Skärpning!
Hela natten har jag legat och vridit mig i och funderat:
Hur har det blivit såhär?
Jag syftar på stycken i några strängar som jag deltagit här under den senast veckan där en del propagerar för att det är helt ok att inte arbeta om arbete erbjuds.
Ett argument som framkommigt är att man inte ska tvingas ta ett jobb som inte passar en.
Det tycker jag är ok, MEN ska man leva på andras pengar då?
Road följde jag en debatt i metro i somras om en akademiskt utbildad musiker som blivit erbjuden ett skogsjobb.
Han tyckte att det var självklart att kunna vägra eftersom han hade en bättre utbildning. Man väljer själv vilken utbildning man ska läsa det är inte samhället. Ska man då kunna ställa krav på samhället och företag, att fixa fram arbetstillfällen bara för att det finns en utbildning? Eller ska man som min farfar brukar säga.
Nu tar du och gör rätt för dig!
Jag måste ge min gamle farfar rätt i det han säger, man ska inte tro att en akademisk utbildning per automatik leder till ett yrke. Visst det skulle kännas tufft för mig själv att efter fem års studier skaffa mig ett annat yrke, men det skulle kännas värre att tvingas leva på andras slit.
Den andra diskussionen har rört sig kring hurvida det är rätt att kunna kräva samma eller högre lön för att acceptera ett nytt jobb.
Mitt svar är, inte om du reda är anställd.
Men går man hemma hela dagarna och väntar på att det ska byggas en fabrik hemma på tomten så kan man lika gärna göra nytta.
Det verkar hela tiden som att vissa grupper ska kunna gå hemma och vänta på jobb med fullgott stöd från sammhället för att inte kastas ut ur sina hem. Men det är lika tydligt att det ska inte omfatta alla, en högavlönad skall tydligen kunna bli tvungen att gå hemifrån….
---
Jag vaknade också med samma frågeställning i mitt huvud. Jag förvånas över mentaliteten som råder och det första man möts av när man vaknar är Svd:s huvudrubrik: "M rasar med över 4 procent". Är någon förvånad?
Är mitt och alla andras arbete bortkastat? Varför värderas inte vårt slit till mer än en självklarhet för människor som inte behagar arbeta som receptionist för att de är civilekonomer? Ekvationen går inte ihop eftersom det utbildas 500 civilekonomer bara på Sthlms Universitet varje år, folk vill inte ta ett "skitjobb" och företagen vågar inte anställa pga den höga beskattningen och arbetslagstiftningen som råder…
Vi går i motvind och det känns som att Sverige är så genomsyrat och förstört av den här mentaliteten så man vet inte var man ska ta vägen. Hoppas hela systemet kollapsar så att man åtminstone kan skryta med att man hade rätt.
#0 jag kan tänka mig att det är mina inlägg som du menar.
jag tror i såna fall att du missuppfattat hur jag menar… eller också VILL du inte förstå hur jag menar. för var och en tolkar ju som man själv vill
ellerhur??
jag menar inte att man ska sitta med armarna i kors tills man får ett arbete som man "vill ha"
men om jag drar ytterligare ett exempel på hur jag menar då….
en tjej som är 18år som gått ut en undersköterskeutbildning och fortsätter att studera till sjuksköterska. sen får hon ett vikariat som vårdbiträde 80% och tjänar då ca 12000/månaden. sen blir hon arbetslös efter ett tag och får ca 10000kr/mån i a-kassa. hon söker febrilt ett arbete och är tvungen enligt Moderaterna att ta ett arbete oavsett lön och tjänstgörighetsgrad. Och just då kanske det bara finns en ledig tjänst på 50%
vips så har hon sänkt sin inkomst med 4000kr och måste ha bidrag från soc för att kunna klara sig.
visst är det bättre att arbeta och kunna försörja sig själv, men då vill det till att arbetsgivarna betalar bra löner också!
lönenivåerna i Sverige MÅSTE uppåt! INTE nedåt!
vi lever ju på 2000 talet!
#2 Och det intressanta är inte lönen - utan hur mycket som hamnar i plånboken.
Enklaste sättet att öka är ju att sänka skatten. För de som arbetar.
#3 och med den följer inflationen som äter upp våra pengar, eller ger dyrare lån
# 4 Ja den är för eländig den där räntan! När ska vi inse att det är möjligt att välja en ränte och inflationsfri ekonomi?
