För övrigt så tycker jag att de inte etablerade partierna får för lite plats i valrörelsen. De som inte har så mycket pengar att föra sin kampanj med. Skulle vara intressant med ett debattprogram där de fick göra sin röst hörd. Vi lever väl i ett demokratiskt land eller?
Det har varit mycket prat om demokrati här på politik. Tycker ni att man ska ge ALLA partier en chans? Eller är de farliga för demokratin? Finns det en rädsla för "uppstickare"? Många väljare är missnöjda och hittar inget parti som riktigt passar. Men de väljer hellre att ligga på soffan på valdagen än att hitta nya alternativ. Vad kan det bero på? Några synpunkter?
//Lisbeth
#1 Tänker du på Kalle Anka-partiet?
Jag tycker inte det är rimligt att alla småpartier ska få TV-plats. I TV ska etablerade partier få plats - samt partier som har någon rimlig chans att komma in i riksdagen.
# 2 Anar lite ironi? Det som våra politiker älskar att ägna sig åt. Sd har stor chans att ta sig in i riksdagen med sin valbudget. Ser du hellre de i riksdagen än Kalle-Anka partiet?
//Lisbeth
#3 Jag hoppas verkligen att svenska folket genomskådar SD och inte låter dem ta plats i riksdagen.
Jag tycker att småpartierna ges ganska stor plats i nyhetsbevakning t.ex. Junilistan och Fi. Och nog har vi sett företrädare för andra småpartier i olika debatt-program?
Att låta icke-riksdagspartier delta i de stora partiledardebatterna tycker jag skulle bli helt fel.
# 4 Det är möjligt. Jag vet inte vilka debatt-program du åsyftar. Jag har inte sett något där man samlar alla småpartier. Jag menar inte att de ska delta i de stora partiledardebatterna. Men att de kunde få lite mer utrymme.
Men det är klart, även de stora partierna har varit små en gång i tiden. Förändringar kommer säkert att ske i framtiden en del åker ut och nya kommer in, även om det går sakta. Att FI ges plats beror väl mer på att de har kända profiler och en okej valbudget än på att de skulle vara något att räkna med.
#5 Nej, jag har inte sett något specialprogram för småpartier.
Det vore väl helt OK att sända ett sådant. Skicka ett förslag till SVT. Lite sent för det här valet, men kanske till nästa?
# 6 Ja det borde väl alla ändå alla tycka att det är okej. Det har varit på förslag att alla småpartier ska få spela in en tvåminuters reklamsnutt på TV. Jag tror inte ens det blev något av det. Jag undrar om någon inte redan har föreslagit att man ska sända ett specialprogram till SVT.
Ett radioprogram hade utlyst en tävling om Tomas Bodströms hårlock. Enhet lade ett bud på den och hade högsta budet. Men de fick vända i taxin på grund av att någon bjöd över i sista minuten. Priset var några minuters tid i radio. Så de små partierna sliter nog för att synas. Se bara på mig hur jag "brottas" med dig;)