Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 5562 ggr
deia
0

SD: What is wrong?

Rationally, what is wrong in the goals of SD below?

***Please, let's discuss objectively/economically/socially about the actions, facts, reality and respective consequences for Sweden and for the immigrants/refugees.

Let's try to be objective for being constructive.

I'd like to discuss about the goals of each important political party, one by one. I'm starting with SD because it seems to be the most controversial, istarting with 2 of its goals.

- En trygg och meningsfull ålderdom

Sverigedemokraterna vill:

• Kraftigt höja pensionerna för de seniorer som har det sämst ställt. Ingen svensk pensionär skall ha en månadsinkomst som understiger det äldreförsörjningsstöd som staten skänker till äldre invandrare.

• Skapa större valfrihet och öka resurserna inom äldreomsorgen och hemtjänsten.

• Motverka alla former av åldersdiskriminering samt införa en pensionärsminister och kommunala seniorombudsmän som bevakar de äldres rättigheter och intressen.

• Satsa på friskvård, social stimulans och meningsfulla fritidsaktiviteter för äldre.

• Synliggöra landets seniorer och bättre tillvarata de äldres erfarenhet och kunskap både i och utanför arbetslivet.

- En värdig vård för alla

Sverigedemokraterna vill:

• Motverka en utveckling där tillgången och kvalitén på vården blir beroende av inkomst och social status.

• Korta vårdköerna genom att tillföra ekonomiska resurser och tillåta seriösa privata, men offentligt finansierade vårdalternativ.

• Rationalisera vårdbyråkratin, avskaffa landstingen och överföra de insparade resurserna till vården.

• Förbättra stödet till anhörigvårdarna.

• Att hembesökande läkare skall finnas i alla sjukvårdsdistrikt.

[mingdie]
0

This is whats wrong with SD.

Ett befolkningsmässigt homogent samhälle har bättre förutsättningar att nå en fredlig och demokratisk utveckling, än en heterogen statsbildning. Därför förespråkar sverigedemokraterna en restriktiv invandringspolitik, liksom att samhället på alla sätt ska uppmuntra en ökad återvandring.

Sorry Deia. You can talk all you want about their other goals but the above is something I can not agree with.

blombuketten
0

Deia, jag håller med i vad #1 skriver ovan.

En sak som skulle vara intressant att veta, varifrån ska alla pengar tas för att kunna införa allt det som SD säger sig vilja? För jag hoppas verkligen inte att de lever i tron att detta ska finansieras genom att stoppa invandringen och se till att folk återvandrar. För jag får ju den känslan att de vill att vi ska tro att det är så.

Sen skulle jag vilja veta hur stort detta äldreförsörjningsstöd åt invandrade gamlingar är. Detta för att kunna jämföra om de får så mycket mer än pensinörerna.

Försäkringskassan skriver här om äldreförsörjningsstöd och vad jag kan se så har alla pensionärer rätt att söka ett sådant. Det är inget som är till för endast invandrare.

Har nu kollat upp lite om detta äldreförsörjningsstöd och det överstiger inte den lägsta pensionen. Dessutom är det så att om du har en pension som du inte kan försörja dig på så har du rätt till detta äldreförsörjningsstöd och kommer således upp till samma summa. Har man låg pension så får man också bostadsbidrag.

Detta innebär alltså att vad SD gör är att ta den allra lägsta pensionen och jämföra den med äldreförsörjningsbidrag rätt av. I verkligheten fungerar det alltså inte alls så. Har du låg pension får du bostadstillägg. Understiger du ändå summan för äldreförsörjnngsbidrag så får du detta bidrag. Alltså kommer du, som svensk pensionär, inte under denna summa.

AndersE
0

#0 Det finns väldigt mycket skrivet redan om detta obehagliga parti. Partiet har tydliga nazistiska rötter, vilket också syns i principer:

"Den viktigaste faktorn i ett tryggt, harmoniskt och solidariskt samhälle är den gemensamma identiteten, vilken i sin tur förutsätter en hög grad av etnisk och kulturell likhet bland befolkningen. Av det följer att den nationalistiska principen - principen om en stat, en nation - är grundläggande för sverigedemokraternas politik."

"I sin ideala form är alltså ett sådant samhälle befolkningsmässigt homogent."

"Dessa, och andra, kränkningar av den nationalistiska principen ger upphov till instabilitet och konflikter. Gränstvister och tvister om särskilda rättigheter för olika grupper har genom århundradena fått ödesdigra konsekvenser. Av den anledningen är den nationalistiska principen central och bör eftersträvas i största möjliga utsträckning över hela världen. Låt alla folk vara herrar i eget hus."

Detta, och mycket, mycket mer finns att läsa på (sd) hemsida - för den som vill veta vad det faktiskt är för att parti.

Det är inte särskilt svårt att se parallellerna till nazisternas önskan om det homogena samhället, om "herrefolket" och "der vaterland".

"Enkelt uttryckt tillhör två människor samma nation om de delar samma kultur."

Det är så dumt att det är rent häpnadsväckande att senaste opinionsundersökningen tyder på att 4% kan tänka sig lägga sin röst på (sd). Men mot dumhet lär t.o.m. gudarna stå maktlösa…

deia
0

Ok, Mingdie, you don't agree with that. Then let's discuss about their ideas above (En trygg och meningsfull ålderdom and En värdig vård för alla)!!!???

What are your sugestions? What and how would you do? Or wouldn't you do anything because it's good enough the way it's today?

deia
0

Blombu

I'm not sure if I understood you correctly, but you want to know where SD will get money to finance what they think should be done like to improve life to elderly and their pension, f.exemple, if it would be reducing immigration. Is it that?

Ok, then what do you sugest as alternative to improve public service (like health care, elderly care, retirement pension, security, etc.) without reducing immigration?

AndersE
0

#4 Tyvärr - det är helt ointressant att diskutera enstaka eventuellt positiva förslag för att de förs fram av ett obehagligt extremistparti som (sd). Det går inte att rösta på ett parti med nazistiskt grundade värderingar för att de vill införa ett bidrag.

Om du - till skillnad från "ditt parti" - har några politiska förslag att diskutera som inte innebär etnisk rensning av Sverige, så går det naturligtvis bra. Men varför blanda in (sd)?

Inser du förresten att du förmodligen skulle tvingas lämna Sverige om (sd) skulle få makten här?

deia
0

If it's to talk about the nazis as a root of SD, then let's talk  about the roots of left wing and all the madness, perversities and cruelties (miseries and murders) made by the communism in the world so similar and even worse than the nazis, but in other topic.

Please, if you don't want to discuss the subject which is sugested in a topic, don't disturb. Open a new topic about what you want to discuss.

You use to comment just to deviate from the goal of the subject in the topics. That is a way of disrespect others.

If your behave is a try to make me tired and desist of discussing, forget it because I'll not!

deia
0

Now is it YOU who decide what is interesting or not to discuss??? Great! Here you show how much you don't respect the opinion of others, very tipical authoritarian left wing behaviour.

And then you come to say SD is extremist??? You are a joker!!! It must be the reason SD needed so much protection from so many polices to have a simple meeting!!!

deia
0

I ask, politely, please, who thinks that it's not important or just who doesn't want to participate according to the sugestions in the topic, just be nice and ignore it.

Thanks a lot!

AndersE
0

#7 I varje sträng som börjar med att nämna (sd) är det befogat att tydliggöra vilka obehagliga värderingar partiet grundar sina visioner på. Det är inte att frångå strängens ämne - det är att visa vad frågan egentligen handlar om. 

#8 Att klassa ett parti grundat på nazistiska värderingar som något annat än extremistiskt är att ljuga. Sådana värderingar har aldrig varit en del av allmänna värderingar. De är extrema och ska så förbli.

Du svarade inte på om du inser att du är oönskad i ett Sverige där (sd) skulle få makten.

blombuketten
0

#5. Först av allt skulle jag vilja veta vad det är som är så dåligt för våra gamla? För som jag ser det, som då arbetar så mycket med dem, är det inte den ekonomiska biten utan den sociala. Det är ensamheten och tristessen som är värst.

Hur än SD vänder och vrider på det så skyller de alltid på invandringen och att det är utlänningarnas fel att vi har olika problem här i Sverige. Vad är det vi har såna problem med?

Egentligen har vi det rätt bra faktiskt. Vi sitter i ett land med världens bästa natur. Relativt rent. Ingen svälter, inte ens när vi är utan jobb eller är sjuka. Emellanåt får vi vänta på en operation då det är kö, men våran sjukvård är billig. Vi har alla tillgång till den medicin vi behöver. De flesta av oss har någonstans att bo och får t o m bidrag om hyran är för hög. Alla barn har tillgång till skola och får sin lunch serverad. Våra gamla har det relativt hyggligt och kan försörja sig själva. De får hemtjänst om de behöver, mat serverat, städning, handling av mat, socialt stöd om de önskar, tillsyn, färdtjänst, hemvård om de inte orkar ta sig till hälsocentralen osv. Vi har studielån så att alla som vill kan studera.

Att skylla på en grupp människor för att en del av oss är arbetslösa, är sjuka, inte har utbildning osv är så fult så jag saknar ord för det. När ska vi själva ta ansvar för våra liv och faktiskt leva med den standarnd vi har? När ska vi själva förändra våra liv, om vi inte är nöjda, istället för att skylla vårt eget tillkortakommande på andra?

Att leva i en homogen grupp skulle vara urtråkigt. Inte få tillgång till det som andra kulturer har. Bara äta svensk husmanskost t ex. För är vi homogena så är vi och ska baske mig inte sitta och knapra på pizzor, hamburgare, kinamat och allt sådant gott.

Hur ska denna homogena gruppen se ut, över världen? Ska alla sitta inom sina egna gränser och trycka? Vilka gränser är det som gäller? Nuvarande eller vad? För oj, vad gränserna har förändrats genom åren. Ska svenskar som bor utomlands flytta hem igen, för annars stör de ju den homogena grupp som finns där de bor?

Nä, när någon börjar prata i att vara herre i sitt eget hus, att vara en homogen grupp osv, då drar i alla fall jag öronen åt mig. Jag önskar ingenting sådant. Tvärtom. Jag skulle vilja att vi människor insåg att jorden är ett ställe där vi alla har rätt att vara. Gränsdragningarna är något vi själva hittat på under århundranden. De fanns inte från början. Vi människor har alltid vandrat runt så det är inget nytt. Det finns inget typiskt svenskt, typiskt finskt eller typiskt afrikanskt. Vi är alla olika och har olika funderingar och vi värdesätter olika saker, oavsett var vi kommer från.

Lika kul som vi svenskar tycker det är att höra från befolkningen från olika turistorter, att vi svenskar är stökiga alkoholiserade strippande idioter tycker nog de flesta andra folk om att höra att de alla är si eller så.

AndersE
0

#11 Bra skrivet. Jag ställer upp på varje ord!

"Hur ska denna homogena gruppen se ut, över världen? Ska alla sitta inom sina egna gränser och trycka?"

Precis så ser (sd) vision ut. deia och andra som inte klarar (sd) norm skall flytta någonstans där just deras kultur är representerad.

Det påminner lite om något jag just läste. Judiska terrorister tog kontakt med Hitler. Om Hitler hjälpte dem att jaga britterna ur Palestina så lovade de att låta Hitler skapa sitt drömland.

Små plättar över hela jorden med homogena grupper av människor. Visst är det lockande och trovärdigt? Och visst skulle det leda till fred och välstånd?

Och så finns det 4% svenskar som säger sig kunna stödja ett sådant parti…!?

Magnuz
0

"Det är så dumt att det är rent häpnadsväckande att senaste opinionsundersökningen tyder på att 4% kan tänka sig lägga sin röst på (sd). Men mot dumhet lär t.o.m. gudarna stå maktlösa…"

Eller så är det den som fastnar i gamla tankebanor och inte förmår att se längre än näsan räcker, som är dum.

Magnuz
0

#11 Du förvanskar, överdriver och raljerar nåt enormt i ditt inlägg. Jag kan göra det på samma sätt såhär;

VP: Ingen ska få äga nåt alls, staten äger allt. Statsminister Ohly konfiskerar alla privata bostäder, alla bilar, båtar, rubbet. Sen delar staten ut sakerna efter behov att disponeras av arbetarna. Alla har en och samma lön som självklart betalas av staten som äger alla företag.

MP: Bilar och lastbilar förbjuds. Innehav av bensindrivet fordon ger fängelse i minst 4 år. Gratis cyklar till alla och vi bygger 900 miljoner km nu järnväg per år under nästa mandatperiod.

M: Alla bidrag försvinner. Klarar man inte av att jobba får man skylla sig själv. Skatten sänks till 0% för de allra rikaste, medan låg- och medelinkomsttagare får högre skatt.

SD: Se din beskrivning ovan.

AndersE
0

#14 Vad är VP?

När det gäller (mp) och (m) så är det bara att läsa på deras hemsidor för att se att du inte skriver något med relevans.

Vilket jag gör när det gäller (sd). Återigen - det är bara att titta på deras hemsida.

blombuketten
0

#14. Ha ha, vad du håller på. Så länge ett parti sitter och babblar om homogena grupper så är de inte seriösa enligt mig.

Jag anser inte att jag raljerar. Jag ställer en del frågor utifrån vad som står på SD´s hemsida. Hur de tänker sig homogena samhällen. Vilka gränser de tycker man ska sätta upp. Om det ska vara homogent så borde det ju vara så överallt och då borde, rimligtvis, svenskar flytta hem från de länder de råkar befinna sig i osv.

Det du har skrivit om de andra partierna är en fantasi du själv gjort och har ingenting med verkligheten att göra och som Anders mycket riktigt påpekar, det är ingenting som står på deras hemsidor. och det är det som är skillnaden. Ungefär lika dumt som det förvrängda språk du tog upp i en annan tråd.

jen
0

känns bara som om denna tråd är en upprepning av tråden "mycket känslor ang SverigeDemokraterna"

tycker fortfarande det är ett obehagligt parti som är urprungligen från organisationen BSS tex, med tydliga nazistiska åsikter

Magnuz
0

"Jag anser inte att jag raljerar." 

Såhär skriver du bla;

"Hur än SD vänder och vrider på det så skyller de alltid på invandringen och att det är utlänningarnas fel att vi har olika problem här i Sverige."

Så är det inte. SD skyller VISSA problem på invandringen. Det är knappast så att de skyller klimatförändringar, barkborreskador på gran eller antalet dödade i MC-olyckor på invandringen. Alltså raljerar du. Däremot saker som dessa, hade aldrig inträffat utan invandring;

http://hd.se/landskrona/2008/05/05/flickorna-misshandlades-blev-i/

"Vi sitter i ett land med världens bästa natur."

Jaså? Vad tror du exempelvis Nya Zeeländarna eller Hawaiiborna säger om det? Vad är "bra" natur? Du raljerar.

"Att skylla på en grupp människor för att en del av oss är arbetslösa, är sjuka, inte har utbildning osv är så fult så jag saknar ord för det."

Vem gör det? Invandringen är en bidragande orsak till detta, och det förstår alla som tänker i två sekunder, men bara SD vågar säga det öppet. Du raljerar alltså.

"Bara äta svensk husmanskost t ex. För är vi homogena så är vi och ska baske mig inte sitta och knapra på pizzor, hamburgare, kinamat och allt sådant gott."

Det där är din raljerande tolkning och inget som SD säger. Självklart skall man kunna ta del av andra matkulturer om man vill. Om jag skall resonera på samma sätt så skall vi i det mångkulturella Sverige tvingas att äta Halalkött en gång i veckan etc.

"Hur ska denna homogena gruppen se ut, över världen? Ska alla sitta inom sina egna gränser och trycka?"

Nej, självklart inte. Att resa och möta annorlunda kulturer, äta "konstig" mat osv är jätteintressant och inget som SD vill förbjuda. Du raljerar!

"Vilka gränser är det som gäller?"

Slå upp vilken kartbok som helst och titta. Men passa dig, det ändras snabbt. Oftast ändras det när ett folkslag vill bli självständigt och inte leva i mångkultur tillsammans med ett annat folk. Exemplen är många, Kroatien, Kosovo, Makedonien, Baskien, Sri Lanka, Tjetjenien osv. Alla är de exempel på vad som händer när människor med olika bakgrund som inte känner samhörighet med varandra, tvingas leva ihop i samma nation.

"Ska svenskar som bor utomlands flytta hem igen, för annars stör de ju den homogena grupp som finns där de bor?"

Ett land är fortfarande homogent om en människa från ett annat land uppfattas som speciell. Svenskarna i t.ex. SPanien är heller inte en relevant jämförelse då de inte belastar det spanska välfärdssystemet utan tvärtom istället bidrar med svenska pensionspengar in i den spanska ekonomin. Vill en handfull Irakiska pensionärer flytta till Sverige och leva här så gärna för mig. Återigen raljerar du och vantolkar.

"Jag skulle vilja att vi människor insåg att jorden är ett ställe där vi alla har rätt att vara."

En jättefin tanke, men är det inte dags att du vaknar upp? Eller menar du att alla i hela världen skall ha fri tillgång till det svenska välfärdssystemet och kunna flytta hit om de vill?

"Gränsdragningarna är något vi själva hittat på under århundranden."

Ja, eftersom vi upptäckt att saker och ting fungerar bättre då.

"Lika kul som vi svenskar tycker det är att höra från befolkningen från olika turistorter, att vi svenskar är stökiga alkoholiserade strippande idioter tycker nog de flesta andra folk om att höra att de alla är si eller så."

Kul och kul…man måste väl tåla sanningen? Det märks att du inte varit i t.ex. Ayiga Napa (stavning?) en sommarvecka…

Magnuz
0

Ett dagsaktuellt exempel på invandrarrelaterade problem;

http://www.corren.se/archive/2008/5/12/jpovxxlmtiem7p1.xml

Detta med anledning av att vissa här inne inte verkar fatta vad som döljer sig bakom tidningsrubrikerna.

AndersE
0

#18 "Självklart skall man kunna ta del av andra matkulturer om man vill."

Fast i ett land där (sd) får bestämma riskerar du då att dömas som inte tillräckligt svensk för att få stanna kvar. Man är ju väldigt tydlig på sin hemsida. I (sd) vision om det ideala samhället lever alla människor i samma stat efter en och samma kultur. Frågan är om man accepterar det vi idag kallar svenskt - som pizza och hamburgare - eller man vill backa till en tidigare uppfattning. För om man idag accepterar pizza så får man kanske acceptera moskéer om några år.

"Vill en handfull Irakiska pensionärer flytta till Sverige och leva här så gärna för mig."

Ja, kanske för dig. Men de kommer inte att kunna leva här som svenska medborgare om (sd) får möjlighet att fullfölja sin vision.

