SD:s nationalistiska princip
Anders har vid flera tillfällen citerat följande ur SD:s principprogram;
"Den viktigaste faktorn i ett tryggt, harmoniskt och solidariskt samhälle är den gemensamma identiteten, vilken i sin tur förutsätter en hög grad av etnisk och kulturell likhet bland befolkningen."
Han låter meddela att detta är nazism och ser bruna skjortor och gaskamrar framför sig. Det han alltid lyckas undvika att citera är följande;
"De rådande omständigheterna i Sverige och i omvärlden omöjliggör att principen praktiseras till fullo."
Alltså, man har en ideal princip och sedan en mer pragmatisk hållning, precis som alla partier. Miljöpartister vill inte ha fossila bränslen, men kör själva bil. Moderater ogillar skatter, men betalar själva TV-licens….eller hur var det nu. Vänsterpartiet vill att staten skall äga allt, men har själva villor, tomtmark och aktier.
Vad innebär då detta i praktiken, jo här är ett lysande exempel;
http://www.aftonbladet.se/kvinna/article2518635.ab
"Farman Sediq, 22, kom med familjen från Irak när han var tolv år. Som ende sonen blev det hans uppgift att övervaka systrarna. Likadant var det för hans kompisar i förorten Bergsjön.
- Vi bevakade inte bara våra egna systrar, vi höll koll på kompisarnas också. Om jag såg en kompis syster ute på stan, kanske i sällskap med andra tjejer och killar, ringde jag genast och berättade. "Var en man, ta hand om din syster."
Observera att detta alltså inte är en isolerad företeelse utan alla hans kompisar gjorde på samma sätt.
"- Jag minns tydligt hur jag tyckte att Fadime Sahindal fick skylla sig själv när hennes pappa mördade henne. Hon hade ju dragit skam över familjen."
Samma sak är det såklart med balkongmorden, de får skylla sig själva.
"Att flytta till Sverige förändrar ingenting om man ändå bara bor med landsmän i segregerade områden."
Dessa företeelser är vad SD beskriver såhär;
"Statsnationen är nationalstatens motsats, och innebär att det ryms flera nationer inom en och samma stat. Sådana samhällen är ofta mångkulturella, men kan också betraktas som särkulturella där de olika grupperna lever åtskilda snarare än tillsammans.
Dessa, och andra, kränkningar av den nationalistiska principen ger upphov till instabilitet och konflikter. Gränstvister och tvister om särskilda rättigheter för olika grupper har genom århundradena fått ödesdigra konsekvenser."
När man beskyller SD för att vara nazistiskt så vet man alltså inte alltid vad man pratar om. "Nazismen" består i detta fall av att man inte vill ha kulturella avarter som dessutom är olagliga, som en del av samhället. Invandringen kommer alltid att medföra detta, på olika sätt beroende på vilka som kommer. Vad dessa "kulturkrockar" leder till torde inte vara okänt för någon; mord, misshandel, våldtäkter, gängbråk, segregation, arbetslöshet osv med stora konsekvenser för hela samhället, både på individnivå/brottsoffersnivå, och på samhällsekonomisk nivå.
När man anklagar SD för att vara nazistiskt så ställer man sig alltså även bakom hederskultur och segregation.
#0 "När man anklagar SD för att vara nazistiskt så ställer man sig alltså även bakom hederskultur och segregation."
Jag gissar att det är en logik som fungerar i (sd)-sällskap. Alla andra skakar nog på huvudet och undrar hur du fungerar…
Det finns ingen på detta forum som någon gång försvarat "hedersrelaterat våld".

Honour related violences are a very important part of some cultures.
Or Sweden accepts it to respect diferent cultures or Sweden will have to forbid it and then that will change that diferent culture according to swedish values(law and culture). Isn't it?
Or do you mean that you defend other cultures partly, conditionally, only until it's according to swedish values?
#2 Jag försvarar inga kulturer. Det finns ingen anledning att "respektera kulturer" oreserverat. Det är inte heller så att hänvisning till kultur eller religion är någon sorts frikort förbi lagar.
Vi har regler och lagar i det här landet som skall följas. De kan behöva förändras och förtydligas.
#0 ""Nazismen" består i detta fall av att man inte vill ha kulturella avarter som dessutom är olagliga, som en del av samhället."
(sd) skiljer inte mellan lagliga och olagliga företeelser. Man drar alla "andra" kulturer över en kam.

Sorry, I'm not sure if I understood correctly then it's better not to reply nor ask you to repeat.
#0 Hela inlägget är hårresande…
"Alltså, man har en ideal princip och sedan en mer pragmatisk hållning, precis som alla partier. Miljöpartister vill inte ha fossila bränslen, men kör själva bil. Moderater ogillar skatter, men betalar själva TV-licens….eller hur var det nu. Vänsterpartiet vill att staten skall äga allt, men har själva villor, tomtmark och aktier."
Att du jämför ett parti som ser etnisk rensning som den ideala principen, med partier som har synpunkter på hur miljön skall bli bättre, eller på vilka skattenivåer som är bäst - detta visar ju att du har värderingar som ligger otroligt långt från majoriteten. Jag är övertygad om att 99% av alla som läser det skakar på huvudet och undrar något i stil med; "ser han inte själv vad han skriver?"
"När man beskyller SD för att vara nazistiskt så vet man alltså inte alltid vad man pratar om."
Du menar alltså att det är bara ibland som man vet vad man talar om då man beskyller (sd) för att vara nazistiskt. Tack, det räcker gott för mig.
Du verkar leva i någon märklig låtsasvärld där kriminalitet skulle upphöra att existera om (sd) fick makt att åstadkomma sitt etniskt rensade Sverige.
Att den stora majoriteten av invandrare lever ett laglydigt och skötsamt liv blundar du för, liksom att de kriminella handlingar du nämner även begås av svenskar. I synnerhet av (sd)-medlemmar, eftersom det flera gånger redovisats siffror på hur kriminellt belastade dess medlemmar ofta är.
Jag är ändå tacksam för att du skrev inlägget. Jag tror många av Politiks läsare fått en än tydligare bild av vilket obehagligt parti (sd) är.
Vad menar du med etnisk rensning? Principen handlar om att lika barn leka bäst, och det gäller alla kulturer. På exakt samma sätt skulle en svensk kvinna som är van vid Sverige, få det svårt i Irak pga hennes "lössläppta" sätt.
Det finns INGA exempel på att mångkultur någonsin fungerat och det är det som den nationalistiska principen handlar om. Sen är det en PRINCIP och inget mål att faktiskt sträva efter utan mer ett grundläggande sätt att tänka och se på världen. I princip samtliga länder i Europa har riksdagspartier (motsvarande) som i många fall få SD att verka oerhört tamt och mainstream. Det är bara i Sverige som SD ses som extremt av vissa. Lega Nord i Italien som nyligen vann stora framgångar i valet, Pia Kersgaards danska folkparti är bara två exempel. Du anders tyckte att jag borde ta mig en funderar på varför det aldrig är någon som håller med mig på det sätt dina lärljungar svansar kring dig. Du Anders, och övriga, borde fundera på varför Sveriges invandringspolitik så kraftigt avviker mot övriga Europas och varför debattklimatet är så totalt annorlunda jämfört med dessa länder.
Så till några sakfrågor. Jo, är man för massinvandring så är man också indirekt för hederskultur och accepterar att det sker hedersmord i Sverige. Man är också villig att ta att ett antal tusen svenskar blir rånade och våldtagna varje år som en direkt följd av invandringen. Den som inte förstår detta är naiv intill oändlighet, eller så är man helt enkelt för dåligt påläst. Att förstå och hålla med om detta är inget jag förväntar mig av Anders, det vore en för stor prestigeförlust. Men om du skulle göra det skulle jag bli synnerligen imponerad av dig.
#6 "Det finns INGA exempel på att mångkultur någonsin fungerat"
Du skojar väl? Världen är ju full av exempel. Allra enklast är väl USA…
"Sen är det en PRINCIP och inget mål att faktiskt sträva efter utan mer ett grundläggande sätt att tänka och se på världen."
Nu blir det löjligt. Ur (sd) hemsida: "den nationalistiska principen - principen om en stat, en nation - är grundläggande för sverigedemokraternas politik. Den nationalistiska principen bygger på idén om nationalstaten, att statens territoriella gränser ska överensstämma med de befolkningsmässiga gränserna. I sin ideala form är alltså ett sådant samhälle befolkningsmässigt homogent."
Skulle det grundläggande i (sd) politik - det homogena samhället - bara vara en princip som man inte strävar efter att förverkliga? Det får finnas gränser för hur naivt man får uttrycka sig.
"Jo, är man för massinvandring så är man också indirekt för hederskultur och accepterar att det sker hedersmord i Sverige."
Det där är totalt nonsens. Det värsta är att jag tror du förstår det. Har du gått kurs i (sd)-retorik? Alltid lurar vi någon…
Det finns ingen här som förnekar att olika kulturers möten kan skapa problem, eller att integration är en svår konst.
Problemet är att du och dina (sd)-gelikar inte klarar av att se individer, och inte inser att man inte kan döma tusentals människor efter vad några gör.

Men risk för att få ytterligare fina tillmälen så anser jag att det Anders skriver är så nära det jag själv skulle skrivit så det räcker med att säga att jag håller med.
#6 "Det finns INGA exempel på att mångkultur någonsin fungerat"
Jag tycker du skall ge dig ut och resa lite. Det vidgar horisonterna. USA, Canada, Australien, Nya Zealand, Belgien och Schweiz är några jag kan komma på direkt.
Min 13åriga son går på en skola med elever från 35 nationaliter. Det finns allt från Europeer till Afrikaner, Araber och Asiater till barn från Oceanien. Enligt dina tankar eller SDs så skulle det inte fungera. Men det fungerar så otroligt bra. Barnen har en bra förståelse för varandras kulturer och respekterar varandra. Så det går om man vill. Låt mig säga det igen Om man vill.

#9. Min son, gick de två första skolåren i en internationell skola med massor av olika nationaliteter och alltså lika många olika kulturer. Precis som du säger så fungerar det hur bra som helst. Han lärde sig massor och har än idag, 20 år senare, den fullaste respekt för mänskligheten.
Alla vet att vi har hastighetsgränser för att minska olyckorna. Men jag har kört i 130 på 90-väg flera gånger utan att det hänt något, alltså kan vi slopa hastighetsgränsen.
På samma sätt resonerar ni kring problemen med invandring. Det KAN gå och det FINNS exempel på att det kan fungera, även om man måste gräva lite. Ingen skulle dock komma på tanken att släppa farten fri i Sverige.
När det gäller hederskultur och invandrarrelaterade problem så är det självklart så att man accepterar dessa när man förespråkar en hög invandring. På samma sätt kan jag jämföra med trafiken. Det sker idag ca 3-400 dödsolyckor varje år. Detta vet vi kommer att ske år från år med möjligen en liten minskning i takt med bättre bilar mm. Detta accepteras av alla eftersom ingen vill förbjuda bilar. Man är alltså beredd att acceptera det dåliga för att få nåt bra, och det är inga svårigheter att föra ett resonemang kring detta och få folk att erkänna att det faktiskt är så. Samma sak är det med invandring. Vi VET att det kommer att fortsätta ske våldtäkter, rån, misshandel osv med invandrade gärningsmän om vi har en fortsatt invandring. Alltså är man beredd att ta detta om man är för invandringen. Jag tycker inte att det är värt priset och därför är jag emot.
Eller tror ni att det bara är otur att det är fullt av utlänningar och invandrare på våra fängelser och att de som kommer hit i år och kommande år nog är bättre och kommer att sköta sig exemplariskt?
Så till det mest löjeväckande exemplet på ett fungerande mångkulturellt samhälle: USA. Det började med att invandrarna, Européerna, trängde undan, dödade och förtryckte ursprungsbefolkningen indianerna. Indianerna lyckades inte stoppa invandringen och idag lever de i reservat. Sedan tog man dit slavar från en annan kultur och det slutade i inbördeskrig mellan oliktänkande i samma land. 60-talets raskravaller och rasistiska dåd torde inte vara främmande för någon, och det har fortsatt än idag med områden som Compton och South Central dit ingen vit person åker efter mörkrets inbrott av rädsla för sin säkerhet i dessa 100% svarta områden. Stora problem med illegal invandring från framförallt Mexico är fokus just nu och man vill nu bygga ett 700 miles långt staket vid gränsen. Jag hade för några år sedan ett långt samtal med en herre i 50-års åldern i en pool i staden Daytona Beach i Florida. Han beskrev många och stora problem med vad han kallade "sandniggers". Han beskrev exakt samma problem med invandrare från mellanöstern som vi har i Sverige. Hederskultur, våldtäkter, gängbildning mm. Så kom inte dragandes med USA som ett bra exempel på mångkulturellt samhälle. Snarare är det så att man lyckats bra TROTS mångkulturen och att man är ett stort och rikt land som ursprungligen befolkades av de människor som till sin läggning var framåt, uppfinningsrika och driftiga, nämligen utvandrarna.
Jag vill istället lyfta fram Japan som ett exempel på framgångsrikt land som har väldigt liten invandring. Jag antar att jag inte behöver förklara närmare varför jag anser Japan vara ett framgångsrikt land. Man uppvisar samtidigt en av de lägsta siffrorna för brottslighet i hela världen.
#11 Så om indianerna hade lyckats stänga sina gränser för 500 år sedan, och om vi accepterar att "indianer" är en kultur så hade vi dag sett Amerika som ett levande exempel på (sd) våta dröm. Hur många tror att detta varit ett framstående och positivt exempel bland dagens länder. Räck upp en hand! Va, ingen mer än Magnuz…?
Vi har problem med att människor dör i trafiken. Vanliga människors logik hanterar det med regler och lagar (hastighetsregler, företrädesrätt, alkoholförbud osv, osv) och med teknikutveckling. Med (sd)-logik hade man förbjudit bilismen och trott att landet skulle börja blomstra.
Vi har problem med kriminalitet, och en överrepresentation bland förövarna som är invånare. Vanliga människors logik hanterar det som vi alltid hanterat kriminalitet. Rättsväsende. Med (sd)-logik vill man stänga gränserna, kasta ut alla med "fel" kultur, och sen invänta ett fullständigt laglydigt samhälle.
När det gäller bilism så ja, jag tycker att det är acceptabelt att 300 personer per år (eller vad det nu är) dör i trafiken. Hade det varit 200 000 hade jag inte tyckt det. Överfört på invandringen så anser jag att dagens "dålighetsnivå" är närmare 200 000 än 300. Hur många våldtäkter, rån och misshandelsfall måste till innan din gräns är nådd Anders?
Nej, vi kommer inte att ha ett fullständigt laglydigt samhälle utan invandring, men ett betydligt bättre samhälle än idag. Om nu 70% av alla intagna på våra fängelser har utländsk bakgrund, säger inte det dig någonting? Om dessa inte funnits här, hade då dessa med automatik ersatts av svenskar?

