Politik iFokus

Politik

Etikettarbetsmarknad
Läst 3887 ggr
jen
0

resebidrag vid pendling?

Jag blir snart arbetslös då fabriken ska läggas ner och flyttas.

vi har fått erbjudande att få veckopendla dit fabriken ska flyttas under 6månader. Även flytthjälp om man sen vill flytta.(ej aktuellt)

om jag veckopendlar   står företaget för resor och logi under de 6 månaderna.

men finns det nått resebidrag man kan söka om man måste hyra nån bostad för att man jobbar borta?  eller nån hjälp vid dubbelt boende?

(alltså om man fortsätter pendla)

Sara
0

Resebidrag vet jag inte men man kan göra avdrag i deklarationen.

Säkrast är nog att kolla med fack och skattemyndigheten.

Sara

AndersE
0

Du kan göra avdrag för dubbelt boende viss tid (två år?) om du flyttar för att inte bli arbetslös.

Resor till jobbet får man alltid dra av.

jen
0

#1 min jobbarkompis sa nyss att det fanns nått reseavdrag på 1300/mån    tror det va genom facket.

#2 aha, okej. det ska jag kolla upp

jen
0

nu är det troligen helt klart att jag ska börja pendla. Egentligen vill jag inte det, men vad gör man när det finns så dåligt med jobb :(

Men man får ju bra lön, så jag kanske står ut i 6 månader ;)

blombuketten
0

Är det lång väg du måste pendla? Annars brukar det lösa sig, man vänjer sig och det går rätt bra.

Lycka till nu Glad.

jen
0

det är ca 17 mil och tar ca 2 timmar enkel resa.

vi kommer arbeta månd-torsdag, så vi åker söndag kväll och är hemma på torsd kväll

blombuketten
0

17 mil Förvånad……..ja, det var ett rejält avstånd. Jag tänkte mer på en sisådär 5-6 mil. Ja, det vet ej 17 om jag skulle vilja jobba så. Jo, för en kortare tid, men inte alltid. Fast man kanske vänjer sig med det också. Då önskar jag dig dubbel lycka till Glad.

jen
0

tack. Ja, det gäller ju 6 månader. längre vill jag inte

ChristinaSylejmani
0

Jen, detta med avstånd vet jag hur det är. Min man har 27-30 mil enkel väg till sitt arbete.

jen
0

#9 jösses!

är han borta från månd-fredag då?

nu talas det om att vi ska arbeta månd-torsdag, det är ju bra, för då kommer man hem torsd kväll och åker söndag kväll eller måndag morgon

ChristinaSylejmani
0

#10. Det beror på hur han jobbar. Är han ledig på helgen så kommer han hem antingen på fredagen (efter jobbet) eller på lördagen beroende på hur väglaget är. Jobbar han på lördagen så kommer han oftast inte hem. Det blir liksom lite lönt att fara hem bara för en natt och sedan tillbaka igen. Så det händer att vi inte ses på ungefär två veckor emellanåt och har man då "otur" (eller hur jag skall skriva) så jobbar jag ibland just den helgen som han kommer hem och man inte har sett varandra på två veckor. Men ibland så är man ledig samma helg och då tar man tillvara på den tiden. I somras var jag dock och jobbade på den ort som han jobbar och det var kul.

gortor
0

Vet ej hur det förhåller sig numera men förr så gällde en avdragsgill tur/retur  varje vecka. I övrigt så gängse reseavdrag, numera i stort sett ingenting.