Politik iFokus

Politik

Etikett15-politiska-partier
Läst 1050 ggr
charlie
0

Obamas Pastor

Det verkar som att Obamas Pastor har gjort Obamas presidentkanditatur omojlig. Pastorn Jeremiah A. Wright Jr haller predikan med starka rasistiska inslag.

Barack har tydligen ingatt i forsamligen i over 20 ar och deltagit i de flesta Sondagar.

Barack har tidigare sagt att Jeremiah varit Baracks bollplank i moraliska fragor. Nu nar ljudinspelningar av Jeremiah har lackt ut sa har pastorns generellaseringar av Europeer och Vita gjort Obamas presidentkanditatur omojlig.

---

WiktZac
0

Clintons vittomkända förmåga att gräva fram skit firar nya triumfer?

Ouch!

---

Let's just say it: some of Rev. Jeremiah Wright's theories and sermons have been, well, shall we say "out there."

Like, for instance, the notion that the U.S. government started the AIDS virus.

Or his "God damn, America!" speech.

Brian Ross took a look at Wright yesterday, the Wall Street Journal does today, and yesterday we pointed out that despite Obama's attempt to dismiss these questions by portraying Wright as some kindly old uncle, the reverend has an official role on the Obama campaign.

---

Den kommer att svida! Nu blir det svårt för Obama att överhuvudtaget få fram några åsikter framledes…Frågan är om inte han förlorade i detta ögonblick?

//Zac

charlie
0

#1 Det underliga ar att Clintons kampanjledar fick avga for kommentaren om att Barack aldrig skulle lyckats ta sig sa langt i presidentvalet ifall denne varit vit.

Men den gode pastorn ar bra mycket mer an ett skelett i garderoben. Det ar snarare som att Hillary kommit over en massgrav i Baracks tradgard.

---

WiktZac
0

Haha! Jag ser Hilary för mitt inre öga "DIG FOR YOUR LIFE, DIIIIIIG!"

//Zac

WiktZac
0

Fru Obama tycks också kunna klumpa sig…

//Zac

Ida
0

Oj, oj, undrar vad det här får för konsekvenser. Någon som vet vad som hänt fram till nu? Hur går debatten? Hur lika är det mellan demokraternas två kandidater?

charlie
0

Det ar valdigt lika. Eftersom demokraternas nominering ar i stor del beroende av demokraternas delegater som ar lite underligt fordelat sa kan det ga hur som helst. Men efter denna helgen sa tror jag att Obama inte kommer att kunna bli nominerad.

---

Ida
0

Jag har inte hört någonting om detta i Sverige, är inte det lite konstigt?

AndersE
0

#7 Min tanke också!

charlie
0

#7 & 8 Det ar konstigt med tanke pa att detta ar valets mest uppmarksammade fraga.

---

charlie
0

Hmmm… skrammande hur bortfiltrerad denna kontrovers ar i svensk medie tar SVTs valbevaknings sajt som ex.

17/3 Obama får fler delegater från Iowa
13/3 Rådgivare lämnar Clintons kampanj
9/3 Barack Obama vann stort i Wyoming
8/3 Demokratduellen till Wyoming
5/3 Clinton målar upp "drömbiljett"
5/3 Clinton bröt förlusttrenden
5/3 McCain klar som presidentkandidat
5/3 Obama vann primärvalet i Vermont
4/3 Clinton hoppas bryta förlusttrend
2/3 "En häxa i pärlhalsband"
26/2 Obama drar ifrån Clinton
24/2 Clinton skärper tonen mot Obama

Alltsa inte ett ord Baracks mentor… konspiration? ;)

---

charlie
0

:) Detta ar nastan komiskt. Det enda som jag hittar om valet samma dag som Pastorns utalande lackte ut pa SR ar

"Clintons rådgivare lämnar sitt uppdrag
I USA lämnar en av rådgivarna till demokraternas
presidentaspirant Hillary Clinton sitt uppdrag, efter att ha blivit anklagad för rasistiska uttalanden.
Det är Clintons rådgivare i ekonomiska frågor som i en intervju i förra veckan sa att senator Barack Obama inte skulle ha nått så långt i primärvalen om han inte varit svart.

Efter att ha fått kritik från bland annat en av Obamas nära Medarbetare, så meddelade rådgivaren Geraldine Ferraro
idag att hon lämnar sitt ideella uppdrag som Clinton-rådgivare."

Jag ska saga att Ferraros utalanda var uppe lite grand har i USA men det forsvann strax da Wrights utalanda ar liiite mer rasistiska..

---

charlie
0

Just nu haller Barack ett tal om sin syn pa Ras och Religion.

---

Ida
0

#12 Intressant. Vad sa han?

charlie
0

Han sa att han var emot hans asikter men samtidigt att han inte kunde avsaga sig pastorn pa samma satt som han inte kunde avsaga sin vita mormor.

Enligt flera politiska kommentatorer sa var det ett alldeles for svagt tal och att han antagligen kommer att forlora Pennsylvania stort.
Opionsundersokningar pekar pa att han tappat over 80% av vita roster. Eftersom Pennsylvania bestar av over 90% av vita sa ar chansen borta att han kommer att ta demokraternas nominering.

Personligen sa tycker jag Barack verkar som en mycket cynisk person. Uppgifter har framkommit om Trinity United Church of Christ stadgar. Dar pratas det om att den vita rasen har en inbygd ondhet.
Jag tycker att ifall man ska vara presidentkandidat sa borde man formodligen ha last igenom dessa.

---

Ida
0

#14 Det låter ju inte alls bra. Jag är som sagt inte helt och hållet insatt, men har faktiskt smyghoppats på att han skulle bli demokraternas kandidat, framförallt för att undvika att samma två familjer styr vita huset under så lång tid. Hillary är säkert bra, men jag tror att Bill kommer att ha ett finger för mycket med i spelet. Men men, det slutar troligtvis med att Mc Cain vinner ändå.

Ida
0

Svd.se finns en artikel om detta idag…

Ida
0

Detta ser ut att påverka Obama mer och mer… Man kan på dn.se idag läsa om att opinionen sviktar för Obama.

charlie
0

Ja han har haft lite problem med sin trovardighet pa sistone. Enligt hans forsta kommentar sa hade han aldrig hort rasistiska utalanden. I samband med sin presskonferens (#12) sa sa han att han minsann hort utalanden tidigare.

Men framforallt sa skadar nog denna historien honom hardare an vad den skulle om fallet vore Clinton eller McCain. Mycket for att det ar sa lite kannt om mannen Obama.

Det enda som hans valkampanj handlar om ar Change. Och Unity, men det finns inget dar han besktriver hur det ska ga till..

Jag far lite socialdemokrativibbar nar jag hor honom tala. Det ar ord, men det finns ingen plan for att na malet.

---