Integrationspolitik
Jag tror inte att jag är ensam om att tycka att integrationen av från början utländska medborgare har sina brister. Oftast är det samma kommuner som frivilligt ställer upp på att ta emot flyktingar, medan andra låtsas som att det regnar. Detta skapar som alla vet invandrartäta samhällen med fåtal influenser från Sverige i övrigt.
Har människor i dessa samhällen samma förutsättningar som andra svenskar? Kan man beskylla folk för att inte integreras när man bor i ett samhälle med nästan uteslutande människor från andra kulturer?
Vad kan man göra åt integrationsproblemet?
Nej de har långt ifrån samma förutsättningar som andra svenskar!
För det första åter igen, vi kan bidra till en vapenfri värld genom att sluta att tillverka och sälja vapen. Folk flyr av olika anledningar från sina länder. Men det skulle vara en bra början.
Jag tycker att vi ska börja med att bygga på ett annat sätt. Att man kan bygga så att man blandar villor med hyresrätter och bostadsrätter. Där kan alla leva tillsammans invandrare och svenskar. Nu när det är uppdelat villor för sig m.m. skapar det segregation. Ett litet ex. på detta.
Nu i valborgshelgen gick en bekant till mig förbi en majbrasa vid ett villaområde på en äng som INTE tillhör villaområdet. Hon fick där höra, att det här är privat område, här får du inte vara. Var tog allemansrätten vägen?
#1 Lisbeth:
- Jag tycker vi skulle bidra till en värld där människor inte dör i trafikolyckor genóm att sluta tillverka och sälja bilar. (OBS Ironi!)
- Sedan tror jag inte alls på att myndigheter ska bestämma var jag ska bo.
- Jag tror att integrationen skulle bli bättre om man var myckert tydligare mot invandrare och vågade ställa krav. Ska man bo i Sverige ska man lära sig svenska och följa de lagar och normer som gäller här. Då integreras man…
#2 Anders
Jag tycker nog att de flesta är villiga att lära sig svenska.
Jämföra bilar och vapen?!!? (OBS Ironi!)
Ledsen Anders jag brukar vara väldigt snäll! Men jag kunde inte låta bli 
mvh Lisbeth

Tror att det finns ganska många invandrare som vill bo i dessa invandrartäta områden….??

Under den givna förutsättningen att alla ska vara lika inför lagen undrar jag om det inte blir fel med en ensidig integration. Är verkligen allt i svenskheten (vad nu det är) värt att integrera andra i? Enligt mig bör integrationen gå åt båda hållen. Jag föreslår alltså ett integrationsbegrepp grundat på viss urskillning.
#1 Lisbeth
Jag tror inte heller att alla har samma förutsättningar. Växer man upp i ett område med enbart invandrare har man inte samma möjlighet att lära sig svenska som andra. Detta är (som Anders också försöker säga tror jag) en förutsättning för att fungera i samhället, kunna utbilda sig och få jobb.
Jag tror också att man bör blanda befolkningen mer, det skulle alla tjäna på. Att många gärna vill bo nära andra med samma bakgrund kan jag mycket väl tänka mig, men att uteslutande dela upp folk är inte bra i längden.
#2, Anders, jag tror inte att Lisbeth menade att någon ska bestämma vart du ska bo. Snarare var våra nyanlända skall placeras för bästa möjliga integrationsmöjlighet.
#6 Självklart skall inte samtliga invandrare i vårt land köra volvo, äta sill och dansa runt midsommarstången, mångfalden i Sverige har berikat oss. Att man följer lagen ser dock också jag som en förutsättning för att få stanna och fortsätta sitt liv här i Sverige.
#3 Lisbeth, det händer att jag också är snäll…
Men tror du verkligen att färre skulle fly i världen om inte Sverige hade vapen - ett försvar! Om inte Sverige ställde upp för FN i olika oroshärdar runt om i världen skulle alltså folk få mindre skäl att fly.
Din naivitet kanske är charmig, men om du får folk att tro att du har rätt kan vi få en tråkig utveckling.
(Och visst skulle färre dö om vi slutade tillverka bilar - eller!?)
Svenska - min (ringa förvisso) erfarenhet är inte att alla invandrare brysr sig om att tala svenska. Framförallt inte de som vi talar om här - som bor i invandrartäta områden.
#6 Maximilien, ja jag tycker att man måste anpassa sig till det land man kommer. Detta land kommer dock att utvecklas och är långt ifrån homogent. Men jag talar inte am att alla måste köpa dalahästar och dansa runt Majstången. Jag talar om lagar, om normer och om värderingar.
#7 Skogskatten - jag reagerade på att "blanda villor och hyresrätter". Jag tror inte på sådan reglering - jag tror på att marknaden styr priser och typer av boende.
Anders jag tror att du är väldigt snäll och inte bara ibland!
Ja jag tror att färre skulle behöva fly från sina länder om världen ändrade inställning till vapen. Varför skulle inte Sverige kunna gå i spetsen för det? Någon måste börja. Jag tror att fler länder skulle ta efter. Handen på hjärtat. Vilka är det som krigar? Om vi tittar på nyheterna, hur många kvinnor ser vi med vapen världen över?
Jag för min del är övertygad om att vi inte kan lösa problem på samma sätt som vi skapat dom, dvs. med mer vapen, krig m.m. Då skulle problemen redan vara lösta. För i hur många århundraden har världen krigat? Hatet förs bara vidare generation efter generation.
Okej jag verkar säkert naiv i mångas ögon. Men det bjuder jag på. Anders du skriver, att om jag får folk att tro att jag har rätt så kan vi få en tråkig utveckling. Jag är övertygad om att folk kan tänka själva var och en. Om nu någon händelevis skulle hålla med mig så är det det säkert så att de tycker så på egen hand.
Ang. bilar jag tycker inte att vi ska sluta att tillverka bilar. Vapen och bilar är för mig två vitt skilda saker. Man väljer var och en om man vill äga en bil eller sätta sig i en bil och åka iväg. De blir mer och mer miljövänliga. Den dagen någon kan övertyga mig om att vapen inte dödar och att de är miljövänliga, den dagen ändrar jag åsikt!
Ang invandrare och att tala svenska så tror jag att det kan vara väldigt svårt för de äldre att lära sig ett nytt språk. De kanske väljer att isolera sig i förorterna på grund av det.
mvh Lisbeth

För att göra ett långt inlägg kort, jag håller med dig helhjärtat, Lisbeth, om inställningen till vapen!:)

#8 AndersE tycker att man måste anpassa sig till det land man kommer till, och skriver: "Men jag talar inte am att alla måste köpa dalahästar och dansa runt Majstången. Jag talar om lagar, om normer och om värderingar."
Likhet inför lagen ska gälla. Enighet om det.
Däremot detta med normer och värderingar: om invandrare ska anpassa sig till de svenska värderingarna då måste jag fråga AndersE exakt vilka värderingar han syftar på? De kristdemokratiska? De kommunistiska? De liberala? De konservativa? Eller de socialdemokratiska? Det sistnämnda borde vara det rimliga eftersom socialdemokraterna har påverkat Sverige så mycket.
#9 Bilar dödar och är inte miljövänliga!
vapen är inte problemet. Konflikter och vår oförmåga att lösa dem är problemet. Jag tycker det är otroligt naivt att tro att Sverige skulle få världen att sluta slåss genom att göra sig av med vapen. Jag gissar att poliserna också ska göra sig av med sina vapen.
Det blir ju fint att polisen går i spetsen. De kriminella följer säkert det fina föredömet…
Sverige har gjort fantastiska insatser för fred, för konfliktlösande. Med t.ex. FN-styrkor runt om i världen. Genom att visa att vi levt i fred med våra grannar och inte varit i krig sedan 1813.
Hade vi gjort oss av med vapnen för 100 år sedan hade vi istället kunnat se tillbaka på deltagandet i minst två världskrig. Inte bra för oss, inte för våra grannar och inte för världsfreden.
#11 Nej, Sverige är inte homogent. Ändå finns det saker vi är överens om i så hög grad att jag tycker man kan tala om en svensk syn.
Det handlar t.ex om jämlikhet, syn på barns uppfostran, syn på kvinnans rätt och mycket mer.

