Politik iFokus

Politik

Etiketterinvandring-och-integrationsfi
Läst 1168 ggr
Ida
0

Större krav på SFI

Idag skriver Jan Björklund och Nyamko Sabuni på DN Debatt att resultaten från dagens SFI (svenska för invandrare) är alarmerande och att man vill ställa högre krav. SFI ska avslutas med ett test och man ska inte få studera mer än tre år.

Läs hela artikeln här

Vad tycker ni om de nya förslagen med ett nationellt prov och en maxtid på antalet år man får studera på SFI?

• Redigerat 2023-08-10 20:36 av Pyttelite
WiktZac
0

En rolig detalj är att vi svenskar inte har något officiellt språk, det finns lagstadgade minoritetsspråk, men inget officiellt. En kul vinkel att vi kräver att invandrare skall kunna ett icke-officiellt språk! ;o)

Givetvis så är det oerhört långt ifrån någon nackdel att kunna språket i det land man skall bo i. Det torde öka integrering och minska friktionerna.

//Zac

AndersE
0

#0 Min första reaktion är positiv. Jag gillar tydlighet och att det ställs krav.

Sen är jag inte särskilt insatt. Det kan finnas negativa faktorer jag inte känner till.

WiktZac
0

Varför inte lära invandrarna något av de enda officiella språk vi har i sverige - våra minoritetsspråk; finska, samiska, meänkieli, romani, jiddisch eller svenskt teckenspråk - då säkrar vi ju dessutom återväxten? ;o)

//Zac

Ida
0

Hur kommer det sig att svenska inte är ett officiellt språk?

blombuketten
0

#0. Här håller jag med det Anders skriver i #2.

Det hade jag ingen aning om, att svenskan inte är ett officielt språk alltså. Intressant.

Maria
0

Hade heller ingen aning om detta med svenskan…Underligt. (inte att jag inte hade någon aning, utan att det är så)

/Maria

Karmatarerskanise
0

Tyvärr har vi inte svenska som officiellt språk. Däremot är det ett officiellt språk i finland ;)

martdat
0

Det messta låter väll bra, Att sfi behöver ses över och förändras är helt klart, att ha det som försörjning i flera år ska ju inte vara möljigt,

Jag har själv arbetat på SFI skola dock inte med undervisning utan i cafet och lite allt iallo,Så den bristande kompetensen hoss lärare har jag sett, men de var engagerade och gjorde vad de kunde, men deras arbetsmaterial var uråldrigt bitvis! bla i en av läroböckerna jag kikade i förra året skulle de lära ut att ringa 90 000 vid fara!  då förstår ni hur gammalt det var,

Sen hoppas jag att det tas hänsyn till var och ens förutsättningar när det gäller tidsgränsen, Det är inte lätt att hålla studiemotivationen uppe när man väntar på ett ev uppehållstillstånd, det kan ta tid och är väldigt jobbigt för  de flessta. sen har vi analfabeterna, som inte ens kan skriva på sitt hemspråk, ,, där måsste det ju få ta längre tid,

sen borde tillgängligheten på SFI bli lite bättre, som det är nu får ju flera pendla lååångt för att ta sig till skolan, samtidigt som man har advokatkontakter, myndigheter, ev krigstrauma och väntan att hanskas med, Jag har som sagt jobbat med de som väntar på uppehållstillstånd, är ju klart skillnad på de som vet att de får stanna här, lite av mina tankar bara,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Caspia
0

9 av 10 SFI-lärare är inte behöriga, hörde jag på Nyheterna ikväll. Det förvånar mig inte.

Själv intervjuade jag ett antal SFI-lärare för lite drygt ett år sedan. Det var skrämmande. En var kock. En var medieproducent. En var lågstadielärare. Två hade kandiatexamen i olika ämnen, jag minns inte exakt vilka men det var varken svenska, svenska som andraspråk eller pedagogik.

Att införa ett slutprov är inget nytt, det finns i princip redan.

Envishet och drömmar

Karmatarerskanise
0

#9 Det hörde jag med, och det förvånar inte mig heller.
Har flera vänner som kommer från utlandet, och de flesta tyckte det var som dagis på SFI. Lärarna hade ingen koll och det var stimmigt.

AndersE
0

Just bristen på lärarkompetens ingår i alliansens förslag:

"Lärarlyft för sfi-lärare. Lärarnas kompetens och utbildning är en mycket viktig faktor för elevens resultat. Det gäller att läraren har såväl lärarutbildning som utbildning i det ämne han eller hon undervisar i. Men av sfi-lärarna är det endast 11 procent som har ämneskompetens motsvarande 40 poäng i svenska som andraspråk, vilket inte ska underskattas som bidrag till ett svagt resultat. Vi öronmärker särskilda medel för att lyfta sfi-lärarnas kompetens. Sammanlagt satsas 61 miljoner kronor fram till 2010."

