Hårdare straff?
Enligt CNN så dömdes igår en 15-årig pojke till 26 års fängelse för att ha knivmördat en handikappad 13-åring.
Vill vi ha hårdare straff för den här typen av brott i Sverige?
// Staffan
Låt se… När 15-åringen kommer ut är han alltså en 41-åring som suttit mer än hälften av sitt liv i fängelse.
Nån som tror att han kommer att komma ut som en ny man och vara glad och lycklig och börja jobba med att hjälpa handikappade barn?

Inte jag. Det verkar vansinnigt.
Samtidigt är det en himla svår fråga, hur kan man vara säker på att han inte gör någonting liknande igen?
Jag undrar vad han skulle dömts till i Sverige?
// staffan
#2 Vård antagligen. Han måste ju vara störd på något vis om han mördar en handikappad, men det beror ju helt och hållet på motivet givetvis.
#3 Vilken typ av vård skulle det vara?
Jag tror att vi får införa hårdare straff än vad vi har idag. Som det är idag är det ett lotteri om dom får något straff överhuvudtaget alls och det drar hit en hel del kriminella personer.
#4 Jag är tyvärr varken psykolog eller domare och kan därmed inte avgöra vilken vård han/hon behöver.
Som sagt, detta har helt och hållet med motivet att göra. Vi vet inte vad som låg bakom, om det var en hämdaktion eller ett vansinnesdåd helt och hållet. Straffet/vården ska dömas därefter.