För att komplettera vill jag framhålla att Sverige har mycket hårda regler vad gäller allmän skötsamhet och laglydnad innan full medborglig rätt beviljas - dvs medborgskap:
Klipper och klistrar från Migrationsverkets hemsida:
'Längre väntetid efter brott
Den tid som måste gå efter brottet innan du kan få svenskt medborgarskap kallas karenstid. Karenstiden räknas vanligen från brottet, men om du har fått ett långt fängelsestraff börjar tiden att räknas när straffet är avtjänat. Ett fängelsestraff måste vara avtjänat, prövotiden i samband med en villkorlig frigivning ska ha gått ut och böter som du dömts till ska vara betalda innan du kan få svenskt medborgarskap.
Särskild vård
Om du har dömts till särskild vård efter ett brott, tittar vi på vilket straff du normalt skulle få för det brottet.
Karenstider
Straff
Karenstid
Dagsböter 30 -
1 år efter brottet
Dagsböter 60-
2 år efter brottet
Dagsböter 100-
3 år efter brottet
Villkorlig dom
Tidigast 3 år efter det att domen vunnit laga kraft (börjat gälla)
Skyddstillsyn
Tidigast 4 år från den dag skyddstillsynen började
Fängelse 1 månad
4 år efter brottet
Fängelse 4 månader
5 år efter brottet
Fängelse 8 månader
6 år efter brottet
Fängelse 1 år
7 år efter brottet
Fängelse 2 år
8 år efter avtjänat straff
Fängelse 4 år
9 år efter avtjänat straff
Fängelse 6 år
10 år efter avtjänat straff
Det blir längre karenstid för villkorlig dom eller skyddstillsyn tillsammans med fängelse eller tillsammans med 60 dagsböter eller mer.
Om du har begått brott flera gånger, kan karenstiden bli längre än i tabellen.
Individuell prövning av karenstiden i övriga fall
Om du har någon annan skötsamhetsanmärkning, prövar vi karenstiden individuellt.
Om du har fått andra anmärkningar
Du kan få avslag (nej) på din ansökan om du inte har betalat skatter, böter eller andra avgifter. Du kan också få avslag om du inte har betalat underhållsbidrag. Även vissa skulder till privata företag eller liknande kan medföra att du inte får bli svensk medborgare.'
Tala om nålsögat……..
#13 Det verkar rätt rimligt…
Nu tänkte jag inte på direkt kriminella i mina tidigare inlägg.
Eftersom diskussionen gällde integrationspolitik var jag mer ute efter att den som invandrar till Sverige måste få klart för sig vilka lagar, regler och normer som gäller här. Man blir inte integrerad om man tror att man kan fortsätta leva som man gjorde i det land man kommer ifrån.
Det krävs en kombination av utbildning och krav.
Tydligen har man i Holland börjat med någon modell där man visar en film om det holländska samhället. Det behöver kanske inte vara konstigare än så…?

#14 Ville bara lägga in det om straff och karenstid för att påminna om vilka strikta regler och vilken hög tröskel det är.
Folkförflyttningar ÄR ett problem idag och Sverige slipper ändå ganska lindrigt undan. En viss kvot asylsökande bör och vill vi väl ta för behålla vårt anseende internationellt som en 'ansvarsfylld stat som präglas av tolerans och öppenhet'?
Det svåraste som finns är att undvika schablonen att alla interna problem i en nation är sammankopplade med invandring. Påminner mig lite om när en ledningsgrupp i ett företag har problem och, istället för att lösa sina problem, drar igång en rad workshops för att kompetenshöja personalen. Har vi alla varit med om tror jag.
Var i Sydafrika i december i år. Precis som jag redan hört var kriminaliteten i Johannesburg enorm och folk sade precis som jag väntat mig att jag skulle vara försiktig, inte ta vilken taxi som helst, inte besöka vissa områden utan eskort etc.
Men vad man sade mer exakt var: "vi har en massa illegala invandrare från angränsande skurkstater - främst Nigeria - vi är 'good guys' - främlingarna är 'bad guys' - de har inte våra värderingar - invandrarna lever på brottslighet och tyvärr finns risk att de drar våra ungdomar med sig." (Sedan är förstås faktum att ÄR du illegal invandrare kan du knappast leva på annat än brottslighet.)
Jag var också tidigare under hösten i Serbien och Rumänien. Samma visa där: "vi har drabbats av invandrare som inte har våra normer". För att inte tala om Turkiet där jag var i mars. Dessa tre länder är helt eniga om att allt elände kommer från de forna Sovjetstaterna. Och i Ryssland börjar nu partier vinna styrka som vänder sig mot allt som inte är "rent slaviskt", dvs främst Stan-staterna.
Sedan finns den priviligierade grupp - "the creative class" - entreprenörer och investerare - som alla slåss om att locka till sig.

AndersE skrev: "Nej, Sverige är inte homogent. Ändå finns det saker vi är överens om i så hög grad att jag tycker man kan tala om en svensk syn.
Det handlar t.ex om jämlikhet, syn på barns uppfostran, syn på kvinnans rätt och mycket mer."
Svar: Det visar sig alltså att det går utmärkt bra att ha en från mainstream avvikande syn på barnuppfostran och kvinnans rättigheter under förutsättning att man bor i Sverige (till exempel som medlem i Livets ord) men inte om man flyttar till Sverige.
Mera problematiskt är dock den ensidiga bild av alla invandrare som inhumana barn- och kvinnoförtryckare som förmedlas genom detta - jag tvekar inte att säga försåtliga - krav på likriktning av samhällets normer och värderingar.

Vad jag menar i #15, om det inte framgick, är att vi måste försöka ha en överblick över hela läget internationellt och inte falla för att vi på något sätt "drabbas".
I mångfalden skapas möjligheter till impulser och erfarenhetsutbyte. Vissa värderingar i t ex synen på omvårdnad av äldre släktingar utgör en positiv del i den starka familjebild som många invandrare står för. Detta vore intressant att diskuteras nyanserat. I vårt sekulariserade samhälle har vi drivit fram att individens självständighet är viktigare än familjetillhörighet.
Deltog i ett seminarium på Filippinerna för några år sedan där de (filippinarna) tyckte sig se en kulturskillnad i familjesyn mellan oss (som var nordeuropeer, kanadensare och amerikanare) och dem. De fostrar sina barn att leva med och ta ansvar för generationsfamiljen och vi fostrar dem till att de ska kunna lämna och bilda ny familj.
Det spännande är att diskutera och jämföra och uppmuntra till olika synsätt - inte att dogmatiskt fastställa en norm för alla.
#16 Jättebra synpunkt. Den gav mig en del att fundera på..!

Nu tycker jag kanske inte att "Livets Ord-värderingar" kan anses allmänt accepterade…
Vi måste naturligtvis hålla fast vid sådana saker som åsiktsfrihet och religionsfrihet - samtidigt som dessa inte får leda till lagbrott.
Jag tror ändå att en stor del av integrationsproblemen kan hanteras genom en bättre introduktion, där man då får veta att man visst kan gå med i Livets Ord, men då får finna sig i att betraktas tämligen negativt av majoriteten…

Varför måste alltid integration diskuteras i så teoretiska termer och göras så politiskt korrekt. En riktig fungerande integratin börjar hos dig och mig, inte i de politiska besluten. Hur ska invandrare lära sig om svenska värderingar, svensk kultur och svenskt språk om de aldrig får umgås med oss?
Handen på hjärtat, hur många vänner med ursprung från ex Balkan har du? Hur många gånger har du bjudit en bosnier till din midsommarfest eller har du någonsin varit med om att fira Ramadahn?
Vi drar ofta alla invandrare över en kamm men glömmer att det inom massan invandrare inte finns något annat än en massa olika individer från oilka länder och med olika värderingar. Det finns så mycket små, små detaljer som vi svenskar kan bjuda på och ställa upp med som för vissa grupper innebär väldigt mycket, men utan att ha skaffat oss själva kunskapen om vad detta är så kan något sådant inte inträffa.
#19 Karin
Du har så rätt!! Det gläder mig att det finns människor som du! 
Jag har själv erfarenhet av att ha bott i ett annat land. Detta är dock inte direkt jämförbart med att komma som flykting till Sverige, men jag tänker på själva situationen man hamnar i som "annorlunda" i ett främmande land med ett främmande språk.
Jag bodde i Spanien, som i stort sätt fungerar som övriga Europa och man lever på ungefär samma sätt som här. Utlandsvistelsen på dryga 3 år lärde mig dock vikten av vidsynthet för människor med annorlunda bakgrund, kultur och religion. Jag fick bittert erfara hur utanför man är om man inte lär sig språket, vilket i och för sig blev en sporre för mig.
Tyvärr räcker det med att vara från en plats en 4-timmars flygtur bort för att behandlas annorlunda. Detta har verkligen berikat mig och jag tycker verkligen att jag själv ser på världen och dess innevånare från ett annat perspektiv numera. Jag försöker personligen bemöta människor av annan härkomst i Sverige såsom jag själv ville bli bemött när jag var i samma situation.
Precis som Karin säger är det bästa sättet att integreras just att umgås och blandas med landets ursprungliga befolkning. Jag tror att man på så sätt undviker alla missförstånd, fördomar och förutfattade meningar som annars ger upphov till missnöje och segregering.
Det är värt en tanke åtminstone.
/Ida
#19 Jag bjuder mina vänner på fester - jag väljer inte ut nationaliteter. Jag har vänner från andra länder. För mig är det vanligaste sättet att bli bekant med invandrare att de har barn på samma dagis eller skola som mina barn.
Varför i hela friden skulle jag fira Ramadahn…!!??
Om jag ska gå på en fest vill jag gärna att inbjudningskortet beskriver vad det är för fest. Jag kommer inte att känna mig bekväm i jeans och tröja om det är en frackmiddag - och inte vara bekväm i frack om det är ett "casual" strandparty. Dessutom uppskattar jag om jag blir väl mottagen på festen, introducerad om det är många som jag inte känner, uppskattar att någon visar var garderob och toalett finns. Förväntas vi delta i några "jippon" vill jag veta det och jag tycker oftast det är bra med bordsplacering och sånghäften så jag kan delta i sången.
Tyvärr tror jag många invandrare inte får detta välkomnande i sitt nya land. Jag tror detta påverkar önskan att bosätta sig nära landsmän - då kan man ju fortsätta leva som man är van. Men man blir inte integrerad…
Jag möter invandrare som bara umgås med "sina", som inte lär sig svenska, som håller strikt fast vid sitt gamla liv. Det ger mig ingen lust att skapa kontakt eller söka vänskap.
Jag möter också invandrare med ett genuint intresse att anpassa sig till sitt nya land. De frågar mycket, de jobbar hårt med sitt nya språk. Då är det kul att bjuda hem, att visa upp våra svenska traditioner. Men det känns också väldigt naturligt att fråga om deras ursprung, traditioner, be dem bjuda på sin mat, eller berätta och visa upp sina traditioner.
Jag tror fullt och fast på att integrationen löses med introduktionen.

