Politik iFokus

Politik

Etikett: vård-och-omsorg
Läst 1714 ggr
Maria
0

Hysteriskt studentfirande

I dagarna nu så tar de flesta gymnasieelever studenten och det diskuteras på många håll om den stora kostnaden.

I rapport igår så pratades det om att kostnaden låg på minst 10.000 kronor. I många fall mycket mer.Då ingår kläder, mat, fester, limosin??? med mycket mera.

Varför har det blivit så här tror ni? Vissa föräldrar tar t.om. lån för att få det att gå ihop.

/Maria

deia
0

Isn't it normally here the children leave home after ending the gymnasium and also they separate from the school friends since it's nomela to move to other city t go to university?

For what my husband has told me about his time and for celebrations I've seen here for 5 years, that always has been celebrated here more or less, according to the taste or how much the parents can afford or they want to spend as a goodbye-party maybe.

In Brasil, we celebrate when you get approved in the test to the university and with a big party in the end of university when we really spend as much as we can, some people have also started choosing to spend the money travelling which I think it's wiser, but it's taste, choice.

Maria
0

Det är klart att det är normalt att fira när man slutar skolan och alla sprids på olika håll men det var inte det frågan gällde. Det gällde hur allting runtomkring har accelererat med baler, dyra kläder, catering osv. 

Jag vet inte var din man har växt upp men här i Göteborg så har det blivit en stor förändring från ex. 70-80 talet och nu.

Vart man lägger pengarna är ett val, en smaksak men det kan också vara en otrolig belastning på föräldrar som eg. inte har råd.

/Maria

blombuketten
0

Dessutom kan alla idag fira studenten som de kanske inte ens klarat. Egentligen finns ingen studentexamen längre för den avskaffades 1968. Då fick man ta examen, d v s göra slutprov innan man blev godkänd för högre studier. Den som inte klarade dessa slutprov blev heller ingen student utan fick gå ut bakvägen.

Idag firas alla oavsett om de klarat gymnasiet eller inte. Så sjunger de att de tagit studenten, vilket de alltså inte gjort.

Själv tycker jag visst att man kan fira om man så vill, men att det har tagit löjliga propotioner idag. 10 000:- eller mer för att man gått ut gymnasiet, med eller utan godkänt betyg, är väl ändå att ta i. Fira kan man göra betydligt billigare.

deia
0

Then I didn't understand the question right. Sorry that I put my nose.

AndersE
0

Som på så många andra områden tar vi efter amerikanska traditioner. Det ska vara studentbal med värsta utstyrseln, man ska åka limousine dit osv, osv.

Men man måste inte hänga på. Min yngste son tar studenten i år. Han har fått kostym och han har gått på bal och vi ska ha en middag för släkten. Inte så märkvärdigt tycker jag…

Maria
0

Jag håller med dig Anders och Blombuketten. Självklart ska man fira men proportionerna har blivit alldeles för vida.

Det blir ett enormt tryck på eleverna och deras föräldrar. Min son tog studenten för 5 år sedan och det var ganska normalt skulle jag säga med bal och fest hemma med hemlagad mat. Dessutom så ordnades lastbil billigt för hela klassen så ingen blev utanför.

Det skiljes säkert åt från olika skolor och städer men jag tycker det är sorgligt att det har blivit sådant pengajippo runtomkring.

/Maria

Jokkmoks_Jokke
0

#5 Håller med. Ruskigt vad vissa familjer skämmer bort sina barn.

Ijin
0

Jag ska ha någonting liknande som AnderE. Tar studenten den 5:e;) Kanske att det blir flak med, men har ju inte lust att kasta ut hur mycket pengar som helst på det.

Karmatarerskanise
0

Min bror gick inte ens på balen. Och fest hade vi hemma i trädgården med hemmagjord plockmat.

Förstår inte dom som slänger ut en massa pengar i för mig, sjön.

blombuketten
0

#9. Låter bra mycket mysigare med trädgår och plockmat, absolut mer i min stil. Klok bror du har. Hoppas mina barn också vill göra något sådant Glad.

jen
0

Jag kommer nog inte betala flera tusen för nån studentfest när det är dags för mina barn iallafall.  Hellre att jag  ger en gåva värd mycket istället om pengar finns. Jag skulle inte ta ett lån till nått av det heller.

