Bo-skatten
Har Reinfeldt gjort bort denna lysande väljarfråga, då han vill gynna de rika med stora obelånade hus och straffa barnfamiljer med stora lån, eller är det balans?
Vad jag kan se verkar det vara balans eller har jag räknat fel?
3.000.000 x1.2%=36.000
3.000.000 x4% ränta= 120.000 Skattefeffekt 36.000?
Det finns ett tak där man får 70% av de 30, var kommer jag inte ihåg.

…eller så har en eller ett par scoopkåta journalister tagit honom på orden när han slarvit sa att man kanske kunde ifrågasätta ränteavdraget. Men han blev feltolkad. Det finns helt enkelt inget förslag om att ta bort ränteavdraget och det kommer heller inte att ske med en borgerlig regering.
Om man tog bort ränteavdraget skulle hela idén med att skrota fastighetsskatten vara verkningslös för de flesta. Utom möjligen alla de utan bolån på husen, men de är få i dagens fattigsverige…
Matsen kan sova lugn och han får dra av sina räntekostnader på deklarationen även efter 17 september…… Good 4 U!
Hörde just moderatledaren säga att "den kommunala avgiften ska ta in hälften av vad skatten gör idag!"
Och ränteavdraget kommer att försvinna, det är klart. Om inte kommer huspriserna att rusa i höjden och detta gynna också bara de som redan är mycket välbeställda
Det kanske är dags att dra ner på "övertolkningarna" något. Så här skriver t.ex. DN.se:
"De borgerliga partierna är överens om att vid en valseger tillsätta en utredning för att ta fram förslag till hur avskaffandet av fastighetsskatten ska finansieras. Men i Ekots partiledarintervju på tisdagen sade Reinfeldt att ett alternativ är att sänka ränteavdragen.
- Jag vill inte skapa nervositet på bostadsmarknaden, men jag tycker att man också kan titta på ränteavdragen, sade Reinfeldt, som vill att finansieringen ska klaras inom bostadssektorn."
Om man som TkomasH går från "ett alternativ är att sänka" till "försvinna, det är klart" så har man nog försökt göra ett helt hönshus av fjädern…
Fortsatt i samma artikel:
"- Men mitt besked är att ingen ska få en höjning av fastighetsskatten, sade Fredrik Reinfeldt och menade att det får införas en begränsningsregel som gör att de som har låg fastighetsskatt i dag inte får betala mer."
Däremot undrar jag lite varför Reinfeldt avvisar tanken på att höja reavinstskatten. Motivet skall vara att det minskar rörligheten på bostadsmarknaden…
Det här tycker jag är märkligt:
"- Avgiften ska sättas så att den inte innebär en höjning för någon jämfört med den skatt man betalar i dag, sa Fredrik Reinfeldt."
"- Jag vill inte skapa nervositet på bostadsmarknaden, men jag tycker att man också kan titta på ränteavdragen, sade Reinfeldt, som vill att finansieringen ska klaras inom bostadssektorn."

Galet att, som Anders säger, ta bort en skatt utan att effekterna märks…..
Undrar hur många väljare Reinfeldt sumpade på detta uttalande…??
#6 De många försöken att feltolka hans uttalande visar ju om inte annat att de politiska motståndarna är riktigt rädda för honom, och hans möjlighet att locka väljare…
Jag har svårt att tro att man kan skrämma väljare genom lögner - så jag tror inte Reinfeldt förlorade något på detta. Snarare tvärtom.
Och då inte bara de politiska motståndarna åt vänster, utan även alliansen. De kanske också är hans politiska motståndare… De hade en del att säga, tyckte nog inte för egen del att de höll med honom. Allvarligt talat är alliansen trovärdig. Tjurskallige Persson håller iallafall på sitt! Jag tror att Fredrik R har förlorat många unga barnfamiljer som väljare.
#8 Du ställer höga krav om fyra partier ska vara överens i alla frågor… Då hade det ju räckt med ett borgerligt parti.
Jo, att Persson håller på sitt stämmer ju. Han lyckas inte ens presentera något regeringsalternativ tillsammans med sina minst sagt bångstyriga kamrater.
# 9 Instämmer helt Persson lyckas dåligt med att presentera något regeringsalternativ. Men det betyder ju automatiskt inte att alliansen skulle lyckas bättre. Det finns mycket som de inte är överens om. Det går inte att bortförklara… Det kanske ändå är ärligare att inte låtsas, att man är överens? Undrar hur mycket de övriga i alliansen har att säga till om när det kommer till kritan. Är de grundlurade?
Fast om "överens" är något som helst kriterie för regeringsduglighet så leder ju alliansen så mycket att vänster-o-alliansen aldrig kan komma ifatt.
Ja om de är ärliga ja. Annars så visar det sig efter valet, om de får makten… Om inte innan, när valfebern sätter in och man gör en del mindre kloka uttalanden, så som var fallet nu…
Ja, fast när det gäller att få ågren efter valet, och backa från vallöften så har väl (s) så imponerande svenska rekord att jag inte kan se någon utmanare…
Man kan ju tycka vad man vill om värderingar, politik och förslag.
När det gäller trovärdighet och varudeklaration tycker jag i alla fall alliansen är oslagbara.
Tycker du ja;)
Vad jag menade att om man tar bort eller drastiskt sänker villaskatten så måste man justera ränteavdraget. Om inte så kommer man att skapa en fastighetsbubbla då huspriserna som är på väg ner åter stiger drastiskt.
"om den inte tar in så det räcker får vi hitta på något annat" hördes nu om kommunala avgiften.
Betackar mig nog för ett namnbyte och en rörig Allians igen.
S har fördelen att de kan rösta med vem de vill i riksdagen, det kan inte Alliansen som redan har ställt till det förut.

Jag tror det var en jättegroda av Fredrik. Han blev pressad av en journalist och kunde inte stå emot det trycket. Visar lite på att han är något oerfaren. Oftast är han dock ganska nyanserad och snabbtänkt men han har ju faktiskt inte varit med i hetluften på den översta nivån så länge så det är nog anledningen. Så tog han ju ganska omedelbart tillbaka detta vilket iof visar på kurage
Du missar min poäng. Oavsett vad Fredrik sa och tog tillbaka så måste man justera räntebidragen om man sänker eller tar bort fastighetsskatten, det är alla fastighetsexperter överens om. Annars så skapar man en ny fastighetsbubbla där priserna åter rusar i höjden
Tillägger också att även om vi alla är överens om att fastighetsskatten är en osund skatt, så måste vi också undra om det är sunt att Staten subventionerar fastighetslån? Räntebidragen är lika osunda som fastighetsskatten.
#19 Vi har väl avskaffat räntebidragen för länge sedan?
Det vi har är väl avdragsrätt för räntor?
Att behålla fastighetsskatten för att dämpa prisutvecklingen på villor verkar ju inte klokt. Måste finnas en rad alternativa åtgärder som är mer rättvisa och effektiva.
Snälla Anders, nu är du ute och cyklar. Vi drar alla av för räntorna i deklarationen. Det är det som kallas räntebidrag.
#21 Cyklar och cyklar…
Jag hade räntebidrag i mitten på 80-talet. Då betalade staten en del av boräntorna för nybyggda hus.
I min värld är räntebidrag och avdragsrätt för räntor två skilda saker.
Ja räntebidrag fanns/finns för vissa nybyggen, ränteavdrag är något helt annat.
Att boskatten döps om till avgift kan vi nog vara utan, fösöker dom lura oss igen med valtrix?