Vi har ingen integrationspolitik. Det är det som är problemet. Min uppfattning är att det ställs stora krav på svenskar att integrera invandrarna (med all rätta). Men det ställs inte samma krav på invandrarna att integrera sig i det svenksa sammhället. Utan samma krav från båda sidor kommer det aldrig att fungera med en integration. Jag tror att det är därför många svenskar känner motvilja mot invandrare då man inte ser att de får göra motsvarande integrering som ställs på svenskar
#22 ?? Vilka krav ställs på oss svenskar??

#23 Anders, om du missat det bör du ta och kolla alla debatter i ämnet så förstår du nog vad jag menar.
Jag upplever att jag kan strunta fullständigt i invandrares integration om jag vill. Det finns synpunkter i debatten men inget krav. Ingen kvotering, inga krav på mig att studera främmande kulturer eller språk - ingenting. Så - vad menar du!?

Den allmänna som ofta säger att (exempel)
Vi måste ha tolerans mot dem
Vi måste förstå att de kommer från en annan kultur med andra värderingar
Vi måste tänka på och ha överseende med att de …
osv. Det är naturligtvis inte personliga krav på dig som individ jag tänker på utan på allmänna termer hur vi utrycker oss. Det ställs sällan samma krav åt andra hållet utan det är klar övervikt på att vi skall anpassa och ha överseende. Som jag sa det är nog rätt men det skall även vara omvänt med samma krav.
Då tror jag jag förstår hur du menar.
Jag är ju inne på att integrationen blir bättre om introduktionen blir bättre, tydligare och förenas med att man ställer krav på t.ex språkstudier.
Jag tror ändå att de krav en svensk kan uppleva (som du nämner) ändå är en mild västanfläkt jämfört med den situation en människa är i då hon kommer till ett nytt land…
#27 Jag tror du har en poäng där Anders.
Tror du då inte att det blir lättare att ta till sig dessa språkstudier och denna introduktion till det svenska samhället om man blandas med den svenska befolkningen och exempelvis inte bor så segregerat som idag?
#28 Jovisst, men samtidigt är jag motståndare till att myndigheter skall bestämma var jag ska bo. En människa gör val som man tror gagnar sig själv och sin familj. Jag tycker det är rimligt att ha den rätten.
Däremot kan jag t.ex tänka mig att om man vägrar flytta, eller bosätta sig där det finns jobb så skulle man kunna gå miste om bidrag.
#28 Jag tror inte att någon myndighet någonsin kommer att besluta vart du ska bo Anders.
Menar du att du inte heller vill att kommunen exempelvis bestämmer sig för att placera invandrartäta hyresbostäder i närheten av ett fint villaområde, för att skapa mindre klyftor bland bostadsområdena?
Eller är det ok att invandrarna bor där först när de jobbat upp sig så pass att de har råd att köpa sig en villa själv?
Bara undrar…
Jag förstår inte hur det skulle gå till? Ska du flytta kåken med invandrare i?
Jag minns ett område med hyreshus som byggdes på en gammal industritomt alldeles intill ett trevligt villaområde.
I villaområdet bodde Svensson - inga rikemansfamiljer, men välordnat och skötsamt…
I hyreshusen var hyrorna först så höga att man bara hade råd att bo där om någon annan betalade hyran. Det nybyggda hyreshusområdet fick snabbt ett dåligt rykte - där ansågs enbart bo socialfall och invandrare som levde på bidrag.
Det ledde inte till någon integration.
I dagens debatt hade både Persson och Reinfelt samma recept på integration - se till så att invandrarna får jobb. Enda skillnaden var att bara den ene hade idéer hur de skulle få jobb…
#31 Jag förstår vad du menar. Jag var lite inne på samma sak när det gäller att bostadsområden får ett visst rykte beroende på vilka dess innevånare är.
Tanken var att inte hela kommuner skall få dåligt rykte bara för att dessa gärna tar emot flyktingar, medan andra kommuner inte gör det för att bevara sitt goda rykte.
Jag håller dock med dig, Persson och Reinfeld om att jobben är den allra bästa lösningen.

Jag kan hålla med om att jobben är viktigt. Det tar naturligtvis udden ur dem som alltid säger att "de lever ju bara på bidrag". men jag vill även påpeka att för att få jobb krävs lite mer än att bara skapa förutsättningar för nya jobb. Det är först och främst språket. Om man snabbt lär sig bra svenska har man mycket större möjligheter att få jobb. Annars blir det lätt att jobben går till "svenskar". Det andra är den kulturella biten. Som arbetsgivare vill man ha personer som är homogena och drar åt samma håll. Olika grundinställningar upplevs som problem då det lätt kan bli konflikter. Därför är det även viktigt att förstå, lära sig och integrera sig med kulturella värderingar. Visst det kan vara bra med mångfald men tro mig. En arbetsgivare har inte den lyxen att han kan helt koncentrera sig på det. Han lär välja den som har rätt språk, ungefärlig samma inställning och värderingar som övriga på företget. Så fungerar vi bara.
Vi kan ju se i statistiken. Första generationens invandrare har mycket mycket större problem att komma in på arbetsmarknaden än andra och tredje generationen som till viss del hunnit acklimatisera sig.
Jag har själv suttit i positioner där jag anställt mängder av personer. Jag har alltid försökt anställa på meriter och kunskap. Jag har då lärt mig att kunskaper kan väga lätt om man inte passar in i företagets övriga värderingar (gällande kultur men även företagets egna). jag kan förstå att man som arbetsgivare då blir något tveksam att ta in en person som divergerar för mycket och i stället tar in en annan person som man vet har ungefär samma värdering som övriga i företaget.
Lyfter upp den här strängen igen…
Nå, har vi några konkreta förslag på hur vi kan öka integrationen?
Själv tror jag att större förståelse människor emellan minskar motsättningarna och att det är det man bör sträva efter.
Detta innebär inte att vi ska sluta sjunga nationalsången eller "Den blomstertid nu kommer" - tvärtom!! Detta ökar motsättningarna! Får vi inte hålla fast vid våra gamla traditioner kommer bitterheten mot våra nya svenska medborgare öka ytterligare och det är sådant som gör att exempelvis SD vinner mark.
Sjung tradionella svenska sånger, flagga med våra blågula färger och integrera alla i det! Låt medmänniskor berätta om sin religion, sitt land och sina seder och på så sätt kommer vi att närma oss varandra.
Jag firade Midsommar med Italienare i år. Snacka om att de är stolta över sitt land…