"Alla är de exempel på vad som händer när människor med olika bakgrund som inte känner samhörighet med varandra, tvingas leva ihop i samma nation."

Ett annat exempel är Storbritannien eller USA, eller varför inte Thailand.

Många av de länder som är mest framgångsrika är också mångkulturella.

Magnuz
0

Du är bara fjantig nu Anders och jag avser inte sänka mig till din nivå.

Storbritannien:

http://falkblick.nu/?p=75

"Invandringen till Storbritannien har under en lång tid legat på en hög nivå. Detta har - precis som i Sverige - skapat ett starkt tryck på landets välfärdssystem, och lett till segregation. Situationen har nu nått den punkten att samtliga politiska partier är överens om att något måste göras. Premiärminister Gordon Brown sade nyligen i ett tal att Storbritannien måste vara

far more explicit about the ties - indeed the shared values - that make us more than a collection of people but a country"

Inte helt olikt SD:s hemsidatext.

(Nu blev det nåt konstigt och jag får itne bort marginalen)

"Det kommer också att bli avsevärt svårare att bli brittisk medborgare. Idag kan ansökan om medborgarskap göras efter fem års vistelse i landet. Med de nya reglerna införs en "prövotid" på 12 månader under vilken medborgaraspiranterna skall bevisa att de lärt sig engelska, lyder lagen, arbetar och betalar skatt."

Din jämförelse med Storbrittanien är alltså bra, eftersom den visar på att SD:s idéer återfinns i detta inflytelserika västland.

USA:

Tar emot FÄRRE Irakier än enbart Södertälje kommun. Har en historia av segregation och raskravaller mm. Knappast ett exempel på lyckad samexistens mellan olika folkgrupper…

Thailand:

http://www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=589393

I övrigt vet jag inte varför du tar upp Thailand. Det är knappast ett mångkulturellt land på samma sätt som Sverige riskerar att bli.

AndersE
0

#21 Din jämförelse mellan Browns uttalanden och (sd) politik är hårresande!

Jag har inget som helst emot att värna svenska värderingar. Jag har inget emot att det ställs hårda krav för att få svenskt medborgarskap.

Det du missar - (och det är kanske hoppfullt, för det visar kanske att du inte delar (sd) syn trots allt) - är att (sd) klassar människor utifrån var de är födda. Andra ideologier klassar människor utifrån hur de beter sig.

Medborgarskap kan nekas människor som inte lär sig svenska, eller som inte följer lagar. Det är en rimlig grund. Att bli nekad medborgarskap för att man hade fel farfar är däremot orimligt.

Thailand har tagit emot enorma mängder flyktingar genom åren.  Invånarna är etniska thailändare, men också kineser, malaysier m.m. De flesta är buddhister, men där finns även muslimer, kristna och hinduer.

Sarah
0

Alla politiker vill väl mer eller mindre samma sak. Ett bra liv för människorna i landet. Det är vägen dit som är skillnaden. Att bara titta på SDs mål är meningslöst.

blombuketten
0

#18. Nej, jag raljerar inte. Jag ställer frågor utifrån vad som finns att läsa på SD´s hemsida. Vill du inte inse det är det upp till dig.

Varför i jösse namn skulle alla vilja flytta till Sverige? Så den kommentaren är inte ens relevant.

Nej, just Ayiga Napa har jag inte varit till. Däremot har jag varit i stora delar av världen och dess världsdelar. Både som charterresenär och som "vanlig" resenär. Dessutom bott 6 år i en helt annan världsdel och även i Bulgarien (kortare tid). Som resenär har jag mest bott tillsammans med själva befolkningen då min pappa (mycket global) kände folk över hela världen och vi umgicks med dem. Så lite erfarenhet har jag av världen. Så mycket så jag kan säga att Sverige inte är drömmen för alla precis. De flesta (förutom Europa) vet inte ens om att Sverige existerar.

Ja, sanningen ska man kunna ta, MEN, inte vill jag dras över samma kam som de svenksar som beter sig som svin när de åker till olika turistplatser.

På vilket sätt har gränsdragningar fungerat bättre, rent historiskt? Kan du precisera det? Läser man historia så kan man ju se hur mycket elände dessa gränsdragningar som skett, om och om igen, dragit med sig.

Jag såg en spansk dokumentär som handlade om svenskarna i Spanien. Det var inte särskilt smickrande vill jag lova. Spanjorerna som bodde runtikring hade inte mycket till övers för oss svenskar och andra skandinaver. Så vi ska nog inte tro att vi är såååå stora i världen.

Jag håller inte med dig om detta du tar upp hur olika etniska grupper slåss sins emellan. Varför gör de det? Det kan man bilda sig en hyfsad uppfattning om, om man läser varje lands historia och inse att det inte är så enkelt som du vill göra gällande. Människor försvarar sin rätt till existens, vilket de gjort i århundranden. Hat pyr mellan vissa grupper för de har varit förtryckare och förtryckta. Det har inget med att vi måste leva homogent för att kunna existera. Tänker vi så kommer vi stå och stampa på samma fläck jämt och ständigt bråka om vem som tillhör vem och vem som har mest rätt till varje land osv.

Finns många länder över hela världen som har mycket stora grupper som invandrat från andra länder och där det fungerar bra.

AndersE
0

#23 "Alla politiker vill väl mer eller mindre samma sak."

Nej, så är det ju verkligen inte. Det finns rätt stora ideologiska skillnader mellan t.ex. (v) och (m).

"Ett bra liv för människorna i landet."

Och vad är ett bra liv? Räcker det att aldrig behöva vara hungrig eller frysa? Eller vill du t.ex. kunna utvecklas och påverka ditt liv för att kalla det bra. "Maslows behovsperiod" är bra för att förstå detta. Vår syn på vad som är bra förändras.

"Det är vägen dit som är skillnaden. Att bara titta på SDs mål är meningslöst."

Jag förstår inte alls hur du tänker? Det är ju målet som styr vilken väg man väljer?

Sarah
0

#25 Jag håller inte alls med även om jag kan ha varit grovt generaliserande i mitt inlägg.

Men nej, alla vill ha en fungerande sjukvård, skola och omsorg exempelvis. Men alla tror att den blir fungerande på olika sätt. Vissa tror att den blir fungerande genom privatiseringar och vissa tror att den blir det genom ett välärdssamhälle. Så, i grova drag vill alla i mina ögon ungefär samma sak. Men de vill dit på olika sätt. Ingen vill att medborgare i landet ska behöva svälta, men alla har olika vägar att gå dit. Vissa anser att välgörenhet är ett bra sätt medan andra vill att staten tar hand om det.

I inledninginlägget står det om sds önskningar på äldrevården. vem vill inte att äldre ska ha en stimulerande ålderdom? Att sätta upp det som mål är endast populistiskt. Det är hur man ska ge dem det som är intressant. Ska man ta från invandrare och ge till äldre eller ska man ta från något annat ställe?

Visst är maslow en bra bild på hur våra olika behov ser ut beroende på vad vi har. Men här i Sverige ligger vi kanske inte på första trappsteget då husrum och mat och säkerhet är det "enda" vi önskar oss. För de flesta iaf. Här handlar det om vård och omsorg, möjlighet till personlig utvecking och utbildning samt kollektiva varor och hur de ska finansieras. Det är det som är det intressanta, hur olika människor vill att saker ska finansieras. Det är här ideologierna i min mening kommer in.

AndersE
0

#26 "Det är det som är det intressanta, hur olika människor vill att saker ska finansieras. Det är här ideologierna i min mening kommer in."

Finansieringsfrågor är inte det jag skulle sätta överst på min lista över vad som skiljer olika politiska ideologier…

Precis som du säger så är vi knappast längt ner på behovstrappan. Därför tycker jag inte det är relevant att säga att alla har ett gemensamt mål att alla ska slippa svälta. Vi har passerat det och siktar mot helt andra saker.

Min generaliserande bild är att vänstern strävar mot att samla makt hos staten för att kontrollera individerna, medan liberalerna strävar efter att föra makt från staten till individerna, eftersom man tror på individen. Det är inte små skillnader…

Nu handlar ju strängen om (sd). Ett parti som strävar efter att införa ett samhälle som aldrig tidigare existerat. Att dela upp världen i homogena grupper kommer att kräva en statlig kontroll som påminner om vänsterns idéer men med fruktansvärda konsekvenser.

Så visst har partiernas mål oerhörd betydelse.

Magnuz
0

#22 Varför är min jämförelse hårresande? Om du har svårt med engelskan så handlar det om att det är de gemensamma värderingarna som gör folkhopen till en befolkning istället för en hoper människor. Precis detta är det SD vill, befolka landet med människor med samma värderingar. Man vill motverka islamisering, Halal-slakt, moskéer i var och varannan stad, tvångsgifte, kvinnoförtryckande kulturer och ovanan att kasta ner sina döttrar från balkonger. En minskad invandring är det enda sättet att effektivt motverka detta. Allt annat är dömt att misslyckas, det är krassa fakta. Det finns inget exempel i västvärlden där man lyckats integrera en större mängd muslimer eller människor med mycket avlägset ursprung.

Asiater är inget problem i Sverige eftersom vi har tagit emot relativt få därifrån. I Storbrittanien däremot, i Oldham mer exakt, har det till och med varit upplopp och kravaller mellan polis och Asiatiska invandrare. Vad är då skillnaden mellan Oldham och Sverige? Jo, mängden! Det handlar om att ta emot lagom många människor med samma bakgrund, och få dem att bli en del av samhället, annars är det dömt att misslyckas.

AndersE
0

"Precis detta är det SD vill, befolka landet med människor med samma värderingar."

Just det. Hur ska det gå till. Flytta ut dem med "fel" värderingar och importera andra.

Alla andra partier skiljer på människor utifrån hur de beter sig. Dvs, du har frihet att tänka och tycka, och ha värderingar. Det är först när du agerar du t.ex. kan bli satt i fängelse. I (sd) ideala värld kan du bli utvisad beroende på vad du tänker…

"Man vill motverka islamisering, Halal-slakt, moskéer i var och varannan stad, tvångsgifte, kvinnoförtryckande kulturer och ovanan att kasta ner sina döttrar från balkonger."

Andra, normala partier stiftar lagar mot sådant som är oacceptabelt. På så vis blir muslimen som inte kastar sin dotter accepterad, medan han som kastar sätts i fängelse.

Hur gör (sd) med svensken som kastar en dotter? Applåderar?

"En minskad invandring är det enda sättet att effektivt motverka detta. Allt annat är dömt att misslyckas, det är krassa fakta."

Fakta? Vi har utvecklat vår syn på vad som är rätt och fel i århundraden. Vi har stiftat lagar och byggt upp ett rättsväsende. Det fungera utmärkt. DET är krassa fakta.

blombuketten
0

#28. M a o. Det är folk från arabvärlden som vi inte vill ha….eller? Ja, inte för många kineser heller tydligen. Hur är det med katoliker? De flesta från Syd- och mellanamerika är ju katoliker. Får de vara kvar? Vad jag vet bygger de inte moskeér eller kastar döttrar från balkongen. Fast de kanske vill ha någon katolsk kyrka med en katolsk präst förstås Fundersam.

Vet du att det finns svenska kyrkor på andra ställen än i Sverige?

Om världen ska vara uppdelad i homogena grupper undrar jag var vi ska börja. Från nu eller ska vi gå tillbaka ett antal år? Tänker på alla länder som knappt har kvar någon urbefolkning och den lilla rest som finns kvar sitter undanskuffade i något reservat. Alla länder som blivit koloniserade, hur gör vi med dem, vem ska få rätten till landet?

Samma värderingar skriver du. Vilka är dessa samma värderingar? Du och jag har ju totalt olika sådana. Jag är svensk, men har ju helt fel värderingar enligt SD´s motto, hur gör vi med mig och alla sådana oliktänkande som jag? För vi är rätt många, trots allt.

AndersE
0

#30 Det är nästan roligt (om det inte vore så obehagligt..) när man börjar konkretisera (sd) visioner. Det blir så uppenbart hur totalt stolligt det är…

De skriver själva på sin hemsida:

"Dessutom lever här sedan lång tid tillbaka icke-svenska befolkningsgrupper, som till exempel samerna."

Här är ett exempel på en grupp människor som alltså enligt (sd) är icke-svenska. De har dessutom en avvikande kultur.

"Dessa, och andra, kränkningar av den nationalistiska principen ger upphov till instabilitet och konflikter. Gränstvister och tvister om särskilda rättigheter för olika grupper har genom århundradena fått ödesdigra konsekvenser. Av den anledningen är den nationalistiska principen central och bör eftersträvas i största möjliga utsträckning över hela världen. Låt alla folk vara herrar i eget hus."

Bor samerna i någon annans hus och skall tvingas flytta? Eller är den delen av Sverige där de bor inte "vårt" hus. Ska vi dra om gränserna? Och hur ska då samen som flyttat till Stockholm göra. Och skåningen som gift sig med samen och flyttat dit?

Man undra ju vilket system som ger de mest "ödesdigra" konsekvenserna.

Jag har själv "sameblod". Är det tillräckligt långt tillbaka för att jag ska gå fri? Jag har en täljd samehund hemma. Ska jag gömma den innan (sd)-polisen kommer?

Det kan tyckas att jag raljerar och överdriver, men man måste ju förstå att det är en sådan värld (sd) vill gå emot. En värld inte alls olik Tyskland före och under andra världskriget…

blombuketten
0

#31. Skulle samer vara icke-svenskar enligt SD? Samerna levde i Sverige innan det fanns några statsgränser. Hur ska man gränsa av dem då? Det finns just nu, en mängd forskare och genetiker som håller på att forska om just samernas ursprung. Samerna har en unik sammansättning i blodet som ingen annan av oss har. Den sammansättningen finns ända borta i Polynesien. Samerna rörde sig ju fritt i det som nu är Sverige, Norge, Finland och Ryssland. Många forskare hävdar ju att samerna var här före oss "svenskar". Ja, tänk om det är så. Då är det vi andra som måste flytta på oss då vi inte smälter in i en homogen grupp med samerna. Då kanske du klarar dig Anders, som har samiskt blod i ådrorna. Du kanske har den där unika sammansättningen i blodet.

Sarah
0

#27 Jag tror att du missförstår mig. Ja man har olika tillvägagångsätt. Både vänster och liberaler vill att ska ha en fungerande sjukvård. Vänstern har ett sätt och liberaler har ett annat. Jag har aldrig sagt att det inte är mil mellan ideologierna, men slutmålet anser jag vara det samma. I det här fallet en fungerande sjukvård som alla kan ta del av. Inget sagt om kvalitet eller liknande. Men finansieringen av det hela är ju grundläggande. Ska finansieringen vara privat så att alla kan välja själv vilket kommer leda tlll kvalitetskillnader. Eller ska finansieringen vara statlig så att alla får samma kvalitet.

Sd mål är samma i det här exemplet. En sjukvård som finns till för alla medborgare. Deras väg att finansiera det är att bli av med invandrare. Det är sorgligt att de inte kan komma på ett bättre sätt utan att ha syndabockar, men målet är det samma.

I det första inlägget ställs frågan vad det är så fel med sds mål. Många av målen är fina… men de vill att ska uppnås på ett rasistiskt sätt. Det är då tillvägagångssättet som är fel. Vilket även är poängen med mina inlägg.

AndersE
0

#33 Jag tror du får läsa på lite. Om du tror att (sd) mål är att folk ska bli mätta och få en fungerande sjukvård så har du en hel del att studera…

Att säga att många av (sd) mål är fina tycker jag också är grovt fel. Då silar du mygg och sväljer kameler.

Sarah
0

Vilka av målen i första inlägget tycker du är fel? Målen är "fina". det är bara det första jag reagerar mot. Det är vägen dit som är galen. Vad är dte som är fel med att satsa på friskvård för äldre? Inget. Hur ska man göra det? På fel sätt. Vad är fel med att vilja ha en vård som är oberoende av status och inkomst? Inget, det är vägen dit som är fel. Jag kan gå vidare…

Jag vet mycket väl vad sd vill och vad de står för men målen som de är nedtecknade i det här inlägget ovan är precis som alla andras mål. En värdig sjukvård. De är populistiska och döljer tillvägagångssättet. Det är tillvägagångssättet som är fel.

Uppskattar om du håller dig ifrån mer eller mindre direkta personpåhopp.

AndersE
0

#35 Det som står i #0 är inte (sd) mål. Det är saker man sätter upp på sin hemsida för att nå sina mål…

Att skriva som om (sd) är ett parti som alla andra med samma mål, men "bara" lite annan väg. Du får ursäkta, men jag blir lite upprörd…

Sarah
0

Eftersom jag anser att vägen till målet är det absolut viktigaste för att förkasta en åsikt så är det inte alls "bara". Hur man väljer att lösa problem är det viktigaste för mig.

Vi kan alla enas om att vi har integrationsproblem i Sverige. Vårt gemensamma mål är att lösa det. Vi har alla olika sätt för det. Sd vill kasta ut invandrare och så vips är problemet löst. Själv skulle jag se andra vägar till att problemet löses, men vi har samma mål. Att lösa integrationsproblemen. Själv tror jag att det skulle hjälpa lite att kasta ut alla sd-sympatisörer så att inte alla som kommer hit möts av fientlighet. Men det är bara en väg till målet vilket vi alla har gemensamt.

Problem med gememsamma mål i sverige:

Integration, sjukvård, skola, kollektiva varor, försörjning… etc. Alla vill vi att dessa frågor ska vara fungerande i det egna landet och förhoppningsvis utanför. Sd tror att det är lättare att få dessa saker att fungera om man lever i homogena grupper, de flesta andra tror inte det.

AndersE
0

#32 "Skulle samer vara icke-svenskar enligt SD?"

Ja, de skriver i alla fall så på sin hemsida. Liksom:

"Stater vilka inom sig rymmer en kulturell mångfald har alltid tenderat att förstärka den starkaste kulturen och försvaga övriga kulturer, och många kulturer har genom historien gått under till följd av sådana samhällsförhållanden.

Stater med flera relativt starka kulturer inom sig har vidare tenderat att utvecklas på sådant sätt att kulturerna utblandats, och de ursprungliga kulturernas egna identiteter har sålunda utplånats. Sverigedemokraterna slår fast att det säkraste sättet att, med beaktande av respekten för mänskliga rättigheter, skydda mångfalden av kulturer är att göra det i nationalstatens form så långt det är möjligt."

Så ett sätt att "skydda" samekulturen är förmodligen att isolera den i en egen stat. Någonstans…

"För den svenska nationens del gäller följande: svensk är den som av sig själv och som av andra uppfattas som svensk. I praktiken innebär detta ett slags öppen svenskhet, med möjlighet för människor med annat ursprung att tillhöra den svenska nationen. Dock, nationstillhörighet är inte detsamma som medborgarskap. Att helt uppgå i en nation kan ta flera generationer. Däremot ska medborgarskap kunna erhållas även av icke-svenskar, så länge detta inte leder till en allvarlig kränkning av den nationalistiska principen. I huvudsak ska dock svenskt medborgarskap vara ett privilegium avsett för svenskar."

