Hej, ny på denna siten
Ville bara presentera mig.
Jag fick tips om denna siten via ett annat forum där en tråd spårat ut lite.
Jag bor i Danmark (är svensk medborgare), och gillar den lite tuffare tonen i debatterna som finns här. Ibland kan jag tycka att svenskarna är liiite för konflikträdda. Jag försvarar också den danska sk 'flexicurity' som gör att det är enklare att anställa och avskeda folk. Det innebär att Danmark nu har väldigt låga arbetslöshetsprocent, även bland invandrare och ungdomar.
Jag anser INTE att Danmark är ett främlingsfientligt, rasistiskt land, men detta är heller INTE samma sak som att jag försvarar Dansk Folkeparti. Men DF är ett etablerat parti i Danmark, det tredje största, och det har mer på agendan än invandrare.
Jag har också bott i Nya Zealand i 4 år, men det var 87-91, och jag är inte särskilt uppdaterad på vad som hänt där politiskt. Dock var det första gången jag såg slum, och tiggare på gatorna, nåt som ju tyvärr kommit här också.
Ser fram mot många kul debatter!!
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Välkommen hit!
Berätta gärna mer om "flexicurity". Jag är dåligt insatt men det är ju lätt att se goda argument såväl för som emot att det skulle bli lättare att säga upp anställda.

Det innebär att det inte finns samma anställningsskydd som i Sverige. Last in-first out existerar inte. Om det är nerskärningar, så gör man sig av med de perosner som man kan undvara, oavsett hur länge de varit anställda. Man kan också säga upp folk som direkt missköter sitt arbete utan stora förhandlingar.
Många svenskar tycker detta är hemskt, men det innebär faktiskt att
1. Det är ingen skam att bli uppsagd, det har hänt de flesta.
2. Det är lätt att få nytt arbete.
Det innebär INTE att man blir uppsagd bara för att man inte "uppför sig". Det är högre i tak här, tycker jag och åsikter ventileras.
#2 Det är ju lätt att se - framförallt små företags - behovet av att kunna säga upp de personer man kan avvara vid en nedskärning, itsället för att tvingas säga upp en nyanställd person med nyckelkompetens.
Hur ser man till att detta inte missbrukas? För det är ju lika lätt att tänka sig det. En temperamentsfull och dålig chef skulle kunna välja ut människor på väldigt lösa grunder.
Du skriver att här är högre i tak - och det är också min bild av danska arbetsplatser - men hur lyckas man med det. Den gängse bilden i Sverige är ju att takhöjden skulle sjunka om chefen fick rätt att säga upp den som käftade emot vid fikapausen.

Mja, nu är det ju ingen som blir uppsagd för att man käftar emot på en fikarast, facket är starkt i Danmark också. Dessutom är det ofta cheferna som sitter löst, det gäller samma regler för dem som andra.
Jag tycker att man i Danmark (och andra länder) har större acceptans för att folk är olika. Det kan diskuteras politik och skämtas om religioner hej vilt. I Sverige ska alla vara överens. Jag blev hänvisad till denna siten med mina åsikter efter att en tråd spårat ur lite i en annan 'i Focus'. Hänvisningen var helt ok, diskussionen hörde absolut inte hemma där, men min 'opponent' tyckte att jag var elak, och skrev 'nu blir jag ledsen'. Det var inga Personangrepp. bara en diskussion om huruvida 'staten' har ansvar för folk, eller om den enskilde har ansvar för sig själv. Du får gissa vad jag tyckte…
Men det är en typisk klassisk svensk reaktion. "Nu blir jag ledsen", eller kränkt. Jag ÄR så trött på det. Därför anser jag att Sverige diskriminerar mer än tex Danmark, eftersom det inte är ok att vara annorlunda. Jo, annorlunda som 'offer'. At man är hjälplös, fattig, traumatiserad osv. Då blir man klappad på huvudet.
En liten utsvävning. Men det är min tråd!! :-)

Ja, du medlem…varför inte komma med egna erfarenheter istället för att hänvisa till andra
"Den borgerliga regeringen talar om minst 20 sakfel i rapporten då det gäller hur olika regelverk eller integrationen på arbetsmarknaden fungerar, hur överklaganden i asylärenden kan gå till och vilka som får statligt stöd i integrationssyfte till exempel.
Statsminister Anders Fogh Rasmussen demonstrerade den numera gängse regeringsoviljan att ta till sig utländsk kritik genom att säga att Europarådets rasismrapport omedelbart hamnar i papperskorgen."
Halvdanskan- Mina exempel som jag tog upp på Kif räcker gott, men så glömsk är du inte? Eller menar du Europarådet har fel och du rätt? Jag la in länken här för att inte fortsätta diskutera samma sak som vi redan gjorde. Annars kan vem som helst googla om den danska rasismen och intoleransen.

Jamen…jag BOR här. Jag är utlänning. Jag jobbar med utlänningar. JAg följer med i debatten.
Du kan hitta anlagelser om rasism, diskriminering och andra saker om vilket land som helst.
Jag har lite svårt att ta dig allvarligt när du anser att läkare är ett skitjobb och att man automatiskt ska bli pilot i svenska flygvapnet om man var det i sitt hemland.

