Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 942 ggr
AndersE
0

Intressant om integration

Artikel på alliansens hemsida:

"Alliansens riksdagsledamöter i arbetsmarknadsutskottet arrangerade förra veckan ett integrationsseminarium där man diskuterade flyktinginvandrares skilda förutsättningar på den svenska arbetsmarknaden. Panelen bestod av personer från Göteborgsinitiativet, Nutek, Järfälla Kommun och NTG Asyl. Olika etniska flyktinggrupper har högst skiftande förutsättningar på arbetsmarknaden. En grupp som i ett land har svårt att få fäste på arbetsmarknaden och generera företagande kan i ett annat land skaffa sig ett bra rykte för flit och företagande.

Somalierna är en flyktinggrupp som ekonomihistorikern Benny Carlson har valt att studera. Under 1990-talet gick en flyktingvåg från Somalia, idag finns nästan 20 000 somalier i Sverige, lika många i Minneapolis. Somalierna i USA och Sverige har gått helt skilda vägar enligt Benny Carlson, både vad gäller sysselsättning och företagaranda. I Sverige har de den lägsta sysselsättningen bland flyktingar och betraktas som svårintegrerade. I Minneapolis däremot startade somalierna tio gånger fler företag och vad gäller sysselsättningen ser man samma utveckling. I USA är 55-60 procent av somalierna sysselsatta, vilket är dubbelt så många som i Sverige."

AndersE
0

Fler citat: "I USA visar myndigheterna vägen, de tar ex en risk genom att satsa pengar på något man tror på för att få fonder, banker och företag att följa efter. Den som kan men inte vill arbeta har inte mycket hjälp att vänta från myndigheterna. I Sverige konstateras att det är tvärtom."

"Det är inte bara motgångar för invandrargrupper i Sverige. Benny nämner även framgångsrika kommuner såsom Järfälla, Emmaboda och Gnosjö som nått en dubbelt så hög sysselsättning för bosnier/irakier jämfört med övriga landet."

Ida
0

Intressant! Vad beror dessa skillnader på tro?

AndersE
0

#2 Jag gissar på det som finns i #1. Jag tror man är tydligare i USA. Den som vill integreras och skaffa ett jobb får mycket stöd - den som inte ställer upp har inte mycket att hämta. Jag upplever om och om igen att vi har en väldig rädsla för att ställa krav på människor i Sverige. Jag tror att det är att göra människor en otjänst.

Ida
0

Flyktingar i sverige har länge systematiskt vaggats in i ett bidragsberoende som gör mer ont än nytta. Självklart ska man få stöd i början men man måste kompensera genom att skapa förutsättningar för dessa människor att lära sig språket, skaffa ett jobb etc.

blombuketten
0

En jag känner, som kommer från ett annat land, en flitig herre sa till mig redan på 70-talet att, Sverige är ett underbart land som ställer upp för folk från andra länder, men ett fel gör ni och det är att hjälpa för mycket. Vi är inte vana hemifrån med all denna hjälp, vi är vana att kämpa för vår överlevnad. Bidrag är bra, men bara till viss del. Risken är stor att stora grupper indvandrare kommer att fastna i allt bidrag. Det måste ställas samma krav här som därifrån vi kommer. Här har vi fått en fristad och här kan vi leva i lugn och ro, det räcker med det. Resten bör vi klara själva.

Ja, så ansåg den mannen och jag tror det ligger mycket i det, som själv kom från ett stökigt och fattigt land. Han har alltid försörjt sig själv och aldrig levt på bidrag. Lärde sig språket hjälpligt på 3 månader.

pino
0

" 5 Ja, tyvärr är det väl så att vi varit allt för hjälpsamma och i grunden velat väl. Och det är ju tråkigt att just denna hjälpsamhet/snällhet har visat sig bli så fel och ibland inte bara för en generation. Men vad jag har förstått av diskussionerna så är detta något alliansen på allvar jobbar med.

Hansson
0

4# Kan bara hålla med sverige är underbart för alla inte bara vi hederliga svenskar som sliter arselet av oss för få det gå runt.

Ida
0

#7 Vad menar du med "hederliga svenskar"?

Ijin
0

#8 Folk som inte snor pengarna av andra som jobbar, vårat välfärds system kan utnyttjas något enormt, och dom som kommer till svergie ser inte någon anledning att jobba då helt enkelt.

Ida
0

#9 Nu frågade jag inte dig, men tack ändå för din åsikt.

Vad kallar du då hårt arbetande invandrare? Är de också hederliga svenskar? Och lata svenskar som utnyttjar välfärdssystemen, är de "ohederliga svenskar"?

Ijin
0

#10 De är hedliga, och dom har jag ingenting emot, men faktat är ju att jag inte har någonting emot invandrare, bara personer som snor av samhället. Så det är inte invandrarna bara.

blombuketten
0

#7. Det var ju också ett sätt att uttrycka sig.