Utvisa!
Ibland blir man arg redan till frukost.
Här är en man som är terrorist och mördare. Han har tillbringat tio år i fängelse och har ett utvisningsbeslut. Han har också familj i Sverige och har under fängelsetiden snyftat och bönat att han ska få stanna för familjens skull…
Vad gör han när han kommer hem? Jo, han slårr nästan ihjäl dottern!
Jag kan sympatisera med dem som velat tro väl och skjutit upp utvisningsbeslutet. Men nu kan det väl ändå inte vara något att ens fundera på?
"Enligt Helena Wahlström, ämnessakkunnig på justitiedepartementet, är frågan om mannens ansökan om att få stanna i landet ännu inte avgjord. Hon kan inte uppge något datum när handläggningen ska vara färdig. Hur den grova misshandeln påverkar beslutet är för tidigt att säga.
- Man tittar på all information som finns in ett ärende, säger hon."
---
Vadå för tidigt att säga!!??
Vilken underbar familjefader han verkar vara. *Starkt ironisk*
Finns ingen anledning till att han ska få vara kvar här. Han har definitivt bränt sina broar och lär antagligen misshanda igen.
Sara
"Utvisa" är en bestraffning som inte tar hänsyn till hela människan.
Den används för personer som inte är födda i Sverige. Men en "utvisning" säger man till världen att "vi vill inte ha kriminella här. De får ni".
Har varit oklar med den frågan. Vad ska man göra för att kunna bemöta en kriminell. En sak är klar och det är det att med tanken att "utvisa" medföljer att andra platser i världen har inte lika värde som Sverige. Och det är inte bra.

Det ar synd att man ska slosa pengar pa en undersokning. Det torde vara en ratt sa enkel fraga.
---
#2 Ja, men det är rätt. Vi vill inte ta emot kriminella. Vi vill hjälpa människor som vill komma hit - av flykting, eller andra skäl. Men det måste kombineras med krav.
#4. Är det klart att den personen i fråga är flykting?
Jag anser att alla människor har skyldighet att sköta sig och inte begå brott.
När man ändå missköter sig och i detta fall upprepade gånger så ska man ha ett straff som känns. Mannen i det här fallet har visat att han inte kan sköta sig så varför ska han beslasta vårt samhälle?
Sara
#6. Håller med dig fullständigt att alla vi har skildigheten att i det sociala samspelet verka som vi borde.
Detta handlar om att ta den bra grejen och slänga den dåliga till andra. Vet en person som var gymnasielärare från Ukraina. Personen tågs till Sverie och tilldelats tjänsten proffessor vid ett universitet : än idag arbetar den personen. Ingen säger att denna sak utvisas. Tar vi de bra grejerna för oss själva och slänger den "dåliga" till andra?
Det är detta som jag ställt mig emot. Annars brottet i sig(mot samhället coh dottern) är på absolut inget sätt försvarbart.
#7 Menar du att vi ska behålla de kriminella och skicka hem de skötsamma?
Det liknar ju din logik med hur man ska behandla dem som missköter sig i skolan…
#8. Detta med straff brukar inte vara så känslig som med miljön Jag antar att människans ansvar spelar roll här.
det som görs med de kriminella(utvisning) kan man inte göra med kärnavfall. Men kan inte använda sig av elen och slänga ut avfallen.
Jag tycker att man ska tänka internationellt. Det som inte är bra för oss bör inte vara bra för andra heller. Oavsett från vilket land en utvisbning sker är jag emot. För med ansvar för det gemensamma mellan 6600,000,000 människor kan vi inte slänga ut från detta land till det andra och från det andra till det tredje…
Antar att utvisningen har skrämseleffekten som avsikt. För att andra ska akta sig för att begå brott. Ingenstans i världen har brott hindrats genom att skrämma någon.
#9 Jag tycker Sverige i första hand har ansvar för svenska medborgare. Om en svensk medborgare åker utomlands och begår brott så är det rimligt att det landet skickar brottslingen hit och vi får ta hand om vårt eget ansvar.
I andra hand ska vi försöka hjälpa människor från andra länder. Om man erbjuder hjälp tycker jag det är rimligt att förbinda erbjudandet om hjälp med ett krav på laglydighet. Uppfylls inte kravet får det "avsändande" landet ta ansvar.
Din liknelse med avfall fungerar inte. Det producerar vi själva - och tar ansvar för. Det ansvaret kan innebära att man efter överenskommelse skickar till annat land. Om annat land - utan överenskommelse - skickar hit avfall, ska vi skicka tillbaks det.
#10. Du har säkert rätt om man tänker nationellt.
Men Internationellt kan man tänka annorlunda.
(Psst. Kärnavfall har skickats till Indien för begravning under 1990-talet.)
#11 Jag tycker mitt resonemang var internationellt.
Menar du att vi smugglade kärnavfall till Indien och grävde ner det i lönndom? Eller menar du att det skedde efter en överenskommelse mellan två demokratiska stater?
#12. En överrenskommelse kan inte ändra på det som vi pratar om här. Vi tar de "bra" sakerna och de "dåliga" slänger vi ut.
Och det är detta som jag kallat för att agera nationellt. Man tänker på det bästa för sin egen "nation". Inga problem kan lösas så här. Problemen skyfflas över till andra.
(nu har vi skrivit länge. Det startade med ett fall som är hemligstämplat. Därför kan jag inte fortsätta med det i och med att fakta saknas om det.)
#13 Det är inte på något vis nationellt. Det handlar om relationer mellan länder och det handlar om vilka krav vi ställer på människor. Jag står fast vid det jag skrev i #10.

Sweden doesn't send its own criminals born here to other countries. That would be to disrespect other countries. But Sweden also doesn't have any obligation to keep/support criminals born in other countries.
There is a law with very few and easy conditions/demands to be respected by every immigrants in order to have the right to live here with visa. All the immigrants know that visa is not a 100% garantee to be allowed to stay in Sweden forever, it will depende on your own behaviour to fulfill those conditions.
Sweden makes very easy to immigrants, specially, to refugees, giving a huge support to live here. Sweden gives the chance and it's up to each immigrant to make good use of this chance if he/she really is serious and just want a chance to build a better life.
If Sweden can't send criminal immigrants back to their own country, then Sweden really is needing to have harder laws with much harder conditions/demands to the immigrant prove before he/she is someone who can function in a law State to recieve the permanent visa and even harder to recieve the citizenship.
Sweden shouldn't trust so much documents from 3rd. world countries where it's easy to buy false documents. That is one of the reasons to make the time longer to recieve the permanent visa and much longer to the citizenship because a criminal wouldn't resist too long to show who he/she really is.

Rahmat2
No surprise to see you defending criminal immigrants as usual. Of course, you turn the whole situation like Sweden is throwing the swedish criminals to other countries, you pretend you don't understand that is not the case.
Visa is not citizenship if you didn't understand this yet.
This is an adult criminal immigrant who recieves a completely diferent treatment by the law for being adult. A minor criminal immigrant wouldn't be thrown out while he/she is minor.
Or are you also saying that it's to blame Sweden that an adult immigrant becomes criminal here as you blamed Sweden for children immigrants becoming criminals here and because of this blame Sweden should take care of the adult criminal immigrants also?
Don't you know yet what is a civilized/organized Nation with a Democratic Lawful State?
You always defend so much criminal immigrants. Do you help them also?
Your constant defenses of criminal immigrants are shameful to the honest immigrants. It's immigrants like you who causes demages to all the honest immigrants and the discrimination. How could swedish people know which immigrant is not like you since they can't read minds?
Why do you hate so much Sweden, a country which recieved you, helped you, feeds you and gives you a chance for a better life? Why do you defend criminal immigrants to demage this country? Why do you just defend the best and easiest to immigrants without thinking about the best for Sweden?
Your behave as an enemy of this country! Your behaviour is a shame for the honest and respectful immigrants!
But also it's very good that you show these behaviours, which is more common than swedish people think, that they can understand that Sweden is feeding enemies against itself.

En fråga bara…Hur skulle VI bli behandlade i ett annat land?
Troligtvis mycket sämre än den behandling de får här hos oss. Vi förutsätter att de som kommer och vill ha vår hjälp, tar seden dit de kommer. Så är inte fallet med en del invandrare…Och är de missnöjda med att inte få bära sig åt hur som helst här, tycker jag att de ska åka hem igen, till sitt eget land ..
För det var ju ändå tydligen så mycket bättre där…

#17 Behandla andra som man själv vill be behandlad?
//Zac
Att få komma och bo i ett annat land är en förmån. Sköter man sig inte så varför ska man fortfarande ha kvar förmånen?
Sara

Hur skulle VI bli behandlade i ett annat land?
I can tell you how you would be treated in Latin America.
You would have to take care of yourself and pay double(because you are gringo*) for everything you need and want. You would be treated aparently very nicely, helpful people, smiling to you or making a face of poor victim always with the thought 'that is a stupid gringo easy to be cheated'.
*Gringo is a jargon used to call white european/north america foreign.
#20 So then none is going to move in to Brasil? Then sweden is a better country then brasil.
#20. Inlägget är ren rasistisk mot sydamerikaner. Jag kräver att det tas bort. Admin, Agera!
#22 Forumet övervakas inte på det sättet. Har du synpunkter på t.ex. regelbrott föreslår jag att du tar kontakt med värden.
Personen ifråga får väl dömas, sitta av sitt straff och sedan utvisas till det land han kom ifrån.
#24 Jo, så blir det väl. Förhoppningen är ju att man denna gång inte lyssnar på hans falska snyft efter straffet utan faktiskt utvisar.

#22- The courageous
What a joke! Rascist against my own native-afro-portuguese mixed latin blood!!!
Should I hide, defend and justify the dishosnest and disrespectful behaviours of a big part of MY people like you have hiden, defended and justified the dishosnest and disrespectful behaviour of criminal immigrants here?
Racism is crime, denunce to the Justice that I'm crazy to know who you are to show your defenses of criminal immigrants to the mmigration ofice.
Learn what honesty and respect are before you acuse me of anything.
But before, be courageous and name who the criminals are here in this forum.
#23. Hur tar man kontakt med värden?
(Det är ju viktigt att vi tar bort dumma inlägg som bara skadar en hel folkgrupp istället för att belysa nåt.)
#27 Om du trycker på "Om sajten" ovanför så ser du att värden har signatur "Ida". Henne hittar du om du trycker på "Medlemmar" och skriver "ida" i sökrutan…

#20. Möjligen i Brasilien, där har jag inte varit. Men jag kan tala om att det inte alls är så i HELA Latinamerika. Varför säger du så Deia?
Jag vet, by fact, att det förekommer ja visst. Men lika där som över allt annars så är det bara vissa som gör på det viset. Finns nog inte ett endaste land i hela vida världen där det enbart bor snälla och ärliga människor. Finns alltid en klick som luras, begår brott, lever på bidrag och gör så lite samhällsnytta som möjligt.
Jag vet också, by fact, att de allra flesta behandlar en bra och inte alls är ute för att luras. Eftersom jag pratade och förstod spanska så kunde jag höra allt vad som sades om mig som "gringa", fast oftast sa de "la rubia" om mig. Jag vet när någon försökte lura mig, då jag dels kunde språket och dels hade god hum om priser. Ibland hände det att de försökte dra upp priset en aning, fast då skrattade jag bara och pratade på spanska så var det problemet lätt löst. Men i det stora hela hände inte sådana saker särskilt ofta. Lika var det för de andra utlänningarna som jag kände och som bodde där.
De som mest försökte luras var de som körde taxibilarna, när man tog ut dem ur den linje de gick i. Fast det gick ju inte då jag kunde språket och även kunde be dem fara åt he…. om så var.
Jag tycker det är illa att du säger att hela Latinamerika behandlar utlänningar så fult. Det är ju inte ens sant.
#29. Jo , Exakt!
Och inte ens om Brasilien. Ett land med nära 200,000,000 människor kan man inte sitta på en sajt och smutskast bara så här som dessa är vana att göra. Att problem förekommer i Brasilien är inget överraskande.
Dessa tar inte upp problemmets orsaker. Människor är dömda på förväg för dessa.
(jag tror inte att Brasilianare är värre än vad jag är.)

Of course, when I say in Brasil, in Latin America or in wherever, I'm talking about the culture. The culture means a common caracteristic of a big part, not 100% or I would be including myself also what would be against what I defend.
I don't believe that there is someone stupid enough to really believe there is anything in this world that one can say it's 100% this or that even if the percentage is not especified. At least, I don't assume 100% of anything.
You have talked before about LA. Are you from there? Do you understand portuguese also? Apenas curiosidade…

Do you want to know more about my country than me? For sure you know more about crimnal brazilians than me, I wouldn't be surprised if you know criminal brazilians living in Sweden.
(jag tror inte att Brasilianare är värre än vad jag är.)
Unfortunately, this is right. There is a big part of brazilian people like you.
Answer the questions made to you instead of talking about what you have no clue.
Why do you hate so much Sweden, a country which recieved you, helped you, feeds you and gives you a chance for a better life? Why do you defend criminal immigrants to demage this country? Why do you just defend the best and easiest to immigrants without thinking about the best for Sweden?
Until there, mind your business and don't think you can intimidate me. I just refer to you because of your opinions defending criminals against Sweden that is shameful to the immigrants which demage immigrant's reputation in general.
# 0
Det är en intressant och synnerligen viktig frågeställning angående utvisning som Du tar upp i denna sträng. Det påminner delvis om min sträng ang återkallande av medborgarskap som medgivits baserade på falska uppgifter.
Jag vill direkt säga att jag inte försvarar mannen eller det han gjort, i mina ögon är det omöjligt att försvara honom.
Däremot är jag förvånad över Dina uttalanden i inlägget:
"Jag kan sympatisera med dem som velat tro väl och skjutit upp utvisningsbeslutet. Men nu kan det väl ändå inte vara något att ens fundera på?"
och
"Vadå för tidigt att säga!!??"
Det sista var ett svar på att företrädare för justitiedepartementet sa att det var för tidigt att säga hur den "påstådda" grova misshandeln skulle påverka mannens ansökan om att få utvisningsbeslutet upphävt.
Jag förstår inte Dina åsikter i detta fall. Vi har en lagstiftning som ger mannen rätt att få en prövning av om utvisningsbeslutet skall upphävas eller ej.
Självklart kommer misshandeln att spela roll i denna bedömning, men bör vi inte hålla i minnet att mannen för ögonblicket är misstänkt för brottet dock ännu ej dömd.
Menar Du på fullt allvar att vi skall agera som en lynchmobb och unisont skrika utvisa, utvisa, utvisa, detta utan att mannen fått en korrekt rättslig prövning.
I mina ögon agerar Du i denna fråga exakt på samma sätt som du BESKYLLER SD för att göra.
#29.Att idag SD beskyller Sydamerikaner för att lura de vita är en del av det strategi som SD, Nazister och till och med Alqaeda har.
Dessa grupperingar beskyller individer/folkgrupper för att kunna skydda det struktur som står bakom de svårigheterna som stör människors samspel.
Jag var i Turkiet för några år sen. Taxichaffören tog högre betalt än vad han borde gjort. Försäljaren gjorde samma sak. Det beror på att en hög inflation råder i Turkiet. När du går upp imorgon har priserna bokstavligen hunnit gå upp. Detta gör att Taxichaffören/försäljaren måste klara dagen. De tar mera betalt för att klara dagen.
Som turist i Turkiet var det inte så allvarligt för mig att betala några slant mer än vad jag borde. För taxichaffören är barnens bröd.
Dessa Fascistiska grupperingar(som jag nämnde ovan) ser inte dessa verkligheter och beskyller Brasilienare och Sydamerikaner för att lura turister. Det är en liten del av deras människosyn. En människosyn som stinker.
För att avstå dessa grymma beskylningar som de här brutala grupperingar gör mot mänskligheten borde vi tänka lite djupare och inte tillåta de sprida gift om människor. Deras inlägg här i tråden är ren rasistisk mot människor i Sydamerika.

Nu hanger jag inte med Taxichafforen och Forsaljaren tog mer betalt av dig for att du inte var turk.. eller fick alla betala mer?
---
#35 Bra fråga…
Det där har min moster varit med om oxå i Marocko.
När hon som är ljus i hyn handlade så var det dyrare än om hennes man som är mörkare och ser lite arabisk ut handlade i samma butik och samma grejer.
Så det där med att försöka lura turister på några kronor mer händer nog i många länder.
Sara
Jag är inte alls ljusare än vad en turk är. Det som Sd tar upp här är att vita råkar ut för att luras i Sydamerika. Jag är inte vit men råkar ut för att luras i Turkiet och vet varför det händer. Mina känslor för människor i Turkiet har inte skadats på nåt sätt.
Här ska man tänka på de faktorer som ställer till med dessa "oärliga" ageranden istället för att smutskasta 200,000,000 människor i Brazilien.
(Jag var turist där och det märktes snabbt. Taxichaffören och försäljaren ser en möjlighet att tjäna en slant mer än vanligt. Som turist blev jag inte fattigare med motsvarande ett par dollars skillnad)

#38 .. rasism ar rasism ar rasism. Aven om en fattigare person diskriminerar en rikare person pga dess ursprung sa ar det inte mindre rasism. Eller ska man accepter rasism bara det ar fattiga som befattar sig med det?
---
Skojare finns i hela världen oberoende av hudfärg.

Interesting that it NEVER happened to me here, in Germany, Norway, Austrian, England, France.
But it happened in Portugal even that I was talking in portuguese to the taxdriver. What a coincidence that Portugal colonized Brasil!
In Brasil, even a brazilian in other city inside the country can be cheated, it's enough that it's noticed you are not from that city.
You can say whatever you want as a turist in LA, exactly what I said that you will meet very nice people aparently, but I do know what I'm talking about based on 40 years living there.
Is it everybody like this? No, it's not, but yes it's part of our culture to be 'smart' and get advantage whenever is possible by cheating, lying, stealling.
Am I proud of saying this about my people? Of course not, but it's true and I'll not cheat others to please me. It's sad to me that our culture is like this among other shameful aspects.
When you go in LA you have to be very careful, yes, because the risk to be cheated and stolen is very high.
But if you want to go there and think that you are in Sweden, good lucky, I wish you come back alive.
I was going to forget to tell also that it happens around 50.000 murders per year in Brasil, most conected with burglary and theft anytime of day or night, everywhere. But, of course, that happens usually in Sweden also and everywhere else.
#39. Nu börjar du säga saker och ting som gör mig mera bestämd över mina misstankar om din världs uppfattning.
Nu i två olika inlägg har jag försökt förklara för dig att jag har blivit lurade i Turkiet inte pgav min hudfärg, utan pgav att jag var turist. Återigen och efter mitt andra inlägg kommer du med detta inlägg och försöker förklara för mig att lurenderiet är rasistisk. Nu får du höra några slutgiltiga ord från mig:
1) Jag har förklarat att även jag blivit lurade. Och med det menar jag att det inte har med hudfärg att göra.
2) Ändå försöker du vrida på saken som hände mig. Turkar brukar vara ljusare än vad jag är. Men du vrider även på hudfärgen för du har andra avsikter.
3)Även i dina trådar om USA har du visat samma tendens, hat mot "icke-vita" människor. Ditt val av McCain har också botten i detta tankesätt som du har.
4) Du tillhör det "vita ras" tänkandet. Det är det som står som grund för alla dina inlägg. Den röda tråden kan man se överallt i dina inlägg.
5) Förut har jag sagt till dig rörande Irak att du behöver att lära dig en dos mänskligt. Idag får jag ändra mig och säga att en dos kommer inte räcka med så vridna tankar och tankesystem som du har.
6) Jag kommer inte att sätta tid på att du ska ändra uppfattning.

