Politik iFokus

Politik

Etikett15-politiska-partier
Läst 1689 ggr
Lisbeth
0

Enhet

Nd har fått väldigt mycket uppmärksamhet här på politikIfokus. Så nu tycker jag att Enhet kan få lite uppmärksamhet;)

Enhet är ett visionsparti inte ett traditionellt parti. Vi lägger tonvikt på mänskliga relationer. Enhet verkar för ett räntefritt, spekulationsfritt och inflationsfritt ekonomiskt system.

Vi vill ha en gemensam etisk och moralisk grund som överbryggar kulturella, traditionella, nationella och religiösa motsättningar. Enhet vill ha en folkvald Sverigestyrelse baserad på personval, där det råder samverkan och enighet i stället för maktkamper och särintressen.

Vi vill leva i harmoni med naturen och behandla den som ett med oss själva och prioritera tillväxt för livet och ekologin framför ensidig ekonomisk tillväxt…

Vad anser ni går det att kombinera politik och andlighet?

Var riktigt ärliga. Jag är uppriktigt nyfiken och tål en hel del. Jag vill inte debattera utan endast få en uppfattning om hur vi uppfattas.

mvh Lisbeth

AndersE
0

OK! Här kommer mina reflektioner:

• Det här med ränte- och spekulationsfritt låter otroligt världsfrånvänt och flummigt. Som om man tror man lever i en glasbubbla och inte i en existerande värld. Visioner kan man ju ha - men hur ser vägen dit ut?
  • En gemensam värdegrund (mitt ordval) låter klokt. Men hur skapar man den? Hittar någon gemensam minsta nämnare i världens alla religioner, traditioner och nationer? Eller har Enhet en egen värdegrund som man tror att alla lätt kan anpassa sig till?
  • Sverigestyrelse - innebär det att Sverige ska gå mot en enpartistat - vars politik formas av personerna som blir valda? Ska Enhet vara enda partiet - men utformas av de valda? Vad händer om de valda inte köper den fastställda förenande värdegrunden?
  • Miljösynen låter som miljöpartiet. Inget fel i det, men det är inte entt komplikationsfri inställning…
  • Jag är själv intresserad av "andlighet" - men tycker det är svårt att få in i politiken. Som person kan jag använda andliga och känslomässiga argument - men jag tycker inte det fungerar i grupp så att säga. Däremot påverkar ju människans bild av sig själv och världen sättet man nalkas politiska frågor.
Oskar
0

Jag undrar också lite över det där med andlighet och Sverigestyrelse…hur funkar det?

Oskar

Lisbeth
0

Det här med räntorna har jag tagit upp i inlägget räntans konsekvenser för samhället. Det finns flera räntefria banker i Sverige. Så flummigt är det inte.

Enhet menar att man som individ ska ta hand om sin personliga och andliga utveckling. Då hittar man också en gemensam värdegrund dvs man inser att vi alla är beroende av varandra. På så vis vill man inte skada vare sig själv eller någon annan.

Enhet vill samarbeta med alla partier i sakfrågor om de kommer in i riksdagen. De vill stödja frågor som rör miljön samt djurens och människornas rättigheter. I framtiden så tror vi att Sverige kan ha en folkvald sverigestyrelse baserad på personval. Vi vill utveckla klara kommunikationsvägar mellan folket och företrädande politiker. Det kan ske med dagens datateknik. I framtiden ska det även gå att rösta via data.

Enhet ifrågasätter vad innebär ökad tillväxt och hur påverkar det jordens resurser. Likt miljöpartiet ja, som jag ser det så är det de som vet mest om miljöfrågor bland de nu etablerade.

Det är inte meningen att alla ska formas lika som grupp utan precis tvärtom. Man ska ta ansvar för sin egen hälsa samt sin andliga och personliga utveckling. Ingen masshypnos alltså:) Man behöver inte köpa något alls. Tycker ni att jag köper allt;)

mvh Lisbeth

AndersE
0

#3 "Enhet menar att man som individ ska ta hand om sin personliga och andliga utveckling. Då hittar man också en gemensam värdegrund dvs man inser att vi alla är beroende av varandra. På så vis vill man inte skada vare sig själv eller någon annan."

Det tycker jag är en vacker utopi - inte politik. Hur menar Enhet att vi ska hantera de olika värderingsgrunderna idag?

"I framtiden så tror vi att Sverige kan ha en folkvald sverigestyrelse baserad på personval."

Jo, det läste jag redan i #0. Har du svar på mina frågor?

