Politik iFokus

Politik

Etikettvård-och-omsorg
Läst 1493 ggr
AndersE
0

Sverige friskare

"Sjukpenningdagarna minskade med 12 procent under januari-november 2007, jämfört med samma period 2006."

"Tack vare de minskade sjukskrivningarna kommer ohälsotalet - Försäkringskassans sammanlagda mått på dagar med ersättning från sjukförsäkringen - att minska med ca 4 procent under 2007."

Källa

Analys:

När sossarna höjer sjukersättningen och sjukskrivningarna ökar så beror ökningen på arbetsgivarna och den urusla arbetsmiljön. Ökar sjukskrivningen så är folk sjukare.

Om alliansen försämrar sjukersättningen så tvingar man sjuka människor att arbeta, man sprider smitta och orsakar död och pina.

Varför tror man inte att minskad sjukskrivning beror på att folk blir friskare?

Ida
0

Är skillnaden liten eller ingen alls mellan att jobba eller att inte jobba kommer folk så klart inte göra det. Är man rejält sjuk och inte kan jobba är man hemma oavsett.

blombuketten
0

#1. Ja, säkert är det så lätt…….om man nu inte vill se ett snäpp till.

Sara
0

# 0 Eller så släpar sig folk till jobbet även om de är sjuka eftersom läkarna inte sjukskriver dem eftersom de har fått hårdare krav på sig.

Resultat? Folk smittar ner arbetskamrater och kunder, de arbetar mer än de förmår i sitt tillstånd och blir långtidssjukskriva istället, de presterar sämre på arbetsplatsen…

# 1 Är man rejält sjuk och ändå inte blir sjukskriven har man inte råd att låta bli att arbeta.

Sara

AndersE
0

#2 Hur ser det snäppet ut?

#3 Så när sjukskrivning ökar är det alltid en koppling till försämrad hälsa, men när sjukskrivning minskar saknas den kopplingen. Då är det "rovdrift"?

Sara
0

Nej, inte alltid.

Det är ungefär som att säga att "vi lassar in 200 000 arbetsökande i andra åtgärder så har vi 200 000 mindre arbetslösa." Personerna är ju fortfarande utan arbete men har kanske praktik, utbildning etc. Vilket är bra i sig men arbetslösa är de fortfarande även om det inte syns i statistiken.

Sara

jen
0

Det vore ju toppen om de som blev friska verkligen ÄR friska, och inte börjar jobba pga tvång. För i längden håller ju inte det, det säger sig ju själv.

och att misstro läkare om sjukskrivningar tycker jag är översitteri och att "storebror" ska bestämma om du är sjuk eller ej… "storebror" som inte ens träffat personen ifråga är ju ingen doktor.

"sprider smitta och orsakar död och pina" är väl en liten överdrift, men väl pina!

AndersE
0

#6 "Det vore ju toppen om de som blev friska verkligen ÄR friska" - ungefär som om det vore toppen om de som är sjukskrivna verkligen är sjuka.

Min poäng är det märkliga faktum att när sjukskrivningarna ökade kraftfullt för några år sedan så var det omöjligt att diskutera om alla verkligen var sjuka. Från (s) började man istället att skuldbelägga arbetsgivarna, klaga på arbetsmiljö och lägga över kostnaderna på arbetsgivarna.

När sedan sjukskrivningarna sjunker så är kopplingen till hälsa plötsligt inte alls lika klar. Nu driver politikerna istället ut halta och lytta i ett fördärv.

Även om det naturligtvis finns många nyanser att göra i debatten så tror jag i huvudsak att Ida (#1) har rätt. Om det inte kostar något att sjukskriva sig så kommer systemet att överutnyttjas (för att ta ut extra lediga dar, eller som vapen i konflikter med arbetsgivaren). Och är man verkligen sjuk så stannar man hemma.

Sara
0

Visst vore det toppen om verkligen alla sjukskrivna är sjuka!? Då hade det inte funnits några fuskare och systemet fungerar. Flört

Sara

jen
0

tyvärr så tror jag att de som fuskar kommer att göra det oavsett vilken nivå sjukpenningen ligger på.

att skuldbelägga arbetsgivarna, har nog att göra med att arbetsgivaren tyvärr inte har rehabansvaret längre.

Har de ansvaret så ser de nog till att ha en bättre arbetsmiljö. Om de har det, så blir det ju färre att rahabilitera ;)

AndersE
0

#9 Så du menar att det faktum att Sverige har haft så höga sjukskrivningstal (i internationella jämförelser) har ett samband med att vi även skulle ha dålig arbetsmiljö (i internationell jämförelse).