#42 for det forsta rasism har ingenting med hudfarg att gora. Exempelvis kan du saga att Judar har en specifik hudfarg? Rasism innebar diskriminiering av en folkgrupp beroende av deras ursprung och kultur. Det har absolut ingenting med rasism att gora.
Jag har inte ens namnt hudfarg.
Det som jag blir irriterad over ar att du skriver att jag hatar? Eftersom du ar daligt informerad om USA valet sa ska jag kanske beratta for dig att det ar inte McCain som haft en pastor som ar Rasist. Det ar inte McCain som har skrivit under "Black Theology Theory", i vilken det talas om att alla vita (hudfarg igen) ar ibyggt onda.
Jag hade garna sett en svart president, Colin Powel eller Condoleeza Right. Men man kan inte strunta i bakgrunden bara for att kandidaten ar svart. Det maste finnas andra egenskaper an hudfargen!
Sa ta en djup andetag och las igenom det som jag skrivit… och hittar du ett enda inlagg med hatiskt innehall sa visa det da till mig.
---
Huvudsaken är väl ändå att det blir maktskifte? Och att det inte blir en republikan! Den nuvarande är verkligen ett stolpskott! Naturligtvis kan man hävda att det skall jag strunta i eftersomjag inte är USA-medborgare men köpta, låtsasreligösa (eller ännu värre religiösa) nickedockor är knappast något som väcker respekt i omvärlden.

#44 Du menar att Obama inte ar religos? Du menar att du hellre tar en rasist an en republikan? Ar inte innehllet viktigare an forpackningen?
---
AndersE jag vill bara påminna Dig om att Du inte svarat på mitt inlägg 33 som avslutades på detta sätt.
I mina ögon agerar Du i denna fråga exakt på samma sätt som du BESKYLLER SD för att göra.

That is true.
But in some cultures like mine, to cheat/lie/get advantage/steal means to be 'smart' and that is a common thought/behaviour to a big part of the population there, they even brag about and laugh at the victim without any kind of embarrassment or shame, then it is part of our culture, yet there is a part of the population which rejects this aspect of the culture as very shameful, I do reject it also.
In the case of Latin America, we really can't talk about skin colour because of the big and deep mix of races, the majority is mestizo of natives, africans and european.

Det finns en ekonomisk rasism också. Rätt vanligt i länder som t ex Latinamerika. D v s de fattigaste är inget värda och blir behandlade därefter. I en del länder i Latinamerika är de allra fattigaste indianer, i andra är det ofta färgade som härstammar från slavtiden. De "vitare" är oftare de som makt och pengar har. Också en rest från den koliniala tiden.
Tar vi Dom. Rep. som ett exempel kan man se att den vita överklassen ofta härstammar från spanjorer, och de anser sig förmer än den fattiga svarta befolkningen. Inte så mycket för att de just är svarta, utan för att de är fattiga (lägre klass). Tar vi sedan dessa från spanjorer härstammande dominikaner och placerar dem här så hamnar de genast i den "lägre klassen" för vi svenskar kan kalla dem blattar och hänvisa dem till invandrarområden. Detta tycker jag är rätt intressant fenomen och väldigt otäckt.
Jag tycker inte heller att det blir mer ok om man som utlänning åker på att betala mer än andra, bara för att den som tar betalt är fattigare, eller anser sig fattigare än jag. Om någon, oavsett land, föröker lura mig på pengar så blir jag enbart irriterad. Om jag på minsta sätt misstänker att en person höjer priset p g a att jag är utlänning så köper jag inte varan.
Dessutom tillhör inte en taxichufför de allra fattigaste. Han har sin inkomst, varje dag, även om den är liten. Han har också råd att ha sin bil, vilket långt i från alla har. I alla fall i länder som ligger i Latinamerika.
#40. Deia, sånt förekommer nog i de flesta länder. Även här kan jag tala om. Många, längst ner på samhällstegen, vilket i Sverige innebär halvkriminella (alltså inte grova brottslingar), missbrukare m m, sitter och skryter ändan av sig hur de lurat än den ena och än den andra. Särskilt malliga blir de när de lurat myndigheter. Den ena är värre än den andra. Det är nog inget typiskt brasilanskt. Fast skillnaden när du säger det och jag är att du pratar om befolkningen och jag pratar om en liten klick av befolkningen. Jag tror faktiskt att de allra flesta brasilanare, precis som andra människor, i det stora hela är vanliga och ärliga människor.

#48 Sa sant..
---
#43. Läs mitt inlägg innan ditt och tänk över varför du kallar de människorna för rasister.
Det beror bara på att du känner dig som tillhörande "den vita rasen"., vilket förekomm i det första inlägg i tråden som orsakade min reaktion. Tänk över detta!

Jag sa att folk som forsoker diskriminera en bara pa grund av att man tillhor en annan folkgrupp ar rasister. Det ar textbok exmplet av vad rasism innebar. Sa ifall du har nagot problem med denna definitionen sa det vara du som har problem med de gangse normerna. Ta och kolla upp definitionen forst!
Var nagonstans har jag skrivit att jag tillhor den vita rasen? Visa mig detta exempel?
---

It has nothing to do with colour or economic condition, especially in Brasil, and the way a person is treated. It has everything to do with behaviour and education.
That has became in the last 10 years a big imoral expensive left wing propaganda to estimulate fights of classes as an estrategy of the plan the latin lwft wing has to form the the Union of Socialistic Republics of LA(URSAL) like it was in Sovietic Union, very old plans from the 60's when the people went to the streets to claim for the Militars to protect the country against the communists who wanted to enforce a communist dictatorship as Russia had done and was financing the same in LA.
Who are today those poorest indianer in LA than some tribes almost civilized already?
What we call white person there, never would be considered white by the european standards, with some few exceptions.
When and how long time did you live in Latin America? Have you lived in Brasil?
Just interesting that you know so well about LA and even more than me about Brasil. I even became curious.
#51. Du spelar mycket skickligt!
Här kommer nån och uppger sig för att vara från Brazilien. Personen hoppar över kolonialismen historiskt. När samma person presenterar 200,000,000 brasilianare, varav många barnbarn till slavarna, säger denna att de lurar "vita människor".
Du kommer och godkänner detta utan att tänka varken på den historiska bakgrunden eller orsakerna til att någon lurar turister. När jag berättar för dig att även jag, som inte är "vit" råkat för samma sak för at jag varit bturist, så kommer du med samma ton som du har för försvar av den smutskskastningen som görs av Brazilienare(och andra människor).
Vad är det förutom "den vita rasens" blod som kokar i dig?Detta spelar roll även när du väljer president för USA.
#48. Mycket av det du säger stämmer, för det är historiska sanningar.
Jag blir inte så irriterade av att bli lurade av nån försäljare eller taxichafför att jag tar upp detta som nåt emot de "vita". Det som gjordes på denna tråd är att människors lägre ekonomiska status i Brazilien och sydamerika användes för att smutskasta dem. Vi måste säga ifrån och inte tillåta att människors arbetarklasstillhörighet blir föremål för rasistiska påhopp på en hel folkgrupp. Detta gjordes här.
(Jag vet inte om taxichaffören ägde taxin i Turkiet. I alla länder finns den varianten att en förare arbetar för bilägaren.)

#52. "It has nothing to do with colour or economic condition, especially in Brasil, and the way a person is treated. It has everything to do with behaviour and education."
Det har allt att göra med ekonomi. Den ekonomiska rasismen är utbredd i hela Latinamerika, så även i Brasilien. Det du kallar uppförande och utbildning är ett bra exempel på hur överklassen (alltså ättlingarna till de forna kolonisatörerna) ser på den fattiga befolkningen.
Jag har både sett och hört det själv så många gånger och blivit lika illa berörd varenda gång. Överklassen (om man nu får använda det ordet) anser sig så mycket bättre och ser ner på den fattigare befolkningen och kallar dem för just outbildade, ouppfostrade, smutsiga, oärliga………och så kommer då de öknamn de satt på den svarta, färgade befolkningen, vilket ju kan skilja sig från olika delar i Latinamerika. Här i Sverige kallades den fattigare delen av befolkningen för pöbel och pack och andra lika smickrande namn.
Deia, din fråga om jag har bott i Brasilien visar rätt tydligt hur lite du läser det man skriver. Om det har jag skrivit i olika trådar här, senast i denna tråd längre upp.
Jag har aldrig sagt att jag vet mer om Brasilien än du. Det jag sagt är att jag inte tror att det är någon större skillnad på det brasilanska folket än övriga världen. Den större delen av befolkningen är som människor är mest, arbetande och ärliga och en mindre klick är det inte.
I Brasilien har du precis samma problem som jag tar upp ovan. Alltså den ekonomiska skillnaden mellan folket och att de som befinner sig i överklassen är ättlingar till de forna kolonisatörerna, detta trots att den svarta- och blandbefolkningen är betydligt fler. Skillnaden mellan rik och fattig är enorm fortfarande och däri kommer den ekonomiska rasismen, som finns i hela Latinamerika.
Jodå, landets och övriga Latinamerikas indianer tillhör den fattigare befolkningen. Liksom ättlingarna till slavarna. Det är ett faktum Deia, och det tror jag du vet rätt väl.

#53 Jag onskar jag kunde saga det samma om dig. Med tanke pa din slingring sa antar jag att du inte hittar nagra inlagg dar jag skriver vit?
Helt arligt tror du bara att det bara ar vita som ar rasister och utovar rasism? Tank efter, ar det sa mycket batte att fattiga utovar rasism emot "rika"?
Vari ligger vinsten pa att acceptera nagon form av diskriminering eller acceptans bara pa grund av nagons ursprung?
Jag vill garna hora din motivation var i du finner det positiva?
Det kokar inte speciellt mycket vit ras i mig. Jag hatar av historiska skal alla infantila manniskor som hatar manniskor pga deras ursprung.
Det ar darfor jag tycker att det vore mycket olyckligt med en president med sa stora associationer till rasistiska grupper som Obama. Kan du forklara for mig varfor det skulle vara en fordel med Obama jamfort med McCain?
---

Bomblu
I asked if you had lived in Brasil because you just have said that you lived in LA, I just asked where, when and how long, you didn't say where, when nor how long before and it seems that you lived in Dominicana Republic since you have mentioned there some times.
It makes a lot of diference when you lived in LA because the behaviour of people there was much better 20/30 years ago than this decadent behaviour today.
I never said this dishonesty and disrespect aspects in our culture has something to do with poverty exactly because it's in the culture and it's found in every social classes.
It was you who assumed that those aspects were conected with social classes. It's you also who talk about majority, I said a big part which means a relevant quantity to be noticed.
I was poor for half of my life, I became middle class and then rich. When I was poor, I NEVER was bad treaded nor saw anybody bad treaded just because one was poor, but I behaved very well and the poor people also used to behave very well at that time most of the time.
It happens today, yes, a big part doesn't have education(including basic family orientation also in rich families), their moral values are decadent, their behaviours are disrespectful and they get reactions just naturally.
What has estimulated this dishonest/disrespectful behaviour more and more in lower classes it's exactly because of the imoral left wing(especially communist/socialist) propaganda victimising them and incitating classes fights. That is easier with bad educated and ignorant people.
And I repeat to you: It has nothing to do because of slaves or natives decedants. Those just have been used for political issues as manipulated mass by left wings, it's called misery industry.
The last 4/5 years, also they started estimulating races fights with the imoral false propaganda that only afro and native descendants are poor what it's a big lie, the majority is mestizo(mix of races) in lower classes.
Just look the great events like carnival and football games, look at the beaches, schools, shopping centers, churches, at the streets in general if there is any problem because of different races together or different social classes together.
The social and economic problems come from the lack of education, from the ignorance, from the decadent moral values which comes from the culture used to choose the easiest and more convenient ways at the moment without minding about the consequences.
Who are those indianer you talk about? Acculturated natives with tv, cell phones, cars and airplane?
Yes, you implay that you know about Brasil more than me when you afirm "Det är nog inget typiskt brasilanskt" while I'm saying it's part of our culture(if it's part of a culture it's typical).
Since you refuse to answer questions which make a lot of diference to understand why/how/what you base on and build your opinions, it becomes pointless to discuss.
#56. Det som den Sd-personen ville göra sig rolig över vara att Brazilienare tar mera betalt av "vita". Du hänge efter detta och försvarade det(hänvisar till det inlägg som inledder all prat här).
Jag har inte sagt att jag skulle rösta på Obama, för hans kvaliteter är inte tillräckligt för att få min röst.Det enda positiva i honom är att han varit en trogen Irakkrigsmotsåndare. Det krävs massa annat för att den personen skulle förtjäna min röst. Men McCain har jag alltid betraktat som KKK exakt som Bush. En presiden i USA borde ha mera tolerans för människor i världen. Denna borde vara emot dödstraff. Denna borde stå för könens likavärde etc. En sånt har jag inte sett.
(Nu är mitt amrikanska medborgarskap bara hjärtligt. Nåt som är resultat av att jag betraktar mig som världsmedborgare. Om jag haft medborgarskapet på papper också, skulle jag röstat blankt!)
# 1/ Fortsättningen på historien är, att när mannen ånyo hotas med utvisning och inte längre kan tillgripa omtanken om dottern som skäl att få stanna så säger han att han hotas av dödsstraff i Palestina för ett dubbelmord i Tyskland (!) som han också är anklagad för.
Anything goes?
http://frianyheter.wordpress.com/2008/06/11/utlandsk-mordare-riskerar-dodsstraff/
AndersE jag vill bara påminna Dig om att Du inte svarat på mitt inlägg 33 som avslutades på detta sätt.

Här är en länk som handlar om Brasilien och som jag tycker ger en rätt så annorlunda bild mot den som Deia ger om sina landsmän. Här kan man också se att landet utvecklas enormt för varje dag som går. Mycket kvar att göra, självklart, men det går absolut åt rätt håll.
Länder som har varit koloniserade i århundranden och där befolkningen levt under förtryck har enormt mycket att jobba med när de väl blir fria. Brasilien är också ett land som styrts under en längre tid av militärjunta.
Nej Deia, skillnaden mellan Dom. Rep. och resten av Latinamerika finns inte. Det är exakt samma historia i den delen av världen. Skillnaden mellan Brasilien och Dom. Rep. är att Brasilien har en liten, liten rest kvar av urbefolkningen. Den finns inte alls i Dom. Rep. då indianbefolkningen utrotades totalt. Annars är det samma typ av befolkning bestående av ättlingar till slavarna, spanjorer, portugiser, tyskar, folk från mellanöstern, kineser, japaner, judar och en hel del europeér överlag. Slavar togs till Dom. Rep. precis som till Brasilien. Dom. Rep. var koliniserat precis som Brasilien och har levt under militarjuntor precis som Brasilien och resten av Latinamerika. Skillnaden är alltså hårfin.
Ja Deia, att länderna i Latinamerika just nu är stökiga och har svårt att finna sin plats är just för att så många av dem slagit sig fria. Samma problem kan du se i de allra flesta länder som levt under hårt förtryck under många, många år. Den första tiden av frihet leder till en stor oro och det tar sin tid för att bygga upp ett stabilt land med demokrati och god ekonomi. Brasilien är ju ett land som har de bästa förutsättningar att bli en av värrldens starkaste ekonomier. Det du.
Nej Deia, jag vägrar inte svara på det du frågar om jag bott eller inte i Brasilien eller något annat ställe på den sidan av jordklotet. Jag har skrivit det lite längre upp i tråden och tycker du kan leta själv. Har du inte läst mina andra inlägg där du varit med och diskuterat och ställt frågor till mig så tycker jag det är meningslöst att diskutera med dig.
Jag har också många vänner från hela Latinamerika och hitills har jag inte mött någon så negativ som du när de berättar om sitt land och dess historia samt sina landsmän. Inte heller kan jag i historiska böcker läsa om denna negativa syn du har.
Fattiga indianer finns i många länder i Latinamerika och de finns även i Brasilien. Många indianer i just ditt land har under senare tid blivit erkända som en folkgrupp (vilket är bra), de har fått vissa rättigheter till mark FAST den marken tas regelbundet av de stora jordbruksägarna när de anser de behöver betesmark till sina kor. I Peru, Venezuela, Columbia, Bolivia m fl länder finns fattiga indianer som räknas som den sämsta klassens medborgare. Inte heller detta är en nyhet.
I dessa länder kommer det bli förändringar, även för den fattigare delen av befolkningen, även om det tar tid. Än så länge har de inte nått dit så än så länge finns den ekonomiska rasism kvar och den kan man inte förneka då den är så tydlig så man måste ha skygglappar som täcker hela ögonen för att inte se det.
What has estimulated this dishonest/disrespectful behaviour more and more in lower classes it's exactly because of the imoral left wing(especially communist/socialist) propaganda victimising them and incitating classes fights. That is easier with bad educated and ignorant people.
Detta är verkligen intressant och det vanliga som "överklassen" kommer dragandes med för att förklara varför en stor del av befolkningen tröttnat på sin fattigdom och förtryck. Då ska man skylla på kommunistpropaganda. Snälla Deia, vi har kommit längre än så än att komma med dessa gamla och utnötta uttalanden. Vänd på steken vet jag, vad tror du de gamla kommunisträvarna i Ryssland säger……….jo, att det är högerpropagandan och kapitalisternas fel att Ryssland idag inte längre är Sovjetunionen. De lever kvar i en svunnen tid, både de gamla rävarna och den gamla överklassen.
En annan erfarenhet jag fick från mina år utomlands var att det inte var "överklassen" som var den fattigas värsta fiende. Det var den fattiga som lyckats ta sig upp så nära överklassen att de kunde nosa dem därbak, som var värst. Den fattiga som råkat bli rikare var otroligt nonchalanta mot sina egna, de t o m kunde förneka hela sin släkt.
Ja Deia, dessa länder har också "vita" och fattiga. Ingen har sagt något annat. FAST, till den största delen är det den svarta och indianska befolkningen som är de allra fattigaste. Det är ett faktum som du inte kan bortse från, även om du nu försöker. Att det finns ett gap i utbildningen är något många här har skrivit i många trådar när vi försökt förklara för dig om den svenska historien och vissa andra länder som ännu befinner sig i utveckling. Det vet vi redan. Sverige har också befunnit sig där och även här, som där och överallt annars så var det den fattiga befolkningen som inte hade möjligheterna att studera. Med takt att möjligheter till utbidlning ökar så utvecklas också folket och då är det inte lika lätt att hålla dessa nere i okunskap. Enkelt och elementärt.
Deia, jag tror fortfarande att brasilanarna är som folk är mest runt om i världen. Det största antalet är hyggligt folk och en liten klick är det inte. Om du med det anser att jag försöker säga att jag vet mer om Brasilien än du så kan ju inte jag hjäpa det.
#33 Jag hittar ingen fråga. Är det nästsista stycket som är avsett som fråga?
I så fall är svaret naturligtvis att mitt resonemang förutsätter att mannen döms för det brott som tidningen rapporterar att han begått.