#35 Jovisst, Skogskatten. Inte ska vi släppa traditioner. Och som du säger - förståelse är nyckeln!
Det innebär att vi - i skola och medier måste få information om den bakgrund människor har när de kommer hit.
Men viktigast tycker jag ändå är att de som kommer hit får fullständigt och mycket tydligt klart för sig vad det är för land de kommer till. Att gränsdragningen mellan OK och inte OK ser lite annorlunda ut här om man jämför med Danmark - och lite mer annorlunda ut om man jämför med Afghanistan.
Tydlighet om vad som gäller - och krav på att faktiskt tillgodogöra sig kunskap om detta. Jag har hört idéer om att skapa en slags "stege" som leder fram till medborgarskap. Att man stegvis får nå den kunskap som krävs för att bli medborgare i Sverige - med de rättigheter och skyldigheter som följer.
Det behöver inte (men kan!) innebära att man måste ge upp något, men det innebär att man måste lära sig tillämpa de regler och förväntningar som finns här.
Mycket, mycket av de problem som finns idag tror jag bottnar i okunskap - man slussas in i samhället utan att ha fått förutsättningarna klargjorda.
# 13 Vad innebär karenstiden konkret? Har det någon praktisk betydelse?
I Finland blir man utvisad om man inom sju år begår något brott. Det räcker med att du stjäl en cykel.
Dom flesta islamister som kommer till Sverige idag har inget som helst intresse av att bli integrerade med svenskar. Dom har egna muslimska skolor till sina barn som kostar skattebetalarna dubbelt så mycket som svenska skolor gör. Många av dom kommer från andra europeiska länder som har sänkt deras bidrag och eftersom Sverige höjer i samma takt som andra sänker så kommer dom hit.
Eftersom 90% av dom asylsökande idag saknar pass eller gilltig legitimation borde dom avvisas omgående. Det finns inget annat land som tar emot passlösa flyktingar.
#37 Ojoj, vad mycket påståenden…
- Dom flesta islamister som kommer till Sverige idag har inget som helst intresse av att bli integrerade med svenskar. Kan du hänvisa till någon källa?
- muslimska skolor till sina barn som kostar skattebetalarna dubbelt så mycket som svenska skolor gör Var har du fått det ifrån? Vi har ju s.k. skolpeng. Det normala är att friskolor får ca 90% av kostnaden för en kommunal plats. Vilka muslimska skolr menar du?
- Många av dom kommer från andra europeiska länder som har sänkt deras bidrag och eftersom Sverige höjer i samma takt som andra sänker så kommer dom hit. Många kan väl vara alttifrån tre? kan du specificera det? Vilka bidrag är det vi höjer som andra sänker?
- Det finns inget annat land som tar emot passlösa flyktingar. Jag vill gärna ha en källa till det påståendet också…
#37 De här spridningarna av lögner och halvsanningar är otrevliga och farliga.
De här finska sju åren som Sivan tar upp kan man ju tro är fakta…
Men vill man ha fakta så finns de här. Utdrag:
"På basis av bedömningen kan en väntetid bestämmas under vilken den sökande inte naturaliseras, om det inte finns vägande skäl till detta. Väntetiden kan vara ett eller högst sju år räknat från det att ett ovillkorligt fängelsestraff avtjänats. I fråga om villkorliga fängelsestraff, samhällstjänst, ungdomsstraff och bötesstraff kan väntetiden vara ett eller högst tre år räknat från dagen för brottets begående."
Det innebär alltså - om jag tolkar texten rätt, att en flykting kan få sitt medborgarskap fördröjt upp till max sju år om flyktingen begått ett allvarligt brott…
På samma sida kunde också ett annat av Sivans ogrundade påstående prövas:
I stället för pass kan som en handling som berättigar till inresa och vistelse i landet godkännas någon annan handling som uppfyller kraven enligt 13 § 2 och 3 mom. Närmare bestämmelser om dessa handlingar kan utfärdas genom förordning av utrikesministeriet. När förordningen bereds skall inrikesministeriet höras.
Gränskontrollmyndigheten kan i enskilda fall av särskilda skäl såsom tillfälligt pass godkänna även ett identitetsbevis eller en motsvarande handling som inte uppfyller kraven på pass enligt denna lag.
"Den ersättning som friskolorna får har varierat, men nu gäller sedan länge att den ska motsvara vad eleven hade kostat i en kommunal skola. Friskolorna måste också vara avgiftsfria för eleverna. Grundprincipen är alltså lika villkor, men kommunerna behöver inte betala skolskjuts för elever i friskolor."
Läsåret 04/05 fanns 565 grundskolor som var friskolor i Sverige. 65 av dessa hade "konfessionell" grund (var religiösa). De kristna friskolorna hade läsåret 02/03 6351 elever, de arabiska och muslimska 1551 elever.
Jag vet inte hur många skolbarn med muslimska föräldrar det finns i Sverige - men 1551st i muslimska friskolor (det finns inga kommunala muslimska skolor) kan jag inte få att fungera som stöd för Sivans påstående;
"Dom flesta islamister som kommer till Sverige idag har inget som helst intresse av att bli integrerade med svenskar. Dom har egna muslimska skolor till sina barn"
Du var mig en rolig en, du Anders. Du läser Finlex som fan läser bibeln
Skämtsamt sagt.
Jag börjar med #40
Du glömde bort meningen "I stället för pass kan som en handling som berättigar till inresa och vistelse i landet godkännas någon annan handling som uppfyller kraven enligt 13 § 2 och 3 mom.
**
Finskt medborgarskap på ansökan
Allmänna villkor för naturalisation
**
En utlänning beviljas på ansökan finskt medborgarskap, om han eller hon när ansökan avgörs
1) har fyllt 18 år eller före det ingått äktenskap,
2) har eller har haft sitt egentliga bo och hemvist i Finland (boendetid),
a) de senaste sex åren utan avbrott (oavbruten boendetid), eller
b) åtta år efter det han eller hon fyllt 15 år, varav de senaste två åren utan avbrott (förvärvad boendetid),
3) inte har gjort sig skyldig till en straffbar gärning eller meddelats besöksförbud (oförvitlighetsvillkor),
Vidare angående #39 Det handlar om undantag är alltså ingen regel.
19 §**
Undantag från oförvitlighetsvillkoret
**
En utlänning kan utan hinder av 13 § 1 mom. 3 punkten beviljas finskt medborgarskap, om det utifrån en helhetsbedömning av den sökandes situation föreligger vägande skäl att avvika från oförvitlighetsvillkoret särskilt med hänsyn till den tid som förflutit sedan brottet eller brotten begicks, hur strängt straffet var och gärningens art. Hänsyn tas också till om den sökande upprepade gånger har gjort sig skyldig till straffbara gärningar. Vid bedömningen kan också beaktas en dom som meddelats utomlands, förutsatt att det utdömda straffet inte strider mot straffsystemet i Finland.
På basis av bedömningen kan en väntetid bestämmas under vilken den sökande inte naturaliseras, om det inte finns vägande skäl till detta. Väntetiden kan vara ett eller högst sju år räknat från det att ett ovillkorligt fängelsestraff avtjänats. I fråga om villkorliga fängelsestraff, samhällstjänst, ungdomsstraff och bötesstraff kan väntetiden vara ett eller högst tre år räknat från dagen för brottets begående. Detsamma gäller ett brott för vilket domstolen har meddelat domseftergift. Inrikesministeriet kan meddela anvisningar om hur väntetiden noggrannare bestäms.
För övrigt bor jag ihop med en Finne som dels har bra kontakt med sin familj i Finland och dels har en finsk TV kanal som han tittar på ganska ofta.
Sivan, du menar alltså att lagen säger att om man begår brott innan man beviljats medborgarskap så blir man utvisad? Inte efter beviljat medborgarskap väl?
Och medborgarskap kan man få efter att ha bott sex år i landet…? Och tiden kan kortas av olika skäl…
Oavsett vad det står i den finska lagboken så borde vi snarast införa ett system i Sverige där i prinip alla brott leder till omedelbar och livstids utvisning, efter avtjänat straff. Fängelsena för icke-svenskar kan man också se över och där skall standarden inte vara lika hög som på övriga anstalter. Internet, TV, mat, rumsstandard mm skall hållas på ett absolut minimum utan att bryta mot internationella konventioner.
Undantag skall såklart finnas och råkar man köra 120 på motorväg eller gå mot röd gubbe så ska man såklart inte bli utvisad. Man kan tänka sig någon sorts gräns vad gäller bötesbelopp eller motsvarande där ett brott som genererar en påföljd över en viss gräns leder till utvisning.

Varför skulle svenska fångar behöva ha det bättre????Vem skall ta hand om alla oönskade svenskar???Likhet inför lagen är viktig…
Fängelserna är väl bästa platsen för att lära nya brott och få nya kompiar att begå dem med. Väldigt väldigt många fångar har dåliga relationer till sina pappor. Kan inte läsa och skriva ordentligt och får inte jobb efter avtjänat straff . Satsa pengar IDAG på bra skola fritids och PAPPOR som finns med sina barn och jag är övertygad om att vi slipper lägga lika mycket pengar på ungdomsvårdsskolor och fängelser i framtiden. Pengar är inte allt . Men det är underlättande.
Om en person begår ett brott i Sverige så skall denne såklart avtjäna sitt straff här. Om straffet är fängelse så skall detta avtjänas innan personen utvisas. Att då ha matportioner som kostar mer per styck än portionerna i våra skolor, att fångarna skall ha rätt till permissioner mm mm som kostar en massa pengar för oss skattebetalare är fel anser jag. Ett straff skall vara ett straff!
Vilka är de oönskade svenskarna? De jag talar om nu är icke-svenskar som kommit hit och begått grövre brottslighet och som efter avtjänat straff skall avvisas för all framtid till sitt hemland.
Ditt andra stycke handlar om personer som växer upp i Sverige och alltså är svenskar. Det du skriver där håller jag med om helt och hållet. Tilläggas kan att jag även tycker att socialtjänsten skall få mer resurser för att ta hand om barn/ungdomar som halkat snett INNAN de blir grövre brottslingar. Det tjänar samhället på i längden.

# 46 Du skriver
" Fängelsena för icke-svenskar kan man också se över och där skall standarden inte vara lika hög som på övriga anstalter. Internet, TV, mat, rumsstandard mm skall hållas på ett absolut minimum utan att bryta mot internationella konventioner."
Min fråga var då: Varför skulle svenska fångar behöva ha det bättre???än icke svenska alltså??
Det vore väl praktiskt att avvisa svenskar som begår brott också….
….
Det var din tolkning att det andra stycket handlar om bara svenskar. Jag tror att även de som kommer hit och begår brott kan ha liknande erfarenheter.
Nej, visst, svenska fångar har det generellt för bra i många fall. Nu var det mest med tanke på att vi inte skall lägga en massa resurser på fångar som efter avtjänat straff ändå skall avvisas. Skall en fånge bo kvar i landet efter fängelsetiden så finns det såklart en mening i att försöka få dem på bättre tankar genom en vårdande fängelsevistelse.
Av praktiska skäl är det svårt att avvisa folk från sitt ursprungsland… Men man kanske skulle instifta en fängelseö någonstans i världen dit man skeppar all världens slödder och så får de klara sig bäst de vill där. Lite som i "Flykten från New York" med Kurt Russel.
Visst kan utländska brottslingar ha haft en svår barndom, men det är ju svårt för oss i Sverige att se till att det finns bra fritids i Somalia….

