Politik iFokus

Politik

Etikettpolitiker
Läst 981 ggr
Jokkmoks_Jokke
0

Säger som Gert

ÄNTLIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIGEN

Sd har passerat riksdagsspärren

Jimmie Åkesson, partiledare. Jimmie Åkesson, partiledare.

Sverigedemokraterna är på väg in i riksdagen.

Partiet får över fyra procents väljarstöd i en ny Sifo-undersökning.

I riksdagsvalet 2006 fick Sverigedemokraterna 2,9 procent av rösterna och tog sig därmed inte in i riksdagen. Men nu tyder det på att partiets stöd har växt.

I Sifo-undersökningen, som är gjord nu i juni på uppdrag av Svenska Dagbladet, fick Sverigedemokraterna 4,2 procent och passerade därmed riksdagsspärren.

- Partiet har en klar möjlighet att ta sig in i riksdagen 2010 och i EU-parlamentet 2009, säger Sören Holmberg, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, till Svd.

Sedan valet 2006 har Sverigedemokraternas kampanjkassa fördubblats och partiet har visat att siktet är inställt på riksdagen.

- Det här kan ha en uppmuntrande effekt.

- Väljarna känner då att det inte är en bortkastad röst att stödja partiet, säger professor Sören Holmberg.

blombuketten
0

Dream on.

WiktZac
0

Populistiska partier med lite lätt unken doft av främlingsfientlighet har alla länder i europa sett komma och gå. Jag tror, och hoppas, att de 4 procenten läser lite historia, för att förkovra sig ilte om vad som händer när man tillåter liknande populistiska krafter ta rodret. Som tur är så brukar de, liksom trollen, spricka då de kommer ut i solljuset.

De har inte gjort något större instryck i de kommuner där de valts in, förutom att de råkade vara med och godkänna byggnadsplanerna för en moské i Karlskrona. Blekinges första - grattis för övrigt! Att tillåtas utföra sin religion är en av grundpelarna i demokratin, så grattis om igen.

//Zac

rahmat2
0

Hitler fick mycket mer är 4% under de valen som gick på 1930-talet. De hämtade tyska folket inget annat än elände.

WiktZac
0

#3 Inte i början, det tyska undret var ett föredöme för de flesta till en början…

//Zac

rahmat2
0

#4. Ja,exakt.

Historien lär inte sluta upprepa sig i löjligare och löjiligare och löjligare former.

[John-Weinerhall]
0

Jag hoppas verkligen att dessa 4,2 procenten tar sig en tankeställare och funderar om det verkligen är rätt att rösta på detta ultrapopulistiska och främlingsfientliga parti. För min del skulle jag bli förtvivlad om dessa kom in i riksdagen 2010, eller någon gång över huvudtaget. Sen finns det ett parti till som jag absolut inte vill ha riksdagen men som tyvärr redan finns där, som har suttit där ett tag men som förhoppningsvis åker ut tillsammans med vänsterpartiet och det är miljöpartiet som inte är något annat än ultrapopulistiskt ogräs i vänster-alliansen. Detta är min mening i det hela och jag hoppas att jag inte har kränkt någon/några individer med dessa uttalanden.            Mvh John Eriksson Weinerhall

deia
0

Let's continue explaining the reality which the State has tried to hide and many people have hard to understand the whole picture, 4,2% already understand it, it's a start.

AndersE
0

#7 Om det är en början, så är det början till slutet.

Låt oss ha en mer optimistisk syn på världen och dess invånare.

rahmat2
0

#0. Bara en självman upplösning är den enda utvägen för er!

Jokkmoks_Jokke
0

äntligen lite ordning på torpet!!!

Harrygirl
0

Ordning på torpet? Har Ernst varit i farten igen!?

blombuketten
0

#11. Ha ha, i alla fall är han på gång igen.

deia
0

We will see.

blombuketten
0

#13. Ja precis.