#13. Jösses, snacka om att se verkligheten genom skitiga glasögon.
Vad menar du? Vem är det som har skitiga glasögon? Jag ser ju hur det ser ut medan era glasögon är nedskitade av PK-propaganda.

#15 Tror du brottsligheten hör till kulturen, eller den socialklass som invandrarna kommer att tillhöra när de kommer hit, d v s den lägsta?
Vad är dina kommentarer till att det tycks vara betydligt större skillnad mellan arbetare-tjänstemän än invandrare-etniska svenskar? Vad är din lösning på problemet med brottsliga arbetare?
//Zac
Brottslighet hör till socialklass i första hand, men även kultur spelar såklart roll. Är man från Afrika där våldtäkt är mer regel än undantag i vissa regioner eller från mellanöstern där kvinnans status är låg så är det såklart lättare att våldta en svensk tjej. Mycket riktigt återspeglas detta i statistiken också, där dessa två grupper är kraftigt överrepresenterade. Andra exempel kan vara Kosovoalbaner som är uppväxta med korruption och vilkas hemland nog är att beteckna som den värsta banditstaten i Europa just nu. Självklart är man mer benägen att begå brott om man är från ett sådant land, än född och uppväxt i Sverige med svenska föräldrar. Jag har också hört invandrare säga att Sverige minsann sugit ut Afrika förr i tiden och därför har man som afrikansk invandrare någon sorts moralisk rättighet att leva på socialbidrag här. Rasism är också motiv;
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=531981
"Vågen av personrån som drabbat Malmö det senaste året är till en del "ett krig mot svenskarna". Det säger elva unga rånare med invandrarbakgrund som motiv till att de bara ger sig på svenska ungdomar."
Oaktat detta så är det som du säger, invandrare hamnar oftast i den lägsta socialklassen med ännu mer brottslighet som följd. Detta kan vi knappast förhindra, varför diskussionen egentligen är ointressant.
Arbetare/tjänstemän är också ointressant eftersom vi inte gärna kan neka en svensk arbetare uppehållstillstånd eller medborgarskap. Där har vi inget val, det har vi med invandrare.
#17 Ytterligare en rad med svepande fördomsfulla uttalanden utan belägg…
Du bekräftar hela tiden bilden.
Exakt vad är det som är fördomsfullt?
#17 Om du i annan tråd kritisterar gammal statistik, så skall du väl nu inte ta upp egna exempel som bygger på just gammal statistik?
Mycket har polis/rättsväsende i Skåne/Malmö misslyckats med, men just personrånen har vi fått ner avsevärt. Artikeln du länkar till är två år gammal, och citat "det senaste årets…" bygger således på information från 2005-2006.
Men ok, vi kan utgå från den. För fakta stämmer, de flesta av de personrån som vi hade i Malmö för ett par år sedan begicks av "invandrarungdomar", och de drabbade var i regel svenskar.
Du har tagit ett citat, "ett krig mot svenskarna".
Det intressanta är ju, varför vill de kriga mot svenskarna? Från samma artikel (om du nu läste hela) hittar vi:
_Varför detta hat mot svenskar?
- "Dom hatar ju oss", svarar pojkarna med en sorts självklarhet, säger Petra Åkesson. En av dem gav ett litet, litet exempel._
Skall man alltså döma av det citatet så stämmer ju ordspråket "hat föder hat".
Ett annat citat från samma artikel:
"Svenskarna gör ingenting, det bara ger oss sakerna, de är så mesiga."
Enligt flera olika teorier i kriminologi (t.ex. rutinaktivitesteorin och rational-choice-teorin) så krävs tre saker för att ett brott skall ske; 1) En motiverad gärningsman 2) Ett stöldbegärligt objektoch 3) Avsaknad av kapabla väktare. Om något av de här tre sakerna inte finns, begås inte brottet. De flesta gärningsmän väljer själv när de skall begå brottet, och tar inte och gör inbrott i första bästa hus bara för att där finns en stor tv, eller rånar första bästa person (bara för att han/hon har en fin telefon).
Liksom att man förr (och kanske på sina håll gör det än idag) drev företag genom "Management by fear" så kan man spela på folks rädslor. Det är beklämmande, att de flesta är mer rädda för ett gäng med invandrare, än ett gäng med svenskar. Men den rädslan som finns hos de flesta - gör ju t.ex. att de som vill råna ser sitt tillfälle - då de inte riskerar motstånd. Citatet ovan säger ju det, "/…/ de bara ger oss sakerna /…/".
Jag kan även rekommendera dokumentären "Tro hopp och rånare" om just unga invandrarkillar som var personrånare i Malmö, under 2005.
mvh Martin
Ja, rånen har minskat med 16% mellan år 2005 och 2007 i Skåne län. Att kalla det för en avsevärd minskning är upp till dig. Själv ser jag det som en naturlig variation i kurvan.
Intressant vinkling för övrigt. Det är svenskens fel att han blir rånad för att han inte vågar säga emot "ungdomsgänget". Kanske för att han inte vill bli offer för sådant här;
http://sydsvenskan.se/malmo/article197937.ece
Rätt skrämmande att en polis (om du nu är det, jag börjar tvivla) har den inställningen.

#21. Läs igen, för du har onekligen inte förstått innehållet.
Anders, jag väntar fortfarande på att du ska precisera vad som är fördomsfullt.
Blomman, nej, jag kanske inte har förstått. Kan inte du vara vänlig att förklara det för mig?

#23. Nej, så vänlig är inte jag då jag tycker du kan anstränga dig lite för att förstå problematiken.
Nej, du kan inte förklara för du vet inte själv vad du pratar om utan gör bara ditt bästa för att försöka snacka ner mig.
#23 Exempel:
- Afrika där våldtäkt är mer regel än undantag i vissa regioner
- mellanöstern där kvinnans status är låg
- Kosovoalbaner som är uppväxta med korruption
Ovanstående är citat från #17…

Mingdie
Does it work in USA? And the propaganda(black sheep) against immigrants in Switzerland? Have you seen the immigration policy and its demands in Canada where it works?
http://www.cic.gc.ca/english/department/laws-policy/irpa-faq-desc01.asp

Så där ja!!!!!!
Jag e vaken.
#27 When you travel around in the states you are amazed how well it works with so many different cultures. They of course have a problem with poverty as so many other countries.
Switzerland. I was answering Magnuz regarding his statement that multiculture never work. Switzerland as you may know is built on people from a number of different cultures. You have the german, italian, french and the older celtic culture that together have formed the country.
Canada. Once again we where talking about multiculture and from the beginning Canada is a mix between English, French, Indian to the extent that you even have two official languages.
So you must have missunderstod my post. It was not about immigration but if multiculture works. I feel but I may be wrong that some of the people in this forum have not traveled much and definitely not lived and worked in other countries. I see a lot of "I read", I heard" and "I once spoke to a guy from". To experiance if multiculture works you have to live in a country that have it.
And so you don't missunderstand again I did not mean you in the above statement.

#25. Snacka ner dig……….nä du, där har du fel. Tycker bara att du kan ta och antränga dig lite själv för att, åtminstone försöka förstå vad det faktiskt står i texten.
#29. Intressant det du skriver. Särskilt näst sista stycket, för erfarenhet och kunskap är så viktigt.
Men Anders…menar du på fullt allvar att du inte känner till att våldtäkter är oerhört utbrett i exempelvis Kongo?
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=130&a=374847
Kvinnans status i mellanöstern;
http://www2.amnesty.se/ap.nsf/0/d0bc258891d9023fc125701c00506ff3?OpenDocument
"Saudiarabiens bidrag till demokratin i Mellanöstern förtjänar knappt att nämnas. I februari tillät det saudiska kungahuset de första kommunalvalen på 42 år, men hade garderat sig mot en överraskande valutgång genom att själva utse hälften av kandidaterna. Dessutom fick hälften av befolkningen - kvinnorna - inte rösta. Saudiarabiens lagstiftning är den mest kvinnodiskriminerande i regionen, lagen förbjuder till och med kvinnor att köra bil. Diskriminering mot kvinnor är dock ett problem i hela regionen. Tolv länder har ratificerat Konventionen om Eliminering av alla Former av Kvinnodiskriminering, CEDAW, men de flesta har gjort reservationer beträffande kvinnans personliga status. Med undantag av Tunisien, bestäms dessa reservationer antingen utifrån landets religiösa ledares tolkning av den muslimska lagen Shari'a eller, som i Jordanien och Libanon, av respektive sekts religiösa ledare."
Situationen i Kosovo;
http://www.e24.se/samhallsekonomi/varlden/artikel_268987.e24
"Den sista enskilda faktorn bakom den pågående ekonomiska misären i Kosovo är enligt Zaremba den utbredda korruptionen"
"Den laglösa attityden bestod när FN tog över styret av Kosovo genom UNMIK, som aldrig vågade konfrontera den organiserade brottligheten. Korruptionen har eskalerat och småningom anfäktat också UNMIK. Hundratalas miljoner har så läckt ut ur biståndsfinanserade projekt."
Har du varit i Kosovo själv Anders, och bildat dig en uppfattning på plats?
Inser du inte hur löjlig du framstår när du ifrågasätter detta? Din trovärdighet försvinner totalt och det känns faktiskt som att det inte längre är någon idé att skriva till dig om du inte ens känner till sådana här högst fundamentala fakta i ämnet. Jag förstår iofs bättre varför du tycker som du gör i invandringsfrågan när du har en sådan skev världsbild. Okunskap leder sällan till kloka åsikter och slutsatser.

