Politik iFokus

Politik

Etikett: rättsfrågor-integritet
Läst 2838 ggr
Maria
0

Ang. mordet på Engla

Nu har jag bara läst vad media skrivit men det verkar som polisen fick in tips i höstas om den här mannen som har erkänt i samband med programmet efterlyst. Två tips dessutom. Detta har blivit liggandes utan åtgärd. Hade man jämfört DNA med dessa tidigare ouppklarade mord så hade han redan suttit inne och flickan hade levt.

Detta verkar helt otroligt.

/Maria

Hansson
0

Denna kommentar har blivit borttagen av sajtvärden.

Karmatarerskanise
0

bumbleboo; Ja det låter otroligt. Har inte hört ngt om det. Har du ngn länk?

Maria
0
Karmatarerskanise
0

Ja, riktigt hemskt om detta hade gått att undvika. Vilket det ser ut att kunna ha gjort-.

WiktZac
0

Polisen har snabbt dragit igång en internutredning för att se vad som gick fel. Det låter just nu ganska illa, men det är svårt att uttala sig närmre om hur starkt tipset var. Vi får väl avvakta utredningen.

//Zac

Enligt DN så är det onekligen ganska försvårande omständigheter för polisen, låter som ganska rejält tjänstefel, men utredningen skall ändå bli intressant.

Maria
0

Håller med om att det ska bli intressant med den utredningen. Kan bara tänka mig hur anhöriga känner när något sådant här fruktansvärt ev. hade kunnat förhindras.

/Maria

Hansson
0

Denna kommentar har blivit borttagen av sajtvärden.

Maria
0

#7 Egentligen har jag inte lust att svara dig men känner att jag måste skriva.

Hur kan du ha mage att jämföra detta med att spela.

Detta handlar ju om vårt  skydd i samhället med polis/lagar och utredningar och MÄNNISKOLIV.

/Maria

Karmatarerskanise
0

#7 Vi snackar inget litet misstag här hörru! Här ska det inte behövas facit i efterhand!

Sen tycker jag du gör ganska kassa jämförelser. Nu handlar det om mord. Det är ganska mycket värre än otrohet och SPEL haha

Sara
0

# 7 Tror du mannen ångrar sig? Tror inte jag.. Det han möjligtvis ångrar är att han inte gjorde det smidigare så han slapp bli upptäckt.

Sara

Ida
0

#8, #9, #10 Jag är ledsen om era kommentarer nu verkar sakna sammanhang, men jag har valt att radera ett par kommentarer (varav en ni svarat på) i den här tråden. Tråkig ton och påhopp gynnar inte debatten och accepteras därmed inte här på Politik iFokus.

Karmatarerskanise
0

#11 Ingen fara, bara skönt att dom är borta :)

Ida
0

För övrigt tycker jag inte alls att det är irrelevant att ta upp det faktum att gärningsmannen i fråga faktiskt varit aktuell för utredning av ett flertal tidigare brott och framförallt ett tidigare mord!

Varför förhördes han inte redan då? Varför jämfördes inte hans dna med det som var återfunnet på brottsplatsen? Var det slarv eller brist på resurser. Inte alls irrelevant med tanke på att det absolut aldrig får hända igen.

Karmatarerskanise
0

precis!

blombuketten
0

Vad jag har hört så fanns inte tillräckliga bevis som gjorde det möjligt att ta ett DNA då. Skulle ett sådant tas så skulle det ha skett på frivillig basis. Detta är andrahandskälla så det kanske inte är relevant. Fast polisen i Dalarna har ju anmält sig själva så det blir väl en utredning på detta.

Maria
0

Jag tror att det kom en ny lag 2006 som gör det möjligt att DNA testa misstänkta brottslingar. Hur den är utformad vet jag inte riktigt.

Från kvinnan Pernilla som "han" nu även erkänt att han dödat så var det just DNA bevisen som fällde honom.

/Maria

Maria
0

#11 Tack för rensningen i tråden…

/Maria

Martin
0

#16 Den lagen gör det möjligt att ta dna på alla som är misstänkta för brott som kan ge fängelse i minst 6 månader.

Idag finns 6 månaders fängelse som straff i den större majoriteten av brotten i brottsbalken.

