vad vill alliansen då?
jag har sett många trådar här om hur S har styrt Sverige, och vad S vill hela tiden…
men vad vill Alliansen då? DET vill jag veta! HUR ska alliansen fixa arbeten genom att sänka skatter, sänka a-kassan samt sänka sjukpenningen, hur hjälper det de sjuka?.
Hur gick det när moderaterna styrde Sverige sist? blir det så igen?
jag och min man blev arbetslösa sist, räntorna steg, och Sverige levde på lånade pengar utomlands… det var ingen rolig tid precis.
nu har iallafall vi fast arbete och bra ekonomi. och räntorna är låga..
#0 Moderaterna har aldrig ensamma styrt Sverige…
"HUR ska alliansen fixa arbeten genom att sänka skatter, sänka a-kassan samt sänka sjukpenningen, hur hjälper det de sjuka?."
- Om du utför ett arbete så producerar du välfärd. Den är värd pengar - dvs man kan säga att du skapar pengar.
- Från det du skapar så vill din arbetsgivare ha en del - för sina omkostnader och för sin vinst. resten är din lön, eller…?
- Nej, visst - innan arbetsgivaren kan ge dig det du gjort dig förtjänt av skall han betala in en mängd avgifter. Där rök mycket av dina pengar…
- Och när du då ändå får det som blir kvar så ska du betala någonstans mellan 30% och 60% av det som blev kvar i skatt.
- Det som sedan återstår skall du försöka leva av. Det räcker inte för många, alltså tar staten av de pengar man tidigare plockat, och som du tjänat ihop, och ger dig en del - bidrag.
Om man kan sänka dessa skatter så kommer du som arbetskraft att bli mer attraktiv - mer av det du jobbar ihop blir tillgängligt för dig och din arbetsgivare.
Det är klart att det då blir mycket mer attraktivt att skaffa anställda - och att ta en anställning.
Vilket ökar skatteintäkterna, vilket kan användas till det som staten faktiskt bör stå till tjänst med. Ta hand om sjuka och svaga - inte "ta hand om" friska arbetsföra människor.
Svaret på frågan i #0 kan ju också sökas på alliansens hemsida:
"Vårt löfte till väljarna är en politik som ger enskilda människor och familjer mer att säga till om. Vi vill uppmuntra arbete och företagsamhet i hela landet. Tillsammans vill vi också återupprätta en välfärd värd namnet, där brottslighet bekämpas, sjukvården finns där då vi behöver den och våra barn ges en skola för kunskap."
Enligt hemsidan skulle alliansen presentera sitt valmanifest 30 dagar innan valet - dvs för några dagar sedan. Jag gissar att det kommer vilken dag som helst nu…
Från di.se:
"Det anses vara till fördel att presentera valmanifestet två dagar efter motståndaren eftersom man då kan dra nytta av den andra sidans beräkningar av reformutrymme."
Ur Dn.se:
"Klockan tolv idag samlas de fyra borgerliga partiernas ledare i Gustavsberg för att försöka samlas kring ett gemensamt valmanifest.
Om det blir färdigt idag eller imorgon är oklart, säger Sara Malmgren, pressekretare till kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund.
Familjepolitiken är ett av de områden som kan ta längst tid att enas om, likaså folkpartiets krav på språktest för svenskt medborgarskap."

