Politik iFokus

Politik

Etikett: övrigt
Läst 1502 ggr
Hogir
0

Ett TREDJE VÄRLDSKIRG!?

Jag och ett par kompisar går tredje ring i Uppsala. Vi håller på att göra ett projektarbete. Så som rubriken avslöjar så handlar arbetet om ett tredje världskrig.

Vårat mål ska vara att göra en dokumentärfilm om vad som kommer att hända ifall ännu ett världskrig bröt ut.

Några frågeställningar som vi har är följande:

-Varför kommer det att bli ett världskrig?
-Vilka länder kommer att delta?
-Vilka organisationer/rörelser kommer att delta?
-Vilka vapen kommer att användas?
-Kommer det att uppstå några allianser? Isåfall vilka?
-Hur kommer nanturen/miljön/djurlivet att påverkas?
osv…

Jag kanske kommer in med nya frågeställningar som jag har glömt bort.

Så anledningen till att jag öppnar ett tråd om just detta är att vi skulle vilja att NI hjälper oss att hitta intressant fakta. Ni kanske till och med hjälper oss att bygga på själva "historien". Vi har ganska mycket fakta men skulle ni också hjälpa oss skulle det vara till en stor nytta. Vi vill att den ska vara så "sant" som möjligt. Inget trams om att utomjordingar kommer att komma och utplåna mänskligheten eller liknande som jag har läst på ett antal hemsidor.

Ni kanske känner någon som är väldigt insatt i det här med krig/konflikter. Jag råkade hitta en kontaktperson från FN som lär hjälpa oss en del med vad som är sant och inte.

Tack för alla som svarar i den här tråden och vill hjälpa oss på ett eller annat sätt.

Ida
0

Jag skulle kunna tänka mig, om det skulle gå så långt, vilket jag egentligen inte tror, att det i så fall är Israel - Palestinakonflikten som kommer ligga till grund för det. Möjligtvis att Iran ytterligare stärker sitt stöd till Palestina och att USA motsätter sig det. Det finns då en risk att fler länder i regionen blandar sig i och att det triggar det känsliga läget.

Oskar
0

I sådana scenarion brukar ju ofta Kina vara en nyckelspelare. Tex konflikt mellan ett allt svagare Ryssland och ett allt starkare Kina om naturresurser. Eller konflikt mellan Kina och USA om olja. Och kanske krigshanlingarna börjar med ett misstag, typ ett civilt flygplan blir nerskjutet av en stridspilot som är lite för het på gröten.

mvh
Oskar

precis
0

Jag skulle tippa att de största upphoven till krig/revolutioner kommer vara bristen på rent dricksvatten och bristen på olja, bensin, el, medicin.

Det kanske inte kommer vara några direkta nationer eller allianser inblandade, utan många olika gerilla-grupper bland fattiga människor, som vill få det lika bra som de tror att folk i Västeuropa, Nordamerika har det.

Områden där det redan nu förekommer nästintill laglöshet och desperata massflykter, varje natt, är gränser mellan rika/fattiga platser, nordvästafrika, östafrikas "horn", norra mexiko, m.m.

Det kanske inte ens hinner bli ett regelrätt världskrig, förrän det är någon riktigt fanatisk grupp som får tag i tillräckligt med kärnvapen.

De mäktiga allsmäktiga ledarna i USA har länge haft en ståndpunkt (sedan Reagan-tiden), att vi tänker inte rucka på vår rätt till "the american way", och tänker inte lyssna på miljömuppar som vill tvinga oss till att bo i grottor, utan el eller bilar…
Men det är snarare en brist på naturresurser, och en för sen omställning till bättre energisystem, som kommer tvinga människor till att försöka överleva i ödemarken, hjälplösa.

Såna här hypoteser är väldigt intressant att surra om. Lycka till med ert arbete! Vem vet, det kanske gör att någon kommer fram till en sorts lösning på något delproblem.