Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 2916 ggr
jen
0

bensinpriset

Igår när jag tankade betalade jag 13.09kr/lit på OK

JET hade ett pris på 13.24

Hur tror ni bensinpriset blir till sommarn?

jen
0

Jag tror att priset kommer höjas till 18kr/l i sommar. För på sommaren brukar det alltid höjas, och sen stannar priset där

Johanna
0

usch, jag fasar för höjningen… :(

det smärtar att tanka redan nu.. man vågar knappt titta hur mkt det blir..

jen
0

jag fick ett mess om en protest för dessa bensinpriser att man inte skulle tanka/handla på någon bensinstation d 23-26 maj.

[JAG_DE_BELLOUET]
0

Det är kanon! Äntligen, jag längtar verkligen till när soppan kostar 20kr / liter, då parkerar vi alla bilarna och börjar cykla till jobbet, sopgubbarna går med skottkärror, posten kommer efter sju dagar när åkerierna måste vänta på en överbelastad järnväg.

Halleluja allt för miljön!

AndersE
0

Jga fick ett mail där man menade att det går att få oljebolagen att sänka sina marginaler. Det skulle man uppnå genom att bojkotta de två största kedjorna. Då skulle dessa tvingas sänka sina priser och på så vis skulle man få fram en bättre konkurrenssituation.

Jag kan tilltalas av tanken att konsumenterna agerar för att få konkurrensen att fungera bättre.

jen
0

#5  Var det samma datum som jag fått?

AndersE
0

#6 Jag tror det var generellt. Inte ett visst datum, och bara två stationskedjor.

Ida
0

Då är väl Mp, S och V nöjda nu då. :-)

Det var ju precis det de ville i klimatberedningen, höja beninspriset med 2 kr litern och nu är vi snart där.

Magnuz
0

Jag har också fått en powerpoint om att bojkotta de två största bensinbolagen. Samma PPT två gånger, med den skillnaden att i den ena var det Preem och OKQ8 och i den andra Statoil och OKQ8.

blombuketten
0

Jag har fått en sån där uppmaning och det innehöll inte Preem.

[mingdie]
0

Den största anledningen till höjda oljepriser just nu är att många spekulerar i olja. Det kör upp råoljepriserna.

Ett sätt att få ner priserna är väl för regeringen att sänka skatterna. Varje gång som oljebolagen höjer priserna så tjänar staten mer på momsen. Säg att priset gick upp till 20kr. Nu vet jag inte hur många liter bensin som säljs under ett år men även om konsumtionen gick ner så skulle staten tjäna rätt många miljarder extra.

Och om regeringen höjer bensinskatten så blir det samma resultat med den enda skillnaden att då betalar vi skatt på skatt.

Så man får väl boykotta oljebolagen en dag och staten nästa. Glad

Sarah
0

Håll tummarna för att dollarn inte går upp… så länge den är låg kan vi köpa för ett lägre pris trots den skyhöga höjningen per fat i dollar. Vi har inte märkt av höjningen alls på samma sätt som man gjort ex i USA. Men vänster och miljövän som jag är så  hoppas även jag på cyklar och kollektivtrafiken och därmed högre bensinpriser.

AndersE
0

#12 Varför fortsätter du skriva på ett forum som du ogillar och förolämpar?

charlie
0

Jag kan saga att under ett ar sa har bensinpriset okat med 300% har i USA. Effekten detta har ar svara att overblicka men det spader pa oroligheterna i form av att manniskor inte har rad att varma upp sina hus etc. Konstigt nog har detta inte inneburit en galloperande inflation trots att sysselsattningen ar enormt mycket storre an i Europa.

---

Sarah
0

#13 Därför att jag har tilltro till mänskligheten och tror att folk vill vara trevliga mot varandra. Jag tycker att det är intressant att diskutera även om jag tycker att vissas stil är mycket tråkig. Hoppas på bättring och det lär jaginte se om jag inte är här. Om du tycker att jag förolämpat hela forumet så är jag ledsen för det. Tycker dock att det bör gå att diskutera stil och bemötande.

AndersE
0

Om man vill diskutera med enskilda skribenter gör man lämpligen det via pm. Gäller det enskilda inlägg och kommentarer kan man ta det direkt i strängen.

Att svepande döma ut ett helt forum - och därmed indirekt alla som skriver där - tycker jag är både felaktigt och oförskämt.

Sarah
0

Ok, från och med nu ska jag genast säga till så fort jag ser ngt olämpligt. Eftersom det är ganska ofta så blir det en hel del inlägg. Tycker inte att det är olämpligt att slå ihop det till en omgång istället för att älta. Har även nämnt påhopp på dig som olämpliga.

Det är många som lyckats hålla sig borta från att komma med personangrepp och om de har tagit illa upp av mitt inlägg ber jag om ursäkt. Men det är många som inte kan hålla sig ifrån det och inför dem står jag för mitt inlägg.