#0 S har styrt sverige i 65 av de 75 senaste åren vad har de lyckats med?
Det stämmer att det gick dåligt för sverige de åren under 90-talet som borgarna styrde sverige. Men, kommer du ihåg hur det såg ut i hela världen under denna tiden?
Jo det var en ENORM världsomspännande lågkonjunktur som kanske bara överträffades av den i slutet av 70talet, den andra gången som borgarna styrde.
Räntorna är låga för att vi har låg inflation beroende till stora dela på att vi har så hög arbetslöshet. Plus att kommunal och andra fackföreningar håller tillbaka på löneökningar i offentligverksamhet.
Det är kanske det som är det mest komiska i Sverige är att kommunal som är det största facket i princip förhandlar med sin egna politiskagren, med följden att man har den sämsta löneutvecklingen i västeuropa.
Jen, säg mig vad, i Socialdemokraternas manifest som ska se till att de miljoner människor som inte arbetar idag, ska återvända till arbetsplatser och hjälpa oss som arbetar att försörja unga, sjuka och gamla?
---
"saker som vi vill göra får stå åt sidan, åtminstone gäller det för början av mandatperioden. Jobben kommer först och kvalitetssäkringar för skola och sjukvård är angelägna, sade moderatledaren Fredrik Reinfeldt."
"Förutom inkomstskattereformen, så enades alliansen för ett år sedan om att avskaffa förmögenhetsskatten, slopa arbetsgivaravgifter för dem som varit länge utan jobb och införa skatterabatt på hushållsnära tjänster.
I våras kom partierna överens om mer resurser till skola, vård, psykvård och till polisen.
Alla de förslagen anser alliansen vara helt finansierade, till exempel genom besparingar i a-kassa och sjukförsäkring."
"Olofsson vill också ha med åtgärder mot ungdomsarbetslösheten, men är redo att släppa kravet på slopat anställningstrygghet för unga under 26. Det förslaget har moderatledaren kategoriskt avvisat."
#0 jen, vi kommer nog att se det färdiga manifestet inom någon dag. Vad tycker du annars om det vi lyckats skaka fram…?
#5 Charlie, "S har styrt sverige i 65 av de 75 senaste åren vad har de lyckats med?"
En hel del blir mitt svar! Om man vill sammanfatta (s) insatser under så lång tid så måste mitt omdöme bli fullt av beröm. De har genomfört fantastiskt mycket.
Två fantastiska insatser vi ska vara mycket nöjda med är:
- för det första att de inte lät nazisterna få fotfäste före kriget.
- för det andra att man fört en långvarig och framgåmgsrik mot kommunisterna framförallt under kalla-krigsåren
Sedan har (s) gett goda förutsättningar för många av våra stora internationella företag. Man har också genomfört många sociala reformer som vi idag kan vara stolta över.
Däremot tycker jag att (s) under Göran Persson varit en tid full med misslyckanden och felaktiga prioriteringar. Och även en rad år innan dess varvar framgångar med totala fiaskon…
Men lite nyansering måste det finnas plats för - även nu när det börjar hetta till inför valet…

Jesus f*king christ vad säger du?
"för det första att de inte lät nazisterna få fotfäste före kriget.
För det första så hade vi en samlingsregering under krigsåren så socialdemokraterna kan inte direkt ta åt sig äran att vi lånade ut våra statliga järnvägar till wermacht under kriget. Eller att vi tog så väl hand om norska spioner/terrorister.
Ta och läs om din historia!
---
#6 Du missuppfattade mig - jag tänkte inte på invasion utan på ideologi.
Vi slapp se nazister i riksdagen. De nazistiska partierna fick aldrig något riktigt politiskt fotfäste i Sverige, och jag anser att vi delvis kan tacka (s) för det.

Att lägga sig på rygg, och hjälpa ett land föra krig mot ett annat anser jag att man är allierad med det krigförande.
Men det var ju så att vi skickade tillbaka Danska judar etc. trots att Reich Fuhrer Albin visste vad som väntade dem.
Sedan kan man komma med efterkontruktioner hur mycket man vill.
---

Här har sossarna lyckats ljuga igen tills det blivit en sanning.
Krisåren i början av 90-talet orsakades av borgarna enligt S. Det är en lögn.
Borgarna tog över sep-91.
Arbetslösheten vände tvärt upp i slutet av 1989. Nästan två år senare tog borgarna över och då hade redan 400000 blivit arbetslösa. De kommande två åren till -94 blir 150000. Då har borgarna lyckats stabiliserat läget. Sen tar sossarna över och tar åt sig äran.
Antalet arbetslösa var lägst 2002 med 150000. Sedan dess har har den ökat till 250000. 100000 fler arbetslösa och vi har haft högkonjuktur större delen av tiden sedan 2002.
Bra jobbat GP! Hur kan man lyckas med att öka arbetslösheten under högkonjktur???

#7. Det är knappast sossarnas förtjänst att vi inte fick in smånazar i riksdagen. Sossarna samarbetar ju idag med VÄNSTERPARTIET kommunisterna. Same content, same shit, different names!
Glöm inte bort att den socialdemokratiske statsminister Per-Albin Hansson samarbetade med nazityskland. Både SS, Wermach och självaste nazi-garnityret hade täta kontakter med svenska staten och regeringen. Hur tror du annars nazisternas soldater reste från tyzkland till Norge?
Du ska nog tacka USA och England för att du inte tvingas gå i svarta stövlar och sjunga nazistsånger på tyzzzzska….. Ein zwei drei….!
#6 Den samlingsregeringe du hänvisar till kom inte till av demokratiska representativa själ, utan att s ville slippa oposition och behövde stöd från alla partier. Så sent som 1946 diskuterade den socialdemokratiska riksdagsgruppen om man inte skulle göra Sverige till en enpartistat. Läs på själv!!!