I vissa fall får även den som inte är misstänkt dna-testas om det kan tillföra utredningen något.

Det är i Polisdatalagen det regleras hur man får spara DNA-test för framtida testkörningar.

mvh Martin

WiktZac
0

#18 "Det är i Polisdatalagen det regleras hur man får spara DNA-test för framtida testkörningar."

Jo, det är ganska vettigt eftersom DNA inte går att jämföra med ex fingeravtryck - det går ju även att få ut annan information från DNA än bara identifikation.

//Zac

PS. I den grumliga soppan kring tillslaget mot PirateBay så lär deras juridiska ombud blivit topsat när han kom till häktet. Så det används nog ganska frekvent för att skrämma upp misstänkta. Kontaminerade DNA-prov är en oerhörd risk eftersom det tycks räcka med ett positivt DNA-prov för fällande dom idag.

Martin
0

Jo, så är det ju. Samtidigt så är det som jag förstått det ganska svårt att lyckas (?) kontaminera ett DNA-prov (det som polisen tar alltså) så att fel person hamnar där osv. Är det DNA från flera personer i de proven så har jag för mig att de inte kan räknas, är dock inte helt säker på det men lyssnade på någon som föreläste om just detta.

Vidare så är det såklart av stor betydelse på vilket sätt DNA har säkrats… är det från en hårsäck på ett hårstrå eller är det från kroppsvätska? Det ena har såklart större betydelse än det andra.

Olika rättsfall visar också tydligt på att även om vissa förklaringar är väldigt osannolika, så räcker inte DNA alltid.

T.ex. har en välkänd inbrottstjuv blivit friad från ett inbrott. Hans blod säkrades på glasskärvor som låg utanför det fönster någon slagit sönder, och där någon sedan varit inne och stulit saker i en villa. Det fanns blodspår även inne, men detta var i inledningen av DNA-testerna osv och det var väl orutinerade poliser, så de tog glasskärvona med blod med sig för DNA-test istället för att ta något med blod med sig innifrån huset.

Mannen friades för inbrottet/stölden, då han hävdade att han på fyllan gått vilse och plötsligt såg en villa med sönderslaget fönster, och blev nyfiken och gick dit, och skulle sopa undan glasskärvorna utanför så att inga djur eller andra skulle skada sig - och då skar han sig.

Rätten trodde inte på mannens historia, men menade samtidigt på att det inte gick att styrka att han var gärningsman.

mvh Martin

rahmat2
0

En tanke är att bestraffa lastbilschaffören. Kommer detta inte upprapas av andra? Är vi säkra när vi bstr'affat denna föraren att andra 10-åringar går säkra? Vad det chafförens "onda" som gjorde detta?

Många sådana frågor finns att besvara. För att kunna säkra medorgarnas/invånarnas liv i framtiden bör man sikta djupare på orsaker till dådet.

det som hände Engla och Pernilla är utan tvekan ett seriemord. Men det som gör detta unik och skilld från andra seriemord är att detta är ett seriemord på kvinnor.

Lastbilschaffören föddes för 42 år sen. Alla som besökte den nyfödda lilla pojken kan ha sagt till föräldrarna vilken söt/snygg pojke ni fått!

42 år senare begår samma lilla pojken seriemord på kvinnor. Innan han fyllde 20 åre började han med ett arbete, där han sitter i en rullande isoleringscell(förarhytten) ensam alla långa arbetsdagar.  Detta arbetsvillkor bör man ställa inför rätta innan man ställer föraren inför rätta. För alla förare klarar inte den svåra situationen. Någon/några av de kan utbildas till mördare av sitt arbetsvillkor. det finns förare som använder sin till till att lyssna till talböcker och påp fritiden skriva böcker. Ett par sådana förare/författare har vi i Sverige. Men det är inte säkert att alla har likadana starka psyken för att klara det arbetsvillkor som lastbilschafförer har.

Att bestraffa bara föraren vore att skydda arbetsvillkoren och därmed kan nya mördare föddas.

Fonnytorsk
0

Lol det var bland det roligaste jag läst på länge, du verkar ha en stor humor "Rahmat2". Så du menar att det var Lastbilen som gjorde Anders Eklund till en dubbelmördare? Jag tror att folk kan ha det tufft på jobbet men knappast så tufft att man behöver gå och mörda en 10-åring.

