Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 1425 ggr
AndersE
0

Lots för integration

Ekot berättade idag att regeringen inför ett nytt system för att underlätta för flyktingar att komma i jobb eller studie. Det handlar om en introduktionskurs med bl.a. svenskundervisning, arbetspraktik och samhällskunskap och den ska bli obligatorisk.

Det låter väldigt positivt tycker jag (som önskade precis detta i en integrationsdebatt här på Politik för två år sedan.

Ijin
0

Låter som någonting riktigt bra!

Sara
0

Det skulle vara jättebra om något sådant med kvalitét gick att ordna! Glad

Vet att det varit tal om att svenska undervisningen är dålig på vissa ställen.

Sara

AndersE
0

#2 Ja, jag hoppas också att detta blir väl utfört. Det är tydligen privata firmor som ska hålla i detta.

Ijin
0

#3 Då kan det ju vara allt från bra till urselt…

AndersE
0

#4 Enligt ekot får de betalt efter hur väl de lyckas med att få flyktingarna i arbete eller studier.

UlfE
0

# 0

Det som presenterades idag, vilket ävan framgår av Ekot, var SOU 2008:58. En utredning av Monica Werenfels Röttorp.

Steget från en utredning till färdigt lagförslag är långt.

Regeringen har således inte presenterat något förslag idag. Däremot hoppas jag att åtminstone delar av utredningen kommer att genomföras.

Altt som föreslås i en utredning blir inte automatiskt lag. Hela den politiska processen återstår ännu.

Ijin
0

#5 Då borde det sätta press på dom. Utmärkt.

AndersE
0

#6 Tack för kompletteringen. Det hade jag missat.

AndersE
0

Integrations- och jämställdhetsdepartementet har lämnat ett pressmeddelande i ärendet:

"Människor som kommer till Sverige är driftiga och kunniga. Den kapaciteten måste tas tillvara, säger integrationsminister Nyamko Sabuni som i dag har mottagit utredningen SOU 2008:58 "Egenansvar - med professionellt stöd".

Utredningen föreslår ett statligt ansvar för flyktingmottagandet och att en pliktlagstiftning införs, vilket innebär att kommuner kan tvingas ta emot flyktingar."

Läs hela

rahmat2
0

Det som blir resultatet av genomförandet av detta utredning är två saker. Att få ett arbete som flykting och att få lära sig de skrivna och oskrivna lagarna.

När det gäller känmnedom om det svensak samhället är det bra tycker jag( som det är bra med all information).

När det gäller arbete tror jag inte att man når nånstans, för sociala resurser är väldigt viktiga för att kunna få ett arbete.

Om man är född i Sverige kan man ha kunnat skaffa sig ett sort nät av människor runt omkring sig. Alla man börjar lära känna ,sen dagis tiden, tills man slutar gymnasiet.

Men när man kommer till Sverige som vuxen flykting saknar man den sociala biten. Statens ingrippande på detta sätt som utredningen säger kan inte ändra på de avsaknade sociala resurserna( som ibland kan vara mycket viktigare än svensk högskoleutbildning).

blombuketten
0

Men får man chansen att lära sig språket och få arbete så kommer den sociala biten också.

Det här att inte ha den sociala biten med sig när man flyttar hit stämmer, men det är lika när man flyttar från en stad till en annan och i ännu högre grad när man flyttar till en liten stad eller by. Då är man främmande i den staden även om man är svensk. Alla känner alla och den nyinflyttade känner ingen. Fast i o m att man skaffar jobb och bostad och därigenom träffar folk, så kommer även den sociala biten, fast den gäller ju inte från födseln utan från den dag man flyttade dit.

Jag är född i Stockholm och uppväxt i en förort till Stockholm. Numer bor jag i ett litet samhälle där alla vet allting om alla. I alla fall tror alla det. Hade turen att få jobb här snabbt och idag är det som om jag bott här jämt, förutom att jag inte vet allt om alla då de allra flesta är såna jag lärt känna som vuxen.

rahmat2
0

#11. Problemmet är att arbete blir det inte.

Kännedom om det svenska samhället blir det säkert med kurser som visar samhällets många sidor.

deia
0

To stay at home just receiving contributions and having a lot of free time to make crimes work better to the immigrant/refugee to build social contacts???

When I say that to talk about work to some immigrants is close to insult them, people say I'm too hard, I'm bad and against immigrants. I'm not, it just happens that I know a lot of and about them and how they think.