Det är väl inte säkert att "vårdande" fängelsevistelse behöver vara hiskeligt mycket dyrare än förvaring….
Eller att en "bra" skola tvunget är dyrare än en urusel..Kvalite är inte alltid pengar…
#49 Bra!
#49 Självklart är det dyrare att "vårda" en intern än att förvara honom/henne, vad får dig att tro nåt annat? Psykologer, verksamhet, terapi, utbildning mm mm kostar såklart pengar i form av mer anställd personal, materielkostnader osv.
Beträffande skolan så räcker det väl med att slå upp nästan vilken tidningsartikel som helst så ser man att vad som behövs på många ställen är mindre klasser (fler lärare), mer speciallärare och mer personal som finns ute på raster mm, självklart är detta dyrare än att ha stora klasser, inga speciallärare eller rastvakter. Därmed inte sagt att en skola med automatik blir "urusel" för att den har dålig ekonomi, det finns såklart andra saker som spelar in som engagerade föräldrar, geografiskt läge mm.
Ett exempel:
http://www.stockholm.se/Extern/Templates/NewsPage.aspx?id=97528
#43 Vad jag har förståt så kan man bli utvisad från Finland efter det att man har fått finskt medborgarskap.
Finland tar emot mycket mindre invandrare än vad Sverige gör men ändå finns det många finländare som tycker att Finland tar emot för mycket invandrare.
Det finns svenskar som tycker att en invandrare är för mycket…
Så stor skillnad är det väl inte mellan Finland och Sverige för att få medborgarskap? Regler i Sverige (från migrationsverket.se):
- Du ska ha varit bosatt i Sverige i fem år eller fyra år om du är statslös eller flykting. (För att betraktas som flykting måste du ha beviljats flyktingförklaring och/eller resedokument. Det räcker inte med att du valts ut inom ramen för flyktingkvoten.) Om du är dansk, finsk, isländsk eller norsk medborgare räcker det med två år (hemvistvillkoret).
- Du måste ha skött dig bra i Sverige (skötsamhetskravet).
Skötsamhetskravet:
"Du måste ha skött dig bra i Sverige (skötsamhetsvillkoret)
Ett av villkoren för att du ska kunna bli svensk medborgare genom ansökan är att du har skött dig bra under tiden i Sverige. Om du har begått något brott kan du ändå bli svensk medborgare, men då måste du vänta en tid beroende på hur allvarligt brottet var och vilket straff du fick. När vi prövar skötsamheten tittar vi på hur du hittills har skött dig och hur vi tror att du kommer att sköta dig i framtiden.
Längre väntetid efter brott
Den tid som måste gå efter brottet innan du kan få svenskt medborgarskap kallas karenstid. Karenstiden räknas vanligen från brottet, men om du har fått ett långt fängelsestraff börjar tiden att räknas när straffet är avtjänat. Ett fängelsestraff måste vara avtjänat, prövotiden i samband med en villkorlig frigivning ska ha gått ut och böter som du dömts till ska vara betalda innan du kan få svenskt medborgarskap.
Särskild vård
Om du har dömts till särskild vård efter ett brott, tittar vi på vilket straff du normalt skulle få för det brottet.
Karenstider
###
Straff
Karenstid
Dagsböter 30 -
1 år efter brottet
Dagsböter 60-
2 år efter brottet
Dagsböter 100-
3 år efter brottet
Villkorlig dom
Tidigast 3 år efter det att domen vunnit laga kraft (börjat gälla)
Skyddstillsyn
Tidigast 4 år från den dag skyddstillsynen började
Fängelse 1 månad
4 år efter brottet
Fängelse 4 månader
5 år efter brottet
Fängelse 8 månader
6 år efter brottet
Fängelse 1 år
7 år efter brottet
Fängelse 2 år
8 år efter avtjänat straff
Fängelse 4 år
9 år efter avtjänat straff
Fängelse 6 år
10 år efter avtjänat straff
Det blir längre karenstid för villkorlig dom eller skyddstillsyn tillsammans med fängelse eller tillsammans med 60 dagsböter eller mer.
Om du har begått brott flera gånger, kan karenstiden bli längre än i tabellen.
#53 Så stor skillnad är det väl inte mellan Finland och Sverige för att få medborgarskap?
Lika stor skillnad som natt och dag.
Jag läste lite på Moderaternas hemsida om flyktingar och integration. Jag tycker principen de för fram är mycket bra.
Öppna gränser, ökad rörlighet mellan länder - men ställ krav på den som kommer hit. Tyvärr är de inte så konkreta i formuleringarna här.
Läs om moderaternas syn på invandring/material/pdffiler/moderat10790.pdf "http://www.moderat.se/(S(22svi455nea4s4mrcopbil55))/material/pdffiler/moderat10790.pdf")
Läs om moderaternas syn på integration/material/pdffiler/moderat10794.pdf "http://www.moderat.se/(S(22svi455nea4s4mrcopbil55))/material/pdffiler/moderat10794.pdf")
Här är lite statistik från Finland. Varaktigt bosatta utlänningar i Finland 31.12.2005. Det är en pdf-fil
Jag läste på en finsk sida (på svenska) några råd som invandrare som hade bott några år i landet gav till nyanlända och jag fick mig ett gott skratt för där stod bl.a. "Kritisera aldrig en finländares livsstil, då kan du få på käften".
"aldrig en finländares livsstil, då kan du få på käften"
I dagens Sverige hade man kunnat säga; "kritisera aldrig en invandrares livsstil, då är du nazist".
Finland har aldrig fått någon kritik från FN angående invandrare medan Sverige får hur mycket kritik som helst. Eftersom Finland har så lite invandrare kan dom tas hand om på ett mycket bättre sätt än här i Sverige.
Vad betyder konkret att en invandrare får en karenstid att söka svenskt medborgarskap?
Här är en sida som handlar om regeringens misslyckade invandrarpolitik.

I'm immigrant from Brasil, living here for almost 4 years after getting married seriously, I have university degree and a 17 y.o. son, he learned swedish and he's very well integrated, I didn't learn swedish, anyway, we got the swedish citizenship and that is an absurd in my point of vew yet we got it. I must make clear what I mean:
1- I couldn't learn swedish because the very umpolite behaviour of the other immigrants in the class room of swedish in Konvux. There were many immigrants there already for 2 to 4 years and some of them even told me that they pretended that they didn't know swedish enough to work just to continue recieving contribution from the State (read society= workers who pay high taxes). Because they already knew swedish, they kept talking and disturbing who was starting to learn like me and making impossible to hear what the teacher was saying. Besides, many of them smelled very, very bad and it was impossible to breath inside the room.
2- Yet I don't know swedish, I feel integrated because my education and polite behaviour, learning and respecting swedish laws and culture, that behaviour makes people respect me too and treat me politely.
You were born here, it's your house. We come to live here for different reasons and WE must make an effort to integrate, starting for learning and respecting the swedish laws and culture and then trying to show nicely our culture IF someone wants to know, we can't try to force others (swedish people in this case) to change their culture to make us, immigrants, to feel integrated. I mean that we must give at first for having the hope (and only hope) to recieve some acception back because it was our choice to come and live here, who isn't satisfyed then this person just can go away back home. Where should swedish people go away to since Sweden is their home???
Also, I've seen a reportagen in tv about integration when an immigrant was saying clearly that he didn't want any kind of integration and he was just waiting to get the citizenship for going back away home. Then why did he come here and why did he want the citizenship??? What was he going to do with the citizenship???
You can't demand rights before you fulfill your obligations. You can't arrive in the home of other person demand the customs of the house to change for you being pleased. You must learn, accept and respect the rules of the house which already existed, you must make your part contributing for the house you chose to live in and later you can start, always nicely, trying to offer to show your customs, your culture, your rules to see if they could be accepted by the owners of the house.
Respect and work are principles of life in any society and must be followed by everybody, but specially by who is arriving in a new country (house of someone else).
What I said above about getting the citizenship without knowing the language is an absurd yet I got it, I did because the system is there to be used, it's wrong the system but that doesn't make me wrong to use it since it gives me the right to do it and I use it legaly.
What is completely wrong and imoral to do (and again the system is completely wrong but at the same time it allows people to use it when it doesn't make illegal to lie to get contribution) it's to pretend you still don't know the language to continue recieving contribution from the society and THAT is what swedish people should think about and change the system/law like, for exemple, determinating 2 years to learn the language or the immigrant wouldn't get even the permanent visa to live here.
What I have noticed here it's that swedish people still has honesty, respect, work and responsability as strong moral values in the culture and other cultures don't have those values that strong, many immigrants are ready to use and cheat the swedish system because they come from countries (like Brasil) where it's normal to get advantage as much as possible, even if it's cheating.
You must open your eyes to the reality, you have good intentions to help and be nice, but many immigrants are using them to cheat you. I can tell you to open your eyes because I've seen what happen in a country where people live by cheating and sucking the worker society.
Brasil was not that mess like it is today only 25 years ago (only one generation), but nobody minded when the disrespect, unresponsabilities, lasyness, dishonesty and crimes started and they were small, just a bit, once in a while. Look the kaos in Brasil today: disrespectful, unresponsable, lasy, dishosnest and criminal people today, from the milionar to the miserable, it doesn't matter, most of the people even gets proud and believes it's smart to cheat, to steal, to lie, to get imoral and/or ilegal advantages.
Many brazilian immigrants don't like me because I complain that I got very much desappointed about Sweden because of those very wrong things I've seen here and I know that Sweden will be destroyed in some generations if it continues to help immigrants exploring the swedish workers, sacrifycing them to pay high taxes and offering poor public services like the bad public insurance for retirement, bad health care, criminality encreasing, lot of contribution for people who don't want to work, decreasing the quality of education, accepting the immigrants to force new rules against swedish culture, even trying to eliminate swedish traditions to please immigrants.
Obrigado Deia! (is that correct?;))
Thank you for sharing your thoughts with us. I think it´s important to hear your opinion, especially since you came here as an immigrant. You describe bad integration cases, but I think you are one of the good ones, even though you didn´t learn swedish. I understand the difficulty of learning swedish at SFI or Komvux and I know the best way to learn a language is to use it. A lot of our immigrants would integrate better being able to spend time with swedish speaking people or finding a job, learning the language "poco a poco".
/Ida