#9 Sveriges socialdemokratiske finansminister Kjell Olov Feldt skriver om tiden då han satt vid makten fram till 1991 ( Boken; Alla dessa dagar). Han styrker att det var inflationspolitiken tillsammans med spenderbrallor utan like som lade en djup och säker grund för de enorma strukturella problem som Sverige lider av än idag. Lågkonjunkturen i början av 1990-talet spädde bara på den ekomomiska nedgången.
Fatta att vi snart bli omsprungna av länder som Grekland och Polen. Men så länge tillröckligt många är nöjda med dokusåpor och folkhemmet så kommer vi snart se albanier komma hit för att shoppa och semestra billigt.
#0 Jen nu vet du kanske lite mer om vad Alliansen vill göra….eller inte. Men tveksamt om det spelade nån roll… Har jag fel?
#8 Du läste tydligen inte min artikel…
Nåväl - om du använder tillmälen om (S)-ledaren, vad kallar du då t.ex högerpartiets eller bondeförbundets ledare under den här tiden?
#10 Det är riktigt att (s) idag låter kommunister ha inflytande över t.ex försvars- och utrikespolitik. Detta var emellertid helt otänkbart under Hansson, Ehrlander och Palme. Mina kommentarer riktade sig mot Charlies totalt onyanserade angrepp mot (s) hela regeringsperiod om 70 år.
Om det inte är (s) förtjänst att svenska folket röstade in nazisterna - vems är det då?
Som sagt - jag talar inte om att vi slapp bli invaderade - jag talar om politiskt inflytande.
#0 Jen, en enkel fråga:
Du verkar ganska övertygad om att det skulle bli sämre om Alliansen fick makten i Sverige. Vilken sakfråga skulle få dig att ändra dig och tro på Alliansens politik? Finns det något annat än skrämselpropaganda som du fastnat för?
Och du som verkar tro på S-politiken: Tror du på allvar att "tillväxten" ser till att det finns jobb till alla framöver. För jobb är väl nödvändigt? Eller? Hur ska vi annars kunna betala för alla dessa människor som lever i utanförskap och som inte ska få det sämre?
#0 Förresten, tror du att det är Göran Persson som bestämmer räntenivån i Sverige?
Krisen på 80-talet berodde på en fast växelkurs som (gissa vilka) jo, bland andra S beslutat sig för och det gjorde att räntorna sköt i höjden. Att M var orsaken till detta är bara ett i raden skrämselargument vänstersidan använder sig av. Hade vi inte släppt kronkursen hade det gått ännu värre, men det är det ingen som pratar om.

#12 Långt från ämnet men jag undrar verkligen om S har lyckat med något bra ifall en av två höjdpunkter är att man har sammarbetat med nazi-tyskland. Då står jag fast vid min onyanserade kritik.
---

…. måste bara ang. andra höjdpunkten av S styre har du rätt i, vi är helt enkelt rollmodellen för dem.
-Kina har skickat hit en delegation för att studera "demokratiska" enpartistater.
Förlåt att jag var onyanserad.
---
#15 Sällsynt korkad kommentar! Om du kan visa någonstans att jag sagt att (s) gjort en insats för att eliminera den nazistiska representationen i riksdagen genom samarbete med nazi-tyskland så varsågod!
Det jag har sagt - och som framgår om du orkar läsa min artikel - är att (s) skickligt förde en politik som gjorde att endast ett begränsat antal svenskar valde att stödja nazistiska partier - vilket bl.a gjorde att vi slapp se nazister i riksdagen.
Om du dessutom har så dåliga historiska kunskaper så att du inte vet att (s) tillsammans med fackföreningsrörelsen har gjort ett gediget arbete under många år för att minimera ett kommunisktiskt inflytande så har du nog valt fel fråga att debattera i.
Denna antikommunistkamp har fått mycket kritik. Man har registrerat kommunister på lösa grunder, och IB-affären är också ett exempel på detta. Metoderna har kritiserats, men jag är ändå tacksam för att det kommunistiska inflytandet över t.ex fackföreningsrörelserna har varit mycket lägre här än i många andra väst-europeiska länder.