#4 Sänkt skatt ger högre inflation?
Om inte jag har fått allt om bakfoten så ger högre löner = sänkt skatt högre inflation. Men, numera har vi en riksbank som kontrollerar inflationen, så det ger ju bara numera högre ränta.
Många faktorer som väger in, men visst får vi stigande inflation när skatterna sänks på löner. Dock är det det inte upp hela ökningen, finns studier på området som visar sambanden delvis. Moderaterna har hänvisat till sådant i sitt utredningsmaterial.
Därtill skall vägas in att vi inom importen har en mkt klen inflation, för att inte säga deflation på sina håll. Driven av billig produktion i öst. Lägg därpå en utveckling där vi får billigare tjänster i Sverige tack vare invandrad arbetskraft från "nya" EU! Vi kan tom få ett läge med modesta nominella löneökningar, som omsatt i köpkraft dock innebär en ökning.
Om man skall propagera för att sänka skatterna så får man först och främst sluta klaga på att polisen inte utreder brott eller att vårdköerna är för långa eller att psykpatienter inte får vård innan de begått grova våldsbrott eller att skolan har för få vuxna eller att glesbygden har för dåliga vägar eller att föräldraledigheten är för kort eller att dagisköerna är för långa eller att äldrevården är urusel mm mm mm.
#9 Varför det?
#2 Hon behöver inte gå på soc utan kan jobba 50% och få a-kassa 50%.
Det är väl en bättre lösning än att vara arbetslös 100%? Mindre kostnader för a-kassan, skatt in till staten, hon känner sig behövd och har ett arbete att gå till + att hon har förtur till heltidstjänst sedan. Bara fördelar! :)

Inflation, har för mig att Svenska har västvärldens lägsta sparande. Kanske skulle sänkt skatt möjligöra att man skulle kunna skaffa sig en buffert.
#9 Hur mycket av våra skattepengar går till det du räknade upp? Jo hela 28%…. vilket skulle kunna betyda att vi skulle i ett bräde åtminstånde sänka skatterna med 50%. ;)
---
en tjej blev erbjuden ett jobb på en bordell i tyskland, för annars skulle hon bli av med arb.lös.ers. och utskickad ur landet. var drar vi gränsen? extremfall kanske, men jag vet personer som blir erbjudna jobb i sthlm på minimilöner, och då måste dom flytta långt utanför stan för att klara av ekonomin… spiral som ger allt större klyftor…

#13 Är det bättre att tjejen går arbetslös och på så vis aldrig kommer in på arbetsmarknaden för att det igentligen inte finns någon anleding att arbeta (hon får ändå "bra" med pengar från a-kassan).
Intressant med den akademiskt utbildade musiker som blivit erbjuden ett skogsjobb men som vägrade på grund av att han hade "bättre" utbildning.
För det första hade han inte klarat av att jobba i skogen. Det är inget för veklingar!
För det andra är en skogsarbetare idag utbildat på väldigt mycket. Han ska både kunna avverka manuellt med motorsåg, köra skotare och skördare samt kunna hantera datorn i skotaren och skördaren som idag är ganska avancerad.
En utbildning som är minst 3 år. Att sedan lära sig använda skotaren och skördaren på ett professionellt sätt tar ännu längre tid….
Möjligtvis skulle man kunna sätta han på att plantera ut skogsplantor. Mellan 1000-1500 om dagen borde han klara. Visst hade det värkt i ryggen lite på kraken men han hade överlevt. Med en motorsåg…?
Det är inte som förr när man bara använde såg och yxa…
//CarlS
Blev det inte lite av en tidningsanka angående det där fallet? Jag läste en diskussionstråd på ett annat forum om det fallet (det låter iaf som samma), och där framkom att hon blivit erbjuden ett jobb som receptionist där. En viss skillnad mot att bli anvisad att bli prostituerad för att inte bli av med a-kassan.
Själv anser jag att man bör lösa sådana här problem genom att man har mer individuella överenskommelser med a-kassan. (Eller åtminstone fler alternativ.) Vill man slippa ta vissa typer jobb får man då istället betala en högre avgift som kompensation.
#16 klart att hon inte skulle bli tvungen att hora. men har man en sorts moral och blir "erbjuden" att jobba i en bransch man inte vill gå med på… så klart man går till tidningarna.
håller med om ditt förslag till lösning. LO och akassorna är ruskigt osmidiga.