Tycker att det känns väldigt onödigt att diskutera detta i två olika trådar.

AndersE
0

Kritik ska riktas, vara konkret och tydlig. Jag tycker inte om svepande, kolektiv kritik utan exempel.

Sarah
0

Exempel har givits. Jag har flera gånger exempelvis bett dig att inte vara nedvärderande i dina inlägg. Jag har bett att slippa personangrepp från andra. Jag har sett många många angrepp riktade mot många av många. Det är en tråkig stil och hela forumet skulle vara trevligare utan desa påhopp. Om du vill kan jag sammanställa en lista och framföra den ordentligt och riktat.

Ijin
0

Btw, kan någon säga till mig när dollarn börjar gå upp:P? Jag hade tänkt att skaffa lite cash;)

charlie
0

Enligt prognoserna sa sager dom 5,2. Men det ar val ingen som vet. Har om veckan sa visades pa okat byggande i USA. vilket brukar vara en indikation pa battre tider..

---

Karmatarerskanise
0

#4 Jag tror inte folk slutar köra bara för att det blir dyrare. Folk är många gånger beroende av sin bil och friheten med den.

Har iaf inte märkt att folk slutat röka eller snusa trots kraftiga prishöjningar?

jen
0

http://www.bensinskatteuppror.se/

En länk för den som skriva på

Nore
0

Det med höga priser på bränslet kommer drabba tredje person , priserna på varorna kommer att höjas eftersom frakten på varorna går upp, läste nogot om att sophämtare skulle gå med skottkärra, ett förslag flytta in jordbruket i centrum i städerna så slipper vi transport på jordbruksprodukter. Höj alla taxiresor med hundra prosent i städerna, o likadant med lyxsemestrar på varmare orter.

Eftersom jag är inom byggsäktorn o jobbar, jag kör grävmaskin o den maskin jag kör kostade i timman elvahundra pluss moms, från o med nästa vecka kostar samma maskin femtonhundra pluss moms, jag gör av med tio kubik i månaden o varge kubik kostar tolvtusen kronor, det är 120,000 i månaden på bränsle, o vem får betala för detta, jo det är kunden jag kör åt, o det är likadant med andra transporter till byggen, men så tänker inte många förän de får sluträkningen.

AndersE
0

#24 Ja, självklart blir det så.

Det som är positivt med höjda bensinpriser är ju att det påskyndar utvecklingen av alternativa drivmedel.

jen
0

#24  Ja det har du nog rätt i.

Hoppas lönerna stiger i samma takt, och div. ersättningar

kaja
0

Kan man inte göra en upprorslista om det höga bensinpriset.

Vi uppe i norrland har inga alternativ (buss, eller liknande) utan är i behov av bilen och i de flesta familjer måste man ha 2 bilar för att ta sig till arbetet.

kaja
0

Förlåt, jag såg inte ovanför fanns en lista att skriva på!!!!

Ida
0

#17 Du får gärna meddela mig som är Sajtvärd om du anser att det förekommer övertramp här på sajten som jag missat.

charlie
0

#24 Om loner okar i samma takt sa kommer ju inte bensinpriset vara en faktor som driver pa forskningen pa realistiska alternativ till fossila branslen.

---

jen
0

#30 ja, iof. det har du rätt i.

Nore
0

#30. Visserligen tas det ut för att det skall gå ihop, men det jag menar är att det kommer bli ett klass-sammhälle det fins personer som har råd o köra bil o andra som inte har den möjligheten får flytta in till tätorten, om nu bränslet varit så dyrt är en sak, bränslekostnaderna är ungjufär tre kr lit, rästen är skatt upp till fjorton kronor, bilägarna betalar vägskatt med miljöavgift i, sen betalar de miljöskatt när de tankar, så nog gör bilisten rätt för sig.

Men nu till en annan del av miljöboven, det är alla idrotsanlägningar med kostis o uppvärmning av badvatten, det talas det inte om, elförbrukningen i städer på nätter o helger, ja listan kan göras lång.     Det dummaste uttalande jag hörde av en miljöpartist inom regeringställning sa så här, nä jag åker inte bil, för jag åker taxi, denna kloka kvinna

AndersE
0

#30 Jo, det har väl inte mycket med varandra att göra? Om bensinpriset ökar ökar ju inte alternativen för det?

Det här gäller väl särskilt för uppvärmning. När oljepriset stiger minskar ju avbetalningstiderna för t.ex. bergvärme.

Magnuz
0

Höjd bensinskatt är enbart en mjölkko för staten, det har inget med miljön att göra. All lättillgänglig olja kommer att förbrukas förr eller senare, om inte av oss så av U-länderna. Det enda man kan påverka genom skatter är om den förbränns på 20 år av oss eller 50 år av andra. Det bästa vore alltså att sänka bensinskatten för att skapa bättre förutsättningar för tillväxt i Sverige kontra andra länder. Miljömässigt spelar det ingen roll.