(Jag själv lever ju i den möjlig villfarelse att arbetsmiljön är god i internationell jämförelse…)

En analys är ju viktig. Alliansen verkar ju ha trott att det varit för liten ekonomisk skillnad mellan att arbeta och att inte arbeta, och genom att öka den skillnaden så börjar fler arbeta. Talen ovan tyder ju på att man haft rätt.

Men du menar alltså att sossarnas analys var riktigare. Om man inte förändrat ersättningsskillnaderna, utan istället lagt ökat ansvar och ökade kostnader på arbetsgivaren så hade det gett ett ännu bättre resultat?

Maria
0

Jag tror att vi över lag har en god arbetsmiljö i Sverige om man jämför med andra länder.

Självklart har det fuskats med sjukskrivning och att det drabbar alla som är sjuka "på riktigt" är tråkigt men sant.

Titta bara på när karensdagen infördes. Då sjönk korttidssjukskrivningen ganska kraftigt. Visst innebär det att många går till jobbet med krämpor som förkylning osv. och smittar andra men "vi" har själva förstört det för oss.

Ett exempel med fusk är ju det sista med VAB dagar. Människor kommer alltid att fuska och oskyldiga kommer alltid att drabbas. Vad man kan göra är ju att försöka göra det svårare/mer kännbart att fuska men några blir alltid lidande och jag har ingen aning om hur man ska lösa detta.

Sedan kan man ju trolla fram vilka sifror man vill med statistik, så hur verkligheten ser ut tror jag inte att vi "vanliga dödliga" har riktig insyn i.

/Maria

jen
0

#10 Så du menar att det faktum att Sverige har haft så höga sjukskrivningstal (i internationella jämförelser) har ett samband med att vi även skulle ha dålig arbetsmiljö (i internationell jämförelse).

inte bara pga det, men i vissa fall =ja

Men du menar alltså att sossarnas analys var riktigare. Om man inte förändrat ersättningsskillnaderna, utan istället lagt ökat ansvar och ökade kostnader på arbetsgivaren så hade det gett ett ännu bättre resultat?

Inte för alla kanske, men de som är sjukskrivna pga monotomt arbete och stress pga arbetet, så tror jag ett ökat ansvar hos arbetsgivarna skulle de se till att arbetsplatsen var bättre tror jag

Sara
0

# 10 Kan det inte vara så att vi i Sverige är lite bättre på att ta hänsyn till vad människor orkar när de är sjuka.

I många länder arbetar människor nästa alla vakna timmar. Det kan ju inte vara hälsosamt?!

Jag tycker att alla människor har rätt till livskvalitét. Är man sjuk och tvingas jobba mer än man orkar så går det ut över livskvalitén. Jag vet, eftersom min egen vardag bestod av: gå upp, jobba, sova, äta, sova.

Visst man överlever nog men vad är det för liv? Ska inte sjuka människor kunna njuta över att de faktiskt lever så kan man lika gärna ta livet av sig för då missar man allt som är livet.

Är man frisk fixar man att arbeta 8 timmar om dagen, ha barn och hobbies samtidigt. Ska man som sjuk behöva välja bort barn för att man tvingas jobba mer än man orkar?

Skaffar man barn även om man inte har tid eller kraft för det så är man oansvarig. Det går ut över barnen!

Sara

AndersE
0

#12 En för mig förvånande uppfattning. Har du något som helst belägg för tron att arbetsmiljön i Sverige skulle vara dålig i ett internationellt perspektiv?

#13 "I många länder arbetar människor nästa alla vakna timmar." Vilka länder menar du då? Annars brukar man ju skämta om att det bara är Sverige och Albanien som har 40 timmars arbetsvecka - alla andra har mindre.

#12 och #13 är intressanta. En tycker att vi har det sämre än andra länder och därför blir sjuka. Den andra tycker att vi har det bättre än andra länder - och ändå blir sjuka…

Sovgott
0

Själv hade jag noll timmars sjukfrånvaro från mitt arbete förra året.

Jag tror att om man vantrivs på arbetet blir man lättare sjuk. Att gå omkring och tycka att jobbet är pest kanske sänker ens immunförsvar? Det är lättare att känna efter lite extra om det redan känns motigt att gå till arbetet.

Att folk är mindre sjuka nu kan bero på att de inte har råd att vara sjuka?

