Intelligent design
Intelligent design har jag tagit upp på Insidan eftersom det intresserar mig mycket.
Jag såg att ämnet togs upp i en annan tråd. Ypperligt tillfälle tänkte jag då att ta upp Intelligent design även här på politik.
Själv så är jag inte speciellt insatt i ämnet men det intresserar mig som sagt var.
Några åsikter?
//Lisbeth

Som jag skrev i tråden som refereras till så är det underligt att människor trots alla vetenskapliga landvinningar, envisas med dessa sagor. Det har inget med undervisning att göra så det betackar jag mig för, vill inte att mina barn ska utsättas för detta heller.
---
ID är rent skräp!!!
Jag har doktorerat på molekylär evolution, d.v.s. att med DNA teknik härleda släktskap och utvecklingslinjer. Alla levande organismer kan indelas enligt detta sätt att "släktforska" så pass långt tillbaka som 4.3 mdr år (jorden är ung 5mdr år gammal).
Och på blomstersidan kan jag säga att mycket av vår käre Linnées landvinningar revideras ganska ordentligt.
Det svåra i debatten är att ID-förespråkarna alltid kan hävda att DNA är uppfunnet av en högre makt, så polemiken blir väldigt lätt anemisk ung. som att debattera med EN DEL beteendevetare. Nu blir jag väl påhoppad för detta, men jag menar inget illa utan det handlar som vanligt om att var och en blir salig på sin tro, vetenskapligt belagd eller ej.
mvh
Bertil
Har aldrig hört ordet förut, men innebär inte detta samma sak som de reaktionära krafterna i den religiösa högren driver i USA? Har samma bakrund som Bertil och alla som frågasätter vetenskaplig fakta har en enorm bevisbörda framför sig.
Christer Sturmark, humanist
Länk om Intelligent design
http://expressen.se/index.jsp?a=583227
//Lisbeth
>500 akademiker betvivlar Darwinismen….tough luck…här finns fler arbetssökande i närtid!
mvh
Bertil
#1 Instämmer jag skulle inte heller utsätta mina barn för detta. Inte heller vill jag att andras barn ska det. Även om jag tror på en kärleksfull intelligens som är visare än oss själva. Jag anser att alla barn har rätt att få ha sin egen tro, de ska inte indoktrineras till att tro på ett visst sätt utan ha sin fria vilja att välja religion eller avstå från religion. Däremot så tycker jag att alla barn ska få ha en skolgång med lärare som lär ut empati med allt levande. Men man ska inte blanda in sina egna värderingar. Empati lär man ut genom sitt sätt att vara, inte genom det man säger.
Jag gillar Christer Sturmark. Han sätter sig på tvären. MEN jag tror inte att han har alla svar. Svaren ligger nog någonstans mittimellan.
mvh Lisbeth

ID är bara ett pr-jippo. Så vet jag vet är det någon organisaion/förening/samfund i USA som har lanserat detta. Med pengar och skicklig hantering av media kan man åstakomma mycket. Har för mig att de till och med lyckades få påven att ta upp detta med ID som något positivt.
Oskar

Discovery Institute är det som sprider läran om ID.
http://en.wikipedia.org/wiki/Discovery_Institute
mvh
Oskar
Tänk att den här tråden var så pass mycket mer logisk än den andra.
Det finns kreationister som påstår att tidsbeskrivningen i Gamla Testamentet stämmer. det existerade inget för 4.000 år sen.
Dinousarier, Olja, Diamanter osv… ?
och att Darwin som gammal gubbe började tvivla på sin egen evolutionsteori…
och att andra vetenskapsmän konverterar till ID. skumt? :)
det är så många som vill hoppa på tåget och tjäna pengar på böcker och föredrag.
försök skaffa tv-serien Bullshit! med Penn&Teller!!! ungefär som granskaren Josefsson, fast med mer "glimten i ögat"
# 9 Bullshit låter som just det Bullshit! Oseriösa pajasar som vinklar allt.
Lisbeth 3 år;) Obs INTE ID anhängare eller humanist. Balans tack!
Vad menar du med att andra vetenskapsmän går över till ID? Om du menar den vetenskapsman som jag tror så har du fel han stöder inte ID utan skriver böcker och håller föredrag men du kanske menar någon annan?
mvh Lisbeth

#10 Du vill då blanda in religion/andlighet/högre makter i allt. Först i politiken med Enhet och nu i vetenskapen med ID. :)
Oskar
# 11 Fakta Oskar, fakta :) Har inte blandat ihop vetenskapen med ID det klarar ni så bra själva;) Vad jag sagt är att det finns vetenskapsmän som även erkänner den andliga biten. Det är en jäkla skillnad!
// Lisbeth
#10 allting handlar inte om dig!
jag har aldrig påstått att du är 3 år!
du missuppfattar allt jag skriver och kan inte tolka mina inlägg. (som jag förmodar är skriven på väldigt tydlig svenska)
namnet Bullshit på tv-serien är för att de analyserar olika områdens bullshittare och opportunister som skor sig på försvarslöst folk.
min mening med "andra vetenskapsmän hoppar av och blir holistiker/healers/auraphotographers/para-whatever…" är inte från diskussionen med dig, utan från en person som intervjuades på ID-centret DiscoveryInst. i tv-serien Bullshit.
om det är fler som inte förstår min retorik så kan jag göra komplicerade diagram/teckningar och börja tillämpa metaforer och krånglig symbolik. Det förekommer väldigt rikligt i Enhet's visionsprogram.
som för övrigt i stora drag (luddig retorik och väldigt enkla slagord och vackra visioner) får mig att dra paralleller till Mao, Ho Chi Minh och Pol Pot.
Inte själva politiken, för Enhet har väldigt svårt att definiera vad dom vill göra/hur/när/varför. massor av frågetecken och inga klara motioner/propositioner om vilka saker/lagar/regler de vill skapa/ändra/ta bort…
sorry att det blev respons från flera trådar in i en kommentar, men ni förstår väl ändå?
jag kommer inte skriva nåt mer på insidan.ifokus för ni klarar inte av en vettig, vuxen debatt med sakfrågor.
# 13 Jag diskuterar gärna med dig! Men då får du varva ner lite! Om du kan så bevisa att jag har fel, förstår bara inte riktigt hur det ska gå till eftersom ingen har alla svar på dessa frågor. Insidan har en ny Sajtvärd nu som tar över från och med i morgon. Jag är Medarbetare om en månad. Då fortsätter jag gärna diskussionen med dig. Älskar att diskutera!
mvh Lisbeth
#14 it takes two to tango. jag vill inte diskutera med dig, för du har inga sakfrågor. det ger inte mig nånting.
nu har jag raderat tjugo meningar, eftersom jag insåg att det bryter mot forum-reglerna. trådens ämne är intelligent design. :) bye!
# 15 Okej bye!