Politik iFokus

Politik

Etikettideologi
Läst 1735 ggr
Staffan
0

Reinfeldt

Om 10 minuter ska vi se hur Reinfeldt sköter sig i partiledarutfrågningen på SVT.

Spännande värre!

// staffan

Maja
0

Han var mycket bra, tyckte jag!! :) Personligen en av mina favortier.. Han är väl en av de få partiledarna som är med "human".. ;)

Staffan
0

Grillades han inte j*kligt hårt?

Bertil
0

Hade det relativt svårt, måste jag säga. Ingen vinnare i denna typ av utfrågningar.

mvh
Bertil

Lisbeth
0

Utfrågarna är bra! De grillade Persson jäkligt hårt nu var det Reinfeldts tur. Det är klart att båda stadsministerkandidaterna ska grillas lika hårt. Annat vore illa, någon rättvisa ska det väl ändå vara. Är det medmänskligt att vilja försämra för de som redan har det sämst så undrar iallafall jag vart vi är på väg.

mvh Lisbeth

Staffan
0

Länk till Lisbeth.

Efter många års hårt arbetet har jag nu personligen tappat lusten för att kämpa för Sverige. Socialdemokraterna har bestämt att det inte ska löna sig att arbeta och då tänker jag inte heller arbeta.

Precis som du vill Lisbeth.

// staffan

Bertil
0

Titta på TV24, Rheinfeldt har det ganska svårt där också…inte bra detta ifall borgarna tänker sig att vara ett regeringsalternativ…här blir de synade!!!

mvh
Bertil

Bertil
0

Inte är det med all nödvändighet så att de som har det sämst får det sämre med Reinfeldts förslag??? Visst blir ersättningarna lägre, MEN det blir ju även skatten på dessa ersättningar så varför blir det dyrare??…Betänk att det är sossarna (som ju suttit i ett ganska orubbat bo i 65 år) som skapat situationen för just dessa människor…Om sedan Reinfeldt vill förbättra för dessa och skapa en strävan att förändra en individs situation och framtidstro, så måste det väl vara honom förlåtet :-)))

mvh
Bertil

Lisbeth
0

# 5 Varför kan man inte klaga på Reinfeldt här på politik. När jag säger något som inte är till Perssons fördel är det frid och fröjd. Jag vill att det ska löna sig att arbeta! Men när det inte fungerar så är det så. Ingen människa tar sig tillbaka lättare ut i arbetslivet om den får det ännu tuffare ekonomiskt.

Jag har varit sosse tidigare ja det har jag, har växt upp i ett arbetarhem. Hade min pappa varit med idag och hört att m försöker vara ett nytt arbetarparti hade han skrattat byxorna av sig! Så lite sitter väl i hemifrån där det pratades en hel del politik. Men nu så väljer jag ändå att inte rösta på Persson trots att jag nog borde det  om man jag tänker på i vilket läge jag just nu befinner mig i livet.

mvh Lisbeth

Staffan
0

Jag är bara trött. Trött på att ständigt jobba häcken av mig utan att få någonting för det. I vårt fina socialdemokratiska Sverige. Därför kommer jag sluta att jobba så hårt och istället ta det lugnare framöver. Det är ju ändå tydligen inte något värt.

// staffan

Bertil
0

Jovisst kan man klaga på Reinfeldt, men jag uppmanar till balans! Skillnaden är ju tydlig i det att socialdemokratiskt styrelsesätt ändock har varit allområdande i mer än ett halvsekel. Sossarna har ju kunnat testa sina idéer med gott eller dåligat utfall emedan alliansen idag endast är på förslagsplanet.