Sverige är ett rasistiskt samhälle http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=422196&previousRenderType=6
Australien anklagas för rasism http://www.nyhetsportalen.se/v929084.html
Det är bara att googla
#8 Du är inte utlänning i Danmark när du är halvdansk
Med tanke på att du inte har haft kontakt med invandrare som utsätts för rasism och diskriminering kan du knappast veta även om du bor i det "fina" Danmark. I Sverige yttrar inte politikerna rasistiska uttalande som det finns i Danmark. Läs igen om Europarådet.
Och förresten, det var inte jag som tyckte att jobb som allmänläkare var skitjobb utan det var min väninna som inte fick jobba som barnläkare trots hon är utbildad till det. Eller vår bekant som fick jobba som taxiförare trots han är utbildad till militärpilot. Skulle bli intressant att se din reaktion om du får jobb som städare när du är utbildad inom IT-branchen.

Det finns en annan svensk som bor i Danmark sen flera år tillbaka som var inne här förut och diskuterade. Tyvärr har jag inte sett honom på länge. I alla fall så hade han inte alls samma syn som du Halvdansken, på hur Danmark behandlade sina invandrarre och även vad gällde rasism och diskriminering. Han må ju ha samma erfarenheter som du andå, för han bor ju också DÄR och arbetar där. Ändock ser ni på saken så olika.
Dessutom har jag själv hört heta debatter vad gäller danskarnas tycke och smak vad gäller svenskar. Det är ju inte alltid så upplyftande precis. F ö tror jag det är lite skillnad att vara svensk i Danmark, som att vara t ex afrikan i Danmark.

Medlem. Jag är helsvensk, men tog nicken Halvdansken då jag är gift med en dansk, bor här, och jobbar här. Dessutom är jag skåning, och vi är lite halvdanska av oss.
Jag har jobbat som städare. Jodå, FAST att jag hade min ITutbildning och 8 års erfarenhet. När jag kom ham från NZ -91 hade botten gått ur svensk arbetsmarknad. Det var fullständigt hopplöst, och eftersom jag varit borta i många år var mitt nätverk obefintligt.
Så det blev till att jobba med det som fanns. Städare, postsortering, praktikplatser, svart, vitt, halvtid, kvällsjobb you name it! Jag har en pärm med mer än 100 jobb jag sökte under de åren jag var mer eller mindre arbetslös.
Det var lärorikt. Inte kul, men lärorikt.
Halvdanska - Skåne tillhörde Danmark en gång i tiden, och än idag betraktar vissa skåningar sig som danskar, så hur i hela fridens namn kallar du dig utlänning i Danmark? Det är som att kalla sig utlänning när man bor i Uppsala fastän man är från Stockholm och är etnisk svensk.
Sen att du jobbat med olika jobb är ointressant. Det viktiga är hur det känns att få jobba som städare när man är välutbildad. Visst känner man sig tvungen, men är man lycklig då? Det tror jag inte på.
#11 " F ö tror jag det är lite skillnad att vara svensk i Danmark, som att vara t ex afrikan i Danmark."
Så sant!

"F ö tror jag det är lite skillnad att vara svensk i Danmark, som att vara t ex afrikan i Danmark."
Givetvis. Och naturligtvis finns det lika många åsikter om danmar, eller andra länder som det finns människor. Danskarna älskar att hata Sverige, men sånt får man leva med. Jag kan få lite gliringar på jobb, och min man säger Svenskjävlar så fort vi vinner i nån sport över Danmark. Då citerar jag Ernst-Hugor Järegård från Riget.
"DaaanskJÄVLAR…Danmark, detta land utskitet av kalk och vatten…." (Ernst-Hugo blev kultförklarad här efter den rollen)

"hur i hela fridens namn kallar du dig utlänning i Danmark? Det är som att kalla sig utlänning när man bor i Uppsala fastän man är från Stockholm och är etnisk svensk."
Eh, vad?? Skåneländerna har varit svenska i 350 år, och jag är svensk medborgare, född i Sverige av svenska medborgare osv osv. Tror nog att jag räknar mig som svensk. Tycker väl inte riktigt att man kan jämföra det med Stockhlm och Uppsala. Vad jag vet ha de tex samma valuta, pratar samma språk och har samma socialförsäkringar och skattesystem.

"Skulle bli intressant att se din reaktion om du får jobb som städare när du är utbildad inom IT-branchen."
"Sen att du jobbat med olika jobb är ointressant. Det viktiga är hur det känns att få jobba som städare när man är välutbildad"
Jamen läs vad jag skriver. Jag HAR jobbat som städare FAST att jag hade min utbildning och erfarenhet.