Så här säger Björklund i pressmeddelandet:

"- Statistiken är svårsmält. Hur kan en utbildning tillåtas fallera på detta sätt? Trots att bristerna är kända sedan länge vidtog den socialdemokratiska regeringen inga förändringar av betydelse, säger utbildningsminister Jan Björklund."

Debattartikeln i DN avslutas:

"Att alliansregeringen når rekordframgång vad gäller jobb till invandrare efter bara ett drygt år vid makten gör proportionerna av det socialdemokratiska misslyckandet uppenbara. Mona Sahlin har ett tungt personligt ansvar, inte minst efter sin tid som integrationsminister. Vi tar med sfi-lyftet ytterligare ett viktigt steg i integrationspolitiken. Språkkunskaper ger egenmakt. Det ökar möjligheterna att få jobb och klara sin försörjning. Stärkta språkkunskaper bryter utanförskapet."

Hur länge kan alliansen fortsätta att göra allt rätt, utan att få stöd av opinionen?

Caspia
0

Det är ju dock skrattretande att man hänvisar till ett poängsystem från högskolan som inte finns längre.

Dessutom är 60 hp (som är det nya namnet på 40 p) mindre än vad som krävs för en högstadielärare. De ska ha 90 hp i sitt ämne, utom om det gäller svenska eller samhällskunskap, där krävs 120 hp.

En lärare ska alltså ha 90 hp för att undervisa i andraspråkssvenska på högstadiet men det räcker med enbart 60 hp för att räknas som "behörig" för att undervisa vuxna. Varför?

Envishet och drömmar

Ida
0

#12 Det finns väl dock ingen som redan lyckats få ihop 60 hp i svenska? ;)

Caspia
0

# 13. Jo, det gamla poängen är "översatta". Alla tidigare utbildningar räknas om.

Envishet och drömmar

Ijin
0

Jag tycker det är en bra ide. Så kanske man slipper ha en tolk med sig när man ska handla.

Sen att svenska inte är ett officiellt språk? Jag tror väl ändå att inte inte är så många svenskar som inte kan svenska? Så vad spelar det för någon roll egentligen? Huvudsaken är väl att alla i svergie kan prata med varran, eller?

blombuketten
0

#15. Kan du inte svenska själv eftersom du behöver tolk när du ska handla? Är det tolken som översätter dina inlägg Fundersam?

För jag kan ju inte tro att du menar att det inte finns svensktalande expediter och/eller kassapersonal?

Ijin
0

#16 Jo, det finns det, för annars anmäler dom företaget för diskrimenering..<.< men det va inte riktigt det jag menade, men man tolkar väl det som man vill..

Menade mer som att te.x. någon ska polisanmäla, så kan dom inte svenska, är väl dumt? Och det kan jag säga, det händer ofta.

blombuketten
0

#17. Hur du kan få "Jag tycker det är en bra ide. Så kanske man slipper ha en tolk med sig när man ska handla." till att bli "Menade mer som att te.x. någon ska polisanmäla, så kan dom inte svenska, är väl dumt? Och det kan jag säga, det händer ofta.", övergår mitt förstånd. Kan inte alls förstå din kommentar här…….att man tolkar väl det som man vill. Hur ska man tolka det?

Ijin
0

#18 jag går tillbaka till uttrycket: "Man ser bara det man vill se"

blombuketten
0

#19. Ja, och det var ett uttömmande och klokt svar Fundersam.

Ijin
0

#20 Tänk på vad du just sa, du läste det du ville, och tolkade det du ville. Man gör så alltid. Kort sagt, eftersom du inte riktigt hänger med, Du letar efter någonting att klaga på, och hittar det istället för att försöka förstå hur ja tänker.

blombuketten
0

#21. Tja, för att man ska förstå vad någon skriver så förutsätter ju det att denna någon skriver något som går att förstå Fundersam.

Ijin
0

#22 Vad spelar det för någon roll vad jag skriver, när du bestämt ändå bara vill se det dåliga i det?

blombuketten
0

Jag vill inte se det dåliga i det, jag förstår bara inte vad det är du försöker säga. För mig är det bara ett enda virrvarr. Du svarar heller inte och förklarar när jag frågar, utan kommer bara med ännu mer virr. Fast det är ju upp till dig hur du vill att andra ska förstå det du skriver.

Ijin
0

#24 Hmm, inte riktigt van vid att prata med, hur ska jag uttrycka det.. era "typ" av människor.. vet att det låter negativt, men kan inte säga det på annat sätt, inget negativt om det.

Så jag får väl helt enkelt skriva längre inlägg, då?

Ida
0

#25 Ja utveckla gärna om du vill att vi andra ska förstå.

Inlägget är låst för nya kommentarer