Then you know Brasil and LA by 'hearing about' and reading in very susptious sites, my dear.
But then you really mean that you know about Brasil and LA more and better than me who lived the for 40 years.
Just you who has used your 30 years experience in elderly care as garantee of knowledge!
Did you notice the soucers of this site you indicated?
Källor:
_Banco Central do Brasil
Ministério das Relações Exteriores (MRE)
Brasilinform Daily Briefing (BDB)
Brazilian Trade Balance Consolidated Data
_Eurostat
_Instituto Brasileiro de Geografia e Estastística (IBGE)
_Reuters
Utrikespolitiska institutet (UI)
Världsbanken
Agência Brasil BBC
Brazil Focus - David Fleischer
What a coincidence that most of them of the government or conected with it. Exactly the government(first comunist/socialist) which has estimulated classes and races conflicts/fights the last years.
How silly to believe that the State would make propaganda against itself and loose the chance to spread internationally all its same littanies about the rich white exploring the poor slave-native descendants.
Detta är verkligen intressant och det vanliga som "överklassen" kommer dragandes med för att förklara varför en stor del av befolkningen tröttnat på sin fattigdom och förtryck.
I'm in the up class after being in the lower ones before and at my time we didn't put ourselves as victmis nor created conflicts and fights. We made god use of every opportunities honestly and worked hard, life was much harder than today and we didn't have this unresponsible assistencialism making us dependble on the State to be manipulation mass as today and very typical of socialistic/communist governments!
Serious writes who don't depend on money from the State:
'Jeitinho' and 'Malandragem'
http://www.brazzil.com/component/content/article/55-december-2001/6823.html
http://www.brazzil.com/component/search/cristaldo.html?ordering=&searchphrase=all
http://www.brazzil.com/component/content/article/174-december-2006/9755.html
Pity it's in portuguese, but this analist is a very serious, independent and competent writer about what is happenning in Brasil:
http://veja.abril.com.br/blogs/reinaldo/2006/11/os-negros-e-o-ibge-morte-de-uma-nao.html
http://veja.abril.com.br/blogs/reinaldo/2007/10/ainda-sobre-farsa-racialista.html
http://veja.abril.com.br/blogs/reinaldo/2007/11/minha-homenagem-ao-dia-da-conscincia-2.html
I asked WHEN and HOW LONG you have lived in LA and that you didn't answer.
Besides, I can't read every post of everybody, I read more what is to me or I would live in front of the comp to translate everything.
But, Bomblu, of course, you believe whatever suits you best. I know better and I don't need to prove to anybody.

#61. Nej Deia, jag tror inte det och jag har också sunt förnuft och kan dra mina egna slutsatser. Du är den enda som är så negativ. T o m exportrådet tror på Brasilien och dess framtid även om du inte gör det. Jag läser f ö väldigt sällan "sites" på datorn, jag föredrar faktaböcker och tidningar och andra typer av skrifter framför datorn. Dessutom är det lite förmätet av dig att påstå att de personer jag känner skulle ha fel i det de berättar, det är ju enbart urlöjligt.
Om du tror att jag suttit här i Sverige och fått mig berättats en massa storys och ingenting mer så har du fel. Dels har jag varit i nästan hela världen, faktiskt. Vissa ställen intresserar mig mer än andra och då tar jag reda på det jag funderar över. Min nyfikenhet är stor, vilket du ju också tyckte var oartigt och fel.
Ha ha Deia, du tror ju du kan Sverige bättre än vad jag kan som bott här i över 50 år, så var ligger skillnaden.
Jaha, du och din familj har alltså arbetat hårt och försörjt er där i Brasilien. Ja, det är vad jag tror de allra flesta gör också. Precis som i resten av världen.
Om du hela tiden ska försöka säga att jag ingenting vet bara för att du bott i Brasilien längre än vad jag vistats runtom i LA, så tycker jag enbart det är löjligt. Då kan ju du från och med nu hålla tyst om varenda åsikt om Sverige för du har inte levt här lika länge som jag……….ja, du ser ju själv hur dumt det är att säga så.
Varför kör du hela tiden med en slags propaganda att det skulle vara kommunisternas fel att det är som det är i Brasilen och resten av LA idag? Kan det vara av samma anledning som att många, särskilt fattiga och outbildade människor, kommer med då en diktator fallit……nämligen den att "då han diktatorn satt så hade vi i alla fall mat…..den meningen har jag hört massor med gånger. Det beror på att många outbildade människor inte förstår vad som händer när ett land kämpar med sin frihet, demokrati och ekonomi efter mångårigt förtryck. De förstår inte att det tar lite tid och glömmer fort under vilket förtryck de levde innan, vilket inte är så konstigt då de är hungriga.
Nja, jag tror inte på det som passar mig bäst. Jag försöker ta reda på fakta och dessa fakta tycker inte jag att du levererar så ofta, trots att du bott i Brasilien i 40 år som du säger.
#61 Det inlägget var bra skrivit och genom sitt svar så avslöjar Deia att hon bara tycker att information på nätet är bra när det passar henne.
_Then you know Brasil and LA by _'hearing about'_ and reading in very susptious sites, my dear._
Deia, du har dragit fram massor av siter om Islam där du inte har en aning om dom representerar majoriteten av muslimerna eller bara en liten minoritet. Men enligt dig så är det då bevis medan vad Blombucketten tog fram är statspropaganda.
Det var den fattiga som lyckats ta sig upp så nära överklassen att de kunde nosa dem därbak, som var värst. Den fattiga som råkat bli rikare var otroligt nonchalanta mot sina egna, de t o m kunde förneka hela sin släkt. Det där är sant och ett fenomen som man ser i hela världen.

Deia, först nu såg jag att du tog upp mina 30 år av erfarenhet inom vården och jämför det med dina 40 år i Brasilien. Du är rolig du.
Dina länkar ovan, vilka går till två olika adresser är inte mycket till källa och lämnar mig ingen information om läget i landet. Skulle dessa två länkar vara mer källhänvisning än den jag gav? Du måste skämta.

It's just to think rationally that the Swedish Trade Council wouldn't say anything negative about Brasil because it would be also about the government who gives support to the trades. Besides the STC took information from sites of the State who also just publish what is positive to its agenda.
If the people you know belong to the big part of the typical latin people who usually live like happy-silly with ‘bread and circus', disdain of education, prefer fiction and left wing newspaper, it's again just to think rationally to understand what they can have to say about LA. If you ask to a typical brazilian about Brasil, you will hear tha it's wonderful because there is carnival, football, beaches, beautiful women and cachaca. Ask about politics, education, work, respect and the conversation doesn't last 10 minutes.
The reality in LA is negative, I'm realistic and honest, I don't hide what is bad and wrong to please anybody. I criticize Brasil, LA and even Sweden(Have you seen the news and that I wasn't wrong about elderly care here?) about what I have seen and experienced(not about what I heard about).
Besides, what is good, it's also easy to notice, everybody is naturally looking for it, it's not necessary someone to to point it. The important is to know the bad sides not to fall in a trap which could cost even your life.
You say you are 50 years old, you also have said you work with elderly care for 30 years in Sweden.
Then, you just can lived in LA until you were 20 years old, 30 years ago exactly as I have said that LA was very diferent 30 years ago. Besides, it's hard to believe that a 15-20 years old girl would understand so much what was going at that time without seeing the development of the events.
During 30 years you were working here, then you just could travel for hollydays. Turism is not the same to live.
My curiosity is high, which of course, you also thought was discourteous and wrong.
Curiosity about personal life of a stranger in a public forum in internet as you asked me personal questions, yes, it's discourteous to try to force the person to exporse her life what even is dangerous.
To ask when and how long you lived in LA because LA is the subject and it's big, everything in the context to understand where/how you base your opinions. Now I know the bases for your deep and great knowledge about LA!
The Militars regimes were dictatorship only to the communists who were kidnaping, murdering and exploding bombs in the countries. The poeple claimed for the Militars in the streets, they claimed for help againt the communists. In Brasil, according to their own communists files, there were 426 killed, most in battles.
Common people just living life continued to live normally, life was better social and economically, criminality was much lower, close to nothing, people were more responsible and respectful, we were estimulated to study, work and take care of our lives to be independent, we study about basic moral values and society living since very early at school.
Just simple that there wasn't the unresponsible assistencialism for ‘victims' of their own wrong choices, blaming other for everything, blinding the ignorants with ‘bread and circus' to keep them brainless, easier to manipulate like left wings have done the last 30 years and the countries just become worse, starting with the absurd growth of violence and criminality, estimulating classes and races conflicts.
All those communist/socialist ideas of vitimising, always blaming other for everything and being happy with ‘bread and circus' just have destroyed LA and I can afirm this 100% sure about Brasil.
The interesting is to see that most of the communists/socialists at that time moved to USA and Europe, they didn't want to move to Cuba, China, Russian.
Funny? You didn't think you were funny to present your 30 years of experience in elderly care as garantee of knowledge and I didn't disparage your experience, I just defended what I saw.
I believe it's more trustful what somone independent writes, especially, writers who I know personally and I know they are very honest as a person and as a profissional.

The massor av siter om Islam (which I publish) are writen by ISLAMIC PEOPLE.
If ISLAMIC PEOPLE publish bad things about ISLAM, making bad propaganda about themselves, it's THEIR problems.
Besides, that just proves also that those ISLAMICS writing in those ISLAMIC SITES believe they are RIGHT, Islam is RIGHT and GOOD, their beliefs that Islam is right and good are the reason they write and publish.
YOU tried to discredit internet when it didn't suit you. Now, efter a long time asking you, you published ONE 'nice' site about ISLAM writen by ISLAMIC PEOPLE.
*Have you seen Coca-Cola making propaganda against Coca-Cola???
*Have you seen Pepsi making propaganda for Coca-Cola???
Your comparation between the sites here and in the topics 'Islam och feminismen' and 'Just to read and think' just is a try to cheat people who didn't fallow the whole case. A very imoral try. By the way, a very stupid try also.
The poor who knows by experience that everybody is capable to study, learn, work and take care of their own life just like anyother normal person.
The poor who is not arrogant to think that is superior and all the poor others just are stupid victims needing help, unable to think.
I feel piety for someone sick, retard, a child, a elderly, for someone really mentally/physically unable.
I'm not arrogant to think that some people were born with inferior intelectual capacity that I'm better than them and they deserve my piety. We are all equal, if one can, for sure everybody can if they want to.
Why are you not taking care of the poor people in your country? Ah! It's easier just to be in a better country, claiming for the poor very far away, to appear nice in the pc picture.
For you, I really feel very deep piety. You truely deserve it.
And if you just want to continue here with your dumt word games with imoral cards, spare me!
*Very simple reasoning to stupid commentaries.
#68 Och efter alla dessa debatter och diskussioner så tror du fortfarande att det finns något som "det islamiska folket"…
Att (sd) har en vision om att skapa etniskt rensade, kulturellt homogena stater är en sak. Men det som finns i dessa sjuka partistragers sinnen finns inte i verkligheten.
Världen är inte homogen och består inte heller av homogena delar. Världen är komplex och består av individer.

Do you mean that islamic people doesn't exist?
Blombuketten i ditt inlägg 61 ger Du en länk som Du hävdar ger en annan bild av Brasilien än vad du påstår Deia förmedlar.
Jag hoppas att Du observerade att Du hänvisar till Exportrådets sajt.
Exportrådet har till ändamål att citat från deras egen hemsida:
"Exportrådets mission är att göra det enklare för svenska företag att växa internationellt. Vi erbjuder information, strategisk rådgivning och handfast hjälp på plats.
Exportrådet bildades 1972 och verksamheten finansieras av staten och näringslivet gemensamt. Vi har lång erfarenhet av att hjälpa svenska företag utomlands och vår lokala närvaro ger oss en unik marknadskännedom"
Organisationen är således en ren partsorganisation för att främja svensk export.
Om någon vill växa på en marknad, vilket är exportrådets mission, så skriver man givetvis positiva saker om den marknaden. Kritik undvikes eller lindas in på s.k. diplomatspråk.
Följande är också hämtat från Exportrådets rapporter om Brasilien.
"Partibyten är vanliga inom den brasilianska politiken. Detta har lett till en personfokusering och att partiprogram varit nära nog obefintliga. Hösten 2007 genomfördes dock ett förbud mot partibyten, vilket innebär att ett mandat i deputeradekammaren tillhör partiet och inte den enskilda politikern. Förhoppningen är att denna förändring ska innebära bindanden valplattformar från partierna och minska risken för att mandat "köps" mellan partier och en minskad korruption."
Ovanstående citat är hårt formulerat.
I detta sammanhang kan det vara intressant att se vad Svenska ambassaden i Brasilien skriver om brottslighet:
"Kriminalitet och personlig säkerhet
Resande till Brasilien bör alltid iaktta ett stort mått av försiktighet, i första hand med tanke på kriminalitet. Även om det flesta turister som besöker Brasilien inte har några problem, finns det, inte minst i stora städer som Rio de Janeiro, São Paulo och Recife risk för våld, överfall, väpnade rån, stölder, ficktjuvar och bilkapningar. Skulle man utsättas för något övergrepp bör man inte göra motvärn. Många kriminella bär vapen. Man bör inte bära dyra smycken, ha handväskan stängd och tätt intill Dig, rör Dig inte ute nattetid annat än - möjligen - i taxi, bär aldrig mer värdesaker än Du absolut behöver samt besökt inte områden Du inte känner till och inte ta med sig viktiga personliga dokument. Enligt brasiliansk lagstiftning måste man dock alltid bära med sig någon form av identifikation.
Efter att det blivit mörkt bör man inte vistas ensam utomhus och inte begagna allmänna transportmedel"
Även om både Exportrådet och Svenska Ambassaden uttrycker sig på diplomatsvenska, så åtminstone i mina ögon, talar ovanstående citat för att Deias redogörelse om Brasilien är korrekt. Skillnaden är mer att Deia uttrycker sig i klartext och inte använder diplomatspråk.
Mingdie
I Ditt inlägg nr 79 i strängen Islam och feminism skriver du bl. a. följande:
Have you studied Islam other then reading on the internet?
I Det inlägget kritiserar Du någon som letar och publicerar internetsidor skrivna av uslimer förklarande Islam. Om man vill veta något om en religion är det väl ett bra sätt att läsa vad förespråkare för t. ex religionen själva skriver.
Om Deia hade publicerat internetsidor från t.ex. katolska kyrkan skrivande om Islam, så hade jag också kritiserat detta då det hade varit en partsinlaga.
Därför blir jag förvånad då du berömmer inlägg 61 där man hänvisar till en partsinlaga. Eller vet Du inte Exportrådets roll och syfte?

UlfE, vilka är dina erfarenheter av dessa länder? Själv har jag hyfsade erfarenheter och kunskaper då jag dels har bott i ett av dem och dels har vistats i många av dem, under längre och kortare tid, har många vänner från dessa länder och har läst massor om dem. Vännerna är inte bara sådana som bor här i Sverige utan de bor i sina respektive länder.
Så du menar att bara för att du tar upp en enda sak, kriminaliteten, så har Deia rätt? Du glömmer allt annat som hänt i denna del av världen och varför det ser ut som det gör och vilka framsteg som görs? Jösses, snacka om ensidighet och knappast särskilt trovärdigt. Skulle forskarna i olika ämnen göra som du så skulle vi inte veta mycket om någonting än idag. Ja ja, vissa gör det enkelt för sig.
Om ett land ska utvecklas så behöver man se helheten och inte bara ett problem, som du och Deia gör.
Därmed har jag sagt mitt till dig. När du vet lite mer fakta kan vi diskutera vidare.
Blombuketten, får jag påminna Dig om att det var Du som gav länken som jag sedan citerade ur tillsammans med ett citat från Svenska ambassadens hemsida i Brasilien.
Varför bemöter Du inte mitt påstående i mitt inlägg att dessa är partsinlagor, skrivna på diplomatspråk.
Är det för att Du inte har några argument?
Jag kan ge Dig ytterligare ett exempel från exportrådets rapporter:
"Under regeringen Lula har urfolkens situation försämrats på flera punkter trots alla löften om bättring avlagda inför valet 2002. De mest akuta problemen idag är urfolkens tillgång till sjukvård följt av avstannandet av demarkeringsprocessen. Staten visar förvånande ointresse i urfolkens situation och Lula har även antytt att de tillsammans med "miljökämpar" hämmar Brasiliens tillväxt"
På vilket sätt visar ovanstående citat en positiv utveckling i Brasilien?
Blombuketten,
Upplysningsvis så har jag mer än 40 års, såväl direkt som indirekt, erfarhet av länder i latinamerika. Bara för att vara tydlig så innebär detta givetvis inte att jag har erfarenhet av alla, men ett bra urval