I've learned a bit of swedish watching films at home and I can handle the situations without problem, the hardest is to speak and also I should say that I don't try.
Sometimes I think about making voluntary work to help taking care of old people who is very bad treated in my opinion, starting with the pension that is so much reduced when a worker gets retired here, but at the same time I think about how much I've already contributed to Sweden when I take care of the health of my husband who used to need a lot the health care and I reduced this a lot just with some cares in his way of living, besides the serious problem he got because of medical incompetence or negligence which is not worse because we went to German to get treatment, here the doctors didn't want to make the necessary surgery because he is old and it would be a wasting of money as we could understand, it didn't matter if he worked and payed taxes for 35 years, he was close to retire and wasn't important to the country anymore, I have seen other 2 cases like this among his friends and that's an absurd to just throw away the workers like trash when they get old.
The State is taking from the workers to give to people who don't want to work, people who arrive here already with a lot of problems, without education and sometimes with a lot of children just to be suported. You can't destroy your own people to help others. It will arrive one day when you will not be able to help anymore and you will have left only a destryed country.
I can't understand why the immigrants can't help in some kind of works (for exemple, like taking care of an old person for 2 or 3 hours/day) while studying just to learn also that you must work for getting contribution and not get used to recieve without having to fulfill any obligation.
I talked to a person working with integration and she justifyed an immigrant can't work taking care of old people or children because they could misshandle the old person or the child!!! Then what kind of people is Sweden accepting here? After getting the visa, this kind of immigrant will make other wrong things anyway if they don't have respect and consideration even for an old person or a child.
I can't understand why Sweden doesn't demand some qualities like to have university degree to get the visa to live here. It has came plattoons of immigrants completely useless and heavy for the country.
One thing that I learned ofr being from Brasil it's how much those poor people can make a very prity poor face to touch you and make you feel sorry for them while they hide serious and bad intentions just for cheating others and geting suported.
The problem is that the immigrants arrive here and get too much too easily without any obligation and they get used to that. The swedish young generations are watching and learning that you don't need to work to be suported and, if you work hard, it doesn't matter because the taxes will cut what you earn and you will be treated like trash when you are old, then why to work???
I hope I'm wrong and Sweden will not be like Brasil in 3 or 4 generations. I hope someone will make something to stop this lot of unqualifyed immigrants coming here, having a lot of children that a day will arrive when they will be so many, enough even to demand to take over the country and dominate it.
deia, I just want to say that in my eyes you are more swedish than many adult people living here that even were born in Sweden!
Your experience from the SFI-classes and other is something that the vast majority in this country are being shielded from by the media and the politicians. To most people here these things are absolute news. They are so fooled by the media that they couldn´t belive for a second that there actually are immigrants pretending not to know swedish, so that they won´t have to work, for example.
If I hade written what you just wrote many people would have called me a racist and maybe even a nazi. The thing is, you cannot critisize swedish immigrationpolicies, in any way, unless you are an immigrant yourself. That is why stories like yours are invaluable.

The media, the education system, everybody and everywhere are brain-washed with those left-wing empty 'politicly correct' ideas of human rights always just talking about rights, everybody has only rights, nobody talks about 'morally correct' and human obligations (very basic moral values like work, respect, responsability, honesty) anymore like everything falls ready from heaven.
Left-wing people has planted and estimulated this kind of empty ideas and unresponsible behaviour, puting in the stupid/lasy minds that the 'State takes care of everything and everybody' as if the State has trees of money, the State is a 'father' and the society (always read workers paying taxes) is a 'mother' to make people more and more depending on the State to think, decide and make everything for their lives and, by this way, the State becomes stronger since people stops thinking and understanding what is going on; also it's confortable to lasy people not to have to worry about life since they get the basic to live, like in Brasil where they are happy having 'bread and circus' without working or any other obligation, and here they get much more than only the basic.
It has worked very good this tatic to acuse and shout 'racist, nazist' against someone who dares to show the facts which talk against their left-wing ideas. I'm always acused of being crue, selfish, nazi, politicly incorrect and other histerical and false bla-bla-bla trying to scare me and shut me up just because they don't have logical and true arguments to defend their fraudulent ideas. Swedish people should never feel intimidated to protest and protect your country, your values and culture.
I have discussed with left-wing swedishes (and brazilians) and they try to argument that Sweden has a excelent quality of life because their ideas and it's not! Sweden built this quality because of the high moral values of other swedish generations when respect, work, responsability and honesty were the strongest basic moral values to most of swedish people. Today, this life quality is going down and very fast because those good seriours generations are getting old and dieing without the new generations keeping those good moral values, just the aposite, the new generations are exchanging those old good moral values for new very bad moral values.
I've talked to friends of my son and it's absurd how much empty their minds are, they just can't have one logical discussion and they really believe, for exemple, that it's their right to keep talking, listening to music or talking in the cel-phone without the teacher complainning they are disturbing the classes at schooll. I asked if they thought that they should respect at least the right of others who want to learn and they believe it's their (others) problem if they want to learn. Interesting detail; these friends/students were who want to learn!!!
Respect is a word which doesn't exist to them, neither to give nor to recieve. And still these friends of my son are among the best students in grades and bahaviour because I really pay atention who he is hanging with, I demand from him to choose his friends very carefully and I want to meet them to really check because he is my son, my most important responsability is to educate him with the best moral values for life and still I have fights with his schooll because they try to put in his mind that the State (by the schooll) is the first responsible for him, already planting that idea above. No way!!!
It's a very complicated situation to fight against because, at first sight, it looks very nice and it's confortable to many people, but the consequences are a serious disaster in the future.
There, I had built a good life with a lot of work and effort, I had to leave it. Now, I have to build another life and I'd like to make diferent fighting to rebuild by the bases and not only by the bases of my life, also because I'm old and whatever I'll build it'll be to leave to my son and grand-children.
Sådär ja….då har de antidemokratiska krafterna varit i farten igen. Fy fan säger jag!

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Det går utmärkt att kritisera människors livsstil utan att bli kallad rasist.
#66 Du har ju förstått. Det som avgör är personliga egenskaper - inte religion, kultur, språk, hudfärg osv.
Tyvärr vill t.ex SD dela upp människor efter helt andra egenskaper…
# 60 # 62 and # 64
Deia!
Why are you "forced to delete and keep out?"
Could you please tell us?
#65 Magnuz, det är ingen som raderat Deias kommentarer om det var det du menade. Har kollat detta och att hennes kommentarer försvunnit beror nog på någon bugg eller liknande.
Bara så att du vet. :)

Hanna
It's nothing new to me to have problems because my opinions. They are called 'right wing opinions', I call them 'morally correct'.
Someone anti-democratic (who knows me) saw my posts here or somewhere else and didn't like them again.
To say truths is dangerous sometimes…
#69 Jo, det är hon själv som raderat dem, pga hot. Och så har vissa mage att kalla SD för antidemokratiska!
#71 Om du levde i tron att SD har patent på antidemokratism, hot och annat elände så får jag tyvärr upplysa dig om att du har fel.
SD är inte ensamma om att vara obehagliga. Det finns också annat elände i denna värld.
(Det visste vi andra redan…)
Ge mig ett enda exempel på när SD-företrädare har hotat och/eller misshandlat sina meningsmotståndar, förstört motståndares möten eller dylikt.
#71 Jag hörde senare att det tagits bort pga hot och rädslan för detta. Fruktansvärt! Deia hade i sin kommentar inte skrivit något som på något sätt kan ses som ett övertramp.
#73 Det kan jag inte. Det har kanske aldrig hänt? Jag trodde du kunde ge exempel efter ditt #71.
Att Deia bli hotad här är allvarligt.
Vem, vad , hur?
Andra ifokus-medlemmar?
Jo, jag vet att man kan få lite märkliga privatameddelanden när man uttalar sig på vissa trådar, men direkta hotelser…usch, fy!
Om det nu är medlemmar här som har hotat Deia - borde inte dessa medlemmar stängas av?
Eller är jag naiv nu, är det så att de sitter folk och läser här och försöker identifiera folk som skriver här och söker upp dem IRL?
När jag läser om detta att Deia tydligen blivit så rädd att att hon känner sig tvingad att ta bort sina inlägg, så blir jag väldigt betänksam till att fortsätta att göra inlägg på iFokus.
Därför hade det varit intressant med ett klargörande ifrån sajt-värden! Vad har hänt?
Ja, förresten vem är sajt-värd på den här sidan?
#76 Det finns ingen Sajtvärd, utan sajten sköts av "ifokus". Du kan t.ex. skicka meddelande till Staffan.
Hot och uppsökande IRL har förekommit tidigare. Då var det en skribent som ständigt bröt mot skrivreglerna, och inte kunde acceptera avstängningen.
Det är fruktansvärt att sådant ska förekomma.

Hanna and others
Politic is dangerous and I have had problems before as others have had because there are extremists who don't accept diferent opinions. It always was this way and it always will be.
Some years ago, I used to participate in other forums in, my computer was invaded several times and I had phone calls threatening me twice. I stoped writing and I thought I was forgoten, but, the same happenned just after I restarted and I believe it's about what I wrote in this forum or in others because I restarted writing about the same subject only in these 2 forums after years.
I was told how much dangerous that is because of the extremists and that they have atacted right wing people in Sweden, I was adviced to delete the posts for my sake since 'they' know who I am and where I live.
It's only this and that doesn't mean it's some member in this forum since you can read the posts without being a member. Besides, since internet is a very powerful tool for democracy, there are 'armies' of extremists just policing the forums and blogs, more than we can imagine.
Keep discussing about the subject because that is the important, it's your country and you must fight for. Don't waste time about me, I'm only a drop in an ocean of immigrants with big and strong waves and I didn't make my mind to really keep out yet.
Best wishes to all

Audiatur et altera pars
Du skriver ju såhär;
"Om du levde i tron att SD har patent på antidemokratism, hot och annat elände så får jag tyvärr upplysa dig om att du har fel.
SD är inte ensamma om att vara obehagliga."
Med det menar du att SD är antidemokratiska och hotar mm. Jag vill då ha exempel på vad du menar. Eller tar du tillbaka att SD är ett odemokratiskt parti som utövar hotelser och våld?
Nu kanske vissa som har haft synpunkter på att jag är anonym, förstår varför jag väljer att vara det?

