Körskolan
Ungefär hälften bli godkända i teoriprovet. Var brister det? Det är inte ok enligt mig. Inte med tanke på hur dyrt det är.
http://hd.se/inrikes/2008/02/17/haelften-kuggas-i-koerkortsprov/
Jag skulle tippa att det brister i intelligensen hos eleverna. Att de pluggar för kort tid innan. För vi kan ju inte göra provet enklare bara för att släppa ut fler på vägarna. eller för att det är för dyrt.
I länder med mindre krav på säkerhet och kunskaper så är det mycket fler dödsolyckor. och det har vi väl inte råd med? (varken i kronor eller moraliskt)
Och vad jag vet så finns alla svenska regler och lagar och utbildningar och övningar att tillgå, innan man tar provet.
Är det nån som vet om det kommer bli ett körkortskrav för fyrhjulingar? För ökningen i olyckor och dödsolyckor var oerhört stor med såna inblandade, år 06 och 07.
För några år sedan var det mycket diskussion kring att teoriprovet var för svårt. Flera svarsalternativ låg oerhört nära varandra. Sen fick jag uppfattningen att det ändrats och att kritiken var borta.
I HD:s artikel ges inga svar på varför det är så här. Jag tror det ligger mycket i det precis framför, att många förbereder sig för dåligt. Man kan ju också tänka sig att körskolornas undervisning är undermålig, eller att proven faktiskt är onödigt svåra.
Själv körde jag enbart privat. Min pappa var en duktig lärare och alla vi fyra syskon klarade vår uppkörning direkt. Däremot hade jag förmånen att få följa teoriundervisningen på skoltid, i skolan. Då tyckte jag det var tämligen enkelt.
Hera, vad tror du själv ligger bakom?
Nja, jag tror inte att det brister på intelligensen. Eller har ungdommar plötsligt blivit pantade?
Man går ju i körskola för att lära sig, och jag tror att det är körskolan som inte lär ut på ett bra sätt. Så jag tror det är där det brister.
#3 Då borde ju lösningen ligga i att någon - tidning? - redovisar vilka skolor som har elever som inte klarar provet. Och att eleverna väljer de bättre skolorna.
Man har ju ett visst eget ansvar också. Körskolan kan ju inte garantera att du klarar provet om du inte pluggar ordentligt själv. Motivationen måste ju ligga hos individen.
Jo, och nog finns motivationen. Jag har iaf inte sett många platser där motvivationen är större än på en körskola :)
Däremot har jag hört att folk är missnöjda med lektionerna. En vän till mig klarade inte uppkörningen, dock kunde inte körläraren förklara VAD det var som gjorde att hon inte fick sitt körkort, han sa bara att det var något som inte var rätt. hmm
#6 Det är väl inte körläraren som ska motivera, utan den inspektör man kör upp för?
#3 nej, jag menar inte att ungdomar "blivit pantade". Men att en lite äldre människa har lite mer erfarenhet, logik och kunskap än en yngre.
Det är väldigt få 17-åringar som har utvecklat sinne för att ha koll på vad som kan hända i trafiken och hur man uppför sig gentemot sina medmänniskor, konsekvenser för sina egna handlingar. Det är nåt som växer fram med hur mycket tid man tillbringar i en bil och med näsan i böckerna. Och jag kan tänka mig att det var det som gjorde att man nu får börja övningsköra mycket tidigare än förr. Jag skulle själv hellre börjat övningsköra när jag var 18-19 år och ta körkortet först efter 21-22 år. Med ungefär samma motivation till säkerhetstänkande som jag nyss skrev om i tråden "Drogtester på elever" #38
Och när man är yngre prioriterar man helt annorlunda också. Man kan vara extremt motiverad, men det säger inget om hur bra man är på studieteknik eller hur många timmar man vill spendera på att plugga inför ett viktigt prov.
lite offtopic: Jag har märkt på alla mina syskonbarn, att man inte längre utbildar elever i lågstadiet hur man bäst gör läxor eller läser för att lära sig, och inte ens hur man bäst håller i en penna för att skriva tydligast.
Så det är väl ett allmänt dåligt engagemang ifrån lärare och körskolor.

#8. Ja, där sa du något. Själv var jag 30 när jag tog mitt körkort och hade då mycket med mig i bagaget s a s. Jag upplevde teorin i sig som lätt, men själva provet som svårt, på många ställen. Just av den anledningen Anders tog upp, att alternativen låg så nära varandra så det såg ut som om alla svaren kunde vara rätt. Fast ändå hade jag inga problem där utan klarade teoriprovet bra, mycket p g a sunt förnuft och pluggande.
Jag klarade inte heller körkortet på första uppkörningen
. Jag var så nervös så foten på gaspedalen skakade och ni kan ju själva tänka er hur ryckigt det blev
. Nästa gång gick det däremot utan problem.
Jag skulle inte ha något emot att vi höjde åldersgränsen på körkort. Till iaf 21.
Men jag tror fortfarande att det brister på körskolorna.
Det är min erfarenhet av körskolor.