Skillnaden vad gäller arbete är kanske att finns det inget annat att tillgå, så tar man det man får, för att kunna försörja sig. Även om det är surt.
Fast finns det arbete inom olika branscher och du inte får jobba med det du är utbildad till, bara för att du kommer från ett annat land, då blir det förbaskat surt. Är du utbildad barnläkare och får jobba som vårdbiträde, fast jobben finns, då är det verkligen ett lågvattenmärke.
Skulle tro att det är så Medlem menar.
#13 Betraktar många skåningar sig som danska? Jag har bott i skåne hela mitt liv, 20 min från Helsingör, varken vi här eller dom där tar oss för Danskar.

#19. Men faktiskt Hera har jag mött skåningar som anser sig mer som danskar än svenskar…….fast det kanske har varit för att provocera mig som är en 08
.

Med samma resonemang om att skane, halland och blekinge en gang har tillhort danmark sa torde Norskar och Finnar anse sig vara svenskar da, ty de var svenskar mycket senare an skanar var danskar?
---

#21. Kan tala om för dig att många österbottningar anser sig som svenskar även om de numer är finländare. Jag känner många österbottningar tack vare att min sambo är en. De är svenstalande de flesta av dem och kan bara den finska de var tvungna att lära sig i skolan. De t o m hejar på Sverige i idrotten
.

#20. Det kan mycket väl ha varit sagt som en retsamhet mot 08:orna.
Det handlar väl mycket om att Köpenhamn är en stad i ungefär samma storlek som Stockholm, och också en huvudstad, som ligger 20 minuter från Malmös centrum. Därför känner nog många skåningar ett större förhållande till Köpenhamn, än Stockholm. Inte så konstigt. Naturen, byggnader, språket till viss del, och givetvis historian fram till för 350 år sen var också gemensam.
Men jag tror nog att de flesta skåningar (och andra invånare i skåneländerna) räknar sig som svenskar.
Sen tycker jag att det är kul att regionerna har betydelse. Som blombuketten skriver. Det finns säkert liknande förhållande i andra gränstrakter också. Här är det mycket "regionalt" i syd, gränsen mellan Danmark och Tyskland, med mixade språk, jobb över gränsen osv.
Jag bodde i Skåne och min fd. fästman var skåning. Han och hela släkten plus de skåningar jag träffade visade att de betraktade sig som danskar och att de önskade om att Skåne förenas igen som en del av Danmark. Skåne har ju trots allt en egen flagga 
Halvdansken - Hävdar du att du trivdes som städare trots du var utbildad inom IT? Det tror jag inte utan du tog jobbet för du behövde pengar, inte för att det var kul att ta ett skitjobb som städare trots utbildningen.

Snälla medlem. kan du inte läsa mina inlägg innan du svarar?
Jag skrev
"Det var lärorikt. Inte kul, men lärorikt."
Sen tycker jag inte om beteckningen skitjobb. Jag ansåg inte att det var ett skitjobb, eller att nån såg ner på mig (det var på en krog jag städade, OCH diskade fram till att lunchen var över). So what, det ska göras. Kanske inte nåt jag vill göra resten av livet, det är tungt arbete, men man får ju börja nånstans, om man inte kan hitta annat. Jag var stolt över mitt arbete.
#20 Haha okey ;)
Tycker ju att jag som på 20 min är i Dk borde ha träffat skåningar som ser sig som danskar ;) Har inte hänt ännu iaf :)
Visst får man börja nånstans och tack för att du svarade med att det inte var kul, med tanke på din utblidning. Men om du inte tycker städning som skitjobb är upp till dig. Och nej min väninna är inte stolt över sitt arbete. Hon tycker det är orättvist att hon som svenskmedborgare inte får jobba inom sitt yrke medan Sverige importerar läkare från EU som inte ens kan tala svenska.
Vi återgår till rasismen i Danmark som Halvdansken förnekar trots Europarådet uppmärksammat det.

#26. Jo, självklart vet du bättre om den saken än jag…….det var nog mest för att retas med mig skulle jag tro, så där som man gör mellan städerna du vet
.

Medlem, du bestämmer väl inte vad som ska diskuteras i min tråd?
Jag ger f-n i vad Europarådet har sagt om rasism i Danmark. Vad har DU upplevt?

Medlem, helst ser jag att du skapar en egen tråd där du kan diskutera rasism och diskriminering eftersom jag inte är lika insatt som du i detta.
Jag förnekar inte rasism, en gång till, läs mina inlägg. Det jag säger är att det inte är så dåligt i Danmark som folk i Sverige tror. Jag har också sagt att jag anser att Sverige är med rasistiskt och diskriminerande än Danmark.
Tagga ner nu, och starta ett eget ämne, stjäl inte min.
#21 Nåja, det sk USA är ju trots allt en tillfällig konstruktion? Beroende på välvija/hjälp från Frankrike då det begav sig.

? Vad har detta med Blekinge att gora? Dessutom sa var det inte direkt valvilja fran frankrikes sida. Frankrike var i konstant konflikt med England.
"Min fiendes fiende ar min van"
---
#33 Blekinge? Men det är ju så att det forna Skåneland är fortfarande ockuperat. Av Sverige, fredsavtalet är ännu inte uppfyllt. Dessutom så är Köpenhamn närmare än Stockholm. Och ävenledes en storstad som man i Skåne med omnejd har lättare att nå (och först).