#31. Jag har inte varit i Kosovo men har en kompis som varit där flera gånger, under långa perioder och som dessutom är gift med en kosovoalban sen flera år tillbaka och alltså deltar i själva samhällslivet när hon är där. Jag tror mer på deras berättelser än på dina.
Jag tycker mer att din trovärdighet försvinner med den typen av inlägg du gör. Du pratar om Afrika som en helthet och påstår att där är våldtäkter mer regel än undantag. Sen säger du att i åtminstone Kongo…….där de haft så enormt många problem. Jo, jag vet. Du bryr dig inte om sådant. Hur som helst så är ju inte Kongo hela Afrika. Hur är det med resten. Våldtas det hej vilt där menar du.
Själv har jag varit i så gott som hela världen (fattas några länder ännu) på både kortare och längre tid. Nästan aldrig på turistorter utan bland befolkningarna. Detta p g a min pappa som känner folk när och fjärran. Dessutom har jag bott utomlands (bl a i U-land och även bakom dåvarande järnridån) och arbetat (och då inte ditskickad av något svenskt företag utan helt själv). Jag anser mig fullt kapabel att uttala mig p g a min erfarenhet och det kan jag säga, din världsbild delar jag inte alls. Kanske beroende på att jag inte bara stirrar mig blind på siffror utan har rört mig bland befolkningarna i de olika länder jag varit i och därifrån bildat mig uppfattningar baserad på den verklighet jag levt i.
Okunskap anser jag vara när man hela tiden endast ser åt ett håll och inte ens försöker se sig omkring.
Läser man länken du gav om Kosovo så ser man också en hel del förklaringar till vad som hänt. Du tog inte med det i dina ovanstående hänvisningar, men det är inte att kosovoalbanen i sig själv är laglös, eller hur? Därför hoppas jag att de som är här inne också läser HELA länken för att få hela sammanhanget.
Vad gäller Mellanöster så ja, kvinnan står (enligt vårt sätt att se) lågt i kurs. Men även där har det börjat hända saker och mer kvinnor utbildar sig och börjar ställa krav på sin tillvaro. Rom byggdes inte på en dag och det gjorde inte Sverige heller.
Fast oavsett detta och även om man, som många av oss gör, tittar djupare i saker och ting för att hitta kärnan i problemen så är det ändå så att kommer man till Sverige så är det svenska lagar som gäller. Här får man inte våldta och då får ingen göra det, oavsett varifrån man kommer, pukt slut. Det gäller alla de lagar vi har och de gäller för alla. Det som kanske är nödvändigt (och som de gör i t ex USA) är att var och en faktiskt får lära sig just det här landets lagar och förordningar när de kommer hit. Krav är aldrig fel att ställa, på någon. Tror heller inte att någon här sagt något annat.
Ska man se krasst på detta med våldtäkt så är det ganska nytt, även här i Sverige, att man ser allvarligt på en sådan. Fortfarande hör man kommentarer som att hon får skylla sig själv, hon klär sig för utmanande, hon var full osv och detta ÄVEN från svenskar, både män och kvinnor. Vilket jag tycker är bedrövligt och fruktansvärt kortsynt.
Om du har en kompis som varit mycket i Kosovo så borde hon bekräfta att det är utbrett med korruption och mygel. Allt annat är bara skitsnack och falsarier från dig i syfte att hitta argument till den här debatten. Du kan inte hitta en enda länk till en seriös sida som säger att korruption inte är vanligt i Kosovo.
Jag säger inte att våldtäkter är utbrett i hela Afrika, jag skrev i vissa regioner. Dessa områden samanfaller i stort med varifrån våra afrikanska invandrare kommer. Men vill du jämföra med ett land där det inte är krig så titta på Sydafrika t.ex. Redogör gärna för resultaten här sedan.
Du blandar äpplen och päron hej vilt i dina inlägg. Jag har aldrig påstått att Kosovoalbaner föds kriminella. Jag har sagt att bakgrund, kultur och sedvänjor hemifrån påverkar och bidrar till att invandrare är mer kriminella än svenskar. Detta påstod Anders vara fördomar, vilket jag visat att det inte är. Sedan kan man diskutera orsaker och anledningar hur länge som helst, men det är ett annat ämne.
Visst sker det förändringar i mellanöstern gällande kvinnans status men det är ju hur det sett ut och ser ut idag som är intressant. Hur det kommer att se ut om 100 år spelar väl ingen som helst roll för den här diskussionen och det blir ohållbart om du skall hålla på och konstruera lama ursäkter och förklaringar som inte längre handlar om det vi diskuterar.

Those countries have a multiculture society formed when diferent people went there to work, build, improve, they had the same goal of building a better life without having anything already built and organized which they could take advantage. Anyway they had a lot of problems because of the diferences before they could reach a common sense.
That was diferent of the way the societies have been transformed today by immigration. Immigrants are jumping and steps and cutting the natural process of building a nation(their nations which noramlly they are the one who destroyes by wars speacially and other unresponsible bahaviours), it's easier just to move to other nation ready which its people already suffered the hard times and then immigrants arrive just to enjoy(many times to cheat also) what other built with sweat and blood.
I didn't think you were talking to me, even because I lived 40 years in a multiculture country where it really didn't, doesn't and I don't believe it will worl someday. It's just a big and deep mess in Brasil.
#33 "Jag har sagt att bakgrund, kultur och sedvänjor hemifrån påverkar och bidrar till att invandrare är mer kriminella än svenskar. Detta påstod Anders vara fördomar, vilket jag visat att det inte är."
Varför försöker du lägga ord i min mun?
Jag har förstått att du inte förstår vad fördomar är.
Wikipedia: "Vare sig en stereotyp är statistiskt riktig eller ej innebär en fördom en övergeneralisering av densamma."

#33. Nu kör jag med skitsnack också. Du är allt för go i mun du. Läs vad jag skrev. Jag började mitt inlägg med att säga att jag ALDRIG varit i Kosovo, sen pratade jag om min kompis och att jag tror mer på vad hon och hennes man säger än dig. Det är inget skitsnack, det är verklighet.
Jag har inte letat efter någon länk och därför inte heller länkat något om Kosovo.
Du Magnuz, du talar hela tiden om för oss andra var skåpet ska stå. Nu säger du också att mina lama osv osv……..Jag skriver det jag tror på och jag anser inte att det jag säger varken är lama ursäkter eller att jag har fel och anser att det jag skriver i allra högsta grad har med den här diskussionen att göra. Om du ogillar mitt sätt att uttrycka mig så ge 17 i att läsa och/eller svara så blir ju diskussionen på såååååå mycket högre nivå. Jösses.
Jag lägger inga ord i din mun utan återger kortfattat vad diskussionen handlade om från början.
Ditt citat från Wikipedia har följande fotnot:
"Denna artikel är helt eller delvis baserad på material från Nordisk familjebok, 1904-1926 (Not)"
Går vi till den källan kan vi även hitta förklaringar som denna:
"I psykiskt hänseende kan negern sägas i allmänhet stå på barnets ståndpunkt, med liflig fantasi, brist på uthållighet och energi och ett lättrörligt lynne, hvars mest framstående drag utgöras af glädtighet, fåfänga och lättsinne i god bemärkelse. Det är nämligen träffande anmärkt, att negern i sedligt afseende snarare kan sägas sakna moral än vara omoralisk. I intellektuelt hänseende står negerrasen enligt etnografernas samstämmiga mening under kaukasiska, mongoliska, malajiska och amerikanska raserna."
Så med dina källor som grund kan man om man vill hitta andra vinklingar på det här med Afrikas folk.
#36 Så din kompis säger att Kosovo inte skulle vara särdeles korrumperat, och du tror på det? Bara så vi är på det klara med vad du egentligen påstår.
Magnuz, jag gissar att du är en prydnad för ditt parti.
Jag mår mest illa…

#38. "Så din kompis säger att Kosovo inte skulle vara särdeles korrumperat, och du tror på det? Bara så vi är på det klara med vad du egentligen påstår."
Var någonstans har jag uttryckt mig på det viset? "Inte skulle vara särdeles korrumperat". Har aldrig använt den meningen eller den ordföljden. Inte ens ordet korrumperat har jag nämnt. Dessutom påstår jag ingenting, jag skrev att jag tror mer på vad de säger än på dig, samtidigt som jag också nogsamt talade om att jag själv aldrig varit i Kosovo.
Korruption finns i så många länder runt om i världen men det innebär inte att kosovoalbanerna är mer brottsbenägna. För jag avskyr när man drar en hel folkgrupp över en kam och påstår att de är såna.
Även i det land jag bodde var korruptionen stor, om du bara visste, men kriminaliteten var inte särskilt hög för det. De som mest kriminella var, var de som satt högt i makten, militären och polisen. Varje jul t ex, stoppade polisen var och varannan bil. Då gällde det att ha en sedel tryckt i handen och låtsas hälsa på polismannen. När han kände sedeln fick man åka vidare. Hej och hå. Det var inte själva befolkningen som var värst vill jag påstå.
Fast som jag skrev ovan. Oavsett om folk kommer hit med olika problem i bagaget så är det svenska lagar som gäller när man väl är här. Det behövs kanske visas lite tydligare redan från början.
#39 Jag står naturligtvis inte för det citat jag klistrade in utan det var såklart ett sätt att visa att din källa kanske inte är så tillförlitlig. Tydligen inser du det också eftersom du inte svarar nåt.
#40 Men du skriver ju att du tror mer på din kompis än på mig. Ändå har jag inte sagt nåt som du inte tror är sant, eller? Vad är det du vill säga egentligen, du verkar ju bara skriva en massa text utan mening?
Du bodde i ett land med stor korruption men ingen hög kriminalitet. Fattar du inte att korruption är olagligt och kriminellt. Man kan inte ha det ena utan det andra. I övrigt ger jag inte ett dyft för dina egenupplevda historier som lika gärna kan vara påhittade, precis som din kompis.

#40. Jag har mening i min text och att du inte ser det beror kanske på hur du läser det jag skriver.
Jo, jag vet att korruption är olagligt, jag är inte dum. Det jag skrev var att "de som mest kriminella var, var de som satt högt i makten……..". Missade du den biten av meningen? Det måste du gjort eftersom du nu skriver och undrar om jag inte fattar om korruption är olaglit och kriminellt.
Nej, du ger inte ett dyft för mina egenupplevda historier……det förstår jag, för de stämmer inte med dina. Samtidigt anklagar du Anders för att skriva om saker han inte vet då han förmodligen inte, som du, varit i Kosovo. Bara det visar ju att du anser att du och endast du sitter på vetskapen och erfarenheten. Ja, det får du väl tro om du vill, men DET om något tillför inte debatten ett dugg. Att misstro att andra talar sanning och att skriva ner andras erfarenheter till noll och ingenting visar mest på vem du själv är.
Det är nu inte så viktigt om du inte tror på mina erfarenheter. Dem har jag och det räcker för mig. Vad du tror om saken bryr jag mig inte ett dyft om då jag tror att du själv inser att det finns människor här med stor erfarenhet och du inte riktigt kan motargumentera mot detta. Då gör man ofta som du, säger att de andra ljuger
.
Inte heller min kompis är påhittad, hon finns i allra högsta grad och jag tror inte heller hon bryr sig ett dyft om, om du tror hon finns eller inte.
Alltså, detta har spårat ur fullständigt. Är du möjligen påverkad av nåt när du sitter här och skriver? Det verkar så eftersom ditt resonemang är helt obegripligt.
Du skrev såhär;
"Även i det land jag bodde var korruptionen stor, om du bara visste, men kriminaliteten var inte särskilt hög för det."
Jag menar du att man kan inte ha en stor korruption och en låg brottslighet eftersom korruption ÄR brottslighet. Det är som att säga att vi har en god trafiksäkerhet, fast det dör 50 000 personer om året i olyckor.
Resten av ditt svammel går inte att förstå sig på. Jag vill därför ställa frågan; Exakt vad har jag skrivit om Kosovo som du anser inte stämmer?
Jag vill också veta exakt vad du menar när du skriver såhär;
"Samtidigt anklagar du Anders för att skriva om saker han inte vet då han förmodligen inte, som du, varit i Kosovo."

#43. Jag begär inte att du ska förstå vad som skrivs av mig. Jag är inte den enda du kommer med dina löjliga och inte särskilt trevliga kommentarer till. Varenda en av oss som har en avvikande åsikt än din har du gett dina nedvärderande åsikter om. För mig visar det en enorm fattigdom i förmåga att kunna diskutera med folk, trots avvikande åsikter.
Eller är det kanske så att du själv tror att du genom att skriva i denna nedvärderande ton du gör får oss andra att känna oss mindre vetande? Det är ju också en argumentationsteknik.
Försök läs detta en gång till och se om det är så svårt.
Även i det land jag bodde var korruptionen stor, om du bara visste, men kriminaliteten var inte särskilt hög för det. De som mest kriminella var, var de som satt högt i makten, militären och polisen. Varje jul t ex, stoppade polisen var och varannan bil. Då gällde det att ha en sedel tryckt i handen och låtsas hälsa på polismannen. När han kände sedeln fick man åka vidare. Hej och hå. Det var inte själva befolkningen som var värst vill jag påstå.
Alltså, vad säger jag här…..jo, trots korruption i landet var inte kriminaliteten stor bland själva befolkningen………de som mest kriminella var de som satt högt i makten, militären och polisen.
Då tar vi befolkningen först…..vad kan jag mena med det…..jo, folket som bor i landet och som inte innehar höga positioner.
Så tar vi de högt satta i makten, militären och polisen……det var de som var de mest kriminella. Det var de som snodde pengar från folket. Där gav jag ett exempel också om hur t ex polisen kunde bete sig.
Vad 17 är det som är så svårt att förstå? Ingenting. Jag tror att du låtsas inte förstå och kan därigenom komma dragandes med dina otroligt nedvärderande kommentarer. Ja, det är inte alltid så lätt inte.
Vilket land är det du pratar om?
Du svarade heller inte på mina frågor;
Exakt vad har jag skrivit om Kosovo som du anser inte stämmer?
Jag vill också veta exakt vad du menar när du skriver såhär;
"Samtidigt anklagar du Anders för att skriva om saker han inte vet då han förmodligen inte, som du, varit i Kosovo."
Jag skrev även såhär längre upp;
"Men vill du jämföra med ett land där det inte är krig så titta på Sydafrika t.ex. Redogör gärna för resultaten här sedan."
Har du hunnit göra din läxa, eller är resultaten sådana att du inte vill prata om det? 

