Maud Olofsson - utfrågad
Jag missade de första 15-20 minuterna. När jag kom in tyckte jag hon gjorde ett tafatt intryck, och verkade dåligt påläst.
Men sedan började det vända. Några snabba ordvändningar. Mycket engagemang och glöd. Avslutningen var jättebra.
Kvar fanns ändå detta med "dåligt påläst". Mer visisoner och engagemang - mindre sifferexercis och fakta.
Någonstans där slog det mig också varför alliansen fungerar så bra. Jag tror faktiskt de kompletterar varandra. Trivs bra ihop, respekterar varandra, drar nytta av varandra.
Det riktigt tindrade om Maud när hon berättade att hon numera föredrar alliansen framför (s).
Det var en subtil peak mot Göran då hon sade att alliansen var första gången hon jobbat i team med män utan att känna ett uns av diskriminering för att hon är kvinna. Hon trivs uppenbarligen kanon i alliansen.
Ja, om man gillar siffer exercis och fakta så förstår jag att du sympatisera med de blåblodiga, ety det är det enda de sysslar med, ingen ideologi, inga visioner inga riklinjer för framtiden
Detta är inte alls Mauds rätta forum. Prceis som du säger så svajar hon betänkligt. Hennes starka sida är debatter, som till skillnad inte är Ohlys styrka. Detta är intressant att bevittna, även om det är kända fakta.
Släpp ut Maud i konfrontation mot vänstersidan och vips…så kommer hon att prestera långt bättre.
Precis som i idrott, vissa är indiviualister medan andra gillar närkamper.
Intressantast hittills är att Göran var så oerhört svag jämfört tidigare engagemang.
mvh
Bertil
#1 Vem har sagt att jag gillar fakta och siffror…
Det lustiga är ju att jag tycker att jag skriver i #0 just att Maud visade upp visioner och engagemang.
Medan jag i motsvarande recension för Ohly pekade på att han var mycket påläst - kunde alla fakta och siffror. Men saknar idéer för framtiden…
Håller med om Maud, jag gillar hennes passion för politik och debattkunskap. Håller dock inte med om Göran. Tror att han vände opinionen med mantrat "man ska inte slå mot de arbetslösa utan mot arbetslösheten", eftersom just arbetslösheten är frågan som kommer att avgöra valet.
I dagens lokaltidning (HD/NST) var reportage maa att GP varit i Skåne och valtalat på torg. Där gjorde han tydligen väldigt bra ifrån sig.
TV-utfrågningen var inte någon katastrof, men jag tycker han har varit klart sämst hittills. I försvarsställning, taggig, lite gläfsig bitvis - inte den förtroendeingivande fasad han brukar vara duktig på att visa upp.
Men betänk att Göran håller en rad föredrag såväl nationellt som interationellt, visst är det väl ändå märkligt hur lite han utvecklas?!?!
mvh
Bertil