Besides the criminality that has encreased absurdly, there is the cutural aspect/caracteristic as you can read about 'jeitinho' and 'malandragem' culture and other cutural issues bellow:
- Jeitinho, Brazil's Creative Way to Break the Law and Feel Virtuous About It
http://www.brazzil.com/component/content/article/163-april-2006/9588.html
American historian Robert M. Levine, director of Latin American Studies at the University of Miami, has once commented that Brazilians are a kind of people who "pride themselves on being especially creative in their array and variety of gambit suitable for bending rules." Actually, they pride it so much that they have even elevated the bending of legal norms to a highly prized institution: the jeito or jeitinho.
A term that can be roughly translated as a "knack" or a "clever dodge", jeito, explains the historian Joseph A. Page, "is a rapid, improvised, creative response, law, rule, or custom that on its face prevent someone from doing something." As such, however, it always involves a conscious act of breaking formal rules so as to "personalise a situation ostensibly governed by an impersonal norm".
According to Fernanda Duarte, jeito "is inherently personalistic. It requires a certain type of 'technique' involving the conscious use of culturally valued personal attributes (eg: a smile, a gentle, pleading tone of voice); it seeks short-term benefits; it is explicitly acknowledge and described by Brazilians as part of their cultural identity… So deeply entrenched is this practice in Brazil that it has become intertwined with constructions of Brazilianess".
http://www.brazzil.com/component/content/article/55-december-2001/6823.html
Brazilian anthropologist Roberto da Matta, who also makes the following observations about the `live and let live' attitude in Brazil,
"If I am buying from or selling to a relative, I neither seek profit or concern myself with money. The same can happen in a transaction with a friend. But if I am dealing with a stranger, then there are no rules, other than the one of exploiting him to the utmost."
MALANDRAGEM (Hero without Morals)
Jeitinho, Flexibility and Lack of Respect for Rules
According to Harrison, "Sixty percent of the scandals (in Brazil) are related to government contracting; 20 percent are due to over-regulation; and 20 percent can be attributed to the `hero without morals' that Brazilians so admire." The hero-without-morals is better known as the malandro in Brazil. He is often seen as a charming comic hero in Brazilian films and fiction, manipulating his way around difficult situations using his jeitinho. This is often learned at an early age as can be seen in Jorge Amado's novel Capitães da Areia (Captains of the Sands).
The Brazilian jeitinho is a means that Brazilians use to accomplish things- it may involve something as simple as a wink and a smile or something as serious as bribery. This method of problem solving has two sides. On one hand, it is often dishonest or unfair to others since it is used towards personal interests. On the other hand, it represents flexibility and adaptability to an otherwise complicated and bureaucratic system.
However, there is a downside, as anthropologist Roberto da Matta warns in Carnavais, Malandros e Heróis "…the use of the jeitinho and the reoccurrence of an aristocratic social hierarchy result in the total mistrust of the universal rules. A mistrust which generates its own antithesis-the hope that we will finally see the laws being followed."
- Brazil and the Jeitinho: A Cultural Lesson in Bahia
http://www.brazzil.com/component/content/article/21-november-2003/1152.html
A Dictionary of Informal Portuguese by Bobby J. Chamberlain and Ronald M. Harmon told me that "dar um jeito" or "dar um jeitinho" means "to find a way, fix it, pull strings, figure out a solution."
However, I soon learned that the jeito, or jeitinho, is by no means considered a positive thing by all Brazilians. This was further evidence that I had hit on a true rich point because, as Michael Agar asserts, even the natives were not in agreement about their interpretation of its essence.
Take, for example, Lourenço Stelio Rega's explication of the jeito. In his Dando um jeito no jeitinho (Fixing Institutionalized Graft) he portrays in meticulous detail what he considers to be the vicious circle of the jeito and its pernicious effects on Brazilian society.
Rega asserts that the culture of the jeito is nefarious, having arisen in Brazil due to a generalized historical lack of governmental attention to the needs of the citizenry. He holds that the underachievement of the state has led the populous to feel at liberty to violate the letter of the law.
- Driving in Brazil Taught Me That's Wrong Respecting Others Too Much
The jeitinho, after all - that emphasis on getting around the rules using personal connections - is one of the most highly rational aspects of Brazilian culture. It is the only logical response to the way things work here.
- Brazil 101: Be a Carioca in 50 Easy Lessons
http://www.brazzil.com/component/content/article/77-may-2004/1798.html
14. Use malandro slang_
"Perdeu", "já é", "é nóis", "vaza!". Purists hate it, not without reason, but…tough luck: Carioca slang, which doesn't bother to match subject and verb, is born in the streets, with malandros (crafty slackers). Democracy Carioca style means that the children of the best families use gang slang without shame. A "vaza" here and a "já é" there make their way into the group's jargon. And then the rest of Brazil imitates it.
_
- Lack of Education Brought Brazil a Communist President
http://www.brazzil.com/2005-mainmenu-79/122-march-2005/8964.html
It started when universities, in order to build clientele, loosened the requirements for the vestibular to the point of allowing unlearned students to enroll in college and not only to attend class. but also to graduate and still remain unlearned.
The peak of this big march towards illiteracy occurred in 1998, in São Paulo, when the system of progressão continuada (continuing progression) was adopted in high schools.
What the system meant was that students should be automatically passed from one grade to the other and not flunk. The absurdity was so noticeable that some parents resolved to go to court so their child would fail a school year.
Once the illiterate president is elected, a sickly feeling permeates the whole country. There is no place for education on the road to a successful life.
Here in Latin America, Chile has just committed to the intelligent goal of making its citizens bilingual in the next twenty years. It is not Portuguese that they intend to learn, mind you. They are preparing the new generations for the dominance of English.
I've noticed you are very intelligent, you write very rationally and that makes easier to talk to, you understand the whole context, what is about and don't play silly games with the words which sound even stupid yet I try to convince myself that the person just is pretending, at least, I hope so. It's hard to some people understand that should be an useful debate about facts and not a fool game to win with silly tricks.
There is much more, of course, I'll research more in other sites when I have time, I want to find in english.
- The Church Is Keeping Marx Alive in Brazil and Undermining the Rule of Law
http://www.brazzil.com/component/content/article/164-may-2006/9599.html
- In Brazil, The Law Is Never For You When You Have Friends
http://www.brazzil.com/component/content/article/160-january-2006/9509.html
- Corruption? No Big Deal! That's the Way Things Are Done In Brazil
http://www.brazzil.com/2005-mainmenu-79/156-september-2005/9410.html
Han får vara hur religiös han vill. Men det bör inte påverka politiken/lagstiftningen. Dessutopm är väl en förändring inte fel.
AndersE
Då Du tydligen inte läste mitt inlägg ordentligt återger jag det igen.
Det är en intressant och synnerligen viktig frågeställning angående utvisning som Du tar upp i denna sträng. Det påminner delvis om min sträng ang återkallande av medborgarskap som medgivits baserade på falska uppgifter.
Jag vill direkt säga att jag inte försvarar mannen eller det han gjort, i mina ögon är det omöjligt att försvara honom.
"Jag kan sympatisera med dem som velat tro väl och skjutit upp utvisningsbeslutet. Men nu kan det väl ändå inte vara något att ens fundera på?"
och
Det sista var ett svar på att företrädare för justitiedepartementet sa att det var för tidigt att säga hur den "påstådda" grova misshandeln skulle påverka mannens ansökan om att få utvisningsbeslutet upphävt.
Jag förstår inte Dina åsikter i detta fall. Vi har en lagstiftning som ger mannen rätt att få en prövning av om utvisningsbeslutet skall upphävas eller ej.
Självklart kommer misshandeln att spela roll i denna bedömning, men bör vi inte hålla i minnet att mannen för ögonblicket är misstänkt för brottet dock ännu ej dömd.
Menar Du på fullt allvar att vi skall agera som en lynchmobb och unisont skrika utvisa, utvisa, utvisa, detta utan att mannen fått en korrekt rättslig prövning.
Som svar får jag följande från Dig.
"Jag hittar ingen fråga. Är det nästsista stycket som är avsett som fråga? I så fall är svaret naturligtvis att mitt resonemang förutsätter att mannen döms för det brott som tidningen rapporterar att han begått."
Om Du numera säger ditt resonemang förutsätter att mannen döms för misshandeln, blir det bara mer intressant att höra hur Du förklarar Dina uttalanden i inlägg 0.
Kan Du förklara för mig var Du i dessa citat ur inlägg 0 respektive i övrigt i 0 ger uttryck för att mannen skall ha rätt till rättslig pröving.

Ulf, på vilket sätt har du 40 års erfarenhet. Jag bara undrar för det märks då inte.
Nej, jag har inga argument till dig och absolut inte om en länk i helheten som jag skrev. Om det beror på att jag är dum i huvudet, eller om det finns en annan orsak får du väl avgöra själv. Det går inte att diskutera med en människa som smular sönder hela inlägg p g a en enda länk. Det leder ingenstans och blir bara tråkigt. Du gör samma sak med många andra inlägg. Du ser inte helheten utan dyker ner på enda sak som du sen vänder och vrider på in absurdum. Skittråkigt. Fast det är väl det som kallas argumentationsteknik, eller halstarrighet.
Länkar om Brasilien finns hur många som helst, som sagt. En del som är rätt personliga och resonerar som Deia och en del som är personliga och resonerar som jag och andra som inte är personliga.
Deia, jag tror fortfarande att det brasilanska folket till största delen är hederliga och att en liten klick inte är det. Precis som i alla andra länder.
#78 Jag svarade i #62.
# 80,
Jag är ledsen jag hittar inget svar på min fråga i # 78.
Det enda det ger intryck av är att Du försöker undvika att svara, om så är fallet vet endast Du anledningen till detta.
Blombuketten utdrag ur mitt tidigare inlägg:
"Blombuketten, får jag påminna Dig om att det var Du som gav länken som jag sedan citerade ur tillsammans med ett citat från Svenska ambassadens hemsida i Brasilien.
Varför bemöter Du inte mitt påstående i mitt inlägg att dessa är partsinlagor, skrivna på diplomatspråk.
Är det för att Du inte har några argument?"
Det är svårt att diskutera med Dig då Du i ena stunden åberopar en länk som skall stödja Din åsikt och när Du får mothugg så svarar Du inte på mina invändningar utan kommer med attacker på personer och åsikter.
citat ur Ditt svar:
"Nej, jag har inga argument till dig och absolut inte om en länk i helheten som jag skrev."
Jag kanske missuppfattade Dig men jag trodde Du hade en avsikt med att publicaera länken.
Blombuketten grundar Du följande påstående på att jag inte håller med Dig eller har Du någon annan grund?
citat ur # 79
"Ulf, på vilket sätt har du 40 års erfarenhet. Jag bara undrar för det märks då inte."

UlfE. Självklart finns det en avsikt med länken och det kallas för infomation. Den är inte så ovidkommande som du och Deia vill göra gällande. Däremot tänker jag inte gå in i någon slags diskussion om denna länk, varför skulle jag? Jag skriver ett rätt långt inlägg om en hel del och i det inlägget finns denna länk med. För min del räcker det. Var och en får bilda sig en egen uppfattning om min lilla länk och huruvida den är ovidkommande eller inte.
Nej, jag grundar inte min kommentar på att du inte håller med mig, det har du hitills inte gjort med någon vad jag kan se. Förutom Deia. Jag grundar den på att du förkastar min kunskap om dessa länder p g a en länk och att du tar upp kriminaliteten som något som ger Deia rätt i det hon ovan skriver. Om du hade erfarenhet skulle du se hur hon skriver och kunna jämföra det med din erfarenhet av hur andra resonerar i dessa länder. Du skulle också kunna se helheten, både historiskt och nutid i länderna och kunna dess historia och förstå vad som där händer nu. Detta har jag inte sett något av ännu, därför undrade jag.
Du säger själv att du har stor erfarenhet och det kan jag ju inte säga något om, mer än att jag inte kan se den.

I talked about a BIG PART which is diferent of THE BIGGEST PART!
But you keep whatever dumt empty opinions based on nothing. Now intelligent people have a lot to read about FACTS and that is the important to keep the truth and not to induce others to the dangerous mistake of going to Brasil(and LA in general) without being very careful.
I'm not dishonest to hide the bad side of my country to cheat others and risk even their lives.
Blombuketten i andra strängar på detta forum skriver du bl. a. att Du är cirka 50 år och att Du har arbetat 30 år inom hemvården.
I inlägg nr 73
"Själv har jag hyfsade erfarenheter och kunskaper då jag dels har bott i ett av dem och dels har vistats i många av dem, under längre och kortare tid"
Kan Du berätta var och när Du bott i ett av dem respektive besökt många av dem.

#85. Jag tror ingen går att lura genom att påstå något annat än att det finns oärliga människor i landet. Det finns det i alla länder i hela världen. Inget nytt alls.
Ja Deia, kalla det jag skriver vad du vill. Jag bryr mig inte så mycket. Jag vet vad jag skriver om och inte ens du kan förändra det faktumet. Jag berättar, så gott jag kan, om sanningar och jag vet, vad du än säger, en hel del om dessa länder och deras historia förr och nu. Det jag skriver baserar jag på min erfarenhet, faktainsamling och på att jag bott och rest runt mycket i just dessa länder. Dessutom känner jag en hel del folk som både bor här i Sverige men framför allt bor i sina respektive länder.
Jag har min erfarenhet i o m att jag bodde i Dom. Rep. och Haiti. Jag var där av mig själv, var inte ditsänd med betalt från Sverige. Jag arbetade där, bodde bland folket och kände folk både från överklass ända ner till dem som bodde vid floden i sina skjul. Jag kände presidenterna (2 under den tid jag var där), umgicks med borgmästaren, umgicks med en hel del från kongressen, kände mycket väl jordbruksministern som sedemera blev president i landet. Jag kände folk från alla olika partier och dess partiledare. Kände mycket väl den store svarte mannen, född i Haiti, uppväxt som dominikan som var vice president.
Jag umgicks också med "vanligt" folk och faktum är att en av mina bästa kompisar var en kvinna som bodde vid floden. En annan arbetade som hembiträde. Jag umgicks också med en ryska gift med en dominikan i regeringen, en belgisk kvinna också gift med en dominikan, en hel familj vars pappa var från Libanon och var en av de största affärsmännen där, en kvinna från Holland och en från Bulgarien, några svenskar, och massor med olika typer av folk, både från Dom. Rep. och Haiti.
Förutom detta har jag rest runt, både kortare och längre tider, i några av länderna. Har läst enorma mängder faktaböcker om LA, för dess historia fascinerar mig enormt. Två öar jag besökte var lite speciella, det var San Martin och Turks and Caico. Den ena hollänsk och den andra engelsk, dessa öar besökte jag tillsammans med en del av regeringen. Väldigt facsinerande. Dessutom vistades jag vid ett par tillfällen och under längre tid Puerto Rico som är USA´s 51:a delstat.
Med basis av detta så tror jag inte att det jag skriver om är några osanningar eller något taget ur luften.
Försiktig bör man vara var man än reser Deia. Det är inte heller något specifikt för Brasilien eller LA. Numer varnas man även om man ska ta sig en liten tur till Ryssland och andra f d kommunistländer. Man varnas för vissa delar i USA och man varnas bara man reser till Las Palmas. Men det var väl inte bara detta vi har "pratat" om, att det finns en viss kriminalitet i ditt forna hemland? För det vet nog de flesta redan och har vetat länge. Det är ju inget som hänt nyligen precis.
Kan också tillägga att min tandläkare i Dom. Rep. hette Erickson och var svenskättlad. Hans farfar emigrerade till landet och gifte sig där och fick barn. Han, farfadern var också en av alla som blev fängslad och torterad av militären under diktatorns Trujillos tid.
Jag kände också en annan dominikan som sedemera blev ledare för PLD-partiet. Han flydde ur landet då en annan diktator kom till makten, Balaguer. Denne man flydde till Sverige och bodde här under några år. Han älskade Sverige och svenskarna och ville forma sitt eget land efter Sverige.

#86. Du får väl läsa mitt inlägg ovan. Och ja, jag är över 50 år och har ca 30 års vana inom vården. Jag var 15 år när jag började jobba och hade då också flyttat hemifrån och försörjde mig själv.
Bäst att tillägga att jag tagit igen de studier jag missade i mina unga år och är numer Uska med inriktning på psyk- och missbruksvård.
Om du UlfE nu är ute efter att försöka säga att jag inte kan ha hunnit med allt detta så sorry, det har jag.
#72 Nä du Uffe. Det var inte länken jag menade med bra inlägg. Det var hennes resonemang. Deia har använt massor av texter från Islamska ledare som gör allt för att uppvigla speciellt unga mot västvärlden. Som jag sagt tidigare så hur stor del av dom troende muslimerna delar denna syn? Bland alla dom muslimerna jag känner och har träffat så är det ingen som delar dom åsikterna.
Så vad jag sa till Deia var att man kan inte bara läsa på nätet utan man måste faktist träffa och prata med muslimer för att få en sann bild. Du kan väl ändå inte hålla imot mig där.
#89. Du har helt rätt. Här blandas ihop de extremister som är i övrigt likasinnade som SD med vanliga människor som kan ha av tradition, vana eller annat blivit religiösa. Det är SD:s vanliga människosyn som gör försöket.
Men det viktigare är att dessa har försökt smutskasta 200,000,000 Brazilianare för deras levnadsstandard. Människors desperata försök att klara dagen tas som aktion mot "vita". Det var brottsligt och väntat av SD. Dessa som saknar självrespekt hur kan de rekpektera Sverige, undrar jag.
#68 _Besides, that just proves also that those _ISLAMICS _writing in those _ISLAMIC SITES_ believe they are RIGHT, Islam is RIGHT and GOOD, their beliefs that Islam is right and good are the reason they write and publish._ The only thing that I tried to point out was that you have no idea how many muslims actually agrees with the writing on these sites. I aksed how many muslims you actually know or have spoken to. The ones I know and meet have a totaly different view on the subject.
*Have you seen Coca-Cola making propaganda against Coca-Cola???
No of course not but we are talking about extremists trying to whip up hatred against the west. Think about it. What these fanatics are trying to do is to get specially young muslims to get a hatred towards the western society all to suit their own political aims. You have in your posts not differentiated between the religion Islam and the fanatics who are using it for their own goals. By criticizing Islam instead of the extremists you are helping them to reach their goals.
The poor who knows by experience that everybody is capable to study, learn, work and take care of their own life just like anyother normal person. Absolutely right if you are allowed to. It is not easy for the poor people without resorces who have to spend all there time just to make ends meet. In a lot of countries you are not allowed education specially if you are a woman. So the assumption that everyone have the same ability to educate themself are quite fraud.
So your assumption that I thought that poor people had less intelligens shows that you don't understand what I say.
_Why are you not taking care of the poor people in your country? Ah! It's easier just to be in a better country, claiming for the poor _very far away,_ to appear nice in the pc picture._ I must admit that this really throw me. Firstly, how do you know about what I do and don't? What do you know about me not taking care of the poor people in the land I live? Please don't make assumptions about forum members when you don't have the facts.
#72 Jag har besvarat ditt inlägg i tråden Islam och femenister. Du kan väl kolla inlägg #145 om du har tid. Skulle vara kul att se vad du tycker.

#90 Om du syftar pa att jag skulle vara SD anhangare. Da tycker jag att det var det absolut lagsta du har skrivit.. och jag undrar om du nagonsin ens brytt dig om att lasa vad jag har skrivit.
---

What an interesting life story you have! I'm impressed that a 15 y.o girl crossed the world alone to a Caribean island with a very unstable social-political situation, worked there to support herself and had so much contact with so many older important men. Politicians, businessmen, presidents!
Of course, maybe it was easier to you because your european friends already married there and they introduced you to them, besides your very diferent appearance type must have made latin people curious and wanting to know you, it's like a latin woman coming to Europe, most becomes easier and you didn't need the brazilian 'jeitinho' in Caribe.
How smart you must have been that so many important people and even presidents discussed State and business issues with you. You must have been a great helper to them and also that must have influenced you to choose your profession later to take care of much older people, you had a good idea about how older people like to be treated.
And after all that enriching experiences with so many important people after so many years working in Caribe, with the sensitive skin so tanned by that so hot sunny weather, you came back to Sweden and couldn't get education enough to become more than a nursing helper in 30 years.
It'a hard in a 3rd. world country, I come from a very poor family, hard work my whole life, studying as much as I could then I just could get one university degree, but thanks God I could build a very comfortable life in 25 years with decent and honest hard work.
You just really convinced me that you know a lot about a very typical aspect of latin culture well known in the world that is so unecessary to talk about.
But since LA is so big and with so many diferent cultures with so many diferent aspects, I still continue saying, affirming, repeating and ratifying everything I said about latin cultures and, especially, brazilian culture.
As I told you before, you can keep your opinions, what I said, I already proved and this subject already gave enough, people can research more about LA if they want, and the subject of the topic was completely forgotten.
I end here and I'll not answer you anymore about this, also because as I told you above you already convinced me about your point.

Anders
I think you missed my question at #70 about your commentary:
Och efter alla dessa debatter och diskussioner så tror du fortfarande att det finns något som "det islamiska folket"…
I asked you:
Do you mean that islamic people doesn't exist?
#93. Det är jätte kul att ingen vill veta av SD och nån bli upprörd över att knytas till dem.
Varför tror du att det ska syfta till dig? Har du skrivit nånstans att du sympatiserar med SD?
Det är nån annan som säger sig vara Brazilianare och samtidigt smutskastar Brazilianare i mångmiliontals.
Vem är det nu som inte läser inläggen ordentligt? Det är du. Annars det skulle inte varit så svårt att få veta vem har smutskastat Brazilianare.
Jag har inte till vana att knyta nån till nån gruppering. Men till rörelser och strömningar och idéologier brukar jag knyta ett inlägg, vilket jag gjort tidigare när jag svarade dig direkt.
LÄS inläggen lite noga!