Sydafrika, skulle jag redogöra för våldet/våldtäkter i Sydafrika för att det är ett land som inte varit i krig
. Jösses, vilken historia har Sydafrika tro?
Ha ha, jag tar inga läxor från dig bäste Magnuz.
Jag har aldrig påstått att Sydafrika inte har VARIT i krig, jag skrev att de inte är det nu. Sverige har också varit i krig…precis som Norge, Finland och Danmark och i princip alla andra länder i världen.
Varför svarar du inte på alla mina frågor när du ändå är inne och skriver? Ska jag behöva ställa dem en tredje gång? Ska det vara så svårt att tala om vilket land du pratar om tidigare i denna tråd och exakt vad jag sagt om Kosovo som inte stämmer?

Det land jag bodde i menar du? Jag bodde på ön Hispaniola.
#17.
Det var väl inte så mycket krig jag tänkte på vad gällde Sydafrikas historia.
Jag antar att du då bodde i Dominikanska republiken? Varför skriver du inte det? Frågan löd ju vilket land du bodde i, inte på vilken ö. Det är som om en Gotlänning som får frågan i vilket land han bor skulle svara Gotland. Såhär skriver UD om landet;
http://www.regeringen.se/sb/d/6797/a/101236
"Allmän försiktighet rekommenderas vid besök i Dominikanska republiken, särskilt efter mörkrets inbrott. Risken för rån ökar och gatubrottslighet förekommer. Det är klokt att hålla noga reda på sina värdeföremål. Gränstrakterna till Haiti i landets västra del är riskabla. Undvik onödiga resor till detta område."
Som jämförelse kan man ta t.ex. Österrike, där Sveriges allmänna, statliga, rekommendation lyder;
http://www.swedenabroad.com/Page____60203.aspx
"Österrike har låg kriminalitet och det är säkert att gå ut på natten. Särskild försiktighet bör dock iakttas i folksamlingar, tunnelbana, bussar och spårvagnar där det finns risk för ficktjuvar."
Ditt påstående om en låg kriminalitet bland folket stämmer alltså inte.
Dessutom vet jag av egen erfarenhet av en stor del av befolkningen är beväpnade, vilket knappast ger en bild av ett lugnt land med låg kriminalitet. Eller du kanske menar att det är polisen som står för de rån och den gatubrottslighet som man talar om på UD:s sida?

#49. Därför att jag vistades i båda länderna, med utgångspunkten från Dominikanska Republiken.
Ha ha, jag visste du skulle komma med något så dumt. Nej, mitt påstående att när jag bodde där var kriminaliteten låg är inte fel, det stämmer på pricken. Du ska tänka på att turism knappast fanns då och med den ökar också brottslighet. Ett faktum du kan se i många länder, tyvärr. Men det är inte så farligt som du vill påskina. Har ju vänner kvar där, även svenska sådana så information får jag.
Har du varit där eftersom du säger att du av egen erfarenhet vet att befolkningen går beväpnade? Min erfarenhet är att när någon tvist ledde till dödlig utgång så var det machete man använde. Det skjöts väldigt sällan. Macheten hade var och varannan man, inte för att slåss med, det var deras arbetsredskap. Bl a för att använda på sockerrörsplantagen där många arbetade.
Jag och mina vänner, både utländska och inhemska, rörde oss lika fritt där som man gör här. Både på dagen, kvällen och natten. Själv hade jag ingen bil, ingen chufför och inget skydd överhuvudtaget. Jag åkte med alla andra människor i bilar som sett sina bästa dagar sen länge och packade som sillar. Hade vänner som var fattiga och som bodde vid den skitiga floden i skjul. Där rörde jag mig utan några som helst problem.
Lite kuriosa. En nyhet som var enorm där var när tullen beslagtog en båt fullastad med narkotika. Droger var inte utbrett då så bara det var stort. Narkotikasmugglarna bestod av en svensk och några amerikaner. Av de svenskar jag kände där var en skattesmitare, en gjorde fuffensaffären och lurade svenskar, bl a försäkringsbolag, och en som försökte sig på smuggling. De andra var ok.
Nej det är klart, du bodde där förut och DÅ var det en idyll. Ungefär som Sverige då kanske? Här var också mindre brottslighet förut. Fråga vilken pensionär som helst så får du samma bild av Sverige som du ger av DR. Förutom machetena då..
Det är inte jag som påskiner någonting, jag länkar till regeringens sidor och klistrar in text därifrån.
Nej, jag har inte varit där själv, men jag har vänner som luffat runt i karibien som berättat det. Överlag var det mycket vapen, även hos diverse vakter, parkpersonal mm. Sökte nu på "dominikanska republiken vapen" och hittade det här;
http://www.backpacking.se/ReadTips.asp?SubMenu=3&TipsId=1816
Det bekräftar ju min bild. Du har inte backat upp dina påståenden med någonting. En kurs i retorik kanske vore nåt?

#51. Du, jag bodde där på 80-talet. Det var nu inte så länge sedan.
Jaha, du har vänner som luffat runt och de vet självklart mer än jag som bara bott där några år. Jodå, militär, polis och vakter har vapen. Finns även en del vanliga privatpersoner som har det. Precis som här.
Din uppbackning var ju sensationell. Någon som råkat vara på resa i 14 dagar i landet och vet t o m att bara 50% av befolkningen har körkort?????? Jösses. Det var skarpt.De har ett annat körsätt än vad vi är vana vid, men körkort är något som polisen kollar även där. Detta lilla inlägg du länkade till bekräftar ingenting.
Föresten, såg du det här inlägget i den länk du hänvisar till? Bara att bläddra ner lite.
Domini Postad: 2007-02-03 12:08:31 Intressant det där med att ALLA har vapen. När jag var där såg jag då inga som hade vapen, förutom poliserna och vissa vakter.
Ja, här kommer min uppbackning och från samma person, fast en annan sida. Har varit på alla de ställen som här tas upp. Här har vi en annan som har fattat att man kan röra sig i landet och bekräftar körstilen.
Din bild av landet ger jag inte mycket för då du inte varit dit.
Att SD är en mycket mycket liten högerextremistisk grupp, har ingen missat.

Do you think that immigration policy(as it is today) is good to Sweden?
By an on-line translater: Du funderare att invandringpolitik (som den är i dag) är bra till Sverige?
Asylpolitiken är inte bra och den borde fördjupas. Alla länder som inte tagit emot människor bör börja göra det. De som har gjort det(som Sverige) borde förmänskliga asylpolitiken. Ingen utvisning alltså. Ingen avsisning. Frihet för människor att röra sig över grängerna överallt och utan nåt hinder!

How should the asylum policy improve in Sweden? What else should Sweden do for immigrants/refugees?
Or do you mean that it shouldn't exist countries, borders, laws?
Translater:
_Hur bör asylpolitiken förbättra i Sverige? Vad annat bör Sverige göra för invandrare/flyktingar?
Eller betyder du, att det inte bör finnas länder, gränsar, lagar?
_
rahmat2, dina åsikter är nu mer och mer vänsterextrema och kan avfärdas som flum.
"Frihet för människor att röra sig över grängerna överallt och utan nåt hinder! "
Det har vi ju redan. Vem som helst kan komma till Sverige som turist och till och med bosätta sig här,förutsatt han denne har försörjningen avklarad. Det är detta som är den stora skillnaden mot merparten av dagens invandrare. De kommer hit, får asyl och blir sedan en ekonomisk belastning för samhället som aldrig betalas igen, även om de råkar jobba några år under livet här. Med en fri invandring och fri tillgång till vårt välfärdssystem skulle det inte ta många år innan Sverige skulle gå i konkurs och själv bli ett U-land. Men det kanske är det du vill? Det skulle ju förmodligen bli i det närmaste anarki och det ligger ju rätt nära många vänsterextremisters drömsamhälle.
#57. Dina människofientliga åsikter är inte värda att sätta tid på, därför avslutar jag här och nu med dig. För du är full av hat, istället för kunskaper. Det är vidskeppliga antaganden som formar dig och sådana som du!
Hahaha, ja sluta du. Det mår både du själv och detta forum bra av. Dina två sista meningar är så patetiska så det blir stor humor att läsa dem. Att du så totalt saknar självinsikt och anklagar MIG för att sakna kunskaper och vara vidskeplig när det är DU som konsekvent vägrar erkänna vetenskapliga undersökningar utförda av svenska staten.
#59. Om man tar bort ditt hat mot människor (som inte är födda i Sverige) från dina inlägg, blir det inte så mycket kvar förutom påståenden som är ytters vidskepliga!
Tänk på detta ett par minuter.
Du kunde inte hålla dig borta alltså. Det innebär att vi kan lägga epitetet lögnare till dina egenskaper.

#61. Ja jösses ja. Alltid lika trevlig och lite småmysig så där. Visst känns det väl lite smågosigt att alltid ha så trevliga omdömen om andra (som inte tänker som du).
En prydnad för sitt parti…
#63 Sant.

Then with your nice opinions, you should be able to answer my question.
How should the asylum policy improve in Sweden? What else should Sweden do for immigrants/refugees?
Translater:
_Hur bör asylpolitiken förbättra i Sverige? Vad annat bör Sverige göra för invandrare/flyktingar?
_
#65.
1)varför tror du att jag inte kan engelska?
2) varför tror du att jag saknar översättningsprogram(translater!)?
En sak vet jag genom asylsökandes öga och det är det att Sverige borde sluta avvisa folk som söker asyl med tanke på att de "kriser" som förekommer i världen (t.ex Irak) har några svenska riksdagpartier varit med och skapat genom att propagera för ett krig i Irak.
#66 "några svenska riksdagpartier varit med och skapat genom att propagera för ett krig i Irak"
Vilka partier är det? Belägg?
Nu ska du få cred Anders, för att du ifrågasätter en person med liknande åsikter som dina. Bra!

Because many immigrants badly know swedish less chance they know english and I didn't want you to have the excuse of the language not to answer.
Sverige borde sluta avvisa folk som söker asyl
You talk in a way like it's so simple, easy and cheap to just recieve as many as they want to move to other country.
Are you thinking that immigrants are not a high cost to a country? Immigrants cost a lot to a country and this cost is paied by taxes payers who work hard to live without getting anything for free.
The developeted countries had their hard times for being built, they just didn't appear from nothing, it was generations working, suffering, sacrificing to build.
And now you want them just to open theirs borders to those who usualy come from countries where the people there created and feed the problems and the misery with violence, fights, wars, destructions, hatred and children.
What for? That they become so many here and then they can start making the same here also? What are their problems to learn that to live this way just doesn't work and they always will be only disturbing the world?
Worse, again trying to blame Sweden for the problems in Irak!! Why? Was Irak the paradise before? Was Irak better under Sadam?
#67. Det bästa belägget här vore tidningar(DN&aftonbladet) från våren 2003. Det finns partieldarnas syn på kriget där. Jag kommer ihåg exakt vem sa vad, för jag har varit fredsaktivist under mina år i Sverige.
Universitetsbiblioteken brukar arkivera tidningar i filmformat.
#69. Nu talade du först om Sverige och asyl. Det ändrades till alla I-länder i ditt senaste inlägg. När du talar om I-länder får du inte glömma nåt som heter kolonialismen. Allt av värde har tagits under århundraden till Europa och nordamerika. Att det byggdes med hårt arbete får du bara glömma.
När det gäller kriget i Irak så får jag säga att:
1) kriget hade inte med Saddam att göra. Amerikanska företag varit omkörda av europiska och sydostasiatiska företag. USA ville med kriget bestämma i världen var skåpet skulle stå, annars fram till kriget var USA den bästa vännen till just Saddam(det fins bilder hos SVT:s arkiv på amerikanska ledare och saddam.Som en rätten till asyl aktivist har jag just i Sverige under Saddamregimen protesterat mot migrationsverkets beslut på avvisning av irakire till Irak.
2) Krig betyder död och lidande för människorna i onödan. Den som lidit minst av kriget var just Saddam.
3) det fanns krafter i Irak som kunde stödjas om man hade till avsikt att byta styre/system i Irak.
#70 Jag läste också tidningar 2003 och såg inte någon partiledare som propagerade för krig.
När det gäller att ta emot flyktingar från Irak tycker jag absolut inte att Sverige ska ha något dåligt samvete. Vi har mer än dragit vårt strå till stacken.
#72. Då får jag komma med namn på partiledarna och deras exakta ord som de använde då(våren 2003).
#73 Det tycker jag.
Det blir inte förrän nästa vecka.