Jag tolkar detta så att en same kan tillhöra den svenska nationen, men inte få medborgarskap.

AndersE
0

#37 "Vi kan alla enas om att vi har integrationsproblem i Sverige. Vårt gemensamma mål är att lösa det."

Du verkar fortfarande inte förstå. (sd) vill skapa ett "etniskt rent", kulturellt homogent fädernesland. Det är målet - målet är inte att lösa integrationsproblem.

För att nå sitt mål kommer det naturligtvis inte att räcka med att stoppa invandring. Det måste till en genomgång av varenda människa i landet, för att utröna släktskap minst tre generationer tillbaka, för att granska om man lever efter (sd) normer kulturellt. Sedan ska mängder av människor som inte "håller måttet" lockas eller tvingas att lämna landet. Sverige ska lämna EU, vi ska omförhandla delar av Genevekonventionen. Förmodligen måste vi lämna FN.

Man måste ta av skygglapparna när man tittar på (sd). Det är inget parti med samma mål som andra!!!

blombuketten
0

#38. Ja, det är hårresande och otroligt. Jag menar, om forskarna och genetikerna har rätt så är det vi (som inte är samer) som kan tillhöra den svenska nationen men inte få medborgarskap. Om man ska hårddra det hela.

Är det inte ruskigt att man vill utplåna olika kulturer och bara behålla en enda? Så för att bo i Sverige lär man vara exakt som oss. Det blir konstigt då vi svenskar inte är exakt likadana. Då måste ju svenskar flytta tillbaka till Sverige om gränsdragningen skulle bli aktuell, för de allra flesta jag vet om, har kvar sin svenska kultur. De t o m månar mer om den då de flyttar utomlands. Det ska vara hårt bröd, kaviar och sill. För att inte glömma lilla nubben. Julafton och midsommar osv osv. För min del finner jag det rätt naturligt att man vill värna om sin kultur, men det gör tydligen inte SD.

Tänker här på USA. Världens största nation och starkaste numer. Vilken mångfald har inte de? Har SD funderat på den saken? Där ligger vi i lä här hemma. Även om vi så skulle sparka ut varenda utlänning så skulle vi inte ens komma i närheten av USA´s kaliber, trots deras mångfald. Intressant tanke.

Detta får mig att tänka på (tror jag skrev om det i en annan tråd) där jag bor. Vårat hus ligger mellan två samhällen. Det ena lite större och det andra mindre. De två samhällena drar inte jämt, fast de är svenskar boendes i bägge. I det mindre samhället anses man inte vara "äkta" för än tidigast vid tredje generationen. Hej och hå. Jag som Stockholmare kan ju glömma att ens komma i närheten Glad.

När jag bodde i Härjedalen så var det en slags "fiendeskap" mellan härjedalingar och jämtar. De gillar inte alltid varandra. Härjedalingarna anser jämtar vara dryga och småaktiga, medan jämtar säger att härjedalingar är detsamma. Sörlänningar och Norrlänningar har ju en hel del att säga om varandra liksom Stockholmare och Göteborgare. Man lär alltså dra en hel dröse med gränser över hela Sverige om man ska se det krasst.

Sarah
0

Jag hävdar samma, du förstår inte vad jag menar.

Sitter just nu och läser deras hemsida igen… hittar ingestans något om att man ska gå tillbaka flera generationer för att se vad folk har för rastillhörighet. Ingenstans står dte något om ett etniskt rent fädernesland, eller hittar jag det bara inte? Jag föredrar att hålla mig till det som är fastslaget istället för att spekuler om de förmodligen vill gå ur FN eller inte.

Skulle inte säga att det etniska samhället är ett mål, det är ett sätt at ta sig till ett mål.

Sd har inte samma tillvägagångssätt som jag vill se för ett lands utveckling och jag hoppas verkligen att svenska folket tar sitt förnuft till fånga och gör sig av med dem. Men att spekulera och göra antaganden som inte är nedskrivna officiellt håller inte.

Måste jag bekänna egen färg? Röd som en röd tulpan…

blombuketten
0

#41. Läs #31 och #38 och säg sen att du inte ser vad där står. Läs igenom vad de skriver om samerna som de kallar för icke-svenskar och säg sen att du inte förstår vad de skriver om.

AndersE
0

#41 Direktcitat från (sd) hemsida:

"Att helt uppgå i en nation kan ta flera generationer."

Flera är mer än två. För att betraktas om en svensk måste du alltså minst redovisa tillbaka till farfar och mormor.

"Den viktigaste faktorn i ett tryggt, harmoniskt och solidariskt samhälle är den gemensamma identiteten, vilken i sin tur förutsätter en hög grad av etnisk och kulturell likhet bland befolkningen. Av det följer att den nationalistiska principen - principen om en stat, en nation - är grundläggande för sverigedemokraternas politik.

Den nationalistiska principen bygger på idén om nationalstaten, att statens territoriella gränser ska överensstämma med de befolkningsmässiga gränserna. I sin ideala form är alltså ett sådant samhälle befolkningsmässigt homogent."

Hur gör du när du läser deras hemsida? Tittar på Jimmies leende på sida ett?

;-)

blombuketten
0

En annan slående sak är att, när man läser deras sammafattning, så är allt i korta stycken utom den delen som handlar om invandring. Den är jättelång. Man kan lätt se var själva "tyngden" har lagts i det partiet.

Att knåpa ihop vad man vill med arbetslöshet, sjukdomar, missbruk, äldrevård, sjukvård, trygghet osv osv är ingen större konst. Det kan vem som helst. Frågan är istället, hur ska detta gå till. Jag hittar inget konkret svar på detta.

De är också på det klara med att Sverige alltid haft invandring……det var då för väl med tanke på att hela Sverige är uppbyggt på just den saken.

Sarah
0

#42 Jag läste om samerna, men hittade inte det ni citerat. Jag tar inte saker från ett forum, som inte har källhänvisning, som fakta.

Att uppgå i en nation kan ta generationer. Det behöver inte endast handla om etnicitet utan även om kultur. Det står även en hög grad och inget om utrensning.

Istället för att vara nedlåtande går det bra att länka. Igen får jag be om en diskussion utan personliga påhopp. Tråkigt att det ska ligga på den nivån.

Det är lite sjukt att jag bli påhoppad som sd-sympatisör. Det jag sagt är att det är ointressant att lägga upp deras mål i ett inlägg för att visa på hur bra de är. Det av den anledningen att målen inte är intressanta, det är vägen dit som är intressant. De har liknande mål som alla andra utom att de uppnås genom att bli av med invandrare. Om det är så att de vill ha ett etniskt helt rent sverige utan invandrare flera generationer tillbaka, ja då är det ett sätt att nå målet för det samhälle som de eftersträvar. Man tror då att det är det sättet man kan uppnå det på. Ja det styrs förmodligen av ett hat mot andra och blir ett sätt att göra sig av med ett problem man anser finnas.

Sarah
0

#44 Tack, det är precis det jag sagt hela tiden. Att sätta mål är ointressant. Det är vägen dit. Hur ska det gå till.

blombuketten
0

#46. Nej, nej och åter nej. Jag har (om du nu menar mig) aldrig trott att du är SD-sympatisör. Inte en sekund Glad.

Det som tas upp ovan står på SD´s hemsida under fliken sammanfattning. Rätt intressant läsning då du kan se de andra partiernas tyckanden och tänkanden (ser ut som om de plockat lite här och lite där)  förutom vad gäller invandringen.

AndersE
0

#45 Jag har hela tiden gjort korrekta citat och hänvisat till (sd) hemsida där jag hämtat det. Kom inte och snacka om "ett forum, som inte har källhänvisning" när det är du som inte vill läsa. Undrar vem som hopar på..?

Jag föreslår att du nu går till (sd) hemsida och läser…

Länk!!!

Sarah
0

De sakerna har jag läst, men tolkar det faktiskt inte lika hårddraget som ni väljer att göra. Det är egna tolkningar ni gör att man ska isolera samer någonannanastans etc. Egna tolkningar att vi förmodligen skulle gå ur FN.

Igen, det är bara vägar till ett mål. Vilket är det jag diskuterat för hela tiden.

AndersE
0

#49 Ja, det här är ett politiskt forum. Det är väl rimligt att man berättar hur man tolkar ett parti? Jag skiljer tydligt på vad som är citat och egna slutsatser.

Men det är ingen tolkning att (sd) anser att samer är "icke-svenska". Det är ett direkt citat!

Sen tycker jag det är helt ofattbart att du menar att (sd) har samma mål. Vi talar om ett parti som beskriver det ideala samhället som befolkningsmässigt homogent. Om du inte inser att detta innebär att (sd) har totalt andra mål och visioner än alla andra partier - ja, då får jag ge upp mina försök att övertyga dig.

Däremot ger jag inte upp mina försök att öppna ögonen på andra.

blombuketten
0

#49. Jag har inte pratat om FN vad jag vet.

Jag förstår inte alls hur du tänker nu. De mål som SD sätter upp om det homogena samhället har jag aldrig, någonsin sett hos något annat parti. Faktiskt.

Som jag skrev ovan….om man läser SD´s sammanfattning så är det en lång utläggning vad gäller "nationalstaten" , "den homogena gruppen", "invandringen" osv. Där tar de också upp detta med att samer är icke-svenskar. Inget jag VALT att tolka, det står i svart och vitt. Läser man vad som står så bör inga kulturella skillnader finnas i det homogena samhället och då tycker jag inte att det är att hårddra när man säger att samerna, som har en annan kultur, och alltså inte räknas som svenskar, kommer att tvingas antingen ha samma kultur som oss, eller inte få del av det "svenska samhället". Inget nytt för samer i o f s, de har, genom historien, haft ett helsike med att överhuvudtaget få existera.

De andra målen i sammanfattningen är korta och som sagt, vem som helst kan rabbla upp dem. Det ser ut som saxat lite här och lite där från de andra partierna. T o m KD får vara med på ett hörn med tanke på att de säger att våra kristna ideal ska värderas. Annars är ju inte SD särkilt för just kristendomen.

Jag är alltid lika kritisk när jag läser vad partierna står för. Jag vill veta vad jag väljer för något. Brukar kolla vidare än bara det vanliga upprapandet som samtliga partier tror att Sveriges befolkning vill höra. Samma sak om och om igen. Jag vill ha tag på själva ideologin.

Håller med Anders i att SD inte alls har samma mål som de andra.

deia
0

Hi, All!!!

Sorry I've been out, I had to travel and came back sick, I hope I'll be ok soon.

But a short answer to Anders: Yes, I'd leave Sweden happy for knowing that this country would become a great Nation again, back in its golden days of the 60/70's. 

Anyway, that is NOT about the subject and, again, I ask you to respect and open a new topic about what you want to discuss.

For  exemple, try to say what is wrong about SD's goals above, explain why it's so wrong to wish better to Sweden and swedish people first of all. That would be constructive and about the topic propposed.

Let Sweden be swedish!

blombuketten
0

#52. Om man ska gå tillbaka till Sveriges glansdagar så ska man också ta i beaktande att Sverige blev välmående, med en industri som gick på högvarv, efter andra världskriget. Vi deltog ju inte i det kriget så vi hade mycket att bygga på. Så gott som resten av Europa låg i ruiner.

Krya på dig Glad.

Magnuz
0

Visst är det så. Annars hade Sverige varit lika kass som alla andra länder i Europa och egentligen borde vi skämmas och inte tro att vi är nåt. Svensk kultur finns inte utan består av en blandning av en massa annat. Invandrares kultur däremot är såklart helt unika och är självklart en berikning av de trista svenskarnas liv.

AndersE
0

#52 Mitt minna av 60- och 70-talen är bl.a. en stor arbetskraftsinvandring av vad vi då kallade "jugoslaver". Min systers bästa vän var dotter i en sådan familj. Inte så stor skillnad från idag. Mycket fördomar…

"explain why it's so wrong to wish better to Sweden and swedish people first of all"

För mig är det ovärdigt med ett land som inte vill alla sina invånare gott. Ett välfärdssystem som först frågar efter var din mormor var född, eller som undrar om du inte har för många sameknivar hemma. Det är inget mål jag vill att vi ska jobba mot. Måste jag verkligen förklara varför?

"Let Sweden be swedish!"

Ja, men då är vi överens! Typiskt svenskt för mig är att olika "sorters" människor samtalar tillsammans istället för att lösa problem med konflikt. Sverige har en unik och mycket gammal tradition av att låta alla komma till tals och att lösa problem tillsammans.

Ett exempel är ju att Framkrike bara hade tre stånd. I Sverige har bönder historiskt haft ett stort inflytande. Som t.ex. gjort att adeln haft mindre makt än i många andra länder.

Vi har också haft en lång tradition av att leva med starka vänskapsband med Finland. Ibland i gemensam nation, ibland som grannar. Trots språkliga och kulturella skillnader har vi ställt upp för varandra.

Typiskt svenskt tycker jag också är engagemanget för olika folk i världen. Engagemang för solidaritet och arbete i FN t.ex.

Kan vi bara hålla (sd) utanför riksdagen ska vi nog lyckas bevara Sverige svenskt. På svenska!

blombuketten
0

#54. Nu är du larvig. Om det är mig du svarat så kan jag lugnt säga att vi har mycket att vara stolta över i landet Sverige. Jag är mycket förtjust i mitt land och har heller inte sagt något annat. Skäms gör jag då rakt inte. Gör du? Ett av de fina egenskaper vi har i detta land är att vi faktiskt värnar om andra människan, även utanför Sveriges gränser.

Ja, den svenska kulturen är uppbyggd på mycket annat. Tänk bara på att så gott som hela Stockholm bestod av tyskar en gång i tiden. Det språk som mest brukades då var tyska. Ett historiskt faktum.

Det jag tar upp i #53 är också ett historiskt faktum. Sverige gick, efter kriget, framåt med stormsteg. Hela välfärden, kan man säga, är uppbyggd på detta faktum. Allas kulturer är väl unika, annars skulle det bara finnas en enda unik kultur och det vore trist. Alla människor är också unika med unika fingeravtryck t o m.

Vi hade under 50- och 60-talet en stor arbetskraftsinvandring bestående av bl a jugoslaver (som det hette på den tiden), italienare och finländare. På 70-talet kom också många latinamerikaner hit då det var väldigt oroligt på många platser i Latinamerika. Går vi bakåt så hade vi under kriget norrmän, danskar, judar och andra från Europa som kom hit. Längre tillbaka var det tyskar, valloner, fransmän som for hit och vi har en mängd ord från dessa som vi än idag använder. Norrland har en mängd ortsnamn, forsar osv som har sina namn efter samiskan.

[mingdie]
0

Let Sweden be swedish! What is swedish? Where do we set the date when we became swedish? How many of our big traditions can we call swedish? What I am trying to say is that it have never been a time when you can say that this is the swedish way.

Sankta Lucia is such a tradition. We are celebrating a catholic saint from Sicily. Is that swedish? Many are today celebrating Halloween. Would you say that it is swedish? Probably not but in 300 years time it may be part of swedish traditions.

Is our royal family swedish? A king whose ancestors came from France and who married a German girl.

Should we really keep our christian traditions that funny enough are mainly catholic borrowed from a faith that started in middle east? Isn't the norsegods more swedish? 

The swedish way is a mixture of traditions, beliefs and mentality that have evolved and is till evolving through our contacts with other cultures. We borrow traditions from these cultures. We marry people from these cultures. We learn new skills and change the way we work through our contacts with these cultures. Our language is constantly changing because of the words we borrow and always have from other cultures.

To be swedish means different things to different people so how can you say: Let Sweden be swedish!

Magnuz
0

http://www.e24.se/mankvinna/fart/bil/artikel_304915.e24

Undrar vad som sagts här om detta förslag kommit i Sverige? Norge har en prognos mot 11000 asylsökande under 2008 och detta oroar regeringen som vill vidta åtgärder. Sverige hade år 2007 36207 asylsökande och vår regering oroas inte ett dugg, tvärtom. Ser ni inte det absurda i svensk flyktingpolitik/debatt?!

blombuketten
0

#58. Nej.

AndersE
0

#58 "Ser ni inte det absurda i svensk flyktingpolitik/debatt?!"

Jo, jag tycker också mycket av det du skriver är absurt.

deia
0

Hi, all!

I'm sorry, I really thought I'd be better enought soon to read all the posts and answer them, but I'm not ok yet. I'm really sorry for missing the debate.

See you when I feel ok. Best wishes to all.

deia
0

Mingdie

And what about the swedish tradition of being honest, workers, responsible, respectful???

According to what you say, then let's just let Sweden 'developes' and become a latin-african-muslin country. Let's just open the border and end any rules to live here because the way it is today that is a wasting of time and money to have immitration department.

It will be great to become a country with unresponsible, desrespectful, deshosnet, lazy and/or violent people; with carnival 3 times/year, a large part cheating the system and everybody, just thinking about getting advantages and scaping from study, from work; giving birth to 6, 8, 10 children without any conditions; abusing women; attacking other people.

It's one point you and others just can't understand: We are NOT against ALL/EVERY immigrants. We are against deshonest, unresponsible, lazy, desrespectful immigrants just the same way we are against this kind of swedish also, but we can't export the 'swedish' problem which already is here and there are already too much problems to take care, that has a COST, it means money which Sweden will not be able to afford in the long run without strangling more the tax payers/system and decreasing the life quality, including the possibilities to those serious, honest, worker, responsible immigrant who just want a chance in life.

You harm the nice/serious immigrants when you make easy to the bad immigrants because you have to devide the resources for a bigger number, besides those bad immigrants cost much more because they don't contribute and still create problems.

If the rules are harder, when you see an immigrant here, you will know that immigrant is more probably to be someone serious, honest, worker, respectful, responsible because he/she could fulfill the hard rules for deserving to be here, that valorize the immigrants.

Sorry, I can't continue writing, I hope I could make clear enough.

deia
0

Anders

You are the extremist, so fanatic that you are blind, turn my words and just can't understand what is about.

We are NOT against ALL/EVERY immigrants. I can't be against ALL/EVERY immigrants or I would have to be against myself!

Can you understand this simple point first of all???

I'll try to make an effort to continue later.

deia
0

Blombu

Did you mean that the world(specially Sweden and Europe in general) is better today than it was 30/40 years ago???

AndersE
0

#62 Det finns - vad jag sett - ingen här som förespråkar avskaffande av regler och lagar, så varför argumentera med någon som inte är här?