"Man ska ta ansvar för sin egen hälsa"

Vad innebär det - avskaffa offentligt finansierad sjukvård? Utevliven sjukersättning? Befrias arbetsgivarna från arbetsmiljöansvar?

Lisbeth
0

# 4 Jag har svarat på dina frågor. Men behöver komplettera lite.

En folkvald sverigestyrelse innebär att vi tror på den enskilde människan. Att alla svaren inte ryms i ett enda parti. Vi tror att vi kan utvecklas i riktning mot enhet. Att vi kan välja politiker utan att det för den skull måste se ut som idag med olika partier. Det är en vision det är riktigt. Men vi tror att vi måste ha långsiktiga mål. Sedan är det vägen dit som är det viktiga och då behöver vi enas.

Det är politik i alla högsta grad anser jag. Politik, vad är inte politik. Jag anser att politik är det sätt som vi lever den. Vi kan inte hantera de olika värdegrunderna idag det är riktigt. Mycket på grund av att vi försöker att lösa problemen på samma sätt som vi skapat dem. Krig med krig är ett ex. Olika religioner splittrar. Vi måste inse att det inte finns mer än en gud. Det är bara namnet som skiljer. Vi behöver utvidga vår syn på religionen MER. Allt annat utvecklas så snabbt ett ex. är teknik.

Ta ansvar för sin hälsa  innebär äta någorlunda nyttig mat, träna sin kropp och knopp. Jag tycker givetvis inte att man ska ha utebliven sjukersättning. Däremot bör vi satsa på förebyggande hälsovård. Gärna inse att det går att använda alternativmedicin i det fallet. Vi kan komplettera skolmedicin med alternativmedicin. Det görs redan i många länder. Uteblivet arbetsmiljöansvar givetvis inte Enhet vill att alla ska ta sitt ansvar både som individ och på gruppnivå i alla frågor.

mvh Lisbeth

AndersE
0

#5 "Olika religioner splittrar. Vi måste inse att det inte finns mer än en gud."

Ska enhet förbjuda religioner eller starta en egen som alla ska ansluta sig till? Hur gör man med de som inte tror på någon Gud?

På vilket sätt ska manövertyga människor om att Enhets sätt att se på världen är den riktiga?

"Däremot bör vi satsa på förebyggande hälsovård."

Hur kan man göra det? Var och en ska ju ta ansvar för sin egen hälsa. Innebär det inte frihet att inte äta nyttig mat (vem bestämmer förresten vad som är nyttigt?), inte träna..?

Lisbeth
0

Nej Enhet ska inte förbjuda religioner. Alla ska inte ansluta sig. Enhet tror att det räcker med att man tror på livet, eftersom vi tror att gud har skapat allt. På så vis kan även ateister rösta på Enhet. För vi tror väl alla ändå på livet. Vad jag vill säga med det här är att det spelar ingen roll om man är ateist, kristen, muslim … Även en ateist vill säkert utvecklas personligt de kan lämna den andliga biten. I Enhets ögon ska alla betraktas som lika värdefulla. Vi är alla människor. Men sedan så finns det även andra livsformer som vi ska värna om eftersom vi utger oss för att vara så intelligenta…

Jag har sagt mitt, det är inte frågan om att manövertyga någon. Mycket liknar alliansens synsätt dvs. att vi ska tro på den enskilde människans kraft. Andra bitar stämmer mer med v, miljöpartiet och s. Du bestämmer själv själv vad som är nyttigt genom att ta ansvar för vad du stoppar i din kropp. Att träna kroppen är de flesta överens om att vi människor bör göra på något sätt. Alliansen vill att vi alla ska ta vårt personliga ansvar. Så tolkar jag åtminstonde för egen del de borgerligas politik

mvh Lisbeth

AndersE
0

#7 Första satsen låter som religionsfrihet och alla människors värde. Det ställer väl åtminstone alla nuvarande riksdagspartier upp på?

Jo, jag ser ett ökat individuellt ansvarstagande, kopplat med en ökad individuell frihet som borgerliga värderingar.

Du behöver inte övertyga någon, men jag har så svårt att se att Enhet har något att erbjuda mer än vackra tankar och idéer som alla kan ställa upp på.