#94. Har jag sagt att jag var 15 år när jag åkte utomlands och bosatte mig i Dom. Rep.? Du läser ju inte vad jag skriver. Det jag skrev var att jag var 15 år när jag flyttade hemifrån och började arbeta och försörja mig själv. Det är en stor skillnad det. Det vore jättebra Deia om du läste ordentligt först och kommenterade sen.
När jag flyttade utomlands var jag 22 år.
Jag kände ingen i Dom. Rep. när jag flyttade dit. De europeiska vänner jag hade där lärde jag också känna i själva landet. Deia, läser du ingenting av det som skrivs?
Deia vännen, jag har själv valt att arbeta med det jag gör. Det är mitt stora intresse. Är det inte fint nog tycker du? Det du skriver visar ganska väl hur du värderar människor och är också det som är rätt typiskt därifrån du kommer och visar än mer att det jag skriver ovan stämmer. Rasism i LA består inte i hudfärg utan i ekonomi och för att få högre status, måste man helst ha gått i universitetet så man får de arbeten där pengarna finns och på så sätt ta sig upp och nosa överklassen i baken, och därifrån se ned på alla andra som t ex "bara jobbar inom vården", vilket i LA anses som ett skitjobb (om man inte är läkare då förstås). Jo då, den problematiken stötte jag på ofta. Jag är glad att du nu tog upp den aspekten så att andra också kan se att det inte är något jag tagit ur luften. Tack för det.
Var och en må ha rätten att arbeta med det som passar en bäst. När jag var i Dom. Rep. arbetade jag på kongressen och har faktiskt ett finfint betyg därifrån. Det är en stor erfarenhet jag har med mig i bagaget men ingenting jag skulle vilja arbeta med.
"but thanks God I could build a very comfortable life in 25 years with decent and honest hard work"
Ja, skulle inte mitt arbete inom vården vara ett "honest" arbete då? Jag har också skapat mig ett mycket bekvämt och bra liv förstår du. Har arbetat hårt och gör så fortfarande, fast med det jag tycker om att göra. Därför trivs jag också med tillvaron och känner mig tillfreds med livet. Just för att jag valt det jag vill göra genom, så gott som, hela mitt liv.
Du har studerat på universitetet, ja och? Gör det dig till en bättre människa menar du? Ändå, fast du skapade dig ett sånt bra liv väljer du att flytta hit och sitta här och hänga och inte jobba, inte ens lära dig svenska. Tala om för mig vad som är så bra med det så du ger dig rätten att nedvärdera mitt yrkesval?
"You just really convinced me that you know a lot about a very typical aspect of latin culture well known in the world that is so unecessary to talk about."
Du vill bara inte inse att jag vet en hel del om den del av världen som du kommer ifrån. Tja, det är ju upp till dig och gör ju inte mina kunskaper och erfarenheter mindre.
"But since LA is so big and with so many diferent cultures with so many diferent aspects, I still continue saying, affirming, repeating and ratifying everything I said about latin cultures and, especially, brazilian culture."
Ja precis. LA är stort, men kulturen är inte så annorlunda runtom i länderna då dess historia är densamma. Indianer, vita kommer och koloniserar länderna, tar in slavar från Afrika, länderna slår sig fria, turbulens uppstår, militärjuntor, diktaturer, folk slår sig fria återigen, ny turbulens osv osv fram till nutid.
Om det nu är så att det är så olika i länderna runt LA så undrar jag hur du vet hur det är i resten av LA. Har du varit i samtliga länder? Om inte så kan du ju bara veta hur det är i just ditt hemland, eller hur? Summan av det du själv skriver blir ju så. Då kan du lämna resten av LA därhän och bara prata om Brasilien.
Skönt Deia, att du inte vill svara mig mer. Förmodligen blev det lite mycket det jag skrev ovan. Men det är ok och för mig har du inte bevisat ett endaste dugg, mer än att det finns kriminalitet i Brasilien och det visste jag redan och att en del brasilanare är oärliga, vilket jag förstår för så är det i resten av världen också.
Dessutom, som redan sagts, det finns många länder i världen där det varnas för just kriminalitet. Att man ska vara vaksam och inte traska runt överallt. Det vet jag också.
Ja, då kan vi återgå till det som tråden egentligen handlar om och det har ju inget med LA att göra
.

Rahmat i inlagg #42 skriver du:
Du tillhör det "vita ras" tänkandet. Det är det som står som grund för alla dina inlägg. Den röda tråden kan man se överallt i dina inlägg.
Och lyckas alldrig precisera din smutskastning av mig, dessutom sa forsatter du svamla om "den vita rasen" i #90
Men det viktigare är att dessa har försökt smutskasta 200,000,000 Brazilianare för deras levnadsstandard. Människors desperata försök att klara dagen tas som aktion mot "vita". Det var brottsligt och väntat av SD. Dessa som saknar självrespekt hur kan de rekpektera Sverige, undrar jag.
Jag undrar vad ar det som ger dig ratt att smutskasta mig?
---
#98. Första citatet som du hämtar från mig var riktat till din text men det andra var inte till dig.
Du har inte försvarat SD och som sagt jag brukar inte placera nån i nån gruppering.Placera text i idéologier/strömningar brukar jag göra.

#99 Intressant hur menar du med
jag brukar inte placera nån i nån gruppering
Det rimmar ganska illa med
Du tillhör det "vita ras" tänkandet. Det är det som står som grund för alla dina inlägg. Den röda tråden kan man se överallt i dina inlägg.
Sa vad ar det.. placerar du bara folk i grupperingar ibland?
---
Mingdie,
"Som jag sagt tidigare så hur stor del av dom troende muslimerna delar denna syn? Bland alla dom muslimerna jag känner och har träffat så är det ingen som delar dom åsikterna."
Ovanstående är hämtat ur #89.
När Du talar om "alla dom muslimer jag känner och har träffat" talar Du då om en population på en, tio eller vad?

I'd like to discuss about the topic subject, but…
22 yars old? I continue impressed and I don't change one word! And I never said where you met your friends.
Bomblu, depending on which university degree harder or easier(that is an exemple of things people can choose to do in life), demanding more or less time, knowledge, responsabilities, dedication, self-confidence, efforts, sacrifices, etc, it shows how much someone is up for demands and which demands.
It's just reality, your choices and actions also shows some aspects of your personality. And it's just the reality that a doctor is more competent than a nurse and a nurse more than a nursing helper. One studied more than the others, one accepted more demands than the others.
If you choose to steal, will that make you a better or a worse person? If you choose a profession which doesn't demand much from you, will you be equal to someone who choose to accpet more demands?
We already had long discussions about my life here. Yes, I built a very good life that I can afford to choose not to work here. Of course my choices make me a better or worse person. Choices make difference in everybody lives and make everybody better or worse. Life is made of choices.
You said your profession was your choice, then live with that you chose an easier profession which doesn't demand much from you. The reality is that there would be 10 ready to make the same work in the moment that you stop, I could make your work right now, but you couldn't make mine right now and as I couldn't make the work of a doctor right now.
Yes, everybody has the right to make own choice and the obligation to live with the consequences. You chose what you like yet it's not what gives you a good economic life because it's an easy profession which many are able to do the work. I chose what gives money because it is harder and there is less people able to do the work.
You still didn't understand that someone with low education gets a low job with low salary and also that person could behave bad as well as a rich person with very good education could behave bad and both will be treated hard, the rich maybe will be treated with some 'jeitinho' against her/him, without meaning discrimination because is rich or poor and less because of race in a place where the typical is a deep mix of races, It's not typical in LA people treated bad because of that, it's because of the behaviour.
Look the corruption in LA, in Brasil where is absurd, the politicians are well educated milionare criminals, but treat the people smiling and politely, the poor bad educated people continue voting to them.
I talk about Brasil and LA just because Brasil alone represents around 30% of LA population and that is a big part.
LA- 548 milions/ Brasil- 186 milions/ Dominic Rep.- 9 milions
I told you before that turism is not the same to live, then about other countries which I visited I just can say about taxidrivers, restaurants, markets and turistic places, that is not valid to me.
Let's open a topic or even a forum about personal lives? I think would be better to this discussion about your life which I don't give a piece of my nail for.
Right now, confortable or not to you, I'll really not answer about personal issues anymore because that really is becoming ridiculous since it's a politic forum.
Have a nice day.
Anders kan Du och jag försöka diskutera vad denna sträng från början avsåg att handla om?
För att göra det enklare för Dig återger jag mitt inlägg till Dig som Du fortfarande inte svarat på.
AndersE
och
"Jag hittar ingen fråga. Är det nästsista stycket som är avsett som fråga? I så fall är svaret naturligtvis att mitt resonemang förutsätter att mannen döms för det brott som tidningen rapporterar att han begått."
Om Du numera säger ditt resonemang förutsätter att mannen döms för misshandeln, blir det bara mer intressant att höra hur Du förklarar Dina uttalanden i inlägg 0.
Kan Du förklara för mig var Du i dessa citat ur inlägg 0 respektive i övrigt i 0 ger uttryck för att mannen skall ha rätt till rättslig pröving.

Where are your lot of islamics who doesn't agree with those extremists groups that just keeps quiet and doesn't say a word against what those groups preach?
I talk about everybody able living in civilized world, not in a world which stopped devoloping 1.300 years ago.
According to your profile, you are from N.Zeland, there is poor people there and you are in better country claiming for the poor. Your situation is like mine: an immigrant with swedish citizenship. If this information is false, you wrote it.
And swedish people should pay attention about this lot of immigrants defending this uncontroled immigration, some immigrants even defending criminal immigrants, thinking only about the best for immigrants, maybe even defending because want the swedish borders open to bring relatives and more people needing to be supported by swedish taxes payers, immigrants who don't think abot the best for Sweden.
I think about the best for Sweden and not the best for my agenda nor immigrant's agenda.

Nej Deia, du kan inte göra mitt jobb nu om du inte har utbildning för det. Så enkelt är det. Otroligt nedvärderande och naivt av dig att säga så, men som sagt, förklarligt med tanke på att du kommer från ett land där diskriminerar folk som "bara jobbar inom vården" eller "bara är bilmekaniker" eller "bara kör taxi". Här i Sverige fungerar det inte riktigt så vet du. Här kan man skapa sig ett bra liv med hygglig standard även om man inte gått på universitetet. Man kan alltså jobba med det man vill jobba, vilket jag ser som en underbar tillgång.
Tja, om du tror att jag valde det lättaste jobbet så tycker jag att du ska pröva på det någon vecka eller så. Återkom sen och berätta om hur "lätt" det är.
"If you choose a profession which doesn't demand much from you, will you be equal to someone who choose to accpet more demands?"
Deia, läs själv vad du skriver och inse fakta. Du diskrimerar mig och mitt yrke å det grövsta. Du borde skämmas. Mitt yrke kräver en hel del av mig, varje sekund jag är där. Det är ett oerhört krävande jobb, både fysiskt och psykiskt. Vad tror du det innebär att arbeta med sjuka, missbrukare, psykiskt sjuka, äldre varje dag. Mitt yrkesval har inte krävt att jag studerat i 4 år på universitetet, men det innebär inte att det är ett krävande yrke.
Fast jag ska vara ärlig och säga att jag förväntade mig exakt detta från dig. När jag skrev mitt inlägg ovan #89, så nästan visste jag vilken typ av svar jag skulle få av dig och du bekräftar bara att det jag trodde var rätt. Du gör exakt som jag beskriver att man gör i bl a ditt forna land.
#100. Ordet gruppering betyder politiska partier. "vita rasen"-tänkande är en srömning/rörelse.
Det är skillnader på dessa.
#105. Föreslår att du avslutar detta om Brazilien, för det är omöjligt att få dessa(SD) att fatta att Brazilienare är människor.

#106 Svammel… Och VAR gor du denna bedommning att du vill placera mig i den vita rasen rorelsen?
Jag ar mycket nyfiken hur tycker dig ha ratten for dessa pahopp?
Du utger dig for att vara lard och akademiker, men varfor kan du inte fora en argumentation baserad pa fakta?
---

#107. Jodå, jag kan nog sluta diskutera Brasilien och resten av LA också om så är. Det är bara det att jag också vill svara för mig när jag får så konstiga svar och påståenden om saker som inte är relevanta med det jag skriver.
#102. Let's open a topic or even a forum about personal lives? I think would be better to this discussion about your life which I don't give a piece of my nail for.
Du är då för gullig
, vilket trevligt språk du använder. Tjusigt Deia. Ändå sitter du och skriver långa inlägg till mig hela tiden, fast du är så ointresserad, fascinerande.
#101 Känner ett 20tal. Pratat med 100 tal
#108.Hänvisa dig till dina inlägg om valet i USA.
En persons teorier har gjort dig rasande över "svarta". Du har tänkt i första hand rösta på McCain. Om detta inte går är det Clinton som är alternativet för dig. Alltså ingen Obama, för hans "Pastor" har teorier om "vita".
Det är lite konstigt att skriva i de banorna, "vita", "svarta". Men jag måste göra det för det var du som började.
Den personens teorier om "vita" gör mig inte rasande. Inte för att jag är svart. Utan bara för att svartas(slavernas) historia från då till nu har jag framför ögonen när jag ger mig in i amerikas politisk ord växlingar.
Orden"svart" och "vit" gillar jag inte på nåt sätt. Det är verkligheten i det amrikanska samhället som får mig att tänka på de igen.
"svarta" är människor som i århundraden användes som slavar. När dagens jordbrukssyslor var slut, sa den "vite"(som var trött på att bara sitta i ett fåtölj och ha det skönt under hela dagen) till sin slav : nu får du sjunga en av dina sånger(på så sätt föddes generationer av svarta som är duktiga på att spela och sjunga).
kanske du säger detta är 1800-tals historia och ska inte tas upp. Nej säger jag. Under 1990-talet bands och släpades några unga "svarta" amerikaner av "vita" efter bilar. Och 1990-talet är inte långt borta.
Idag när jag skriver till dig pågår fortfarande gryma handlingar mot de som är "svarta". Därför har jag tålamod när någon formulerara sig på så sätt som den gubben(nära till Obama) gjorde.
Nåär du rasar mot de uttalandena visar på två saker:
1) du erkänner inte det som jag beskrev här.
2)du visar dig vara upprörd över de orden om "vita"(blodet kokar).
Tänkt gärna lite innan du svarar!
#104 Once again you have no answers to what I wrote but instead choose to come up with for me unimportent matter about where I am from.
Where are your lot of islamics who doesn't agree with those extremists groups that just keeps quiet and doesn't say a word against what those groups preach? They are everywhere. A lot of these people come from a long history of supression and it will take time before they will go against the extremists. The people I have talked to in arabic countries have no choise of course.
According to your profile, you are from N.Zeland, there is poor people there and you are in better country claiming for the poor. Your situation is like mine: an immigrant with swedish citizenship. If this information is false, you wrote it. No I am not from New Zealand but I happen to live there now. I am a Swede and I may even work for the poor in New Zealand. Anyway there are no more poor people in New Zealand then it is in Sweden. Now can you please tell me why it is wrong claiming for the poor as you write?
As you mention New Zealand, it is a country with a lot of different cultures living together. And it works really well. Why? Because people are more broadminded and are prepared to accept other cultures.
Swedish people should pay attention to narrowminded immigrants who after they have arrived turn on their fellow immigrants in a classic example of climbing the ladder and trampling on the people they use to belong to.
#110 Blev fel skall vara känner och umgås med ett 20 tal och har pratat med 100 tals i många länder.

#111 All form av rasism gor mig rasande.. blir inte du arg over det. Eller du kanske ar den typen av manniska som accepterar det, bara det passar din livsaskadning?
Sedan skiter jag fullstandigt i historien, om USA nu ar ett land dar ena kandidaten ar svart. Innebar detta da inte att all form av historisk referens ar void och nullifierad? Om en person av farg har mojligheten att uppna denna hogsta maktposition innebar ju faktist inget annat an att fargade personer inte langre kan referera till "rasdiskriminering".
Dessutom ar ditt harledeande till att jag skulle vara rasist lika goddtyckligt som att jag skulle havda att med tanken pa dina inlagg. Att du ar efterbliven.
---

I don't discriminate anybody. It's just the reality. I'm not talking about money, I'm talking about the demands to become a professional and the truth is to become a doctor is much harder than to become a nursing helper. It's more studies, more time, more years of studies, more responsabilities, discipline, concentration, dedication.
A car mechanic studies less and can make a mistake which can be fixed. A doctor studies much more because his mistake can cost a life which can't be fixed. A nursing helper follows the orders of the doctor and the nurse because he/she didn't study enough like them to take more serious decisions.
I'm sorry to desapoint you but this work you make for 30 years I have refused the offer here because I'm beyond this kind of work already, I just made this kind of arm/body work when I still was studying.
Don't delude yourself because it's just simple reality hiden by the politicly correct ideas to cheat naive people that everybody is equal. They plant those ideas in empty minds exactly to manipulate them for something that they know it's just impossible to exist just because we all are diferent and there always be diferent behaviours, bad and good behaviours, people making bad and good choices and having bad and good lives as consequence.
Look the reality that you have complaining in this forum because nobody asked the elderly care workers. Look that is a professor who makes researches. You work in the same kind of work for 30 years and you couldn't produce a study about your own work and nobody even wants to hear you.
This dream world created by the left wings to blind mindless people just keep them complaing without understanding that it's your life, your choices and you are responsible for that good or bad you chose and built.
Wake up, Bomblu! Never it's too late to improve life.
You knew what I would answer you because I'm honest, sincere, straight and clear about what I think and say. I have coherence and logic in my thoghts and actions. Then it's not hard to anybody to know me. People use to say I'm too hard when I'm just sincere, honest, straight and clear, the truth/reality is hard.
It's YOU who start presenting only your life experiences as guarantee of knowledge making necessary to show that you don't have the knowledge you claim to have and then it's not trustful, always inside the context of the subject.
I lived in Brasil for 40 years and you want to say that you know it better than me for your 7 years(at most) living there.
Remember so many times you have tried to use my life to discredit me completely out of the context of the subject.
Start presenting FACTS as guarantee of knowledge and I'll not talk about your life.
Here it's a political forum. If you want to talk personal subjects, we can talk drinking coffee.

As I told you: If this information is false, you wrote it.
You can't demand answers from me since there are many questions in other topic which you didn't answer.
But If it's those question you talk about, here it's the answers:
I don't know islamic people in Sweden, but I knew some few in Brasil and they just refused any contact beyond answering 'good morning-hello' very cold, without one smile yet I tried to approach friendly offering help since they had just moved. also I had some studying with in the gymnasium and university and it was the same behaviour always refusing any contact.
It's not wrong to claim for poor people. It's wrong to leave your poor country to live in a better country and then start claiming for the poor people. Stay in your country to take care and help your poor people first of all.
Here they have the chance and they still keep quite against extremists groups. Besides, I just answered better in 2 other topics:
The same is valid in this topic.
Now that I had time to research more, I can show and each person can read and make your own conclusions about how much the islamic people in Sweden agrees with the sites I've indicated.
My opinion is that they are conected like in a chain, keeping the main one softer only as a facade which indicates and supports each other to make harder to non-muslims find the true beliefs and opinions of islamic people because it's a lot of work to research deeply.
As a main islamic organization in Sweden which even meets Statsminister Fredrik Reinfeldt, you find:
*www.islamiskaforbundet.se/index.php?option=com_content&task=view&id=58&Itemid=58
This islamic organization in Sweden has representations in Stockholm, Göteborg and Malmö. Its site in Stockholm indicates the links:
http://ifstockholm.se/index.php?option=com_weblinks&catid=3&Itemid=10
Go ahead and check this site:
www.sverigesmuslimskarad.se/ which indicates other sites at Medlemsorganisationer.
The indicated site www.sverigesmuslimskarad.se links to:
http://www.moslim.se/search.asp?search=svenska
AND *www.islamiskaforbundet.se - That main softer organization in the facade there in the start of the chain.
Then together with **www.islamguiden.com/mtfm/lankar.html links to:
www.islamiska.org/e/contents.htm which I meantioned at #31 and #38.
The point is that the islamic groups are well conected in Sweden and in the World, having the main www.islamiskaforbundet.se well accepted as a representation of islamic people in Sweden indicating and supporting other islamic organizations.
#116 As I told you: _If this information is false, you wrote it. _
I still don't understand what information of mine is false. As you make quite a grave accusation against me I would like to know.