Anders, jag ska försöka förklara detta så att till och med du förstår!
Om du ser en man misshandla en kvinna och din reaktion är att du ger mannen ett knogjärn, är du inte medansvarig? Även om du senare på kvällen propagerar att du inte gillar kvinnomisshandel.
Jag sa bara att kommunistiska kina kommer till sverige och studerar hur man driver en modern enpartistat, jag skrev inget annat. Så du kan ta och lugna ner dig vad gäller mina historiska kunskaper.
---
#18 Du får nog förklara bättre.
Jag gissar att du är irriterad på den s.k. "eftergiftspolitiken"…? Helt OK med mig. Men hur hänger den ihop med det faktum att nazisterna aldrig fick riksdagplatser i Sverige…!?
Den andra satsen har inte heller med saken att göra.
Du skriver i #4 en fråga om vad (s) egentligen lyckats med under sina 65 år vid makten. Jag ger flera exempel. Du motargumenterar med saker som inte har ett dugg med mina exempel att göra.
Att du ogillar (s) tror jag ingen missat. Men du får ju antingen, med relevanta argument, visa att mina exempel är fel - eller acceptera att (s) gjort något positivt under sina 65 år.

Citat följer:
_"…fantastiska insatser vi ska vara mycket nöjda med är:
- för det första att de inte lät nazisterna få fotfäste före kriget._* _för det andra att man fört en långvarig och framgåmgsrik mot kommunisterna framförallt under kalla-krigsåren "_
Att det heter eftergiftspolitik är en efterkonstruktion, undertiden så försåg vi tyskland med transporter, materiel och skötte deras underättelsearbete i sverige korrekt term i borde vara Allians.
---
Jag ger upp. Hoppas att ni andra förstod vad jag ville ha sagt…

… det är bra ifall man lyssnar till andras argument…
---
#13 Jen, en enkel fråga:
Du verkar ganska övertygad om att det skulle bli sämre om Alliansen fick makten i Sverige. Vilken sakfråga skulle få dig att ändra dig och tro på Alliansens politik? Finns det något annat än skrämselpropaganda som du fastnat för?
skrämselpropaganda vill jag inte kalla de för precis! alliansen har helt enkelt inte den politik som jag tycker om, det jag hakar upp mig mest är att de som tex är sjuka och som inte kan arbeta alls kommer att få mindre i plånboken! och att arbetslösa kommer att behöva arbeta för en låg lön som varken du eller jag kan försörja oss på eftersom a-kassan kommer att minska.
Och du som verkar tro på S-politiken: Tror du på allvar att "tillväxten" ser till att det finns jobb till alla framöver. För jobb är väl nödvändigt? Eller? Hur ska vi annars kunna betala för alla dessa människor som lever i utanförskap och som inte ska få det sämre?
självklart ger arbete tillväxt!!! det har jag aldrig antytt att det inte skulle vara, men för att skapa arbete i tex vården,skola och omsorg behövs det pengar! för vad jag vet så vill nog ingen arbeta gratis.

Jen, varifrån kommer pengarna till skatter för att betala arbetarna i omsorgen?
Här är kanske en bild som du borde begrunda:

---
#24 Det var sällsynt osmakligt.
#24 det är nog tur att jag inte kan se den…

#25 Kanske lite övertydligt men det är faktiskt det som är undertonen i hela S och LOs kampanj. "Vi är bra, tänk vad som skulle hända med dig ifall någon annan skulle hamna vid makten." #26 Har du kanske någon form av Cen(s)urfilter på datorn ;)
---
#24 - Kan inte se bilden. Och nu har jag blivit oerhört nyfiken på exakt vad det är som är så osmakligt.

Osmakligt? Jag tycker bilden "lider" av både komik och sanningar.
---
jag tycker bilden är löjlig! exakt VART kommer bilden ifrån?

Själva bilden kommer från 'Folkhemmet' ett SVT program.
---
Intressant bild.
#34 Den säger mycket mer om den som gjort den, än den säger om (s)…
Förstår inte varför du riktar den kommentaren mot mig.

