90 000 nya jobb!
AMS räknar med att det kommer 90 000 nya jobb under 2007! Det är en förbättring från 2006 trots att det också var ett bra år med 85 00 nya platser. Ökningen har endast varit så stark två gånger under de senaste 50 åren skriver Svd.
"Arbetsmarknaden är särskilt god för civilingenjörer, lastbilsförare, fordonsmekaniker, kockar och förskollärare."
oj! det låter ju bra! det märktes i "min" kommun också förra våren redan att det fanns fler lediga arbeten 
Ja det ser bra ut framöver… :)
GLÄDJADE BESKED
hur blev det ? Någon som vet?

Ja, jag hörde på nyheterna att det inte alls anställts så mycket folk som man trodde skulle få jobb. Särskilt de som varit arbetslösa och sjukskrivna länge hade problem att få jobb då arbetsgivarna inte är så intresserade. Men hur det ser ut i det stora hela vet jag inte.
#5 Det var ju ett sätt att beskriva verkligheten…
- Arbetslösheten hos Arbetsförmedlingen sjönk till 3,6 procent under år 2007. Det är 1,0 procentenhet lägre än året innan.
- minskning av arbetssökande på Arbetsförmedlingen och sysselsättningen ökade i hela landet
- Närmare 829 000 nya lediga platser kom in till Arbetsförmedlingen och det är 218 000 fler än år 2006.
- År 2007 var ett synnerligen starkt år på arbetsmarknaden.
- Utvecklingen har kommit alla regioner och de flesta grupper till del.
- Den starka utvecklingen på arbetsmarknaden har medfört att bristen på arbetskraft har ökat. Inom några yrkesområden är rekryteringsläget ansträngt:
- arbetslösa under 2007, eller 3,6 procent av arbetskraften, en nedgång från 4,6 procent 2006.
- Starkast utveckling var det för personer mellan 25 och 34 år, där det var en nedgång med nästan 25 000 till 53 000.
- Även äldre gynnas av uppgången.
- Under 2007 började en markant förbättring på arbetsmarknaden för utrikes födda.
Sanningen är alltså att den optimistiska prognosen i #0 har överträffats med råge.
Jag vet att vänsterfansen är dåliga förlorare, men alliansen har faktiskt gjort vad man lovat. Hållit fast vid "arbetslinjen" - och lyckats!
Så #5 - ange gärna en källa som styrker att "det inte alls anställts så mycket folk som man trodde skulle få jobb."
ok, då fortsatte konjukturen uppåt förra året också. Vad bra!