#63 Om du med "vi" menar (sd) så konstaterar jag att du har fel. I (sd) vision om det ideala samhället finns inga invandrare och inga som inte har helsvenska rötter åtminstone ett par generationer tillbaka. Om du verkligen delar (sd) vision så borde du flytta någonstans där du hör hemma enligt (sd) vision.

[mingdie]
0

#62 I truly feel sorry for you that you feel the way you do because a small percentage of the immigrants behave badly. I know a lot of Swedes that are not honest, respecfull or responsible. They use the system to reap benefits that they shouldn't have and pay little or no tax. These are wealthy people with the same attitude and behaviour that you claim the immigrants have. What I am trying to get you to understand is that bad people can be found in all races and cultures. Sweden have their share of these bad people.

Whatever you say in the future Sweden will be a meltingpot of different cultures and races and I hope the children of today will be smart enough to work together in the future. I am sure of this as I see my son in his school with children from 35 countries where they all work together. We have alot to learn from our children.

deia
0

Great!!! Then, since it is so small percentage of bad immigrants, then there is no problem to make the rules harder because the big majority will be able to fulfill them.

And again, I never said there isn't bad swedish not all the immigrants are bad. What I say it's just Sweden doesn't need to import more bad people having already its own bad people to take care.

AndersE
0

#67 Vilka regler ska bli hårdare? Hur hindrar du "import av dåliga människor"?

Jag vet inte vad dåliga människor är. Däremot vet jag att människor kan bete sig illa.

deia
0

I meant that the way the rules are today is so easy to use, abuse and even cheat, then they are a joke, better not to exist since to pretend to enforce them has a high cost as also the integration system costs a lot and for nothing in reality since it's not good enough to avoid bad immigrants.

About nacionalistic principle of SD, you must remember that all  societies have diferents aspects (economic, social, cultural, politic, ethnic sometimes also, etc.). An homogenous society will be built by people with diferents aspects but still based on similar general aspects of the society as a whole by similar values for common goals.

To require a high degree (of ethnic and cultural resemblance among the population) doesn't mean 100%, in reality, the cultural aspect very often can easely compasate the ethnic aspect.

You like or not, nations with borders always will exist for their own protection, that is human nature as it's human nature to the similars to join in groups for making easy to live, to protect, to survive.

Besides, yes, there is ethnic group who is living here(and in other countries) and declarating clearly that they hate other people/culture and their goals are to destroy us, they make clear that they have no intention to integrate, it's just a question of having power. Should we wait them to get power to see what they will do against us????

Besides again, let's say that your nazi-SD could want an ethnic homogeneous society since you say that nazism is its root, then you must remember that comunism is the root of left wings factions and the main goal of comunism is to build an ideological homogenous society. Ah! And remember that the comunism's idol Stalin killed a lot of jews also!!!

Can we say then that all left wing parties are extremists???

Remember also that SD has thrown out every extremists who are disclosed by the party.

And who behaves bad is a nice person??? For God sake!!! You behave bad because you are a bad person.

For exemple:

- Immigrant without any prove where he/she comes from wouldn't be accept to apply, that would avoid them to throw way passaports. Besides dna test or any other tests for children enough to prove they are the parents.

- The immigrant (who needs any kind of public services paied by taxes) would have 2 years to learn swedish in public school and then get a job to get the permanent visa and he/she would work 2 ou 3 hours helping in some way while studying;

- Paid swedish school for immigrants who comes, for exemple, for marrying.

- The imigrant would have to live in the same city during 5 years or report to migration if he/she wants to move;

- It would have an avaliation of his/her integration after 5 years living in Sweden, including a swedish test and no police report, also prove he/she can suport him/herself and have a stable life;

- Criminal records would be reason to cancel permanent visa and thrown out.

Refugees would loose this condition if they travel back to their country while the reason there which made them refugees still exists.

- Ilegal immigrant couldn't apply for visa and ilegal immigrant helpers would loose even permanent visa. Swedishcitizen(immigrant or not) would pay economic penalty for helping ilegal immigrants.

Some exemples(MY ideas) among other rules which could be harder and always according to the economic situation of the country which could never affect the quality of public services and life here, it always would look first for the best interests of the country.

AndersE
0

#63 "You are the extremist"

Knappast, jag delar huvudsaklig politisk syn med minst halva Sveriges befolkning. Jag är på de allra flesta sätt en mycket typisk representant för det land jag bor i. 

Du däremot har en politisk syn som inte ens under dess glansdagar före och under andra världskrigets dagar tilltalat mer än en extremistisk minoritet i Sverige. Du har en politisk syn som är mycket osvensk. Kanske beror det på att du tagit till dig andra värderingar i det land du kommer ifrån?

Nu befinner du dig i ett land där du får leva och framföra även dina extremistiska åsikter. Du kan dock inte kräva, eller ens förvänta dig, någon sympati för dem.

Ijin
0

Dessutom är svergie rätt präglat att inte ha någon som helst kontakt med nazistiska åsikter efter andra världskriget… Om du kommer från brazilien kanske du inte har samma uppfattning om vad dom är.

deia
0

That was really great and it's worse if put together with that you are the one always trying to expel me from the forum because it's a swedish forum according to your words!!! Beatiful exemple of the tipical democratic swedish!!!

And my opinions must depend on my background??? Putz! Is not that racism??? The tipical swedish is too much superior to have opinions like mine!!! Would I be a tipical swedish if I agree with your and the swedish tipical majority opinion then???

Ah! The tipical democratic majority ditatorship. It sounds sooo comunist!!!

If I was a swedish, then I would be defending because I was a swedish. Since I'm immigrant, my defense of Sweden must be because my poor background where I couldn't express my opinions the way I can do it here.

How would the world be if nobody had dared to desagree??? We still would believe the planet is flat!!!

Your arguments are fantastic!!! I'm impressed!!!

Anyway, it's interesting again to see that anyone defending legal, honest, work, responsible, respectful immigrants is extremist!!!

Why don't you say exactly what is your opnions instead of attacking me trying to discredit my opinions since you just can't give objective arguments against them???

deia
0

Because I come from Brasil, then I must be ignorant and I don't know what nazism was???

interesting that you think that, I must tell you that then Brasil is a nazi country because basically those ideas I took from brazilian laws about immigration, I even made them softer and also took some ideas from immigration laws in South Africa, Mexico and Canada.

Great to know that the world seems to be nazi and only the tipical democratic swedish majority is correct!!!

Ijin
0

#73 You have not been grown up with the old people telling stories about the war, about people dieing. I havent said that i think Brazil is nazists, but i do not think that you take the word nazi with the same heavy tone as most swedish people do…

[mingdie]
0

#73 I don't think you are ignorant about Nazis as you come from a country that harboured a lot of Nazis after the war. Brazil became one of the few places where war criminals could live in peace with their stolen money.

An homogenous society will be built by people with diferents aspects but still based on similar general aspects of the society as a whole by similar values for common goals.  I am sorry Deia and it may be the language barrier, but this is not what SD say they want.

"Den viktigaste faktorn i ett tryggt, harmoniskt och solidariskt samhälle är den gemensamma identiteten, vilken i sin tur förutsätter en hög grad av etnisk och kulturell likhet bland befolkningen."

If you read the above you will find the words "hög grad". That doesn't mean people with different aspects or similair values. That means "people like us."

deia
0

I already explained how I understand this point:

To require a high degree (of ethnic and cultural resemblance among the population) doesn't mean 100%, in reality, the cultural aspect very often can easely compensate the ethnic aspect.

Look, I've had contact with SD members many times and they were very friendly, not only polite, as I've said before. Besides, I don't read what they write with a suspitious mind like they are my enemies.

Besides again, SD defends the same moral, social, economic values which I do and I'd like to see in my country(Brasil), it defends the best for Sweden even if that perhaps could mean the worst to me later, the important is the best for the country because, if the country gets bad, gets destroyed, that would be much worse not only to me, but to its population, it would be one more country needing help in this world already so saturated of problems, wars, miseries.

It's better to help less people without strangling the country and to help who is seriously commited with the country that then will become one more to work and contribute, increasing the resouces to always continue helping others.

It's not because it's so easy to criminals to hide in Brasil that I know about nazis. There are schools and books in Brasil, I studied, I like to read, it wasn't by experiense of meeting a nazi that I learned about nazism.

Besides, it's not me who always starts talking about nazis here, I just answer acusations about SD being nazi.

deia
0

First of all, it was you who implied that my opinions are based on my lack of knowledge because of my roots and that means that you assumed I should be ignorant about nazis because of my roots in a 3o. world country.

Yes, you said Brasil is nazi without knowing you were saying that just because you implied that my ideas are nazi ideas without knowing that those ideas are based on the brasilian laws and other countries.

Pay attention in the sequences's connections, please.

And since when does swedish people have any reason to have trauma about the 2o.WW and nazis??? For hearing about???  Then Sweden should have much more trauma, even panic, with communism since Russian was a serious threat for a long time and everybody knew how much cruel communists are. Or did you never hear about this???

AndersE
0

#76 "SD defends the same moral, social, economic values which I do and I'd like to see in my country(Brasil), it defends the best for Sweden"

Inget kan vara mera fel!

(sd) må stå för samma moral och värderingar som du har. Dessa delas dock bara av en liten extremistisk grupp människor. Om dessa skulle få ett inflytande över detta land skulle det innebära slutet för det Sverige jag älskar. Som jag ser det är ett ökat inflytande för (sd) ett av de absolut värsta hot Sverige skulle kunna möta.

(sd) försvarar inte något bra för Sverige. (sd) står för något som vi har kämpat mot i århundraden. Jag är stolt över att vi lyckades hålla dessa krafter undan så länge. Det finns ingen orsak att ge upp kampen nu.

Historisk tillbakablick

deia
0

#78 "Inget kan vara mera fel!"

You really like to accuse others of what you do. You accuse me of being extremist, but you are the one who uses to judge my opinions and with the arrogance to think that you know best what is right or wrong!!!

I defend my opinons without saying your opinions are wrong, without judging them.

I defend basic society values: honesty, work, respect, responsability.

May I? Or is that so hard to you to respect this?

If you disagree and dislike those values, it's your problem. I live based on them and that has worked very good to me and everybody who I know and also live as I do. it's right to me, maybe it's not right to you.

AndersE
0

#79 Tyvärr - jag föraktar (sd) som parti och dess värderingar. Jag kommer alltid att motarbeta det, och dem som vill stödja det.

"I defend basic society values: honesty, work, respect, responsability." Nej, så länge du talar för (sd) så anser jag inte att du gör det.

Det är långt ifrån bara mitt problem. Precis som nazismen var långt ifrån en enskild individs problem.

deia
0

I can't speak for SD, they didn't ask me to, I just found in their values the same values which I defend.

It's also your problem if you consider or not what I do and it's very stranger then that you just can't ignore me.

One of the very few nazis I met here is you who just can't respect diferent opinions and start attacking the person when you don't have arguments.

Remember your racist post to me above #70:

Du har en politisk syn som är mycket osvensk. Kanske beror det på att du tagit till dig andra värderingar i det land du kommer ifrån?

Prove, give only one exemple of a society which functions well without basic values like honesty, work, respect and responsability.

Besides, which is your party? Which values and rules would you enforce?

Ijin
0

#77 No, I haven't said that Brazil is a Nazi contry, and if you imply that I have to say that your lying. It was you that said it had roots from there. Its quite simple, just that you refuse to understand what im saying. Im saying that people that haven't hurd the stories, or have the "nazi hate" in the blood, cant possibly understand or feel the same way as someone who has been grown up with it.

isakl
0

Deia:

There is nothing majorly wrong with the goals you have presented in your initial post. The problem is, that is is simply a wish list that could easily have been written by just about anyone, regardless of their political views and values. Your list does not include any of the more controversial goals of the party, some of which are barely even constituational. The Swedish constitution clearly states that government should strive to preserve and encourage cultural and religious minorities and differences, whereas the political policies proposed by Sverigedemokraterna work toward eradicating cultural differences by means of either A) assimilation or B) the deportation of those who cannot be assimilated.

Your initial post leaves no room for argument, because it doesn't present any ideas or views that aren't shared by practiaclly everyone.

deia
0

Then you don't understand what you read and less what you are saying.

Ijin
0

#84 Then I want you to mark the lines in which im saying that.

deia
0

Isakl

My intention was that we could discuss little by little and I just took in the order they are in SD's site. Besides I hoped that others would also open topics about other parties as I said before.

Then we can say that the other parties all just have a simple wish list also. Worse that some of their wishes have became reality hiding the true consequences.

For exemple: Why is it close to impossible to find the total costs for immigrants? Why is there not a central file with all the costs together where anyone could check whenever? It's to make hard to someone research and really check how much has been spent only with immigrants. It's impossible to research the costs in 3 diferent levels of government.

And why is it so bad to wish the preservation of Sweden as a swedish country? It's this way in most of the countries, they all try to preserve their cultures. Read the immigrations laws of other countries. Besides, look the historical exemples, one just now in Serbia. Even those historial/ethnic brothers are killing african immigrants in South Africa! Those are things which can easily happen here in the future, but the worse is that probabily it will be attacks agains swedish people to take over at least part of the country.

I understand that it's natural to similar people to join for being easier to live, for protection and survival. I can't understand why swedish(and european) people can't have this right since it's well known all the claims in Africa, for exemple, against white people living there until they were expeled and one of the arguments was to preserve african culture.

Right now in Brasil there is a fight of indians wanting to expel brazilians from where they decided it's their territory and the main argument is to preserve their culture.

Why can't Sweden preserve its culture?

Doesn't metter the best wishes and intentions we can have because nothing will change that there are groups who just don't want integration and they declarete this clearly in tv, imagine what else they intend to do since they dare to declarete this in tv, recorded! I've read oficial sites of groups saying clearly that they despise our culture and worse because their site sounds nice until you read deeper. I'll research again to show you.

AndersE
0

#81 Jag har inte skrivit något rasistiskt!!!

Det är inget fel på "honesty, work, respect and responsability" och det är värderingar som jag kan förknippa med alla demokratiska partier i Sverige, men knappast med (sd).

Som #83 skriver - (sd) politik och vsiioner strider mot några av de mest grundläggande fundamenten i svensk syn på demokrati och mänskliga rättigheter.

Själv betecknar jag mig liberal. Det innebär bl.a. att jag önskar personlig frihet. Ett förtryckarparti som (sd) som inte respekterar de grundläggande principerna för ett fritt demokratiskt samhälle ligger mycket långt från mina ideal.

Jag vill leva mitt liv så fritt som möjligt - inom lagens ramar. Jga vill välja t.ex. livsåskådning, jag vill ha möjlighet att bosätta mig i ett annat land, jag vill välja vilka människor jag vill umgås med, jag vill kunna äta den mat jag tycker om, roa mig med de fritidssysselsättningar jag tycker bäst om.

Allt detta vore omöjligt i ett land styrt enligt (sd) vision om sitt "ideala" samhälle. Att bekämpa det är oerhört viktigt!

isakl
0

deia:

Of course all the political parties want the same thing; I'm sure everyone wants a safe learning environment for our chidlren, good health care, and a society where our elderly are allowed to live out the remainders of their lives with dignity.

There is nothing wrong in wanting to preserve our culture. Our right to do so is even guaranteed in the constitution.  However, there is a big difference between simply wanting to hold on to the traditions and values we share and trying to impose them on others. The idea that we must rid ourselves of all foreign influences in order to preserve swedish culture is curious; do SD really believe the swedish culture to be so weak and fragile that it cannot withstand outside influence? I do not.

I'm sure there are many religious groups in sweden who prefer not to be integrated. As long as they pay their taxes and don't break the law, it's no concern of mine.

deia
0

It's not to impose on others. Immigrants can go back to their countries if they don't like swedish culture or whatever or just to keep their culture inside their homes without disturbing others and without breaking any law exactly like any a swedish can do also and people can do in many other countries when you are not satisfied.

I don't see in this way that SD thinks swedish culture is weak. I understand that, because of the exemples we all have seen in History, SD just wants to avoid a big problem in the future if other cultures grow so much inside Sweden that it could become strong(by the number and even diferent cultures could join with similar goals) enough to start a conflict with swedish people.

We already have seen here how much they already started demanding changes in many diferent traditional things here and swedish people are more and more intimidated and/or giving wings to them as I already have seen people discussing, f.ex., about not having the gymnasium ceremony in the church anymore; special food at achool for religions reasons which is an extra cost to society; demanding special swimming pool only to girls; not to have swedish flag at schools anymore and other things which even they already got to enforce in other countries.

We bring our way of living from our countries, we can affect a very smal universe(some relatives, some friends at school, at work) today and without integration in swedish culture, yes, we can change and even destroy swedish culture by time and number of people. How long could that delay? 10 Generations??? We don't know, but for sure it's possible and it's that possibility that must be at least reduced, in reality, it just can be reduced now because the process already went too far in my view, it's already too many immigrants and giving birth to more who always will carry at least part of their roots and always transfer to the next generation.

How many births per swedish woman? How many births per latin american, african, arabic, asian womem? Make the accounts to 10 generations ahead and compare the numbers.

The problem is nobody can guarantee they will not try in the future, then it's better to prevent. If we could be sure, things could be diferent, but History has been a good lesson from other cultures which disappeared by force or at least lost part of their own countries.

[mingdie]
0

#89 For God sake Deia. A culture is not static. It is forever changing and evolving. You can't stop that. The swedish culture of today is vastly different compaired with 100 or even 50 years ago.

The swedish culture will never be destroyed. It will change overtime, maybe slow maybe fast but it will still be the swedish culture.

Once before I tried to tell you that the swedish culture of today is a culture borrowed from different cultures and religions through the ages but you don't want to accept that.

Please tell me what the swedish culture is.

deia
0

I'm talking about more than simple natural changes like it uses to happen and you refuse to understand.

I think you should tell what the swedish culture is, I'm not swedish.

But then let's wait and see.

blombuketten
0

#91. Läs inlägg #90 en gång till så ser du att mingdie just försökte förklara om den svenska kulturen.

deia
0

No, he didn't explain. He just said swedish culture of today is a culture borrowed from different cultures and religions through the ages.

Which different cultures and religions? Which aspects?

[mingdie]
0

#93 I have explained before Deia. I gave you a few examples in #57.

If we go back to the times of the vikings. A new religion that originated in the middle east apperead called Christianity. That was a big change for the culture of the nordic countries. A lot of our traditions like Lucia, Semlor(fettisdagsbullar) and påsk are from that catholic time in our history. Then came an angry little priest from Germany and changed the way we looked at religion. So now we jumped on the bandwagon and called ourselfs lutherans.

Can you see the changes Norsegods-Catholism-Lutherans and now the muslims are making inroads. They believe in a arab guy called Muhammed and the Swedish church believe in a jewish guy called Jesus.