Jag tycker att den säger ganska så mycket om trådens huvudämne.
- Varför ska vi låta alliansen regera och demolera vår kära välfärd.
Du kan inte dementera att den och S/LO kampanjen "Jag har inte råd" argumenterar på liknande sätt.
---
#36 Det var ingen kritik - bara en kommentar, ett svar…
#37 Bilden är så fruktansvärt överdriven - och osmaklig - att den skjuter så långt över målet att bollen hamnar utanför arenan.
Tycker jag.

Överdrift är oftast något som leder till komik, men jag anser att den sätt fingret på en ytterst viktig punkt som blir unik då sverige har regeras av samma parti längre än någon annan "Demokatri". Man fokuserar bara på vilka dåliga människor motståndaren och vilken dålig politik den för.
För att sedan avslutas med något i stil med "röstar du på oss ytterligaren en gång så lovar vi att vi åtminstånde denna gång ska se till att du ska få bada i mjölk och honung".
---
#38 - ok
jag får den känslan av att bilden är gjord för att medvetet få fram ett förlöjligat budskap, det hade varit lika osmakligt om det hade varit en annan person än Göran Persson med…
#41 Absolut!
För mig är det omöjligt att kritisera Göran Persson för att köra med lögn, överdrifter och skrämselpropaganda - och sedan göra en sådan bild.

#42 Ok, humor är inte er starka sida… got it.
---
#43 Jo, jag anser mig ha mycket humor. Jag har både skrivit sketcher och stått på scen med olika karikatyrer och satirer.
Men uppfattningen om vad som är humor skiljer.
Jag tyckte inte det var roligt.

#20 Charlie. Du verkar ha läst lite (nutids?) -historia, men tveklöst är dina belägg inte helt politiskt korrekta i dagens Sverige.
Men för den som inte tror på vad Charlie skriver så kan jag rekomendera boken "Baltutlämningen" av författaren PO Engquist. Han är sosse, men har på så sätt ändå integritet. Boken halndlar om det ni kallar "eftergistspolitik" när den är som mest osmaklig. I korta drag tar han upps-regeringes agerande under nazityskland. Dvs judar, norska motståndsmän m.m. skickas i händerna på Gestapo…fram till 1942. Och då, efter El Alhamein, vände moder Svea sin feta röv mot nazarna och de fula flinet mot sovjteterna istället. De balter som, inte utan viss hjälp från nazarna, slogs mot de sovjetiska ockupanterna. De tvingades nu fly till Sverige för att ungå Stalin, Gulag.. U name it. Vad händer? Jo Svenska myndigheter skickar balterna rätt i händerna på sovjeterna. De baltiska staternas guldreserv skeppas över till Sverige på säker mark, trodde man. Nänä! Det lämnas prydligt över till Stalindikaturen. Tack för det Per-Albin Hansson!
Sverige är fantastisk!

#23. Jen. Lite faktakoll för din skull:
Idag får en sjukpensionär/förtidspensionär max 64% av sin lön vid maxlönen 24000kr/mån. De flesta tjänar mindre än så och då är 64% inte mycket. En lön på 16000kr/ mån ger 10400kr/mån innan skatten är dragen. Efter skatt blir det 7280 kr/mån
Är du sjukskriven på lång eller kort tid får du 80% av lönen med maxlön 24000kr/mån. Samma här, få sjukskrivna tjänar 24000kr/mån. Med en lön på 16000kr/mån blir sjukpenningen 12800kr/mån innan skatten är dragen och 8960 kr/mån efter skatt.
A-kassa ger samma pengar som sjukpenningen.
Jen! Är du stolt? Men knappast nöjd va?
6 av 10 sjukskrivna kan jobba om de får byta jobb enligt dem själva.
Det kostar staten/skattebetalrna etthundramiljarder kronor (100 000 000 000kr) per år för alla sjukskrivna i Sverige.
Fortfarnade stolt? Nöjd? Kanske borde något göras? Byta regering?
#46 jag har ALDRIG hävdat att jag är stolt! självklart går allt att göra bättre ! annart finns det ju inget mer att kämpa för om alla går och är nöjda 
tycker du att vi ska sänka de sjukas och arbetslösas ersättning? blir du nöjd då? visst kan en del sjuka återgå till ett anpassat arbete (ska göra det själv snart efter en rehabilitering) men det finns vissa som absolut inte klarar av att arbeta längre, ska vi sparka på dom ännu mer då genom ännu lägre sjukpenning eller sjukersättning? SÅ blir det om vi byter regering!