#115. I'm sorry to desapoint you but this work you make for 30 years I have refused the offer here because I'm beyond this kind of work already, I just made this kind of arm/body work when I still was studying.
Ja Deia, och det är ditt val. Mitt val är ett helt annat därför att jag tycker om mitt arbete, jag trivs med det och skulle inte vilja göra något annat. Det är något som du borde kunna respektera……människors val. Nu mer sitter du ju hemma och lever på din man så vad har du att komma med?
Usch vad du diskriminerar och förnedrar folk Deia. Att du inte skäms. Du respekterar alltså bara den som ger order, inte den som utför arbetet, trots att den arbetar hårt och försörjer sig och sin familj själv. Jag, med mitt patetiska jobb (enligt dig) har försörjt mig och mina barn i många år då jag levde ensam.
Allvarligt talat tycker jag synd om dig som tror att det är så mycket finare att sitta hemma och leva på sin man och svenska skattebetalare, vilket du gör vad du än säger, än att arbeta, vilket jag gör. Sverige är inte Brasilien och det går inte att jämföra. Vi har i detta land kommit förbi denna typ av ekonomisk diskrimenring som existerar i LA, så enkelt är det.
Nu är detta inte så viktigt för mig. Jag har gjort mitt val och arbetar exakt med det jag mest av allt vill göra. Jag lever ett bra liv i ett stort hus på ca 234 kvm (348 kvm om man räknar med källaren) med en jättestor tomt till det. Två bilar har vi och en sommarstuga. Ja, det är det materiella och det köper ingen lycka. För övrigt mår jag fint då jag har en härlig familj, ett underbart arbete med trevliga arbetskamrater och en härlig samling vårdtagare av alla kategorier och åldrar. Tre mysiga hundar. Hela mitt liv har jag rest runt och skaffat mig erfarenheter, vad mer kan man begära? Ingenting, om man nu inte heter Deia förstås, för dig är det studierna som räknas oavsett vad man sen gör med dem och sitt liv.
Tänk ändå Deia, trots att jag inte gått på universitetet som du så lärde jag mig spanska fort och blev en del av det dominikanska samhället väldigt fort. Det utan specialsydd skola. Vad har du åstadkommit här?
Jag såg många kvinnor som du i Dom. Rep. som satt på sina breda arslen och inte gjorde ett skapandes grand mer än gav order åt sina hembiträden. Själv, när jag bodde där så lagade jag min mat, städade och tog hand om min egen trädgård. Många av männen jämförde mig (som arbetade) med sina slöa fruar som ansåg att de var för fina för att skita ner sina naglar, till min fördel faktiskt. Rätt kul egentligen.
Det är nu inget konstigt i det Deia, vi är uppväxta i olika länder med olika värderingar på sina medborgare. Jag var en udda figur där och du är en udda figur här. Kan garantera dig, om du har svenska vänner, att de, när du inte hör pratar om dig om du sitter där hemma och vägrar använda dina händer till något praktiskt. De kan t o m tycka synd om din man som fått en sån lat fru.
Vet du Deia, även jag (med mina ringa studier) får inte göra fel. Gör jag fel kan jag ta död på en människa, eller ställa till med svåra skador. Har du tänkt på den aspekten? Nej, förstår det för du vet inte vad det handlar om.
"Wake up, Bomblu! Never it's too late to improve life."
Lilla vän, försök få in i ditt studerade huvud att jag är fullständigt nöjd med mitt liv och mina val. Jag vänder gärna på steken här och säger det samma till dig. Det är aldrig försent Deia, se till att lära dig svenska och med dina höga studier kan du säkert få ett arbete och kunna försörja dig själv och slippa bli försörjd av din man
. Själv skulle jag skämmas att sitta hemma och inget göra.
Jag vet en hel del invandrare här i Sverige som arbetar med bra mycket lägre arbeten än vad de har kunskap till. Det finns läkare som arbetar som undersköterskor. Det finns ingenjörer som arbetar på lager osv. De försörjer sig hellre än sitter hemma och blir försörjda. Dem har jag den största respekt för.
"This dream world created by the left wings to blind mindless people just keep them complaing without understanding that it's your life, your choices and you are responsible for that good or bad you chose and built."
Jag klagar inte, det är det du som gör. Du verkar ju inte ens förstå vad ditt eget land har gått igenom under århundranden fram till nu och förtrycket din egen befolkning utsatts för…..och det har då inte varit av vänstersidan då de som förtryckt knappast har vänt sig åt det hållet alls.

_->"If"<- this information is false, you wrote it. _
Jag tycker inte att det skrivits något direkt rasistiskt i denna tråd. Jag har visserligen inte haft tid/lust att lusläsa alla kommentarer och länkar - dels för att de är extremt långa och dels för att de mestadels upprepar samma sak hela tiden.
Jag vill med detta uppmana alla att hålla god ton, undvika personangrepp och hålla ned längden på kommentarerna. Detta för ett mer trivsamt debattklimat och en mer överskådlig diskussion i denna, från början viktiga fråga.

I respect people as humans and as professionals. But professions(and professionals) are not the same and as professional, we have an especific place.
A nurse/nursing helper never could even try to make a surgery/prescribe a medicine without studying first to be a doctor. A nursin helper or whoever can try to fix a car without studying one word about mechanic.
If you can't understand this simple relation between to study and professions, that just explains a lot.
I will tell you AGAIN: I LIVE BY MY MONEY HERE, IN BRASIL OR WHEREVER I WANT TO LIVE. I DON'T NEED TAXES PAYERS'S MONEY NOR HUSBAND'S MONEY.
Be grateful that Sweden is not like Brasil because there you woudn't have social contributions from taxes payers to help you to support your children nor cheap bank financing to buy houses and cars. I had to work hard and pay each cent for everything without any help and without bank financing.
And you should respect my opinion about people who choose the easier ways in life. Besides, You are so happy and satisfied with your wonderful life, then don't mind about what I think.
There is a lot of rich people in this world by dishonest 'work', I don't respect them at all.
There is a lot of rich people without formal studies, but intelligent and hard workers, who a respect very much.
I know a lot of people with university degree in Brasil who still couldn't build a life and go to clean floor in Europe and USA. That is not my case. I built my life with my university degree, it means that I used very well the knowledge I got studying, some poeple just don't because inteligent to me is who learn to improve life with decent and honest work.
And what do I have to do with this kind of women you saw in R.D.? If you insinuated that I'm like them… hahahaha… the swedish women you talked about just after that, I can tell you that they hate me just because I'm not only a rich competent professional with very good education, I'm also an excelent mother and wife. Then, my dear, if your intention was to say that I'm like those women in R.D., I disappoint you again because it's not my case again.
I complain about my life??? You complained that nobody heard you and your collegues in the research about elderly care!
And be sure that I know very well my country. By the way, when you talk about R.D. women, you just confirm what I said about latin people being lazy even if they are rich, then you can say that they are not richer because they are lazy. To me, at least, if you don't work over time nor have a health problem, nothing justifies that you can't make works at home according to your strengh and habilities.
I'll open a topic only about you that we don't disturb this topic anymore.
See you there.

#120. Ok, ska försöka göra inläggen kortare
. Alltid samma fel jag gör, usch ja.
Deia, nu slutar jag här. Jag tror du vet, innerst inne, och ganska exakt vad jag skrivit om ändå, även om du låtsas som något annat.
En sak till. Så länge du inte jobbar och betalar skatt så lever du på de som betalar skatt i Sverige. Det kommer du aldrig undan. Ta och läs på om den saken vet jag. Rätt intressant.
Det var det sista jag hade att säga om den här saken som är något uttjatad och tråkig för alla och envar, utom den som ändå svarar på allt jag skriver
.
Hej hopp och nu ska jag iväg till mitt diskutabla jobb
.
Anders kan Du och jag försöka diskutera vad denna sträng från början avsåg att handla om?
För att göra det enklare för Dig återger jag mitt inlägg till Dig som Du fortfarande inte svarat på.
AndersE
och
#124 Du kan fortsätta förstöra denna sträng med dina upprepningar om du vill. Det kan inte jag - bara värden - förhindra.
Min tydligt deklarerade uppfattning är att du fått svar på din fråga.
Anders,
Enligt min uppfattning har Du inte svarat varför jag upprepar del av mitt inlägg igen.
#17. Det är lika lite tolerans i ditt inlägg som hos de skäggiga karikatyrdemonstranterna.
Och det är oklart vems ord är det som stör dig så mycket.
#119 So the one who made the misstake is you as you thought I was from NZ and only lived in Sweden. You seem to have a hard time understanding.
#116 I have no idea what you are trying to say in this thread. I looked through the sites you meantioned and I could not find anything upsetting. Maybe you are in to conspiracy theories. The swedish sites where very balanced and good.
But because you have not actually meet and discussed your concerns with any muslims what you say is as hollow as if I was having opinions about Brazil without having been there or even meet anyone from there.
#115, 121 I don't know if you realise it but you come across as if you think that people with higher education and professions is more worth. A nurse is as important as a doctor. The only difference is that they perform different duties. As you rightly point out that a doctors misstake can put a patience life in danger but don't forget who is administrating the drugs and keeping track of the patience health. A misstake from the nurse can mean the same outcome for the patient.
I think your example with the car mechanic is totally wrong Potentially a misstake from the mechanic could endanger the life of many more people then a misstake from a doctor.
Education means nothing. It is what you do with it. Most of the doctors and nurses I meet are passionat about helping others. Many of these highly qualified people is still working long hours to help people even do they are wealthy enough to retire comfortably.
As I see it you have two sorts of wealthy people. The once who want to put something back in to the society that allowed them to become wealthy and are not to up themselvs to get their hands dirty. These people is making a huge difference to the lives of many people.
The other sort is the one who after making their money sit on their ass, do nothing to help the less fortunate people and complain about everyone below them. For them titles and wealth is all importent as that is the way they judge people and not by how well they treat the less fortunate.

Yesterday, I posted that I've already asked before in this topic to keep the discussion about the topic subject with facts instead those posts about personal life.
I even pointed where I asked that: #94, #102, #115, #121.
You can check that the numbers jump from #122 to #124. My post was #123.
Strangely, now I saw that my post just was deleted while it was left here a last sly insinuation that it's me who starts and makes this mess in this forum what it's not true, I just answer to replace the truth with facts which I prove with links and to defend attacks at my personal life.
Then I'd prefer to see all my posts deleted from this whole forum if now I'll start being treated unfairly and without the right to defend myself.
I don't complain for this privately to the moderator because my post was published here and somebody deleted from here.
Vid genomgång av denna sträng för att se om Anders svarat mig eller ej då han enligt tidigare inlägg sagt att han gjort det, så noterade jag att inlägg 123 saknades i nummerserien.
Var det ett svar från Dig Anders, eller har det blivit något annat fel.
#130 Jag svarade i #62.
Forumet modereras, så inlägg som t.ex. bryter mot skrivregeler tas bort.
Då Du tydligen ännu inte velat svara på mina frågor återger jag dem igen.
Anders,
Enligt min uppfattning har Du inte svarat varför jag upprepar del av mitt inlägg igen.
Kan Du förklara för mig var Du i dessa citat ur inlägg 0 respektive i övrigt i 0 ger uttryck för att mannen skall ha rätt till rättslig pröving
#132 se #131

There was nothing against the rules in my post #123.
Were you who deleted it?
#120. Att du inte ser de rasistiska uttalandena i inlägg #20 kan tyda på dina låga värderingar av människor.
Redan för en vecka sen varslar jag om inlägget och du kommer igår den 17 och skriver de rader som du skriver.
( Påminner om att inlägg #20 talar om miliontals sydamerikaner)

#135 I sadana fall sa kanske dina hatiska inlagg mot "vita" bor beaktas?
---
Kul för dig att du kan försvara SD så helhjärtat! Är det inte ett tecken på politisk DNA?

Håller med rahmat här. Om inlägg #20 hade skrivit att man kan mötas av……..eller att en del uppför sig på det viset så hade inlägget varit ok. Men läser man inlägget får man intryck att alla är oärliga och luras varenda "gringo" som råkar befinna sig i landet, vilket heller inte är sant.
Nu kanske inte Deia menade så illa som det låter, det varken vill eller kan jag uttala mig om.

#137 Namn _en_ enda plats dar jag forsvarat SD.. en racker.
---

#136 och #137. Ursäkta mig att jag lägger mig i men nu går det åt fel håll.
rahmat. Vill bara säga att Charlie är en bra och klok man. Han är ingen rasist och har aldrig försvarat rasism. Läs runt i trådarna, även de gamla, så kan du själv se. Det som skiljer er två åt är nog mer en politisk åskådning än något annat. Finns inte någonstans ett enda gott ord från Charlie vad gäller SD, tvärtom. Inte riktigt rätt att blanda ihop honom med det partiet.
Fast han är en hejare på att retas ibland……..tror jag i alla fall
.
Charlie. Sakfrågan i det rahmat tar upp i #135 är riktig och det som skrivs i #20 kan uppfattas lite otäckt.
#139. I inlägg #136 försvarar du SD klart och tydligt!

#140 Ja jag haller med om att #20 var ett mycket hart och snavt inlagg.
Kanner sjalv flera fran brasilien och vet att det inte ar faktumt. Ibland sa vill man bara virrpannorna visa till vilken grad de ar virrpannor :)
#141 Vanta lite nu.. du kan val inte pa allvar mena att du kopplar ihop mitt inlagg "I sadana fall sa kanske dina hatiska inlagg mot "vita" bor beaktas?"
Med ett forsvar av SD? Hur i hela friden kopplar du samman dessa?
---
#142. Du har försvarat inlägg #20 som är skrivet av en SD som smutskastar sydamerikaner så tydligt och klart.
Och till detta har jag gratulerat dig!

#142 Hur kan ett anklagande av dina rasistiska inlagg vara ett forsvarande av ett annat? Ar du nykter karl?
---
#144. Ditt inlägg var ett svar på mitt inlägg som i sin tur vände sig till inlägg från en SD-are.
Alla som kan läsa här kan läsa ditt inlägg och bedöma!

#144 Det var inte sa jag menade det. Jag menade det emot _dina_ rasistiska inlagg. Inte som stod for andras.
---
#146. Men du stödde författaren av inlägg#20. Punkt slut!

#147- The courageous criminal defender who never answers a question and calls criminals to others without daring to name them.
To defend SD it's much better than to defend criminal immigrants as you usually do. That is shameful.

I write to intelligent people with knowledge enough to understand that I talk about culture and what culture means, they don't need explanations of each detail.
I still explained to you at #31 to make clear and talk about it again to others at #47.

I said IF. And I don't contest what you say about yourself, I don't know you.
Just what I said at #116:
My opinion is that they are conected like in a chain, keeping the main one softer only as a facade which indicates and supports each other to make harder to non-muslims find the true beliefs and opinions of islamic people because it's a lot of work to research deeply.
To prove that they represent islamic people in Sweden and even swedish State recocnize them and that they are all conected and supporting each other, that was to answer that you say that many islamic people don't agree with those sites writen by other islamic people. If don't don't agree with those recocnized as islamic eople representation in Sweden then they should say so.
That is the reason a nurse and a nursing helper need some level of education to learn how to follow the order's doctor, they can't prescribe medicines and less make surgeries.
It's true the mistake of a mechanic can put many lifes in dangerous if the car can move after the mistake and still, yes, the mistake can be fix even buying a new car, you can't buy a new life, f.ex. And also I talked about trying to fix a car.
Education means a lot or nothing, it depends more on the person, but it improves the probabilities of better behaviour, better attitude, better life. But ignorance is dangerous and causes great misfortune for the entire world.
Didn't you read #102?
… that someone with low education gets a low job with low salary and also that person could behave bad as well as a rich person with very good educationcould behave bad and both will be treated hard, the rich maybe will be treated with some 'jeitinho' against her/him, without meaning discrimination because is rich or poor and less because of race in a place where the typical is a deep mix of races, It's not typical in LA people treated bad because of that, it's because of the behaviour.
And #115?
I don't discriminate anybody. It's just the reality. I'm not talking about money, I'm talking about the demands to become a professional and the truth is to become a doctor is much harder than to become a nursing helper. It's more studies, more time, more years of studies, more responsabilities, discipline, concentration, dedication.
Did you really read #121?
I respect people as humans and as professionals. But professions(and professionals) are not the same and as professional, we have an especific place.
There is a lot of rich people without formal studies, but intelligent and hard workers, who a respect very much.
That is not my case. I built my life with my university degree, it means that I used very well the knowledge I got studying, some poeple just don't because inteligent to me is who learn to improve life with decent and honest work.
I just help who helps her/himself first, according to her/his attitude about life and because I choose to help if I want to help, I don't feel any obligation because I didn't have anybody to help me and I managed my life very well all by myself. Nothing is stopping others to do the same.
I don't complain about anybody, I just want that everybody takes your own responsabilities for the consequences of your own choices, your own behaviours, your own attitude instead of sitting on their ass like victims only blaming others and demanding a good life for free.
You seem to have a hard time understanding.
#148. Det är mycket hedrande att få höra de orden från dig till mig. Om du varit snäll mot mig skulle jag varit mycket besviken på mig själv. För du saknar självrespekt som är den absolut grundläggande ingrediensen i vår mänskliga tillvaro.
#151 Du bryter mot skrivreglerna.
#152. Det måste kännas kul för dig att försvara SD. För andra som gjort sina högstadieläxor vet att mitt svar på SD:s inlägg är mycket mildare än vad hon skriver.
# 152.
Jag håller helt med Dig.
Att skriva på det sättet som han gjorde i inlägg 151 är att visa tydligt att han saknar såväl respekt för personer som detta forums Skrivregler.
"För du saknar självrespekt som är den absolut grundläggande ingrediensen i vår mänskliga tillvaro."

#151 Voff
---
#152›. Därför säger jag att ni försvarar SD-are!
I inlägg#148 skriver hon det som hon inte borde ha gjort. Mitt svar är mycket mildare jämfört med hennes inlägg. Men ni har bestämt er för att försvara SD. Gratulerar!
#156 Alla som läst här ett tag vet hur hårt jag angripit deia för hennes (sd)-propaganda, och för mycket annat.
När du försöker påstå att jag skulle försvara (sd) gör du bara dig själv en otjänst.
Du skriver lägner och osakligheter och tyvärr leder det till att jag har svårt att se att någon kommer att ta dig på allvar framöver. Jag kan inte se att jag kommer att göra det…
#157. Det är inte viktigt vad du gjort tidigare. Det som är viktigt är idag. Du har just försvarat inlägg#148. Det är ett klart försvar av SD.