Vill bara tillägga att min arbetsgivare har dragit in ALL friskvård för sina anställda. Det tycker jag är botten. =(

AndersE
0

#15 Det ligger mycket i det du skriver.

Själv tror jag att motivation är en viktig hälsofaktor. Om man får bekräftelse från jobbet på att det man gör är viktigt, och om man känner att de pengar man drar in tydligt bidrar till familjens möjligheter, då håller man sig friskare.

Ett jobb där få bryr sig om man är där eller hemma, och en liten ekonomisk skillnad mellan att gå till jobbet eller stanna hemma, är inte hälsofrämjande.

jen
0

#15 0ch #16

det är ju det jag menar. Att arbetsmiljön ska vara trivsam!

Nu behöver den ju faktiskt inte vara det längre eftersom arbetsgivaren slipper rehabansvaret

AndersE
0

#17 Jag tror det finns en mängd andra (och bättre) motivationsfaktorer för att skapa bra arbetsmiljö än ett rahabansvar.

Den som tror att arbetsgivaren har något självändamål att göra saker så dåligt som möjligt för sina anställda har inte förstått mycket.

jen
0

#18 ja, visst finns det andra sätt än rehabansvaret att få arbetsgivaren att vara mer rädd om personalen…

#14" En för mig förvånande uppfattning. Har du något som helst belägg för tron att arbetsmiljön i Sverige skulle vara dålig i ett internationellt perspektiv?"

Jag har inte belägg för det…

jag skrev det jag TROR. och själv SER och HÖR… Det räcker för att jag ska tro på det ;)

AndersE
0

#19 Isåfall undrar jag vilka internationella perspektiv du har. Har du jobbat utomlands? Besökt många arbetsplatser utomlands?

Jag har själv besökt kollegor i en handfull europeiska länder. Min uppfattning är att andra länder ofta har en likvärdig standard, ibland betydligt sämre, men nästan aldrig bättre.

jen
0

#20 jag känner många utomlands ;)

Sara
0

# 14 Sverige är ett superland att bo i när det bl a gäller trygghetsnät men vart har jag skrivit att vi blir sjuka för att vi har det för bra?

Självklart kan man bli sjuk även om man trivs bra på sitt arbete, har bra hemmiljö, god ekonomi osv.

Monotomt arbete leder i en hel del fall till förslitningsskador. Det borde vara arbetsgivarens ansvar att se till att arbetarna kan variera arbetsuppgifter samt har skälig stressnivå.

Det är rätt vanligt med stressproblem inom vården med alla sparkrav. Släng in en brukare till och ta bort en personal så sparas det lite till. Så verkar kommunen tänka men personalen som måste skynda, skynda, skynda tänker ingen på.

------------------------------------------ 

Känns som om de flesta diskussioner går ut på att klanka ner på dem som är sjuka. Klanka ner på fuskarna i stället.

Sara

AndersE
0

#22 Du skrev "I många länder arbetar människor nästa alla vakna timmar. Det kan ju inte vara hälsosamt?!"

Varför är de då mindre sjuka i de länderna? Du har inte svarat på mina frågor i #14 så du svarar kanske inte på denna heller…?

Självklart kan man bli sjuk. Det som diskuteras är ju totala sjukskrivningsnivåer och dess orsak. Och framförallt är jag intresserad av varför man i debatten anser att ökad sjukskrivning beror på ökad ohälsa orsakad av arbetsgivarens dåliga arbetsmiljö, medan man inte tolkar minskad sjukskrivning som ökad hälsa, möjligen orsakad av arbetsgivarens bättre arbetsmiljö.

Är det bara jag som ser det märkliga i detta?

jen
0

#23 det är ingen som påstått att det endast skulle vara pga arbetsmiljön som folk är så mycket sjuka..

men det är nog  en stor bidragande orsak.

AndersE
0

#24 Jo, du återkommer till det. Slutsatsen blir ju rimligen att vi har sämre arbetsmiljö än vad man har i jämförbara länder.

Det tror jag inte alls på, och ännu har ingen kunnat visa upp något som helst belägg för det.

Min tro är att den höga sjukskrivningsnivån (i internationell jämförelse) i Sverige beror på att det i Sverige varit lätt att sjukskriva sig, samt att det "kostat" lite. När detta nu börjar ändras minskar sjukskrivningarna - enligt uppgifterna i #0.

Sara
0

# 23 Vem har sagt att de är mindre sjuka? Eftersom det inte finns samma trygghetsnät i ex USA så syns inte heller sjukdomen på samma sätt.

