LSS lagen.
"Ett nytt förslag om att sätta en övre åldersgräns på 65 år för att få rätt till så kallat LSS-stöd för funktionshindrade kommer att läggas fram av en statlig utredning som har sitt sista möte under torsdagen. PRO kallar förslaget ålders- diskriminering.
Det innebär att äldre än 65 år inte kan åtnjuta LSS- stöd och det är en klar orättvisa. Det är så att man diskriminerar äldre människor att få det här, säger Lars Wettergren, ordförande för Pensionärernas riksorganisation, PRO, till TV4Nyheterna.
Lagen ger rättigheter
Lagen om stöd och service åt vissa funktionshindrade, LSS gäller för människor som drabbas av till exempel autism, hjärnskada eller andra rent fysiska funktionshinder. Den kan ge dem rätt till ledsagare, personlig assistent, gruppbostad eller liknande.
Åldersgräns
Enligt uppgifter till TV4Nyheterna kommer den statliga LSS- kommittén att föreslå en gräns på 65 år. Är man äldre än så, då kommer man inte ha rätt till stöd enligt LSS och blir då hänvisad till kommunernas socialtjänst. Då är det inte alls säkert att de äldre funktionshindrade kan räkna samma stöd från samhället.
- Det kan bli så att människor får sämre service. Det beror ju på i vilken kommun man bor i. Hur utbyggd kommunens stöd är. Det kan bli många som drabbas, säger Lars Wettergren."
Ska vi införa ättestupan också?
Ett klart fall av åldersdiskriminering. Anmäl Sverige till Europadomstolen.
Jag tycker att det är svårt att yttra sig innan man sett det färdiga förslaget och vilka förändringar det innebär i övrigt.
Det kan ju helt enkelt vara så att socialtjänsten ska ge personerna med behovet samma hjälp som innan bara att det blir under en annan lag.
Sara
Vi som var med innan LSS lagen tillkom vet redan hur det blir om förslaget går igenom
Vi med olika funktionshinder vlir hänvisade till våra bostäder och kommer aldrig att få lämna bostaden för så var det innan LSS lagen tillkom och se bara hur det i dag ser ut för våra äldte som aldrig får lämna sina bostäder
Jag undrar vad de som kommer med detta dumma förslag själva skulle säga när de upptäcker att de kan bli drabbade
De som kommer med ett sådant förslag mpste vara helt befriade från empati annars kan man inte komma med ett sådant dumt förslag
Nej lägg det där det hör hemma nämligen i pappertuggen så att det aldrig kan återuppstå
Förslaget innebär i praktiken att vi med funktionshinder blir satta i husarest
Dett förslag strider också mot FN konvetionen om mänskliga rättigheter
Detta tas även upp på Synskadade och Rörelsehinder i fokus
Det visade sig på nyheterna i dag att det inte bara är en åldersfråga
Nab ska nämligen spara 3,3 miljarder på detta och det kommer att slå väldigt svårt även mot de yngre som har personlig assistent/ledsagare det ska kraftigt minska antalet timmar som man kan ha personlig hjälp
Så om man har ett funktionshinder så ska man inte tro att man har samma rättigheter till ett fullgott liv som andra medborgare har
Detta förslag visar helt klart att som funktionshindrad så ska man behandlas på ett annat sätt än övriga i sanhället
Om detta förslag genomförs så kommer i stället sjukvårdskostnaderna att öka på grund av att mäniskor med funktionshinder kommer att må ännu sämre än vad de gör med nuvarnde antal timmar
Samtidigt som man vill genomföra detta så sänker man skatterna för de som redan har det bra
Så var har den Svenska väfärden tagit vägen
Och var är alla mäniskors lika värde som Sverige har skrivit under
# 6 Tror den svenska välfärden sänktes när moderaterna tog över..
Sara
Jag förstår ärligt talat inte varför jag ska stå och betala skatt till folk som vill ta ifrån mig min hjälp. Kan inte jag få betalt för att ta ifrån de deras fallskärmar istället?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
personlig assistans, det är ett viktigt stöd för den funktionshindrade som det ska sparas på. Jag betalar hellre lite mer i skatt än att det ska dras in på sånt!
Eftersom jag har jobbat och gör det just nu, så är jag fullt medveten om vad som kan hända om inte det finns assistans för den sjuke tillräckligt mycket.
FYFAAN säger jag!