It's very true you attack me hard thinking that I'm from SD. And also it's true that you don't attack in a low level, you attack about the subject, play with the words or just accuse me of being SD what is not disrespectful.
It has no value what this element says about you or anybody else because its words just proves its well known low level speeches always defending criminals and disrespecting people here calling criminals to who doesn't agree with it. It's just its normal low level speeches without any clue of rationality.
#159. Läs en gång till detta inlägg som du lagt in just här, för det bevisar mina påståenden. Du kallar en motståndare till dig(som är en människa) för "det", vilket i engelskan och svenskan har samma betydelse.
Det är exakt detta som jag sagt om dig. Du samkan respekt för människan som varelse(annars du vet att för människaor brukar användash*n).
Tänk över detta! Det kanske hjälper dig. För att försvara Sverige och att ha sådana tankar om människor passar inte ihop. Sverige saknar "dödsstraff". Att du använder dig av "det" är just tecken på att du har inte tro på svensk lag!

Hahaha… What a joke! Respect to be respected! You use to disrespect people here calling criminals to them since the early beginning and it's disrespectful to call element to you.
Everything/eveybody is an element, only the kind of element differs.
Answer the questions made to you long ago. Until you answer, don't talk to me. And I'll tell you once more that I just reffer to you because your commentaries damage the reputation of all the immigrants and they are very unfair against Sweden.
Who are the criminals in this forum? Name them.
Who creates this criminal enviroment for the immigrant's children?
Did you mean that Sweden is guilty for criminality because lack of more control in people's life by the State?
Did you mean that adult immigrants don't know basic values* of life in society because they come from countries where they had the State to dictate and control their lives?
Why didn't you stay in your country to work/fight for making it better if you think that Sweden is so bad to immigrants?
_Do you want freedom or not?…Since you complain that USA defeated Saddam._
Why do you hate so much Sweden, a country which recieved you, helped you, feeds you and gives you a chance for a better life?
Why do you defend criminal immigrants to demage this country?
Why do you just defend the best and easiest to immigrants without thinking about the best for Sweden?
#158 Nu fabulerar du igen. Var har jag försvarat #148?
Vad är det du vill uppnå med dina lögner?
#161. Du vet ju att SD(och du också) gått ut här på Forumet och talat om "invandrare" och "brottslighet". Det är att betrakta invandrare som en homogen grupp. Vilket är 100% fel och illmenat!
Jag har svarat med samma mynt doch inte mot "svenskar", utan mot just SD. De flesta av de kan fgatta att det var sådant när jag började här.
Kriminalitet är människans besvär och problem överallt i världen. Men det handskas olika i olika länder. Ibland påminde mig dina texter om de regimer som halshuger de som kallas för brottslingar utan att gräva i orskarena bakom brottsligheten.
Straff är en av de punkterna/åtgärderna som gör Sverige unikt i världen. Sverige har tillsammans med några andra länder avskaffat dödsstraff för att ägna sig åt orsakerna bakom brott och brottslighet.
Ta t.ex. Quwait eller Saudiarabien. Straff där skiljer sig från det som tillämpas i Sverige. det är många i Saudiarabien som saknar ena handen för de tagit nåt med den(snatteri). Det system vill jag inte ha i Sverige.
Men dina texter påminde mig om de reglerna för rättsväsendet. Annars vi kan bli upprörda över brott lika mycket. Det är straffet som skiljer oss åt.
Ju mera ägnar vi oss åt orsakerna bakom brott desto mänskligare samhälle skaffar vi.
#163 Vad är det för svammel? Du hittar ju bara på!
#163 Straff är en av de punkterna/åtgärderna som gör Sverige unikt i världen. Sverige har tillsammans med några andra länder avskaffat dödsstraff för att ägna sig åt orsakerna bakom brott och brottslighet.
Förlåt mig men var har du varit. Av 195 länder i världen så har 92 avskaffat det, 11 använder det i krig och 34 har kvar det i lagboken men använder det inte praktiskt. Är Sverige unikt?
Om du tänker på dom liberala straffen som mäts ut i Sverige så kan dom jämföras med dom flesta länderna i västvärlden.
Så vad är det du försöker säja?
#165. För det mesta håller jag med dig. De länder som har avskaffat dödsstraff, håller sig inte hela tiden till lagen. Utan de har hittat andra möjligheter att döda utan att fånga persoen först. Två exempel är Israel och Turkiet.
#166 Det har du säker rätt i och det finns nog kanske ett eller två länder till. Det jag vände mig emot var att Sverige var unikt med sitt rättsystem vilket det inte är.

Läs igenom #163 en gång till så, även om det nu skulle vara något sakfel i det, ser ni vad han försöker säga. Det är inte svammel som Anders skriver, men nu läser nog Anders med arga ögon. vilket jag kan förstå. Jag har nu inte dessa irriterade ögon när jag läser inlägget och (tror i alla fall) att jag kan förstå det.
Kanske är det också så, om man nu kommer från ett land där rättsäkerheten är diskutabel i alla högsta grad, att man ser Sverige som ett unikt land. Vi som är födda här är ju vana vid det. Som ett exempel kan jag nämna en svensk dam som befann sig i Saudiarabien där hennes man arbetade. Hon var ute på stan och såg en stor folksamling och enligt hennes sätt att se så verkade de ha kul. Ja, då tänkte hon att oj, här måste det vara något roligt som händer så hon gick ju dit (ungefär som en marknad i Sverige). När hon kom fram höll de just på att piska upp en man. Inte måttligt heller. Piskan bestod av ett skaft med 3 snärtar. Ryggen var bara en enda blodig massa. Folket var extatiskt, själv höll hon på att tuppa av. En sådan sak är ju inte en svensk van att se precis medan folket där stod och tittade på. Denna kvinna gick aldrig i närheten av en folkmassa mer.
Jag som varit in i ett fängelse i Dom. Rep. när de fortfarande hade diktatur i landet kan också tycka att Sverige är unikt. Även efter att ha sett tortyroffer (sådana som haft en politiskt fel tanke).
Egentligen undrar jag vad skulle det vara i #163 som rahmat bara hittar på? Han skriver ju att Sverige tillsammans med några andra länder avskaffat dödsstraff. Jag skulle vilja påstå att de länder som fortfarande har dödsstraff i lagtexten men inte använder sig av den heller inte har avskaffat den. Avskaffad blir den först när den inte längre finns med i lagboken. De länderna som har kvar den i lagboken kan ju när som helst använda sig av den. I ett land där den inte finns med måste ju en ny lagstiftning in för att återigen kunna använda sig av den, eller hur?

A very simple and easy point which you still miss: I can't talk about ALL/EVERY immigrants or I would be including myself and it would be unfair because I know very serious, respecful, workers immigrants. And SD also doesn't talk about ALL/EVERY immigrants.
Besides, again your speech doesn't answer the direct/straight questions I've asked you only based on your own commentaries in different topics.
#168 Blombucketten. Det är bra med dig på forumet för att du kan ruska om oss ibland och säga att vi har missuppfattat.
Jag förstår att Rahmat kan se på Sverige på det sättet. Jag har också sett andra länders uppfattning av rättvisa. Det jag vände mig emot var att Sverige är unikt. Då kanske jag missuppfattade Rahmat och att han menar största delen av västvärlden. Jag tror också att han och Anders igentligen har liknande åsikter men missförstånd har uppstått och tyvär har det blivit en massa hårda ord.
Men jag tror att vi alla kan bli lite för upprörda ibland. Inlägg #20 är inte något att bli upprörd över.
Rahmat. Du har också missförstått när du säger att Anders och Charlie står på SDs sida. Du måste också läsa igenom inlägg en andra gång som blombuketten gjorde. Du kan inte säga att SD tycker si och så om folket i Brazilien. Det är deia och inte SD.
Och blombuketten, du kommer nog att ge mig mer bannor när du ser mitt sista inlägg till deia. Men det gick liksom inte längre.
Jodå!
SD tar alla anvandrare som grupp och hänger ut de. De sträng här som heter "invandrare och brottslighet" fyller just den funktionen för att de ska lyckas med smutskastning av en hel grupp.
SD och brottslighet kunde varit en sträng av många anledningar. För de har lika många brottslingar bland sig jämfört med antal människor i Sverige. De är en organiserade gruppering. De är födda i Sverige och därmed mina förväntninga av de för att inte begå brott högre, etc.
Att betrakta invandrare som en homogen grupp var felet( om man vill uttrycka det mycket mycket milt).
Deras syfte med att {["undersöka"]} brottslighet och invandrare fyller som sagt ett politisk syfte. Och det är mycket äckligt(återigen mycket mycket milt uttryckt).
"Deras syfte med att {["undersöka"]} brottslighet och invandrare fyller som sagt ett politisk syfte."
Är det då inte lika äckligt att undersöka SD och brottslighet? (Skillnaden är att invandrare ÄR överrepresenterade och Sverigedemokrater inte är det)
#168 Eftersom rahmat har satt någon sorts system i att skriva lögner och förtal om mig, så har jag svårt att med friska ögon nagelfara hans kommentarer i jakt på något vettigt.

Since SD is a legal politic party recognized by the Swedish State, having the right of presenting candidates in swedish elections according to swedish laws.
Then do you mean that Swedish State supports criminals in swedish elections and 4,2% of swedish voters would vote to criminals?
#170. …Du kan inte säga att SD tycker si och så om folket i Brazilien. Det är deia och inte SD….
Här kan jag inte hålla med dig, för SD-are har vi sett här som kan hämta länkar från många olika ställen. I många sträng befinner de sig och tycker till. Kunde de inte hoppa i när Deia skrev de orden om Brazilienare och Sydamerikanare?
Inlägg#20 är mycket allvarligt av två anledningar:
1) det är grovt generaliserande.
2) skapar stämmning mellan "vita" och "icke-vita" i världen.
3) så länge det finns bara en enda person som inte beter sig som Deia säger i Sydamerika, så är hennes påståenden inte sanna. Hur kan man säga sådant om många många milioner Sydamerikaner?
4)…

You should have read #31 also.
#176. Vilken #31? I vilken sträng?

#31 right in this topic.
You missed the question at #174:
Since SD is a legal politic party recognized by the Swedish State, having the right of presenting candidates in swedish elections according to swedish laws.
Then do you mean that Swedish State supports criminals in swedish elections and 4,2% of swedish voters would vote to criminals?
#178. Det har jag läst redan den 12 juni. Det ändrar ingenting i det jag sagt här i #175.
Det du ritar om Sydamerika kan man säga om USA, Sverige och andra länder också.
(Brottslighet borde/kan inte vara kännetecknande för ett lands kultur.)

Are you avoiding the question?
At #171 you said there are criminals in SD party and I asked you:
Then read about 'jeitinho' and 'malandro' to understand that it can be an aspect of a culture and it is an aspect of brazilian culture and already popular in other countries in LA.
Look Paraguai. There, it is very common to falsify famous brand products in legal companies to distribute them in LA market; the Paraguai authorities legalize the cars stolen in Brasil without any document, there is a market of stolen cars in Brasil legalized in Paraguai without any problem.
Look the drug trafik, corruption and documents falsification in LA, from the poorest to the richest are involved, it's just a way to earn money without any kind of moral conscious.
A big part of the people just doesn't mind about moral values, a big part would get involved in crimes(not violent crimes like murder) at the first chance to earn money if they believe they will not be in jail, since the Justice is very uncapable, they know the risk to go to jail is very low.
Spain has disclosed and arrested 12 brazilian gangs falsifying documents to sell to illegal brazilians in 1 year in 13 different cities.
It's a crime in Brasil to sell alcohol to under 18 years old people, but nobody minds about this, it's what we call there 'dead law'. I could make a long list of 'dead laws' that people think you must be stupid or crazy even to remind it exists.
It's a crime to have sex with under 18 y.o. and this is also a dead law. To see minors prostitutes is nothing that people react any more there. Now and then, someone tries to react about poor children explored as prostitutes, it's in the news and it just dies without nothing changing because it's very few people who still get chocked. And also there are rich girls prostitues, 14/16 y.o., to get extra money to buy drugs, go to parties or just for fun to party around with a man.
That has nothing to do with social, economic, race. That happens everywhere, it's just to see the corruption of judges selling court rullings, the politicians and business men, f.ex., they are rich and they make crimes also, people know but they continue to be popular and welcome, the same about heads of drug gangs.
It's just the culture of a relevant big part of the population. If this amount of people was not so big, it wouldn't be noticed so clear and easy, it would be easy to fight against.
#180. Rätta mig om jag har fel.
För några da´r sen sa du till Anders att du inte är SD-are. Om detta stämmer får du svara den enkla frågan:
Varför alla dina inlägg är bara försvar av SD?

Don't mix things to avoid the question because the question just is based on what you said at #171 that there are criminals in SD party and I asked you:
"Since SD is a legal politic party recognized by the Swedish State, having the right of presenting candidates in swedish elections according to swedish laws.
Then do you mean that Swedish State supports criminals in swedish elections and 4,2% of swedish voters would vote to criminals?"
You again are avoiding to answer a question which will go to the long list of questions which you don't answer and all of them just based on your commentaries, nothing else.
I asked first, you answer first. Then I'll answer your question.
#181 Är det inte enklare om du går igenom allt jag skrivit på Politik de senaste åren och hittar ETT inlägg eller EN kommentar där jag försvarar (sd).
Ett alternativ är ju annars att du slutar sprida lögner om mig.
#183. Har inte sett/läst nåt inlägg från dig/charlie, där ni försvarat SD. Detta har jag inte påstått heller.
Det ni gjorde var att i en hård ordväxling mellan mig och Deia valde ni att ställa er emot det jag sa. Och det var inte av principiella skäl, utan av ren dumhet. Ni ville jävlas med mig. Men det skadade er. Gör inte om det!
#182. Jag brukar inte fråga nån organisationstillhörighet. Du själv nämnde för Anders att du inte är SD-are.
Varför är alla dina inlägg bara försvar av SD?
Raderat!
#186. Nu visar du även skolk på mattelektioner också, för mitt inlägg #185 var ställt ditt Deia och inte till dig!
Räkna rätt!
#187 Jag noterade att #181 inte var ställt till mig. Därför har jag raderat #186.
Däremot är det så att du kan sluta ditt trams om skolk. Jag har aldrig någonsin skolkat.
Och som svar på #184 kommer jag att fortsätta skriva då jag tycker du har fel, i synnerhet när du ljuger om mig.
#188 Nä sakta i backarna, den som inte har skolkat är inte av kvinna född! Att hävda något annat är inte trovärdigt.
#189. Jo, exakt!
Och sen högstadiet är de åldern som man vill bara skolka :-)
#189 Tala för dig själv.
#190 Tala för dig själv.
Att döma efter andra må vara ett av människans vanligaste fel.
Det är ändå fel.
#191 Ha! Anar vi panik? Det finns en viss avsaknad av självkritik… Roande men inte trovärdigt. Ditt yttrande tyder på en viss hybris.
Om jag inte minns fel så är det så att: "Bliva behandlad efter förtjänst? Om alla blev behandlade efter förtjänst, vem skulle då undgå prygel?" Shakespear. Hamlet.
#192 Nu förstår jag inte. Panik? Ska jag ljuga och säga att jag skolkat för att slippa att du säger att jag saknar självkritik, eller att du tycker mitt yttrande tyder på hybris?
Lögn är inte en debatt-teknik jag förordar så därför försöker jag också själv undvika den.
Om det gör att du måste börja använda personangrepp så får jag ta det.
Jag tittade på Wikipedia och såg att även försovning i formell mening kan betecknas som skolk. I så fall får jag medge att - även om jag inte minns säkert - jag kan ha försovit mig någon gång.
Jag kan inte utan att ljuga säga att jag känner en enda person, barndomsvänner, arbetskamrater och släktingar som inte någon gång uteblivit från en lektion under sin skolgång.
#195 Jag bryr mig inte om ditt umgänge.
#194. Jag tittade på Wikipedia och såg att även försovning i formell mening kan betecknas som skolk. I så fall får jag medge att - även om jag inte minns säkert - jag kan ha försovit mig någon gång.
Är detta en sorts erkännande av att jag hade rätt, kanske?
#196 Det bevisar att du lever i en skyddad värld. Utan kontakt med medborgarna i allmänhet. Eller är det frågan om politisk korrekthet, "vissa saker finns bara inte?"
#198 vad är det för bevis du har? Vad har du sett som tyder på att jag lever i en skyddad värld? Vad är det jag menar inte finns?
Du har varken indicier eller bevis!
Att du inte bryr dig om mitt umgänge är helt i sin ordning. Men att du avvisar mitt uttalande med den undanflykten är bevis nog. Eller så är du verkligen en gäst hos verkligheten.
#200 Jag avvisar inte ditt umgänge - jag förstod bara inte vad de hade med saken att göra.
Vad har du bevis för?
#198 "Det bevisar att du lever i en skyddad värld."
Vad menar du med det? Vad vet du om mitt liv?
Det som jag nämnde, att alla någon gång har "skolkat". Den som är ett sådant föredöme att han/hon aldrig har utblivit från en lektio, stannat hemma en dag från jobbet, ringt chefen och sagt att "jag blir lite sen för det eller det har hänt" …. Jag tror uppriktigt sagt att sådana människor inte existerar, det vore osannolikt, vi är inte ofelbara.
#202 Wikipedia: "Skolk innebär ogiltig frånvaro, oftast från den obligatoriska skolgången."
Du lägger till en massa annat. Självklart kan man utebli med giltig frånvaro - sjukdom, tandläkarbesök, beviljad ledighet. Men jag är helt säker på att jag inte har någon ogiltig frånvaro. Med det lilla undantaget att jag kan ha kommit för sent pga försovning, vilket enligt Wikipedia rent formellt är ogiltig frånvaro.
Jag vet många fler än jag som inte har skolkat. Dvs, jag vet att det du tror inte är sant. Att det skulle innebära ofelbarhet är ju löjligt.
Frågan är fortfarande vad det är du har bevis för. Har du bevis för att alla människor skolkar?
Erfarenhetsmässigt så är det så. Att förneka det uppenbara är inte gångbart. Ofelbarhet är naturligtvis intressant, men det är nog bara du och Il Papa som kantal "Ex cathedra".
#203. Det var fel att ta radera ditt eget inlägg #186.
Varför det? jo:
1) för vår personliga utvecklingens skul behöver vi ha inläggen kvar, oavsett om de är bra eller inte.
2) senare inlägg som var svar på #186 står kvar och de låter så ologiska.
3) det var en felberäkning som du gjorde med inläggs numren. Vi andra drabbas av ett felaktigt agerande som du haft.
4) Ett kompletterande inlägg senare vore bättre alternativ, för strängen skulle inte ha förstörts på den punkten(#186).

Rahmat2
You just are avoiding to answer my question at #174. I'll answer your question as soon as you answer the question I made to you BEFORE your question to me.
You said at #171 that there are criminals in SD party and I asked you:
"Since SD is a legal politic party recognized by the Swedish State, having the right of presenting candidates in swedish elections according to swedish laws.
Then do you mean that Swedish State supports criminals in swedish elections and 4,2% of swedish voters would vote to criminals?"
*If you don't answer questions about what you write, you can't be taken seriously.
#206. Jag är inte här för att svara på SD-ares frågor, för det är de(SD) som ska sttällas till svars för sina internationella brott(fösvar av gryma regimer i världen genom att angrippa flyktingar och "invandrare" som grupp).
#204 Men vad är du ute efter? Tala klarspråk!
Jag förnekar inget. Jag ljuger inte. Jag är inte ofelbar.
Nu får du antingen be om ursäkt för dina anklagelser eller tala om vad jag gjort mig skyldig till, och som du har bevis för.