Två konkreta saker har jag förstått:

• Avskaffa räntor. Som enkild företeelse - JAK-lån - kan jag begripa det, men inte som förändring i världen.
  • Ersätt partisystemet med en folkstyrelse som består av personvalda. Det blir ungefär som 349 partier i riksdagen. Intressant tanke, som jag gissar har många konsekvenser och som vi inte lär se förverkligad i min livstid.
Lisbeth
0

# 8 Tack Anders för att du försöker förstå mig. Jag tror inte heller att jag får se detta i min livstid. I alla fall inte i det här livet Skrattande

Men jag vill sprida dessa tankar. Det är en gräsrotsrörelse och gräs växer relativt sakta i början. Enhet har funnits i c.a sexton år och finns kvar ännu. Det tyder ändå på att våra tankar väcker gehör hos en del människor. Vi vinner nog inte valet den här gången.:) Flört

mvh Lisbeth

Oskar
0

Att ha 349 olika viljor i riksdagen är en intressant tanke. Tror dock att det ganska snart kommer att bildas olika grupperingar…som i slutändan kommer att likna de partier vi har idag.

Att däremot låta folket få vara med i beslutsprocessen oftare via tex röstning via internet låter som en bra idé.

mvh
Oskar

Lisbeth
0

# 10 Ja det borde vara lättare att nå politikerna än vad det är nu. Då är det nog bra att nå dem via data. Vi är inga bakåtsträvare direkt. Snarare tvärtom. Men va jobbigt det är med att lära sig data. Jag är en teknisk analfabet. För att vara en trovärdig Enhetare måste jag jobba med detta. Kan inte bara meditera.

mvh Lisbeth

ThomasH
0

#1 Islam tillåter inte ränta, så ett räntefritt samhälle finns redan så så världsfrånvänt är det inte.

AndersE
0

#12 Det visste jag inte. Tack!

Lisbeth
0

Hur började det med ränta?

I den judiska lagen, förbjöds de rättroende att ockra: Lånar du pengar åt någon fattig hos dig bland mitt folk, så skall du icke handla mot honom som en ockrare: I skolen inte pålägga honom någon ränta.

(2 Mos 22:25).

Det är inte bara Islam som inte tillåter ränta.

Oskar
0

Religon och politik ska inte blandas… Enhet tror att gud har skapat allt. Bara det räcker tyvärr för att jag inte ska kunna stödja er.

mvh
Oskar

ThomasH
0

Seså, gud sysslar alltså också med politik, det trodde inte jag, även om Kd är snubblade nära

Lisbeth
0

Det jag ville påvisa var att det inte bara står i Koranen utan även i Bibeln om räntor. Religionerna är ganska lika när det kommer till kritan, även om alla strider i guds namn. Jag läser varken bibeln eller koranen. Oskar du säger att religion och politik inte ska blandas och jag respekterar din åsikt. Jag tycker dessutom inte heller att religion och politik ska blandas. För mig är andlighet och religion två helt skilda saker.

Religioner splittrar oss anser jag eftersom alla tror att just deras religion är den rätta. Andlighet är för mig något helt annat. Jag har förklarat vad jag menar förut att Enhet inte tycker att det spelar någon som helst roll vilken religion man tillhör. Men det är klart de flesta som är med tror nog på en högre intelligens som är visare än oss själva. Men vad man kallar den är upp till var och en. Jag för egen del säger Gud men jag kan lika gärna säga Livet eller han, hon, den, det. Så är det med det. Jag försöker inte hjärntvätta någon:) Så ingen behöver stödja Enhet. Det enda jag vill är att visa att vi också finns. Vi är långt ifrån naiva utan med i vad som sker i världen. Dessutom så lever vi i en demokrati?

Ja jag tror att Gud sysslar med politik Thomas H. Vi behöver nog lite vägledning som det ser ut just nu när alla strider och käbblar om vem som har rätt. Tycker ni att det fungerar i politiken så är det så. Jag tycker inte det. Gud verkar vara ett laddat ord men jag använder det ändå.

mvh Lisbeth

Oskar
0

Jo jag förstår att du menar två olika saker med andlighet och religion. Problemet för Enhet är att jag aldrig tror att ni på ett pedagogiskt sätt kommer att kunna förklara det. Så ett tips från mig är stryka ordet "andlighet" från ert partiprogram. Om ni vill komma in i riksdagen alltså. :)

Oskar

Lisbeth
0

# 18 Så vi ska göra som i inlägget Rykten. Ruffel och båg? Aldrig! Enhet är ett andligt parti! Men jag väntade lite med att ta upp det:)

Lisbeth

Oskar
0

#19 Nja ni får göra som ni vill. :) Men tror tyvärr aldrig att ett parti som kallar sig andligt kommer att få speciellt mycket röster.

mvh
Oskar

Lisbeth
0

# 20 Jorå! Vi kommer så småningom var så säker:) Konstigare saker än så har hänt!

mvh Lisbeth