Politik iFokus

Politik

Etikett: företagande
Läst 985 ggr
Lisbeth
0

Småföretagande kontra storföretagande

Hur stort ett företagande än blir så är det i den enskilde småföretagarens eller tjänstemannen som kreativiteten eller serviceandan finns, eller?

Vad anser ni några synpunkter ang. småföretagande kontra storföretagande?

mvh Lisbeth

Ida
0

Jag tror att det ligger helt och hållet hos individen hur mycket kreativitet och serviceanda det finns, inte generellt hos vissa personer inom organisationen.

Både inom små och stora företag är alla beroende av varandra. Utan kommunikation och ömsesidig respekt kommer samarbetet parterna emellan inte att fungera. Kommunikationen ter sig givetvis olika mellan små och stora företag men vi behöver olika typer av organisationer och vissa företag lämpar sig bättre som stora än som små och vice versa.

Lisbeth
0

#1 Instämmer i att det ligger hos individen hur mycket kreativitet och serviceanda det finns. Jag är inte insatt i den här frågan. Men jag tycker att det är väldigt intressant. Tror att det behövs mycket mer småföretag för att få fart på Sverige och då företag som prioriterar miljön. Många människor är kreativa, men det är svårt att förverkliga sina drömmar med all byråkrati. Service- eller tjänstesektorn är väl inte heller så lätt att göra storskalig som tillverkningssidan.

AndersE
0

Det ligger inte bara hos individen. Kulturen i företaget avgör mycket. Hur högt i tak är det? Uppmuntrar man kreativitet?

Jag tror det är svårt att säga generellt att det skulle vara skillnader mellan små och stora företag i det avseendet.

Det kan vara korta vägar mellan idé och förverkligande i det lilla företaget. I det stora företaget kan man ha utvecklade system och rutiner för att uppmuntra och handlägga t.ex. förslagsverksamhet.

Ida
0

Jag tror det ligger mycket i det Anders skriver. Företagskulturen är mycket viktig i både små och stora företag och är helt avgörande när det gäller kreativiteten.

Vi behöver både stora och små företag i Sverige, men behöver absolut tänka på att underlätta för småföretagare för att det över huvud taget ska vara motiverat att arbeta. Även för stora företag såklart, så att de inte väljer andra länder med bättre företagsklimat.

ThomasH
0

Verkligheten är ju att både stora och små företag väljer andra länder, läs Kina, Indien, för att få bukt på produktionskostnaden.

Ida
0

Sant som ThomasH säger och det känns faktiskt meningslöst att ens försöka konkurrera på det planet, eftersom de ländern är så avsevärt mycket billigare att producera i.

Bättre då att vi fokuserar på teknologi eller andra kunskapsföretag. Det viktiga är att inte även dessa delar förpassas utomlands…

ThomasH
0

Ja, det är ju vår chans, men ibland blir man pessimistisk. När man vet vilka enorma resurser både Kina och Indien lägger på nya välutrustade vetenskapscentra så undrar man hur länge vi kan konkurrera med teknologi och kunskapsföretag. Den enda förhoppningen är ju att lönerna måste stiga även i dessa länder någon gång.

AndersE
0

Varför inte tillåta tjänstesektorn växa? Jag tänker inte skicka mitt hus till Indien för att få vindskivorna ommålade…

Kaj
0

Jag tror att små företag är Sveriges framtid. Alla våra stora företag som Ericsson, AlfaLaval, Astra, Boldien Assea osv. har alla startat som små företag och växt sig stora. Men vi kan inte förvänta oss att dessa företag skall bära Sverige i all framtid. Det behövs nya Ericsson. Och de kommer att komma från nya småföretag som sedan växer sig stora

Inlägget är låst för nya kommentarer