Hur tänker du? Menar du att man ska granska alla lastbilschaförers arbetsvillkor för att stoppa mord?

[mingdie]
0

#21 Det var att dra bågen längre än långt. Det kunde vara en kul grej för dom som gillar statestik. Är mångmördare överrepresenterade i yrket lastbilschafförer.

En nära vän som är forensik psykiatriker säger att det största problemet är att folk har svårt att fatta att en person kan bli galen utan någon uppenbar anledning. Nåt går helt enkelt fel i hjärnan. Om man ser hur komplicerad hjärnan är så är det kanske inte så konstigt.

AndersE
0

#21 Jag håller med #23. Ett samhälle som aldrig begär ansvar av individer utan bara skyller "arbetsgivaren" eller "systemet" - det vill inte jag ha.

jen
0

Jag tror inte man blir mördare för att man sitter i en lastbilshytt..

Verkar lite långsökt.

Det där med DNA test tycker jag vore jättebra om man gör det på alla kriminlla. Då kanske skurkarna kan åka fast både tidigare och oftare.

Ijin
0

ja, ansvarskänsla är en väldigt viktig del. Inte ens politikerna har det nuförtiden…

blombuketten
0

#23. ja precis. Något kan gå snett, bara så där och utan uppenbar anledning. I o m det så kan också något mycket enkelt trigga igång den felande länken i hjärnan. Något som är så enkelt så att vi faktiskt inte kan förstå vad det är.

Jag tror nu inte att man ska läsa inlägg #21 bokstavligt, utan mer bildligt. För i vilken situation som helst kan en "fellänkad" hjärna triggas igång och det kan lika hjärna ske i en lastbilshytt som någon annanstans.

M a o, vi kan aldrig gå säkra i ett samhälle för det går inte att skydda medborgarna mot en fellänkad hjärna som rätt som det är smäller till. Inte heller vet vi vilka som har dessa problem, eller om alla spärrar alltid håller rätt igenom.

rahmat2
0

Det som hände här i Sverige fick mig att tänka på ett annat fall som  var också brottsligt.

Det var en killa som hette Timothy McVeigh. Han värvades in i armen och sattes in i Golfkriget(1991). Under kriget dödade han många, även de irakiska soldater som hade gett upp(när Irak körs ut ur Kuwait). Plötsligt sägs det till de att kriget är slut. Han återvänder till USA och värvas in i olika grupperingar. 1995 spränger han nåt statligt kontot nånstans i USa. För detta dåd avrättade han 2001. Innan dödsdomen träde i kraft intervjuades han av CBS 60-minutes.

Jag grät för honom(inte för att jag tycker synd om högerextremister, för han var en) utan för den avslutning som en ung kille kunde få på livet. Det är inte säker att samma kille inom vården skulle ha utbildats till samma mördare. Jag tycker att våra yrken kan utbilda/bilda oss till en viss/stor del.

Därför tycker jag att det är viktigt med arbetsvillkoren.

blombuketten
0

#28. Jo, nog kan det slå fel när man blir en slags krigsmaskin. Tänk bara på alla Veitnamveteraner som det gått så fel för. Ibland kan man fundera över hur mycket en mänsklig hjärna ska kunna ta egentligen. Olika förstås. Vissa klarar ju av en hel del och andra inte.

jen
0

Frågan är…

Finns det fler galningar nu än förr? Eller är det lika många fast nu läser man om det i ´TV,tidningar och genom internet och det uppfattas fler?

Eller har fler människor börjat anmäla brott?

Jag tror själv det har ökat, och att mycket beror på knark,sprit och samhällets stressmiljö som det inte var förr på samma sätt

Ijin
0

#30 Rent nummer messigt är det såklart fler. Befolkningen ökar ju, och dom med då, självklart…

AndersE
0

Det är ju lite skillnad mellan att delta i ett krig och köra lastbil…

rahmat2
0

#32. Som arbetsmiljö och det man bildas till är det inte så mycket skillnad.

Människans kropp är inte till att klara vad som helst. I vissa yrken bryts vi ner snabbare än andra.

Magnuz
0

"Under kriget dödade han många, även de irakiska soldater som hade gett upp"

Och hur vet du att han dödade Irakiska soldater som gett upp? Eller är det ännu ett uttryck för din vänsterextremism, att ta alla chanser som ges att känga till USA, oavsett om det du påstår råkar vara sant eller inte?