Sara
0

Är inte diesel mer miljövänligt än bensin? Om det är så, varför är diseln ca 1:- dyrare än bensin?

Sara

AndersE
0

#35 Det officiella skälet är väl att i Sverige anses diesel mindre miljövänligt pga partiklar.

Sara
0

#36 ok

Sara

Nore
0

Det ligger ett förslag att var o en som borrat bergvärme skall betala en viss enerskiskatt  på dessa berghål eftersom det blir en vinst för var o en som gör detta, sen att pannorna till dessa räknas vara mellan fem o tio år innan det är dax o byta ut dem.

Har en liten fundering, vem tror ni det är som köper den sista droppen olja innan det tar slut?   jag mins på sjuttitalet när det debaterades om att om fem år är oljan slut, det var tillomed ransonering på bränslet, jag seglade på en oljefartyg o vi gick skjyttetrafik med olja till sverge o bunkra upp, men bilisterna fick inte något för det var så ont om olja, vår dåvarande regering var smått förlägna när de märkte de hadde fel, vad hadde denna olja tagit vägen som transporterades hit, jo till försvarets bergrum o fyldes för kommande behov.

Kommunisten
0

Tycker skatten är bra då får de som är feta röra på arselet mera kondition. Bra förslag. Skulle vilja ha ett pris på 50 när jag tänkt. Bättre för världfärden….

SEN om de sänker priserna på sallad och frukt och grönt skulle detta va nyttigt för alla överviktiga……Högre pris på Benza och mindre pris på sallad och frukt och grönt….

blombuketten
0

#39. Jaha, och hur ska man göra med bensinpriset för alla smala människor då. Trots allt så är ju inte alla överviktiga. Ska deras bensinpris kanske vara lägre då, eller? Sen kan ju grönsakerna och frukten kosta mer för dem eftersom de ändå är smala Fundersam.

AndersE
0

#40 :-)

(Tänk bara på att inte mata trollet för mycket. Då kräks han bara ännu mer…)

Kommunisten
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tror han skull emå bra av dyrare bensin och dyrare mac donalds och billigare frukt och grönt….

Kommunisten
0

ANDERS HUR MÅR DU IGENTLIGEN?????

du MÅSTE MÅ VÄDLIGT DÅLIGT IAF….

TA och krya på dig istället.

Har du inget och komma med?
NÄ tänkte väl det……

Nore
0

#42. Ja du om vi skall debatera komunist så har jag sett dess baksida, du talar om grönsaker som är bra för oss mäniskor, ja det var det enda de kunde odla utan kontroll o få behålla, hadde de nöt eller griskött så var det staten som skulle ha den största delen o lika dant var det med spannmålet.    Nä fy tusan för komunistjävel, det är för många som verkligen fått lida för dem o dess åsikter.   Du kan kanske tala om varför öststater har så biligt bränsle,  sprit o droger, men maten för en vanlig arbetare är dyr o likadant boende för dem.           Så där ser vi verkligen skilnaden på klass-samhället, ett överflöd om man tillhör de nyrika o en fattigdom om man är arbetare åt de nyrika.

CarolineJ
0

Jag bryr mig inte riktigt om bensinpriset eftersom jag bor i city. Jag har gångavstånd till allt och annars finns bussar.

Men jag tror att det är större chans att minska utsläppen genom att förbjuda biltrafik inne i städer istället.

Genom att komma på fler "hinder" så kommer nog många ge upp efter ett tag.

Jag vet tillexmpel att min mamma gett upp nu när dom höjt parkeringsavgiften där vi jobbar, nu är hon stolt ägare av tågkort och hon sparar tusenlappar varje månad.

Nore
0

#45. Jag vet inte om jag kan hålla med dej i allt du skrivit i ditt inlägg, att du inte bryr dej om priser på bränslet, dyrare bränsle o dyrare mat för dej i city.              Sen håller jag med dej om förbjud trafik i städerna, det skulle räcka för att förbätra för miljön, men det med hinder gör att bilar o bussar får sakta in o öka hastigheten likamed mer utsläpp.                    O det här med höjda parkeringsavgifter skulle vi slippa om det vore fordonstrafik förbjuden i städerna.           Jomenvist du har en liten poäng i det hela, o det kan behövas fler av din kaliber i städerna.                               MVH Nore

CarolineJ
0

#46 Borde kanske inte sagt att jag inte bryr mig. lite dumt. prisfrågan rör inte mig bara. men visst är det en jobbig fråga med tanke på att många är beroende av bil.

största anledningen enligt mig är om man har barn. sträckor är inte en lika bra anledning längre då bussar och tåg finns på så många platser.

