Intressant om vård
För en dryg vecka sedan skrev P C Jersild en mycket intressant ledare om vård.
Bl.a. vänder han lite på frågor kring behov och efterfrågan inom vården:
"I medicinska sammanhang definieras efterfrågan som det som den mer eller mindre informerade patienten säger sig vilja ha. Behov är något annat - nämligen en sammanvägning av det patienten vill ha och det doktorn menar är befogat. Har någon värk i pannan och kräver en rad avancerade undersökningar för att utesluta hjärntumör, kanske läkaren i stället påpekar att det kan vara dags att byta glasögon."
Jag har aldrig funderat på det ur den vinkeln. Leder ett ökat inflytande för individen (som jag normalt är positiv till) till att vi kan få en suboptimering? Är det nödvändigt med ett större "ovanifrån-perspektiv" och mer "läkarmakt" för att använda resurserna optimalt?
Vi har varit inne på frågan i diskussioner om privat försökring. Leder det till att onödiga resurser används till struntåkommor?
Jag tror inte att det utrymmet finns i dagsläget heller. Om någon är extremt orolig och vill utesluta alla tänkbara åkommor kanske en läkare går med på det till viss del, men normalt sätt behövs ju remiss för grundligare undersökningar och de är ju oftast befogade.
#1 Jag undrar det. Såg något om att många läkare sjukskriver "mot sin övertygelse" för att det förväntas av patienterna. Det borde vara samma med remisser…?
#1 Jag undrar det. Såg något om att många läkare sjukskriver "mot sin övertygelse" för att det förväntas av patienterna. Det borde vara samma med remisser…?

Jag tror nog många läkare har svårt att gå emot patienternas önskemål. Det har också blivit en större rädsla för att bli anmäld till HSAN och bli varnad/få erinran vilket kan ge överbehandling.
I min egen lilla värld (tandvården) vet jag hur arga patienter kan bli för att jag vägrar dra ut en tand de vill ha uttagen. Det de inte förstår är att jag har min leg och om de skulle anmäla mig till SoS blir jag av med den om det visar sig att jag drar ut tänder utan diagnos.

Så jag får inte välja själv om jag vill ha en tand utdragen?

Nej, inte om det inte finns en rimlig diagnos på tanden.
Du kan inte kräva att få tummarna bortopererade heller utan diagnos…
Om diagnosen kan behandlas med olika terapier är det däremot givetvis upp till dig att välja tex rotfyllning eller tanduttagning.
Det finns tandläkare som "varit snälla" och dragit ut tänder som patienten vill ha bort och sedan när patienten ångrat sig och anmält tandläkaren till HSAN har tandläkaren blivit varnad…
Jag drog ut en tand dagen innan min mammas begravning. Tandläkaren tyckte det var onödigt för tanden hade gått att reparera. Jag var däremot livrädd att ha tandvärk på begravningen så de drog ut tanden och jag var så tacksam. Det var ingen större diskution.
/Maria

#6. Å, du menar så. Ja, då förstår jag. Trodde du menade att jag inte kan välja att få min tand utdragen (om det är hål i den) om du som tandläkare ansåg att den går att laga. Självklart ska en diagnos ställas.