Utvärdering av SFI
Riksrevisionen publicerade idag en rapport om SFI, se nedan stående länk.
www.riksrevisionen.se/templib/pages/NewsPage____1788.aspx
I pressmeddelandet skriver man bl. a. följande:
"Svenskundervisning för invandrare (sfi) ska ge deltagarna grundläggande kunskaper i svenska och därigenom bland annat stärka deras ställning på arbetsmarknaden. Men det är okänt om sfi leder till detta. Riksrevisionens granskning visar att regeringen aldrig tagit initiativ till någon effektutvärdering av sfi. Detta trots att skolformen funnits i över 40 år och att verksamheten förväntas bidra till anställning och egen försörjning för deltagarna."
"Riksrevisionens granskning visar också att det inte går att utvärdera sfi:s effekter med befintlig statistik och traditionella metoder."
"Kommunernas totala kostnad för sfi uppgick till drygt en miljard kronor år 2006. Drygt 65 000 personer deltog i sfi läsåret 2006/2007"
För mig är det skrämmande att samhället lägger ut en miljard kr(2006) utan att överhuvudtaget, enligt rapporten, kontrollera att SFI har några effekter.
Jag hoppas verligen att Regering och Riksdag lyssnar på Riksrevisionen. Vad anser Ni?
- Redigerat 2023-08-10 20:36 av Pyttelite

They will have a sad surprise to disclose the bad quality of some immigrants who are there just pretending they don't know swedish yet for years, wasting taxe money, taking the vacancy of who needs to start and disturbing the lessons making hard to others learn and also the teacher just there to earn her/his salary, making a bad work without any study plan. The lessons were a mess made by some of the immigrants and the teacher.
To learn a terrible swedish just to comunicate without any quality makes hard to get a job especially if it's a job to contact people like doctor, loywer, policeman, f.ex.
Alliansen har tillsatt en utredning som ska se över introduktionen. Översyn av SFI ingår där.

Interesting to see those parties in the Parliament for decades just estimulating this unresponsible welfarism to immigrantion to create an ignorant manipulation mass of voters and now everybody has ideas, opinons, sugestions about immigration improvement just because SD dared to expose the problematic reality and it's getting votes for this, SD dared to expose and open this wound which has been hidden with make up while it has become rotten in the bases.
Now that the 'child' is getting votes, everybody wants to be the 'father'. Before, only the sacrificed taxe payers society was the 'mother'.
Why didn't those Alliansen's parties never check the true quality of this so important first step(SFI) for integration and development of the immigrants in decades?
#3. Lilla gumman!
Gå och bänka dig på SFI och lär dig lite svenska. Du kommer att upptäcka att det är ett vackert språk. Precis som jag gjorde det.

#4. Little element
Don't mind about me because I already built a very good life and I don't need others to feed me.
I didn't need to move to other country to be supported, I don't need to learn swedish because I don't need to clean floors and I don't need swedish taxe payers to feed me.
I can support myself wherever I go.
What life did you build in your country?
#5 Så vad gör du i svergie då? Utom att vara en SD röstare och vara ett troll på det här forumet. Du förstör, det är allt du gör.