Jag svarade inte på din fråga eftersom jag inte har diverse artiklar att styrka mina åsikter med utan de är baserade på vad folk jag känner berättar.

# 25 Du föresätter att de flesta sjuka fuskar. Jag anser att visst finns det fuskare men många sjuka tvingas arbeta ändå nu och därför minskar sjukskrivningarna.

Jag är intresserad av om folk går mindre till läkaren nu. Det skulle ge en mer rättvis bild av hur sjuka vi egentligen är än minskade sjukskrivningar enligt försäkringskassan.

Sara

AndersE
0

#26 Nej, jag förutsätter inte alls att de flesta fuskar! Var har du fått det ifrån?

Det märkliga är att du anser inte att sjuktal i USA är relevanta "efterson det inte finns samma trgghetsnät", medan sjuktal i Sverige är relevanta då de visar på en ökad ohälsa, men irrelevanta då de visar på en minskad ohälsa.

Ser du inte själv orimligheten?

Sara
0

# 27 Det är intrycket jag får av vad du skrivit i flera trådar ang sjuka.

Jag säger varken eller, utan helt enkelt att blir tuffare att bli sjukskriven tvingas folk arbeta även när de är sjuka. Alltså kan man inte säga att bara för att sjukskrivningarna minskat (pga tuffare att bli sjukskriven) så är folk friskare.

Sara

jen
0

nu slutar jag iallafall att skriva i denna tråd eftersom man hela tiden får förklara OM och OM igen vad man skrivit, och Anders vill ha belägg för allt man skriver…

känns som bara EN person har rätt hela tiden..

vad andra skriver ses som orimligt

AndersE
0

#28 OK. Kan du hålla med om att om:

• Alltså kan man inte säga att bara för att sjukskrivningarna minskat (pga tuffare att bli sjukskriven) så är folk friskare.

Så kan man inte heller säga att folk blivit sjukare för att sjukskrivningarna ökar (ex. det blivit högre ersättning.

#29 Tycker du verkligen att en politisk debatt där man inte kan styrka sina påståenden är intressant?

Sara
0

# 30 Precis!

Sen måste jag svara på det du skriver till # 29 oxå. Jag är här pga intresse för vad folk tycker. Jag tycker inte alls det är viktigt att man ska kunna styrka sina påståenden eftersom det är våra åsikter vi pratar om.

Våra åsikter baserar vi på bl a den livserfarenhet vi har, uppfostran odyl. Visst är artiklar och debatter intressanta men som de flesta vet visar de inte hela sanningen och kan vara vinklade lite hur som helst, ungefär som statistik.

Jag är iaf inte här för att försöka övertyga alla andra om att mina åsikter är rätt och få dem över på min sida utan jag är här för att diskutera, höra andra vinklingar/åsikter man inte har tänkt på och kanske lära mig nått nytt på köpet.

Sara

AndersE
0

#30 Tack. Då kom vi ju någon vart!

Och åsikter bör ju byggas på fakta. Det är konstigt att ha åsikten att Sverige har väldigt dålig arbetsmiljö i internationell jämförelse, om någon kan visa upp studier som visar motsatsen…

Sara
0

Jag kan ha missat men var i tråden skriver någon att "Sverige har väldigt dålig arbetsmiljö i internationell jämförelse"?

Jen skriver att eftersom rehabansvaret inte ligger på arbetsgivaren längre (nyhet för mig och väldigt intressant) så behöver inte arbetsplatsen vara trivsam längre.

Arbetsmiljö och arbetskamrater är väldigt viktigt för att man ska må bra. Naturligtvis kan det förbättras även i Sverige på många ställen där monotomt och/eller tungt arbete finns. Mobbning sker oxå.

Sara

peter_stridh
0

Anders jag tror inte att den som mår riktigt kasst bryr sig om PENGARNA i slutändan. Tror du det ?
Jag har en släkting som verkligen jobbat sig in i väggen. TROR DU han jobbar mera för pengarna ?
Eller att hans vardag går åt till att ej känna sig trött ?
Han hade ett jobb som var det roligaste han haft någonsin. Men vart hans fälla.  Det är de åersonerna som verkligen behöver vara sjukskrivna. SEN finns det de som känner efter och tar "utbränhet " som ett mode ord med för saker är tråkiga och så.
Men den som ej varit rikitigt utbränd vet inte vad de talar om.

Tror ej han bryr sig om 2 eller 4 tusen mer i månaden så länge han ej kan jobba pga av stressen.