Refugee is a group of immigrants which costs more, but most of all the immigrants costs something to the taxes payers, at least they cost the free schools to learn swedish.
Then, in this case, Sweden has no obligation at all because Sweden didn't have colonies in Africa, Latin America, Asian nor Middle East.
Of course, again the same old victimization history which has been and will be used as excuse for everything and forever.
Latin American was colonized also, it's not wonderful, but it's still better than Africa and Middle East. L. America doesn't have a history of fights and wars inside its countries, but Africa and M.East have it, their own people always are fighting against each other. Coincidence?
And North America had colonies in Africa, M.East, Asian, L.America?? N.A. also was colonized by europeans.
Besides, how did the natives in those lands live before the colonizations? We can have an idea just looking how they live today just fighting and making children.
1- I'd just like that USA wouldn't put american nose anyway nor anywhere anymore. Who wanted to make business with U.S.A., then we would make businesses and that would be all. U.S.A. doesn't want to know about you disasters, U.S.A. doesn't help, doesn't donate and doesn't give opinions also. U.S.A. only makes businesses.
And I'd like USA to send back home all the immigrants of those countries which usually are accusing USA of something, even when USA frees a country of a cruel dictator.
And then I'd like to see if USA needs more the oil than those countries need food, medicines and so many other necessary things which exist and make life easier/better today because USA invested to create them. I'd like to see who would die first, USA without oil or those countries without food, medicines and other things.
Again the ungratefulness speaks aloud. The world is better today in many diferent aspects thanks to countries like USA and some europeans which invest a lot to develope better conditions of life in the world.
Tell one thing necessary, valuable to world's life today which was invented by someone in L.America, Africa, M.East.
2- Are the international forces in Irak who explode bombs and kill irakians every day in Irak??? Didn't irakians leave Irak to escape from Sadam cruelty?
3- Who are those forces that could be supported instead the forces which were chosen?
Listen, you, me and all the other immigrants are here today enjoying freedom thanks to USA that spent a lot to defeat the nazism and helped to rebuild Europe as it has helped a lot of countries in the world.
If USA just decides not to help anybody anymore, then the world will cry a lot, specially those countries which always are accusing USA of something and they also are the countries that need more help, recieve more money from USA.

I just read in the news: 40.000 Irak's refugees to Sweden only in 5 years and without talking about refugees from other countries.
Isn't that to be grateful for?
Imagine you have a bakery. Would you like to give bread with butter to someone starving and the person complains demanding cheese instead of being grateful and offering to help you to make more bread?
#76 Where would they go? The boaders were closed<.<
Det ska bli verkligen intressant att se Rajmats artiklar, haha.

Here more questions which you didn't answer:
2- Are the international forces in Irak who explode bombs and kill irakians every day in Irak??? Didn't irakians leave Irak to escape from Sadam cruelty?
3- Who are those forces that could be supported instead the forces which were chosen?
Objectively, please. Or also there is no problem just to say that you don't have answer.

Better to wait seated because I bet he will not answer as he just can't answer simple questions objectively anyway.
#82 Neither can you..

Where is the article?
#72. Då får jag komma med namn på partiledarna och deras exakta ord som de använde då(våren 2003).
Det blir inte förrän nästa vecka.

Is there anything Rahmat2-The courageous says that he proves?
He always acuses without proving.
hahahaha…
SD är väl någonsorts nationalistiskt parti med anknyning till diverse skumma relgiösa värderingar samt lite gammaldags storsvenskt patos. Och så lite sådär halvbrunt.
Vi väntar Rajmat!! 
"Den viktigaste faktorn i ett tryggt, harmoniskt och solidariskt samhälle är den gemensamma identiteten, vilken i sin tur förutsätter en hög grad av etnisk och kulturell likhet bland befolkningen."
Ännu ett exempel på sanningen i denna skrivning;
http://www.youtube.com/watch?v=16OGirQhPzg&feature=related
Eller menar Anders med anhang att detta fenomen inte är något nytt och att det lika gärna kunde varit svenska ungdomar?
#88 "Den viktigaste faktorn i ett tryggt, harmoniskt och solidariskt samhälle är den gemensamma identiteten, vilken i sin tur förutsätter en hög grad av etnisk och kulturell likhet bland befolkningen."
Om jag kan ge dig ett exempel på ett land där det fungerar ljuger jag då?
Förmodligen tror du dig kunna ge ett exempel, men lika förmodligen kan jag motbevisa dig relativt enkelt.
Try me.
#90 Nya Zealand
Tja…70% härstammar från Europa, ca 15% är ursprungsbefolkning (ungefär som våra samer) och övriga är mestadels från Asien och omkringliggande öar. Då Europeer och maorier ofta gifter sig är blandäktenskap vanliga varför man kan anse att kulturell likhet ändå finns. Jämför med hur många svenskar och invandrade afrikaner eller irakier som gifter sig. Ett försvinnande fåtal vill jag påstå.
Skillanderna mot Sverige är milsvida. Hur många muslimska "flyktingar" från mellanöstern och Afrika har man t.ex. i Nya Zealand? Hur ser välfärdssystemet ut? Osv.
http://www.refugee.org.nz/stats.htm#Table%205
Här kan man utläsa att det mellan åren 1992-2003 beviljades totalt 2034 uppehållstillstånd av flyktingskäl. Invånarantalet i NZ är ca 4,1 miljoner vilket innebär att antalet flyktingar som kom under dessa 11 år uppgår till 0,05% av den totala befolkningen.
Samma siffror för Sverige är 161 448 stycken.
Källa: http://www.migrationsverket.se/pdffiler/statistik/tabs2.pdf
Räknat på 9 miljoner invånare blir samma procentsats 1,8%, alltså 36 gånger större invandring. Så visst, vi har en del att lära av NZ, men din teori stämmer inte.
#92 vilken i sin tur förutsätter en hög grad av etnisk och kulturell likhet bland befolkningenvilken i sin tur förutsätter en hög grad av etnisk och kulturell likhet bland befolkningen
Nu skall jag ge dig ett exempel på hur det fungerar. I Auckland bor en tredjedel av befolkningen. 65% är av europeiskt ursprung dvs allt från England, Ryssland, gamla Jugoslavien till Turkiet. Av dom så finns det en hel del muslimer. 10% är maorier som inte på något sätt kan jämställas med samer pga deras ställning i samhället. Maoriernas kultur skiljer sig avsevärt från Europernas och det hålls mycket separat. Du pratar om en stamkultur led av män jämfört med vår demokratiska och könsjämställda kultur. 14% är från öarna som också har en stamkultur men totalt olik Maoriernas. 14% är Asiater från alla delar och där har du många muslimer. Resten är Afrikaner och Araber. Nya Zealand har haft en otrolig invandring dom sista 20 åren. Auckland är en av världens mest uppblandade städer.
Så den ethniska och kulturella likheten finns inte men det fungerar mycket bra ändå. I en högskola i Auckland så går det studenter från 32 olika nationaliteter. En vit sydafrikan bor jämte en familj från Somalia. Fungerar fint. Varför fungerar det. Pga att alla vill att det skall fungera.
Och här har du ett bevis till på att din teori inte stämmer;
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/3192425.stm
Allting handlar om att i NZ är alla relativt färska invandrare och redan där uppdelade mellan olika ursprung, som du själv skriver. Det är en liten, glesbefolkad ö, långt bort från det mesta där alla har lika förutsättningar, nämligen att man själv tillhör en invandrad grupp. Man har under tiden utvecklat en kulturell likhet, likt den som SD talar om, som alla accepterat och lever efter. Nu är det stor invandring från Asien och exakt samma fenomen som gäller i alla andra länder, visar sig nu även i NZ, även om de inte hunnit lika långt i processen som t.ex. Danmark. New Zeeland First kommer med största sannolikhet att växa i takt med att invandringen från Asien ökar.
#94 Ha ha. Jag skrattar inte mot dig Magnuz (och jag menar det) men om vår lilla tomte Winston. Om du bara visste vem det är så skulle du inte ta upp honom. Var gång vi har val så slänger han ut sina ras kort och hoppas att det finns tillräckligt många pensionärer över 70år kvar som kan rösta in honom igen. Han gör allt för att skrämma dom men problemet är att den gruppen blir mindre för varje år och antalet röster för honom minskar i samma takt. Winston sitter i riksdagen för att kunna leva ett fint liv med goda middagar. Dom flesta tror att han blir bortröstad i år men han är en seg gubbe så han kanske håller sig kvar en omgång till. NZ First är ett enmans parti och om Winston dog imorgon så skulle partiet försvinna. Det partiet växer inte utan minskar.
Men nu till frågan. NZ är ungefär lika stort som Norge i folkmängd men Auckland är mer tätbefolkad av olika kulturer än i dom flesta länder. Någon kulturel likhet har inte utvecklats. Du läste tydligen inte vad jag skrev. Vi har haft en stor immigation av asiater som håller kvar vid sin kultur. Det finns massvis av asiatiska affärer, restauranter och till och med biografer. Den invandringen har minskat dom sista fem åren och är inte stor idag.
Vi har haft en stor invandring av sydafrikaner som också håller kvar sin kultur. Öborna från Pacific håller kvar sin kultur och maorierna har ett totalt annorlunda sätt att leva på och ett styrelse system som är så långt från västvärldens syn som du kan tänka dig. Vi har indiska tempel och muslimska moskeer. Vi har asiatiska marknader och pacific island marknader. Kvartersbutikerna ägs oftast av indier och brödaffärerna av kineser.
Om vi nu tar din artikel som är från 2003 och frågar vad som har hänt under dom fem åren. Precis som det som nämdes i artikeln om motståndet i början när pacific islanders kom så har folk vants sig vid asiaterna och idag fungerar det fint igen. Du träffar asiater på dom flesta arbetsplatser och dom gamla invånarna har accepterat dom nya.
Så du trodde att den Asiatiska invandringen skulle göra att det blev problem i NZ men det visade sig att fem år senare så fungerar det bättre än någonsin. Varför? Återigen pga att dom olika raserna accepterar varandra och att man har olika kulturer och olika sätt att se på livet. Om man vill så kan det fungera i Sverige också. Och den här lilla ön långt borta från det mesta som du sa fortsätter att producera duktiga människor som är banbrytande inom sina områden.
#95 Väldigt trevligt att läsa dina insiktsfulla komentarer. Kunnigt och lätt att ta del av.
Ja du…om du tror att din jämförelse är värt nåt och inte förstår de oerhört skilda världar som NZ och Sverige befinner sig i så vet jag inte hur man skall kunna diskutera med dig.
Några frågor till dig;
1. Hur många muslimska "flyktingar" från mellanöstern och östafrika, främst Irak, tar NZ emot per år?
2. Vilka krav ställs på invandrare avseende egen försörjning, krav på språkförståelse mm före medborgarskap?
3. Vilka förändringar och inskränkningar har införts på bekostnad av majoritetsbefolkningen? Jag tänker på sådant som att vi i Sverige knappt får sjunga nationalsången, fira skolavslutning i kyrkan, bära en Sverigeflagga på tröjan på skolfotot, kvoterar in invandrare i diverse sammanhang, mörkar invandrares brottslighet mm.
4. När du säger "stor" invandring av bla sydafrikaner, vad innebär det exakt?
#97 Vilken värld lever du i? Jag har varit på en dagis- och två skolavslutningar i år. Inga som helst problem att sjunga nationalsång, ha skolavslutning i kyrkan eller ha flaggor på tröjan.
http://www.gt.se/nyheter/1.1166064/ge-besked-om-avslutningen
Läs här t.ex. Vill du läsa mer finns hur mycket som helst om du söker på t.ex. "skolavslutning nationalsången" på Google.
Jag läser inte kvällstidningar. Ett beslut jag tagit som jag mår väldigt bra av.
Så bekvämt för dig att kunna hänvisa till det här då. Patetiskt.
#101 Nej, principfast. Och klokt…
Jag gissar att det stod något om någon tramsig rektor som inte villa sjunga nationalsång?
#100 Nej, fy f-n för kvällstidningar! Men skolavslutningar och nationalsång? Jag flydde som ung man från mina examensdagar, jag tyckte redan då att det var pinsamt.
#102 Men Wikipedia är en bra och seriös källa eller? Den brukar ju du hänvisa till. Har du sökt själv på det jag skrev?
#103 Vad är det för pinsamt med skolavslutning och/eller nationalsång?
#104 Ja, jag tycker att Wikipedia är en bra och seriös källa. Om jag nu ska uttala mig kort och generellt. Vad har det med saken att göra?
#97 Nä men vänta lite nu Magnus. Det vi diskuterar är väl SDs principer som du skriver om i din öppningspost. Det står inte att i "Sverige" så är "Den viktigaste faktorn i ett tryggt, harmoniskt och solidariskt samhälle är den gemensamma identiteten, vilken i sin tur förutsätter en hög grad av etnisk och kulturell likhet bland befolkningen."
Det är principen att du måste ha ett homogent samhälle som jag inte håller med om. Dom frågor du ger mig i sista inlägget kan jag svara kort på att det är mycket likt Sverige förutom att vi har mindre invandrare från mellanöstern.
Härnere finns det också problem med invandring precis som i Sverige men här har folket försökt lösa det. Det du skriver om att inte få lov att sjunga nationalsången osv är enstaka företelser som har blåst upp av median. En stor orsak till motståndet mot nationalistiska symboler och liknande var väl istället dom nazigrupperna i Sverige som använde dom. Sd hade ju en gång i tiden en hel del sådant folk.
Så tillbaka till Sds princip. Nej du måste inte ha ett så homogent samhälle för att det skall fungera. Sverige kanske har större problem än dom flesta att klara av övergången men det tror jag beror mycket på att svenskarna kan ses som inte särskilt välkomnande (blyga) och helst håller sig för sig själva. Det var likadant här nere i början men det gick att lösa.
Varför inte försöka lösa dom problem som finns istället för att strypa invandring. I det långa loppet så måste Sverige ta in invandrare eftersom vi får en mer och mer åldrande befolkning och det kommer inte att finnas tillräckligt med yngre människor för att kunna driva landet.
#104 Pinsamt upplevde jag detta som ung man/barn. Jag insåg redan då att man försökte tillfredställa barnens föräldrar med ett allmänt tjafs om hur duktiga alla hade varit under terminen/de gångna åren. Det stank storsvenskhet om hela arrangemanget om jag får säga så. Och de sackare som intye uppfyllde kraven fick smyga sig ut bakvägen.
Dessutom tyckte jag redan då att jag gjort mitt och hade min fulla rätt att göra som jag åstundade.
#105 Ja, eftersom du totalt avfärdar och tom vägrar läsa länkar till kvällstidningar så borde det ju innebära att du vill ha en hög kvalitet på dina källor. Att du då anser att Wiki är en bra källa förvånar mig mycket.
#106 Om vi nu ska gå in och klyva hårstrån så kan jag då passa på att trycka på att det står "den viktigaste faktorn", alltså en faktor av flera. Om vi nu utgår ifrån att NZ är ett land där man faktiskt lever i mångkultur och det fungerar så må det vara hänt. Man är undantaget som bekräftar regeln. Sverige är ju ingalunda unikt och det du beskriver som särskilt stora problem i Sverige är ju inte sant. Samma problem finns i princip i samtliga västländer. Skillnaden mot övriga länder är att Sverige har en mycket större invandring och en mycket mer utbredd politisk korrekthet och en media som går politikernas ärenden och tävlar i att vara mest pro-invandring på diverse ledarsidor.
Det du skriver om att NZ inte har en stor invandring från mellanöstern förklarar mycket då det är dessa grupper som oftast medför störst problem, pga deras starkt avvikande kultur och sätt att leva och bete sig.
http://www.youtube.com/watch?v=ugiBP47MKrU&feature=related
Det är händelser som dessa, som utspelar sig i tusental varje dag, som orsakar SD:s allt högre röstsiffror, ingenting annat. SÅ länge våra invandrare beter sig på detta sätt (jag har själv sett och råkat ut för det otaliga gånger) så kan man ha hur goda intentioner som helst, det kommer aldrig att fungera. Och försök inte få detta till att det är nån sorts strukturell rasism från svenskarna sida.
#107 Ja…du får ju tycka vad du vill men 99% av sveriges föräldrar tycker nog det är roligt att få vara med sina barn på skolavslutning. Ditt snack om "storsvenskhet" är ju bara för mycket…vad ända in i h-e har en skolavslutning i kyrkan där man sjunger den blomstertid nu kommer, med storsvenskhet att göra?
Anders, du som varit på ett par avslutningar i år, kände du dig nationalistisk och storsvensk när du var med ungarna i kyrkan?
#109 Jag tyckte skolavslutningarna var trevliga.