When it comes to culture we have borrowed traditions and values from a lot of different places such as middle east (christianity), Turkey, Italy, France, England, Holland and of course the USA. This have all melted in to what we today call the Swedish culture that you want to save. Turkish kåldolmar, Arabic kaffe culture and so on

I hope you understand what I mean now. If not then I don't know how to get the message across.

deia
0

Mingdie

Yes, you did, I didn't remember #57 and I read it again now.

And I told you: #91 - I'm talking about more than simple natural changes like it uses to happen.

Are you implying that it's natural and just to let the influenses and consequents changes grow and melt together until Sweden and (who knows?) the whole world become non-christian or anything else?

Do you imply that we can't avoid nor, at least, slow down those chagens or guide them not be so extremist that a civilization desapears like it has happens before with other civilizations?

Sorry, but I don't think I really understand you point.

[mingdie]
0

#95 Now we are getting somewhere. Yes the changes in the fabric of our society is natural. Sometimes it is slow and other times it is much faster. Their is one thing that have never worked in a free country and that is to try to slow the process down.

I don't see that most immigrants to Sweden are extremists and they and specially their children will assimilate in to the so called Swedish culture. During this process they will bring new idees and ways and some of these will be embraced by the Swedish people that will lead to the forever changing culture of Sweden.  

As to your, I guess fear, that the whole world will become non-christian. That is highly unlikely but if it happens I hope it will be taken over by budhism. As for the christianity and, my guess again that you are talking about islam, I detest what both of their beleivers have done in the past in the name of god.

deia
0

Yes, it's fear, but fear of violence. We can hope that is highly unlikely, we can work to persuade, at least, not to happen in a violent way, a natural way of assimilation of each other would be the best way. Naturally embraced by the people is ok.

I don't see them also like most is extremist, in truth, they aren't, at least, aparently, but they use to join, stand for each other and also to be violent against their owns if disagree. That makes me afraid.

At first, it could be islam for the exemples we have seen and for what many of them say clearly, but I'm not so sure that other groups wouldn't join, not with them. It's growing away too much and too fast. I just think it's something to keep an eye.

I believe that we can try to talk, to negociate and be tolerant with intolerant people as a try to show them that they must respect diferences. But a point arrives when we have to give them their own poison of intolerance back to stop them. Before this point, it's better to be careful and see ahead.

I hope religions will not exist in the future. I believe in a rational creater from an away, away much more developeted civilization beyond our understandings. I don't believe in a mystical god full of mysteries and complications like christians believe and I don't like any religion which I've known, I never read about budhism.

Their is one thing that have never worked in a free country and that is to try to slow the process down.

Could you explain this point better, please? Then, what to do? Should a country just cross the arms and accept bad aspects of other cultures to be assimilated by the people?

I'll give an exemple with brazilian people to ilustrate what I wander abaou.

As I said before, it's in our culture(not that every/all brazilians behave so, but a large part, yes) that to be dishosnest and cheat to get advantages is to be smart, many brazilians talk about cheating others proudly when I think it's something to be ashame of, yet many times it's not ilegal, just imoral.

Let's say that 1 million of brazilians lives here and this behaviour starts spreading and assimilating by young people(very easy to influense). What to do?

Or an more simple exemple: In Brasil, the country stops 1 week for carnival and now 2 or 3 times a years in some cities, people just don't go to work, everything becomes a mess, a lot of drugs, prostitution, crimes, violences, accidents and even carnival-babies(born 9 months after carnival).

Again, 1 million of brazilians making carnival here every year, that starts assimilating and influencing the people here, always specially because easier, young people (who is the future of the country). Should carnival just be accepted? What would the consequences be in the future, in some generations?

And I'd like to know what you think about what happened in Serbia/Kosovo.

Mingdie, I want you to know that it's nice to talk to you, very constructive. Sometimes, there are problems because english is not our language and swedish is not mine, for this, I ask so much, write much more, repeat and repeat. Thank you.

[mingdie]
0

When it comes to religion I am not to concerned. Islam is going through a period not unlike what christianity have gone through. Religion is all about keeping the masses inline and to do that you keep them uneducated and brainwashed. In the old days the peasents where not allowed to read the bibel.

With Islam you will see a change in attitude among their followers as they get better educated and with more contact with the western world. Their is allready many women inside Islam that is working for a change. The girls in Sweden who is now under the power of their fathers will slowly break out of this grip. The brothers as they get better educated and influenced by their western friends will also star to change and refuse to be part of the old system.

These changes take time but it will happen.

deia
0

Yeah, but still christianity dominated, imporsed and assimilated most the places where it infiltrated. I'm not so sure that islam will assimilate western cultures instead of trying to impose its as they already have that as their main goal.

And I'd like to know what you think about what happened in Serbia/Kosovo.

[mingdie]
0

#99 And now christianity is loosing its hold as Islam will in the long run when people get educated.

Serbia/Kosovo That war had nothing to do with religion, only about power and you have to go back in history to see where it all started. The only thing I have to say about that war is that it will be one of these shamefull pieces of history for the other European countries and UN. I often think about it when people are against the USA. If it hadn't been for USA at that time where would it haved stopped.

deia
0

_I often think about it when people are against the USA. If it hadn't been for USA at that time where would it haved stopped.
_

And not only once, many times USA has avoid big problems to grow endlessly.

AndersE
0

#101 Precis. Det är tur att vi har detta stora mångkulturella land.

deia
0

Multiculture country in the base, when it was discovered which is very diferent of immigration today which we are talking about.

And there in the beginning when a lot of diferent people went to America, before it became a stablished and organized country, there were many fights because of culture diferences, even fights and extermination of the natives already living there and remember the colonists were the most from western Europe, with diferent religions and cultures, but still without that very far opposite diferences.

The africans, who were completely from other diferent cultures, became slaves there, also always remembering the true History so much hidden that the africans were themselves who arrested and sold other africans as slaves.

Don't mix colonization of a new discovered land with immigration now. Immigration today is not to colonize a new land.

deia
0

I was reading again.

Did you mean that you don't agree with the separatism in Serbia/Kosovo?

Why is it shameful to Europe/UN?

AndersE
0

#103 Du kan rabbla hur mycket historia du vill.

Det förändrar inte att världens mest framgångsrika nation är ett exempel på ett mångkulturellt land.

deia
0

Then don't worry about what I say.

AndersE
0

#106 Sorry, vill du sprida din propaganda oemotsagd har du kommit till fel forum.

Ijin
0

Så sant så. Det är ett forum, inte ett propaganda center. Här ska man få mothugg, och finslipa sina ideer;)

deia
0

What people ca say and do when they don't have arguments anymore!!!

AndersE
0

#109 Ja, brist på argument hindrar i alla fall inte dig…

deia
0

You don't argument, you just try to discredit me as always even personally.

AndersE
0

#111 Ingen behöver misskreditera dig. Du klarar det bra själv.

deia
0

Good! Then let me do it alone and you just argument rationally. Deal?Skrattande

Then let's go back to the discussion.

At #68, you asked me: Vilka regler ska bli hårdare? Hur hindrar du "import av dåliga människor"?

I answed you at #69 with some exemples of rules which could be harder.

At #81, I asked you and you never answered:

Which values and rules would you enforce?

Ijin
0

#113 Perhaps he doesn't think any rules should be harder?

deia
0

Then he could say that clearly.

Ijin
0

#115 Why would he? Your very in to judge people and guessing instead of reading the facts…

[mingdie]
0

#86.

Right now in Brasil there is a fight of indians wanting to expel brazilians from where they decided it's their territory and the main argument is to preserve their culture.

Why can't Sweden preserve its culture? 

I didnt see this before. Sometimes your view confuses me. That must mean that Samerna should kick the rest of us out. Not us kicking the immigrants out because we are immigrants to.

deia
0

Anders is an adult and can talk for himself.

Besides, after you wrote in this level which it just was ridiculous, then I checked your profile and undertood it's to waste time to talk to you:

'Just to read and think'

#12- Översättningarna hon sysslar med skapar ju ofantliga fel, och hela skiten blir bara blajig för det.

Then please, spare me!

deia
0

I meant to show that a group can start trying to expel people claiming for culture preservation and that also swedishes(and europeans) should have the right to preserve their culture, then I gave this in Brasil as an exemple of a small group inside a country is trying to expel brazilian people from an area claiming that is to preserve the culture, but brazilian culture(in Brasil as a nation) is not only indian(natives) culture, it's a mix of indian(natives), african and portuguese cultures as swedish culture(in Sweden as a nation) is not only samerna culture.

At #104, I think you missed:

Did you mean that you don't agree with the separatism in Serbia/Kosovo?

Why is it shameful to Europe/UN?

[mingdie]
0

#119 What I meant was that Europe stod on the sideline and did not go in to protect the people. Not until USA got involved did something happened.

deia
0

Who was attacking who? Who should Europe have protected?

Sorry that I'm not understandingGenerad.

Ijin
0

#118 Weak;)

Magnuz
0

#120 And what du you suggest Europe´s countries should have done about the war in Kosovo without the support of the US and NATO?

jen
0

En fråga till er som röstar på SD 

Hur vill SD göra med skattepolitiken, vården,a-kassa,sjukpenning och arbetsmarknadsfrågor?

Jag hittar inte så mycket om dessa frågor på deras hemsida.

AndersE
0

#124 Jag måste få svara….!

• skattepolitiken - utvisa alla invandrare. De kostar så mycket så sen kan vi halvera skatten
  • vården - utvisa alla invandrare så kan vi fördubbla resurserna i vården
  • a-kassa - utvisa alla invandrare och avskaffa avgiften
  • sjukpenning - utvisa alla invandrare och fördubbla sjukpenningen
  • arbetsmarknad - utvisa alla invandrare som tar våra jobb så försvinner arbetslösheten

:-)

jen
0

Det lät ju smidigt och enkelt sätt ;)  *ironi*

blombuketten
0

#125. Glad.

#124. Intressant egentligen, för det eftersökte jag i en annan tråd där också SD diksuteras. Det enda som de personer som tycker SD har något att komma med, pratar om är ju invandringspolitiken. Ingenting annat. Då slås man ju onekligen av tanken, är det bara av den orsaken de röstar på SD? På så vis blir ju det som Anders skriver ovan ungefär som de tänker Fundersam.

jen
0

ja, jag skrev också  en annan tråd att det börjar bli tjatigt om dessa invandrartrådar eftersom så fort man pratar om partiet SD så tas bara den frågan upp!

märkligt? Ska det partiet bara ha EN fråga om de hamnar i en regering? (hoppas det aldrig inträffar)

AndersE
0

#126 och 127 Jag tror det är så. Det som oroar mig är att det finns människor som har (kanske sunda) invändningar och betänkligheter vad gäller invandringen. Och sedan röstar på (sd) för att de är de enda som riktigt snackar om de frågorna…

Vad de missar är ju vilken långsiktig och otäck utveckling mot ett nazistliknande Sverige man samtidigt stöder.

På sitt sätt var Wachtmeister och Bert bättre. De hade inga djupa ideologiska tankar om etnisk rensning och liknande utan satte helt enkelt offentliga ord på sådant som många tänkte.

Magnuz
0

Eftersom det du nämner i huvudsak handlar om statens finanser så har Anders rätt. Om vi räknar lågt, enligt officiella, gamla, siffror, så kostar invandringen ca 50 miljarder.

Dessa 50 miljarder kan fördelas på det du nämner i godtycklig omfattning. Svårare än så är det inte. Självklart kommer det inte att infinna sig 50 miljarder i statsbudgeten över en natt, men gradvis kommer det att bli bättre.

Sen är det ju så att du naturligtvis aldrig varit inne på SD:s sida och letat utan enbart slänger ur dig denna fråga då dina fördomar om SD säger att man inte har nån tanke på dessa frågor. Då merparten här inte verkar förmå att ta reda på saker så får jag väl klippa och klistra då;

"Skatter

Skatt ska tas ut av kommun, landsting och stat för att finansiera den offentliga servicen och garantera den medborgerliga grundtryggheten. Beskattning ska ske på värdeskapande och inte på ägande. Av rättviseskäl ska skatt tas ut efter bärkraft, vilket innebär progressiva skattesatser främst beträffande inkomstskatten. Skattepolitiken får dock inte vara utformad på så sätt att den tar bort incitamenten för företagande och flitighet, eftersom det är det privata företagandet som lägger grunden för en gemensamt finansierad välfärd.

Det finns ett egenvärde i ett lägre skattetryck, eftersom det ger människor mer valfrihet i sina liv. Dessutom kan vi inte ha ett skattetryck som är avsevärt högre än vår omedelbara omvärld, eftersom det innebär att Sverige och svenskarna missgynnas i strävan efter tillväxt, ägande och välfärd. En sänkning av skattetrycket från nuvarande nivå är därför nödvändig på sikt. Skattesänkningar ska vara inriktade dels på att öka tillväxten och stimulera företagande, dels på att förbättra situationen för låginkomsttagare. En viktig princip vid skattesänkningar är att de genomförs efter säkrad finansiering så att budgetunderskott undviks.

Inkomstskatt
För löntagare ska skatten vara progressiv, dock till en viss gräns. Ingen löntagare ska behöva betala mer än 50 % i marginalskatt. I övrigt ska sänkningar av inkomstskatten i huvudsak rikta sig mot låginkomsttagare. Som ett led i detta vill Sverigedemokraterna höja nivån på grundavdraget. För att möta den demografiska utmaningen måste den faktiska pensionsåldern öka. Den fastslagna pensionsåldern ska dock kvarstå. Istället kan man ge äldre människor med förmågan att fortsätta arbeta incitament att göra så genom successiva inkomstskattesänkningar.

Egendomsskatter
Förmögenhetsskatten missgynnar svenskt ägande och leder till ökat utländskt ägande av svenskt näringsliv och måste därför slopas.

Boende är ett basbehov, men beskattas idag som om det vore lyxkonsumtion. Den slopade förmögenhetsskatten reducerar boendekostnaderna och uppmuntrar till sparsamhet och amortering av bolån. Utöver detta vill vi sänka fastighetsskatten för att därmed undvika att människor tvingas bort från sina hem då marknaden driver upp taxeringsvärdet.

Generellt sett utgör skatt på egendom en kränkning av äganderätten. Dessutom innebär den en urholkning av den kapitalbas varpå det svenska ägandet vilar och vår målsättning är därför att dessa skatter ska avvecklas eller sänkas.

Bolagsskatt, utdelningsskatt och reavinstskatt
Bolagsskatten är i Sverige relativt låg och bör förbli i närheten av dagens 28%. En mindre höjning kan accepteras om det är nödvändigt för att finansiera andra angelägna sänkningar. Utdelningsskatt och reavinstskatt missgynnar svenskt ägande, är tillväxthämmande och ska därför avvecklas. Tillika hämmar reavinstskatten rörligheten av kapital på marknaden.

Arbetsgivaravgifter
Redan idag innebär arbetsgivaravgiften en viss utjämning mellan kommunerna, eftersom löneläget i storstadskommuner i allmänhet är högre och därmed leder till högre arbetsgivaravgift. Sverigedemokraterna kan tänka sig att utöka den effekten genom en sänkning av arbetsgivaravgiften för företag med arbetsplatser i glesbygdskommuner. Denna metod, som syftar till att motverka regionala ekonomiska skillnader, är att föredra framför den nuvarande kommunala utjämningsskatten vilken minskar incitamenten för kommuner att hålla ordning och reda i sina ekonomier. Dessutom ska arbetsgivaravgiften för ett företags 10 första anställda sänkas. Detta är ytterligare ett sätt att stimulera tillväxten samt att verka för en decentralisering av näringslivet, vilket är ett genomgående tema i Sverigedemokraternas ekonomiska politik. Totalt är avgiften dock en av de största inkomstkällorna för staten, vilket innebär att stora sänkningar kan bli svåra att genomföra.

Moms
Sverigedemokraternas inställning är att moms på baslivsmedel ska vara lägre än på överflödsvaror samt på osunda och ohälsosamma varor. Detta är både en fördelningsfråga och en fråga om främjande av ett sunt leverne.

Grön skatteväxling
Sverigedemokraterna har en ekologisk grundsyn och vi sätter stort värde på en välmående natur och miljö. Vi vill upprätthålla och om möjligt höja skatterna på all miljöskadlig verksamhet för att istället tilldela resurser till forskning som utvecklar miljövänliga energikällor. Ägande av elbilar skall vara förskonat från fordonsskatt.

Handlingsplan för äldreomsorgen

2007-05-19, 18:30 | Av sverigedemokraterna.se

Antaget vid riksårsmötet den 19 maj 2007.

En sorglig utveckling…

Den moderna äldreomsorgen startade i Sverige under 1950-talet när hemtjänsten i eget hem introducerades. Dessförinnan var en plats på ålderdomshem den enda äldreomsorg som samhället kunde erbjuda. Hemtjänsten för gamla blev snabbt efterfrågat av alla samhällsklasser och inom några år fanns den nya servicen i flertalets av landets kommuner. Antalet äldre som nyttjade hemtjänsten ökade kraftigt från 1960-talet till slutet av 1970-talet, då närmare en fjärdedel av ålderspensionärerna fick hemtjänst någon gång under året.

Sedan dess har antalet personer med hemtjänst successivt minskat. Samtidigt har personer som är 80 år eller äldre, där majoritet av hjälptagarna finns, tredubblats sedan 1960. Antalet vårdplatser på sjukhus, där huvuddelen av patienterna är äldre personer, har också minskat. Mellan 1992 och 2003 minskade antalet platser inom geriatriken med 69% och inom medicinen med 27%. Även antalet särskilda boendeformer har minskat.

Vad är det för liv som erbjuds våra gamla?

Svenskarna är ett av de folk som blir äldst i världen. Bara under de senaste tjugofem åren har medellivslängden ökat med fem år bland män och drygt fyra år bland kvinnor. 1,6 miljoner svenskar är idag ålderspensionärer, en andel som successivt ökar. Men vad är det för liv som erbjuds våra gamla?

Även om många fortsätter att leva ett rikt liv långt in på ålderns höst, så innebär ålderdomen också en ökad risk för ohälsa och isolering samt social och ekonomisk otrygghet.

En rad rapporter och medieinslag har visat att tragiska fenomen som vanvård, undernäring och tristess tyvärr har blivit vanliga inslag inom den svenska äldreomsorgen. Äldreomsorgen är sedan länge inte dimensionerad för att omfatta social omsorg. Endast en liten del av de äldre får en omsorg som även innefattar sociala behov.

