Politik iFokus

Politik

Etikett15-politiska-partier
Läst 1360 ggr
AndersE
0

Odenbergs rekrytering

Turerna kring Odenbergs utnämning till generaldirektör för Svenska kraftnät, tillsammans med statsministerns uttalande idag gör mig otroligt besviken på Reinfeldt och på alliansen.

Från Text-TV:

"Regeringskansliet valde Odenberg      

Det var regeringskansliet som valde ut förre försvarsministern Mikael Odenberg (m) som kandidat till tjänsten som generaldirektör för Svenska Kraftnät. Regeringen har hävdat att det var en extern konsult som valde honom.

Konsulten fick två personer, av näringsdepartementet, att välja mellan. Den ene var Odenberg, den andre visade sig snabbt inte vara intresserad av tjänsten, rapporterar Ekot.       

Trots påståenden om att Odenberg valdes för att konsulten fann honom mest lämpad, var det alltså ett departement som föreslog honom som kandidat."

----------------- 

Hur man kan kritisera sossarna för sitt sätt att utnämna partikollegor till reträttposter, hur man kan lova att alla sådana tjänster ska utlysas och den mest kompetente få tjänsten - och sedan göra på detta viset kan jag inte begripa. Det är så fruktansvärt dåligt.

(OBS! Ingen kritik av Odenberg. Han duger säkert bra på nya posten. Men Reinfeldt har sjunkit i min aktning.)

blombuketten
0

#0. Jo jag hörde om detta på morgonnyheterna. Jag fick mer känslan (utan att kunna bevisa det) att Reinfeldt var lite tvungen att göra så här. Lite som plåster på såren kan man säga. Det kanske inte var alldeles gratis när Odenberg avgick. Fast jag är dåligt insatt och kanske är helt ute och cyklar nu.

AndersE
0

#1 Det kan du ha helt rätt i. Reinfeldt låter ju tydligt irriterad när han kommenterar detta.

Att Odenberg avgick är ju också en skandal. Men att man hanterar den på bekostnad av sina egna principer tycker jag inte är OK.

charlie
0

Adeln lever vidare i Sverige… Som sagt det ar i tillfallen som dessa att det kanns skont att inte behova betala till elandet langre.

---

AndersE
0

#3 Jo, så känns det…

pino
0

Ja, jag är också besviken på alliansen i detta. De började ju så bra när tjänsten som rikspolischef blev utlyst och "alla" kunde söka. Detta förfarande som de nu har gjort, kommer förmodligen inte att höja alliansens opinionssiffror, egentligen förstår jag inte hur de kunde vara så otaktiska. Känns lite som Perssons piga, man säger en sak och fördömer men sedan gör man precis tvärtom. Det skapar politikerförakt.

WiktZac
0

En huvudanledningen till att (S) förlorade regeringsmakten var att människor började tröttna på pampfasonerna, på de ideliga belöningarna i de egna leden o s v. Men när regeringens vardagliga skitgöra skulle göras så upptäckte Alliansen troligen ganska snabbt hur behändigt det var att ha denna lilla morot i verktygslådan, och inte bara det - att tillsätta viktiga poster med allierade vänner, där de sannolikt sitter kvar över ett eventuellt maktskifte är ett oerhört starkt verktyg i framtiden. Jag tror knappast att det kommer bli någon skillnad framöver heller, trots Odells utlovade reformer.

Frågan är hur Odenberg skall agera, med tanke på hans (rakryggade) hållning när han avgick?

//Zac

AndersE
0

#5 Håller helt med! 

#6 Intressant tanke. Det hade ju varit oerhört starkt om Odenberg vägrat acceptera jobbet med hänsyn till rekryteringsprocessen.

Då hade jag skrivit och bett om hans autograf…

;-)

pino
0

Ja, jag undrar också hur Odenberg ställer sig till detta, har någon läst/hört honom kommentera detta?

pino
0

Läste just dagens Svenska Dagbladet och där tas denna m fl utnämningar upp, det är tydligen så att 2 av 3 tillsätts utan annonsering. Jag läste också att en hel del av de tillsatta tillhör både S och V.

Jag vet inte, men det känns som det är fritt fram att kritisera, men när ens "egna" får fördelar då går det bra, faktiskt oavsett partifärg. 

Göran Eriksson analyserar speciellt denna utnämning och bakgrunden till densamma, man får uppfattningen att Odenberg fått befattningen för att han skulle sluta kritisera alliansens försvarspolitik. Samtidigt är det tydligen så att Odenberg helt klart har kompetensen, då kan man återigen fundera över varför detta otaktiska utnämningsförfarande. 