Ja, och sen är det den här saken med erfarenheten som så lätt avfärdas av dem som inte har den. Eftersom mingdie nu bor i NZ så antar jag att han vet mer än du Magnuz som bara drar upp en och en annan länk som säger motsatsen. Så försökte du ju göra med mig också angående Dom. Rep. Eller bor du också i NZ och vet hur det fungerar där?
Dom. Rep. liksom de flesta andra länder i Latinamerika är också mångkulturellt och det fungerar utmärkt. Det är en salig blandning av europeer av skilda slag, jundar, asiater, araber osv. I Dom. Rep. härstammar de flesta från spanjorer och slavar och på Haiti (andra sidan av samma ö) härstammar de flesta från fransmän och slavar. Rasismen (vad vissa än hävdar här) består inte av "rasen" utan p g a ekonomin.
Vad gäller kvällstidningar så är sanninghalten rätt låg då tidningarna inte är intresserade av att förmedla nyheter utan skandaler. Allt för att sälja mer. När man kan se en rubrik som är en halvmeter hög på hur Carolas tänder ser ut så börjar man faktiskt fundera. Särskilt som det då har hänt en hel del annat i världen som är riktiga nyheter.
Kul att youtube är en seriös länkning om inte Wikipedia är det. Jag anser att ingen av dem är 100% då det är enskilda personer som skriver/lägger in den s k faktan.
En youtubelänk är ju en film där man själv ser ett händelseförlopp och kan bilda sig en uppfattning. Hur kan du klaga på det?
Beträffande egna erfarenheter så har jag sagt det tidigare och säger det igen. De är mycket lite värda, om man inte kan backa upp dem med fakta eller tidningsartiklar. Jag kan ju hitta på vad som helst och påstå att det är sant, eller hur? Detta gäller även situationen på NZ och dominikanska republiken. Jag kan utgå ifrån fakta som går att hitta i olika media och försöka bilda mig en uppfattning. Om någon då påstår att han eller hon bott i landet och med det som enda referens hävdar något annat än det som går att finna på exempelvis nätet, så är det väl rätt självklart att det väger tämligen lätt på ett nätforum som detta.
Sen går det alltid att hitta små enstaka undantag från en generell regel. Jag kan t.ex. hävda att ett land fungerar utmärkt utan skatt och ge Monaco som exempel. Jag kan framhålla kolkraft som en bra energikälla och hävisa till att hela Kosovos elproduktion kommer från kol. Grundat på att Kinas ekonomi just nu går på högtryck kan jag påstå att kommunism/diktatur är den bästa formen av styrelseskick. Ingen vettig person skulle ju köpa något av detta såklart, eftersom det är undantag från en generell regel/sanning att ett land behöver ha skatt, att kolkraft är miljöovänligt och ohållbart i längden samt att kommunistiska diktaturer förhoppningsvis snart är ett minne blott.
#113 "hävdar något annat än det som går att finna på exempelvis nätet"
Det här är "nätet"…
Sedan glömmer du en sak. Trovärdighet. Om man läser mycket på ett forum upptäcker man vilka skribenter som är pålitliga, ärliga, kloka och sanningsenliga. Och man upptäcker också motsatsen.
I mina ögon är såväl blombuketten som mingdie skribenter med hög trovärdighet. Jag delar inte deras åsikt alltid, men jag har lärt mig att de är kunniga och skriver ärligt och med gott uppsåt.
Det här är "nätet"…
Nu gör du dig dummare än du är, du vet vad jag menar.
De må vara kunniga inom vissa områden, men definitivt inte inom invandringspolitik, det är det få som är. Det är också frågan om preception. Har man en viss uppfattning så är det lättare att hitta exempel i sin vardag som stärker denna åsikt. T.ex. så anser säkert inte du att en högljudd 10-personers arabfamilj på SIBA är ett problem, men jag skulle säkert lägga märke till dem och irritera mig på dem, helt enkelt för att jag vet mycket om asylmissbruk, bidragsberoende samt att sannolikheten är väldigt stor att det är mina skattepengar som finansierar deras nya platt-TV. På samma sätt fattar inte gemene man att detta förmodligen är ett typexempel på invandrares brottslighet;
http://www.sr.se/Stockholm/nyheter/artikel.asp?artikel=2148816
Jag läser våldtäkt, Ronna och två gärningsmän och förstår såklart vad det handlar om, även om det såklart inte skrivs något signalement i PK-media, vilket det naturligtvis gjort om det varit blonda, svenska gärningsmän. Har man inte denna djupgående förståelse för hur samhället idag fungerar och ser ut så är det svårt att bilda sig en korrekt uppfattning i en fråga.
Perception heter det såklart…
#115 Som sagt, som skribent skapar man en bild som påverkar hur det man skriver uppfattas.
Jag uppfattar t.ex. att när du skriver "denna djupgående förståelse för hur samhället idag fungerar och ser ut" så associerar jag mest till dålig självinsikt och skygglappar… Min uppfattning om dig är att du för länge sedan bestämt dig och sedan dess varit väldigt Prinz-IP-fast…

Europe, especially Sweden, should learn with the wonderful LA countries where everything works so well because of the multiculture societies.
You can see how much safe it's to live there, you just need to build 3 m walls around your house and put iron jails in the doors and windows and 2 or 3 locks. No big deal.
It's not a problem to have 50.000 murders and countless robberies per year, you must thank to be stolen only. Also you can get some protection with special locks and alarm in your car, it helps not to be stolen and legalized in Paraguai by its authorities. Also you can protect your car paying to thieves not to steal or damage it when you park in the streets.
You can't imagine how much exciting it is to see criminals puting fire in busses with locked doors and full of people or a 6 y.o. child hanging in the seat belt of car, loosing the arm and hiting the head on the ground while the criminals speed after stealling it and the mother and people desperate shouting to them to stop the car.
And to run when criminals start shooting in the streets or in banks like in american films, it's fantastic! You have adventure and action for free and that forces you to keep in shape, your heart becomes stronger for beating faster so often.
And what a good exemple the public services are! You just need to know someone or even easier to pay some bribes to get what you need, corruption is a very good way of solving things, it's one of the many kinds of 'jeitinho' so popular and useful there, it doesn't matter if the quality is not that good, you get a good partner who even can become a good friend.
Besides it's so easy to buy any document you need, you can get perfect falsifications without the long queues of the public services, to buy drugs, pirate cd/dvd and the best famous brand products made in Paraguai can be found every where also. Ah! You also can find prostitutes of all ages very cheap, it's just to choose, or just go to a party or bar and you get girls for a beer, family girls, they claim.
And the perfect education that many people don't waste time learning where their own country is in the map, it's enough to know they are in the paradise. To learn a second language? What a waste to so smart people who always are creating new words in their languages, spelling in new ways, they even don't need to learn grammar and everybody understands each other very well.
There are even historical events of brave soldiers of FARC and MST criminal gangs and the drug trafik wars inside the cities, even heros like Guevara, Fidel, Marcola and Beira Mar, now there is Chavez also as an exemple of democratic president. And the very wise Brasil's and Bolivia's presidents.
Look the honour to have Haiti as one of the poorest countries in the world right there in LA, it's only some fights for food and water, but there are beautiful beaches and people are so happy there.
I almost forgot to tell you about the carpet-roads/streets with perfect asfalto, only some 60% or 70% full of holes that you need to spend a bit more to fix your car if it's not stolen and you are alive after stopping to change tires or some other damage. There isn't also this boring way of people having to walk only on the walking places, thanks God there is a lot of cars parked on the walking and we can walk in the streets together with the cars.
You can also appreciate a more natural life stile with the lot of papers, plastics, bottles and whatever spread everywhere, the State put few trash cans which are stolen or broken just like many public telephones and square benches, of course, or you never can have luck to find a coin. How to look for a coin in a trash can? How to hurt your foot and get free from work if there aren't holes nor trash on the walks? And why to have benches? To walk is so healthy and walk also until where you need instead of using telephone.
The important is to have beaches, carnival, football, parties, bars and beer/cachaca everywhere, everybody is so happy and LA is the best of the 1st. Paradise World .
Since nothing is perfect, there is that boring part of people who is honest, responsible, respectful, works hard, pays a lot of taxes, pays private schools and insurances, doesn't have so much time to enjoy beaches, carnival, football, they always are studying and/or working just to become rich and disturb the others who knows better how to enjoy life and build a country.
Many of those very boring people have european roots, especially in south of Brasil where you can find very typical german cities, they are sooooooo boring with their clean and organized cities and houses, they like everything very correct, in order, no lies, no dishonest, no mess, no trash. What to do? The countries have to accept them in the name of multiculture societies, maybe they will learn to live like the others.
AndersE, du ska ge fan i att hota folk sådär.
#119 ???
Som vanligt spelar du dum, och samtidigt väldigt fult.
Prinz-IP-fast
Du indikerar genom detta att du på nåt "moderator-sätt" kan se min IP-adress och därigenom insinuerar att du vet var jag bor etc. Som sagt, jag uppskattar inte detta sätt att föra en debatt. Det är även rätt dumt att hota folk när du själv är så öppen och det inte är så svårt att ta reda på att dina grannar, Frida och Anci, på hörnet, har en studsmatta i trädgården, t.ex.
#121 Nej, du missuppfattar mig. Jag har ingen tillgång till din IP-adress.
Det jag antyder är att jag tror att du skrivit under annan signatur på ett annat forum tidigare. Men jag kan ha fel.
Mmmm, eller hur. Det finns ju ingen annan anledning för dig att skriva som du gjorde. Varför skulle du ann-AR-s skriva typ så.
Stäng sekten SD:s butik för den här gången!
#123 Ja, jag ber gärna om ursäkt. Dock lovar jag att avsikten var precis den jag skrev.
#108 Det du skriver om att NZ inte har en stor invandring från mellanöstern förklarar mycket då det är dessa grupper som oftast medför störst problem, pga deras starkt avvikande kultur och sätt att leva och bete sig. Bra då är vi på det klara vad du och då kanske SD ser som problem dvs folk från mellanöstern och muslimer. Men säg det då istället för att prata om att det inte fungerar med mångkulturism.
Din länk till youtube känner jag så väl igen. Exakt samma scener har jag sett runt om i världen som i tex medelhavsländerna och nu på sista tiden Asien och framför allt Thailand. Stora käcka Svenska grabbar som skall visa världen hur bra dom är. Många gånger behövs det inte ens en olycka som en freesbee i huvudet för att dom skall slåss. Kanske vi skall förbjuda unga svenskar att resa om dom inte kan uppföra sig i utlandet.
Eller skall vi kanske försöka att lösa problemet istället?
#113 Beträffande egna erfarenheter så har jag sagt det tidigare och säger det igen. De är mycket lite värda, om man inte kan backa upp dem med fakta eller tidningsartiklar. Men för guds skull du kan väl ändå inte lita på en reporter som har sin egen vinklade syn på situationen. Du bevisade ju bara själv hur fel du fick det med artikeln från 2003 om invandringen i NZ. Tror du mer på än tidningsartikel än på en person som befinner sig i landet och har gjort det under en lång tid? Men det spelar ingen roll nu när jag vet att du inte menade att folk med så olika kulturer som tex västerlänningar och asiater kan leva ihop utan det var folk från mellanöstern som inte kan leva ihop med oss västerlänningar.
Har man en viss uppfattning så är det lättare att hitta exempel i sin vardag som stärker denna åsikt. I det har du helt rätt. Dom flesta människor har tyvär förutfattade meningar och i vissa fall kan dom också stämma. Men samtidigt väljer många att bara se det dom vill så när det inte stämmer så skapar det problem. Om man har ett öppet sinne istället så kan man kanske lösa problemen mellan kulturer. Hur ofta har du gått fram till familjen på Siba och pratat med dom. Om det flyttar in en utländsk familj som grannar bjuder du då in dom för att lära känna dom? Kanske du då kan visa dom hur man lever i sverige och vilka regler vi lever efter. Dessa människor har antagligen också förutfattade meningar om svenskarna som kanske inte stämmer men hur skall man kinna ändra det om man inte har en öppen dialog.
Om du reser runt i mellanöstern länderna eller arbetar där så kommer du att bli välkommnad in invånarnas hem. Du har fortfarande regler som måste följas precis som vilket annat land men dom är inte rädda för att bjuda in och välkommna en nyinflyttad. Har vi det så i Sverige?