Maria
0

Jag tror att du har rätt i viss mån om att när man är sjuk så är inte pengarna det första man tänker på.

Men man har ju levt ett friskt liv innan med allt vad det innebär i boendekostnad ev. lån osv. Då spelar pengarna en stor roll. Tänk att mitt i en livskris behöva flytta t.ex för att ekonomin rasar. Att förutom sina egna demoner, värk eller vad det nu handlar om dessutom ska få det vanliga livet att fungera gör ingen människa friskare.

Därför tror jag att en obligatorisk A-kassa skulle vara till stor hjälp men att dagens A-kasseregler ska ses över ordentligt. Varför ha 34 st. olika kassor (tror jag det är)? Sedan alla regler för studerande och deltidsarbetare bör också tänkas igenom.

/Maria

Maria
0

Vill förtydliga mitt tidigare inlägg. Framförallt sista stycket.

Jag inser ju att sjukskrivning och arbetslöshet inte är samma sak. Men utbrändhet hänger ofta ihop med att man samtidigt förlorar sitt jobb.

Därför tror jag att pengar, oro, och hälsa hänger samman.

/Maria

Sara
0

När man är utbränd så är man extremt stresskänslig och visst oroar man sig för att man inte klarar ekonomin.

Ekonomin är en av de viktigaste bitarna i en människas liv. Hyra ska betalas, mat ska köpas, ungarna ska ha kläder osv.

Sara

AndersE
0

Fast man kan ju fråga sig vems ansvar det är att ha beredskap? Ska man verkligen leva utan marginaler och lita på att andra ska ta över ansvaret om man blir sjuk eller av med arbetet?

Vi är ju fostrade så - men det är kanske inte orimligt med ett delat ansvar? Dvs, att man har ett eget ansvar för att arrangera sitt liv så att man klarar vissa smällar?

Sara
0

HAde inte haft problem med att använda mina sparade pengar för levnadskostnader, om jag hade haft några..

För att ha så man klarar sig ett halvår utan inkomst behöver man sisådär 60-70 000:- Är man relativ ung, har levt på studielån och sedan på en låg lön finns inget sparutrymme som kan generera 60 000:- hur sparsam man än är.

Sara

AndersE
0

#39 Jag lever tyvärr inte som  jag lär, och är nog inte ensam…

Jag är inte säker på vilket svar som är rimligt - men nog kan man fundera på frågan om man ska leva utan marginaler - som jag och så många gör.

Jag ser knappt någon som inte skulle kunna skapa marginaler.

Sara
0

Nä, det är lätt att veta hur man borde göra i teorin och helt annat att göra det i praktiken. Glad

Varje gång jag skrapat ihop några tusenlappar så händer det alltid något så jag är tvungen att ta av dem. Att bilen går sönder är väl den största utgiften och hade jag inte haft ett sådant behov av den så hade den flugit all världens väg.

Sara

Maria
0

Jag tror att det är många människor som inte kan skapa marginaler.

I detta fall handlar det ju om ganska stora marginaler eftersom vi pratar om sjukdom. De flesta människor lever sina liv efter sina inkomster.

Hur många människor tänker att :klarar jag av min boendekostnad om jag blir sjuk 1-2 år t.ex? Vi får nog flytta till ett billigare boende ifall jag /vi blir sjuka. Vi fungerar ju inte så.

Visst ska man ta ansvar för sitt eget liv men ingen av oss vet ju framtiden. Vissa människor åker på otroliga smällar i livet och då är det så lätt att döma…

/Maria

AndersE
0

#42 Döma?

Jag tycker absolut att människor ska kunna få hjälp på olika sätt när man får "smällar".

Det som kan diskuteras är väl närmast vilka typer av smällar man bör kunna förväntas tas själv.

Om jag t.ex. får ett bra jobb med 50.000 i månaden och genast skaffar mig utgifter (villa, bil etc) som gör att jag saknar marginaler. Och sedan blir av med jobbet och får ett nytt som "bara" ger 40.000 i månaden.

Det kan jag ju uppleva som en smäll. Men är det verkligen samhällets ansvar att jag skaffat mig utgifter som kräver en hög inkomst?

Maria
0

Döma kanske var fel ordval.

Ditt exempel är bra men jag tänker på det stora flertalet människor som har löner under 20.000 i månaden och kanske är ensamstående. Även lägenheter har höga hyror. Dessa människor har inte haft möjligheter att skaffa något i onödan. Där kanske man inte klarar smällen själv. Många lever faktiskt med "näsan strax över vattenytan"

/Maria