Audiatur et altera pars
#80 Har du uppfattat mig så, har jag säkert uttryckt mig klumpigt.
Jag har inga exempel på att SD hotat eller använt våld.

Sweden is not one of the most dangerous, look France for exemple. I don't tell you to look Latin American because it is not a developted land any way and it can't be compared to Sweden.
It's not long ago last year, I read in the news about democratics attacked when they were going to a meeting to vote in some communy in Molmö, a secretary of democratic part had a broken arm.

I just CAN'T keep out…
It's the country where I live, it's the world which will be left to my children…
Respect, you have to conquer it to last forever.
AND PEACEFUL RESPECT IS THE KEY TO EVERYTHING.
Det finns en del intressanta tankar krin integration i denna sträng…
Integration är viktigt, men svårt.
Som jag ser det finns det två saker som Sverige måste "fixa" med integrationen. Dels måste man förändra hur man integrerar de som nu invandrar till vårt land.
Men man måste också ta itu med de problemområden som har skapats med nuvarande/dåvarnade integrationspolitik.
Jag tycker att det är viktigt att man "sprider ut" de som kommer till vårt land, det gör att de mer än annars blir i behov av att lära sig språket - något som är det viktigaste om man skall kunna integreras.
Media, vad kan de göra? Medias påverkan är enorm. Ett ex är detta inslag i amerikanska Fox News om Rosengård. Det som visas där är inte vardagen i Rosengård. Men visst, samtliga saker har hänt i Rosengård. Säket även i andra stadsdelar, i Malmö såväl som i andra storstadsregioner.
Jag har tyvärr inte lösningen på problemet, men det är ett problem att det i mitt tycke i alla fall, inte fungerar speciellt bra för många idag. Jag vet inte om det är för majoriteten, jag vet inte ens om det är för 10%. Men jag vet att för många, fungerar det inte idag. Och det handlar inte heller bara om "gamla som har svårt att lära sig språket", som någon skrev någonstans.
Det handlar om ett stort utanförskap och i vissa fall även psykiska problem som en följd av att man lämnat krig eller andra kriszoner i världen. Ett utanförskap som verkar föda hat - och som i sin tur väcker avsky och illvilja mot invandrare. Det är en farlig väg om man låter det utvecklas för långt. Titta på Frankrike och kravallarna där t.ex. Jag är rädd att vi inte är allt för många år efter dem.
mvh Martin
#87 Det finns de som påstår att integrationen fungerar bättre om många från samma område bor i samma ställe. De har då lättare att fixa jobb osv.
#88 Det kan säkert vara så, men om jag tittar på Rosengård i Malmö och den statistik som finns där fungerar det absolut inte.
mvh Martin
#89 Det krävs kanske mer än en åtgärd?
Jag hörde det diskuteras på ett radioprogram. Man pekade på att det är naturligt att man "samlas". Så skedde även i USA - t.ex. de s.k. svenskbygderna. Man flyttade dit det redan fanns svenskar. Där fick man hjälp, kanske med en första anställning, och om man startade eget var det lättare att hitta kunder.
För mig var det en ny vinkling - att "ghetton" kan leda till snabbare integration.
Men det kräver naturligtvis att det är i ett samhälle som uppmuntrar att man försöker skaffa jobb…
#90 Uppmuntrar och ställer upp det som krav och förväntningar. Det tror jag bara är sunt.
Jag tycker att du Anders borde nöja dig med att du inte vill ha några invandrare som söker asyl i din kommun. Varför kallar du andra som tycker samma sak för nasister och rasister?

#92. Var någonstans har Anders skrivit att han inte vill ha asylsökande i den kommun han bor i? Frågar för jag har aldrig sett att han skrivit så.
Ja, då kan i alla fall jag säga att jag aldrig brytt mig om att det finns invandrare där jag bor. Det bekommer mig inte alls. Jodå, jag har bott på många ställen i Sverige. Både där det funnits många invandrare och där det funnits färre. Här där jag bor nu finns det rätt många om man betänker att orten är liten. Vad för problem skulle jag ha av dem?
Kommer ihåg ett ställe där jag bodde på och där jag jobbade (inom hemtjänsten). Folk (svenskar) ifrågasatte hur jag vågade gå i dessa invandrartäta områden, alldeles ensam på kvällarna. Jag fattade ingenting. Jag måste ju gå där då jag hade gamla att ta hand om där. Men tydligen skulle det vara jättefarligt för alla visste ju hur "svartskallarna" var och hur de antaste oss kvinnor och allt vad det nu var. Ja, antingen är jag otroligt ful och oattraktiv för ingen bråkade med mig någonsin. Inte de andra i personalen heller för den delen. Tvärtom så lärde man ju sig känna igen de flesta av dem och de hejade glatt och ibland stannande man och pratade en stund, med både kvinnor och män.
Visst finns det problem. Men jag hävdar fortfarande (vad gäller de allra flesta) att det skulle lösa sig bra mycket bättre om de fick chansen att jobba direkt när de kommer istället för att som nu, gå och vänta och vänta på arbets/uppehållstillstånd. Under tiden de inte får arbeta så blir det ju bidrag. De allra flesta kommer från länder där bidragssystem inte existerar överhuvudtaget så de är vana att försörja sig själva. Det är inte deras fel att de inte får jobba. Precis som ovan skrivs, uppmuntran, krav och förväntningar behövs, inte ett stillasittande väntan på bidrag.
Dessutom ett snabbare förfarande vad gäller uppehållstillstånd. Det ska inte behöva ta flera år innan man får veta om man får stanna eller inte. Sådant ska gå fort. Att låta folk slå sig tillrätta i samhället och kanske ha jobb, ungarna i skolan, vänner, bostad och allt vad det kan vara och sedan bestämma att de ska ut är för mig något så vansinnigt dumt. Har det gått så lång tid så bör de få stanna.
#93 Det skriver han hela tiden. Jag har aldrig påstått att jag hatar invandrare, det är något som du har fått ihop i din lilla hjärna.
#92 Nu kallar jag dig lögnare! Kan du hitta något som helst bevis för det du påstår lovar jag att be om ursäkt.
Om du berättar vad du själv tycker istället för att ljuga om vad andra tycker skulle du kanske kunna få någon respekt. Just nu får du bara mitt förakt…
Jag har inget emot att invandrare söker asyl i min kommun. Jag har inte kallat någon rasist eller nasist (menar du nazist?) för att de inte vill ha invandrare som söker asyl i deras kommun.

#94. Var har jag skrivit att du hatar invandrare? Det måste vara något du fått ihop i din ännu mindre hjärna.
Säger som Anders i #95. Nu ljuger du och om du hittar någonstans där jag säger att du hatar invandrare så lovar jag också att be om ursäkt.
Men Anders, du villl ju inte ha några invanadrare i din kommun, då är du väl rasist?
#97 Du kan ju fortsätta ljuga tills näsan blir blå, om du vill. Eller tills Ida ger dig skrivförbud…
Jag har inget emot invandrare i min kommun. Några av mina vänner här är invandrare.
Visa att jag skrivit någonstans att jag inte vill ha invandrare i min kommun, eller be om ursäkt, eller gör dig fortsatt förtjänt av mitt förakt.
Ett politiskt forum kan bli ganska trevligt om olika åsikter möts, men det kan också bli ganska otrivsamt om all energi ska läggas på att bemöta lögner.