Kraftfulla åtgärder behövs
Sverigedemokraterna kan inte acceptera att äldre skall sluta sina liv i social isolering eller att människor känner stark oro för att bli gamla på grund av brister inom omsorgen. Alla människor skall kunna åldras med värdighet. Den dag man får svårt att klara sig själv skall samhället gå in och erbjuda den hjälp som behövs, för att den äldre skall kunna fortsätta leva ett tryggt och meningsfullt liv. De äldre ska ha rätt att kunna bo kvar i sin invanda miljö, även om vård- och omsorgsbehov ökar, ingen ska tvingas till ett uppbrott från vänner och anhöriga.

Därför måste äldreomsorgen vara väl utbyggd med hemtjänst, hemsjukvård, nattpatruller, dagverksamhet samt ett rikt utbud av olika boendeformer. Tex. gruppboende, vårdboende men även trygghetsboende som framför allt är till för att tillgodose de äldres sociala behov där ensamhet och isolering dominerar. En grundförutsättning för att detta skall bli möjligt är en ökad personaltäthet. De äldre i Sverige förtjänar att få tillgång till världens bästa äldreomsorg.

Det frivilliga engagemanget måste tillvaratas
Frivilliga organisationer som Röda Korset, anhörigföreningar och andra volontärs insatser är viktiga resurser som måste tillvaratas. Organisations- och föreningslivet i Sverige har en stark ställning tack vare vår unika folkrörelsetradition.

Den absoluta merparten av alla svenskar är medlemmar i minst en förening och undersökningar har visat att viljan att bidra med frivillig, social insats är stor. Det finns således ett stort frivilligt engagemang som bättre kan tas tillvara i syfte att förbättra våra äldres livskvalitet och bryta den sociala isolering som många äldre lider av.

Klassmorfarsystemet har blivit en framgång inom skolan. Vi vill implementera samma system inom äldreomsorgen genom att införa äldrestödspersoner. Genom att utföra uppgifter som inte hör till vårdpersonalens arbete som att följa äldre med på promenad, läsa högt ur böcker och tidningar, ta sig tid till att lyssna samt sitta ned och prata, eller hjälpa till med alldagliga sysslor blir äldreomsorgen mer mänsklig och guldkantad. Äldrestödspersoner som är tillgängliga och skapar en kontinuitet blir dessutom ett stöd för personalen då de lär känna de äldre på ett helt annat vis än personalen har möjlighet eller tid till.

Nationella kvalitetskrav
Nationella kvalitetskrav inom vård och omsorg måste införas och får inte underskridas. Kommunens eller stadsdelens ekonomi får inte vara avgörande för vilken kvalitet av vård och omsorg de äldre skall få.

Vård och omsorg skall kunna bedrivas i såväl privat som offentlig regi. Särskild vikt skall läggas på vårdkvalitet vid upphandlingar.

De nationella kvalitetskraven, som måste uppfyllas, ger en ökad möjlighet att bedöma personella och ekonomiska behov samt att synliggöra brister. Detta skulle öka tryggheten för de äldre och deras anhöriga och tydliggöra vad de har rätt att kräva och förvänta sig av äldreomsorgen.

Äldreskyddsombud bör finnas i varje kommun som ser till att de nationella kvalitetskraven uppfylls. I de nationella kvalitetskraven skall ingå:

• Rätten till medicinsk kompetens. Innebärande bland annat rätten att få rätt läkemedel i rätt dos i rätt tid, samt att det bör finnas en läkare som är specialiserad på åldrandets sjukdomar och problem knuten till varje vårdboende och till varje hemsjukvårdspatient.

• Rätten till ett värdigt omhändertagande. Innebärande bland annat att de äldres integritet och självbestämmande skall respekteras genom att de görs delaktiga i planeringen av sin vård och omsorg samt rätten att mötas av personal som förstår och talar begriplig svenska och är införstådd med svenska seder och bruk. I de fall där det är möjligt skall möjligheten att få vård på modersmålet också gälla de äldre invandrare som av ålders- eller sjukdomsrelaterade skäl inte längre kan kommunicera på svenska.

• Rätten till en god och näringsrik kost. Innebärande bland annat att kosten skall vara nylagad, varierad och smakrik samt att måltiderna skall vara jämt fördelade över dagen, att man bör få äta när man önskar och att nattfastan inte skall få överstiga 11 timmar.

• Rätten till en aktiv och meningsfull tillvaro. Innebärande bland annat att de äldre skall ges förutsättningar att påverka sin livssituation och leva ett så aktivt liv som möjligt i enlighet med sina individuella intressen i syfte att upprätthålla själsliga och fysiska förmågor.

• Rätten till valfrihet. Innebärande bland annat möjligheten att själv få bestämma huruvida den egna vården skall utföras i privat eller offentlig regi.

• Rätten till ett eget rum.

• Rätten att få bo tillsammans med sin make/maka.

• Rätten att få de hjälpmedel man behöver för att klara sin vardag.

• Rätten till kompetent och värdig vård i livets slutskede. Innebärande bland annat rätten att inte behöva dö ensam och att få tillgång till en palleativ (lindrande) vård innehållande en kärleksfull och fridfull miljö, lindring av smärta, oro, ångest och andra plågsamma symptom samt psykologiskt, socialt och andligt stöd.

Anhörigvården

Merparten av all vård och omsorg av äldre personer ges av anhöriga. Viss forskning pekar på att så mycket som två tredjedelar av all omvårdnad sköts av närstående. Räknar man även in psykiskt sjuka och multihandikappade med flera kan det röra sig om en miljon anhörigvårdare. I det tysta görs vårdinsatser år ut och år in utan avlastning. Istället är det staten, landstinget och kommunerna som blir avlastade från sitt vårdansvar.

Socialstyrelsen, som i flera rapporter bekräftat det ökade trycket på anhörigvårdarna, har också varnat för att om de anhörigas benägenhet att vårda skulle avta, så skulle välfärden och äldreomsorgen kollapsa.

Kvalitativ avlastning. Ett måste.
    Många av de anhöriga är själva sjuka och skröpliga. Med nedsatta krafter och precis på gränsen till vad de klarar av vårdar de sina närstående i hemmet. För att förbättra situationen måste de anhöriga få den hjälp som de själva efterfrågar och inte en tom innehållslös hjälp.

En stor del av anhörigvårdarna väljer att inte utnyttja den hjälp som erbjuds dem. Orsaken till detta är att den sjukes behov inte har uppmärksammats och att stödet har varit alltför ensidigt inriktat på att befria den anhörige från vårdarrollen. För vårdaren är det dock mycket viktigt att den sjuke trivs och mår bra. Det först då som de erbjudna insatserna innebär en riktig avkoppling.

För att korttidsboende, dagverksamhet, avlösning i hemmet eller hemtjänst skall fungera som verkligt stöd för anhörigvårdarna krävs det att följande krav uppfylls:

• Tider som anpassas efter anhörigvårdarens och den sjukes dygnsrytm och rutiner. Exempelvis dagtjänst och hemtjänst med flexibla tider.

• Aktiviteter som upplevs som meningsfulla och nyttiga. Korttidsboende eller dagverksamhet får inte upplevas som förvaring.

• Personal som anpassar aktiviteter efter individuella behov och önskemål så att den sjuke upplever samhörighet och gemenskap.

• Avgiften på olika former av stöd bör sänkas.

• Nationella kunskapscentrum som fungerar som kunskapsbank för kommunernas arbete med anhörigvård, dit även anhöriga skall kunna vända sig med frågor.

• Uppsökande verksamhet.

• Ökad forskning på hur modern teknik kan användas inom anhörigvården t.ex. IT.

• Inrättande av äldreombudsmän i varje kommun.

Demensvården

Demenssjukdomar blir allt vanligare med ökad ålder. I åldersgruppen 60-65 år är mindre än 1 % drabbade. Ser vi på åldersgruppen 85 år och äldre så är däremot mer än 20%. drabbade av medelsvår till svår demens.

På grund av den ökande medellivslängden kommer antalet dementa och därmed också de årliga kostnaderna för demensvården att öka. Man har beräknat att demensvården år 2000 kostade samhället 35 miljarder kronor och då är inte kostnaderna för anhöriginsatser medräknade. Denna kostnad ligger i nivå med kostnaderna för hjärt- och kärlsjukdomar. Små framsteg genom förbättrad forskning kan således få stora, positiva samhällsekonomiska effekter, men framförallt kan det ge många drabbade chansen till ett värdigare liv.

Det som behövs för att skapa en förbättrad och värdigare demensvård är följande:

• Alla med demenssymptom skall ha rätt till utredning, diagnos och behandling.

• Ökade kunskaper hos vårdpersonalen om de anhörigas situation.

• Utbildning och flexibelt stöd till anhöriga.

• Nationella bestämmelser för god kvalitet och miniminivåer för bemanning inom demensvården.

• Demenssjuka skall inte vårdas tillsammans med icke dementa.

• Förbättrad information om befintliga hjälpmedel.

• Rätt för demenssjuka till daglig aktivering och utevistelse.

• Demensutbildning skall ingå inom samtliga utbildningar för vård

Arbetsmarknadspolitik

2006-03-26, 13:24 | Av sverigedemokraterna.se

Antaget vid riksårsmötet den 26 mars 2006.

Inledning
För att Sverige ska vara en väl fungerande nation med en stark ekonomi och en hög sysselsättning måste landet ha en arbetsmarknadspolitik som dels ser till att företag och offentlig sektor får tillgång till kompetent arbetskraft, dels ger människor möjlighet att hitta lämpligt arbete, och på det viset utvecklas, samt ta ansvar för sin egen försörjning.

Att anstränga sig ska uppmuntras och belönas i vårt land. Arbete ska alltid löna sig. Det är företagen som skapar jobb, inte politikerna. Politiker ska skapa förutsättningar för företagare att anställa fler och skapa fler arbetstillfällen. De historiska lärdomar vi kan dra är att företagande växer och blomstrar där hinder är undanröjda och där politiker inte agerar trädgårdsmästare. Det är inte genom lagar vi bekämpar arbetslösheten utan genom en förnuftig utbildnings-, närings- och invandringspolitik.

Arbetslöshetens gissel
Arbetslöshet är ett gissel som hindrar människan från att utvecklas personligt och låser fast den drabbade i ett bidragsberoende.

Den politiska vänstern framhåller gärna att Sverige har en relativt låg öppen arbetslöshet. För att få en korrekt bild måste man lägga till alla de människor som är placerade i arbetsmarknadspolitiska åtgärder, ofrivilligt deltidsarbetslösa, ungdomar som studerar långa tider på grund av att man inte hittar arbete samt en del av sjukskrivna och förtidspensionärer som skulle kunna arbeta - om lämpligt arbete fanns. Den verkliga arbetslösheten är fyra gånger så stor som den öppna - om man räknar in alla dem som skulle kunna arbeta. Varje dag stannar mer än en miljon människor hemma som skulle kunna gå till ett jobb - om det fanns något.

Förutom det personliga elände som arbetslösheten innebär, uppgår samhällets kostnad till hundratals miljarder kronor. Detta är pengar som tas från andra angelägna samhällsuppgifter som utbildning, sjukvård, omsorg om äldre och funktionshindrade samt rättsväsende.

Trots att kostnaderna för arbetslöshetsersättningarna är mycket höga är det Sverigedemokraternas uppfattning att ersättningsnivån i arbetslöshetsförsäkringen inte ska sänkas. För att bibehålla dagens nivåer vill vi föra över resurser från den fullständigt misslyckade invandrings- och integrationspolitiken. Pengarna finns redan men används på fel sätt. Arbetslöshetsförsäkringen ska vara ett stöd för omställning till ett nytt arbete. Den arbetslöse ska få ersättning på dagens nivå. Det ska ställas krav på att man upprättar en personlig handlingsplan med åtgärder för att höja sin kompetens. Man ska ha en personlig coach som ska hjälpa till med kompetensutveckling och att hitta nytt arbete.

I media påstås ofta att Sverige går mot en arbetskraftsbrist på grund av den demografiska utvecklingen, genom att färre barn föds och att befolkningen blir äldre. En kraftig invandring ska motverka detta, enligt de nuvarande riksdagspartierna. Sverigedemokraterna gör en helt annan analys. Den stora invandringen av outbildade människor från främmande kulturer kan aldrig lösa en arbetskraftsbrist. Istället skapas nya problem genom att dessa människor hamnar i bidragsberoende för sin försörjning och, senare i livet, behöver sjukvård och omsorg.

Om det, mot förmodan, skulle uppstå en generell brist på arbetskraft, är lösningen i första hand att se till att den dryga miljon arbetslösa som redan finns i landet kommer i arbete. Vidare kan svenska föräldrars barnafödande öka genom en gynnsam familjepolitik. Genom att äldre arbetskraft premieras för att jobba längre kan både kompetens och arbetskraftsutbud på marknaden förbättras. Sverigedemokraterna anser att dessa åtgärder är tillräckliga för att säkra Sveriges arbetskraftsbehov under överskådlig tid.

Fler jobb i Sverige
Socialdemokratin, med hjälp av sina stödpartier, har under decennier drivit en politik som motverkar riktiga jobb i Sverige. Hög beskattning av arbetskraft och ett tungrott regelverk försvårar framväxten av nya arbeten, framför allt i småföretagen.

Sverigedemokraternas grundinställning är att svenska jobb i första hand ska gå till svensk arbetskraft. Detta förutsätter att Sverige återtar bestämmandet över svenska förhållanden från det överstatliga EU, vilket är en viktig punkt i vår politik.

Sverigedemokraterna vill vidta följande åtgärder för att öka antalet jobb i Sverige:

• Arbetskraftskostnaderna i Sverige är för höga i förhållande till den svenska arbetskraftens produktivitet. Arbetsgivaravgifter är detsamma som skatt på arbete. Sänkt arbetsgivaravgift ger fler arbeten.

• Vi vill ha vita jobb, inte svarta. Sänkta arbetsgivaravgifter ska kombineras med konsekvent bestraffning av fusk i alla former.

• Sverigedemokraterna vill införa ett system med skatteavdrag för hushållsnära tjänster. Systemet kan utformas liknande det som finns i Finland och som fungerar mycket bra där.

• Avskaffa arbetsgivarnas medfinansiering av sjuklön efter den första veckan. Detta ska istället betalas genom arbetsgivaravgift. Arbetsgivarnas sjuklöneansvar är idag en av de viktigaste orsakerna till uteblivna nyanställningar, framför allt i mindre företag.

• Öka inslaget av privat verksamhet i den offentliga sektorn. Privata alternativ är i de flesta fall mer effektiva än offentlig drift. Många undersökningar visar att privat vård har mer nöjda patienter än offentlig. Dessutom ökar antalet möjliga arbetsgivare vilket ger fler möjligheter för människor att få jobb och att byta jobb. Dock skall all finansiering ske via skatter och ingen ska kunna köpa sig förtur eller andra fördelar i offentligt finansierad verksamhet.

• Villkoren för småföretagare förbättras genom enklare skatteregler och minskade byråkratiska pålagor.

• Arbetsrättslagarna bör revideras. Från situationen för 100 år sedan, då arbetsgivarna hade all bestämmanderätt på arbetsplatserna, har pendeln idag slagit över åt andra hållet så att facket fått alltför stort inflytande. Sverigedemokraterna förespråkar en medelväg mellan dessa ytterligheter. De anställdas och arbetsgivarens intressen sammanfaller såtillvida att de är beroende av verksamheten ekonomiskt och socialt. Huvudlinjen i svensk lag skall vara att det som skyddar den enskildes rättigheter i relationen till arbetsgivaren skall uppmuntras. Lagen om anställningsskydd (LAS) låser många gånger fast människor i arbeten som de inte trivs med eller passar för. Trygghet är inte att vara fastlåst i ett jobb utan att det finns nya jobb att söka. Om det blir mindre komplicerat än idag för arbetsgivarna att säga upp personer kommer också fler företag att våga nyanställa och fler människor att bli anställda. Människor kommer också att våga byta till ett bättre jobb om de inte automatiskt hamnar sist på en turordningslista. Medbestämmandelagen (MBL) bör ersättas av en tvingande skyldighet för arbetsgivaren att i god tid informera de anställda om planerade förändringar.

• I Sverige kommer det fram ett stort antal goda idéer till nya produkter och företag men alltför få av dessa utvecklas till fungerande nya företag. Det måste bli lättare att få förmånliga bidrag och lån till nya företag. Dessa lån ska återbetalas när verksamheten genererar tillräcklig vinst.

Attraktivt att jobba i Sverige
    För att ge människor möjlighet att utvecklas och för att säkra välfärden måste drivkrafterna för eget arbete öka. Sverigedemokraterna vill ge svenskarna större möjligheter att utvecklas genom arbete:

• Genom ett kraftigt höjt grundavdrag på arbetsinkomster blir det intressant att jobba istället för att leva på bidrag. Även lågavlönade jobb blir på detta sätt möjliga att utföra utan skattefusk. Dessutom skapas förutsättningar för att de som så önskar, i större utsträckning än idag, kunna vara hemma och fostra sina barn.

• Idag är det dyrt för arbetsgivare att anställa äldre arbetskraft. Detta innebär ett slöseri med den äldre arbetskraftens kompetens. Kostnaderna för denna arbetskraft ska sänkas genom lägre arbetsgivaravgifter.

• För att öka människors möjligheter att jobba ska flyttning och långpendling underlättas. Arbetslösa ges större flyttbidrag. Reseavdrag ska vara så höga att de täcker verkliga kostnader. Skatteavdrag för dubbelbosättning ska inte vara tidsbegränsade.

• Det är idag svårt för unga människor att hitta arbeten, vilket är negativt både för de drabbade personerna och för arbetskraftsutbudet. Utbildningspolitiken måste ge unga bättre förutsättningar än idag, genom höjd kvalitet i utbildningarna på alla nivåer. Den socialdemokratiska flumskolan måste reformeras. Finland är ett gott föredöme. De finska utbildningsresultaten är väsentligt bättre än de svenska, trots mindre resurser. Skolorna ska åläggas att ge bättre information till eleverna om möjligheterna att få jobb inom olika yrkesområden.

• Ett effektivt lärlingssystem ska införas. Goda exempel finns bland annat i Tyskland.

• Sverigedemokraterna säger nej till friåret. Det kan inte vara rimligt att andra skattebetalare ska finansiera ett litet antal personers ledighet. Friåret ger heller inte några nya riktiga arbeten.

Arbetsmarknadspolitik i samhället

• Generell invandring av arbetskraft till Sverige från länder utanför EU behövs inte och ska därför inte förekomma. Dock måste det vara möjligt för människor med speciell kompetens att komma till landet för att arbeta. Det handlar då om personer som kan uppvisa anställningsavtal med svenska arbetsgivare. Dessa personer får tillfälliga uppehållstillstånd.