#5. Ja, jag hade ju inte väntat mig någon annan kommentar från dig. Det jag skrev hörde jag på TV-nyheterna så det lär väl vara en slags verklighet då. De sa också att vad gällde invadrarna så hade det inte fungerat alls med nya jobb. Han som sa detta var generaldirektör på AMS och heter Bo Bylund, fast han kanske är ute och cyklar, vad vet jag. Du kanske ska skriva till honom och lämna samma källa som ovan och berätta för honom att han ljuger.
Du har inte en aning om var jag står någonstans politiskt, du kan anta, men du vet inte, så jag undanber mig dina dumma anmärkningar på om jag (vilket jag förmodar att du menar eftersom du ju skriver ang det jag skrev) är en dålig förlorare eller inte. Det har ingenting med det att göra förstår du. Jag är ingen fanatiker vad gäller politik. Inte alls i närheten av hur du lyriskt förklarar allt så vackert som Alliansen gör. Jag har mina funderingar och dem står jag för och har rätt att ha. Jag behöver inte bevisa min existens för dig.
Är du intresserad för du ta fram informationen själv. Detta är vad jag hörde och mer än så är det inte. I o m att detta sas på nyheterna så skrev jag om det. Inte för att skadeglatt sitta och säga att Alliansen misslyckats, för det handlar inte om det. Det handlar mer om att få arbetsgivare att anställa de som varit arbetslösa länge, sjukskrivna och invandrare. Men självklart läser du in sådant dravel och går i försvar för Alliansen på en gång. För så förbaskat stort var det inte med det jag skrev ovan.
#8 Du säger att du hört AMS säga något, men vägrar belägga.
Jag citerar AMS hemsida och bifogar en länk.
Var och en får avgöra vad man vill fästa avsikt vid. TV-nyheter, tidningar och internetsidor är fullspäckade med uppgifter om den fantastiska utvecklingen på svensk arbetsmarknad det senaste året.
Varför du inte noterar detta utan skriver en komentar om något du hört, men inte kan verifiera - får också var och en fundera kring.
Jag provade att söka bland SVT nyheter efter "Bo Bylund". Det jag hittade (länk) var att han i november 2007 varnar för brist på arbetskraft och att AF nu i januari (länk) berättar att konjunkturen har kulminerat.
Jag hittade också en färsk nyhet (igår - länk) som talar om en ny rapport från arbetsförmedlingen.
"Antalet lediga jobb har fördubblats på två år. Förra året anmäldes 828.785 lediga jobb hos Arbetsförmedlingen mot drygt 400.000 år 2005."
Jag hittar inte ett ord om att 2007 skulle givit färre jobb än man förväntat.
Möjligen menar blombuketten det som står i samma nyhet:
"Men att anställa nyanlända invandrare eller långtidsarbetslösa, med hjälp av statligt stöd, har inte lockat många arbetsgivare.
Regeringens nystartsjobb, där företagare kan anställa en långtidsarbetslös till en lägre kostad har lockat få företag.
-Uppenbarligen är problemet att arbetsgivarna inte i tillräcklig grad anställer de som står långt från arbetsmarknaden, säger Bo Bylund som är Arbetsförmedlingens generaldirektör."
Att vi inte ännu lever i något Utopia innebär ju dock knappast att prognosen i #0 inte överträffats.
tjaae, ibland hör man och tolkar det man VILL höra ;)
jag kan bara se i verkligheten där jag själv bor…
HÄR är arbetslösheten väldigt hög.
men här ser man att arbetslösheten åter igen sjönk år 2005

Jag skrev också i mitt inlägg #5 "Men hur det ser ut i det stora hela vet jag inte". Såg du det?
Jag bryr mig inte om hur mycket du försöker slå ner mig och det jag har skrivit i skorna. Jag hörde det på nyheterna av samme man som jag hänvisar till ovan. Han sa inte att arbetslösheten ökat, han sa att det var svårt att få in (återigen skriver jag detta) långtidsarbetslösa, sjukskrivna och invandrare på arbetsmarknaden då arbetsgivarna inte är så benägna att anställa dem. Det innebär alltså att just den kategorin av folk som det var så viktigt att få in på arbetsmarknaden och som inte skulle vara i "utanförskap" fortfarande inte kommer in på arbetsmarknaden. Detta skrev jag redan i #5. Läs och förstå innan du hackar sönder allt man säger.
Det finns på nyheterna så du får väl söka vidare. Under tiden så får jag väl framstå som stan´s största lögnhals, skiter i vilket. För jag är så trött på dig och dina kommentarer till oss som du kallar "vänsterfolk", som enligt dig inte har något att komma med, är dåliga förlorare, ja, i stort sett dumma i huvudet. Du letar hela tiden orsak att slå ner på det man skriver. Jag är ju inte den enda. Nu har du ju lyckats få iväg zzTCM så då får väl det bli mig du hackar på istället???? Sen gör du en jättesak av en liten kommentar man skriver. Vad vill du, att Politik endast ska bestå av likatänkande med dig? Ja, då blir det ju riktigt kul här, klubben för inbördes beunddran. Hej och hå.
Föresten så hörde jag på nyheterna att 3,5 miljoner barn svälter ihäl varje år. Är det också en lögn bara för att jag hörde det på nyheterna? Måste jag bevisa och överbevisa att detta sades på nyheterna, eller räcker det med att jag faktiskt hörde det.
När någon skriver något som jag undrar över…..vet du vad jag gör då……jo, jag söker efter det eftersom jag är nyfiken. Jag begär inte att alla andra ska överbevisa mig om sanningshalten i det som de läst, hört eller sett.
Här där jag bor är också arbetslösheten väldigt hög.
#12 Trist att du tar det så…
Den här strängen består kortfattat av:
- #0 - för ett år sedan skrev Ida om en glädjande prognos
- #1-3 Korta kommentarer vid samma tid
- #4 En fråga från jen ett år senare hur det egentligen blev?
- #5 "Ja, jag hörde på nyheterna att det inte alls anställts så mycket folk som man trodde skulle få jobb. Särskilt de som varit arbetslösa och sjukskrivna länge hade problem (min markering…) att få jobb då arbetsgivarna inte är så intresserade. Men hur det ser ut i det stora hela vet jag inte."
För mig var det en mycket märklig kommentar. Som jag påpekat översvämmas media av fantastiska siffror om hur bra det går för Sverige och hur otroligt många jobb som skapats.
Hur du kan få det till att du hört att det inte anställts så mycket folk som man trodde kan jag inte begripa. Fakta i målet (#6 - som jag hittade på några sekunder på af:s hemsida) är att många grupper som tidigare haft svårt tillhör vinnarna - invandrare, äldre och unga.

