Tåget vs bussen
Att åka med Säfflebussen mellan Göteborg och Malmö tar 3h 25 min. Med tåget (öresundståget) tar det 3h 12 min. Skillnaden är således ynka 13 minuter!!!
Detta tyder på allvarliga problem inom den svenska järnvägen. Tågen är rustade att klara hastighet på 180km/h men dåliga spår och bristen på spår där snabbtågen tvingas dela spår med lokaltåg gör att tåget snart är långsammare än bussen!!!
X2000 Malmö- Stockholm tog på 90 talet 3h 59min. Idag tar samma sträcka 4h 26 min dvs en halvtimme längre tid än förr.
Att satsa miljövänligt resande har tydligen inte varit prioriterat!!
Jag håller med dig och det vore fantastiskt om vi till och med kunde få höghastighetståg här i Sverige. Det första vi behöver göra är att rusta upp spåren, annars kan vi som sagt inte ens utnyttja de tåg vi har idag. SJ:s Vd uttryckte sig klokt i Veckans Affärer i höstas: (ej ordagrannt citerat) Att köra nya tåg på järnvägsnätet i Sverige vore som att åka porsche på grusväg. Typ.
Man får tacka,
Jag googlade på dina sökord och fann denna artikel
http://ekonominyheterna.se/va/magasin/2007/44/sverige-franakt-i-europa/index.xml
Som sagt, "Vi kör Porsche på grusväg" är bästa citatet jag hört på länge.
#2 Just det! Det var precis den artikeln jag menade! :)
jag själv hoppas på magnet tåg… Kan man ju åka över 400 Km/h med.. Så slipper man flyga;)

Såg på tv om järnvägen mellan göteborg och oslo tror jag det var. Den var totalt värdelös. Heldumt att man inte har en ordentlig järnväg där med snabbtåg och fler banor o allt vad det heter. Hade tagit bort massvis med lastbilar. Men dom ska typ bara snacka om det nu i 10 år. o sen efter 10 år till kanske dom gör något. Herregud, har inte folket där uppe förstått att om 20 år så är det försent.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

#5 Vad jag vet sa haller man pa att bygga dubbelsparig trafik till Oslo fran Goteborg.
---
#5 Riktigt så enkelt är det inte heller. Det är få transporter som enbart kan gå med tåg, utan komplement av lastbil. Dvs. även om du investerar (många miljarder) på en ny räls mellan Gbg och Oslo har man inte löst transportproblemet, för hur fraktas det vidare till butiker etc?

nej, det är inte hela vägen göteborg - oslo. utan en bit av den. det är lixom inget samarbete. det är det där samarbetet, som är problemet.
men det borde väl ändå vara bättre att transportera det vägen göteborg - oslo med tåg, och sedan vidare med lastbil, än hela vägen med lasbil? eller menar du att alla transport med tåg är onödig? Självklart behövs lastbil, man kan ju inte ha tåg till varje by med affär i ^^ Lastbil kan man aldrig komma ifrån. tror jag ?
(Om vi helt överger landsbygden, och bosätter oss i storstäder. där alla åker buss eller tunnelbana. och där all transport mellan städerna sker med tåg. så måste man fortfarande ha lastbil kom jag på :P Om man inte har alla affärer precis vid tågen, men då blir det trångt. och så tänkte jag inte på att grejerna från åkrarna oxå ska transporteras. hoppsan vad klockan är mycket ^^)
#8 Nej jag menar absolut inte att all transport med tåg är onödig. Dock kräver infrastruktur av det här slaget otroligt stora investeringar och det är sällan eller aldrig det blir lönsamt när man ändå måste lasta om allting och köra ut det inom städerna. Dessa investeringar (vi pratar många miljarder) bör ju även vägas mot andra nyttor och investeringar i tex välfärden.

# 6 och 8.
Ja, den bit som kallas Norra Bohusbanan är av väldigt låg standard. Det är vad jag uppfattat en del påtryckningar från bohusländska riksdagsledamöter från olika partier sedan många år men sträckan är lågprioriterad och inget händer.
Envishet och drömmar
#11 Infrastruktur är dyrt. Det är alltid ett problem för lokala företrädare, där infrastrukturfrågorna oftast är några av de viktigaste frågorna i regionen.

#11 Jag trodde att det var GM (General Motors) som fick fart i beslutet om att borja bygga vagar och jarnvagar i vastsverige.
---

vad menar du med välfärd. är inte väl fungerande kollektivtrafik en viktig del i välfärden? Om man oxå snabbt kan transportera varor så är det oxå bättr för välfärden i längden. och så måste man se lite längre än till det egna landet. utan man måste se till hela världen, tycker jag iaf. Vi har råd att offra ytterst lite av vår välfärd för dem som inte har så mycket. vi kommer tjäna i längden, om vi lägger lite pengar på att bli miljövänliga. dessutom så skulle det bli mer arbetstillfällen säkert.