Politik iFokus

Politik

Etikettskatter
Läst 2667 ggr
Staffan
0

TV-licensen

Radiotjänst borde försöka anställa någon PR-kunnig person som kunde se till att sådana här ärenden hanteras lite smidigare…

1998 flyttade kvinnan till ett ålderdomshem i Orsa, och behövde därför inte betala tv-avgiften själv längre. Ändå fortsatte hon att betala tv-avgiften fram tills förra året. Nu vill hon att pengarna återbetalas, men Radiotjänst vägrar.

>> Länk till artikeln på DN.se

Mvh // Staffan

Ida
0

Återigen: Byråkrati.

altavista
0

yja, bad har hon väntat sig?

Min gamla mamma har betalt en avgift två gånger av misstag, hon är nu död sen ett år tbx men fick aldrig tillbaka dessa pengar Ledsen

gurin
0

Det gav en otrolig känsla av tillfredsställelse att få säga upp tv-avgiften när vår TV slutade fungera.

mvh/gurin som inte betalat TV-licens på över ett år och som givetvis inte heller ar någon TV, dator med TV-kort eller möjlighet att ta in TV på mobilen.

Nixxon
0

Alltså gör jag rätt i att inte betala TV-licensen. Sovjetstaten vill bara styra mitt medvetande och låta mig betala för det….

tillalex
0

#4 Å så enkelt det är! Alla som betalar TV licens är kommunister…

AndersE
0

#3 Jag tycker att "civil olydnad" ska reserveras för få och viktiga principfrågor…

Att åberopa detta när det egentligen handlar om snålhet i kombination med låg risk luktar illa…

gurin
0

Detta är inte fråga om någon civil olydnad. Jag har ingen TV alltså betalar jag ingen TV-licens. Att inte betala för mig skulle aldrig falla mig in. Jag har aldrig plankat in på koncerter. Jag betalar alltid om jag begriper hur mina parkeringsavgifter samt min skatt och jag har mig veterligen inte heller laddat hem något mysko från nätet sedan det blev förbjudet.

Det jag har brutit mot, åtskilliga gånger är BONUS-avtalet, eller vad f-n det nu heter. Men så är det också i mitt arbete i princip omöjligt att inte bryta mot.

mvh/gurin

AndersE
0

Förlåt Gurin!

Jag skulle ha skrivit #4 - inte #3! Jag uppfattade nämligen Nixxon som om han hade TV men inte betalar…

altavista
0

Jag betalar inte heller TV-licens.

Har inte haft TV i gott o´väl 5 år ca, sen förra stormen (alltså innan Gudrun) när antennsladden blåste ner från antennen på taket och det var kallt och halt och ingen vågade sig upp på taket.

Då visade det sig att vi klarar oss mycket bra t o m bättre utan TV.

Det är mer tid kvar för varandra samt har ett irritationsmoment mindre.

Nyheter lyssnar vi hellre på, det är bara bra att slippa alla hemska sensationsjagande TV-bilder. Sen det finns faktiskt tidiningar!

charlie
0

#6 Principen att man ska betala för att man innehar en motagare som kan ta emot en visst frekvensomfång är en viktig princip fråga. Om man inte vill se på dåliga produktioner så ska man själv få välja att inte betala för dessa. Felet ligger snarare hos svt, om det inte vore för att de försöker sprida sin propaganda om "Fri television". (Vet inget annat land i europa med politiker i styrelsen) till så stor del av befolkningen som möjligt. Att låta befolkningen betala dubbelt för detta dravel är som en bonus, först via skatter, via avgifter och till sist som avgift från reklamintäkter från TV4. Svt borde inför ett krypteringssystem som låter personer VÄLJA ifall man vill titta på deras program. Men valfrihet är vi av gammalt dåliga på i sverige. Hellre så tycker vi att vi ska "återstatliga" Vattenfall….

---

Matsen
0

TV-licensen är avskaffad sedan länge

altavista
0

Förvånad är det?

jag trodde det är bara radiolicensen som är avskaffad

Tja, för min del är det faktiskt, tillsammans med TV-n Räcka ut tungan

Nixxon
0

Jag vill gärna skriva er på näsan med detta. Det finns ingen TV-licens. Däremot måste man betala en TV-mottagaravgift om man har en TV-mottagare. Den sitter i de flesta TV-apparater. Om man tar bort mottagaren som behöver man inte betala någon avgift alls. Den behövs inte om man tar in satellitsignaler.

Socialdemokraterna i riksdagen, bland annat Majbritt Theorin (s) ville förbjuda parabolantennerna när de kom ut på marknaden. Förslaget fick tack o lov ingen majoritet. Men om så hade vi inte kunnat se annat än regim-TV/SVT. Nu när det kommer allt fler nya media att distribuera bild/ljud så vill samma parti "licensbelägga" allt som kan visa rörliga bilde med ljud och som ingår i någon typ av nätverk: Mobiler, datorer m.m.

Det är inte bara ett sätt att behålla kontrollen över Media. Det är ett sätt att ta pengar direkt ur folks fickor.

altavista
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

AHA!

men om man inte har ngn TV-apparat då har man inte heller ngn mottagare, ellerhur?

Bertil
0

Nu när vi ser paradigmskiftet till digital TV, så borde inte vara så svårt att införa kodning av Public Servise kanalerna.

Då kan alla som vill ha en TV utan att betala någon licens, vilket ju är helt OK.

mvh
Bertil

Nixxon
0

#14 Jo om du trashar din TV och tar ut den där grejen som kallas TV-mottagare. Du kan ju alltid ställa den i bokhyllan där TV-pejlarna inte ser den….

#15. Då skulle folk kunna välja bort Regim-TV. Det går ju inte för sig…….

Eller så skiter man i TV-licensen. Risken att åka fast i rätt liten. Inga böter, du blir bara tvungen att betala tills du anmäler att du inte har någon TV. Typ några månader….

Inlägget är låst för nya kommentarer