

Eller vad sägs om det här…:
På Lövestads skola bannlyses andra versen av psalm 199 "Den blomstertid nu kommer" vid skolavslutningen.
- Där nämns Gud, säger tf rektor Liselotte Håkansson.
>> Länk till artikel på Aftonbladet.se
// staffan

Att börja tjafsa om skolavslutningar och TV-sända gudstjänster inför en valrörelse där för första gången ett helt igenom högerextremt parti tänker delta, det är ett tecken på politisk idioti. Så kan man bara göra om man är likgiltig för det sammanhang där man befinner sig.

Och nu kommer SVT att satsa mindre på nyheter.
http://www.svd.se/dynamiskt/noje/did_12992295.asp
Ibland förstår jag mig inte på SVT. SVT har ju en särställning iom att vi betalar licens och de har dessutom ett Public Service ansvar. Inte ska väl de då dra ner på samhällsinformation och nyheter? Jag betalar gärna licens…men då ska SVT kunna erbjuda något som inte de andra reklamkanalerna erbjuder. Mer nyheter, dokumentärer och smala program i SVT!
Oskar