Maria Abrahamsson kommenterar bl a så här "Utnämningspolitiken är på väg att utvecklas till en bultande huvudvärk för regeringen. Det värsta är att den är självförvållad".

AndersE
0

#9 Jo, precis. Om Odenberg har rätt kompetens kunde man ju genomfört en utlysning och ändå gett honom jobbet…

För mig är det fullständigt obegripligt att först kritisera så hårt, och sedan göra exakt likadant.

WiktZac
0

Tyvärr så glider de ansvariga på sanningen också… Länk till SR. Maud är ute i en mycket geggig gråzon här tycker jag. Enkandidatsval är knappast något man vill se på denna sidan (f d) öststaterna…

Efter den kritik som regeringen och Reinfeldt fått p g a sin utnämningspolitik och affärshantering så är jag onyå mycket förvånad över att man så här öppet och klumigt fortsätter i samma stil. Blir man verkligen så blind så fort man hamnar i Rosenbad? 

//Zac

AndersE
0

#11 Ja, läser man Olofssons tidigare uttalande så verkar hon ju ha farit med uppenbar osanning. Hur kan man ens inbilla sig att man ska komma undan?

När jag lyssnade på Reinfeldt igår på radion var han tydligt irriterad och pressad, och svarade i mitt tycke drygt och dumt.

Det verkar så otroligt klantigt hanterat.

pino
0

Jag hoppas att  t ex inte S går ut och kritiserar detta förfarande eftersom S-politiker tydligen också blivit utnämnda av alliansen på samma sätt. I den här frågan sitter de ju alla i samma båt, ingen är bättre än den andre, så jag hoppas på självinsikt…

AndersE
0

Från sr.se:

Men Fredrik Reinfeldt tycker inte att han gjort något fel när han kallat det hela en extern rekryteringsprocess, trots att den externa konsulten bara bedömde en kandidat.

- Det är ju då hjälp av en extern konsult, precis som jag sagt, säger Fredrik Reinfeldt.

Fast det är ju inte han som genomförde rekryteringsprocessen som du sa?

- Det är så här. Det är ingen idé att leka med ord när det gäller mig därför jag har nu beskrivit förändringen av hur vi rekryterar i Sverige. Det har skett med hjälp av en extern konsult, sedan kommer vi inte längre utan det är så det har sett ut, säger Fredrik Reinfeldt.

--------------

Det ser ut som ett exakt citat av vad jag hörde honom säga igår. Mycket svagt!

pino
0

Rättar mig själv, jag menar inte att någon S eller V-politiker blivit utnämnd på samma sätt som Odenberg, jag menar att de blivit utsedda utan utannonsering.

Jag hörde också Reinfeldt igår och det var beklämmande. Jag blev faktiskt besviken.

WiktZac
0

Jag tror att den gode Reinfeldt har många goda sidor, att hantera pressen är dock inte en av dem. Men vad värre är så sätts det ytterligare frågetecken för hur han sköter det internt. Moderaterna har alltid varit kända för att vara oerhört i framkant vad gäller PR och mediahantering., även om de numera verkar utgöras av f d politiker från vänsterblocket, så frågan är om regimskiftet inom m drog med sig att den effektiva spindoctorkunskapen försvann? För mediahanteringen har verkligen varit katastrofalt dålig under detta första år. Mysko.

//Zac

pino
0

Det kanske inte är bara av godo att bli ett nya moderaterna. Jag läste någonstans, kan tyvärr inte säga var, att det i det politiska arbetet behövs personer som har varit med ett tag. När många är s a s nybörjare så tappar man mycket kunskap bakåt. Men nog tycker jag det är märkligt, för innan valet gjorde ju främst moderaterna "allt" rätt när det gällde media, men nu blir det fel. Ibland tror jag att Ulrika Schenström var Reinfeldts största stöd och en positiv "coach" och att han på något vis tappade fotfästet när hon inte längre finns med. Flummig tanke kanske, men….

AndersE
0

#17 Intressant tanke tycker jag. För Odenberg-affären är sällsynt klantigt skött tycker jag.

(Ljus i mörkret - jag hörde delar av P1:s intervju med miljöminister Andreas Carlgren, och tyckte han gjorde bra ifrån sig.)

WiktZac
0

#17 Det var dessvärre mängder av misstag som gjordes även när Schenström var med på kommandobryggan… SvD har lite statistik för att slänga mer bränsle på brasan:

"Bara 13 av de 45 tjänster regeringen tillsatt sedan den vann valet 2006 har utannonserats offentligt, skriver Svenska Dagbladet."

//Zac