Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 1591 ggr
Sivan
0

Svenskar kvar i Libanon

Efter det att Israel har angripit Libanon sitter  4000 svenska turister fast i landet och kan inte ta sig hem. Nu har man en chans att ta dom med fartyg via Cypern och vidare hem. Vi får hoppas att det lyckas och att dom kommer hem till Sverige.

Artikel i Expressen

Lisbeth
0

Ja, vi får hoppas att de kommer hem. När ska vi människor sluta upp med att strida i Guds namn. Även Bush hänvisar till att Gud är med honom i alla sina tal. Tycker att det är märkligt att det inte pratas mer om det. Condoleezza Rice USA:s utrikesminister har manat till försiktighet, så man får ju hoppas att de förstår, att det även gäller att USA ska vara försiktiga i fortsättningen.

Det verkar behövas en massa krig och naturkatastrofer innan vi ändrar inställning. För min del så hoppas jag mer än någonsin på att Sverige går i spetsen för en vapenfri värld. För vi  ÄR delaktiga ALLA i allt som sker. Sverige exporterar mycket vapen. 

mvh Lisbeth

AndersE
0

#1 Det vi ser nu är ju inte i första hand ett krig i Guds namn. Det handlar om att ett land - Israel - försöker överleva i en del av världen där grannarna har Israels utplånande inskrivet i sina länders grunddokument.

Den här konflikten kommer aldrig att kunna lösas förrän båda sidor kan tänka sig den andra sidans existens.

Lisbeth
0

# 2 Nej den här konflikten kommer aldrig att lösas förrän båda sidor kan tänka sig den andra sidans existens, instämmer helt. Tror också att även religionen måste utvecklas. Vi tar hela tiden till oss nya sanningar inom vetenskap, medicin och teknologi. Det är bara religionerna som inte har förändrats alls. Roten till krig tror jag för egen del ligger i våra värderingar och våra värderingar är kopplade till våra länders religioner som är olika.

AndersE
0

#3 "Det är bara religionerna som inte har förändrats alls."

Det där tror du väl inte själv på? Gör en liten studie av t.ex kristendomens utövande i Sverige de senaste 1000 åren och kom sedan tillbaka och säg att det inte förändrats…

Grunden för religionen kan ju knappast förändras, men tillämpningen är inte statisk i någon religion.

AndersE
0

#3 Om grunden till krig är våra värderingar kopplade till religion borde ju icke-religiösa stater som kommunistdikaturerna i Sovjetunionen och Kina vara sällsynt fredsälskande…

Jag tycker inte din hypotes håller.

Lisbeth
0

# 5 Det gör inget. Vi tycker olika så enkelt är det. Jag ska inte börja strida med dig eftersom jag inte tror att det finns några rätt eller fel. Mina åsikter är inte dina eller tvärtom. Livet formar oss olika, vi har olika erfarenheter. Jag tror inte att bråk löser någonting, inte krig heller. Men jag är bara en människa och du väcker mycket känslor i mig GRRR :) Ska dra mig undan en stund och titta på dom! Skrikandes

AndersE
0

#6 Varför ska det bli strid?

Debatt tycker jag mycket handlar om att utveckla mina egna tankar - då behöver jag hjälp med att granska mina egna argument.

Jag är här för att lära mig, för att hitta nya infallsvinklar.

Hur ska man kunna utvecklas om man inte får ifrågasätta - eller ifrågasättas.

Om jag uttrycker mig slarvigt vill jag få det påpekat. Om jag har kommit fram till en slutsats som någon annan kan visa är orimlig så uppskattar jag det.

Ibland får man lämna en debatt därför att man inte kommer vidare - men jag tycker nog du är rätt snabb med att lämna… Har du funderat på om du faktiskt kan få ändrade åsikter genom att debattera?

Lisbeth
0

# 4 Anders E du säger Det där tror du väl inte själv på? Gör en studie av kristendomen… Självklart tror jag på det jag säger. Det tror jag alla gör. # 5 Varför skulle Kina vara sällsynt fredsälskande? Nej det är de knappast. Då skulle inte Dalai Lama behövt fly från Tibet undan den brutala kinesiska ockupationen tillsammans med hundratusen andra tibetaner.