Nu får du lägga av Anders. Tror du jag har fel på hörseln……också???? Det jag skriver om ovan är precis det som sas på nyhetrna. Om det är fel så får du skylla på Bylund för det var han som sa det. Han menade att det var ett problem att arbetsigivarna inte anställer de grupper jag nämnt. Han var t o m i bild under intervjun.
Jag har inte fått det till att det är så, jag hörde det på nyheterna. Sen får du säga vad vill.
Allting som avviker med dina åsikter förefaller ju märkliga för dig. Inget nytt alls.
#14 Du ser inte sambandet i tråden? Det tråden handlar om finns i #0. Frågan du "besvarar" finns i #4.
Ditt svar ger intrycket att prognosen i #0 inte har nåtts, inte i allmänhet och i synnerhet inte för de grupper du nämner.
Det är ungefär som om någon frågade om Sverige är en demokrati, och du börjar berätta om ett fall där Sverige dragits inför EG-domstolen…
En dum fråga igen…Hur får man till en länk…?
/Maria
kopiera in länken och tryck enter gör jag iallafall

Jösses Anders, du hittar bara en massa fel på allt. Ta och rannsaka dig själv och dina egna kommentarer istället. Om ingen fattar vad jag skriver så får väl de andra tala om det. Hitills är det bara du som inte hänger med……i tråd efter tråd.
Tröttsamt.
Jag såg det också på nyheterna. Och det räcker för mig.

#19. Tack Hera, skönt att någon mer än jag sett nyheten
.
#15. Vad vill du säga med sista stycket? Att jag är en virrpanna som bara surrar på om absolut ingenting? För den tanken slår mig när jag läser din jämförelse med det jag skrivit om, då din jämförelse är just helsnurrig
. Ja du, det är helt otroligt hur du håller på och mig veterligt är det fler än jag som reagerat på ditt sätt att förlöjliga och intetgöra det man skriver. Men vad gör väl det om hundra år, då är det ingen som kommer ihåg oss i alla fall.
Jag anser, vad du än tycker att det jag relaterade till ovan i #5 på intet sätt är svårbegripligt eller något åt det hållet. Det är inte något taget ur tomma intet och det vet ju jag. Om du sen vill få det till något annat, så får du ta upp det med Bo Bylund, för det är hans ord jag relaterade till, inte något från mitt eget huvud. Min hörsel är det inget fel på och inte heller min fattningsförmåga. Därmed har jag sagt mitt (förhoppningsvis) i denna tråd som startades av Ida och inte har någonting med vårat tjafs att göra.
#20 Jag kan inte hindra dig att tycka att du svarade relevant i #5.
Eftersom man i AKU inte anger några parametrar på vem som anställs så finns ingen tillförligtlig statistik på hur många invandrare, tidigare sjukskrivna och arbetslösa som ebjudits och accepterat.
Vad Bo Bylun bygger sitt uttalande på är att inte företag sökt nystartsbidrag i den utsträckning som AMS trott/hoppats. Att man därmed ska tolka det som att inte den gruppen arbetslösa fått jobb också är att dra konsekvenser av något som inte kan beläggas ännu. I 25 företag som jag har daglig kontakt med har det under året gjorts runt 30 nyrekryteringar, inte i något fall har man nyttjat möjligheten med bidrag från staten.
Jag har flera gånger påpekat deras möjligheter att få sänkta avgifter men får bara till svar att man inte har tid att vänta på en massa papper från AMS utan anställer när man behöver folk.

