(s)nack, men ingen verkstad...
I torsdagens HD/NST finns en insändare undertecknad:
- Ulrica Messing (s), infrastrukturminister
- Ann-Christine Nykvist (s), jordbruksminister
- Thomas Östros (s), näringsminister
Bl.a skriver man: "Regeringen kommer under det närmaste året att formulera mål för att minska de administrativa kostnaderna inom ett antal nya områden. Vårt budskap till Sveriges företagare är att den administrativa bördan ska minska inom samtliga för företagen relevanta områden. Den socialdemokratiska regeringen genomför även ett stort antal andra åtgärder för att möta småföretagarnas behov."
Kan det verkligen finnas någon som tror att efter att ha pratat om att möta företagarnas behov under 12 år utan att göra något alls - så skulle man nu plötsligt, eller nästa mandatperiod - börja agera…?
- Sluta snacka - gör något!!! Och varför inte redan innan valet…? Och varför inte höja ambitionen något högre än "formulera mål"…?
Vad tycker du om (s) handlingskraft (alltså inte bara snackförmåga…)?
Enligt mig är (s) handlingskraft näst intill obefintlig, inte minst när det gäller att skapa villkor för företagande. Man tror sig fortfarande kunna "skapa jobb" istället för att skapa gynnsamma förhållanden där arbetstillfällen uppstår genom efterfrågan.
Ovan beskrivna effektivisering av adminsistration går stick i stäv med (s) "jobbskaparpolitik" eftersom det framför allt är sådana jobb man "skapar". Offentlig sektor och byråkrati går hand i hand med s-politiken enligt mig.
Ja, "formulera mål" känns mest som en ny variant på det ursvenska "tillsätt en utredning"…

Den här handlingsförlamningen är ändå rätt märklig.

#0 (Anders)
Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Och precis som du säger; varför inte ta tag i och genomföra förändringarna nu om det nu är den politik man vill driva??
// staffan
#3 Tack. Jo, man har ju liksom redan haft över 10 år på sig…
Det vore ju ett ypperligt tillfälle att visa vad man går för nu innan valet.
Problemet är att det som vanligt inte finns någon substans i dessa uttalanden och därmed bättre att hoppas på att folk går på det en gång till…
Och vilka förändringar vill ni se? Jag hörde just på Radion om den stora "invandingen" av Holländare i Värmland och de 47 nya företag som de har startat. De såg inga problem alls med en "företagsovändlig" politik i Sverige, är det inte typiskt Svenskt att klaga på hur dåligt allt är då vi inte har samma entreprenörsanda som centraleuropa?

Ja, vi entreprenörer här i Sverige är ena otacksamma gnällspikar som aldrig bara tacksamt kan ta emot alla de förbättringar som socialdemokraterna gör för företagsklimatet här……..
/ staffan
ps. Är något typiskt svenskt så är det väl att säga att något är typiskt svenskt…
Så sant, så sant, men ändå så sant
#6 Det hade väl varit kul att se t.ex de förändringar som så många (s)-politiker (Mona Sahlin, Pagrotsky m.fl.) pekat på som nödvändiga - däribland ett förenklat regelverk som skulle minska administrationen.
Förslagen, medvetenheten - allt finns hos (s), utom förmågan!
Sedan finns ytterligare bra förslag som småföretagare efterlyser men som (s) inte vill förverkliga.
I den här strängen handlar det väl mest om att man inte lyckas förverkliga ens det man själv tror skulle vara bra.
("Invasionen" om 47 är ju kul - men det är väl andra siffror vi efterlyser…)
Beskattning från dag ett och flera dagars sjukpenningsansvar för anställda slår ju ganska hårt mot en liten firma i uppstart. Ingen ska hävda att detta gynnar nya uppstarter och där rörelsemarginalerna inte är >5%.
Endast geniala ideér klarar skärselden, men det är inte alla som kan vaska fram sådana. Och alla bolag kan nog inte krävas på att bedriva sådan verksamhet.
Administrationen kan nog upplevas som knölig bitvis, mycket pga att de som startar ett bolag inte har just denna syssla som sin bästa eller högst prioriterade förmåga. MEN jag tror att många skulle kunna stå ut med detta extraarbete om bara de satsade kronorna ur egen ficka inte äts upp redan innan man låst upp dörren till kontoret.
Jag klagar gärna och eftersom jag inte kan betraktas som varandes typiskt svensk (t.ex. aldrig fackligt ansluten, inga barn bidrag, etc.), så förbehåller mig den rätten
. Att tiga still betyder nog tyvärr att ministrarna kan sitta i orubbat bo och tror jag inte någon är betjänt av.
mvh
Bertil

Blir man förvånad?
Nu börjar valkampanjen. S har alltid dragit igång olika löften inför varje val som man senare inte hållit (eller snabb expedierat de sista veckorna innan valet för att kunna visa upp att man "hållt sina vallöften").
Inför valet 2002 lovade man vilt följande (bl a)
- Rejält höjda barnbidrag
- Förlängd föräldrarförsäkring
- Högkostnadsskydd för tandvård
- Rejält höjda pensioner
- Utökad vårdgaranti
- minst 80 % i arbete (380 000 nya jobb - riktiga jobb)
- (Och en gammal goding från S i Sthlm -"Det blir inga biltullar i Stockholm, det är ett vallöfte")
Vilka av dessa har uppfyllts (och då inte bara de som de nu har tvingat fram de sista månaderna för att få det att se ut som om de gjort de de lovade inför valet? Ja det kan man fråga sig