Politik iFokus

Politik

Etikett: vård-och-omsorg
Läst 4055 ggr
blombuketten
0

Retorik i som skolämne

Det här tror jag på. Enligt mitt sätt att se så är det jätteviktigt att kunna argumentera för det man tror på. Lära sig tala för sin sak istället för att via knytnäven tvinga på andra sina åsikter. Språket är ju det viktigaste vi har.

Artikeln är från DN.

AndersE
0

#0 Intressant!

Å ena sidan tror jag alla skulle ha nytta av undervisningen.

Sen dyker - å andra sidan - en annan tanke upp. Det finns så mycket "bra att ha" man kan stoppa in i skolan. Det är väl också det vi gjort, och som lett att resultaten i kärnämnena försämrats. Vore obligatorisk retorikundervsining något som inkräktade på kärnämnenas plats?

blombuketten
0

Det behöver det väl inte göra. Retorik kan ju läggas in i schemat på svenska. Jag vet själv när jag gick i skolan och man lärde sig en massa grammatik och rättskrivning, men det ansågs inte lika viktigt att kunna uttrycka sig verbalt. Lika var det med engelska och andra språk.

Jag läste engelska på komvux med en engelsspråkig lärare och det var skillnad det. Han var inte lika intresserad av stavningen som han var av att vi kunde uttrycka oss på hans språk, både skriftligt och verbalt. Mig t ex, gav han alltid bra betyg på alla uppsatser vi fick göra, trots att jag stavade som en kratta. Han sa till mig att du stavar illa, men du uttrycker dig så bra och har förmågan att formulera det du vill ha sagt, därför får du bra betyg.

AndersE
0

#2 Ja, det skulle kunna vara en del av svenskan.

Ida
0

Det är massor som "borde" läras ut i skolan. Jag håller med om att retorik dock vore ett bra inslag i svenskundervisningen. Tror faktiskt att det skulle ge mer än alla dessa bokrecensioner man åtminstone höll på med på min tid. :-)

blombuketten
0

#4. Ja, det tror jag också.

Ijin
0

Det skulle nog vara någonting, jag går själv i retorik just nu(då tillvals kurs), kanske som kärnämne i gymnasiumet skulle det vara bra.

[mingdie]
0

För mig är det en självklar del av svenskan. Om du inte kan argumentera för dig så minskar dina möjligheter i livet. Ett annat ämne som ibland glöms bort är historia. Efter språk och matte så är det för mig det viktigaste. Om man inte lär sig av historien så är risken stor att man gör om misstag som annars kan undvikas.

blombuketten
0

#7. Ja, så känner jag också för retoriken. Historia är jätteviktig. Ibland får man känslan av att många tror att det alltid varit somd det är just nu. En del säger, när man tar upp det historiska perspektivet, att det är inte intressant för det har redan hänt och det kan vi inte göra någonting åt. Ett argument som jag inte alls förstår för det är ju ändå via våran historia vi kan förändras och lära oss av, just för att det redan har hänt.

Magnuz
0

Du skulle själv behöva dig en lektion i retorik blomman, då mycket av det du skriver är väldigt förvirrat. En god retorisk förmåga handlar bland annat om att på ett tydligt sätt beskriva vad man menar och varför.

Du kommer förmodligen att svara nåt i stil med att det är jag som är dum och inte fattar vad du skriver och sen avsluta med nåt spydigt. Ja, så kan det ju vara, men det är ju precis det jag menar. Har man en god retorisk förmåga så klarar man av att skriva så att folk förstår.

WiktZac
0

Jag tror att man i första hand måste rätta upp de mer basala kunskaperna i svenska först… Trots allt är det betydligt vanligare med det skrivna ordet. Sök lite på Blocket t ex - jag hade skrattat högt om det inte vore så förbannat tragiskt.

#9 Känns väl som dagens mest överflödiga kommentar eller? Blomman har aldrig framställt sig som högre stående ifråga om svenskakunskaper?

//Zac

Ijin
0

Nej, och man ska inte behöva vara så himla högt där uppe för att få fram sin åsikt. Alla som ser ner på andra är människor som knappast förtjänar att vara vid liv.
Även om man är bättre ska man aldrig se ner på någon.

AndersE
0

#9 …säger mannen vars främsta retorik består i att klistar in länkar till kvällstidningar…

blombuketten
0

#9. Du är då för söt Glad.

Ja, sen kan man ju se det så här då. Om retorik funnits med som ämne då jag gick i skolan så kanske även du kunnat läsa och förstå vad jag skriver Fundersam.

De flesta här inne förstår mitt skrivna ord…..t o m Deia, som inte ens har svenska som modersmål. Det är rätt intressant faktiskt.

CarolineJ
0

Vi hade retorik i skolan som delämne och det var riktigt bra.

Maria
0

En bra idé. Ämnet finns som tillval i gymnasiet men borde kanske finnas med som en del i den ordinarie svenskaundervisningen tidigare.

Något annat som är önskvärt vore lite undervisning i "självhjälp" vid skador och sjukdomar. Vårdcentraler och akutintag skulle bli avlastade om inte människor kom direkt med "småsaker" som faktiskt inte behövs. Detta var bara en parentes.

/Maria

Karmatarerskanise
0

Ja som en del i Svenska hade det passat bra.

Men historia hade jag mycket av i skolan. I alla fall grundskolan.

CarolineJ
0

#14 Vi hade självhjälp, ABC och första hjälpen osv på idrotten i skolan.

Ännu en parantes  :o)  : Det borde finnas ett ämne som heter hemkunskap som handlar om hemkunskap, inte bara matlagning.Det enda vi fick på hemkunskapen var lite kunskap om hur man tvättar sina kläder och hur man lagar mat. 

Där borde man varna om fäller man lätt hamnar i som ungdom, till exempel mikrolån eller mobilabonemang osv.

Sen i gymnasiet kan man fortsätta i ämnet fast gå över mer om räntor, bolån, ja allt sånt man behöver veta när man ska flytta hemifrån.

AndersE
0

#18 Fast något kan väl föräldrarna lära ut…?

Karmatarerskanise
0

#18 Håller med. Skolan har inte allt ansvar. Något ska väl föräldrarna göra också.

Ijin
0

Håller med. Någonting måste ju föräldrarna lära ut.

CarolineJ
0

Inte alla har föräldrar som kan hjälpa. jag hade inte det.

CarolineJ
0

Liten notis bara. Tycker att dom då borde byta till något annat ord än just hemkunskap. kunskap om hemmet är ju annat tvättsymboler och kanelbullar hehe

Magnuz
0

#12 Och det kommer från han som har Nordisk familjebok som källa.

Sovgott
0

Finns det inte ett ämne i skolan nu för tiden som heter "livs-kunskap"?

jen
0

#24 ingen aning. Jag har inte hört om det iallafall.

Jag skulle velat haft mer retoriklära i skolan. För jag tycker det kan vara svår att skriva så folk förstår ibland. Sen har jag väldigt svårt för att skriva låånga inlägg här  tex. Iallafall om det ska vara ganska begripligt ;)

Coturnix
0

//Det är ju inte alltid det finns något innehåll i det som skrivs/ sägs även om det är retoriskt.//

jen
0

#26 haha, ja det är ju förvisso sant!

AndersE
0

#25 Till god retorik hör att få fram sin mening kortfattat.

CarolineJ
0

#28 Tycker jag också. Konkret och bra.

Sen i tal är det fruktansvärt med för många eeehhhm, typ, liksom