Det hade varit en rolig men smart idé om kommunen samarbetade med en cykelhandlare. De som inte har en bil skriven i sitt namn kan få rabatt på en cykel hehe Eller om dom samarbetade med buss/tåg så personer i förorter kan få rabatt på buss/tågkort.

Kommunen behöver ju satsa på miljöfrågor.

chik
0

:obscene: jag är inte medlem hoss er men jag skriver lite ändå.Här i Norra Halland kostar bensinen 13.44 i dag.Åkte till Varberg ca,% mil.där kostade bensinen 13,34. Jag för står inte hur dom kan ha högre bensin.p. på landet där vi inte har mer än skolbussen Hur skall vi ta oss mat afären är det 1,2 mil det blir 2,2 för att handla o även där är det svindyrt..Ni här inne som tycker att dom kan höja bensinen har nog inte tänkt överhuvud taget på någon annan..Och som många säger alt kommer att bli dyrt för det drar så mycket med sig..Jag tackar för mig..Lena

Lena.P är jag i verkliga livet.

blombuketten
0

Jodå Lena, själv brukar jag ofta skriva om just alla oss som bor utanför tätort. Jag har det nu inte värst, men jag har själv bott i Härjedalen och vet vad avstånd och avsaknad av buss är.

Ska man få oss att lämna bilen hemma så lär man nog satsa på en bättre busstrafik. Alla kan inte på i stan. Föresten har man långa pendlingsavstånd även då man bor i de större städerna, eftersom alla inte kan bo i city. Skillnaden är bara att där har det satsat på kommunikationer och man kan alltså lätt ta sig till jobbet och annat.

rahmat2
0

Jasg har löst bensinprisproblematiken genom att sälja bilen och åka kollektivt!

(Sen finss det olika Pool i städerna. Vet inte hur klokt är det att vara med dem.)

blombuketten
0

#50. Ja, så skulle jag också vilja göra, fast det går inte för oss. Vi behöver en bil för annars kommer vi inte så långt då kommunikationerna är usla. Jag klarar mig rätt så hyfsat, fast jag kommer få sitta och vänta på bussen i en till två timmar när det är som värst. Helger passar ingen buss med mina arbetstider så där blir det värre. Ännu värre är det för sambon som inte har någon buss åt det håll han måste åka till sitt jobb.

Det skulle faktiskt vara så skönt att slippa bilen, det är bara dyrt och när de går sönder så kostar det skjortan. Nu gör min sambo rätt mycket själv, men ändå.

AndersE
0

Jag bor i småstad och har 11 mil till jobbet. Det saknas rimliga alternativ till bil.

Det är rätt tröttsamt att höra Stockholmare rycka på axlarna och säga att det finns tunnelbana, fast den borde vara gratis…

Ijin
0

#52 Förstår det. Vi stockholmare har ju faktiskt den lyxen, men vet inte riktigt vad man ska göra. Det som behövs för att byta ut alla bilar(teknik messigt alltså) ligger runt 25-50 år från nu… Ungefär då man får igång fusionskraft…

Annars finns ju ett annat alternativ, bränsleceller… Fast platinat i dom är ju så sjukt dyrt..

jen
0

Nu hade de höjt igen såg jag. Iallafall här. Igår kostade bensinen 13.50kr..

Hur dyr ska den bli?

CarolineJ
0

frågan är om det hade fungerat att zonindela bensinpriset.

Dyrt som fan runt storstäderna för att uppmuntra till kollektivtrafik och billigare ute på landet där det är ont om bussförbindelser. Så länge inte city-borna tjänar på att köra några mil för billigare bensin, så hade det kanske fungerat.

blombuketten
0

#55. Ja, det skulle vara ett alternativ. Idag är det oftast tvärtom. Ju närmare Stockholm man kommer ju billigere brukar bensinen vara. Hur mycket prisskillnaden är brukar bero på hur otillgängligt man bor.

jen
0

#55 vore faktiskt inte så dumt

Nore
0

#48. jag håller med dej det drar med sig massor av pålagor kanske inte just nu men det kommer snart från handel o matvarorna blir dyrare

Kan ta ett exsempel, en bilist i vår kommun tänkte om, här skall det åkas kolektivt för miljön o det blir biligare trodde han. Resväg 2,4 kostar 60kr med länstrafiken gånger två, likamed 120kr om dagen, för att åka arbetet får han gå ut o åka med bussen in till tätorten 1,5tim innan arbetet, hem kommer han tre timmar efter slutat arbete, så han förlorade 4,5tim i tid om dag, med bil åkte han tre dagar för bussbiljetten, jo han åker bil till arbetet i dag.

jen
0

#58 Så skulle det vara för oss häromkring också…

Att matvarorna blivit dyrare har vi märkt.