Ny (s)kolpolitik?
Mona Sahlin höll ett tal på Lärarnas Riksförbunds kongress. Om detta skriver HD i dagens ledare.
"Sahlin känner väl ett behov av att vara med i den pågående debatten och självrannsakan efter tolv år med en s-ledd skola.
- Vi gör nu vår hemläxa, som inte minst berör skolfrågorna. Vi vill ta död på gamla, mossiga uppfattningar, sa hon."
"Hon talade om ett förändrat socialdemokratiskt parti som omprövar sin politik efter valförlusten, med en förändrad skolpolitik med tyngdpunkt på kunskap, tidigare betyg och arbetsro."
Om Sahlin lyckas med detta är hon att gratulera. Jag tycker ofta politiker har märkligt svårt att säga något så enkelt som att "vi hade fel, men nu vet vi bättre". Det är starkt av Sahlin att så tydligt göra detta, och jag hoppas att hon också är stark nog att få partiet med sig.
Tänk om vi kunde nå en stark blocköverskridande överenskommelse på skolområdet. Som skulle kunna ge skolan arbetsro. Då tror jag det skulle kunna synas resultat!
Vad tror ni om (s) skolpolitik. Kommer de att närma sig alliansen så mycket att det blir en överenskommelse.
Björklund verkar inte kompromissvillig? Tror ni han kan ge upp något för att komma överens med (s)?
I rapporten från (s) rådslag om ny skolpolitik kan man se att Björklunds önskan om ordning och reda inspirerat:
- "vi vill ge lärarna förutsättningar att ta ett verkligt ledarskap i klassrummet. Alla lärare måste i sin grundutbildning och i fortbildning också få ledarskapsutbildning.
- vi vill öka lärares och skolledares befogenheter att vidta de åtgärder som är nödvändiga för att alla elever ska kunna känna trygghet och studiero i klassrummet och under skoldagen. Vi ser det som en viktig del i att markera lärares och skolledares ledarskap.
- vi vill att det i skollagen skrivs in att alla skolor måste ha ordningsregler som stöd för lärarens arbete. Ordningsreglerna ska utarbetas tillsammans på skolan och skrivas under av lärare, elever och föräldrar."
Något annat som jag tycker är positivt är att man markera en vilja att sluta med politisk klåfingrighet, och istället våga lita till lärarnas professionalism:
- vi vill ge professionen, lärare och skolledare, ett tydligt ansvar att välja pedagogik, metoder och arbetssätt. Politikens roll ska vara att sätta mål, utvärdera resultat och fördela resurser efter behov, inte detaljstyra professionen.
Även om man ligger lite efter så tycker jag (s) visar en ambition att vilja hänga på…
Hmm Anders du pratar om att jag har personlighetsklyvning. Hur mår du själv, sitta och skriva sina egna svar…
Hoppas Mona kan få fram sina visioner i framtiden, det behövs mycket resurser till skolan.
Han fyller bara på med information, till skillnad från dig.
Anders, jag kommer med en åsikt lite senare, för dåligt insatt för att göra ett uttalande.
Jag tycker i det stora hela att (s) "nya" skolpolitik verkar vettig och det verkar som man äntligen vågar släppa sina gamla "slappa" värderingar.
/Maria
#4 ja du!!
Jag är åckso för dåligt insatt men helt klart måste man satsa mycket pengar på skola och omsorg….