Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 1167 ggr
AndersE
0

Bromma 30 år till!

Sent ikväll klubbades det - avtalet som ger Bromma 30 år till.

Länk

Efter många, långa år av tveksamhet - år då nästan inga investeringar gjorts - ser vi nu äntligen politiker som vågar ha visioner och satsa på framtiden. Nu kommer Bromma att utvecklas och moderniseras.

Mycket positivt - tycker jag! vad tycker ni?

Ida
0

Bra tycker jag. Politiker ska inte bestämma huruvida det ska flygas eller inte, det bör efterfrågan avgöra. Däremot måste man ta hänsyn till de boende och kanske inte utöka hejvilt, men det förutsätter jag att man gjort.

AndersE
0

#1 Det handlar knappast om att bygga ut flygplatsen, eller att öka trafiken - utan om modernisering och uppfräschning. Även om satsningar för att förbättra för miljön.

blombuketten
0

Jag tror ju att Bromma flygplats är bra. Klart att de omkringboende kanske störs en aning. Men ska man se det så får de nog lägga ner hela Arlanda för alla flygplan som startar och landar där. Där mina svärföräldrar bor (Upplands Väsby) hör man flygplan hela tiden så gott som. De brummar på rätt bra då de flyger rätt lågt där över. Fast man hör dem ju inte efter ett tag, man blir van.

Där jag bor nu, ute på landet kan man säga, fast rätt nära samhället, går en rätt stor väg. På dagarna svischar det förbi den ena bilen efter den andra, långtradare och bussar. Inte hör jag det. Det är jag ju så van vid. Nattetid är det nästan knäpptyst.

Ska Bromma finnas där det ligger så är det rätt självklart att det moderniseras upp.

AndersE
0

Ur Brommas flygplatschefs pressmeddelande:

"Ett 30-årigt avtal gör att LFV kan planera underhåll och förbättringar mer långsiktigt. Komforten ökar nu med större ytor i och efter säkerhetskontrollen och utbudet förstärks med en ny butik. LFV arbetar också tillsammans med Stockholms Stad och Bromma Center för att stärka kollektivtrafiken till flygplatsen, vilket gynnar både tillgängligheten och miljön.

- En god miljö är en förutsättning när man driver flygplats. Vi var bland det första i världen med banljus med LED-teknik, vi har satsat på både grön el och biobränslebaserad fjärrvärme och vi går nu vidare för att minska energiförbrukningen. Precis som tidigare får bara de tystaste och mest miljövänliga flygplanen landa på Bromma, och precis som tidigare håller vi stängt nattetid, säger Marie Louise Reinius."

Den här frågan har ju hanterats med dubbla budskap i många år. Ur DN:

"Skolborgarrådet Lotta Edholm anklagade socialdemokraterna för att i varje mandatperiod i opposition lova att lägga ner Bromma flygplats och sedan inte göra verklighet av löftet när man sitter vid makten.

- Jag undrar vad Carin Jämtin tänkte när hon var miljöminister och åkte med regeringsplanet från Bromma. Tyckte hon inte att det var ett effektivt sätt att använda arbetstiden, sa Lotta Edholm, som liksom för två veckor sedan ifrågasatte varför ärendet inte skrevs fram under den förra mandatperioden då det var rödgrön majoritet i både Stadshuset och riksdagshuset.

- Det är samma hyckleri då som nu, sa Lotta Edholm."

I samma DN-artikel kan man läsa hur (mp) med sin sedvanliga retorik och logik menar att detta kommer att utrota tigrarna…

Ida
0

Precis vad jag tänkte på i morse. Oppositionen är verkligen alltid i opposition, även om man egentligen tycker likadant och det gäller båda sidor. Tänkte skriva ett inlägg om det med ytterligare ett exempel, får se om det kommer under dagen.