Politik iFokus

Politik

Etikettvård-och-omsorg
Läst 1218 ggr
Staffan
0

Studerande

Finns det överhuvudtaget någon begränsning i hur länge och hur mycket man kan och får studera? En del människor verkar aldrig bli klara och skaffa sig ett arbete…

// staffan

Terrierlina
0

Det finns väl ingen gräns för hur länge man får studera. Däremot får du inte studiemedel i mer än 12 terminer…

Staffan
0

Å andra sidan motsvarar nog studiemedlen en rätt liten del av vad varje studerande kostar samhället…

// staffan

Terrierlina
0

Jo det är klart. Men det känns inte som om studeranden är rätt grupp att angripa om man vill göra någonting åt sammhällets kostnader. Men det är ju bara va jag tycker….

Oskar
0

Ja jag har också funderat över det där. Vet äldre personer, 50+, som pluggar på universitetet endast för att det är kul och som tidsfördriv. Det är ju självklart postivt med aktiva äldre som vill lära sig nya saker…men det blir ju lite konstigt när det innebär att en 20-åring kanske går miste om sin plats.

Så jag är inte helt främmande för att man skulle kunna låte de äldre betala en summa för att få studera. Tror de flesta äldre skulle förstå det.

På samma sätt borde man kunna justera så att det från och med tex 400 poäng skulle kunna kosta att studera.

Oskar

Terrierlina
0

Fast om man är "äldre" och inte har någon utbildning. Ska man ändå betala då?

Oskar
0

#5 Vet bara att jag själv, om jag var 55, inte skulle vilja ta en skolplats från någon som har livet framför sig. Men visst, man skulle kunna behovspröva det. Om man är 55 och skolar om sig eller liknande kanske man kan slippa att betala.

Oskar

kjersti
0

Vem bestämmer "behovet" ?

Pernilla
0

Instämmer med #7.

#0 Jag fattar inte hur din fråga ska läsas riktigt. En del människor verkar aldrig bli klara och skaffa sig ett arbete… Tolkar det som att du tycker att folk borde jobba föer brödfödan istället för att studera?

Jag skulle vilja vända på det och säga tvärtom; vilken tur det är att det finns människor som är nyfikna och har upptäcktslusta, genom hela livet. Annars skulle utvecklingen stå still.

Staffan
0

kjersti & Pernilla

Att vi betalar människors utbildning måste väl ändå vara för att de småningom ska bli klara och skaffa sig ett arbete och då själva kunna stötta samhället tillbaka?

Eller tycker ni annorlunda? Är ni beredda att betala för någon som bara pluggar hela livet ut. Det är inte jag.

Tycker inte att det har att göra med att folk är nyfikna och har upptäcktslusta. Det kan man vara/ha även utanför skolan…

Mvh // Staffan

Terrierlina
0

Fast om man tar en tur till Stockholms Universitet så är det ju inte många som är en dag över 25….. Så kostnaden för "äldre" som pluggar måste ju vara marginell i sammanhanget….. Dessutom tror jag att personer med lite livserfarenhet som deltar i utbildningarna kan tillföra mycket till de yngre som går där….

Ida
0

Man får inte glömma att samhället utvecklas tack vare forskning och långa studier.

Samtidigt som man tycker att "gamla" inte ska ta upp en studieplats för unga, eller att man istället bör jobba, kan man ju tycka att man minst sagt har rätt att studera när man är 55 för att man har betalat skatt i hela sitt liv och borde få ta del av det just därför.

Svår gränsdragning, men få kan studera en längre tid eftersom du varken har rätt till bidrag eller lån efter ca 5-6 år. Har man råd att studera trots det tycker jag allt att man borde få det.

/Ida

Pernilla
0

#9 Jag förstår din poäng Staffan, och det är klart att jag också önskar att alla ska bidra och vilja bidra till samhället. Håller också med dig om att utveckling kan ske även utanför skolan - i "verkligheten", som jag har förstått är något helt skilt från "skolan" (har aldrig fattat varför det måste vara så uppdelat, men så uppfattas det ofta. Och det är en helt annan fråga.)

Jag håller med Terrierlina om att det inte går att avgöra när man ska studera på det sättet, jag tycker definitvit att det är vettigt att blanda åldrarna när man studerar. Olika erfarenheter är ju berikande.

Sen tror jag vi pratar om lite olika saker; jag tycker det är viktigt att folk får studera och utvecklas i allmänhet, men det behöver ju inte nödvändigtvis vara heltidsstudier.

Vill understryka det Ida skriver; Man får inte glömma att samhället utvecklas tack vare forskning och långa studier. Det betyder inte att det är det enda sättet samhället utvecklas på, men att det faktiskt är så att det hjälper oss framåt får vi inte glömma. Och att lägga hinder i vägen för människors studieiver tycker jag verkar improduktivt och hämmande. Och dötrist…

LarsJ
0

Att universitetsutbildning gratis är väl snarare ideologiskt och inte alltid till nytta för Sverige. Universiteten får t.ex. inte ta ut avgifter för utlandstudenter, vi utbildar alltså folk som kommer hit från andra länder för att studera och när de är klara åker de tillbaka till sina respektive länder och utövar sitt yrke.

En annan aspekt skulle kunna vara lämplighet, ska man utbilda blinda till tandläkare, t.ex.? Det förekommer faktiskt, de får en assistent för att kunna klara studierna… Jag har inget emot att folk med olika handikapp får möjlighet att studera, men det är en fördel om det finns förutsättningar att utöva sitt yrke och den nu ska vara gratis.

Oskar
0

#7 Behovet blir i form av regelverk på samma sätt som så mycket annat här i samhället när det gäller bidrag.

Min åsikt är fortfaranda att man bör ge studieplatserna till de som bäst behöver dem och som är bäst lämpade, och det är oftast inte 55-åringar som redan har 500 poäng…

Oskar

Terrierlina
0

Men om man är 55 år och utan poäng då?

Oskar
0

#55 Ja då kanske man har behov av att plugga och får då studiemedel. Allt är ju beroende av sveriges ekonomi. Det bästa vore ju om alla som ville fick plugga och att de då fick rejält med bidrag. Men eftersom det inte är möjligt så måste vi ju se till att de som har störst behov av studiestöd får det. Sedan kan ju alla andra få studera till självkostnadspris.

Oskar

bobafett
0

Ja jag är 31 år och började plugga när jag var 19. Jag har aldrig fått jobb (brukar jag säga) och är fortfarande student.

Orre @ http://demokratidirekt.se

PS Tjena Oskar, BHA är värsta politiksätet nuförtiden :)

Oskar
0

#17 Ha, ja BHA rockar fett! :)

Oskar

PS. Gå in och bli medlem på resesajten vetja!

Inlägget är låst för nya kommentarer