Ja, jag tolkade hans uttalande som att man inte fått ut de grupperna som jag ovan nämt på arbetsmarknaden. Vilket han också sa. Om det sen inte kan beläggas för stå för honom. Om företagen inte vill använda sig av nystartsbidrag utan väljer att anställa någon som inte varit långtidsarbetslös, sjukskriven eller invandrare så, som jag förstår det, är det fortfarande svårt att få ut just de grupperna på arbetsmarknaden. Vilket i o f s inte är något nytt.
Jag har inte suttit här och påstått något, eller försökt säga att Alliansen inte lyckats med sin uppgift, vilket jag fick mig serverat längre upp i tråden. Jag skrev helt enkelt vad jag hade hört på nyheterna och jag fick då inte känslan av att Bylund var så där jättepositiv.
Ibland undrar jag om det inte är bättre att söka arbetet själv, utan inblandning från arbetsförmedling och en massa bidrag. Jag tror att en arbetsgivare uppskattar mer om man kommer själv och berättar vad man kan, varför man inte jobbat på ett tag och hur det känns just nu, än att man kommer med bidrag i handen.
Får andra sen arbete, och med andra menar jag de som står utanför ovan nämnda grupper, så är det ju bra. Jag har heller inte påstått att arbetslösheten har ökat.
#21. Nej, det har du så rätt i. För dig finns inga relevanta inlägg så länge de inte är i din smak, så mycket har många av oss förstått sen länge.
Nu frångick jag det jag skrev längre upp, att jag härmed sagt mitt. Det var för att det dykt upp ett nytt inlägg från en annan skribent, vilket var trevligt. Nu har jag i alla fall inget mer att tillägga såvida inte det handlar om vad tråden startade med, alltså från #0.
God natt och sov så gott.
Även om ni sett detta inlägg på nyheterna (blombuketten, Hera) kan ni väl inte direkt påstå att ni undgått alla nyheter som säger det motsatta, dvs. det som Anders försöker belysa? Eller blundar ni för det helt enkelt? Det är väl bra att vi har en stark arbetsmarknad? Det gynnar ju alla.
även år 2005 såg bra ut, och man ser en fortsatt ökning! DET är ju jättebra ;)
http://www.ams.se/go.aspx?c=32472
synd att man bara säger att det ökat under det senaste året… det stämmer ju inte riktigt.
men att sjuka och långtidsarbetslösa har svårare att få jobb är ett faktum, det märks väldigt väl.
En arbetsgivare anställer hellre en som kommer från jobb.

#24. Men snälla någon, jag har väl inte förnekat det, eller bekräftat? Jag skriver ju redan i första inlägget att jag inte vet hur det ser ut i det stora hela.
Jag tror inte jag blundar för det som sägs. Det jag ville belysa var att de grupper som det var så viktigt att få in i arbetslivet fortfarande är problematiska att få in just där. Tro mig, jag skulle inte bli det minsta olycklig om folk får jobb, oavsett regering. Jag vill att människor ska ha det bra och må så gott de bara kan. Inte en sekund jag sitter här och hoppas att det ska gå åt helsike för Alliansen, för det är inte de som drabbas hårdast då utan det är vi "vanliga" människor.
#25 tar faktiskt upp en del saker som är väl värda att fundera över.
#26 Du kan alltså inte se det märkliga i att du besvarar en fråga om "hur blev det?" angående nya jobb med svaret "Ja, jag hörde på nyheterna att det inte alls anställts så mycket folk som man trodde skulle få jobb."
När vi just sett ett otroligt år med 829 000 nya lediga platser till AF. Det är ju fortfarande så att det strängen började med, och det som frågan handlade om (och du besvarade) var en optimistisk prognos om 90 000 nya jobb.
Gör ett försök att fundera på det…
#26 JAG hörde på nyheterna igår
att var tredje som anställs i Sverige just nu har invandrarbakgrund. För 2008 spås siffran bli 50 procent.
Invandrare är en av de grupper som stått längst bort från arbetsmarknaden, men här ser man en tydlig förändring. Mycket tros bero på att det numera är enklare att få utländska utbildningar verifierade och att exempelvis ingenjörer får kvalificerade jobb istället för att köra taxi.