#97 Lite väl enkel definition på en rasist väl?
Jag sällar mig för övrigt till skaran som också är intresserade av precis var någonstans AndersE skrivit något som gör att han förtjänar att bli kallad rasist - jag har då aldrig sett det.
//Zac
"Lite väl enkel definition på en rasist väl?"
Ungefär på samma sätt som att definiera en rasist utifrån att denne sympatiserar med SD ;-)
#100 Och vem har gjort det?
Du!
#102 Nej, det har jag inte. Kan du bevisa din tes ska jag be om ursäkt. Tills dess kallar jag dig lögnare!
Du Anders skriver ju att eftersom ni inte har några jobb i Ängelholm så är det bättre att invandrare flyttar någon annanstans, det tolkar jag som att du är emot invandring i din kommun. Eftersom du kallar alla som vill ha mindre invandring i sin kommun för rasister så undrar jag om du är det själv. Notera frågetecknet efter påståendet.
#104 Om du ville vara så vänlig att tala om var jag skrivit att vi inte har några jobb i Ängelholm, eller var jag skrivit att det är bättre att invandrare flyttar någon annanstans?
Inte nog med att du tolkar - du tolkar saker jag inte skriver. Om du nu kunde sluta hitta på saker om mig och iställlet stå för vad du själv tycker kunde det här kanske bli en debatt…
#103 Men hallå…. i hela tråden "Sverige Demokraterna" skriver du ju att SD är ett avskyvärt och nazistiskt/rasistiskt parti mm. Hur ska du ha det…är SD rasister eller inte?
#105 Du vill ju inte ha nån debatt. Du dödar ju all form av konstruktiv och saklig disskussion med dina nazistinlägg som inte leder till nånting alls.
#106 Jo, jag förstår att du inte kan hålla isär saker och ting. Jag har skrivit - och står fast vid - att (sd) är ett parti grundat på nazistiska värderingar.
Jag har aldrig sagt att den som sympatiserar med (sd) måste vara nazist. Det finns - tack och lov - väldigt många som sympatierar med, och röstar på, (sd) utifrån okunskap.
Det hade varit alltför hemskt om 2% av de röstande faktiskt delade (sd) värderingar…
Och en nazist är alltså inte per automatik rasist?
Du är en sådan fullständig översittare Anders, som ser ner på hundratusentals väljare och idiotförklarar dem totalt genom att tro att de egentligen inte fattar nåt. Det visar vilken människosyn DU har Anders, inget annat. Du verkar vara för diktatur…Anders for president och sen ska du bestämma allt själv. För folket fattar ju ändå inte sitt eget bästa så det är bäst att du själv bestämmer allt och avgör vad som är rätt.
#108 En nazist borde vara rasist om jag förstått saken rätt.
Jo, folket fattar sitt eget bästa. I sista valet röstade de fram en mycket bra regering. Ca 97% av de röstberättigade valde att inte rösta på (sd).
Johan visslar och berättar snabbt att Nazisterna tror på att den Ariska rasen är överlägesen alla andra.
Rasister hatar helt enkelt svarta.
Skillnad. Faktiskt.
#110 Så du menar att en rasist hatar svarta? Kan en rasist inte hata andra raser menar du? Eller själv vara svart?
#111 Klokt!
#111 Jo, Måste varit trött när jag skrev det. Men iallafall. Som du skriver, hatar andra/annan raser/ras
#113 Och vad blev då skillnaden?
#114 Nazister hatar inte andra raser. Dom tycker helt enkelt att deras är bättre.
Rasister hatar någon annan ras.
Det är en skillnad som märks senare.
#115 så Nazisterna hatade inte judarna? de bara avrättade dom?
de var för mig både rasister och nazister
#115 Har du läst någon historia alls? Hur tänker du när du skriver att nazister inte hatar andra raser. Du menar att man uppskattade andra raser, men valde att utrota dem ändå.
Det var långtifrån bara judar man dödade i koncentrationsläger.
jag skulle vilja ha en närmare förklaring till detta påstående
#117 Nazismens Idealogi stämmer inte överrens med vad Hitler gjorde. Det kanske du om någon borde vet. Läs historia själv.
Fråga en inbliven nazist i ämnet får du se. Detta är inte min uppfattning, utan deras.
#119 Vem skapade nazismen menar du?
Adolf Hitler var medlem i något som hette Deutsche Arbeiterpartei och blev 1921 dess ledare, varefter partiet bytte namn till Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei (NSDAP), i dagligt tal nazister. Hur man kan skilja på Hitlers uppfattning och nazismens blir då en gåta. Nazister fanns inte innan Hitler blev dess ledare. (Källa: Wikipedias artikel om Adolf Hitler)
Wikipedia artikel om nazism:
"I nazistpartiets, hela tiden oförändrade, partiprogram från 1920 - de s.k. 25 punkterna - återkom två teman. Dels motståndet mot Versaillesfreden, dels nationalismen. Den främsta punkterna på programmet var kraven om upprättandet av ett nytt Stor-Tyskland (punkt 1), fredfördragens upphävande och Tyskland likställighet med andra nationer (punkt 2) samt krav på land och jord (punkt 3). I programmet omdefinierade nazisterna även medborgarskapsbegreppet - medborgare, eller "folkkamrat", kunde endast den vara som var av "tyskt blod"(punkt 4), och man konstaterade explicit att ingen jude därför kunde vara folkkamrat."
Vidare:
"Den tyska nazismens obestridde ledare och stora förgrundsgestalt var Adolf Hitler, född i Österrike och tysk medborgare först 1932. I sin bok Mein Kampf, 1925, redogör Hitler för sin syn på de mänskliga raserna. Han tolkar historien som en kamp mellan raserna där det är arierna (ett något dunket begrepp som mer eller mindre sammanfaller med den vita rasen; judar är dock definitionsmässigt uteslutna), vars kärna utgörs av den nordiska rasen, som är överlägsna alla andra folk och utgör det enda verkligt kulturframbringande elementet i mänsklighetens historia. Den nazistiska rasläran utvecklades vidare av ett antal rasbiologer till den rasistiska ideologi som tillämpades under andra världskriget."
#120 och, om du visste någonting över huvudtaget, kan man INTE använda Wikipedia som källa. Det håller inte i domstol.
Dessutom så förändras saker. Precis som med allt annat.
Istället för att du försöker hitta någonting som står någonstanns på nån sida, eller i en bok, prova kolla hur du uppfattar saker, sen hur dom uppfattar det.
Om nazism vore så som det var under andra världskriget, varför läser jag inte om mord på invandrare dagligen?
Prova att tänka fristående. Det kan verka farligt, men det är enormt bra.
det är väl för jösses ingen domstol det här?
att använda Wikipedia är neutralt och bra fakta
#122 Nej, Wikipedia duger inte. Och jo, det är en domstol här. Den tilltalade verkar vara jag, och domaren, jury, advokat verkar vara AndersE
#121 Dels finns det undersökningar som visar att Wikipedia har en hög trovärdighet - även i jämförelse med t.ex. Natinalencyklopedin - men framförallt passar den bra som källa eftersom det är enkelt att länka till och att hitta.
Eftersom nu denna kritik kommer från Ijin som verkar göra det till en konst att göra rader med ovederhäftiga uttalanden utan källa så tar jag inte särskilt illa vid mig utan ler bara lite överseende…
Du får gärna utveckla hur du menar att Hitlers skapande an nazismen förändras.
Och sen kan du ju själv prova att kombinera ditt "fristående tänkande" med lite enkel faktasökande. Du kan upptäcka en ny värld!
;-)
#124 Jag fakta söker väldigt mycket, faktiskt.. O andra sidan har du haft rätt många fler år att göra det på. Men du verkar ungefär vara på samma nivå som jag var på när jag var 12. Måste vinna nivån.
#125 Det handlar ju inte bara om att söka. Man ska helst finna också…
Som sagt - jag har ännu inte sett dig visa på någon källa till dina många tvärsäkra uttalanden.
Jag ser inte en debatt som en tävling. Däremot tycker jag det är viktigt att inte låta saker stå oemotsagda då jag inte tycker de verkar riktiga.
Ijin, kom med förslag på annan källa då. Att bara säga att den föreslagna duger inte.
mvh Martin
#117 Anders, du skriver att "Du menar att man uppskattade andra raser, men valde att utrota dem ändå."
Du anser alltså att det existerar olika människoraser?

#128. Det Anders skrev var ett svar till #115 och inget annat.

#128. En rekomendation……läs Anders inlägg en gånt till och förstå att det han skriver är ett svar till #115.
Hur var det i Kosova föresten? Var någonstans där var du? Kan du någon albanska?

130 # Kan du ngn albanska ? Har du jordstampat golv ?

#131. Stampat jordgolv?????? Ja, hur visste du det? Dessutom har jag stampat det själv, det du
.
Visserligen ställde jag frågan till Magnuz, men svaret på din fråga är po.
Vad tycker du om akullore?
För egentligen har du inte en susning om varför jag ställde just dessa frågor i inlägget ovan, men det borde Magnuz ha.
#130 Frågar du mig hur det var i Kosovo? Nej, jag vet inte varför du ställer just dessa frågor till mig, kan du utveckla?

Är inte du den Magnuz som skrev under tråden "Kosovo" för något år sedan. Om så är så hade du ju tjänstgjort där. Varför jag skriver och frågar är att du så tvärt slutade och vi inte fick veta hur det gick.
#127 Rätt intressant fråga, men svår att svara på. Det är rätt vanligt att prata om människoraser utifrån geografi och synbara skillnader vad gäller t.ex. hudfärg. Jag vet också att det knappast går att dela upp människosläktet i raser ur vetenskaplig synpunkt eftersom skillnaderna mellan de s.k. raserna är mindre än skillnaderna inom dem.
Mitt svar får väl bli att det egentligen inte finns olika raser, men att de ändå finns i vår föreställningsvärld. De fanns ju definitivt i nazisternas föreställningsvärld.
#134 Jag förstår inte ditt intresse för detta, annat än att du förmodligen fiskar efter nån anledning att ifrågasätta mig.
Jo, jag var där, som svensk är man i 9 fall av 10 på CV i Ajvalija och nej, jag kan inte speciellt mycket Albanska. Man kommer ju väldigt lite i kontakt med språket, eftersom man talar engelska med de flesta, eller tyska. Förvånansvärt många Kosovoalbaner kan tyska upptäckte jag och det var i vissa fall som min ytterst knaggliga skoltyska var bättre än deras engelska.
För att återkoppla till ämnet så kan man kort säga att min övertygelse om att det är mer effektivt för alla parter att hjälpa människor på plats istället för att "ta hit" dem, har stärkts. Här är ett annat exempel på det;
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1200655.svd
Jag är fullständigt övertygad om att det som "Sverigesomalierna" kostar och har kostat det svenska samhället på olika sätt hade räckt mycket långt för att förhindra denna svältkatastrof på 2,6 miljoner Somalier.

#136. Nej, jag letar inte efter någon anledning att ifrågasätta dig. Jag följde den tråden då den gick och nu slog det mig att du förmodligen var samma Magnuz.

137# Jag önskar jag vore det . Då hade jag ännu mera insyn i politiken än vad jag har nu. Men jag vet iaf vad jag vet och det kan ingen ta ifrån mig…..
Hur det ser ut i samhället utan ÖGONBINDEL.

#138. Jaha.