Om man generellt rackar ner på nya idéer blir det en ganska anemisk debattsituation…och detta möter jag ofta i olika sammanhang: Ja-sägarna till ett nytt förslag avkrävs ofta ett utömmande svar emedan nej-sägarna istort sett kan uttala sitt ogillande alt. "jag är skeptisk"

mvh
Bertil

PS Att du du röstar på M, är helt ointressant för mig. Själv har jag aldrig för något utan emot… vilket inte känns speciellt tillfredställande eftersom även jag är en skattebetalare och som gärna skulle vilja vara nöjd och övertygad…visst, det kan vara något fel på mig…tjall på magen kanske :-)))

Lisbeth
0

# 9 Jag förstår det!!!. Men varför reagerar ingen på att politikerna fattar beslut som höjer deras egna löner samtidigt som de sänker ersättningarna för de som redan har det sämst. Har någon hört talas om att de har på förslag att sänka sina egna löner.

Arvid
0

Reinfeldt kom med bistra besked i TV till de många som inte kan arbeta, vänj er vid en lägre standard. Jobba svart eller bli kriminella kan man tillägga. Han sa även att straffen bör vara längre så man hinner med behandlingsprogram etc. Det går rakt emot vad vetenskapen kommit fram till, har de missat Moderaternas visioner eller har Moderaterna missat vetenskapen, eller kör man med ren och skär populism som röstfångare?

Hur behandlingsinnehållet kan ändras framgår inte av deras hemsida, bara mer poliser och längre straff. Det kostar mer pengar.

altavista
0

kostar mer/längre straff mer pengar?

kostar kanske inte mer brottslighet mer pengar?

Maja
0

Det är väl S och M som har den största pressen på sig, så de få ta den svåraste/jobbigaste utfrågningen.. Men jag tycker att Reinfeldt var mycket bra!

jen
0

#8  det är så! jag blev ju uppmanad att skriva på någon vänstersite för att jag inte tyckte som andra här Flört

jen
0

jag tyckte däremot att Reinfelt skötte sig ganska bra, förutom att han lämnade lite frågetecken efter sig om varför sänkt a-kassa ger fler arbete och varför a-kasseavgiften ska höjas.

och jag håller med om att statsministerkandidaterna grillas hårdare än övriga, vilket är ganska bra eftersom någon av dom kommer att föra folkets talan efter valet.

Lisbeth
0

# 15 Blir du uppmanad till det så får du väl tolka det som att du har lyckats. Flört

Magnuz
0

Jag tycker det är anmärkningsvärt tyst i media om de fördelar för medelklassen som alliansens politik innebär. Hur många "vanliga" medelklassfamiljer inser egentligen hur mycket bättre de kommer att få det med en borgerlig regering? Hur mycker rapporterar media om detta?

Jag saknar ett reportage i SVT/expressen/Aftonbladet med en titel typ "så mycket mer i plånboken får du med Reinfeldt som statsminister!" Sedan gör man diagram och staplar och intervjuar familjen Svensson som bor i villa i en medelstor kommun där mamma är sjuksyrra och pappa är verkstadsarbetare.

Nixxon
0

#12. Arvid verkar både stolt och nöjd med hur det ser ut i Sverige idag. Jag rekomenderar lite läsning i någon av de större dags- och kvällstidningarna. Därefter kan du följa upp med www.bra.se (brottsförebyggande rådet. www.scb.se, samt www.ekonomifakta.se.

Dra dina slutsater men tro inte att allt löser sig bara för att man inte vågar göra något åt problemen. Jag menar att det är just sådana attityder som du uttrycker som gör att vi är påväg att bli ett nytt Albanien

Nixxon
0

#18.

De diagram och staplar du frågar efter finns redan. Journalister vill dock inte ta partiernas egna beräkningar. I synnerhet inte moderaternas. Journalisterna vill visa på en nyhet, och det är inte att folk ska få det bättre med moderat politik. Utfrågningen av Renfelt var ojuste på iaf en punkt; sammaräkningen av hur mycket en vanlig löntagare skulle tjäna med m-politik var inte korrekt. Jouranlisten tog inte hänsyn til skattesänkningar på t.ex. boendet/fgh-skatten. Men vem hade förväntat sig en korrekt m-utfrågning från den så kallade "Fria televisionen"? Det känns lika trovärdigt som "himmelska fridens torg"!!!

Inlägget är låst för nya kommentarer