Nä, nu räcker det. Ber att få tacka för mig här på iFokus. Åtminstone så länge som det är så lågt i tak som det är nu. Så länge man inte kan säga en enda sak som inte ger Alliansen pluspoäng utan att bli anklagad för att vara en "sån där vänsteranhängare" som något negativt, som ett skällsord, ja, då är det rätt kört att överhuvudtaget kunna säga något. Inte heller är det särksilt kul att se tråd efter tråd förstöras för att en enda skribent till varje pris ska ha rätt och också tar sig rätten att få den andre att framstå som mindre vetande.
Du Anders, tänk om jag röstade blankt
…….det vet ju inte du. Eller tänk om jag är Folkpartist, men inte gillar Alliansen………ja, så kan det ju också vara. För inte alla som röstar borgligt gillar Allliansen, har du funderat på det? Nej, det tror jag inte, för då skulle du inte slänga ur dig dumma kommentarer om vänsteranhängare. Livet förstår du, är inte delat i svart och vitt utan det finns massor emellan. Man är inte antingen höger eller vänster bara, utan det finns partier mitt emellan. Tänk på det nästa gång du anklagar någon för att vara vänsteranhängare (i nedlåtande ton) bara för att den skriver om något som inte är positivt för just Alliansen.
Cubasosse var ju ett annat ord som några av oss fick sig serverat från en skribent, som sedan inte svarade på vad det är för något.
Anders, i #27 sista meningen ser man ju tydligt hur spydig du är. Jag behöver inte "göra ett försök och tänka på det" av den enkla anledningen att jag inte anser att jag skrivit något märkligt, inte heller påstått något. Inte försökt få Alliansen att framstå som förlorare, för det gagnar inte mig alls. Men man känner andra utifrån sig själv så jag förstår att du tänker så.
Du kanske däremot, skulle ta och fundera över vad du håller på med. Hitills har 5 personer, som jag vet, lämnat denna sajt p g a ditt sätt att hacka på allt vad de skriver bara för att de inte tänker som du. Ja, nu försvinner den 6:e för det är bara dumt att vara kvar och få ovett för att man har en åsikt, eller, som i denna tråd, skrev om något man hört på nyheterna vilket man tydligen inte får skriva om. Man får ju inte ens välja vilken tidning man ska hänvisa till. Nä, på de villkoren kan i alla fall jag inte diskutera.
En undran har jag…..om jag skrivit samma sak men det gällt sossarna, hade reaktionen blivit densamma? Hade du Anders, i inlägg efter inlägg talat om för mig hur dumt mitt inlägg var? Det tror jag inte,
Ja, hej med er.
Vad tråkigt blombucketten. Du bidrar med mycket här inne!! Du är alltid saklig och dumförklarar inte andra för att de är av en annan åsikt!
Irriterande att en person kan stöta bort så många människor.
Håller med Hera.
Det är trevligt att utbyta tankar med andra utan spydigheter och förutfattade meningar.
/Maria
#29 Det vore ju väldigt trist om du slutade skriva här.
Jag håller med om att det är dumt att kalla dig "vänsterfan" eller annat. För mig är det ett sätt att "kasta in en pinne i brasan". Det ber jag gärna om ursäkt för.
Jag tycker fortfarande att ditt svar på frågan i #4 var synnerligen märkligt. Jag tycker också att det är väldigt konstigt att du inte kan se det själv.
Min "hypotes" att du svarade så märkligt pga dina politiska sympatier kan naturligtvis vara helt fel, och jag förstår att du blir irriterad på det.
Tips om nytt jobb. Befria Schenström från utanförskapet och ge henne jobb som städerska i pigsvängen! Då sparar ju staten stora pengar eftersom fallskärmen faller bort ( ha, ingen mjuklandning).