#47. Jen. problemet är att du har noll koll på vad dus snackar om. På vilket sätt skulle Alliansen ge sämre vilkor för arbetslösa, sjukskrivna och förtidspensionerade? Kom med fakta och sakargument! Annars kan du väl hellre chatta på någon vänstersite där floskler uppskattas bättre. Jag påstår att en ny regering är helt nödvändig för att lösa ovan problem. Du säger att det vsisserligen kan bli bättre, men du säger inte hur. Alltså är du nöjd med hur det ser ut idag.
Jag påstår att 100% i lön är bättre än 65 i bidrag! Motbevisa mig om du kan!!!
#48 OK! bara för att jag inte tycker som du så är jag alltså inte välkommen här!!
att chatta på någon vänstersite??? vad jag förstod så står det att här får man skriva OAVSETT åsikter! Har jag fel??
Alliansen har ju själva föreslagit en sänkning av a-kassa och sjukersättning!

#48, #49
Självklart ska alla åsikter få finnas här.
Nixxon; du må ha poänger i det du säger, men hur uttrycker du dig gentemot andra?
En bra debatt är en debatt där ingen blir kränkt.
//Pernilla
Jag påstår att 100% i lön är bättre än 65 i bidrag! Motbevisa mig om du kan!!!
Självklart är det bättre men 100% lön!! Men om man inte KAN arbeta för att man är sjuk?? HUR ska man göra då?

Problemet är till stor del vilja! Jag har blivit erbjuden att bli sjukskriven ett flertal gånger pga jag har diskbråck. Min fråga har alltid varit:
- Skulle bråcket bli bättre av det?
Svaret
- Nej det skulle det naturligtvis inte bli
Tyvärr tror jag att många nappar på erbjudandet utan att fråga sig ifall det verkligen har något direkt värde att stanna hemma. Jag är fulkommligt övertygad om att jag skulle ha ondare ifall jag hela tiden gick hemma och vankade av och an och kände efter hela tiden.
---
#52tror du att alla vill vara hemma som är sjuka?
visst finns det en del som inte vill arbeta, men de flesta sjukskrivna skulle bli väldigt glada över att kunna arbeta i någon form!
själv har jag arbetat i flera år trots mina sjukdomar, men till slut orkar kroppen inte mera. Viljan vann ända tills tills kroppen tog stryk. hade jag lyssnat på min kropp tidigare hade jag nog kunnat arbeta minst 50% nu 

Nej jag tror inte det om alla. Men jag tror att det ibland att doktorer ordinerar sjukskrivningar lite för lättvindigt och ifall man inte själv reflekterar över sjukskrivningen så tror jag att det är lätt att fastna hemma.
Det är lite lustigt att vi idag har blivit så utslitna när vi har skogs/jord-bruksmaskiner, diskmaskiner, tvättmaskiner etc. Då får utslitningsskador, kanske beror det på att man ägnar sig för lite åt friskvård. Men det är upp till individen själv anser jag.
---
utslitningsskador tror jag är för att våra kroppar inte är byggda för monotona arbeten. och av all stress.

#49. Du har rätt i: Alla har rätt att uttrycka åsikt. tror du inte att du för att föra diskussionen vidare ska hålla dig till sakargument och verkligheten istället för en massa grundlöst tyckande? Jag menar det finns ju siter för sådant också.
Du har FEL i att Alliansen har föreslagit sänkningar av A-kassan etc.
#50. kränkt bli jag när diskussionen ligger på samma nivå som för en sverigedemokrat.
#51. När du är sjuk ska du söka vård…förutsatt att den är tillgänlig. Så är det inte idag, men den var det 1998-2002. Alla som vill ha garanterad vår bör rösta borgerligt för att alla ska få vård när de behöver det. Så är det iinte nu. Rekomenderar lite nyhetslösning i ämnet. sveriges kommuner och landsting har all nödvändig statistik för vårdköer i landet.
#53 alla känner precis som du mer eller mindre någon gång iaf. Hur går det om alla tillåts lägga av för att man inte anser sig kunna jobba mer? Ska vi lösa problemet med vård, rehab och nya jobb eller höja bidragen? Du väljer den 17 september.