Nä, en riktigt härlig grillfest i trädgården blir nog bra och låna grannen som chaufför till traktor med vagn kanske.

Fast det är klart, skulle jag vinna en massa pengar kanske man skulle satsa flera tusen…

Karmatarerskanise
0

#10 Det var riktigt mysigt :) Och det var fruktansvärt varmt :)

rahmat2
0

Det är mycket dyrt för föräldrarna samtidigt är det mycket svårt för de som inte klarar gymnasiet samma år.

Karmatarerskanise
0

#13 Det behöver som sagt inte vara dyrt.

rahmat2
0

#14. Jo, det kan vara billigt också om barnet får betala för det. För det som kommit är i form av en sorts mode. de barn som inte följer hela paketet får betala genom att känna sig otillräckliga i sina umgängen.

Karmatarerskanise
0

#15 Vadå om barnet får betala för det? Vad spelar det för roll vem som betalar? Priset blir det samma.

AndersE
0

#15 Det är i sådana här sammanhang som föräldrar kan spela en roll. Samlas till föräldramöte och gör överenskommelser.

#16 Det avses nog ett "socialt pris". Om föräldrarna snålar/sparar pengar får deras barn betala ett socialt pris. Om det blir så beror ju mycket på vilken skola/klass det är. Hur mycket mobbing man ägnar sig åt, eller om det finns en attityd som tillåter att alla inte rör sig i klump…

Jokkmoks_Jokke
0

Men å andra sidan tar de bara studenten en gång med.

Karmatarerskanise
0

Min bror hade ju som sagt hemma, och det kryllade av folk ändå :) Tycker intedet handlar om pengar, mer om att ha fantasi.

En studentfest behöver inte vara dyr. Det betyder inte att den är tråkig eller sämre, eller att mindre folk vill komma. Eller missuppfattar jag nu?

Blir folk mobbade om de inte har en dyr fest?
Det är j ändå 18 åringar vi pratar om. Då har man väl mognat ifrån det?

Jokkmoks_Jokke
0

19 # Bor du i storstäder tror jag det är annorlunda. Men bara vad jag tror. Själv bor man ej i storstad men "mellanstad".

jen
0

Häromkring tror jag inte det satsas så mycket pengar som tur är.

Jag tycker det låter som att en del tävlar om vem som ska ha bäst studentfirande.

rahmat2
0

#16. Jag tor att jag uttryckte mig slarvigt. Med det jag sa menar jag att barnet får betala(inte ekonomisk). När föräldrarna inte har resurser för att nå toppen på firandet, går barnet ut till sina kompisar med det som föräldrarna har råd till. Där hamnar barnet i en andra klassens/tredjeklassens/fjärdeklassens studentfirare(är detta rätt ord?).

Det har blivit som märkes kläder. Du förväntas ha det bästa och det dyraste.

Ijin
0

Gör jag?:P Det är väl mer vanligt i invandrar kulturen med mode, om jag inte är helt om bakfoten… Du får rätta mig om jag har fel=)

rahmat2
0

Jag har inte jämfört några "kulturer". Har ingen aning om vilka som gör hur mycket av vad.

Ijin
0

Det är kanske bara en uppfattning jag har fått… Spela roll egentligen;)

Mode är ändå bara för dom som inte har någon självkänsla….

AndersE
0

#22 och #23 Det har med "pedagogik" att göra också.

Mina barn har gått Montessoriskola. I pedagogiken ingår att man behandlas som individ, och gör individuella val. Det gör bl.a. att man arbetar i egen takt och med det man själv väljer. Naturligtvis kan man välja att arbeta tillsammans med andra, men det är fortfarande ett val.

En "sidoeffekt" av pedagogiken som jag sett är att det finns en mycket större respekt för det "avvikande" och jag upplever att det varit betydligt mindre mobbing än vad jag sett i andra klasser.

Ett praktiskt exempel är när mina söner berättade att en klasskompis skulle byta till "vanlig" klass. "- Så nu kan han inte ha mössa längre…". Jag var som ett frågetecken tills jag insåg att det var bara Montessoribarnen som kunde ha mössa när det var kallt. I de andra klasserna blev man mobbad när man hade mössa…