Rahmat2- The courageous criminal defender who never answers questions, calls criminals to others without daring to name them and accuses Swedish State/people of supporting criminals.
You are using excuses not to answer just because once more you just attacked Sweden and swedish people implying they support criminals while it's YOU who always is here defending, protecting and justifying criminal immigrants, even blaming Sweden for immigrants becoming criminals, accusing Sweden unfairly.
I was polite and answered you before, I thought you had learned what a forum/debate is.
_
Your commentaries just are shameful jokes! You just can't be taken seriously.
Until you answer, don't talk to me. And I'll tell you once more that I just reffer to you because your commentaries damage the reputation of all the immigrants and they are very unfair against Sweden.
_

Nej, nu hänger jag inte med alls här. Fast jag har ju varit i stugan på landet och där är datorn portförbjuden.
Alltså, om Anders säger att han aldrig skolkat så är det väl så. Varför måste han ha skolkat bara för att t ex jag har gjort det……om jag nu har gjort det. De flesta jag känner har skolkat någon gång, men jag vet i alla fall en som aldrig gjort det. Det låg inte för henne. Inte heller är det särskilt relevant vem som har skolkat någon gång och vem som inte har det
.
Inte heller påstår väl någon att den är ofelbar (helt och hållet) bara för att den aldrig skolkat.
Finns inte en enda varelse på denna jord som är ofelbar. Tänk bara på fästingen……….
.
#210.
Jo, detta med skolk var bara en sorts svar på det som Anders tog upp. Jag har verkligen inget med någons skolk.
Anders kom med saker som "du ljuger", "lögner", "sluta ljuga" och liknande. Jag svarade med mycket mera oskyldiga grejer, så som du har skolkat och liknande{ det var kanske skämtsamt också.Jag har till och och med gett mig på hans kunskaper i svenska språket, trots att det är hans modersmål :-) }.
Jag vet inte. Om man använder sig av dessa ord som vi har växlat, fattar man att de har olika värden. Och de förnedrar olika mycket.
Jag har inte sagt nåt som jag skulle ångra. Hoppas att Anders känner likadant.
#211 Om jag ljugit så mycket som du har gjort om mig, så hade jag haft svår ånger.
Jag försöker dock att vara ärlig och uppriktig. När jag gör fel - och upptäcker det - så brukar jag be om ursäkt.
#209. Du är lite trög på att fatta, därför tar jag upp det en gång till!
1) Hela bunten med SD och Nazister är internationella kriminella som stödjer de allra grymaste regimerna i världen direkt genom att angrippa flyktingar och "invandrare" som grupp.
2) rätten till asyl är erkänd internationellt även av en del av de grymaste regimerna i mellanöstern.
3) Ordet"invandrare" är en bräda som dessa kriminella vill åka vattenskiddor med rätt in i Riksdagen i Sverige. Och det ska vi hindra.
4) Naszisterna i Tyskland fick mycket mera än dina 4,2% av rösterna. Idag kissa unga tyskar på hela tanken med vad det Nazism heter. Kom inte med antal röster.

I just was giving you a chance to explain yourself better, but…
Then now it's possible to answer for sure: YES, you really meant that Swedish State and 4,2% of swedish voters support criminals.
The question at #174 was:
Sweden is a Democratic State of Law. If you really believe SD's members are criminals, why don't you make a formal representation against them in the Justice? You could even accuse Sweden for supporting criminals at UN, why don't you do that?
Att påstå att man aldrig har "skolkat" är häpnadsväckand. Alla har någon gång uteblivit från någonting förebärande skäl som egentligen inte är med sanningen överensstämmande.
#215 Du klarar tydligen inte av annat än att döma världen utifrån dig själv.
Min bedömning är annars att du inte representerar hela mänskligheten. Jga får ju acceptera att du säger att du levt ditt liv med människor där alla har skolkat.
Då borde du kunna acceptera att det finns människor som levt i en mer mångsidig värld där det även förekommer människor som inte skolkar. Om inte annat så kan du i #120 se att det finns minst en till som har träffat på en ickeskolkare.

#215. Det finns alltid undantag som bekräftar regeln. Självklart finns det människor som aldrig skolkat, även om du inte känner någon.
#214. Historiskt begravdes era idéer redan 1789. Men begravnings entreprenören var snäll. Därför hann ni gå upp ur graven igen och dansa till olika melodier( exakt som de döda som dansar i Michael Jacksons 80-tals video).
Nästa gång när vi begravar de idéera som dansar nu, ska vi se till att ni inte går upp igen.
#215. Teoretisk tycker jag som du. Att nån inte skolkat av nåt skäl är av omöjligheter. Och sen om det finns en enda person så får jag säga ok. Du är undantaget.
(Psst. även Anders har erkänt att han har skolkat)
#219 Du dömer andra efter dig själv.
Var har jag erkänt att jag skolkat? Nu ljuger du igen. Är det så svårt att begränsa ditt skrivande till saker du vet är sanna? Skulle det bli torftigt eller?

Nästa gång när vi begravar de idéera som dansar nu, ska vi se till att ni inte går upp igen.
Is that a threaten?
The list of questions without answers from you is too long. More questions you didn't answer.
Sweden is a Democratic State of Law. If you really believe SD's members are criminals, why don't you make a formal representation against them in the Justice? You could even accuse Sweden for supporting criminals at UN, why don't you do that?
#220. Var har jag erkänt att jag skolkat?
Igår vid middnatt erkände du att du har försovit dig. Med hjälp av visade du oss andra också att du har skolkat mewd den definitionen.
#220. ….Nu ljuger du igen.
Nu får jag prata klarspråk med dig!
Under drygt en vecka har du använt liknande fraser som detta som du förtjänar själv av några anledningar:
1) Exakt som igår kväll har varje gång du anklagat mig för att jag har anklagat dig. Du räknar fel och skyller på mig. Du stavar fel och skyller på mig. Du missar viktiga historiska händelser och du skyller på mig etc.
2) Det är en svaghet i dig som gör dig så självförsvarande hela tiden. Mycket mycket gammaldags egenskap.
3) Igår kväll gjorde jag inga oväsen av saken för att ge dig en chans. Nu tycker jag att du förvaltar chansen mycket illa. Du är rädd att nån ska reda på att du inte kan nåt, därför agerar du sååå känsligt.
4) Använd inte dessa fraser som du använder här mot dina barn, för du blir tvungen att be om ursäkt senare.
#222 "Igår vid middnatt erkände du att du har försovit dig."
Jag har säkert försovit mig. Det KAN vara så att jag därmed kommit försent till en lektion. Jag tror det inte, men kan inte utesluta det fullständigt.
Är det det du menar då du påstår att jag skolkat från mina studier i historia, matematik och svenska?
Och sen kommer ytterligare en rad med dessa fullständigt grundlösa beskyllningar och lögner.
Och varför skulle jag använda "dessa fraser" mot mina barn? De uppträder som trevliga människor. De sprider inte lögner och förtal mot andra. Döm inte mina barn efter mig. den som borde be om ursäkt är du.
Prova att håll dig till sanningen. Bara en stund. Du kanske upptäcker något nytt?
#223. …Och varför skulle jag använda "dessa fraser" mot mina barn? De uppträder som trevliga människor. De sprider inte lögner och förtal mot andra. …
Dina barn kan uppträda otrevliga, när de kommer hem och påstår att 1789 fråntogs kyrkan dess politiska makt i samhället i Frankrike som följd av revolutionen. vad gör du då?jo, med facit i hand säger du först till de att de ska skämmas. Sen anklagar du dem för att de har spridit lögner och förtal.
Nästa steg i konflikten med dina barn är att de vänder sig emot dig och säger att du har skolkat från skolan. För det vi säger undervisas i skolan. Sen blir du irriterade och går hit och ditt för att hitta nåt sätt att slå "tillbaka" mot dina barn.
Sen blir du mera och mera arg till följd av det hela.
Det är detta som hände här.

Rahmat2
Is that a threaten?
#224 Vad är det du håller på med?
Varför ska du blanda in mina barn i detta? Varför ska du måla upp lögnaktiga bilder om konflikter med mina barn?
Är det så svårt att bara prova några få kommentarer - utan lögner, utan förtal, utan att blanda in oskyldiga barn?
#226.
…Är det så svårt att bara prova några få kommentarer - utan lögner, utan förtal, utan att blanda in oskyldiga barn?
Häpnadsväckande!
Att du kan och vill utse den självförnedrande typen "Magnuz" till din lärare i svensk vokabulär.
#227 Så svårt var det också.
Istället för att stanna upp och reflektera lite över vad du sysslar med attackerar du med en ny lögn.
Jag tror faktiskt inte bara det är jag som är trött på din oförmåga att hålla dig till sanningen. Jag undrar om någon här på forumet har kvar någon respekt för dig. Jag är helt säker på att alla här vet att jag aldrig skulle utse Magnuz till någon lärare.
Ändå skriver du det - trots att du måste förstå (?) att all som läser det du skriver bara skakar på huvudet och undrar vad du håller på med.
Jag tror du skall vara glad att detta forums moderering är så bristfällig.
#228.
Jag tror du skall vara glad att detta forums moderering är så bristfällig.
Mycket hårdare "moderering" har jag sett i föddelselandet.
Att du använder fraser som "du ska skämmas", "du ljuger", etc har några orsaker:
1) du saknar förmågan att bemöta det jag säger.
2) en borgerlig känd stil som är gemensamt för alla borgerliga som tror att andra är av mindre värde och därmed kan de behandlas lite hur som helst.
3) fyll på själv!
"229 "du saknar förmågan att bemöta det jag säger"
Prova att skriv en kommentar utan att försöka förtala mig och min familj…
"borgerliga som tror att andra är av mindre värde"
Förtal och lögner, förtal och lögner…
Å andra sidan hänger det ihop. Så länge du inte bemöter andra skribenter med ödmjukhet och respekt kommer du inte heller att bli bemött så.
Märkligt nog tycker jag att jag blir bemött väl av de flesta skribenter här…
"självförnedrande typen "Magnuz""
Hehe, kul att man gjort ett intryck på dig Rajmat. Jag är inte ofta överrens med AndersE, men i detta fall måste jag tillstå att han har mitt fulla stöd. (även om han säkert tycker det är jobbigt att stödjas av en nazistisk rasse i brun skjorta, koppel och mustasch som jag, hahaha)
#230.
Prova att skriv en kommentar utan att försöka förtala mig och min familj…
Du står för tankar och politik i Sverige som använder sig av frasen"människans lika väde". När jag jämför mig med dina barn och ställer dig frågan vad är skillnaden på oss, så kommer du med dessa kommentarer.
Och när jag säger att du utsett den självförnedrande typen "Magnuz" till din vokabulärlärare förnekar du. Det är hans terknik att kasta förnedrande ord och fraser mot de han kommenterar.
Försök att skriva utan att låna ord och fraser från den självförnedrande typen "Magnuz", så går saker och ting lite bättre.
#232 Och så ännu en av dessa kommentarer fylld med grundlösa påståenden om mig och min familj.
Du förtalar och ljuger, du förtalar och ljuger…
Du har inte en enda gång fört dina anklagelser i bevis - därför att du saknar grund för det du skriver.

Rahmat2- The courageous
Is that a threaten?
Are you afraid now to say that you threatened me? It's very good that you show your true face.
#233. Har jag inte bevisat dig att dina påståenden och skratt åt att kyrkan fråntagits sin makt 1789 har grunden i att du vet ingenting om din historia?
Ska jag leta och hämta och visa dig?
#234. Is that a threaten?
Är du på nåt sätt sektledare för SD som känner dig hotade?
#186. Varför raderade du detta inlägg?
Bara för att dölja snabbt för andra vilket system av missförstånd och diktatory du håller på med?
Det påminner mycket om Robert Mugabes stil att styra.
#235 Återigen lögner och förtal….
"Har jag inte bevisat dig att dina påståenden och skratt åt att kyrkan fråntagits sin makt 1789 har grunden i att du vet ingenting om din historia?"
- Du har inte bevisat något
- Jag har inte skrattat åt det
- Du ljuger när du säger att jag inte vet något om min historia
"Ska jag leta och hämta och visa dig?"
Är det ett hot?
#237 Jag raderade det jag skrev i #186 eftersom det byggde på att jag missuppfattat en tidigare kommentar. iFokus är konstruerat så att man har en viss tid att korrigera sina kommentarer - om man t.ex. skriver fel, eller skriver något i affekt, men ångrar sig.
"Det påminner mycket om Robert Mugabes stil att styra."
Dina ändlösa försök att förtala mig är rätt otrevliga. Jag tror dock att effekten på mig är obetydlig jämfört med effekten på dig själv.

Then is this a threaten only to SD's members?
Som uppföljning till #0 kan jag meddela att det i dagens HD står att mannen får sitt fängelsestraff förlängt med ett år. Han medgav att han slagit dottern men ej grovt. Dock är hans minnesbild oklar.
Dotterns minnesbild är däremot klar. Hon berättade att han slog henne med ett brännbollsträ i tio minuter - på benen, föttena, fotsulorna, armarna och avslutade genom att beordra henne att sträcka fram händerna som han slog på så att ett finger gick ur led.
Händelsen som "motiverade" honom var att dottern skolkat en dag…
Han får alltså stanna här i ett år. Är det straff eller belöning för hans del tro?

#3:
Skall det förstås som att du gör dig till talesman för dom, utan rätttegång charlie ?
Eller bara att eventuella rätegångar inte nödvändigtvis behöver vila på så solid grund ?
Gäller det i så fall också svenskar, eller är det uteslutande invandrare, som skall undantas från det rättsskydd, som svensk grundlag föresriver ?
Och om vi nu ska skicka iväg våldsmän, terrorister och mördare till andra ställen, på jorden där dom kan mörda, och begå terroristhandlingar, vart skall vi skicka göra av härfödda arier, om dom gör det samma ?
Eller skall det upfattas som att du hoppas på att vi skickar folk till länder som har dödsstraff, så att vi med renha händer kan avliva "svartingar" som vi tror jag har mördat någon ?
Jag menar ta nu den här snubben som bortfördes till fängelse i Egypten där han med garanti från egyptiska myndigheter inte torteras ( Vilket han u under övervakning, av dem som i så fall skulle ha torterat honom, själv har medgivit att han inte blivit….) under det vi som hyllar svensk rättsäkerhet kallar "förnedrande".förhållanden)
Det förfarandet vilar ju uppenbarligen inte på några onödiga byråkratiska processer, eller undersökelser, och tar inte lagen så högtidligt……
Är det OK för dig ?
Är det OK för dig, om det visar sig att han HAR blivit torterad i framtiden också ?
Och vore det precis lika OK om det skulle visa sig att hans brott var rent upspinn, eller ett misstag, typ dom här mäniskorna som fick sina tillgångar frysta för att dom hade skickat hem pengar till några familjemedlemmar för några år sedan ?
Och vore det precis lika OK för dig, om det var en svenskfödd arier, som bortförts, för att torteras eller mördas i ett utlänskt fängelse, för ett brott han inte riktigt hade begått ?
Om vi nu säger att förfarandet just hade tagit den vändningen för att vi inte velat undersöka det så noga, eller antagit att han nog var lite negroid sådär ? ( Kan ju vara svårt att se om natten )
Givetvis är jag klar över att risken minskar betydligt om man heter Karlsson, är blåögd, och ljushårig, bor på djursholm, och kan betala för sig - men principen lixom……?
Jag vill bara veta hur man resonerar i ett sådant fall.

Charlies påståendeom att "rasismn inte har något med hudfärgatt göra är en missupfattelse.
Jag tror problemet är att han förväxlar ras, med etnicitet, och rasism med begrepp som "hets mot folkgrupp"
Rasismen är en filosofi, som går ut på att mäniskor med olika drag tillhör olika raser, som har olika medf¨dda egenskaper. Man brukar skilja på raser som den negroida rasen, den ariska rasen, mongoler, osv.
som kännetecken för den negroida rasen frahmålls bland annat hudfärg. Teorierna är flera, och olika, men tjänade en gång i tiden till att rättfärdigöra slaveriet i Amerika , och kolonialiserandet aav afrika bland annat.
Att påstå att rasism inte har med hudfärg att göra vore ju också implicit att säga att Ku-klux kaln inte var rasister, bara för att dom ogillade svarta etc.
Jo Charlie: Hatar man negrer ÄR man rasist !

#243 Definitionen for rasism ar diskriminering eller positiv behandling enbart beroende av en individs ras.
Om nu Dolomit skulle vara sa vanlig att visa var jag inte sager att ifall man hatar en individ enbart med grunden av att denna ar svart inte ar rasistiskt? Jag har alltid ansett det precis lika mycket som det ar rasism nar en Same blir behandlad annorlunda, eller ifall en svart person hatar vita.
Och Dolomit, du bor kanske oppna en historiebok nagon gang. For slaveri, det har existerat i afrika anda fram till modern tid. Faktum ar att majortiteten av slavjagarna och forsaljarna var sjalva svarta.
---

#244. Fast det försvarar inte de som köpte slavarna. Faktum är också att många som såldes som slavar av t ex svarta hövdingar, var tillfångatagna från andra stammar, så som var rätt vanligt förr. Det finns många aspekter i själva slaveriet och hur det hanterades, men utan en marknad, som ju till stor del var vita plantageägare, skulle inte jakten att införskaffa slavar varit så stor.

Ja men det ar ytterst forenklat och felaktigt att saga att det rorde sig om rasism som fodde slavhandeln. Eftersom det langt in pa 90 talet var vanligt med slavar i afrika dar svarta kopte svarta.
Det ar en mycket trakig foreteelse men pa inga satt en rasistisk foreteelse.
---
Vilken människa. Usch och fy.

#246. Var någonstans var det vanligt med att svarta köpte svarta till långt in på 90-talet?

Jaha, men det finns ju vit slavhandel också…..där man säljer vita kvinnor t ex. Asiatisk sådan också.
Vad jag har förstått av ordet rasism så kommer det av att t ex en ras anser sig bättre än en annan. T ex att vita (oftast platageägare) ansåg att svarta slavar var icke-personer. Att den "ariska" rasen skulle vara förmer än andra osv.

#251 Nja, jag vill nog hävda att motsatsen är mer rätt i mina ögon också. Jag har en stark känsla för att de flesta som håller på med slavhandel gör det med andra befolkningsgrupper, som man anser stå under sin egen. Det är svårt att rent moraliskt motivera varför man behandlar "sina egna" hemskt.
Att förenklat säga att svarta köper svarta är nog bara uttryck för att man är okunnig för alla folkslag/grupper som kan finnas inom "de svarta".
//Zac
EDIT: Hmmm… Ser lite hårt ut, är inte meningen att det skall låta väl så hårt alls.
#252 Ja, men då är det frågan om det definitionsmässigt är rasism? Det har säkert varit vanligare att man till att börja med tagit slavar från grannbyn och efterhand allt längre bort.
Visst går det att kombinera rasism och slavhandel, men de förutsätter inte varandra.

… barnarbete skulle jag vilja havda ar en form av slaveri. Denna ar pa inget vis kopplad till rasism.
Dock tycker jag fragon om barnarbete ar valdigt komplex och langt fran enkel.
---