Jag tycker jag betonar hela tiden att människor är olika.

Du tycker att jag är snabb med att lämna debatten när man inte kommer vidare. Jag tycker för min del att det kan vara bra om man väljer att göra det ibland. Det gör de flesta här inne. Skillnaden är kanske den, att jag väljer att säga nej nu väljer jag att lämna. Tycker att det är ganska många som kommer och går.

Ja man kan säkert ändra åsikt genom att debattera. Ofta tycker jag dock att man då hakar upp sig på enstaka ord och inte ens vill försöka att se helheten. Eftersom jag tillhör ett parti som vill hitta hållbara lösningar över blockgränserna så väljer jag att debattera på ett annat sätt. Det är mycket min nyfikenhet på om det ens går att göra det på ett annat sätt som fått mig att försöka. Jag kan ändra åsikt om jag verkligen blir övertygad. Men jag ändrar sällan åsikt när en person säger du har fel och jag har rätt.

mvh Lisbeth

AndersE
0

#8 Du tror alltså faktiskt att kristendomen såg likadan ut i Sverige på 1500-talet som den gör idag…?

Du tycker alltså att krig beror på värderingar kopplade till religion - vad beror Kinas och Sovjetunionens krig på då?

Vad menar du med att jag hakar upp mig på enstaka ord? Menar du inte vad du skriver?

Lisbeth
0

# 9 Jo jag menar vad jag skriver. Ja jag tror att att krig bottnar i våra värderingar och jag tror mer och mer än någonsin på att man ska lämna debatten när man ändå inte når fram. Inlägget från början gällde de 4000 svenska turister i Libanon som inte lyckas ta sig hem. Nu tycker jag att någon annan kan få komma till tals. Undrar om inte de andra också tycker det. Det ekar ödsligt tomt här inne. Ser du till någon annan?

mvh Lisbeth

Enrik_Naggande_god
0

Det är väl ingen hemlighet att de flesta som ville hit från Libanon
härstammar från Libanesiska flyktingfamiljer, det kan alla se i TV.
Kurder som är här men svenska medborgare kallar sig inte svenskar, blir jag
kinesisk medborgare blir jag inte kines.
Folk på nätet förvånas över att man flyr från ett land och då klarat
riskbedömningen, sedan åker hem och missar det andra gången, men gnäller på
svenska staten

Apropå klgomålen om långsamma UD glömmer många att vi var snabbast till
numerären, ingen har fått ut så många så fort, de som hade färre var
tydligen snabba, de som har fler har inte börjat än?

Magnuz
0

Topic är fel i tråden…skall vara Libaneser med svenskt medborgarskap, inte svenskar.

AndersE
0

Har man svenskt medborgarskap är man svensk.

Om man lämnar den juridiska definitionen av att vara svensk saknas det en definition av ordet. I så fall är jag skåning.

Enrik_Naggande_god
0

Det är ingen juridisk definition att kallas svensk, det är en debatt om var gränsen bör gå. 

I bästa fall kan man få medborgarskap här efter 3 år, utan att kunna ett ord svenska, bör man kallas svensk då?

Och vilka kallar sig svenskar när de säger sig vara annat, libaneser och kurder etc. Vad kallar de sig, ska vi kalla dem annat än de själva säger?

Sivan
0

Utrikesminister Jan Eliasson säger svenska medborgare men det är inte säkert att dom är det heller för dom kan vara asylsökande också som inte har hunnit att få ett svenskt medborgarskap än. Vad jag reagerar emot är att pressen har börjat att kalla invandrare med svenskt medborgarskap för svenskar för det ger ett intryck av att det alltid är svenskar som står för brottslighet när det oftare är invandrare och deras barn som gör det. Det blir nästan omöjligt att föra en debatt i ämnet då.