Can't you defend anything positive???

For God sake!

UlfE
0

Rahmat2

Följande är hämtat ur Ditt inlägg nr 10:

"Det som blir resultatet av genomförandet av detta utredning är två saker. Att få ett arbete som flykting och att få lära sig de skrivna och oskrivna lagarna.

När det gäller känmnedom om det svensak samhället är det bra tycker jag( som det är bra med all information).

När det gäller arbete tror jag inte att man når nånstans, för sociala resurser är väldigt viktiga för att kunna få ett arbete."

Om det du skriver i stycke ett verkligen blir resutatet av denna utrednings förslag så har väl utredningen bara tillfört något positivt.

Vad det gäller 3:e stycket kanske det inte skadar om Du läser i AndersE sträng ang lyckad integration. I denna del kan man säga att utredningen kopierat Gnosjös sätt att hantera invandrarfrågan. Om man lyckas lika bra i hela Sverige som Gnosjö gjort så skulle alla tjäna på det. Gnosjömodell försöker ju att verkligen ge invansraren ett socialt nätverk precis som utredningen föreslår.

Ptecis som Blombuketten har jag flyttat runt en hel del i Sverige, varje gång har jag fått starta om och etablera nya sociala nätverk, så detta är inget speciellt för invandrare.

Men utredningens förslag bygger givetvis också på att invandraren själv är aktiv.

deia
0

To move to other place, and even worse to move to work, it is too hard, it's too much work. It's only to many swedishes who are used to work and have learned that things don't fall from the sky for free.

Many swedishes didn't understand yet that a lot of immigrants didn't move here because they wanted to work, they wanted a better life and that means an easier life, that doesn't mean to work to have a better life.

Good life means to live well without working, others should work to support you, then THAT is a better life, it's the perfect life.

The 3o. world cultures are very diferent of yours. To work is not a life value, the best is to have someone else to work and support you. That is one of the reasons to only some few people who like to work hard succeede there.

Don't you see that most of them live in the misery in their countries for ages and they still couldn't understand how much necessary to work is?

What does most of them like to do in their countries? They like to make wars, children and/or parties. For the time being, they just have made children and parties here.

And I can tell you that this idea of coming to Sweden for being supported by the country really has been spreaded, specially, by the internet where I've seen even people teaching others how to cheat the system here in many diferent ways to come or to get advantages.

Magnuz
0

Allt detta är verkningslöst eftersom problemet idag är att det finns stora grupper invandrare som skiter i och pissar på det svenska samhället och inte vill integreras. De som är "driftiga och kunniga" ser redan idag till att lära sig språket och skaffa ett jobb.

Sara
0

Fast om studierna m.m. blir obigatoriska för att få pengar så måste de ju iaf dit.

Sara

blombuketten
0

Exakt.

deia
0

Fast om studierna m.m. blir obigatoriska för att få pengar så måste de ju iaf dit.

I couldn't translate this. Could you, please, write in other words?

Thanks.

deia
0

det finns stora grupper invandrare som skiter i och pissar på det svenska samhället

If swedish(european) people just could understand this…

I think the authorities should study our cutures(from 3rd. world) seriously first of all to understand who they are dealing with.

rahmat2
0

#18. Jo, exakt!

Men det som ger arbete är den sociala resursern. Ingen kurs som Staten ordnar kan ge den sociala resursen.

Återigen det enda som är bra med dessa kurser är att det ger kännedom om det svenska samhället. Och inget annat.

deia
0

If you say that to work and study can't give them social skills, then what do you sugest that should be made to them to get social skills?

AndersE
0

#16 "det finns stora grupper invandrare som skiter i och pissar på det svenska samhället"

Det finns också grupper av svenskar som skiter i och pissar på det svenska samhället. Och så finns det en liten extremistisk grupp som kallar sig sverigedemokrater, och med hjälp av retorik hämtad från de stora svenska demokratiska partierna försöker smyga in en politik direkt byggd på nazism. Det är verkligen att skita i och pissa på det svenska samhället.

Sedan finns det en oerhörd massa svenskar - av diverse olika bakgrund - som arbetar hårt med att ge landet välfärd, människor som följer regler och lagar, och som genom medmänsklighet gör det här landet till ett fantastiskt land.

Sara
0

# 19 If studying is the only way to get money they probebly go there.

Sara

deia
0

Thanks a lot.