One more thing I forgot to tell you.
Haiti is not a multiculture society.
Here it's a translation of Brasil Ministry of External Relations:
Ninety-five percent of the population is black, while the remaining 5% mulatto and white.
# 126.
I inlägget skriver Du bl. a. följande:
"Men för guds skull du kan väl ändå inte lita på en reporter som har sin egen vinklade syn på situationen."
"Tror du mer på än tidningsartikel än på en person som befinner sig i landet och har gjort det under en lång tid?"
Med anledning av ovanstående citat undrar jag varför vi skall lita mer på Dina utsagor än vad en reporter säger.
Du är en person som, enligt egen uppgift, arbetar och bor i NZ. Om Du tittar på inläggen i detta forum av svenskar som bor i Sverige är det väl entydigt att vi i många sakfrågor ser på dessa helt olika. Vad gör Dig så unik att Du så säkert kan uttala Dig om förhållanden i NZ, notera jag hävdar inte att reportern är expert heller.

#127. Om det är mig du refererar till så var det inlägg #111. Dessutom skriver jag Dom. Rep. Det är samma ö med två länder. En från spansk koloni och en från fransk. Så vad ville du bevisa med din länk? Att jag ljuger?
#128 Du kan naturligtvis inte lita på mig. Jag kan vara en 40årig tjej i Kiruna. Men samtidigt så kan man kolla upp lite av det jag skriver så förstår man att jag har kännedom av det ämnet jag skriver om. Det jag vände mig emot var framför allt någons attityde att man inte kan lita på vad forummedlemarna säger om man inte kan backa upp det med fakta eller tidningsartiklar.
För det första undrar man då vad man skall ta detta fakta från. Idag finns det tyvär inte många seriösa journalister. Det är bara att slå upp en tidning så ser man hur dålig rapporteringen är.
Skall man ta fakta från internetet där vem som helst kan skriva vad som helst utan någon som helst koll. Hmmm. Skall man hänvisa till en 5års gammal tidningsartikel och där dra slutsatser om hur läget är idag. (slutsatser som var helt felaktiga). Eller skall man visa några filmer från Youtube och säga att detta händer tusentals gånger varje dag.
Så med tanke på vad du säger så kan man ju inte diskutera överhuvud taget eftersom ingen vet vad som är sanning. Jag kommer naturligtvis att ha en lite annorlunda uppfattning om det mesta än personen bredvid mig har. I fallet om hur det fungerar i NZ så har det varit många debatter i både TV och Radio dom sista åren där man är ense om att det fungerar mycket bra mellan dom etniska grupperna. Detta är naturligvis svårt för mig att visa.
Varför personen gick på min trovärdighet tror jag var ett resultat av att han inte kunde komma med något bra motargument när jag sa att multikulturella samhällen kan fungera. Detta som svar på Sds idee om nödvändighet av hög grad av etnisk och kulturell likhet. Sen gjorde han misstaget att använda den gamla artikeln och dra slutsatser om hur det är idag.
När jag är här inne och debaterar så litar jag rätt mycket på vad som sägs, naturligtvis med tanke på att vi ser saker annorlunda, annars så vore det ju ingen mening med att vara här.

And they were supposed to 'brothers'…
Ethnic composition
http://www.dominicanaonline.org/Portal/english/cpo_etnica.asp
11% of the population is black.
73% of the population is mulatto*.
16% of the population is Caucasian.
*The Dominican-born population of Spaniards and Africans - the decimated indigenous people left an ethnic heritage barely identifiable by the scientific resources of the 20th century - gave origin to the Dominican mulatto.
**
"ILLEGAL PEOPLE":
Haitians And Dominico-Haitians In The Dominican Republic
**
http://www.hrw.org/reports/2002/domrep/domrep0402.pdfIII. .
BACKGROUND
"Sharing the island of Hispaniola, the Dominican Republic and Haiti have never been the happiest of neighbors. With a history marked by mutual antagonism and conflict, the two populations have long viewed each other with wary eyes. Even now, with relatively warm relations between their governments, Dominicans and Haitians have yet to overcome this legacy of hostility and mistrust.
Fearful of Haiti's enormous poverty and dysfunctional state, many Dominicans feel their country has been unfairly called upon to bear the brunt of the Haitian exodus. According to a poll published in a local magazine a few years ago, 75 percent of the Dominican public supported repatriating the Haitian population…The Haitian and Dominican Populations
Linguistic, cultural, and perceived racial differences between the two populations crystallized during the colonial era, when the Dominican Republic was governed by the Spanish and Haiti by the French. Creole-speaking Haitians are descended from African slaves, while Dominicans - who also have African ancestry - speak Spanish, and many claim Spanish or other European ancestors. Even though there is no clear racial divide between the two countries, the Haitian population is generally considered "blacker" than that of the Dominican Republic.
between the two populations crystallized during the colonial era, when the Dominican Republic was governed by the Spanish and Haiti by the French. Creole-speaking Haitians are descended from African slaves, while Dominicans - who also have African ancestry - speak Spanish, and many claim Spanish or other European ancestors."
Racial Prejudice and "Anti-Haitianism"
"Through the mid-twentieth century, Trujillo fed the Dominican population a steady diet of anti-Haitian propaganda, relying on the schools and the media to disseminate these ideas. Proclaiming himself the defender of the country's identity, he planted the seeds for stereotypes about Haitians that persist today in everyday Dominican discourse. Trujillo's crony, Joaquín Balaguer, who would ultimately inherit the presidency, launched similarly racist attacks, describing the Haitian as a "generator of sloth" who "is indolent by nature and applies no special efforts to anything useful unless it is forced to obtain its subsistence by that means."
Even now, expressions of anti-Haitian sentiment are common at all levels of society. The influx of Haitian migrants, a popular target of resentment, is frequently characterized as a threat to national sovereignty. Inflammatory statements by government officials, such as former President Balaguer's now infamous call to Dominicans to stand in "sacred union" against a "peaceful invasion" of Haitian migrant workers, are a routine staple of the country's political culture. Those who sympathize with the plight of Haitians are often labeled anti-Dominican."
Missão nega disparos contra manifestantes
http://www.onu-brasil.org.br/view_news.php?id=3326
_"The demonstrators prostetavam against what they consider inhumane treatment of Haitian immigrants in Dominican territory. In last May, two Haitians were beheaded by a furious crowd for the death of a woman, whose perpetrators were not identified.
Since then, the government of Santo Domingo has expelled more than two thousand Haitians in the country. The Haitian immigrants represent over 10% of the population of the Dominican Republic."_
Haitians in Dominican Republic
http://hrw.org/americas/dom_rep/p_essay.html
"Over half a million Haitians and Dominicans of Haitian descent live in the Dominican Republic, where certain government policies reflect racial discrimination and xenophobia.
Because the Dominican government makes it difficult for Haitians to obtain legal residency documents, the vast majority are undocumented. In violation of the Dominican Constitution, Haitians' Dominican-born children are frequently denied Dominican citizenship."
#126 Precis det du nu gör är det jag inte köper. Jag påtalar ett problem som finns i Sverige och visar tom ett filmklipp som ytterligare "bevis" för det jag säger. Du påstår då att du minsann sett samma sak, fast med svenska killar, något som du inte alls kan backa upp och som jag uppfattar som totalt felaktigt. Det vore då smakligt om du hade en tidningsartikel som tar upp problemet med stökiga svenskar i Thailand, som styrker din åsikt. Du lär inte kunna hitta en sådan.
Jag har varit i Thailand flera gånger och endast sett artiga och korrekta västerlänningar (förutom torskarna då möjligen, men de finns ju överallt och från alla kulturer). Du kan ju inte heller jämföra svenska turister på ett suparställe i Medelhavet, på en ort bestående av 99,9% turister och några lokalanställda som förstås bor någon annanstans, med situationen i Sverige. Dessutom spenderar dessa svenska fyllerister tusentals svenska kronor i detta medelhavsland och bidrar till dess välfärd, till skillnad från "flyktingen" som tvärtom lever på oss.
http://www.youtube.com/watch?v=jIPzF7nKJyg&feature=related
Ett annat exempel på en situation där SD vinner kanske en eller två röster i nästa val. Scenen är på många sätt ett symboliskt händelseförlopp. Svensken står i kö och gör därigenom rätt för sig genom att vänta på sin tur. Hon har inget emot invandraren förrän denne tränger sig och börjar tjafsa. Hon lackar då ur och tycker att han skall åka hem. Samma sak gäller i Sverige i stort. Svensken gör generellt sett rätt för sig och accepterar invandring, ända tills invandrarna börjar ställa till problem och då börjar folk i större utsträckning rösta på SD, vilket vi nu ser i opinionsundersökningarna.
När det gäller den nationalistiska principen så står det ju kulturell likhet, inte att man nödvändigtvis kommer från samma kultur. Det är där ursprunget kommer in i bilden och därav min fråga om mellanöstern-invandrare. Asiater är sällan en problemgrupp, inte i NZ och inte heller i Sverige, därför att deras kultur, eller rättare sagt sociala uppträdande, liknar vårt. De Youtubelänkar jag lagt in visar ett typiskt mellanösternbeteende, det kan alla som bor i t.ex. Stockholm, Malmö, Landskrona eller Göteborg intyga. Säger man nåt annat så ljuger man då tom jag som inte bor där upplever detta enbart vid kortare besök, på t.ex. Liseberg.
#130.
Självklart kan vi diskutera olika frågor utan att vara experter i den frågan.
För att förtydliga mig jag litar inte mer eller mindre på Dig än på en enskild reporter. Jag känner inte Dig ej heller känner jag reportern. Det är inget misstroende mot Dig, jag tror att Du redovisar Din ärliga synpunkt. Sedan är det upp till läsaren att avgöra om denne delar Dina åsikter eller ej men det är en annan fråga.
Jag har dock en fråga till Dig. Anser Du, personligen, att NZ har en fungerande invandringspolitik och integrationspolitik? Tidningarna i Sverige skriver väldigt lite om NZ,

Och ändock var en av de största politikerna jag kände född av haitianska föräldrar och mäkta populär.
Vad vill du visa med detta? Faktum kvarstår, befolkningen i Dom. Rep. består av ättlingar till spanjorer och afrikanska slavar, indianättlingar finns inte då de utrotades av spanjorerna, det finns judar, asiater, araber och en mängd europeer. Att det sen finns svarta, mulatter och vita är ju självklart. Det innebär ju inte att det finns många olika kulturer i landet.
Hm. eller försöker du visa att det finns en viss schism mellan de båda folken? Tja, det visste jag redan. Det visste jag redan då när jag bodde där. Det hänger ihop med deras historia. Ungefär som mellan svenskar och danskar och viss mån norrmän. Fast det kräver ju att man ser tillbaka rent historiskt då förstås.
Som jag ser det, och många med mig, så har haitanerna bevarat mer av sina afrikanska rötter än dominikanerna. Så hade de , i slutet på 1700-talet den enda svarta revolutionsledaren, slavsonen Toussaint L'Ouverturesom, som faktiskt lyckades befria slavarna och en hel ö. Han är världskänd p g a detta.