What did I say at #1?
"…also the teacher just there to earn her/his salary, making a bad work without any study plan. The lessons were a mess made by some of the immigrants and the teacher."
And then look what else I found about SFI:
"Krav på svenskkunskaper skärps för invandrare"
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=743809
_Hela nio av tio sfi-lärare saknar utbildning på rätt nivå i undervisningsämnet svenska som andraspråk. En alltför allmänt hållen kursplan med abstrakta målformuleringar gör det omöjligt för eleverna att förstå vilka krav som ställs.
__Med dagens regler är det helt möjligt att använda sfi som en form av försörjning år efter år, utan att egentligen få några språkkunskaper eller prestera några resultat. För många nyanlända invandrare fördröjs inträdet på arbetsmarknaden på grund av att deras studier i svenska tar för lång tid eller avbryts i förtid. Omkring 25 procent av dem som började sfi 2003/04 hade inte avslutat sin utbildning efter två år utan fortsatt att studera.
__**Den sammantagna bilden som växer fram av den statistik som finns att tillgå är svårsmält. Hur kan en utbildning tillåtas fallera på detta sätt? Alliansregeringen tar nu ett samlat grepp om svenskundervisningen för invandrare och presenterar i dag "sfi-lyftet" - med högre krav på både elever och utbildning:
5.** Lärar lyft för sfi-lärare. Lärarnas kompetens och utbildning är en mycket viktig faktor för elevens resultat. Det gäller att läraren har såväl lärarutbildning som utbildning i det ämne han eller hon undervisar i. Men av sfi-lärarna är det endast 11 procent som har ämneskompetens motsvarande 40 poäng i svenska som andraspråk, vilket inte ska underskattas som bidrag till ett svagt resultat._
# 7.
Det jag läser och hör från vänner, både invandrare och svenskar, bekräftar bara att SFI inte fungerar som den borde.
I mina ögon är det verkligen skrämmande att det så länge varit en debatt om SFI;s kvalitet och att Statsmakten inte gjort någon utredning om effekten av den. Om en utredningen skulle visa att den inte har någon effekt, av betydenhet, så kan man fråga sig varför våra regeringar både röda och blå kastat bort så mycket av skattebetalarnas pengar.
# 7.
Bry Dig inte om "vännen" i inlägg nr 4, jag tror att han tappat all trovärdighet på detta forum.
Jag tycker inte heller om personer som när De inte har några fakta tillgriper lögner och kastar ur sig påstående om att andra är kriminella, men Du är i gott sällskap med AndersE och Charlie. Det är roligt att se hur han kastar ur sig lögner i stället för att svara men så är det ofta när folk inte har fakta.
Jag undrar bara varför han vill vara en levande reklamplats för SD.
#5. …I didn't need to move to other country to be supported, I don't need to learn swedish because I don't need to clean floors and I don't need swedish taxe payers to feed me. …
Citatet som jag tog från dig visar på flera saker:
1) Detta är kärnan av vad SD är.
2) Du är ärligast bland alla SD-are.
3) Dina idéer är samma som jag nämnde förut 1700-tals Aristokratin.
4) Du försvarar klart och tydligt de länder vars politiska system är skäl till asyl.
5) Trots att dina inlägg stinker av omänsklig anda, föredrar jag de framför dina andra internationella medbrottslingars. För dina är ärliga och raka iallafall.
#8 Svaret på din fråga är enkelt, det är invandringspolitik och den får helst inte debatteras och framförallt får man inte koppla några som helst kostnader till den, det är rasism….för man kan ju inte "ställa svaga grupper mot varandra" *suck*

#11. Längre upp i tråden kunde jag läsa något intressant som Anders informerade om #2. Tydligen får man prata om det, t o m ända upp på regeringsnivå.
Nyamko Sabuni har kommenterat riksrevisionens rapport. Redan i våras beslutades om ett "sfi-lyft" med bl.a:
- Nationella slutprov på samtliga studievägar
- Tydliga mål i kursplanen för sfi
- Begränsad tid i sfi
- Utvärdering av sfi
- Lärarlyft för sfi-lärare
- Förstärkt nationell inspektion
- Prestationsbaserad sfi-bonus

#11. Nu fick du ännu mera information från #13. Rätt intressant läsning som faktiskt visar på en vilja att förbättra, eller hur?
Du ser, man får debattera om det så hela ditt inlägg faller platt.

It seems you missed #3:
Interesting to see those parties in the Parliament for decades just estimulating this unresponsible welfarism to immigrantion to create an ignorant manipulation mass of voters and now everybody has ideas, opinons, sugestions about immigration improvement just because SD dared to expose the problematic reality and it's getting votes for this, SD dared to expose and open this wound which has been hidden with make up while it has become rotten in the bases.
Now that the 'child' is getting votes, everybody wants to be the 'father'. Before, only the sacrificed taxe payers society was the 'mother'.
Why didn't those Alliansen's parties never check the true quality of this so important first step(SFI) for integration and development of the immigrants in decades?

When have you seen aristocrat working, defending workers, sick workers, retired workers?
Du försvarar klart och tydligt de länder vars politiska system är skäl till asyl.
Which countries are you talkng about?
I'm honest and straight about every aspect of my life.
# 13 o 14
En intressant frågeställning i detta, som påpekades av Riksrevisionen, är att man under 40 års tid från Statsmaktens sida inte gjort något försök till utvärdering.
Under denna tid har vi haft både sossar och borgare i regeringsställning, men ingen regering har tagit något initiativ tidigare för att utreda frågan.
För mig är det skrämmande att en skattefinansierad verksamhet kan pågå under så många år utan att utvärdering av verksamheten har skett tidigare.
Det är bra om man, äntligen, ser över verksamheten men varför gjorde man det inte långt tidigare?

Anders
It seems you missed #3:
#18 Jag vet inte.