Vad ar det att rosta efter ras?
Jag vet att vi haft denna diskussionen tidigare.
Men nar jag laste Boston Globe (Dem.) imorse sa fick det mig att undra ifall man inte borde kritisera alla former av preferenser for den egna "rasen".
Siffrorna var i alla fall sahar
98% av alla svarta tanker rosta pa Barack Obama
37% av alla vita tanker rosa pa Barack Obama
1% av alla svarta tanker rosta pa John McCain
48% av alla vita tanker rosta pa John McCain
---
Nu sa ar detta en oponionsundersokning som inte tar hansyn till "probable voters". Dvs den grupp som verkligen gar och rostar. Men men, ar det inte konstigt att en grupp av manniskor assosierar sig sa mycket med sin kandidat enkom av dennas hudfarg?
---
Jag tycker inte det är så konstigt om man åtminstone delvis "kategoriserar sig" utifrån hudfärg. Om man då i alla tider haft en president av annan "kategori" så kan jag förstå lockelsen.
Jag kan tänka mig att man som svart i USA ständigt är medveten om att man är just svart. Att detta innebär vissa problem. Det är inte så konstigt att man tror att en svart president ska visa större förståelse för dessa problem.
Jga tror vi sett liknande siffror med Clinton som kandidat. Majoritet av kvinnor hade stött henne. Mindre tydlig skillnad för manliga röstare.
Om vi om tjugo år sett någon/några svarta presidenter och någon/några kvinnliga så kanske denna effekt minskar?

"1. Precis vad jag tänkte skriva. Du hann före och jag håller med.

Utanförskap föder solidaritet. Håller med dig #1
//Zac

#1 Det stammer ju inte med kvinnliga valjare dar "bara" 38% av alla kvinnor foredrog Clinton som president.
Och eftersom den stora majoriteten av Demokraternas medlemmar ar just kvinnor. Skulle hon darmed ha sopat mattan med Barack Obama eftersom dennas valjargrupp (Svarta i USA) bara ar 10% av befolkningen.
---
jag håller också med #1
#4 Nej, min liknelse med kvinnor håller nog inte.
Om jag får sticka ut hakan lite så tror jag att det kan bero på ett lite märkligt fenomen. Många kvinnor vill inte se andra kvinnor på höga poster, man vill inte bli ledd av en annan kvinna. Kvinnliga ledare möter ofta större problem i relationen till underställda kvinnor än till underställda män.
#0 Visste du inte om att Obamas mor är vit? Hans far är från Nigeria. Så i det fallet kan vita också rösta på honom, efter sin ras.
Bara en liten fundering.

#7 Ja men det underliga med det att Obama sjalv beskriver sig som svart, han sager aldrig att han vuxit upp som vit hos sina vita morforaldrar.
Istallet sa drar han storsta mojliga utvaxling pa att "han inte ser ut som de andra presidenterna pa dollarsedlarna".
---
Jaha, då förstår jag bättre vad du menar. Jag är personligen varken för eller emot honom eftersom jag är för dåligt insatt i vad han har för politik. Tack för svaret i alla fall.