[mingdie]
0

#33 Du kan väl inte påstå att man kan jämföra en lastbilschafför med en soldat som har varit aktiv.

blombuketten
0

#34. Killen intervjuades ju, så han berättade kanske det själv.

rahmat2
0

#36. Det är exakt som du säger. Han intervjuades ganska lång av CBS 60-minutes. Där berättade han allting och mycket öppet också.

AndersE
0

#33 "Som arbetsmiljö och det man bildas till är det inte så mycket skillnad."

Med den sortens uttlanden är det väldigt svårt att ta dig på allvar.

Är du så förblindad av något hat till arbetsgivare - eller vad nu detta handlar om - så du inte ser skillnad på en åkare med lastbilschaufförer å ena sidan och en armé med soldater i krig å andra sidan - ja då tycker jag diskussionen tappar mening.

rahmat2
0

#38.Du har just försökt visa att det är skillnad på att vara lastbilschafför eller soldat i armen i krig. Där har du rätt, men det ändrar inte den verkligheten att till visa yrken är inte våra kroppar byggda. Att sitta hela dagen i en bil ensam är inte hälsosamt för oss människor.

Om du erkänner den biten behöver vi inte längre fortsätta med detta ordväxlande.

AndersE
0

#39 Jag håller inte med. Det finns mängder med lastbilschaufförer som trivs oerhört bra med sitt arbete. Och som mår bra, utan vare sig psykiska eller fysiska problem.

Varför ska jag erkänna något jag inte tror på?

Jag har själv ett jobb som av vissa kan uppfattas som oerhört stressande och ansvarsfullt och där ett misstag kan kosta många människor livet. Ändå trivs jag och mina kollegor väldigt bra.

Om en av mina kollegor skulle begå ett mord skulle det säkert finnas någon som försökte lägga skulden på arbetets stress och krav. För mig vore det helt orimligt.

rahmat2
0

#40. Kan du namnge några andra yrken ,där man är isolerade från andra människor under hela arbetsdagen. Och detta upprepas varje arbetsdag igen.

AndersE
0

#41 Kan du nämna något sådant yrke alls?

Jag har själv arbetat i ett yrke och på en plats där jag den huvudsakliga arbetsiden arbetade ensam.

rahmat2
0

#42. Det går att justera sådana yrken så att människan inte hamnar i isolerings tillstånd. Den sociala varellsen(människan) behöver andra för att må bra. Såååå enkel är det.

AndersE
0

#42 Har du varit på ett "lastbilsfik" någon gång? Har du kikat in på en restaurang på en bilfärja? Jag känner några lastbilschaufförer. Socialt begåvade, harmoniska, fysiskt och psykiskt välmående.

Men likaledes som alla människor passar i mitt jobb passar alla som lastbilschaufför eller som soldat.

Därifrån till att lägga skulden för ett mord på chaufförens arbetsvillkor är ett oöverstigligt avstånd - enligt min mening.

Ijin
0

Ingen samhällsgrupp är skyldig till gärningar om det inte är så att man får skador i yrket. Ett yrke som gör att man blir apatisk och osocial skulle ju inte överleva? Det är ju bara enkel logik som säger det…

rahmat2
0

#44. Jag håller med dig! Vi har många underbara lastbilschafförer(tidigare nämnde jag att några är författare också samtidigt).

Men utvecklingen i deras arbete kan man titta på. Jag tror att jag haft chansen att se mera av deras yrkesutveckling. För jag är född i ett land där dessa yrken ligger i tidigare stadier. Och flyttar till ett land, där jag ser en kvinlig lastbilschafför.

I tre andra länder(mellanöstern) är inte unga villiga att tala med lastbilschafförer. De betraktas som våldtäcksman.

Ijin
0

#46 Jo, men detta är ju inte mellanöstern…

AndersE
0

Jag känner en kvinnlig våldtäktsman.

Förr i tiden var barnen rädd för sotaren…

rahmat2
0

#47. Du har rätt. Det är andra villkor, men ändå får man tänka att det gårt fortfarande att justera(nämnde att det är en annan fas i deras yrke jämfört med det jag sett).