Återkallande av medborgarskap
Min åsikt är att medborgarskap baserat på falska uppgifter skall återkallas.
Varför ska det till exempel vara skillnad på att lämna falska uppgifter i ansökan om medborgarskap och att förfalska ett testamente.
Antag att jag förfalskar ett testamente och sätter mig som arvtagare. Vid upptäckt hävs arvsrätten och jag straffas även för brottet som uppstått när jag förfalskade testamentet.
I en rättstat skall principen vara att jag förlorar fördelarna av mitt brott och även straffas med böter/fängelse.
Varför skall just medborgarskap erhållet på falska grunder särbehandlas

#0. Jo, där kan jag hålla med dig, även om jag anser att en utredning ska göras ordentligt innan man får medborgarskap. Om det, trots ordentlig utredning ändå händer och uppdagas så gills ju inte medborgarskapet, självklart. För att en sådan sak skulle hända, att medborgarskapet dras tillbaka, så måste det vara juridiskt säkert att så är fallet.
# 1,
Självklart håller jag med Dig att en ordentlig utredning av alla ansökningar om medborgarskap skall göras innan de utfärdas. Jag talar om de fall där det efter ansökan uppdagas att ansökan är baserad på falska uppgifter. Denna prövning av återkallelse av medborgarskap skall inte ligga på migrationsverket utan den skall prövas i allmän domstol.

#2. Ja precis. Lägger man prövningen i allmän domstol så är vi i rätt instans.
Jag håller med er båda…
#0 Det är en självklarhet att det skall vara så.
#0 Å ena sidan så ska allt fusk stävjas. Då verkar det självklart att det ska kunna återkallas.
Å andra sidan måste det finnas en preskribtionstid.
Det viktigaste är väl det som #1 anför. Att man är noggrann då medborgarskap utfärdas. Jag vill inte ha ett samhälle där människors medborgarskap ska ifrågasättas.
Aff frågasättas låter lite fel. Men däremot att kolla upp en ansökan tycker jag inte är fel. Och om det då visar sig att det är falska uppgifter så ska det anmälas och kollas upp.
Så är det ju med alla ansökningar tex om jag ska ansöka mig att få vapenlicens så kollas väl jag upp antar jag. (lite olika saker men men)
#7 Ja, jag kan inte låta bli att tänka på (sd) dröm om det homogena samhället. I en (sd)-styrd värld skulle alla svenskars medborgarskap ifrågasättas. Man skulle kontrollera i vilket land dina far- och morföräldrar var födda, man skulle granska ditt "kulturella" liv osv. Inte alls olika nazisternas jakt på judar.
Man kan lätt se en stat där alla är oroliga för hur mycket medborgarskapet är värt…
Som vanligt drar Anders iväg i tangentens riktning i sina absurda överdrifter.

#9. Nej, jag tycker inte att han överdriver med tanke på själva formuleringen SD har på sin hemsida,
För den svenska nationens del gäller följande: svensk är den som av sig själv och som av andra uppfattas som svensk.
Detta är ett mycket luddigt uttryck, för (som jag frågade dig och ännu inte fått svar på) hur är man när man uppfattas som svensk? Vem avgör det? Och om jag uppfattar mig som svensk, men inte du, vem bestämmer då om jag är svensk eller inte?
Jag vill ställa en motfråga, när blir man svensk enligt dig?
# 6.
Min enkla fråga var om medborgarskap baserat på falska uppgifter skulle återkallas eller ej. Jag gjorde även en jämförelse med förfalskning av testamente.
Du verkar hålla med mig i sakfrågan att de skall kunna återkallas då de beslutet om medborgarskap är baserat på falska uppgifter.
Att lämna falska uppgifter vid ansökan om medborgarskap är straffbart. Mig veterligen finns det inget brott som inte preskriberas efter en viss tidsperiod. Längre tid för grövre brott och kortare tid för mindre allvarliga. Det allvarligaste brottet mord har vi en preskribitionstid på 25 år för. Självklart skulle även detta brott omfattas av preskribitionstid.
Således kvarstår frågan varför skall brott i samband med ansökan om medborgarskap behandlas annorlunda än andra brott. Varför skall personen som lämnar falska uppgifter i ansökan om medborgarskap inte förlora det då en person som förfalskar ett testamente t. ex både får fängelse och förlorar den ekonomiska fördelen av det falska testamentet.
Jag trodde att vi levde in en rättstat och att alla partier värnade om detta.

#11. Aha, du kunde inte svara på min fråga utan var tvungen att komma med en motfråga. Men ser du, jag svarar inte på din motfråga för om jag gör det så kommer du diskutera min åsikt istället och det var inte det som saken gällde.
#13 Tja, jag ställer upp på SD:s definition och du gör ju uppenbarligen inte det, varför jag tyckte det var intressant att höra hur du ställer dig till saken. Är det så konstigt? Det är lätt att kritisera saker och ting, men svårare att komma med något eget konstruktivt, vilket är symptomatiskt för hela invandringsdebatten. SD har lösningar som man tror kommer att ge positiva resultat. Andra håller inte med och säger att det är dåliga lösningar, men de kan inte komma med något eget KONKRET. (kommer ni ihåg min fråga om konkreta åtgärder som jag inte fick något svar på?)
#12 Du är naturligtvis retorisk i den avslutande frågeställning, men både du och jag vet ju att det råder annan praxis vid tillämpningen av lag när det handlar om invandrarrelaterade "problem".

#14. Där fick du till det och fortfarande inget svar.
Du säger att du ställer upp på SD´s definition, men du säger inte hur. Förstår du vad de säger angående det jag frågat över om när man blir svensk och vem som bestämmer det? Jag bara undrar eftersom du undviker mina frågor och istället försöker vända och vrida på det så att det är jag som ska svara istället.
SD kommer med konkreta förslag menar du och vi som inte håller med dem gör det inte? Ja, det är ju också ett sätt att se på saken.
Anders med anledning av bl. a. inlägg nr 6.
Vill påminna Dig om att Du inte besvarat mina frågor i inlägg nr 12
#16 Vad har jag inte svarat på?
3 17
I inlägg nr 6 skriver Du " Jag vill inte ha ett samhälle där människors medborgarskap ifrågasätts"
Med anledning av detta frågade jag Dig om Du stödde min åsikt att medborgarskap baserat på falska uppgifter skulle kunna återkallas. Med andra ord skall denna kriminella handling straffas mildare än ett förfalskat testamente.
#18 Jag svarade i #6: "Då verkar det självklart att det ska kunna återkallas."
Jag har ingen uppfattning om straffskalan för detta jämfört med testamente. Jag har svårt att se dem som jämbördiga. Att förfalska ett testamente kan väl åtminstone hypotetiskt handla om ekonomiska värden från ingenting till hur mycket som helst.
# 19
Det är inte straffskalan jag diskuterar den finns redan reglerad. Men varför skall fördelen av ett testamente återkallas utöver straffet, när inte fördelen av medborgarskapet återkallas. Det är frågan.
#20 Och mitt svar har jag lämnat i #6 och återupprepat i #19.
# 21
Tack då är vi således överens om att medborgarskapet i detta fall skall återkallas.