Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 1031 ggr
Ida
0

Penningpolitiken

Riksbankens huvuduppgift är i korta drag att med penningpolitiska medel hålla ett stabilt penningvärde och därmed hålla en inflationsnivå på ca 2 procent. Detta reglerar man delvis med hjälp av räntan som man nu valt att vid ett flertal gånger höja pga risk för en överhettning av bostadsmarknaden.

Vad säger ni, är det riktigt av Riksbanken att lägga sig i en reglering av bostadsmarknaden? Och är det ok att statsministern kritiserar Riksbanken för detta trots att denna skall vara oberoende?

AndersE
0

Som jag förstår det har bara Riksbanken ett mål - inflationsbekämpning. Då ska de inte lägga sig i bostadspriserna separat.

Riksbanken kan kritiseras om de inte sköter sitt jobb. Att vara oberoende innebär inte att vara befriad från granskning och kritik.

Lundblad
0

Riksbanken höjer räntan för att dämpa inflationen och för tillfället råkar bostadspriserna vara en av de inflationsdrivande faktorerna i Sverige. Det betyder ju inte att riksbanken "lägger sig i bostadspriserna separat". Alla räntehöjningar påverkar inflationen oavsett vilka marknader som för stunden är heta. Självfallet är dock den lånefinansierade bostadsmarknaden extra känslig för räntehöjningar.

När bostadsmarknaden är het måste riksbanken ofta höja räntan eftersom denna marknad utgör en relativt stor del av ekonomin. I synnerhet som den i dagsläget inte kompenseras av några större prisnedgångar på andra områden.

Att Godis Påsen protesterar och har åsikter får vi väl stå ut med några veckor till. Men självfallet är det problematiskt att statsministern kritiserar riksbankens agerande eftersom han inte är vilken privatperson som helst. (Å andra sidan kan en sådan kritik antagligen motverka sitt syfte: "Vi är visst självständiga. Därför höjer vi räntan ännu mer. Ha!")

Till sist tror jag dock inte att hans uttalande syftar till att påverka riksbanken utan väljarna. Det visar att han bryr sig om folks privatekonomi och att han tar strid med marknadskrafterna.

AndersE
0

#2 Jag har fått uppfattningen att bostadspriserna inte påverkat inflationen - utan att trots höjda bostadspriser - så höll sig inflationen inom målet…

Din analys om varför GP kritiserar är säkert riktig.

Lundblad
0

#3 Det är möjligt att inflationen har hållit sig inom råmärkena, men vi får inte glömma att riksbanksfolket förtjänar sina höga löner genom sin förmåga att se i stjärnorna. När riksbanken gör sitt jobb bra ligger de i förkant av utvecklingen. Det innebär förstås att snart sagt varje ränteändring kommer förefalla onödig - eftersom inflationen med rätt räntepolitik alltid kommer hålla sig inom ramarna.

Men om riksbankens senaste räntehöjning leder till att exempelvis bostadsmarknaden kollapsar så är kritik berättigad. Och huvuden får rulla.

Ida
0

Riksbanken jobbar med tvåårsintervaller och reglerar på så sätt räntan utifrån prognoser om inflationen om två år och därmed kan man inte bestämma räntenivån utefter hur inflationen ser ut idag. Lägre arbetslöshet exempelvis, ökar också risken för inflation, så det gäller att känna av arbetsmarknaden också.

Kaj
0

Riksbanken har som uppdrag att se till att inflationen inte överstiger det uppsatta målet. Jag vet att de inte enbart tar hänsyn till bostadsmarknaden. Men den har ju stor påverkan på hela Sveriges politik varför de antagligen kan se den som inflationsdrivande om priserna stiger ovanligt mycket. Det är helt enkelt deras jobb att bromsa eller gasa om priserna i stort förändras och där har ju bostadspriserna en ganska stor inverkan.

Tro mig, om priserna på t ex asfalt skulle stiga rejält (säg 100% på tre år) så vore det konstigt om inte riksbanken agerade efter som det skulle spegla av sig genom hela samhället. Dyrare asfalt skulle innebära dyrare kostnader för löner till de som som bygger väger osv. Schematiskt jag vet men ni förstår nog. Alla priser som stiger mycket som många av oss handlar med äventyrar inflationen eftersom det får följdeffekter genom alla led

Inlägget är låst för nya kommentarer