Splittra sig i valet
Funderar på att välja 3 olika partier igen för kommun, landsting och riksdag, många glömmer visst att man kan det!
Nejdå jag kommer att välja kanske inte tre, men två. Det går så bra så att välja ett inte redan etablerat parti i riksdagen och sedan andra i kommun och landsting. Många tänker nog inte på det. Alla partier ställer inte upp i alla tre. Man kan också tycka att alla svar inte finns i ett enda parti så istället för att strunta i att rösta helt så kan man välja att rösta på olika partier i valet. Viktig fråga att ta upp Henrietta:)
#0 Bra påpekande!
Ideologi känns viktigt i riksdagsvalet, medan kommunvalet styrs mer av praktiska frågor.
Landsting…?
Rösten i landstinget är otroligt viktig då det gäller sättet man skall bedriva sjukvården på!
M är för effektivisering av sjukvården, personliga vårdguider och kortare vårdköer. Röstar man då S i landstinget kan man helt och hållet glömma detta i och med att man är emot effektivisering i form av lokala entreprenörer. Tyvärr kan dessa få förödande konsekvenser. I Stockholms län har 11 personer (hjärtpatienter) dött i väntan på operation bara i år.
#3 Riktigt!
Det finns lokala Landstingspartier i många områden. det verkar vettigast, med personer som redan är insatta i hur man kan driva det. ungefär som Teknokrati istället för Demokrati… (bara personer som är eller kan läsa på/bli insatta tillräckligt mycket i området har rösträtt i det ärendet)

Ja i kommunalvalet röstar man egoistiskt och i riksdagsvalet solidariskt. :)
Oskar
#6 Hur menar du nu Oscar? 
Och hur röstar du i landstinget i så fall?

#6 Haha! Har aldrig tänkt på det så, men nu när du säger det slår det mig att det är precis så jag resonerat kring hur jag väljer. Jösses, vad genomskinlig jag känner mig…
#3 Säg det parti som inte säger sig vilja stå för en effektivare sjukvård med kortare köer… Fast du, vad är personlig vårdguide för något? Låter spännande!
#0 Helt sant! Just nu lutar det åt att det blir två olika partier. Ett i riksdag, ett annat i landsting och kommun.
Skogskatten: Även bland moderaterna finns det fullt av maktfullkomliga människor som vill styra och ställa över min vardag. Finns det några vettiga moderatkandidater till landstinger som helt sonika vill lägga ned skiten? Jag vill rösta på en kandidat som vill lägga ned landstinget. Punkt.
:)
Hur röstar man solidariskt i riksdagsvalet? (s)? Och sen för låg skatt i kommunen?
Jag funderar på att starta ett helt nytt parti, nämnligen Sverige i fokus!
Nån som vill bli minister?
//CarlS
#8 Pernilla, det finns säkert flera partier som vill effektivisera sjukvården, men såsom den bedrivs idag är det alldeles för mycket byråkrati och omvägar för att den skall kunna kallas effektiv. Hade S velat något annat har de haft all möjlighet att ändra det.
Alltför många människor står i väntan på vård och ett sätt att göra den mer effektiv är att låta entreprenörer sköta delar av den. Hela principen med vård på entreprenad är något vänstersidan är emot, trots att det många gånger är mer effektivt.
Personliga vårdguider innebär att äldre och sk "multisjuka" dvs de som är i störst behov av vård och dess tillgänglighet skall få ett personligt ombud att vända sig till. Syftet med detta är att patienten inte skall hamna mellan stolarna hos de olika läkarna de träffar för sina olika besvär, utan att vårdguiden skall vara en länk för patienten. Det är även tänkt att vårdguiden skall ha specialkunskap inom exempelvis socialtjänstlagen, hälso och sjukvårdslagen och andra relevanta lagar för att på bästa sätt hjälpa patienten och hävda dennes rätt.
Mer finns att läsa på moderaternas hemsida/artikel.aspx?artikelid=21838&menyid=1475&webbid=377 "http://www.moderat.se/(S(52f2luqmbct5je55tjqwqb55))/artikel.aspx?artikelid=21838&menyid=1475&webbid=377")
#9 Vi är väldigt emot hur landstinget bedrivs idag och det finns förslag om att helt skrota det faktiskt. Ska leta upp en kandidat till dig som står upp lite extra för det så att du får någon att "kryssa" i valet. :)
Är du inte riktigt klok? Du kan väl för f-n inte starta ett helt nytt parti?
Varför inte? Såg en kille på TV. Han skapade ett helt nytt land! Det måste väl vara svårare….?