• Invandring i den omfattning som sker till Sverige ökar arbetslösheten. Antalet nytillkomna människor är mycket större än tillväxten i antal arbetstillfällen. Genom att begränsa invandringen till den nivå vi har åtagit oss i internationella avtal kommer arbetslösheten att sänkas rejält. Positiv särbehandling av invandrare betyder att svenskar slås ut från arbete. Detta är oacceptabelt för Sverigedemokraterna. Vi vill avskaffa alla former av lagar som syftar till att premiera vissa kategorier framför andra. Positiv särbehandling av en grupp innebär med automatik att andra människors rättigheter undertrycks.

• Arbetsmarknadsverket (AMS) har blivit ett verktyg för att dölja den verkliga arbetslöshet som är följden av misslyckad arbetsmarknads- och invandringspolitik. Stora delar av AMS programverksamhet, med olika konstlade sysselsättningsåtgärder, är verkningslös eller kontraproduktiv. I vissa fall är verksamheten (till exempel aktivitetsgarantin) direkt kränkande för de personer som blir utsatta för den. AMS ska ominriktas till att ha ett enda uppdrag, nämligen att skaffa riktiga arbeten till arbetslösa. För att klara detta ska man bedriva en effektiv och målinriktad kompetensutveckling av de arbetslösa. För att bli verksamt måste detta arbete ske i nära samarbete med privata företag. Att förmedla plusjobb och friår bidrar inte till målet och skall inte förekomma.

• Arbetsmiljön på svenska arbetsplatser är den bästa i världen idag. Vi ska bibehålla denna position. Nuvarande arbetsmiljölagar är i stort sett bra och ska uppdateras i takt med samhällsutvecklingen. Istället för att lägga ytterligare miljarder på den fysiska arbetsmiljön måste vi bryta sjukskrivningarna. Vi tror på friskvård istället för sjukvård, trivsel istället för vantrivsel och möjligheter istället för problem. Sjukskrivningar beror ofta på andra saker än skador eller sjukdom i arbetet. Möjligheten att byta jobb, eller att ha ett jobb att gå till, skulle kraftigt reducera sjukskrivningarna.

Magnuz
0

"Jag hittar inte så mycket om dessa frågor på deras hemsida."

Säg till om ni vill ha mer underlag, detta är bara klippt ur handlingsprogrammet.

blombuketten
0

Jodå Magnuz, jag har läst massor på deras hemsida och har sett det du nu kopierat och klistrat in här. MEN, hur ska detta finansieras tror du? Det låter vackert och läser man ordentligt så är det ett hopplock från än det ena och än det andra partiet, som faktiskt säger samma sak, men inte lika stort då de har erafarenhet av att sitta i Regering och är fullt medvetna om att saker och ting kostar.

jen
0

#132  Jag undrar detsamma.

<<<jag hittade detta på hemsidan också förvisso, men det säger mig inte så mycket hur detta ska gå ihop sig.

Och hur man än läser på hemsidan så märker man att invandrarfrågorna är de främsta frågorna för SD. Och det märks ju även här på forumet att ni som är SD anhängare nästan bara skriver i de trådar som handlar om invandrare och främlingsfientlighet…

Ijin
0

#133 Japp, det är precis det dom gör. Dom skiter i folket och vill bara väck med invandrarna, kort sagt…

AndersE
0

#130 "Om vi räknar lågt, enligt officiella, gamla, siffror, så kostar invandringen ca 50 miljarder."

Ingen aning var du fått siffran ifrån, men vi kan utgå från att den är rätt.

• När (sd) skickar hem alla invandrare som sköter sig, som jobbar och betalar skatt. Vilka förluster ger det?
  • När utländska företag måste lämna landet. Vad kostar det?
  • När alla andra länder startar sin Sverige-bojkott. Vad kostar det?

Partiet (sd) grundar sig på en sjuk ideologi. Tack och lov kommer den inte att prövas i verkligheten ytterligare en gång. Skulle den provas i Sverige vore det samma sak som landets undergång.

[mingdie]
0

#123 #120 And what du you suggest Europe´s countries should have done about the war in Kosovo without the support of the US and NATO?

Dom skulle naturligtvis ha satt ihop en styrka och gått in för att stoppa slaktandet av människorna. Istället satt dom in FN ( som aldrig har lyckats lösa en konflikt) och käbblade. Europa var handlingsförlamat innan USA gick in.

deia
0

The base for a country functioning is economic, it's how much and how the taxes are spent. 

Sweden already has its own problems/issues existing/living inside the country which have costs to solve, to improve the quality of health care, education, elderlies, criminality, pensions and etc.

Sweden divides the amount of taxes for each of those problems/issues. This amount of taxes doesn't encrease as much and as fast as the problems/issues and their costs encrease.

Sweden can't export to other countries the problems/issues which already are here: swedish criminals, swedish elderlies, sick swedishes, retired swedishes, swedish students, etc. Swedish problems/issues are swedish costs.

Then Sweden can't import more problems/issues and costs.

Immigration is more costs.

All the immigrants have swedish school for free, some need all kind of financial support, some need health care, children need schools, some make crimes, etc.

All this is cost which just encrease without an proportional encreasing of the taxes which already are very high.

Sweden has to cut costs somewhere, in some problem/issue.

Should Sweden then cut costs in education, health care, pensions, elderlies care what would affect the quality of those services?

Or should Sweden reduce the importation of problems/issues and their costs?

Where should Sweden cut costs? Or should Sweden encrease the taxes?

jen
0

Deia. Hur mycket tror du att du själv kostar här? Du betalar ingen skatt, men ändå bor du här.

ALLA kostar när de bor i Sverige oavsett de är svenskar,danskar,Tyskar, mfl

Vi har skolor som bekostas av våra skattepengar. Billigare läkemedel som subventioneras av staten.

Får du barnbidrag för ditt barn? Isånnafall så är det av skattepengar…

deia
0

I thought it was to discuss politics, not my life which I already have discussed a lot in other topics.

Pointless!

jen
0

Det är inte meningslöst tycker jag eftersom du tycker att alla andra invandrare ska betala för sig, men du själv behöver inte det?

Du kostar ju samhället mera än någon  invandrare som jobbar och betalar skatt

AndersE
0

#137 "The base for a country functioning is economic, it's how much and how the taxes are spent."

Det håller jag inte med om. Basen för ett land är dess värderingar. I Sveriges fall sådana saker som demokrati, människors lika värde, solidaritet osv.

Detta skapar sedan förutsättningar för bl.a. ekonomisk utveckling, skattesystem osv.

Mna kan ju "leka" (skrämmas) med tanken att (sd) skulle få politisk majoritet. Ekonomin vore då intressant, eftersom Sverige skulle drabbas av internationella bojkotter, företag skulle lämna, svenska företag skulle få svårt att klara sig utomlands osv.

deia
0

I want to see a country full of good intentions without resources to function and make anything!!!

At #81, I asked you and you never answered:

Which values and rules would you enforce?

AndersE
0

#142 Jag gillar värderingar som att alla människor ska värderas utifrån sina handlingar - inte utifrån var de är födda, eller utifrån vem som var deras farmor.

Jag gillar värderingar som att man bör dra sitt strå till stacken. Värderingar som ärlighet och tydlighet, gränssättning.

deia
0

Here you go again saying a lot of speaches without any conection with what I said!!!

Tell me when you want to discuss objectively, logically, rationaly, coherently.

Are the 2 peas ok today?

AndersE
0

#144 Och i avsaknad av något vettigt så återfaller du igen till personangrepp.

Du kräver mycket av andra, men en så enkel sak som att följa sajtens Skrivregler kan du inte själv ställa upp på…

deia
0

I already told you before that I would treat like that every time you start playing smart with me.

And don't come here to play victim because YOU started in other topic with personal insults at 11 o'clock-#38: En misslyckad invandringspolitik.

Besides, you attack me so much just because you assumed I make propaganda of SD and YOU said in other topic exactly what I say, just one exemple among others:

Däremot är det ju uppenbart hur viktigt det är att den som kommer hit får en utbildning - mycket tydlig sådan - om vilka normer, regler och lagar som gäller här. Då ges ju också ett val - kom in och gilla läget eller sök ett land som passar bättre.

You have double moral: whatever opinion comes from me is wrong. The same opinion is right if it comes from you!!!

And do you really want me to take you seriously???

For God sake! Give me a break again!

rahmat2
0

SD är en gruppering som behöver gära mänskligeten en tjänst och det är det att meddela att grupperingen är upplöst!

deia
0

That would be a favor only to lazy, dishonest, criminal, unresponsible immigrants.

AndersE
0

#148 Du vägrar tydligen att ta intryck av de fakta som preenteras för dig.

(sd) skiljer inte på olika invandrare. Alla ska ut - oavsett hur de uppför sig.

deia
0

I read and I understand that is your point of view, your interpretation, your opinion.

My point of view, my interpretation, my opinion is diferent of yours. May I have it diferent of you?

And how is diferent what you say below and what SD says?

Däremot är det ju uppenbart hur viktigt det är att den som kommer hit får en utbildning - mycket tydlig sådan - om vilka normer, regler och lagar som gäller här. Då ges ju också ett val - kom in och gilla läget eller sök ett land som passar bättre.

AndersE
0

#150 Nej, det är inte min åsikt. Det är (sd) heliga nationalistiska princip - tydligt redogjord för på hemsidan. Där vater… eeh, förlåt fäderneslandet ska upprätthållas enligt ein volk, ein land… eeeh, förlåt ett folk ett land…

deia
0

You think that is bad. I think that is good.

It's diferent opinions.

AndersE
0

#152 Ja, men kom då inte och snacka om bra och dåliga invandrare. Försöker du lura folk till att rösta på (sd). Om du nu stöder (sd) värderingar så kan du väl tala klarspråk?

blombuketten
0

Tja, under Hitlers tid så räckte det inte med ett land, ett folk……alltså Tyskland. De gick ju vidare till andra länder och skulle göra ett land och ett folk av dem också…..alltså Tyskland och tysklands folk. Respekten för andra länders gränser fanns ju inte. Undrar just om SD´s tanke är att Sveriges gränser räcker för det homogena folket Fundersam.

AndersE
0

#154 Det är väl frågan om hur mycket lebensraum… eeh, förlåt livsrum man anser sig behöva. Och om man anser att de nordiska folken har gemensam ras, eeh förlåt kultur.

Det verkar ju så. Man kunde ju tänka sig att svenskar adopterade ariska, eeh förlåt - nordiska barn…

deia
0

I try to cheat people to vote to SD??? It's you who says I make propaganda for SD when I just give my opinion which is diferent of yours.

My interpretation about what SD posts in its site also is diferent of yours not only because what it's published in the site, but also because the conversations I've had with SD's member and they treated very nicely yet I'm immigrant and without knowing my opinions before because, yes, I wanted to check them, I'm not stupid.

I just don't accept anybody saying that my opinions are SD's propaganda as if I couldn't have my own opinions, for coincidence, our opinions are similar. I'm not SD's papagoia, I have a brain and I don't need anybody to put ideas in my mind.

->I've told in this forum that I'll vote to SD. I support its ideas because they are similar to my ideas.

AndersE
0

#156 Du säger att du stöder (sd) idéer och kommer att rösta på dem. Då fortsätter jag att utgå från det. Att du sedan framför enstaka åsikter som inte stämmer överens med (sd) får komma i andra hand.

Magnuz
0

Då ska vi se…

#132 Alla partier har ju idéer och förslag på förbättringar som kostar pengar, men knappast några är finanserade redan i idéstadiet, eller hur? Vänstern har ju som generell finansiering att höja skatten och högern att sälja ut statliga bolag och dra in på välfärdsförsäkringar. SD har en generell finansiering som går ut på att strama åt invandringspolitiken, vad är det för konstigt med det.

#133 Ja, invandringsfrågan är profilfrågan, precis som miljöpartiet har miljön och Kristdemokraterna familjen och de kristna värderingarna. Inget märkvärdigt alls.

#134 Bra att du nämner folket. Du får nu i uppgift att googla lite och ta reda på vad folket egentligen tycker i invandringsfrågan. Ett tips är SOM-institutet.

#135 Din okunskap i detta ämne lyser starkare än någonsin. Du vet alltså inte var min siffra 50 miljarder kommer ifrån? Även du bör googla lite…tips: "Jan Ekberg" "Bo Södersten" "Lars Jansson".

Dina punktsatser besvarar jag såhär;

• 50 miljarder är en nettokostnad, efter avdrag för invandrares skatteinbetalningar.
  • Det kommer inte att ske
  • Det kommer inte att ske

#136 Hur skulle styrkan sett ut? Vilka länder skulle deltagit? Hur skulle den ledas? Anser du alltså att Europa hade förmågan att "gå in" i Kosovo och slåss på marken mot en väl förberedd, nergrävd Serbisk armé? Vilka konsekvenser skulle det fått på hemmaopinionen när svenska, tyska och franska soldater började komma hem i hundratals liksäckar tror du?

#141 "Mna kan ju "leka" (skrämmas) med tanken att (sd) skulle få politisk majoritet. Ekonomin vore då intressant, eftersom Sverige skulle drabbas av internationella bojkotter, företag skulle lämna, svenska företag skulle få svårt att klara sig utomlands osv."

Hur kommer du fram till dessa slutsatser? Har din profetia drabbat andra länder som Danmark och Finland, som har en invandringspolitik som liknar den jag vill införa?

#149 "Du vägrar tydligen att ta intryck av de fakta som preenteras för dig."

Låt oss se om du kan göra det då.

"(sd) skiljer inte på olika invandrare. Alla ska ut - oavsett hur de uppför sig."

På andra ställen har du kritiserad SD för att göra just detta. Hur ska du ha det, bara så vi vet?

Man kan nästan tro att du är en liten smygnazist Anders, då du verkar gå igång på att rabbla gamla ovidkommande tyska ord.

AndersE
0

#158 "Har din profetia drabbat andra länder som Danmark och Finland, som har en invandringspolitik som liknar den jag vill införa?"

Vad har Danmark och Finland med detta att göra. De har ingen (sd)-regering, de har inte någon avsikt att genomföra etnisk rensning.

Det finns däremot ett annat europeiskt land som försökte göra något liknande som (sd) vill göra. Tyskland.

Magnuz
0

Det har inte SD heller, man vill införa en ansvarsfull invandringspolitik, lik den i just Finland och Danmark. Det är du som hela tiden klistrar nazi-ord på SD, inte de själva och det kan ju inte jag rå för.

Du blir mer och mer desperat, det märks tydligt. Kommer du ihåg artikeln i DN Debatt som jag länkade till för några månaders sedan? Den handlade precis om detta, att SD-motståndare sällan vill diskutera sakfrågor utan hela tiden tar till nazistkortet och dödar alla försök till diskussion.

Du bekräftar hela tiden bilden.

Maria
0

Jag har inte läst alla trådar och inte hela innehållet i varje tråd heller men jag tycker det lutar åt att sk. sd-anhängare är mest med och diskuterar i trådar där det handlar om invandring/flyktingpolitik.

Rätta mig om jag har fel.

Har jag rätt så undrar jag i så fall varför?

/Maria

Magnuz
0

Varför inte? Det är ju SD:s profilfråga, inte nåt konstigt med det. Vad är syftet med frågan? Eller vänta, jag kan svara själv. Syftet med din fråga är ett löjligt försök att misskreditera mig och andra SD-anhängare.

"Titta, de pratar ju bara om invandring, alltså är de oseriösa".

En stor anledning till att jag oftast skriver i dessa trådar är även att i andra trådar finns de flesta åsikter representerade. Om en moderat, en sosse och en vänsterpartist pratar om skatter och jag håller med moderaten, varför ska jag då slösa tid på att gå in och skriva "håller med" hela tiden? Det är bara vissa andra som tycker det är kul (du vet vem). I invandringsfrågor däremot är vi relativt få som har en realistisk och nyanserad bild av invandringen. Jag ser det därför som en plikt att skriva vad jag tycker för att balansera bilden. Dessutom är det ju roligare, och mer lärorikt, att skriva när man har lite motstånd Glad

jen
0

Ja, det verkar vara SDs profilfråga faktiskt

Maria
0

#162 Du sa det själv, ni tittar bara på invandringen, och det tycker jag verkar oseriöst.

Att det är sd:s profilfråga är skrämmande men som du själv skriver "ni är ganska få som har en realistisk och nyanserad bild av invandringen" Har du frågat dig varför ni är så få? Har det aldrig slagit dig att det kanske är för att era åsikter är ganska extrema och att de flesta människor har en annan åsikt som är långt mer nyanserad och framförallt verklighetsförankrad.

/Maria

blombuketten
0

#164. Där satt den Glad. Inte för att Magnuz förstår det för hans enda grej att ta till, när vi inte tycker som honom, är att tala om för oss hur dumma vi är. Fast det spelar mindre roll för ditt inlägg är jättebra.

deia
0

But I never presented myself as SD's speaker. It's you who has conected my opinions with SD's ideas and now you say that my opinions are not similar to SD's ideas??? It's always you who starts saying I make propaganda of SD and talking about SD.

I found in SD's ideas the best similarities to some of my ideas, yet I don't agree with everything.

Do you agree 100% with all Liberal's ideas?

Anyway, I don't interpretate its ideas in the same hard way that you do.

Besides, look what you said and others have said also the same meaning of SD's ideas:

How is diferent what you say below and what SD says?

AndersE
0

#166 "How is diferent what you say below and what SD says?

Däremot är det ju uppenbart hur viktigt det är att den som kommer hit får en utbildning - mycket tydlig sådan - om vilka normer, regler och lagar som gäller här. Då ges ju också ett val - kom in och gilla läget eller sök ett land som passar bättre."

Att du inte ser skillnaden visar att du fortfarande inte förstått vad (sd) är för ett parti. Tröttsamt att debattera när du inte tar in något…

Jag vill att invandrare ska uppträda på ett sätt som kan accepteras i Sverige. Gör de det (det gör de allra flesta) har jag inget problem med dem.

(sd) har problem med invandrare oavsett hur de beter sig. Med undantag av nordiska invandrare som ju är av samma ras… förlåt kultur!

deia
0

How do you explain that SD's members always treats me nicely without knowing a thing about what I think?

AndersE
0

#168 Jag har träffat flera trevliga kommunister. Det gör inte att jag tycker om kommunism.

Jag är övertygad om att det kan finnas vettiga människor som röstar på (sd) eller som t.o.m. är medlemmar i partiet. Det förändrar inte min syn att (sd) är ett parti med en fruktansvärt obehaglig och farlig värdegrund.

Det kanske fanns trevliga nazister i Tyskland för 70 år sedan…?

deia
0

I told you how much nice SD's members have treated me to show you that they don't hate immigrants like you use to say.

Bad people exist in other parties also and it's them who will enforce/practice the ideas of the party.

How can you be sure that they really will enforce/practice those same ideas which they used in their propaganda to get the power?

They all only have ideas. What really will be done, they never show clearly open before they win. Besides, they always hope that people will not understand the consequences in long run of what they are doing now.