Pernilla
0

Förklara gärna för mig, vars förfäder på ena sidan förmodligen är valloner som kom hit på 1700-talet; när blev jag svensk? Eller är jag inte det? Var går tidsgränsen? Eller har det med mitt språk att göra? Jag kan tala fler språk än ett och kan dessutom ta till "Rinkebysvenskan" om det skulle behövas. Jag har dessutom ett flertal invandrade svenskar i min bekantskapskrets.

"Det ger ett intryck av att det alltid är svenskar som står för brottslighet" skriver Sivan. Ja, exakt! Det är svenskar som står för brottsligheten. Är man svensk medborgare så är man. Men det är måhända bekvämt att dela in oss i ett A- och ett B-lag, så att vi har tydliga distinktioner vilka som gör rätt och vilka som gör fel i samhället. Blond? Blåögd? Då kan det omöjligt vara du som snattade på ICA, vi får söka syndabockarna nån annan stans. Hos Dom. Dom Andra. Invandrarna, häxorna eller vad som helst. Men inte hos mig och oss.

Däremot kan man dryfta frågan hur invandrade svenskar ska integreras i vårt samhälle. Självklart ska man göra det. Självklart ska man fundera på hur det kommer sig att statistiken i en del fall visar ett högre procenttal invandrade bland brottsutförare, om det nu är så. Någonstans är något på tok i vårt samhälle vad gäller integrationen.

Men att dela in svenska medborgare i ett A-lag och ett B-lag kommer inte att skapa förutsättningar för ett bättre och ett mer integrerat samhälle. Att ha en fast syn på hur invandrare är och beter sig leder inte till att vi öppnar oss för varandra, eller tror ni det, menar ni?

Kanske ska vi göra det riktigt j*vla bekvämt för oss och kalla alla brottslingar i sverige för "invandrare" och alla som dansar runt midsommarstången på rätt sätt och som allmänt sköter sig för "svenskar"? För då får vi ju ett riktigt lätthanterligt samhälle. Då kan vi ju utvisa både Pelle och Ahmed när de begår brott kanske? För inte är de svenskar i alla fall.

Det är ingen annan än du i din hjärna som kan etikettera människor och placera dem i fack. Du. "There is nothing good or bad / but thinking makes them so", som gamle Billy skulle ha sagt.

Dagens filmtips: American History X.

//Pernilla

Enrik_Naggande_god
0

Man börjar väl bli svensk när man kan tala och skriva god svenska, slutar titta på hemlands TV istället för svensk och klär sig svenskt samt vill bli kallad svensk.

Ida
0

Debatten tenderar att hela tiden återkomma till denna gränsdragning och definition om vad som är svenskt och inte. Tråkigt.

För att återgå till huvudämnet anser jag att denna evakuering av svenskar skötts förvånansvärt bra. Jag har faktiskt stort förtroende för vår nya utrikesminister och tycker att han och UD har agerat helt riktigt i den här situationen.

Jag läste att detta är den största evakueringen som genomförts sedan andra världskriget (källa: NSD 060718) vilket tyvärr tyder på en långvarig konflikt och intensifierade attacker. Tyvärr verkar förhandlingsviljan minimal från båda sidor och detta kommer att drabba civilbefolkningen.

Vi kommer troligen tyvärr att få följa den tragiska utvecklingen i Libanon och Israel långt efter att våra svenskar mödosamt kommit hem igen…

Enrik_Naggande_god
0

judar och araber är som att blanda olja med vatten

Pernilla
0

#18 Instämmer i att det är tråkigt att diskussionen hamnar off-topic. Får själv ta på mig en del av ansvaret då jag är rätt snar att hopppa på den debatt som uppstår…

Instämmer med dig Skogskatten att jag tycker UD agerat helt riktigt.

Ida
0

Någon som är uppdaterad gällande libanon-svenskarna? Har alla kommit hem än eller är vägar och hamnar fortfarande svårtillgängliga pga de israeliska blockaderna?

Oskar
0

Svensk eller inte…medborgarskap eller inte… Jag känner mig mest som en världsmedborgare. Så oavsett var det startas ett krig eller begås elakheter så görs det av en annan medborgare i den värld jag lever i.

Oskar

Inlägget är låst för nya kommentarer