Politik iFokus

Politik

Etikettvård-och-omsorg
Läst 2463 ggr
blombuketten
0

Färre män på högre utbildningar

Här kan man läsa att män satsar mindre och mindre på högskoleutbildning medan kvinnorna satsar allt mer. Dessutom står att läsa att samhället inte engegerar sig i att stimulera pojkar och män att utbilda sig så som det görs för kvinnor. Rätt intressant för om det är på det viset så var är jämlikheten då?

Länken tagen från DN.

WiktZac
0

Jag tycket att man i jämlikhetens namn genast måste börja kvotera in män på utbildningarna… NOT!

Jaha, så gruppen män väljer att i första hand skaffa sig en försörjning, emedan kvinnorna väljer vidareutbildning. Inget nytt under solen tycker jag. Det finns inget som tvingar endera parten, alltså existerar ingen diskriminering där. Problemen kommer när en politisk ideologi lägger näsan i blöt och anser att det skall vara si eller så.

//Zac

blombuketten
0

#1. Fast jag tycker det är intressant, för om det hade varit tvärtom så hade det kallats för diskriminering att inte samma engegemang lagts att få ut flickor i högre utbildning. På något sätt känns det lite som om det, istället för att man satsar på både män och kvinnnor, så har man valt att satsa på kvinnor och istället låtit männen komma i bakgrunden s a s. Förut så skrevs det rätt mycket om att man inte satsade på kvinnor/flickor och lät dem få en chans att utbilda sig.

WiktZac
0

#2 Kunde inte uttryckt det bättre själv. Hela feminismens grepp över samhället idag är helt vansinnigt. Man utövar kraftig diskriminering gång på gång, och detta för att motverka en diskriminering som bara tokfeministerna själva ser tydligt. Inge bra alls…

Så fort det är ointresse från kvinnors håll skall det genast kvoteras och diskrimineras, emedan det motsatta aldrig gäller. Ta t ex genusfrågorna, där en är det en oerhörd majoritet kvinnor och skulle de ta sig själva på orden skulle man genast låta kvotera bort nästan hälften av kvinnorna… ;o) 

//Zac

[mingdie]
0

Vi vet att skolorna har ändrat sitt utlärningssätt för att passa tjejerna dom sista 20 åren. Jag vet att när jag skriver detta så kommer den vanliga "men det finns ingen skillnad på hur tjejer eller killar lär sig" men om man har varit inblandad i skolor ett tag så ser man skillnaderna.

Sedan har det jobbats väldigt hårt för att få mer högutbildade kvinnor så att det nu har slagit över till andra hållet är väl bara naturligt. Förhoppningsvis så jämnar det väl ut sig i framtiden.

AndersE
0

Vi har väl en lång tid hört att flickor/kvinnor är överlägsna i skolan och får mycket bättre betyg. Då är det väl ganska naturligt att det är de som läser vidare?

#4 Det där är ju rätt intressant. Det sägs att pojkarna tar mycket plats i skolan och får mycket uppmärksamhet men dåliga betyg. Det har talats om att ha delar av undervisningen könsuppdelad.

Och jag förstår inte varför man inte kan ha en skola för individer…

Ijin
0

Själv så kanske jag inte orkar… för jag har svårt att lära in på det sättet som dom flesta använder sig av…

Annars så kan man ju komma väldigt långt helt utan högskole utbildning, om man är skicklig..

[mingdie]
0

#5 Och jag förstår inte varför man inte kan ha en skola för individer…

Kan bara hålla med.

Martin
0

Jag tycker att det i särklass viktigaste är rätt individ på rätt plats.

Detta innebär för mig - om man har detta som kriterie - att jag ändå tror att man får den blandningen av folk man ofta eftersöker.

Själv skulle jag aldrig vilja kvoteras in till något. Skall jag delta i något vill jag göra det för att jag anses lämplig / duglig till det, inte för att jag har brunt hår, är kille, eller något annat.

mvh Martin

jen
0

Jag har funderat på det här många ggr förut. Jag tycker det här med jämlikhet är något bra som verkligen har gjort så att kvinnan räknas in i samhället precis som männen.

Men jag tycker ibland att det går till överdrift. Det har funnits "starta egetbidrag för kvinnor" plus mycket annat för enbart kvinnor.

S-föreningen har kvinnoklubb vilket de ville ha med mig i, men jag sa ifrån eftersom jag tyckte det var fel att ha en klubb pga könet. Tänk om karlarna skulle bilda S-förening för bara gubbar? Då skulle det bli liv!

Vet att fler partier har så…

Jag är för jämställdhet-åt båda hållen!

Fonnytorsk
0

#5 "Varför kan man inte ha en skola för individer". Är detta en del ut av den ska elitskolan som du och Blåa armen vill ha? Varför tycker du att man ska könsuppdelade klasser?

AndersE
0

#10 ???

• Vilken elitskola?
  • Vad är Blåa armen? Jag har förvisso blå skjorta på mig, men den är kortarmad.
  • Var har jag skrivit att jag vill ha könsuppdelade klasser?
rahmat2
0

#0. Detta intressanta har jag missat.

En del högslokestudenter( hur stor del, vat jag inte) vidare studerar som försörjning. Att ha en inkomst(även om det är lånade pengar) är den enda möjligheten att leva på.

Att det är flest tjejer kan bero på två faktorer med tanke på det jag sagt nu.

1) Tjejer har mera krav på sig. Högre studier kan vara ett medel för att "duga" bättre.

2)killar har lättare att få ett arbete efter gymnasiestudierna.

charlie
0

Vad ar hogre utbildning fragar jag mig da? Ar det en magister eller kandidat eller varfor inte en doktorandexamen?

Hogskolesverige har kraftigt devalverat vardet av en hogskoleutbildning med utvattad kunskap bland forelasare. Hur manga av dagens hogskolor har ens professorer som forelaser?

Hur manga av dagen utbildningar ar inte nagot annat an tjafs som ar for individens "egna tillvaxt"?

Jag tror att den stora tillvaxten av utbildningsplatser och examen sker innom detta omrade dar det inte leder till nagot konkret arbete. Jag tror tyvarr att kvinnor i hogre grad aven valjer sig till dessa typer av utbildningar innom konst, kultur och media.

---

Magnuz
0

Det är invandrarnas fel, ut med dom så kommer männen in lättare Skrattande

charlie
0

Lattare??? Det ar snarare sa att det ar FOR latt att komma in pa en hogskoleutbildning.

---

blombuketten
0

#13. Ja, vad gäller utbildningarna i konst och media håller jag med. Ibland undrar man om alla vill se sig själva i TV.

rahmat2
0

#16. att vidareutbilda sig på universitet är ett sätt att höga sina meriter. Arbetslösheten står bakom detta och inget annat. Och att antalet kvinnor är fler på universiteten beskymrar mig inte. Trärttom. Det kan vara positivt också.

charlie
0

#17 Men varfor ska skattebetalare betala for individens egna noje. Det ar som att alla Biobiljetter skulle vara gratis. Dessutom ar tendensen att man skickar bidragspengar fran rikitga utbildningar och riktiga univeritet till diverse smastader i kompensation for forlorade forsvarspengar… Only in Sweden…

---

charlie
0

Det absolut samsta matvardet nar det galler utbildning ar antalet som studerar. Det sager absolut nada. Det ar som att saga att svenska skolan har 100% narvaro. Det sager ingenting om kvaliten pa produkten. Det ar som att tillverka 1.000.000 defekta bilar. Ingen kommer att kopa dem.

---

Ijin
0

#19 Håller med.

Närvaro gör inte någon smartare, det gör någon snarare stress skadad