Är det inte redan det?
#0 Du menar att andra länder kommer att attackera Israel om de går in storskaligt i Gaza?
Tja, mer krig än det redan är, kanske jag borde skrivit. Men i klartext - jo, att fler länder lägger sig i. Egypten höll visst på att mobilisera vid gränsen?
Det vore ju en rysare…
Egypten har inte en chans mot Israel. Egypten håller på att stänga gränsen för flyktingar från Gaza.
Bombat kraftverk och tre sprängda broar… Ingen vidare början på fredsförhandling.
Förhoppningsvis släpper de den tillfångatagna israelen, annars blir det säkert ännu värre. Oddsen för att Hamas ska göra helt om efter detta är nog tyvärr ganska dåliga dock…
Att man tänker så mkt på det där, som jag ser det är allt som det brukar vara.
Ser jag nyheter från igår eller 1975 är det samma sak, öken med några hus, några skott, soldater *gäääsp* vilka nyheter, även om man numer faktiskt pratar om möjligheter till fred, iaf.

#7 Är du vad du kallar dig för?? Narren ?
Gäääsp??….Hur kan du sova? I krig är det ALLTID civilbefolkningen som blir lidande.
Är mycket svårlösta oroshärdar och "även några skott" träffar någons barn och någons rullstolsbundna mor eller far….
Krigsherrar bryr sig inte heller oavsett ursprung.

#7. Ett mycket oetiskt uttalande.
"The one who does not remember history is bound to live through it again."/George Santayana/
#7 Vi får aldrig bli likgiltiga inför krig. Aldrig glömma de som inte har vapen, pansar eller helikoptrar!
Ja, det är politiskt inkorrekt. Men problemet är att det ständigt är oro där palestinier/israeler, och ingen verkar vilja betala såpass att det slutar utan det underblåses snarare.
Det är ingen nyhet bara. Trist för folket, jepp, men är det en nyhet i 30-40 år? Med fis-action hela tiden, inga rejäla omsvängningar.
Det finns ju betydliga värre ställen som inte alls uppmärksammas så jag undrar varför småsaker, relativt, på den globala skalan av humana "dåliga nyheter" är så intressanta bara för att de sker i israel, så länge det är ngn form av status quo för oss andra utanför så…..
Debatten blir ändå så att en sida favoritiseras, och sen blir det strid, det där kan ju profissiionella förhadlare dona med, av alla konflikter vi har på vår jord är det den segaste, mest ointressanta, OM, det inte händer ngt rejält, som det faktiskt gjorde med oslo.
Sen vill jag påminna dig om att det torteras ngn just nu Kjersti, horribelt, men, inte ska vi väl låta torteraren hugga sig in på din nattsömn också?

#11. Likgiltighet för krigets olyckor är inte något man kan förvandla till en dygd genom att kalla den "politiskt inkorrekt".

Ja, israelerna kan göra vad som helst utan att bli kritiserade av omvärlden. blir de det så kör de med antisemit-kortet. Det är oslagbart. Jag tycker 50 år av martyrskap räcker. De är inte bättre än vad nazisterna var under 30- och 40-talet.
Hamas är i regeringsställning efter ett demokratiskt val. Hamas är enligt FN en terroristorganistation. Hamas kommer aldrig att erkänna Israel som stat. Hammas vill ha hela Israel och köra ut eller ha ihjäl varenda jude. Är det några som ska jämföras med nazisterna så är det palestinierna.
Som jämförelse kan också sägas att som västerländsk turist är du välkommen till Israel men om du åker till Gaza är risken stor att du blir mördad. Dom försökte att öppna landet för turister någon gång på 90-talet och det var några tyskar och engelsmän som åkte dit. En tysk sköt dom och en engelsman skar dom upp halsen på och sedan dess vill ingen åka dit mera som turist.

Jag såg en dokumentär i början av 90-talet där de hade smygfilmat en grupp israeler som hade fångat två palestinier. De var bundna till händer och fötter och man såg hur soldaterna slog med stenar mot kroppen på palestinierna. De bröt vart enda ben i kroppen på dem. För att inte tala om att de grävt en grus grop, slängt ner några palestinier i den ( levande) och fyllt igen. Släkten hade fått gräva upp dem med händerna. Sedan dess tål jag inte det landet eller folket. Är det nåt jag avskyr är det grymhet i vilken skepnad som helst eller vem som gör det.

##14 och 15. Två inlägg som tillsammans ger en bra illustration av hur ett ömsesidigt folkhat byggs upp. Sanna berättelser med enskilda exempel på båda folkgruppernas grymheter vilka ställs mot varandra. Slutsatsen på båda sidorna blir: "Sedan dess tål jag inte det landet eller folket." Och därefter kan kriget dras igång utan alltför stora protester, ty: palestinierna slaktar människor och israelerna begraver folk levande. ## 14 och 15 alltså. Läs och begrunda.
Tyvärr Maximilien så har du fel. Även om jag tycker illa om vad Hamas gör så hatar jag dom inte. Jag tycker däremot illa om dom men det är en väldigt stor skillnad. Undrar om Sverge ska bygga upp kraftstationen en gång till.
#16 Det är säkert riktigt!
#14 Du för fram det som jag tror är nyckeln till konflikten. Jag tror faktiskt Israel kan tänka sig en Palestinsk stat, men Palestina (Hamas, och bakom den står ju en demokratisk majoritet…) vill se Israel utplånat.
Så länge Palestina förhandlar utan en tanke på att kunna acceptera Israels existens - så länge pågår konflikten.
Den dagen Palestina (och arabvärlden) försöker lösa dena konflikt med Israel som en del av målbilden - den dagen kan vi börja se en lösning på konflikten.

#17. Sivan, du skrev att palestinierna skär upp halsen på folk. Sådana uttalanden skapar hat mot palestinier som grupp. Därmed bidrar du till folkhat modell Jugoslavien.
Detta är något som berör alla. Det finns risk att om det blir öppet krig så kan det ge andra länder anledning att agera militärt mot Israel och då finns det risk att USA blir inblandad för att skydda Israel. Då måste EU också ta ställning…

#20. USA har häcken full i Irak och Afghanistan. Det blir dyrt med ännu ett krig. Men ingenting tycks omöjligt.
#19 Jag skulle ha skrivit - Några palestinier skar upp halsen på en engelsman och en tysk sköts.
Jag såg på TVn förra året ett kort inslag i något av nyhetsprogrammen om två fotbollslag med unga killar som var både palestinier och judar som spelade ihop och dom ville att det skulle bli fred mellan just palestinier och judar. Det hade ju faktiskt varit roligare att få läsa fler sådana nyheter än bara krig och terror.

#22. Ja, Sivan, du ska tänka på hur du skriver när du skriver om folkgrupper. Det tror jag bestämt att du ska tänka på.