Själv har jag (fast det var ett tag sedan) en jättebra erfarenhet av den körskola jag gick i. Härliga lärare med humor och stor portion tålamod. Lugna och sansade. De kunde konsten att lära ut och min lärare fick ju mig att ta körkort och det säger en hel del det
.
Jag tror det har och göra med att undomarna är för trötta nu. De sitter och häckar framför internet sent på natten och får för lite sömn.
(säger jag som sitter här) hehe
Märks ju även i skolan hur trötta dom är, och efter skolan så orkar de inte göra någonting.
Vi föräldrar behöver se till att våra ungdomar sover mer. (inte bara på helgerna som det är nu)
Många tror jag, kör med går det så går det mentaliteten. Läser inte på ordentligt….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

När det gäller olika körskolor så har jag sett statistik i olika dagstidningar bl.a om både lokala trafikskolor och om olika orter. Det skiljer en del på hur dom lär ut på dom olika skolorna också. Jag anser att det är både skolan, läraren och elevens ansvar tillsammans, med ett bra samarbete så fungerar det nog bäst :)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

#14. Precis.
Jag gick på en känd körskola för "100 år sedan" i Göteborg. Varje gång jag kände mig redo så behövde jag träna mer…
Sedan kom artiklar i tidningarna om hur de olika körskolorna "mjölkade" sina elever. Den jag hade gått på hamnade i topp.
/Maria

#16 Hur många uppkörningar behövdes i genomsnitt per elev då? Jag inbillar mig att en sådan bilskola å andra sidan har mycket bra statistik där?
//Zac
#17 Tyvärr har jag ingen aning. Detta var ju så länge sedan.
/Maria

Under den tiden man själv jagade körkort så såg man tydligt hur det blev en del huvudstråk kring olika bilskolor; billiga lektionspriser/få lektioner eller slutligen få uppkörningar. Jag tror inte det är så annolurlunda idag?
//Zac
#19 Säkert inte. Gör man förresten teoriprovet på nätet idag?

Vad ar det som sager att ungdomar inte har blivit "pantade" eller snarare mindre bildade. Titta bara pa skolan. Pa KTH sa sager man att de elever som de har fatt ta emot de senaste tio aren har samma mattekunskaper som man tidigare hade pa hogstadiet.
Om det ar sa att farre och farre elever gar ut med bristande kunskaper i svenska, matematik etc sa vore det underligt ifall det inte los igenom i terioproven!
---

#21 Det ar ju applen och paron; matte och trafikteori ju har mycket litet med varandra att göra.
//Zac
PS. även om jag tror du har rätt… ;o)
#21 Jag tror också att det ligger en del i vad du säger.

#22 Hmm.. Nar gjorde du teoriprovet sist? Nar jag tog mitt motorcykelkort 2001 sa var det flera fragor som berorde enkel logisk matematik med hastighet, avstand och tid fragor.
Tom nar jag tog mitt korkort har i USA sa var det nagra fragor dar man fick svara hur manga fot/s man fardades vid en viss hastighet.
Har man dessutom bristande kunskap i svenska sa ar det nog svart att lasa trafikteori. Hur basic den an ma vara.
---

# 20. Nej, det gör man inte.
# 24. Så var det när jag tog mitt B-körkort 2004 också.
Hur lång är bromssträckan om du kör i 30-50-70-90-110 km/h a) med bromsberedskap? b) utan bromsberedskap? Om du ökar hastigheten med 5 km/h, hur mycket ökar då bromsstäckan vid c) bromsberedskap d) inte bromsberedskap.
Jag måste dessutom tillägga att min teoribok innehöll väldigt mycket som inte var enkelt att relatera till att köra bil. Det var alla delar i ögat för att man skulle lära sig om periferiseende och ett helt kapitel om älgar, och jag minns dessutom en lista på olika vilda djur där mufflonfår medföljde en speciell påföljd om man råkade köra på ett. Jag minns att jag frågade min körskollärare "Var i Sverige finns det mufflonfår?" "På Kolmården", svarade han) :)
För mig (som är lite förvirrat lagd) gjorde min omständiga och röriga bok att det var svårt att förstå vad jag skulle kunna vid teoriprovet. Skulle det komma frågor om hur många älgar det finns i Sverige, vad den där hinnan till vänster om pupillen hette, eller skulle jag behöva peka ut vilket djur som var ett mufflonfår på ett kollage med olika fårarter?
Dessutom vill jag tillägga att den hade ett irriterande dåligt språk. Men - jag klarade teoriprovet med god marginal på första försöket, så något bra måste den ju innehållt.
Envishet och drömmar
Och det är ju skit kul att vi som ska ta körkort nu måste kunna "Eco driving"… Någonting som inte har något med trafiken att göra alls, utan att köra miljö vänligt..
#26 Det har i allra högsta grad med trafiken att göra. Man lär sig helt enkelt köra mer energieffektivt (och säkrare).
#27 nej, inte säkrare, bara mer energi effektivt. Dom två kolliderar på många ställen.