Politik iFokus

Politik

Etikett: arbetsmarknad
Läst 1138 ggr
jen
0

Skärpt a-kassa för deltidare

Det här visste inte jag.

Varför har de gjort så?  Då kan det ju inte löna sig att arbeta när man inte vågar ta ett vikariat eller nått när man är arbetslös ??

http://www.politikerbloggen.se/2007/12/13/7756/

blombuketten
0

Intressant läsning. Undrar hur det är tänkt sen. Om man är helt arbetslös och blir erbjuden en deltidstjänst som dessutom är ett vik, blir man förmodligen tvungen att ta den och så står man där sen. Har man tur så kanske man får fortsätta på viket, men får då lön därefter. När viket sen tar slut så har man jobbat deltid och har då rätt till A-kassa igen, men då baserat på deltidsviket.

jen
0

#1 Ja, det är jättekonstigt.

Lönerna pressas alltså nedåt hela tiden.

AndersE
0

Jag känner mig inte alls insatt, men anar att frågan är rätt svår. Hur länge ska man få behålla en "gammal lön" som beräkningsgrund?

Om jag haft 100.000 i månadslön, blir av med det jobbet och hittar ett nytt med 20.000 i månaden och blir arbetslös igen. På vad ska min ersättning grundas?

blombuketten
0

Vad jag vet så grundas den på den inkomst du hade sist, när du väl jobbat och tjänat den inkomsten. En gång om året görs anmälan till A-kassan där bl a inkomsten fylls i.

jen
0

http://www.alfakassan.se/main.asp?areaID=1&Content=CategoryID&levelID=0&CategoryID=672

Jag tolkar det som att Anders inlägg blir svaret att det grundas på 20000kr

eller tänker jag fel?

jen
0

http://www.alfakassan.se/main.asp?areaID=1&Content=CategoryID&levelID=0&CategoryID=751

Om du före arbetslösheten arbetade heltid och får ett deltidsarbete anses du arbetslös för tiden upp till heltid. Du kan få ersättning för den arbetslösa tiden. Om du tidigare arbetade heltid krävs det att du är arbetslös minst sju timmar under en vecka för att ersättning ska betalas ut.

svårtolkat kanske, men min kompis som är timanställd inom vården har råkat jobbat så att hon varit arbetslös i 6 timmar 3 veckor i rad…

hon förlorade ganska mycket på det eftersom det är en hel dagsersättning som går bort varje vecka…

Så det gäller att ha koll, antingen försöka jobba heltid om man kan och har tur, eller också se till att man är arbetslös 7 timmar så det lönade sig att arbeta..'

blombuketten
0

#5. Nej, du tänker inte fel. Det man får från A-kassan baseras ju på den lön du haft. När du gör en nyanmälan till A-kassan så får man fylla i en blankett där man uppger vad man tjänat, dessutom ska du visa upp arbetsgivarintyg från ditt senaste arbete och från det räknas så vilken ersättning man ska få. Om man fortfarande är arbetslös inom ett år så fyller man i samma blankett fast då heter det påanmälan för uppgifterna är ju desamma.

Så har jag uppfattat det.

peter_stridh
0

Bra de tar tag i fuskarna och myglarna med detta…..
Kanon bra intiativ. De som bara går hemma och lapar och jobbar svart…
Öntligen en bra regering. Jag vet flera som jobbar svart och har "deltids arbete"….

Det stör mig om något alla myglare till höger och vänster.

jen
0

#8 hur kommer de åt fuskarna med detta menar du?

de som fuskar är nog snarare de som inte har NÅTT vitt arbete alls, Utan stämplar på heltid och jobbar…

AndersE
0

#9 Du har nog rätt.

jen
0

#10 ja, jag tror det. För så upplever jag det när man hör folk prata om sånt

blombuketten
0

Peter Stridh. Du är rätt kul du. Är inne lite här och där och sätter igång diskussioner. Vet du, ofta är det så (rent psykologiskt) att den som mest gapar är den som minst gör.

AndersE
0

#12 Mna kan bara sätta igång diskussioner om någon annan bryr sig om att ta upp tråden…

blombuketten
0

#13. Jodå, det vet t o m jag, men man har ju också rätt att säga ifrån, eller hur? Hur man ser på saken, ungefär som du gjorde nu. 

.

AndersE
0

#14 Alla har rätt att agera fritt inom givna ramar.

S.k. "troll" som bara skriver i syfte att skapa oro brukar bäst hanteras med tystnad…

jen
0

#15 exakt… dont feed the troll

[Sajberlena]
0

Vad händer om jag söker heltidsjobb, blir erbjuden ett halvtidsjobb men tackar nej med hänvisning till att jag inte klarar mig på halvtid efter 75 dagar. Blir man avstängd då? Någon som vet?

jen
0

#17 intressant fråga!

det skulle jag också vilja veta

blombuketten
0

#17. Bra fråga. Jag vet inte svaret.

martdat
0

Jag ringde A kassan i januari för jag ville ha klarhet vad som kommer att gälla, är ju timanställd efter behov, vissa månader jobbar jag bara tre fyra dar, medans andra månader ca 90 timmar, så jag undrade vad som händer, blir jag av med akassan i såfall. de visste inte själva sa de,, ringde af förra veckan för att se om de visste vad som hände om jag tex får ett jobb på drygt halvtid? är det socialen som gäller då elr vad? för får man inte in till hyran knappt på att tacka ja till ett jobb, hur i hela friden gör man,, de visste inte heller..

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.