Politik iFokus

Politik

Etikettpolitiker
Läst 984 ggr
AndersE
0

Sahlin ur garderoben

Det verkar som om Sahlin äntligen börjar smyga ut. Inför 1 maj har några besked börjat komma:

• Höjda skatter och höjd arbetslöshetersättning, dvs mindre pengar till de som jobbar och mer till de som inte jobbar
  • Stora satsningar inom skolan. Jag tror man anser att man delvis förlorade valet på skolfrågan och vill hämta hem

Inte mycket, men något… I övrigt verkar det mest ha varit Sahlinska oneliners…

jen
0

jag tyker det är bra att det avvaktades med att "komma ut" tills man är säker på vad man ska gå till val på.

Hur mycket syntes alliansen 2 år innan valet?  Lika mycket tror jag.

Jokkmoks_Jokke
0

JA Robin Hood tanken kan äöl ej vara så dum. Med tanke på alla som får ta del av kakan och INTE bara de som lyfter 40 tusen i månaden.

jen
0

Anders E skriver att S politiken är  

"mindre pengar till de som jobbar och mer till de som inte jobbar"

Jag har aldrig märkt vare sig nu eller förut att man har mer i plånboken när man inte jobbar.

Man ska väl inte "svältas ut" för att man råkar bli sjuk eller arbetslös.

Men jag ska kanske gå och buga och tacka er  som jobbar för att jag FÅR a-kassa nu när jag blev arbetslös?

känns lite som att allianspolitikerna vill att man ska skämmas för att man får a-kassa av skattebetalarna…

[JAG_DE_BELLOUET]
0

Glöm inte att Mona Sahlin vill höja skatten för alla som är "höginkomsttagare" dvs. hela 19000 i månaden.

AndersE
0

#3 Jag menade inte att man har mer pengar i plånboken när man inte jobbar. Det gäller nog rätt få.

Men Sahlin visar ju att om hon får makten så vill hon förbättra för de som inte jobbar och försämra för de som jobbar.

Jokkmoks_Jokke
0

ANDERS du är den största egoist jag ngnsin mött på ett forum . Bara du har det bra är du nöjd. MEN plz öppna ögona utanför data och Statistik så kanske du med ser annat än skimmer….

blombuketten
0

Jag tycker hennes tal innehöll rätt intressanta saker. Fast det beror ju på ur vilken synvinkel man ser på det. AndersE ser ur ett blått perspektiv och det gör inte jag och då läser vi inte med samma glasögon s a s.  Här är i alla fall delar av talet.

AndersE
0

Ur SvD:

"sparbetingen på kommunala vuxenskolan var de främsta områdena för Mona Sahlins attacker.
- Kanske gör det mig allra mest upprörd att man drar ner på kom.vux. Att man inte längre får en chans, en chans till och ännu chans i dagens Sverige.

Mona Sahlin talade om solidaritet och menade att den är en förutsättning för att alla ska med."

Ur Fredrik Malms (folkpartist) blog:

"Socialdemokraterna har sparat på komvux i fyra statsbudgetar under 2000-talet. Vi har gjort det i en budget. Och nu skriker sossarna sig hesa förstås. Det är samma sak som i budgetdebatten där Pär Nuder talade om en borgerlig "stupstock" mot deltidsarbetslösa, när det visade sig att socialdemokraterna själva försökt att genomföra samma förslag vid två tillfällen tidigare. Trovärdigheten för en sådan oppositionspolitik lämnar en del övrigt att önska.

Vad det handlar om är förstås att socialdemokraterna inte har några andra pengar än vi har. Om inte Mona Sahlin kan trolla med knäna förstås. Att då gå emot varje besparing, behålla jobbavdraget och låta det omfatta även dem som inte jobbar, inte återställa fastighetsskatten, höja ersättningsnivåerna och nu - läste jag i dagens DN - dessutom tillhandahålla barnomsorg på natten - detta lär kosta närmare 50 miljarder kronor. Att få denna populistiska glädjekalkyl att gå ihop kommer bokstavligen kräva att socialdemokraterna trollar med knäna."

Mona Sahlin:

"Mona Sahlin talade om solidaritet och menade att den är en förutsättning för att alla ska med.

- Men snart, efter våra rådslag och partikongressen nästa år ska vi även visa vart vi ska, men det måste få ta sin tid."