What you can say about SD is that they are too much naive to be in politics because they are too much hosnest about what they really think in a way that none of the other parties makes.

Then I feel safer with who shows the true face since the early begining.

AndersE
0

#170 "How can you be sure that they really will enforce/practice those same ideas which they used in their propaganda to get the power?"

Den frågan är ointressant. Frågan är varför jag skall tro att de inte försöker förverkliga sina mål.

Eller varför jag inte istället ska rösta på ett parti med sunda mål och värderingar?

"They all only have ideas. What really will be done, they never show clearly open before they win. Besides, they always hope that people will not understand the consequences in long run of what they are doing now."

Det är jag också rädd för. För mig är det tydligt att (sd) egentligen är ett rasistiskt parti. Detta vågar de inte visa öppet - det syns bara när man t.ex bara vill tillåta adoption från ariska… förlåt nordiska länder.

Jag tror precis som du att människor som säger sig stödja (sd) inte förstår vad de långsiktiga konsekvenserna av partiets ideologi är.

Magnuz
0

"de flesta människor har en annan åsikt som är långt mer nyanserad och framförallt verklighetsförankrad"

Det där är intressant. Nämn en enda sak jag sagt som inte är verklighetsförankrad? Jag kan skriva ett mycket långt inlägg om rena faktafel, uttalanden baserade på okunskap, felaktigheter till rena lögner som "ni" skrivit här inne. Ett färskt exempel på lögn;

"Du sa det själv, ni tittar bara på invandringen, och det tycker jag verkar oseriöst."

Visa var jag skrivit det.

"Har du frågat dig varför ni är så få?"

Jo. Det beror till stor del på okunskap och ointresse. Okunskapen ser vi dagligen exempel på här, på ett politikforum där man kan anta att det generella kunnandet om politik är högre än snittet i samhället. Det är dock så att antalet SD-sympatisörer växer stadigt i takt med att andelen invandrare ökar och fler och fler drabbas av mångkulturens baksidor.

deia
0

If SD doesn't show its recism, how can you be so sure it is?

I understand the consequences in short and long run and I think SD is right because the consequences will be the best for Sweden. A government must think about the best for its country first of all.

And I'm glad if the consequences really will not be good to those who think that Sweden is land of nobody in this way that is today when many immigrants even don't mind anymore about coming here illegaly, it's just ok to disrespect the laws since the early beginning.

Maria
0

#172 Okunskap och ointresse??? Det känns verkligen som du försöker famla i mörkret efter argument varför ni är så få. Rent skrattretande att du tror att resten eller rättare sagt största delen av befolkningen är ointresserade och dumma.

Du skriver själv att invandringen är sd:s profilfråga och som jag skrev så diskuterar "ni" mest i dessa frågor och det tycker jag är OSERIÖST.

/Maria

Ijin
0

#174 Äh vadå, sekter tror ju likadant. Alltså att alla andra har fel, utom dom då.

rahmat2
0

#174. "invandrare" och brottslighet  sys ihop av högerextremister bara för att skydda de verkliga bakomliggande orsakerna till brott.

blombuketten
0

#172. "Jo. Det beror till stor del på okunskap och ointresse. Okunskapen ser vi dagligen exempel på här, på ett politikforum där man kan anta att det generella kunnandet om politik är högre än snittet i samhället. Det är dock så att antalet SD-sympatisörer växer stadigt i takt med att andelen invandrare ökar och fler och fler drabbas av mångkulturens baksidor."

Här har vi typexemplet på vad de flesta av oss hela tiden hävdat, nämligen att   SD-sympatisörer ökar p g a invandringen och ingenting annat. Ja, och det kallar du för kunskap? Det tyder på den förfärligaste okunskap som är så skrämmande och visar så tydligt hur lite människan lärt sig av sina misstag genom tiderna. Skulle tippa på att de allra flesta inte ens kan sin svenska historia genom tiderna och ännu mindre Europas.

Skulle snarare tro att den generella vetskapen om politik på detta forum är betydligt högre än på många andra håll och det är därför vi (de flesta av oss) inte alls röstar på SD. Detta p g a att vi tar reda på vad SD vill, vilket de tydligt visar på bl a hemsidan och vilket du mycket tydligt visar här. Finns bara en enda fråga och det är invandrarfrågan, resten läggs det ingen energi på, vilket också syns tydligt på hemsidan om man läser ordentligt. Det är helt omöjligt att styra ett land bara genom att inrikta sig på en fråga.

deia
0

Which are those true reasons for criminality?

You talk so much, blame others so much and you can't list those reasons without falling in subjective litanies.

Ijin
0

#178 Want to hear about how I was rasied with nazis in school allways beating others up? And belive me, they haven't been reduced in numbers since then. Its alot more nazi-gangs out now then before.

Criminality now is based on something else. Like the rödeby thing, they diden't know why they were doing it, they just were. So if you got nothing else to do, why not pick on others when the parents look away, or dont care, or dont listen to your own opinions.

Enought of this bullshit, its starting to get annoying.
And you shoulden't be talking about blameing, this whole conversation is so childish its sick. One blames another, and then it goes around, none even trys to learn anything about what other people say, just like AndersE said previously.

Magnuz
0

"#172 Okunskap och ointresse??? Det känns verkligen som du försöker famla i mörkret efter argument varför ni är så få. Rent skrattretande att du tror att resten eller rättare sagt största delen av befolkningen är ointresserade och dumma."

Okunskap ja. Ett exempel är Anders som väl är den mest ivrige SD-motståndaren och han vet inte ens att invandringen kostar ca 50 miljarder årligen, var siffran kommer ifrån eller hur den är framräknad. SÅdana fundamentala kunskaper kan man ju förvänta sig att en i frågan engagerad person besitter, men icke. Man kan mot bakgrund av det fråga sig hur många av svenska folket som vet detta? Förmodligen en kraftig minoritet.

Ointresset kan man belysa från flera håll. Ett är att man egentligen tycker att det börjar bli för mycket invandrare, men man röstar hellre på moderaterna för att få sänkt skatt eller sossarna för att få mer bidrag. Den egna plånboken är alltså mer intressant än invandringsfrågan, även om man egentligen är emot. Att det är på detta sätt styrks även av de opinionsundersökngar som görs där en majoritet av det svenska folket är emot dagens flyktingpolitik. Ett annat sätt att se det är att media, Expo och våra etablerade politiker gör allt de kan för att mörka problem, kostnader och den absurda hanteringen av frågan. Detta gör att intresset för frågan, och en ev. röst på SD, minskar. Dumma har jag aldrig påstått att svenska folket är, det är andra som gör.

"#178 Want to hear about how I was rasied with nazis in school allways beating others up? And belive me, they haven't been reduced in numbers since then. Its alot more nazi-gangs out now then before."

Kan du länka till några nyhetsartiklar där detta fenomen yttrar sig, alltså nazistiska skolungdomar som i grupp misshandlar andra?

Ijin
0

#180 Har ingen lust att slänga upp polisanmälningarna här. Speciellt inte för en SD propagandare…

Magnuz
0

Jag frågade inte efter polisanmälningar utan efter tidningsartiklar där detta problem tas upp. Om det är så stort som du säger så bör det inte vara så svårt, eller?

Ijin
0

#182 Det är stort där jag bor.

Magnuz
0

Jag väntar fortfarande på svar på frågorna enligt nedan. 

#134 Bra att du nämner folket. Du får nu i uppgift att googla lite och ta reda på vad folket egentligen tycker i invandringsfrågan. Ett tips är SOM-institutet.

#136 Hur skulle styrkan sett ut? Vilka länder skulle deltagit? Hur skulle den ledas? Anser du alltså att Europa hade förmågan att "gå in" i Kosovo och slåss på marken mot en väl förberedd, nergrävd Serbisk armé? Vilka konsekvenser skulle det fått på hemmaopinionen när svenska, tyska och franska soldater började komma hem i hundratals liksäckar tror du?

UlfE
0

# 181

Om Du har tidningsartiklar som styrker Dina påstående så vore det intressant att se dem. Som Du kanske sett i mina inlägg om bl. a. invandrare och kriminalitet har jag refererat till rapporter AV BRÅ som är kalla hårda fakta.

Styrk Dina påstående om artiklar det kan väl inte vara så svårt?

Magnuz
0

#183 Jaha…och om det nu ÄR så stort, var är rapporteringen i media? Eller menar du på fullt allvar att vi har en massa nazistgäng i skolorna som misshandlar folk (invandrare?) på löpande band utan att det skrivs en enda mening om det i våra tidningar? Det motsatta hade jag kunnat köpa eftersom det är normalbilden, men absolut inte detta.

Ijin
0

#186 Vem i helvete bryr sig om en sketen förortsskola? Dessutom var det 3 år sen jag gick där. Nej, dom misshandlar inte invandrare, dom misshandlar alla dom känner för.
Det sker väldigt många dödsfall och mord, men alla kommer inte med i tidningen? Det är så det är. Om du påstår att jag ljuger, och att det som hänt mig inte hänt, då vet man ju hur långt din trovärdighet går..
Det är inte så stort för att människor inte polisanmälde, eller snarare skolan inte gjorde det. Det var inte samma policy på skolorna då.

Magnuz
0

Om vi för ett ögonblick låtsas att det du säger stämmer, varför tror du att de blev nassar? Varför ska vi hela tiden ursäkta invandrares brottslighet med utanförskap, stigmatisering osv medan blöjnassarna betraktas som onda människor födda till hatande nazister.

blombuketten
0

#188. Nja, jag ser nu inte, låt säga, skinnskalle (lite omodernt kanske) som folk som springer omkring och hatar. Jag ser många av dem som pojkar som söker en slags identitet. Inget onormalt i sig. Det som är synd är när det går till våldsamheter, oavsett vad det är för några. När ord och kunskapen tryter och man tar till våld för att få sin mening sagd, eller bara tar till våld för våldets skull.

Jag kommer t ex ihåg när en gäng skinnskallar sprang omkring i tunnelbanan och skrek hitlerhälsning och viftade med armen som nazisterna gjorde. De fick för sig att ge sig på en man (en svensk sådan) men rätt sliten och trött. De var rätt många och han var ensam. Nu var det bara så att den här mannen var inte så enkel att ta och han slogs alldeles förfärligt. Han däckade den första som råkade komma först och de andra närmade sig. Mannen var beredd och stark som en björn. Ja, det hela slutade med att de som inte fick stryk sprang all världens väg. Inte vågade de slåss mot en man som verkligen kunde slåss. Däremot vågade ett annat gäng slå ner (också en svensk) pensionär och dessutom sparka på honom.

Det är inte bara invandrare de ger sig på. Utan också, vad de tror, svaga och ensamma människor. Gärna gamla och/eller trötta och slitna missbrukare.

Nej, för mig är dessa pojkar/män inte nazister, de är bara vilse i pannkakan och är inte de som verkigen är de farliga nazisterna.

Tyvärr Magnuz kan jag inte styrka de två händelserna som jag beskriver ovan. Pensionären kände jag inte. Den slitna trötta mannen visste jag vem det var men han lever inte längre. Dessutom stod det ingenting i någon tidning om dessa händelser. Så vem vet, jag kanske bara ljuger ihop hela historien Flört.

Ijin
0

#188 Det vet jag inte. Det finns nämligen inga invandrare på den skolan. Så nej, jag tror inte det, det var dom som hjälpte mig och var ansvarstagande.

Magnuz
0

#189 Jag tror du har rätt i huvudsak. Jag vill dock poängtera att de händelser du beskriver vanligen utförs av invandrargäng, inte nassar, men visst kan det hända.

Identitetsökande är en anledning, den andra är naturligtvis upplevelser kopplade till invandringen. Om en ung svensk kille blir nedslagen, rånad, mobbad, utsatt, förföljd av invandrare utan att skolan och samhället tar honom och hans problem på allvar så ser han kanske ingen annan utväg än att gå med i ett nassegäng för att få "skydd". Det hela hänger ihop med samhällets syn på invandrare som varande i egentligen oskyldiga och offer för det rasistiska systemet. Detta frälse, som invandrare åtnjuter, bidrar starkt till en ytterligare frustration och känslan av att samhället sviker en.

Ta detta som exempel;

http://blt.se/nyheter/karlshamn/rasistiskt-brak-mellan-elever-urartade-i-misshandel(361351).gm

En svensk säger nåt "rasistiskt" som förmodligen inte är helt taget ur luften utan såklart föregåtts av allmänt tjafs. Invandraren lackar ur och slår ner svensken. Vad blir då kontentan och slutklämmen;

"Men hon funderar nu över om inte arbetet tydligare borde inrikta sig på just frågor om främlingsfientlighet och rasism eftersom detta är problem på skolan. Menar du att ni har elever som har rasistiska och rent av nazistiska åsikter? ?Jag märker att vi har elever som är fascinerade av sådana idéer."

Underförstått att den misshandlade hade dessa åsikter och får skylla sig själv. Det är legitimt och PK att skriva att man skall ta tag i rasismen som flödar, men upphovet till rasismen, invandrarnas beteende och kriminalitet, pratas det ytterst sällan om.

Ett annat exempel;

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0004/29/fem.html

"- Vi kan inte utesluta ett rasistiskt dåd även om vi inte vet något säkert om motivet, säger vakthavande polisbefälet i Uddevalla. De fem gripna är alla infödda svenskar medan den överfallne mannen har utländskt ursprung"

Om det varit tvärtom, att en gäng invandrare hade slagit ner en etnisk svensk så hade man ALDRIG skrivit det utan bara skrivit om själv händelsen. Återigen, invandrare är alltid offer som skall lyftas fram, och svenskarna är de onda som måste utbildas. Det råder ju knappast nåt tvivel om att denne 54-åring gjort nåt för att förtjäna detta.

blombuketten
0

#191. Nej Magnuz, det är inte alls min erfarenhet att det är den ena eller den andra gruppen som står för den här typen av överfall. Det är fel att säga att det är sådant som är typiskt för just invandrargäng och inte det ni kalla nassegäng. För de s k nassegängen (skinnskallar) har ställt till med massor av skit och fegt sådant.

Vad gäller identiteten du skriver om så kan man vända på kakan och vad får vi då? Samma förklaring till varför en invandrare, som blivit misshandlad p g a att han är just en invandrare som svarar med samma mynt. Fast då blir det genast fel, för om man kommer hit så ska man också tåla att bli slagen, diskriminerad och allt sådant, för man är ju inte hemma i sitt eget land? Nej, ingen ska behöva bli nedslagen eller rånad överhuvudtaget. Det är inte lagligt för någon, svensk eller utlänning, att göra sådant här.

Jag tog upp två exempel ovan. Jag har fler, många fler fast det är inte särskilt intressant att rabbla upp en massa exempel som ändå de flesta vet om och som i det stora hela inte ger något. Inte heller tog jag upp dessa exempel för att framhålla att en grupp är värre än den andra. Det jag mest ville få fram är att detta är en grupp (i stort sett) vilsna människor som inte riktigt vet varför de slåss, egentligen. De flesta av dem vet inte ens varför de ska "hata" invandrare, de bara gör det för att det så ska vara i den grupptillhörigheten. De vet inte ens varför de skulle fira Karl XII och vad som var så bra med den kungen. Egentligen var han ju inte ens svensk i ordets "rätta" bemärkelse och dessutom förlorade han stora delar av stormakten Sverige i sitt evennerliga krigande.

Jag förstår dig inte. Du påtalar hela tiden att invandrare gör en massa fel och om en svensk skriker fula ord efter någon så beror det "såklart" (som du uttrycker dig) på att det varit tjafs innan. Då kan jag säga som du…….underförstått, invandraren har tjafsat och bråkat till dess svensken lackar ur och skriker en massa rasistiska ord till honom och då får invandraren skylla sig själv. Ja, så blir det om man vände på det du säger. Så förbaskat oskyldiga är inte vi svenskar heller kan jag tala om. Fy 17 vad vi kan vara taskiga.

Åk och bosätt dig utomlands ett tag, där det finns svenskar boende, så kan du själv höra hur illa vi kan prata om folk trots att vi är gäst i deras länder.

Fast vi kan ju sitta här och ta upp exempel på exempel och det leder ingentstans. Att du tar upp sådana här exempel för att understödja att invandrare går och slår på oskyldiga svenskar, medan vi inte gör detsamma på dem är ointressant. För så är det inte i verkligheten. Vi vet att både svenskar och invandrargäng gör så här och det går inte att säga att det endast beror på svenskarna eller endast på invandrarna. Det är bara dumt. Det är sällan ens fel att två träter.

Magnuz
0

Faktiskt tror jag vi är rätt överrens. Den stora skillnaden är framställningen i media och inställningen hos ansvariga, politiker och tjänstemän.

Invandrare gör fel=synd om honom, samhället och de rasistiska svenskarnas fel.

Svensken gör fel=han skall straffas, är en idiot och rasismen mot de stackars invandrarena måste bekämpas.

Ijin
0

#193 Om du visste någonting alls så är det inte så. Dom får precis lika mycket straff som vem som helst. Allt annat är skitsnack.

WiktZac
0

#193, 194 Fel. De får t o m generellt sett hårdare straff än etniska svenskar som döms för samma brott.

Så det där om invandrare som det är synd om är nog mest resultatet av ideologiskt färgade glasögon, tror jag. 

//Zac

Ijin
0

#195 Jo, men dom döms ungefär lika iallafall…  Och ja, det är ideologiskt färgade glasögon;)

Magnuz
0

Nej, att invandrare som verkligen kommer så långt som till domstol döms ser vi ju resultatet av i våra fängelser… Nu var det inte riktigt det jag menade utan jag pratar om den almänna inställningen i media och hur man ser på orsak och verkan. Jag pratar också om hur media vinklar saker och ting, enligt mitt exempel om den 54-årige invandraren.

Skilj nu på äpplen och päron!

Ijin
0

#197 Vadå ser resultat i fängelserna? Vad exakt menar du? Och sen när, säger median någonting som faktiskt är viktigt, jag menar, du tror väl inte på allt som står i aftonbladet och expressen?

Magnuz
0

Jag menar att 80% av fängesekunderna har utländsk härkomst.

Nej, jag pratar inte bara om kvällstidningar. Samma oskrivna PK-regler gäller i alla media, även TV och radio.

Vad menar DU exakt, att media bara skriver om oviktiga saker och att media inte har en stor makt när det gäller att skapa opinion, och därför borde agera helt opolitiskt?

Ijin
0

#199 Jag menar det att Tidningar ofta skriver säljade, inte fakta baserat.

Magnuz
0

#200 (lång tråd!) Jag håller med om att media ofta tummar på fakta och skriver högst subjektivt. Kanske är vi då överrens, fast på olika grunder.

Ijin
0

#201 Mycket möjligt. Överrens om en sak iallafall.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.