- Peña Gomez, 61, Three-Time Candidate for President of Dominican Republic
http://www.latinamericanstudies.org/penagomez.htm
"Peña Gomez was born on March 6, 1937, in Valverde to parents of Haitian descent. As an infant, he was orphaned when Rafael Trujillo, the military dictator of the Dominican Republic, ordered a massacre in which more than 10,000 Haitians and Dominicans of Haitian descent in the border area were killed and additional thousands fled across the border.
A peasant family took in the foundling, raised him as their own child, and gave him their name."
- No celebration; this 'Little Haiti' uneasy
http://www.latinamericanstudies.org/haiti/uneasy.htm
WATCHING, WAITING
Estenor has been living in this neighborhood since he was 6, but still wants to return to Haiti. "It is not good to live as an immigrant, where the culture is different, the government doesn't give us respect."

#135. Det är synd Deia, att du hela tiden försöker bevisa något som inte finns. Det första du tar upp finns redan i den länken jag hänvisade till så det var ju rätt onödigt. Eller tror du att ingen har kraft nog i fingret att trycka på länken och se efter själva?
Så nu vill du visa att Peña Gomez inte var en populär man och väldigt omtyckt, både av dominikaner och haitianer? Jösses Deia, jag VET att han var oerhört stor och att han ansågs som en slags bro mellan Dom.Rep. och Haiti. Denna man kände jag. Han hade ett stort hjärta och glömde aldrig någonsin sina rötter, trots att han var uppväxt i Dom. Rep.
Du förstår, när denne man var liten, alltså i början på 40-talet så satt det en diktator vid makten i Dom. Rep. och det var han som befallde om massakern på haitianer. Det var nu ett antal år sedan och t o m innan jag ens var i närheten av att vara född. Numer går det inte till på det sättet. (Finns att läsa om i min länk).
Skulle också rekommendera (om någon nu är intresserad) att läsa hela andra länken i Deias inlägg annars blir det hon klipp och klistrat väldigt skevt.
#133 Ja enligt mig så fungerar det väldigt bra i NZ. Det finns naturligtvis problem som överallt men dom flesta försöker lösa problemen och det går framåt. Som ett exempel på att det fungerar bra är skolorna. I min sons skola (han går i 8) så finns det elever som har föräldrar som är födda utomlands eller själva är invandrare från 32 länder. Du har elever från Europa, Indien, Kina, Indonesien, Irak, Iran, Somalia osv. Som du ser en blandning av väldigt skilda kulturer. Dom flesta av dessa barn är tvåspråkiga och hemma så lever många efter den kultur där dom kommer ifrån. I skolan finns inga ras problem utan eleverna jobbar ihop och vilken hudfärg du har betyder ingenting. Dessa barn kommer att växa upp och genom generationer så kommer dom blanda sig med andra kulturer genom giftemål. Det är en framtid som man kan jobba på.
Sverige har problem med integrationen och tex med svenskundervisningen som du tog upp i en annan tråd. Mitt sätt att se det är att istället för att stoppa invandring så kan man försöka lösa problemen. Det måste finnas krav på dom inflyttade att följa svensk lag men det måste också finnas en vilja bland svenskar att försöka komma närmare och till och med hjälpa dom inflyttade på en personlig nivå.
Vad SD gör är att skapa en oss mot dom mentalitet och genom deras agerande så skapar dom mer motsättningar och hinder för att hitta lösningar på problemen. En sanning som är lätt att räkna ut är att i framtiden så kommer Sverige att behöva invandrare för att ta hand om den åldrande befolkningen eller så får svenskarna jobba lite hårdare i sovrummen för som det nu är så föds det inte tillräckligt med svanska barn.

Past and present:
- History of the Dominican Republic
http://www.hispaniola.com/dominican_republic/info/history.php
Independence
For the next 22 years the whole island of Hispaniola was under Haitian control - Dominicans call the period "The Haitian Occupation". Due to their loss of political and economic control, the former Spanish ruling class deeply resented the occupation . During the late 1830's, an underground resistance group, La Trinitaria, was organized under the leadership of Juan Pablo Duarte. After multiple attacks on the Haitian army, and because of internal discord among the Haitians, the Haitians eventually retreated. Independence of the eastern two-thirds of Hispaniola was officially declared on February 27, 1844, and the name República Dominicana (Dominican Republic) was adopted.
Modern History
One of Trujillo's most notorious acts was committed against the Dominican Republic's neighbor, Haiti. For centuries there had been a lack of clear definition of the location of the border between the two countries--a source of aggravation and conflict for both. Not only had the border areas been an area of incessant smuggling activities, but also thousands of Haitians had begun to settle the lands around the ambiguous border. Trujillo had never hidden his racist ideas about the "inferiority and unattractiveness" of the black-skinned Haitians, so in 1937, after first negotiating an internationally lauded border agreement with Haiti's president, he ordered his Army to oversee the massacre of all Haitians on the Dominican side of the border.
_
In 1994, at 88 years of age, Balaguer once again declared victory in an election that the O.A.S. and other international observers unanimously agreed had been rigged. Thousands of names of supporters of his main opponent, Jose Francisco Peña Gomez, of the Dominican Revolutionary Party (PRD), had been removed from the voting… On July 2, 1996, Dr. Leonel Fernández and his Dominican Liberation Party (PLD) edged out Gomez because Balaguer gave his support to help Fernández come from behind and win with 51% of the vote. According to international observatory organizations, the election was declared clean.
Part of Leonel Fernandez's reforms depended on his party gaining a majority in the elections for the National Assembly in May 1998. A few weeks before the elections were held, Peña Gomez died of cancer. The Dominican Republic declared a two-day mourning period to honor the politician who many believed would have been president had past elections not been tampered with.
- Massive expulsion of Haitians living in the DR- June 10, 2005.
_
http://www.haitiinnovation.org/en/2005/06/10/massive-expulsion-haitians-living-dr
At least 3,500 Haitians living in a broad swath of northwest Dominican Republic were sent back to Haiti.
Haitian-Dominican relations often have been tense because of their economic and cultural differences. Although they are close in population, with 8.1 million Haitians and 9 million Dominicans, Haiti is 95 percent black, and 80 percent of the population lives in poverty. The Dominican population is 89 percent white or mixed, with 25 percent impoverished. About 500,000 Haitians live in the Dominican Republic, many doing the jobs locals disdain.
Haitians still recall vividly the fall of 1937, when Dominican dictator Rafael Trujillo, motivated by factors that have never been satisfactorily explained, instigated a pogrom in which Dominican soldiers and police massacred 15,000 to 20,000 Haitians throughout the country. The attacks occurred at a particularly furious pace in the region where today's unrest is centered.
](http://www.haitiinnovation.org/fr/2005/12/22/why-cocks-fight)
# 137.
Tack för Ditt svar. Det är intressant att höra att Dina åsikter, då du är i händelsernas centrum.
Jag håller med Dig om Din slutsats att vi, med all säkerhet, kommer att behöva arbetskraftsinvandring i framtiden. Enligt mitt förmenande behöver vi i Sverige se över hela invandringspolitiken och integrationspolitiken. Det pågår utredningar om detta vi får väl se vilka förslag som kommer att komma

#138. Ha ha, du är lustig du Deia.
"det måste också finnas en vilja bland svenskar att försöka komma närmare och till och med hjälpa dom inflyttade på en personlig nivå."
Varför måste det finnas det? Om det inte finns det så får man väl respektera detta och inte påtvinga befolkningen en hög invandring mot deras vilja, vad är det för demokrati?
"En sanning som är lätt att räkna ut är att i framtiden så kommer Sverige att behöva invandrare för att ta hand om den åldrande befolkningen"
Det där är en myt, det trodde jag alla visste vid det här laget.

#141. Ja, varför måste man det tro?
Du, folk kommer flytta på sig mer och mer, så det är nog på tiden att vi inser faktum och inte tror att vi kan stänga in lilla Sverige innanför en Berlinmuren.
Det där är en myt, det trodde jag alla visste vid det här laget.
Säger vem?
#143 Det där är en myt, det trodde jag alla visste vid det här laget. Det är ingen myt. Det är bara att ta fram befolkningsuppgifter från statistiska central byrån och en kalkylator så har du ganska snabbt svaret.
Varför måste det finnas det? Om det inte finns det så får man väl respektera detta och inte påtvinga befolkningen en hög invandring mot deras vilja, vad är det för demokrati? Så vad du säger är att det som svenskar får om dom bosätter sig i andra länder dvs. inbjudan, vänlighet och hjälp skall vi inte ge invandrarna i vårt egna land. Det har inte med demokrati att göra utan mänsklighet. För oss svenskar som har rest mycket och bott i olika delar av världen så är din inställning ofattbar.
Sverige har demokrati och genom den demokratiska processen så har vi röstat för partier som är öppna för invandring. Om nu dom flesta Svenskar tycker som dig så kommer naturligtvis SD att vinna nästa val.

#143. Håller med dig. Ett mycket bra och sakligt inlägg.
Var det inte nu två som en viss annan person för inte så länge sedan tyckte var kunniga och insatta?
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=588554,00.html
"Den demografiska bomben är en myt. Visserligen ökar antalet äldre över 65 år. Men den yrkesverksamma grupp som ska försörja oss har mer eller mindre varit konstant sedan mitten av 1700-talet. - Vi måste vara väldigt kreativa med statistiken för att få fram den här bomben, säger sociologiprofessor Lars Tornstam vid Uppsala universitet."

Jaha, och så finns det de som säger annat……..så vem i hela världen ska vi lita på……..
Och nu bortser jag från den första meningen som är rent larvig.
Vilka professorer i sociologi säger annat?

Aha, det måste alltså vara en professor i sociologi? Intressant.
Det bör vara nåt sådant ja. Eller ska du hänvisa till egna erfarenheter nu igen?

#149. I det här fallet är det nog rätt svårt att hänvisa till egna erfarenheter, eller vad säger du som kan allt?
När jag hänvisar till egna erfarenheter så är det p g a att jag har just det. Fast som vanligt i det här landet så får man inte tala om sina egna kunskaper man fått genom erfarenheter, för då antingen skryter man eller ljuger, och de som säger så är de som absolut inte besitter just den kunskapen eller erfarenheten. Ja, så är det ju rätt vanligt att man kommer dragandes med löjliga spydiga kommentarer som du just gjorde, vilket säger mer om dig än mig.
150. Men tanke på SD:s kriminella internationella verksamhet föreslår jag en kriminolog!

#149. Föresten så ångrade jag mig. Tänker komma med ett dilemma vi redan står inför. Inom vårdsektorn, speciellt äldrevården, är vi redan nu inne i en besvärlig period då det blir fler och fler och ännu mer kommer att komma. Det är ett faktum att fler vårdpersonal kommer att behövas och det är ett faktum att mindre sådana finns att tillgå.
Här har SD något att bita i, om de nu tänker efter lite. De har ju presenterat ett, som ser ut som ett klistra- och klipprogram vad gäller just de äldre. Ska de kunna fixa till den biten så blir det kanske lite jobbigt.
Är det här pratet om myten om framtida behov av arbetskraft något som kommer från SD tro?

Rahmat2
Where is the article that you promissed to Anders?
#70. Det bästa belägget här vore tidningar(DN&aftonbladet) från våren 2003. Det finns partieldarnas syn på kriget där. Jag kommer ihåg exakt vem sa vad, för jag har varit fredsaktivist under mina år i Sverige._
Universitetsbiblioteken brukar arkivera tidningar i filmformat.
_
#75. Det blir inte förrän nästa vecka.
#145 Jag läste artikeln och där hittade jag detta. Ganska relevant med tanke på vad vi diskuterade. Men fullständigt problemfritt är det inte. Enligt prognoserna finns ett tilltagande glapp mellan efterfrågan och tillgång på arbetskraft inom olika områden, exempelvis vården och omsorgen. '