Studiemedel?
Kan någon förklara för mig hur ekonomin ser ut för en heltidsstuderande i dag.
Då tänker jag på någon som tar ut full ersättning/lån.
Hur mycket får man låna och hur läggs avbetalningen upp?
Finns det en bidragsdel?
Jag är så dåligt insatt i detta och jag tycker alla artiklar om ämnet är en djungel.
/Maria
Jag vet bara att det finns en bidragsdel. Innan låg den på 2000kr för de som inte gått gymnasiet, och en eller ett par tusen mer för dem som hade gått.
Hur det är nu vet jag inte. Men jag skulle gissa på att det fortfarande iaf finns bidrag, Hoppas ngn vet, kan vara intressant :)

Detta gäller för högskole/universitetsstuderande som inte har barn
Bidrag: 632 kronor per vecka.
Lån max 1 191 kronor per vecka.
Envishet och drömmar

http://www.csn.se/2.127/2.297/1.449
Här kan du läsa mer om tilläggsbidraget som man kan få om man har förökat sig.
Envishet och drömmar
Japp, jag håller med om att det är en djungel. CSN har dock bättrat sig lite, sedan de varit utsatta för gigantiska gnällkampanjer. Deras websida har blivit lite bättre när det gäller info. Deras Medarbetare som sitter och svarar i telefon kan dock skilja oerhört mycket i kompetens från gång till gång.
Jag studerar på heltid, har en del bidrag och tar fullt lån på heltid. Bidraget är lika stort för de flesta (2500/månad under 10 månader om året) Har man barn så kan man få extra bidrag. Mitt lån är på 4900/månad ( 10månader om året) Har man barn så kan man ansöka om extra stort lån. Jag har räknat ut mitt totala bidrag plus lån över ett kalenderår och så slår jag ut det på 365 dygn och det blir 205:-.
Har man 1 barn så får man ca 4900 per år, 2 barn ca 8000/år, 3 barn ca9600/år. i tilläggsbidrag. Och tilläggslånet är på 16000/år. Det går också ibland att ansöka om merkostnadslån, om man t.ex. är ensamstående och bor i villa och inte har möjlighet att flytta till mindre/billligare boende.
Återbetalning av studielån ska påbörjas i januari, året efter du slutat studera. För min del så blir det ca 540:- per månad i ca 15 år. Om jag får en anställning. Man kan ansöka om jämkning, och få en längre återbetalninstid än normalt, om man räknar med att få en låg lön eller ingen alls.
Räntan som räknas på lånet är inte avdragsgill i deklarationen, och räntan ligger just nu på 2,15% och kommer öka varje år med 0,05-0,5% beroende på ekonomin i stort sett.
Så det är oerhört förmånligt att studera i sverige. Många orter har dessutom bostadsförmedling och subventionerade hyror ( i bl.a. Gävle går det att få hyran uträknad på 10månader per år, för att bidraget betalas ut så) Studiebidraget är också pensionsgrundande, det kan bli nyttiga poäng när du börjar närma dig 65.
Försök räkna själv på din situation: http://service.csn.se/BidragOchLanEnSimulering/frameset.asp?ingang=1
Tack för utförliga svar och länkar…
/Maria
Nu har jag funderat lite till.
#4 Du säger att det är ovanligt förmånligt att studera i Sverige och det har jag ju förstått men samtidigt så läser man alla "larmrapporter" om studenternas dåliga förmåga att få ekonomin att gå ihop.
Är vi bortskämda? Finns det en sanning i allt man läser?
Jag är bara nyfiken…
/Maria

#6. Jag tror du sätte fingret på den ömma punkten direkt i det du skrev "om studenternas dåliga förmåga att få ekonomin att gå ihop." För jag tror det är precis det som det handlar om, oförmågan alltså. För pengarna man får varje månad är ju inte någon enorm summa. Man lär tänka lite på hur man spenderar pengarna. Rätta munnen efter matsäcken om jag så säger. Jo, jag tror, krasst, att vi är lite bortskämda.
Jag har själv levt på studielån, då med två små barn samt ensamstående. Det gick med lite planering och försiktighet. Men inte hade jag mycket att vifta på. Tre år levde vi så. Första studieåret fick jag studiebidrag, de andra två fick jag studielån. Nu betalar jag runt 500:-/mån på lånet. Fungerar bra. Visst går det att leva på lånet om man, som sagt, tänker sig för och planerar och prioriterar det viktigaste.

Hur dyrt man bor har ju väldigt stor betydelse. T ex så höjdes min hyra med 160 kr/månad, det gjorde inte studiebidraget.
Envishet och drömmar
#6 & #7 Ni har rätt. Det är inte bara studenter som konsumerar långt mer än vad de egentligen har råd med. Det är många här i Gävle som går på Kåren varje onsdag och ut på krogen på stan på fredag/lördag… Där går många hundralappar, som de hade kunnat lagt på mat eller hyran… Så det har mycket med att rätta matsäcken efter plånkan, plus att kanske ha lite mer än 160:- i buffert på kontot, utifall hyresvärden varslar om höjningar… *liten glimt i ögat till Caspia*
Jag kom på en bra grej med CSN, man kan få ett sms utskickat med vilka datum och vilken summa man får utbetalt per månad… jättebra att veta i början på månaden. För ibland är det som sagt lite mycket månad kvar när pengarna är slut.